Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Luitko ketjun aiheen?
Pari viestiä samaan aiheeseen liittyen ei liene itkemistä, en myöskään tiedä miten luet foorumia jos nuo vievät monta sivua?
Aiheeseen liittyen, joissain autoissa turvavyön käytöstä muistuttava äänimerkki on toteutettu erikoisesti.
Jos siirrät autoa lyhyen matkan niin summeri jää huutamaan vaikka pysäytät auton ja avaat oven? Itsellä tulee usein tämä tilanne jos vien roskia kotoa lähtiessä parkkipaikan toiseen päähän. Vähemmän yllättäen omistamissani saksalaisissa autoissa summeri on toiminut järkevästi ja lakkaa huutamasta jos auto pysähtyy.
Ainakin pari sivua jo täysin samaa asiaa jauhettu niin ehdotin omaa ketjua sille. Itse joudun joka kerta kurkottamaan katkaisijaa kojelaudasta, kun töötti oli ilmeisesti tärkeämpi laittaa viikseen kuin pyyhkijät ja niissäkin vain yksi nopeus, joten kyllähän tuo alkaa itkemiseltä kuulostaa, jos ei nykyaikaisten systeemien kanssa tule toimeen.
 
Ainakin pari sivua jo täysin samaa asiaa jauhettu niin ehdotin omaa ketjua sille. Itse joudun joka kerta kurkottamaan katkaisijaa kojelaudasta, kun töötti oli ilmeisesti tärkeämpi laittaa viikseen kuin pyyhkijät ja niissäkin vain yksi nopeus, joten kyllähän tuo alkaa itkemiseltä kuulostaa, jos ei nykyaikaisten systeemien kanssa tule toimeen.
Eli jos sinun käyttämässä laitteessa on suunniteltu asiat huonosti, niin muutkaan eivat saa asiasta keskustella? Asia selvä.
Jatkot tästä sitten omaan ketjuun, voinet perustaa erikseen paskat pyyhkimet ketjun kun omaat asiasta kokemusta?
 
Ainakin sellainen siitä löytyisi, että pakkasellakin voi olla tarvetta käyttää sadetunnistinta. Mutta olisihan tuo edes jotain.

Minulle riittäisi jos olisi yksinkertaisesti painike, joka voi olla päällä tai pois ja jonka asetus kestää myös auton sammutuksen. Ja bonuksena voisi olla mahdollisuus valita, että haluaako asetuksen pysyvän muistissa vai ei.
Jäi kirjoittamatta auki, että tottakai sen saisi myös pakkasella uudelleen päälle. Ei vain jäisi oletuksena päälle jäätä raapimaan. Tai automatiikka palaisi itsestään päälle vaikka 5 min startista, jotta lasi on ehtinyt sulaa. Manuaalisesti myös sitä ennen. Oikeastaan minä haen nyt vaihtoehtoa, joka kelpaisi kaikille, joten tavallaan tämä ei kuulu enää edes ketjuun ;)
 
Eilen isän autoa diagnosoidessa törmäsin uuteen älyttömyyteen. W204 mersun rattilukko on moderniin tapaan sähköinen. Yksikköä ohjaa hieno piirikortti ja koko kallis paketti on haudattu syvälle mittariston alle (järkevää kun kyseessä on varkaudenestolaite). Koko komeutta käyttää kuitenkin sellainen lasten leikkiautoista tuttu kympin maksava sähkömoottori, joka tietysti menee rikki ajan kanssa ja korjauttaminen marmoritiskillä ei tosiaankaan ole halpaa huvia.

maxresdefault.jpg
 
Eli jos sinun käyttämässä laitteessa on suunniteltu asiat huonosti, niin muutkaan eivat saa asiasta keskustella? Asia selvä.
Jatkot tästä sitten omaan ketjuun, voinet perustaa erikseen paskat pyyhkimet ketjun kun omaat asiasta kokemusta?
Luepa tuota pari sivua, ei mene päälle, menee päälle, pitää käyttää, ei tarvi käyttää, viiksi on paska, ei ole paska...
 
Jo se nyt on perkele, kun ensin valitetaan suunnittelun kukkasia -ketjussa, että autojen suunnittelukukkasille pitäisi olla oma ketjunsa ja sitten kun sellainen on olemassa ja porukka keskustelee täällä nimenomaan ketjun aiheen mukaisesti, niin sitten paikalle pelmahtaa joku sankari, joka alkaa ulisemaan että pitäisi olla niihin autoihinkin liittyen jokaiselle asialle oma ketjunsa.

Kylläpähän se on nyt niin, että ongelma on siellä lukijan päässä ja jos aiheen mukainen keskustelu täällä häiritsee, niin kannattaa jättää vaan ketju lukematta ja käydä haukkaamassa pihalla happea.
 
