Katsoin yhden tavanomaisen auton manuaalista, niin lähellä tuota ollaan:
ykkönen 8 km/h @1000 rpm
pakki 9 km/h @1000 rpm
Joo, yleensä ainakin oman kokemusmutuni mukaan (tyypillisessä viisivaihteisessa manuaalissa, etenkin eurooppalaisen kokoisella perinteisellä bensakoneella, redline 6000-6500) ykkösen ja pakin maksimi on välillä 40-50 tai poikkeaa siitä vain vähän.
Toki hyvin erilaisiakin välityksiä on. Esimerkiksi ykkösellä ja pakilla noin 70 km/h @ 5000 1/min. Jeepissä tämä toimii oikein hyvin, kun vääntävä ja hitausmomentiltaan raskas kone jaksaa lähteä ja tarvittaessa on käytettävissä alennusvaihteisto. Toki hieman ikävää sekin, jos alennusvaihteen saa päälle vain keskilukollisella nelivedolla, mutta elämä on. Kyllä sitä yleensä kehtaa tarpeellisen määrän käyttää kun tietää, että touhussa voimansiirto on helposti kovilla.
Monisanainen jankutukseni on tarkoitettu johtamaan vain siihen, että minusta "pitkä pakki" luokassa 40-50 km/h ei ole mitään huonoa suunnittelua. Tavallinen vaikkapa Passatin saati Golfin kokoinen henkilöauto ei ole mikään raskas vetoauto, vaikka sattuisi olemaan vanhassa tai nelivetoisessa pelissä vetomassat kunnossa. Perusautolla on kätevä viedä pikku Majavalla puutarhajätettä, mutta ei se ole tarkoitettu mihinkään hevoskuljetuksiin, veneen viemiseen tai autotrailerikäyttöön. Vetoautoksi on olemassa vetoautoja. Olisi siis hyvin raaka marginaaliryhmän ehdoilla tehty kompromissi tehdä oikein hidas pakki vetoautokäyttöä varten. Ihmisillä on yleinen tottumus siihen, että ykkösen ja pakin välitys ja täten auton lähtö ja kytkintuntuma on samankaltainen. Hidas pakki aiheuttaisi tottumattomien kuljettajien käsissä hirveää vahinkorevittämistä.
Jos jonkun mielestä peruutusnopeutta pitää rajoittaa muka turvallisuussyistä alle ykkösenkin nopeuden, niin sehän on helppo toteuttaa ohjelmallisesti. Minusta tosin on ihan kiva, että auto tarvittaessa kulkee taaksepäin edes sen 40 km/h. Tällaiseen tietysti usein vastataan, ettei missään koskaan tapahdu mitään ja kaikki poikkeustapaukset ovat "tuuheita skenaarioita". Tien päällä kuitenkin on tilanteita, kun käy muuallakin kuin lähikaupassa tai toimiston auratulla parkkipaikalla. Olen mm. kerran peruuttanut julkisella valtion tiellä hyökkäävää sonnia pakoon rajoittimella. Jos olisi oikein ruotsalais-kalifornialaisella turvallisuusajattelulla pakin nopeus puolitettu, olisin jäänyt alle ja katkeroitunut nykyistä pahemmin loppuiäksi - joka olisi saatettu oikein huonolla tuurilla laskea sekunneissa.
Ja joo, sehän on ihan perusteltua että esimerkiksi sähköauto tai suunnanvaihtajapakillinen automaatti ei kulje taaksepäin ihan rajattomasti, riemuidioottien varalta. Kuuluu sen silti kulkea enemmän kuin jonkun demarin määrittämä turvallinen peruutusnopeus Prisman parkkipaikalla.
Juu on moisia tullut yllättävän uusissakin vastaan. Niissä tosin aina huomannut jo hyvissä ajoin suihkun muodon ja paineenmuutoksen ja on voinut vetää esim työmatkan säästellen perille ja säiliö täyteen perillä.
Parhaimmillaan varustelutasosta riippuen joko ei ole lainkaan pesunesteen ilmaisinta tai sitten on, sellainen joka antaa äänimerkin aina kun neste loiskuu yli ja alle varoitustason.
Ei varsinaisesti kukkanen mutta piru että on älyvapaata tehdä pirun iso kontti ja 0kiinnityspistettä. Kaikki pääsee lentelemään kontissa ja aina saa keräillä levinneet ruuat kontista takaisin kassiin. Kyseessä siis Model 3. Simppeli asia mutta mukavasti unohtunut... looginen paikkakin moiselle kun löytyy jo ja vaatisi vain parin sentin muoviosan ja lukituksen.
Kaikkein mahtavinta on, jos tehdään tavaratilaan(jopa laajennettuun tavaratilaan) kuormansidontapisteet, jotka eivät kestä edes sitoa kuormaa. Usein näyttävät vähän siltä, että ne on suunniteltu vain kuormaverkolle, joka näppärästi estää tavaroita kolisemasta mutkissa. Kun sellaisiin erehtyy sitomaan pesukoneen luullen kuormaa edes jotenkin kiinnitetyksi, on vaaratilanne valmis.