Miksi monessa autossa on älyttömän pitkä pakki? Varsinkin manuaalilla vaikeuttaa peruuttamista.
Älyttömän pitkä pakki? Nyt olisi kiva kuulla vähän tarkemmin, että millä tavalla ongelma ilmenee, kun ei ole moista ilmiötä kaikkien ajettujen autojen kohdalla tullut koskaan vastaan.
 
Miksi monessa autossa on älyttömän pitkä pakki? Varsinkin manuaalilla vaikeuttaa peruuttamista.

Tuo on kyllä ärsyttävä "ominaisuus". Esim. joku Volkkarin alhaalta täysin kuollut pumpparidieseli, perään painava kärry ja sitä pakittamaan niin ei kyllä paljoa kytkimen puolesta naurata.
 
Älyttömän pitkä pakki? Nyt olisi kiva kuulla vähän tarkemmin, että millä tavalla ongelma ilmenee, kun ei ole moista ilmiötä kaikkien ajettujen autojen kohdalla tullut koskaan vastaan.
En tiedä vieläkään mikä kippo oli kyseessä mutta tulin kerran duunissa parkkihalliin ja kuulin kauhean revityksen ja vinkunan vaihteen verran ja kun käppäilin paikalle niin paikalla ei ketään mutta hallin lattiassa mustaa viivaa hyvä pätkä. Kyselin sitten vähän seuraavan päivänä ja eräs herra sitten tunnusti olleensa paikalla ja olivat kuulema halunneet kokeilla miten kovaa pakilla pääsee. Oli se kuulema 50kmh kulkenut aka enemmän kuin turhan pitkä. Enpä muista että olisin ajanut kovin montaa kertaa pakilla kovin kovaa. Sanoisin että 30kmh on ylittynyt jokusen elämän aikana pakittaessa ja sekin junnuna talvella perseillen j-turnejä yms tehdessä. Ainoa missä tulee mieleen että tuota pidempää välitystä voisi käytännön elämässä tarvita olisi nopea peruutus esim ylämäkeen vauhdin kanssa ja se ns sutimisvara välitysten suhteen eli jos vähän sutii niin ei hakkaa rajoittimelle rajoittaen renkaiden pyörimismomenttia.
 
Älyttömän pitkä pakki? Nyt olisi kiva kuulla vähän tarkemmin, että millä tavalla ongelma ilmenee, kun ei ole moista ilmiötä kaikkien ajettujen autojen kohdalla tullut koskaan vastaan.
Et ole sitten ilmeisesti paljoakaan peräkärryllä/venetraikulla tms. joutunut peruttelemaan.
Itsellä onneksi ollut hyvä tuuri, kun ollut joko automaattivaihteinen tai neliveto jossa alennusvaihteet suurimman osan kärryilystä alla.
Mutta tuo Transit Customkin kun on autossa rojuja n.300-500kg ja peräkärry edes kokonaispainoiltaan reilu 500kg on hankala.

Paras olis, kun menis auto pakilla kytkin ylhäällä esim. max. 5km/h.

EDIT: Sama myös ykkösvaihde, vanhemmalla hiacella esimerkiksi oli sujuvaa lähteä tyhjänä kakkosvaihteella liikkeelle ja kulki/jaksoi vääntää ykkösellä hiljaa.
Toista on ton customin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Et ole sitten ilmeisesti paljoakaan peräkärryllä/venetraikulla tms. joutunut peruttelemaan.
En tosiaan ole enää vuosikausiin juurikaan manuaaleilla ajellut, enkä varsinkaan kärryjen kanssa, mutta joskus aikoinaan kyllä enemmänkin. Ehkä on vain ollut tuuria, kun en muista että olisi ollut silloinkaan ongelma.

Paras olis, kun menis auto pakilla kytkin ylhäällä esim. max. 5km/h.
Ja kierrokset huutaisi sitten jossakin 4000rpm:ssä? Eiköhän tuo nykytilanne ole aika suora kompromissi miellyttävyyden, käytettävyyden ja vaihteiston rattaiden vaatiman tilankäytön (ja siten myös kustannusten) välillä.

Automaatit yleistyvät kovaa vauhtia ja manuaalivaihteiset autot jäävät vähitellen historiaan. Problem solved.
 
Ja kierrokset huutaisi sitten jossakin 4000rpm:ssä? Eiköhän tuo nykytilanne ole aika suora kompromissi miellyttävyyden, käytettävyyden ja vaihteiston rattaiden vaatiman tilankäytön välillä.
Kytkin ylhäällä ilman kaasua, eli tyhjäkäynnillä menis sen max. 5km/h. Monet ei Vatasetkin sitten saattais säästyä monilta kolhuilta parkkipaikalla, kun ei tarvis siihen oikean ja vasemman jalan yhteistyöhön keskittyä, vaan voisi keskittyä pelkästään peileihin/mitä ympärillä tapahtuu.
Ja varmasti on kompromissi, sitähän monet suunnittelun kukkaset on.
 
Ja kierrokset huutaisi sitten jossakin 4000rpm:ssä? Eiköhän tuo nykytilanne ole aika suora kompromissi miellyttävyyden, käytettävyyden ja vaihteiston rattaiden vaatiman tilankäytön (ja siten myös kustannusten) välillä.
Ottaen huomioon jo pelkät näkyvyyden rajoitukset, niin peruutettaessa ei tulisi edes päästä paljoa yli 5 km/h tunnissa. Tuskin kukaan muutenkaan peruuttelee niin pitkiä matkoja, että tuolla olisi mitään vaikutusta matkan kestoon.
 
Ottaen huomioon jo pelkät näkyvyyden rajoitukset, niin peruutettaessa ei tulisi edes päästä paljoa yli 5 km/h tunnissa. Tuskin kukaan muutenkaan peruuttelee niin pitkiä matkoja, että tuolla olisi mitään vaikutusta matkan kestoon.
On noita paikkoja missä joutuu hiukan pidempiä matkoja peruuttelemaan. On sitä mökkitiellä tullut peruuteltua se sata metriä kun vastaan on tullut isompi auto ja ohi ei mahdu. Kyllä tuossa se 5kmh kierrokset tapissa olisi kummasti ottanut kaaliin. Ei tuossakaan kovin kovaa voinut ajaa kun kapea tiukka mutkainen tie mutta 5kmh+kierrokset niin hyi helvetti.
 
On noita paikkoja missä joutuu hiukan pidempiä matkoja peruuttelemaan. On sitä mökkitiellä tullut peruuteltua se sata metriä kun vastaan on tullut isompi auto ja ohi ei mahdu. Kyllä tuossa se 5kmh kierrokset tapissa olisi kummasti ottanut kaaliin. Ei tuossakaan kovin kovaa voinut ajaa kun kapea tiukka mutkainen tie mutta 5kmh+kierrokset niin hyi helvetti.
Jos kerran elämässä tuollainen tapahtuma tulee ja joku kärsimätön apina ajaa puskurissa kiinni kuin peruutat, niin ihan hyvä vaan kun nopeus ei pääse nousemaan.
Eikä peruutusta tarvitse tehdä kierrokset tapissa, siihen pitäisi saada jokin kierrosrajoitin ja kohtuukierroksilla pääsisi tuon 5 km/h.
 
Niin kuka on nyt sanonut, että pakilla pitäis kulkea 5km/h kierrokset tapissa?
No johan tuossa 5kmh välityksistä oli puhe. Aka 5kmh olisi rajoittimella. Plus eipä tuo tosiaan ole mikään kerran elämässä vaan varsin usein käynyt mökkitiellä. Kaikki eivät katsos asuja aja vain kaupungissa ja peruuttele vain parkkiruutuihin tai pois niistä. Nopeus ei pääse tosiaan nousemaan tolkuttomiin mutta kyllä tuossa mielumin ottaa sen hiukan pidemmän pakin. Hmm.... pitäisiköhän käydä jossain kokeilemassa miten kovaa Tesla kulkee pakilla :D.
 
Viimeksi muokattu:
No johan tuossa 5kmh välityksistä oli puhe.

Paras olis, kun menis auto pakilla kytkin ylhäällä esim. max. 5km/h.


Eli tyhjäkäyntikierroksilla menis sen max. 5km/h.
Vai olenko ilmaissut ajatukseni huonosti, kun tuntuu, että kytkin ylhäällä olis 4000rpm tai rajoittimella?
Vai pitäskö lukea ne viestit ajatuksella, ennenku rupee vauhkoomaan?
 
Eli tyhjäkäyntikierroksilla menis sen max. 5km/h.
Vai olenko ilmaissut itseni väärin, kun tuntuu, että kytkin ylhäällä olis 4000rpm tai rajoittimella?
Vai pitäskö lukea ne viestit ajatuksella, ennenku rupee vauhkoomaan?
Ah... Pahoittelut. Mielikuva 5kmh+välitykset=välitetty legit ryömintäryömintä vaihteeksi ja tätä ajatusta vahvisti että jollain muullakin oli ilmeisesti sama mielikuva. Suurin osa kipoista mitä olen omistanut on tainnut mennä sen 5-10kmh kytkin ylhäällä. Riippuu varmaan toki jo ihan mallisarjan sisällä aika paljon mikä moottori+aski ja sen välitykset. Itsellä kun on ollut pääasiassa tehomalleja niin on erilaisia välityksiä perusmalleihin nähden, on mahdollisesti extra vaihteita tai moottori joka jaksaa jurnuttaa nätisti jo tyhjäkäynnillä ilman köhimistä. Kyllä itse muistan kun faija poltti 1.6l MK2 Mondeon kytkimen aivan totaalisesti mökin pihaan kärryn kanssa ajaessa kun itse taas ajanut sen aina ylös rajussakin lastissa yms ilman mitään ongelmaa. Eli tuossa ei ollut niinkään syynä välitykset vaan rehellisesti liian vähän tehoa suhteessa auton kokoon ja sen painoon. Kyllä tuokin muistaakseni meni tuota 5-10kmh kytkin ylhäällä pakilla mutta teho ja etenkin vääntö puuttui täysin.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen isän autoa diagnosoidessa törmäsin uuteen älyttömyyteen. W204 mersun rattilukko on moderniin tapaan sähköinen. Yksikköä ohjaa hieno piirikortti ja koko kallis paketti on haudattu syvälle mittariston alle (järkevää kun kyseessä on varkaudenestolaite). Koko komeutta käyttää kuitenkin sellainen lasten leikkiautoista tuttu kympin maksava sähkömoottori, joka tietysti menee rikki ajan kanssa ja korjauttaminen marmoritiskillä ei tosiaankaan ole halpaa huvia.

maxresdefault.jpg
Mersuforumilta löytyy alkuperäistä moottoria siihen rattilukkoon. Runsaan tunnin ottaa kun vaihtaa.
Ei tarvi edes ihmeellisiä työkaluja. Paljon ajetuissa mersuissa ongelma.
 
Kyllä tuokin muistaakseni meni tuota 5-10kmh kytkin ylhäällä pakilla mutta teho ja etenkin vääntö puuttui täysin.
Juu siinä on iso ero, meneekö se 4km/h vaiko 8km/h tyhjäkäynnillä..
Kuten sanoit niin teho/vääntö puuttui täysin.
Sitä pitäisi juurikin nykyautoissa olla, että voisi yhden polkimen taktiikalla ajaa autoa pienissä nopeuksissa. Tai siis kahden, eli kytkimen ja jarrupolkimen.
 
Yleensä ne suunnittelun kukkaset, tai miksi niitä nyt haluaakin nimittää, ovat ärsytystä aiheuttavia. Jos kaikki olisi suunniteltu hyvin ja toiminta olisi loogista, ei ärsytystäkään ilmenisi.
Joo, mutta kun ei ole mikään suunnittelun kukkanen, että japskeissa ja saksalaisissa pyyhinviiksi toimii eri päin. Suunnittelun kukkasesta on esimerkki vaikkapa tesla kolmosen takaluukku, joka kippaa lumet konttiin kun kontin avaa.
 
Joo, mutta kun ei ole mikään suunnittelun kukkanen, että japskeissa ja saksalaisissa pyyhinviiksi toimii eri päin. Suunnittelun kukkasesta on esimerkki vaikkapa tesla kolmosen takaluukku, joka kippaa lumet konttiin kun kontin avaa.

Eikä ollenkaan ole yksinomaan Teslan paskaa suunnittelua, varmaan 99% konttiperäisistä tekee saman.
 
Joo, mutta kun ei ole mikään suunnittelun kukkanen, että japskeissa ja saksalaisissa pyyhinviiksi toimii eri päin. Suunnittelun kukkasesta on esimerkki vaikkapa tesla kolmosen takaluukku, joka kippaa lumet konttiin kun kontin avaa.
Siksi kirjoitinkin jo aikoinaan aloitukseen että "Osa tässä tarkoitetuista kukkasista on siis autoissa ja muissa kulkineissa hassusti toimivia ominaisuuksia ja osa muuten vain huonoa suunnittelua tai jopa suoranaisia virheitä". Tarpeetonta mielestäni alkaa rajaamaan keskustelua tuon tarkemmin. Paska ominaisuus on paska ominaisuus.

Tuosta takakontti-esimerkistä tuli mieleen, että kerran oli auto huollossa ja sain sijaisautoksi jonkin Renaultin (en muista mallia tarkemmin). Siinä oli kontin saranamekanismi toteutettu niin, että luukku kirjaimellisesti kippasi kaiken päällä olevan takakautta kontin sisälle, oli siinä sitten vettä tai lunta.

Lisäksi siinä oli luottokorttimallinen avain, jossa painikkeiden merkinnät eivät olleet kaiverretuissa syvennyksissä, joten ne olivat kuluneet kokonaan pois. Tosi kiva oli yrittää arvailla, että mitä mistäkin painikkeesta tapahtuu. En muista olisiko yksi niistä ollut vieläpä kontin avaus, joka vain alleviivaa tuota edellistä ongelmaa.
 
Älyttömän pitkä pakki? Nyt olisi kiva kuulla vähän tarkemmin, että millä tavalla ongelma ilmenee, kun ei ole moista ilmiötä kaikkien ajettujen autojen kohdalla tullut koskaan vastaan.
Oma kokemukseni aiheeseen on mersun Vito, olisko ollu vm 99 tai jotain sellaista. Manuaalivaihteistolla.

Siinä oli peruutusvaihde välitetty PALJON pidemmäksi kuin esimerkiksi ykkösvaihde. Sillä oli lystiä peruutella pari tonnia painavaa traileria ylämäkeen kulman taakse (hinasin sellaista työn puolesta varsin paljon). Käsittämätöntä suunnittelua, ei käy järkeen miksi peruutusvaihteen pitää olla niin järjettömän nopea. Ykkösvaihde oli ihan sopiva, sillä pääsi painavankin kärryn kanssa vaivatta ja kytkintä polttamatta liikkeelle hankalammastakin paikasta.
 
Älyttömän pitkä pakki? Nyt olisi kiva kuulla vähän tarkemmin, että millä tavalla ongelma ilmenee, kun ei ole moista ilmiötä kaikkien ajettujen autojen kohdalla tullut koskaan vastaan.
Auto kulkee liian lujaa tyhjäkäynnillä. Ikävä peruuttaa ahtaaseen paikkaam, tai esim. pihalta kadulle.
 
Miksi automaattivaihteisen auton pitää liikkua itsekseen, todella ärsyttävää säädellä jarrulla vauhtia, jos pitää ajaa tarkasti.
 
Miksi automaattivaihteisen auton pitää liikkua itsekseen, todella ärsyttävää säädellä jarrulla vauhtia, jos pitää ajaa tarkasti.
Perinteisellä tekniikalla automaatin pitää liikkua itsekseen D asennossa samasta syystä kuin manuaalin kytkin ylhäällä. Nykyään on monenlaista laatikkoa ja elektroniikkaa, joka voisi toimia eri tavallakin, mutta tämä käytös on matkittu kun autoilijat ovat siihen tottuneet ja/tai se on hyväksi havaittu.
 
Miksi automaattivaihteisen auton pitää liikkua itsekseen, todella ärsyttävää säädellä jarrulla vauhtia, jos pitää ajaa tarkasti.
Riippuu tekniikasta. Kaikki automaattivaiheisetkaan eivät lähde ryömimään vaikka nostaisi jalan jarrulta, varsinkaan jos on pienikin ylämäki. Nykypäivän tekniikalla tuo lieveilmiö olisi todennäköisesti kierrettävissä.
 
Miksi automaattivaihteisen auton pitää liikkua itsekseen, todella ärsyttävää säädellä jarrulla vauhtia, jos pitää ajaa tarkasti.
Tämä lienee vahvasti mielipidekysymys. Minä en ostaisi automaattivaihteista autoa joka EI ryömi, koska minun mielestäni tuo on aivan loistava ominaisuus.
 
Tämä lienee vahvasti mielipidekysymys. Minä en ostaisi automaattivaihteista autoa joka EI ryömi, koska minun mielestäni tuo on aivan loistava ominaisuus.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla, että mikä siitä tekee mielestäsi loistavan ominaisuuden?

Se on varmasti kaikkien mielestä loistava ominaisuus, että auto pysyy paikallaan ylämäessäkin kun nostaa jalan jarrulta, mutta pakkoryömimiselle en ole ainakaan henkilökohtaisesti löytänyt tarvetta ainakaan siinä mielessä, että sillä olisi merkitystä. Ei sillä, että siitä olisi mitään haittaakaan, kun jalka on jarrulla joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä lienee vahvasti mielipidekysymys. Minä en ostaisi automaattivaihteista autoa joka EI ryömi, koska minun mielestäni tuo on aivan loistava ominaisuus.
Vauhtia ei voi säätää ilman jarrua, se on vakio halusit tai et, manuaalilla tuota ongelmaa ei ole. Erittäin hienoa pakittaa tallista ulos, kun pitää hivotella peilillä karmia, jos pihassa on auto, manuaalilla paljon helpompi.
 
Kytkin ylhäällä ilman kaasua, eli tyhjäkäynnillä menis sen max. 5km/h. Monet ei Vatasetkin sitten saattais säästyä monilta kolhuilta parkkipaikalla, kun ei tarvis siihen oikean ja vasemman jalan yhteistyöhön keskittyä, vaan voisi keskittyä pelkästään peileihin/mitä ympärillä tapahtuu.
Ja varmasti on kompromissi, sitähän monet suunnittelun kukkaset on.
Eli esimerkiksi 5 km/h @ 700 1/min. Tämähän tekee 6500 rajoittimella 46,4 km/h. Eikös se tyypillisesti perusautoissa aika lähelle tätä olekin?

Yleensähän pakki on lähelle samalla välityssuhteella kuin 1. vaihde. Tavallisin lienee vähän ykköstä pidempi. Jos käsiteltävyyssyistä tehdään ykköstä selvästi lyhyempi pakki, voimansiirron potentiaalisesti kokemat suurimmat yleiset rasituspiikit kasvavat. Pakillahan ajetaan sitäpaitsi usein pyörät käännettynä ties missä perunapellossa, joskus hätiköidenkin nylvätään eestaas. Ei siis ole varsinainen suunnittelun kukkanen, ettei tehdä suunnittelupäätöstä, joka pakottaisi ylimitoittamaan vaikkapa vetoniveliä. Se vaikuttaisi valmistuskustannuksiin, painoon, muiden osien painoon, taloudellisuuteen jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla, että mikä siitä tekee mielestäsi loistavan ominaisuuden?
No, ehkä tässä on oikeasti kyse siitä, että oon tottunut tuohon tapaan. Oon kuitenkin ajanut ryömivillä automaateilla sen ~25 vuotta ja tykkään kovasti esim. ruuhkaliikenteessä, pysäköintihalleissa yms. tilanteissa joissa nopeudet ovat lähellä kävelyvauhtia. Suuremmissa nopeuksissahan sillä ei ole merkitystä.
Vauhtia ei voi säätää ilman jarrua, se on vakio halusit tai et, manuaalilla tuota ongelmaa ei ole. Erittäin hienoa pakittaa tallista ulos, kun pitää hivotella peilillä karmia, jos pihassa on auto, manuaalilla paljon helpompi.
Jännä ilmiö. Mulle tuo on (ryömivällä) automaatilla paljon helpompi skenaario kuin manuaalilla kytkimen kanssa kikkailu.

Toki ajan paljon kyllä myös manuaalilla, kun työauto moinen on. Taitaa tosin mennä nyt jo OT:ksi tämä.
 
No, ehkä tässä on oikeasti kyse siitä, että oon tottunut tuohon tapaan. Oon kuitenkin ajanut ryömivillä automaateilla sen ~25 vuotta ja tykkään kovasti esim. ruuhkaliikenteessä, pysäköintihalleissa yms. tilanteissa joissa nopeudet ovat lähellä kävelyvauhtia. Suuremmissa nopeuksissahan sillä ei ole merkitystä.

Jännä ilmiö. Mulle tuo on (ryömivällä) automaatilla paljon helpompi skenaario kuin manuaalilla kytkimen kanssa kikkailu.

Toki ajan paljon kyllä myös manuaalilla, kun työauto moinen on. Taitaa tosin mennä nyt jo OT:ksi tämä.
Tietysti riippuu polkimista, kun eräät on mallia höyhen, jolloin kaikki on vaikeeta, jopa kaasun kanssa piti pahimmillaan nojata kenkää reunaa vasten ja jalka puutui jo lyhyellä matkalla, kun polkimen vaste oli olematon, kuka tuollaisia haluaa?
 
Auto, jossa EI ole tuulilasin pesunesteen säiliössä mittaria/ilmaisinta että kohta loppuu nesteet.
 
Auto, jossa EI ole tuulilasin pesunesteen säiliössä mittaria/ilmaisinta että kohta loppuu nesteet.
Pari autoa taaksepäin meillä oli executive-varusteltu Honda CRV, jossa oli juuri tämä puute. Ei ennen sitä tullut mieleenkään, että jossakin autossa ei olisi mitään ilmaisinta/merkkivaloa. Siinä oli pissapojan säiliön kannessa kiinni mittatikku, josta varmaan tosi moni käy tarkistelemassa aina liikkeelle lähdettäessä, että onhan säiliössä nestettä. :D
 
Pari autoa taaksepäin meillä oli executive-varusteltu Honda CRV, jossa oli juuri tämä puute. Ei ennen sitä tullut mieleenkään, että jossakin autossa ei olisi mitään ilmaisinta/merkkivaloa. Siinä oli pissapojan säiliön kannessa kiinni mittatikku, josta varmaan tosi moni käy tarkistelemassa aina liikkeelle lähdettäessä, että onhan säiliössä nestettä. :D
Juu on moisia tullut yllättävän uusissakin vastaan. Niissä tosin aina huomannut jo hyvissä ajoin suihkun muodon ja paineenmuutoksen ja on voinut vetää esim työmatkan säästellen perille ja säiliö täyteen perillä.

Ei varsinaisesti kukkanen mutta piru että on älyvapaata tehdä pirun iso kontti ja 0kiinnityspistettä. Kaikki pääsee lentelemään kontissa ja aina saa keräillä levinneet ruuat kontista takaisin kassiin. Kyseessä siis Model 3. Simppeli asia mutta mukavasti unohtunut... looginen paikkakin moiselle kun löytyy jo ja vaatisi vain parin sentin muoviosan ja lukituksen.
 
Katsoin yhden tavanomaisen auton manuaalista, niin lähellä tuota ollaan:
ykkönen 8 km/h @1000 rpm
pakki 9 km/h @1000 rpm
Joo, yleensä ainakin oman kokemusmutuni mukaan (tyypillisessä viisivaihteisessa manuaalissa, etenkin eurooppalaisen kokoisella perinteisellä bensakoneella, redline 6000-6500) ykkösen ja pakin maksimi on välillä 40-50 tai poikkeaa siitä vain vähän.

Toki hyvin erilaisiakin välityksiä on. Esimerkiksi ykkösellä ja pakilla noin 70 km/h @ 5000 1/min. Jeepissä tämä toimii oikein hyvin, kun vääntävä ja hitausmomentiltaan raskas kone jaksaa lähteä ja tarvittaessa on käytettävissä alennusvaihteisto. Toki hieman ikävää sekin, jos alennusvaihteen saa päälle vain keskilukollisella nelivedolla, mutta elämä on. Kyllä sitä yleensä kehtaa tarpeellisen määrän käyttää kun tietää, että touhussa voimansiirto on helposti kovilla.

Monisanainen jankutukseni on tarkoitettu johtamaan vain siihen, että minusta "pitkä pakki" luokassa 40-50 km/h ei ole mitään huonoa suunnittelua. Tavallinen vaikkapa Passatin saati Golfin kokoinen henkilöauto ei ole mikään raskas vetoauto, vaikka sattuisi olemaan vanhassa tai nelivetoisessa pelissä vetomassat kunnossa. Perusautolla on kätevä viedä pikku Majavalla puutarhajätettä, mutta ei se ole tarkoitettu mihinkään hevoskuljetuksiin, veneen viemiseen tai autotrailerikäyttöön. Vetoautoksi on olemassa vetoautoja. Olisi siis hyvin raaka marginaaliryhmän ehdoilla tehty kompromissi tehdä oikein hidas pakki vetoautokäyttöä varten. Ihmisillä on yleinen tottumus siihen, että ykkösen ja pakin välitys ja täten auton lähtö ja kytkintuntuma on samankaltainen. Hidas pakki aiheuttaisi tottumattomien kuljettajien käsissä hirveää vahinkorevittämistä.

Jos jonkun mielestä peruutusnopeutta pitää rajoittaa muka turvallisuussyistä alle ykkösenkin nopeuden, niin sehän on helppo toteuttaa ohjelmallisesti. Minusta tosin on ihan kiva, että auto tarvittaessa kulkee taaksepäin edes sen 40 km/h. Tällaiseen tietysti usein vastataan, ettei missään koskaan tapahdu mitään ja kaikki poikkeustapaukset ovat "tuuheita skenaarioita". Tien päällä kuitenkin on tilanteita, kun käy muuallakin kuin lähikaupassa tai toimiston auratulla parkkipaikalla. Olen mm. kerran peruuttanut julkisella valtion tiellä hyökkäävää sonnia pakoon rajoittimella. Jos olisi oikein ruotsalais-kalifornialaisella turvallisuusajattelulla pakin nopeus puolitettu, olisin jäänyt alle ja katkeroitunut nykyistä pahemmin loppuiäksi - joka olisi saatettu oikein huonolla tuurilla laskea sekunneissa. :smoke:

Ja joo, sehän on ihan perusteltua että esimerkiksi sähköauto tai suunnanvaihtajapakillinen automaatti ei kulje taaksepäin ihan rajattomasti, riemuidioottien varalta. Kuuluu sen silti kulkea enemmän kuin jonkun demarin määrittämä turvallinen peruutusnopeus Prisman parkkipaikalla.

Juu on moisia tullut yllättävän uusissakin vastaan. Niissä tosin aina huomannut jo hyvissä ajoin suihkun muodon ja paineenmuutoksen ja on voinut vetää esim työmatkan säästellen perille ja säiliö täyteen perillä.
Parhaimmillaan varustelutasosta riippuen joko ei ole lainkaan pesunesteen ilmaisinta tai sitten on, sellainen joka antaa äänimerkin aina kun neste loiskuu yli ja alle varoitustason.
Ei varsinaisesti kukkanen mutta piru että on älyvapaata tehdä pirun iso kontti ja 0kiinnityspistettä. Kaikki pääsee lentelemään kontissa ja aina saa keräillä levinneet ruuat kontista takaisin kassiin. Kyseessä siis Model 3. Simppeli asia mutta mukavasti unohtunut... looginen paikkakin moiselle kun löytyy jo ja vaatisi vain parin sentin muoviosan ja lukituksen.
Kaikkein mahtavinta on, jos tehdään tavaratilaan(jopa laajennettuun tavaratilaan) kuormansidontapisteet, jotka eivät kestä edes sitoa kuormaa. Usein näyttävät vähän siltä, että ne on suunniteltu vain kuormaverkolle, joka näppärästi estää tavaroita kolisemasta mutkissa. Kun sellaisiin erehtyy sitomaan pesukoneen luullen kuormaa edes jotenkin kiinnitetyksi, on vaaratilanne valmis.
 
Viimeksi muokattu:
Täydellistä järjettömyyttä nuo pitkät pakit. Käy kytkimen päälle, ja vaaratilanteita tulee.
Varsin tyypillinen esim ww autot. Perhe kyydissä lievään mäkeen pakittelet. Ei hyvä.

Vetohommissa trailerien ja kärryjen kanssa manuaali pienellä ykkösellä tai alennusvaihteella. Paras vaihtoehto momentin muuntimella oleva automaatti.
 
Riippuu tekniikasta. Kaikki automaattivaiheisetkaan eivät lähde ryömimään vaikka nostaisi jalan jarrulta, varsinkaan jos on pienikin ylämäki. Nykypäivän tekniikalla tuo lieveilmiö olisi todennäköisesti kierrettävissä.

Niin, hyvissä nykyautomaateissa on valinta "Auto-hold" jolloin auto ei ryömi jos päästät jarrun pois ja voit olla liikennevaloissa ilman acc:täkin koskematta jarruun (tai kaasuun).
 
Viiksen vetämisen pitäisi aloittaa lasin kastelu heti ja pyyhkimet tulevat mukaan pienellä viiveellä, ei sen tarvitse olla tuon monimutkaisempaa?
Kertapyyhkäisylle sitten se oma erillinen valinta, esim. ylös/alas liikkeellä.
Näin homma toimii ainakin vag konsernin autoissa, muissa sitten jollain erilaisella systeemillä joka on yleensä aina huonompi.

Kiaankin saksalaiset suunnitelleet samalla tavalla, kertapyyhkäisy alaspäin, tuulilasin pesu veto itseen päin jolloin ensin tulee hetke vedet ennen pyyhkimiä. Vipu ylös on eka porras automaattinen säädettävä tihkuasento ja 2. portaasta eteenpäin manuaaliset hätäsemmät tahdit. Viiksestä eteenpäin on sitte vielä takalasin pesu. Noin se BMW:ssäkin tais olla. Vaimon Nissanissa oli muistaakseni eri suuntiin mutta samat. Mersussahan sitten kierretään viiksi tihkulle jne... Kaikissa kuitenkin looginen ja helppo ja noiden jälkeen Citroen ja Pösö ihan painajaista kaikkien viiksien suhteen. Olin itse asiassa aika kiinnostunut Pösö 3008 GT Hybrid4 300 mallista mutta kaikki mittaristot ym. hallintalaitteet niin hanurista, että into laantui koeajolla äkkiä. Pomokin osti C5 Aircross ja sanoi "joo en oo vielä opetellut käyttämään sitä vakkaria, pitää kattoo jostain miten se toimii". Ei oo ihan superloogisia nuokaan.
 
Ei varsinaisesti kukkanen mutta piru että on älyvapaata tehdä pirun iso kontti ja 0kiinnityspistettä. Kaikki pääsee lentelemään kontissa ja aina saa keräillä levinneet ruuat kontista takaisin kassiin. Kyseessä siis Model 3. Simppeli asia mutta mukavasti unohtunut... looginen paikkakin moiselle kun löytyy jo ja vaatisi vain parin sentin muoviosan ja lukituksen.

Tähän Teslan aivopieruun on onneksi ainakin levinneiden ruokaostosten osalta tarjolla kolmannen osapuolen ratkaisu, joka ei taloutta kaada ja on vielä äärimmäisen helppo asentaakin kun se kiinnityspiste löytyy autosta valmiiksi: Tesla Model 3 - Takakontin kauppakassikoukut - Vempele -verkkokauppa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 634
Viestejä
4 552 797
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
Vauhtihirmu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom