Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Kirjoittaja kertoi että kyseessä oli Fiat Stilo ja siinä Thulen tai Mont Blancin merkkikohtainen setti. En jaksa uskoa että ainakaan Thule tuottaisi sellaista kattotelinesarjaa, johon ei saa suksiboksia kiinni, eikä se ole kovin todennäköistä Mont Blancinkaan kohdalla. Joku ei tuossa yhtälössä nyt täsmää, mutta sen verran heikosti tulee nyt näitä tietoja, että ei taida koskaan selvitä että millainen viritys siellä on ollut kyseessä.
Tälläinen, kuva , jos ei toimi niin lähde https://www.nettiauto.com/en/fiat/stilo/12564569

Tuota kai voi silmämäätäisesti kuvailla reilun kahden sormenverran.
 
Tälläinen, kuva , jos ei toimi niin lähde https://www.nettiauto.com/en/fiat/stilo/12564569

Tuota kai voi silmämäätäisesti kuvailla reilun kahden sormenverran.
Paksut on sormet, mutta kyllä tuohon joka tapauksessa normaalin suksiboksin saa kiinni. Tuossa etummaisessa on vissiin joku jonneledirivistö paikollaan, joka sekin on korkeudeltaan varmaan jotain 3cm, eikä se ole silti kiinni katossa. Mutta eipä tämä nyt mitään siitä kirjoittajan tilanteesta silti kerro.

1644320853991.png

1644320719353.png
 
Tuskin sillä takavalolla on kirkkaalla kelillä hirveästi merkitystä, mutta suurempi ongelma on siinä että ne valot eivät osaa syttyä silloin kun ei ole hyvä näkyvyys, saati sitten jos ollaan siinä hämärän rajamailla. Jos siis sataa esim. sakeasti räntää/lunta päivällä, niin ei silloin ole automaattisesti pimeää, mutta valoja silti tarvittaisiin. Kuljettaja ei näe oman auton taakse, eikä siten välttämättä tule ajatelleeksikaan, että ajelee kotterollaan perä pimeänä. Typerää suunnittelua, jonka hyödyt ovat lähinnä ideologisia.
Uskoisin että useimmissa tapauksissa ongelmana on se ettei kyseisissä autoissa edes ole mitään ajovaloautomatiikkaa, vaan ne valot pitäisi osata itse laittaa päälle. Aika paljon kuitenkin näkee ihan pimeälläkin noita autoja, jotka ajaa perä pimeänä ja päivänvalot päällä. Omassa autossa ajovalot menee melko herkästi päälle, kun alkaa päivänvalo vähentyä (eli kaukana hämärän rajamailta). Takavalot toki onkin koodattu pysyvästi päälle.
 
Mutta se normikäyttötilanteen ongelma, tuli mieleen että liittyykö se jotenkin tuossa mallissa lämpötilan säästöön, eli alkaa jotenkin pumppaan ?
En tiedä mihin liittyy. Mun ärsytykseni liittyy ihan suoraan siihen, että jos minä auton kuljettajana otan ilmastoinnin pois päältä (joka siis tapahtuu fyysistä nappia painamalla, eli hyvin tarkoituksellisesti), sen pitää myös PYSYÄ pois päältä vähintään seuraavaan auton käynnistyskertaan saakka, eikä mennä itsestään takaisin päälle.
 
En tiedä mihin liittyy. Mun ärsytykseni liittyy ihan suoraan siihen, että jos minä auton kuljettajana otan ilmastoinnin pois päältä (joka siis tapahtuu fyysistä nappia painamalla, eli hyvin tarkoituksellisesti), sen pitää myös PYSYÄ pois päältä vähintään seuraavaan auton käynnistyskertaan saakka, eikä mennä itsestään takaisin päälle.
Ainakin Ford Maverickissa on niin että muuten on ihan täysin käsin käytettävä mutta jos laittaa puhalluksen pelkästään tuulilasille niin ilmastointi menee väkisin päälle eikä sitä saa mistään napista pois silloin. Hölmösti ilmastoinnin valo ei kuitenkaan pala tällöin. Eli se valo sammuu jos on ollut ilmastointi päällä ja vaihtaa puhalluksen vain tuulilasille.
 
Ainakin Ford Maverickissa on niin että muuten on ihan täysin käsin käytettävä mutta jos laittaa puhalluksen pelkästään tuulilasille niin ilmastointi menee väkisin päälle eikä sitä saa mistään napista pois silloin. Hölmösti ilmastoinnin valo ei kuitenkaan pala tällöin. Eli se valo sammuu jos on ollut ilmastointi päällä ja vaihtaa puhalluksen vain tuulilasille.
Olettaisin että nyt ei ole kyseessä varhaisempi Maverick, kun siinä tuskin oli ilmastointia, vaikka mistä minä tiedän, kun 60-luvulla saatiin V12 poikittain keskimoottorisena ja olihan niitä V8 kotteroita silloinkin jo ilmastoinnilla ja sähkölaseilla, tosin 70-luku on Maverick:n kohdalla kyseessä.
 
Olettaisin että nyt ei ole kyseessä varhaisempi Maverick, kun siinä tuskin oli ilmastointia, vaikka mistä minä tiedän, kun 60-luvulla saatiin V12 poikittain keskimoottorisena ja olihan niitä V8 kotteroita silloinkin jo ilmastoinnilla ja sähkölaseilla, tosin 70-luku on Maverick:n kohdalla kyseessä.
No tottahan nyt 70-luvulla jenkeillä oli ilmastointeja. Myös Maverickiin sellaisen on silloin saanut.
 
No tottahan nyt 70-luvulla jenkeillä oli ilmastointeja. Myös Maverickiin sellaisen on silloin saanut.
Nyt menee jo vahvasti offin puolelle, mutta kyllä abs ja neliveto oli myös läsnä jo 60-luvulla Britannian puolella mallia Jensen FF. Pitäisi melkein tehdä ketju aikaansa edellä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt menee jo vahvasti offin puolelle, mutta kyllä abs ja neliveto oli myös läsnä jo 60-luvulla Britannian puolella mallia Jensen FF. Pitäisi melkein tehdä ketju aikaansa edellä.
Jensenista tulikin mieleen, että siinä oli muusta edistyksellisyydestään huolimatta melkoinen suunnittelukukkanen. Suunnitteluvaiheessa kenellekään ei tullut mieleen huomioida, että kaikkialla ei ole vasemman puoleista liikennettä, joten kansainvälinen menestys oli olematon, kun autoa ei saanut kuin oikealta ohjattavana. Toki hintakin vaikutti, mutta silti.

FF-mallista ei tullut kaupallista menestystä, sillä se oli yli kolmanneksen takavetoista sisartaan kalliimpi. Lisäksi sitä voitiin valmistaa vain oikealta ohjattavana, sillä tekniikan siirtämistä ei oltu otettu huomioon autoa suunniteltaessa. Niinpä FF-versioita valmistettiin vain 320 kappaletta, kunnes tuotanto päättyi vuonna 1971.

 
Olettaisin että nyt ei ole kyseessä varhaisempi Maverick, kun siinä tuskin oli ilmastointia, vaikka mistä minä tiedän, kun 60-luvulla saatiin V12 poikittain keskimoottorisena ja olihan niitä V8 kotteroita silloinkin jo ilmastoinnilla ja sähkölaseilla, tosin 70-luku on Maverick:n kohdalla kyseessä.
Ei tietenkään. Eipä niitä Euroopassa taidettu edes myydä.
 
Jensenista tulikin mieleen, että siinä oli muusta edistyksellisyydestään huolimatta melkoinen suunnittelukukkanen. Suunnitteluvaiheessa kenellekään ei tullut mieleen huomioida, että kaikkialla ei ole vasemman puoleista liikennettä, joten kansainvälinen menestys oli olematon, kun autoa ei saanut kuin oikealta ohjattavana. Toki hintakin vaikutti, mutta silti.




Hienosti sait sen tähänkin ketjuun sopivaksi.
 
Kato 70-luvun puolelle, että mikä se first generation mahtaa olla, tuskin myytiin niitäkään täällä, mutta muotoilussa on paljonkin eroa.
Siis nimenomaan juuri sanoin että sitä 70-luvun pikkusedania täällä tuskin myytiin ja sitten linkkasin Maverickin josta puhuin. Ei noilla ole mitään tekemistä keskenään. Sattuu vain olemaan sama mallinimi. Australiassa Ford Maverick oli myös täysin eri auto jolla ei ollut mitään tekemistä näiden kanssa ja nyt jenkeissä on tulossa myyntiin pickup Maverickin nimellä.
Ei niin, kun ei se ollut tuon suunnittelukämmin vuoksi mahdollista. Sitä en tiedä kumpi tuli ensin, suunnitteluvirhe, vai päätös myydä autoa vain valmistusmaassa? Tuon TM:n artikkelin mukaan ensimmäinen.
Häh?
 
Mitä häh? Minä puhun tuosta Jensen FF:stä. Siitä samasta siis, josta TM kirjoitti aiemmin postaamassani artikkelissa että "sitä voitiin valmistaa vain oikealta ohjattavana, sillä tekniikan siirtämistä ei oltu otettu huomioon autoa suunniteltaessa". Oikealta ohjattavana sitä ei voitu brittien lisäksi juuri muualla myydä, joten 320 kappaleen jälkeen valmistus lopetettiin ja todettiin että reisille meni.

Edit. Aah, nyt mä sen hokasin. Sinullahan oli tuossa ihan eri auto ja minä itse käsitin sen väärin, kun se tuli tuon mun postauksen perään ja jotenkin käsitin että puhuit siitä Jensenistä. Sori.
 
Siis nimenomaan juuri sanoin että sitä 70-luvun pikkusedania täällä tuskin myytiin ja sitten linkkasin Maverickin josta puhuin. Ei noilla ole mitään tekemistä keskenään. Sattuu vain olemaan sama mallinimi. Australiassa Ford Maverick oli myös täysin eri auto jolla ei ollut mitään tekemistä näiden kanssa ja nyt jenkeissä on tulossa myyntiin pickup Maverickin nimellä.

Häh?
Lopetetaan suosiolla tähän, kun kohta menee Ford Falcon muuten jo ihan eri kategoriaan, barra... Aikamoinen suunnittelun kukkanen on nimetä täysin erilaisia autoja samalla mallinimellä.

barra.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Lopetetaan suosiolla tähän, kun kohta menee Ford Falcon muuten jo ihan eri kategoriaan, barra... Aikamoinen suunnittelun kukkanen on nimetä täysin erilaisia autoja samalla mallinimellä.

barra.jpg
Toinen hölmöys on myydä samaa autoa eri mallinimellä eri paikoissa. Mondeo/Fusion, Kuga/Escape jne.
 
Ja jopa koko merkkiä. Opel/Vauxhall...
Dacia Duster, Renault Duster ja Nissan Terrano. Sama auto nykyään :) Pakkaa tässäkin sekoittaa että Nissan Terrano on ollut ennen täysin erilainen auto. Nissan Terrano II on myös myyty 90-luvulla Ford Maverickin nimellä :)
 
Vauxhall oli alunperin oma firma, kunnes GM osti sen. Siinä haluttiin säilyttää historia ja mielikuva briteille, että merkki edustaa kotimaata, jossa autonvalmistus oli aikanaan merkittävä osassa. Vähän kuin GM Saabeissa, eikös ne ollut pitkälti Opel Vectraa.

Eri mallinimen autot ovat voineet olla alunperin rakenteeltaan erilaisia ja sittemmin yhdistetty samoiksi, mutta nimeä ei ole haluttu yhdistää. Nimeäminen on tosi vaikeaa, kun pitää huomioida asiakkaat, kielierot, kulttuurit, kilpailijat yms. Siinä riittää yksikin virhe, niin maine on tahrattu ja tappiot rahallisesti isoja.
 
Viimeksi muokattu:
Rebadging on kyllä hienoa.
Monikohan aussi Holden Commodorea ostaessa yllättyi saadessaan Opel Insignian takavetoisen V8 laitteen sijaan.
Ei tosin ole enää ongelma kun GM lopetti merkin kokonaan.
 
Vauxhall oli alunperin oma firma, kunnes GM osti sen. Siinä haluttiin säilyttää historia ja mielikuva briteille, että merkki edustaa kotimaata, jossa autonvalmistus oli aikanaan merkittävä osassa. Vähän kuin GM Saabeissa, eikös ne ollut pitkälti Opel Vectraa.

Eri mallinimen autot ovat voineet olla alunperin rakenteeltaan erilaisia ja sittemmin yhdistetty samoiksi, mutta nimeä ei ole haluttu yhdistää. Nimeäminen on tosi vaikeaa, kun pitää huomioida asiakkaat, kielierot, kulttuurit, kilpailijat yms. Siinä riittää yksikin virhe, niin maine on tahrattu ja tappiot rahallisesti isoja.

Saabit sentään erosi Opeleista ulkoa, sisältä ja mallinimestä. Vauxhall eroas briteissä Opelista vain nimensä osalta. Autot ovat muuten mallinimeä myöten täysin samanlaisia Opelin kanssa.
 
Saabit sentään erosi Opeleista ulkoa, sisältä ja mallinimestä. Vauxhall eroas briteissä Opelista vain nimensä osalta. Autot ovat muuten mallinimeä myöten täysin samanlaisia Opelin kanssa.
Ja moottorit oli eri mitä Opelin mallistossa. Vaikka samaan lohkoon varmaan perustuivatkin.
Eli se pohjalevy oli lähes ainoa yhdistävä tekijä.
 
Suunnilleen kaikki pyyhkijöihin liittyvä automatiikka on hyvin ärsyttävää. Auto luulee tietävänsä, koska pitää pyyhkiä ja koska ei, mutta ennemmin tai myöhemmin menee pieleen. Ainoa positiivinen poikkeus on se, että pyyhkijät eivät käynnisty automaattisesti, jos ne ovat jääneet päälle auton sammuttamisen jälkeen.
 
Suunnilleen kaikki pyyhkijöihin liittyvä automatiikka on hyvin ärsyttävää. Auto luulee tietävänsä, koska pitää pyyhkiä ja koska ei, mutta ennemmin tai myöhemmin menee pieleen. Ainoa positiivinen poikkeus on se, että pyyhkijät eivät käynnisty automaattisesti, jos ne ovat jääneet päälle auton sammuttamisen jälkeen.
Erittäin hyvin ainakin omassa toimii. Välillä joo tuntuu hieman ylireagoivan sateen määrään, että pienemmälläkin pärjäisi.
 
Erittäin hyvin ainakin omassa toimii. Välillä joo tuntuu hieman ylireagoivan sateen määrään, että pienemmälläkin pärjäisi.
En ole yhteenkään autoon törmännyt jossa ei olisi automatiikan herkkyydelle oma säätö, jos siis autossa automatiikka on.
 
Suunnilleen kaikki pyyhkijöihin liittyvä automatiikka on hyvin ärsyttävää. Auto luulee tietävänsä, koska pitää pyyhkiä ja koska ei, mutta ennemmin tai myöhemmin menee pieleen. Ainoa positiivinen poikkeus on se, että pyyhkijät eivät käynnisty automaattisesti, jos ne ovat jääneet päälle auton sammuttamisen jälkeen.
Noinhan se menee. Herkkyyttä voi säätää, mut silti joko sumusateessa se ei reagoi juuri ollenkaan (voi johtua myös pinnoitteesta) tai sit yllättäen käy pyyhkijät täysillä vaikka ylös tai alas kun riittäisi hyvin et pyyhkäsis kerran 4s välein.

En tiedä onko se suunnitelun kukkasia vai tarkoituksella tehty, et huoltaminen ois enemmän aikaa vievää. Mut olikohan tuonticamry, jossa piti apurunkoa siirtää alatukivarren vaihdon takia. Pultit sai kyllä auki ilman, mut niiden poistaminen onnistui kun apurunkoa siirsi tarpeeksi.
 
Suunnilleen kaikki pyyhkijöihin liittyvä automatiikka on hyvin ärsyttävää. Auto luulee tietävänsä, koska pitää pyyhkiä ja koska ei, mutta ennemmin tai myöhemmin menee pieleen. Ainoa positiivinen poikkeus on se, että pyyhkijät eivät käynnisty automaattisesti, jos ne ovat jääneet päälle auton sammuttamisen jälkeen.
Samaa mieltä. En ole koskaan tavannut kelvollisia, vaan aina hinkkaavat liikaa tai liian vähän. Hyvällä säätöalueella oleva tihkuasento on selvästi parempi ratkaisu.

Ainakaan 2005 Mersun CLS:ssä tuota ei voi edes säätää mitenkään, joten täytyy aina käyttää yhden pyyhkäisyn manuaalitoimintoa kunnes sataa niin paljon, että voi laittaa hitaamman jatkuvan pyyhkimisen päälle. Tästä seuraa paljon ylimääräistä työtä, kun kevyellä sateella täytyy jatkuvasti painella pyyhkijää päälle.
 
Suunnilleen kaikki pyyhkijöihin liittyvä automatiikka on hyvin ärsyttävää. Auto luulee tietävänsä, koska pitää pyyhkiä ja koska ei, mutta ennemmin tai myöhemmin menee pieleen. Ainoa positiivinen poikkeus on se, että pyyhkijät eivät käynnisty automaattisesti, jos ne ovat jääneet päälle auton sammuttamisen jälkeen.
Jännä. Minä taas en haluaisi ostaa autoa, jossa ei ole sadetunnistinta pyyhkijöissä. Aivan loistava mukavuusominaisuus, joka on ainakin omissa autoissa toiminut käytännössä täysin ongelmitta.

Kesäisin tosin toivoisin, että sen saisi pysyvästi päälle, mutta nykyisessä autossa se menee automaattisesti pois päältä aina kun sammuttaa virrat.
 
Tuohon sadetunnistinhommaan ja lasipinnotteisiin, niin itte tykkään läträtä laseihin viis sateesta tai vastaavaa ja ainakin noi pinnoitteet sotkee sadeanturin toiminnan. Herkkyyden säädöllä saa hieman paikattua tuota jos unohdan putsata anturin kohdan, mutta ei se säätökään ihmeisiin pysty. Ja toi, että noissa ei ole muistitoimintoa(päällä/pois) on kyllä kukkanen, tai ainakaan omissa autoissa ei ole ollut.
 
Ja toi, että noissa ei ole muistitoimintoa(päällä/pois) on kyllä kukkanen, tai ainakaan omissa autoissa ei ole ollut.
Talvisin on hyvä ettei sitä voi unohtaa päälle, niin ei sitten automatiikka väännä pyyhkijöitä mutkalle lumen/jään vuoksi, mutta kyllä tuohon tosiaan olisi hyvä itse vaikuttaa. Mutta koska tyhmiä massoja pitää suojella heiltä itseltään, niin kaikki kärsivät.

Yhdessä aiemmassa autossa (Honda CR-V) sen sai halutessaan pysyvästi päälle. Sen kanssa ei tarvinnut kesäisin käyttää manuaalisesti pyyhkijöitä lainkaan.
 
Talvisin on hyvä ettei sitä voi unohtaa päälle, niin ei sitten automatiikka väännä pyyhkijöitä mutkalle lumen/jään vuoksi, mutta kyllä tuohon tosiaan olisi hyvä itse vaikuttaa. Mutta koska tyhmiä massoja pitää suojella heiltä itseltään, niin kaikki kärsivät.

Yhdessä aiemmassa autossa (Honda CR-V) sen sai halutessaan pysyvästi päälle. Sen kanssa ei tarvinnut kesäisin käyttää manuaalisesti pyyhkijöitä lainkaan.

Joo, jäi kirjoittamatta, että vaikkapa ajotietokoneen valikosta muisti on/off, ei missään tapauksessa pakko on. Ei pitäs olla iso homma tehdä tuota, kun on kuitenkin automatiikka antureineen tehty.
 
Jännä. Minä taas en haluaisi ostaa autoa, jossa ei ole sadetunnistinta pyyhkijöissä. Aivan loistava mukavuusominaisuus, joka on ainakin omissa autoissa toiminut käytännössä täysin ongelmitta.

Kesäisin tosin toivoisin, että sen saisi pysyvästi päälle, mutta nykyisessä autossa se menee automaattisesti pois päältä aina kun sammuttaa virrat.
Vageissa sen voi jättää päälle, mutta se ei ole hyvä. Jossain kohtaa pölyä kertyy niin paljon, että anturi luulee sitä kosteudeksi ja pyyhkäisee kuivaa pölyistä lasia.

Muuten pidän sadetunnistinta erittäin hyvänä varusteena.
 
Eikös ne pyyhkijät voi ottaa pois päältä viiksestä? Ei pyyhi kuivaa lasia jos ei halua. Ainakin japseissa se onnistuu, aika hölmöä jos ei onnistuis. Tihkun saa valittua asetuksista auto vai normaali, ja viiksessä sama säätö toimii herkkyys/nopeus säätönä. Minun mielestä aivan loistava keksintö. Ei ikinä ole ollut ongelmia.
 
Joo, jäi kirjoittamatta, että vaikkapa ajotietokoneen valikosta muisti on/off, ei missään tapauksessa pakko on. Ei pitäs olla iso homma tehdä tuota, kun on kuitenkin automatiikka antureineen tehty.
Varmasti ihan tarkoituksella näin. Säästyy tehdas takuukorjauksilta ja muilta ulinoita kun ei talvella pakolla ala vääntämään tai jossain oloissa kesällä hinkkaa sentin pölykerrosta kuivana.
 
Eikös ne pyyhkijät voi ottaa pois päältä viiksestä? Ei pyyhi kuivaa lasia jos ei halua. Ainakin japseissa se onnistuu, aika hölmöä jos ei onnistuis. Tihkun saa valittua asetuksista auto vai normaali, ja viiksessä sama säätö toimii herkkyys/nopeus säätönä. Minun mielestä aivan loistava keksintö. Ei ikinä ole ollut ongelmia.
Lukaise edelliset viestit. Oli puhe siitä, että jos nimenomaan haluaisi jättää automaatin päälle pysyvästi. Kaikissa se ei ole mahdollista. Pois sen varmasti saa kaikista.
 
Lukaise edelliset viestit. Oli puhe siitä, että jos nimenomaan haluaisi jättää automaatin päälle pysyvästi. Kaikissa se ei ole mahdollista. Pois sen varmasti saa kaikista.
Kyllä luin. En vaan ymmärrä näitä.
Talvisin on hyvä ettei sitä voi unohtaa päälle, niin ei sitten automatiikka väännä pyyhkijöitä mutkalle lumen/jään vuoksi, mutta kyllä tuohon tosiaan olisi hyvä itse vaikuttaa. Mutta koska tyhmiä massoja pitää suojella heiltä itseltään, niin kaikki kärsivät.
Vageissa sen voi jättää päälle, mutta se ei ole hyvä. Jossain kohtaa pölyä kertyy niin paljon, että anturi luulee sitä kosteudeksi ja pyyhkäisee kuivaa pölyistä lasia.
Tietysti jos se joka kerta pitää tehdä asetuksista ja pyyhkijöitten viiksi ei vaikuta tilaan. Vai mikä juttu? Valaiskaa tyhmää.
 
Asensinpa eilen taakkatelineet autooni laskettelureissua varten ja mittasin karkeasti että katon ja taakkatelineen välissä on noin 6 senttiä tyhjää. Siihen menee boksi heittämällä. Telineet Rellun mallikohtaiset Mont Blancin ovaalit.

Epäilen Stilon tapauksessa joko user erroria tai sitten sopimattomia taakkatelineitä.
 
Tietysti jos se joka kerta pitää tehdä asetuksista ja pyyhkijöitten viiksi ei vaikuta tilaan. Vai mikä juttu? Valaiskaa tyhmää.
Esimerkki omasta tapauksesta.

Autossa on normaali pyyhinviiksi, jolla voi pyyhkiä milloin haluaa ja millä intervallilla haluaa. Lisäksi on erikseen viiksessä olevasta painikkeesta päälle kytkettävä automatiikka, joka pyyhkii lasia tarpeen mukaan kun sataa vettä. Haluaisin, että tuo automatiikka olisi aina päällä, mutta se ei ole mahdollista, koska auton valmistaja on päättänyt että aina kun autosta sammutetaan virrat, automatiikka kytkeytyy pois päältä kunnes se seuraavan kerran taas manuaalisesti aktivoidaan. Tämä olisi tosiaan talvisin pyyhkijöiden/moottorin suojaamiseksi vielä ihan ok, mutta kesällä se on tarpeeton suoja. Tähän ei kuitenkaan voi mitenkään vaikuttaa, joten automatiikka on aina pois päältä, kunnes sen itse kytkee käyttöön.

Pikkujuttu, mutta onhan tuo typerää holhousta.
 
Yhdessä autossani oli muistaakseni sellainen kukkanen, että virrankatkaisun jäljiltä se automatiikan merkkivalo edelleen paloi, muttei automatiikka silti toiminut ennen kuin sen oli sammuttanut ja laittanut uudestaan päälle.
 
Esimerkki omasta tapauksesta.

Autossa on normaali pyyhinviiksi, jolla voi pyyhkiä milloin haluaa ja millä intervallilla haluaa. Lisäksi on erikseen viiksessä olevasta painikkeesta päälle kytkettävä automatiikka, joka pyyhkii lasia tarpeen mukaan kun sataa vettä. Haluaisin, että tuo automatiikka olisi aina päällä, mutta se ei ole mahdollista, koska auton valmistaja on päättänyt että aina kun autosta sammutetaan virrat, automatiikka kytkeytyy pois päältä kunnes se seuraavan kerran taas manuaalisesti aktivoidaan. Tämä olisi tosiaan talvisin pyyhkijöiden/moottorin suojaamiseksi vielä ihan ok, mutta kesällä se on tarpeeton suoja. Tähän ei kuitenkaan voi mitenkään vaikuttaa, joten automatiikka on aina pois päältä, kunnes sen itse kytkee käyttöön.

Pikkujuttu, mutta onhan tuo typerää holhousta.
Missä autossa se pitää erikseen painaa napista? Hyundaissani automaattiasento on viiksessä "off" ja "tihkun" välissä, joten se pysyy päällä tai pois niinkuin haluan.
 
Missä autossa se pitää erikseen painaa napista? Hyundaissani automaattiasento on viiksessä "off" ja "tihkun" välissä, joten se pysyy päällä tai pois niinkuin haluan
Mm. Volvo V60/XC60. Ihan uusimmissa malleissa tuohon asetukseen voi vaikuttaa, mutta ei pykälää vanhemmissa.
 
On kyllä mielenkiintoinen tapa toteuttaa tuo. Fiateissa, Vagineissa jne. tuo tihku menee päällä sillä, että kerran pistää viikseä ylöspäin ja siinä se myös pysyy. Sitten kun pistää vielä kerran ylöspäin, niin tulee jatkuva pyyhintä jne. Erikseen vielä tihkulle on herkkyydensäätö tasolla 1-4(?). Itsellä on tihkuasetus aina autoissa päällä ja se pyyhkii silloin kun tarve on. En edes muista milloin olisi sitä sammuttanut poislukien joku pyyhkijäsulkien vaihto. Täytyy kyllä ihmetellä tuota Volvon ratkaisua.
 
Esimerkki omasta tapauksesta.

Autossa on normaali pyyhinviiksi, jolla voi pyyhkiä milloin haluaa ja millä intervallilla haluaa. Lisäksi on erikseen viiksessä olevasta painikkeesta päälle kytkettävä automatiikka, joka pyyhkii lasia tarpeen mukaan kun sataa vettä. Haluaisin, että tuo automatiikka olisi aina päällä, mutta se ei ole mahdollista, koska auton valmistaja on päättänyt että aina kun autosta sammutetaan virrat, automatiikka kytkeytyy pois päältä kunnes se seuraavan kerran taas manuaalisesti aktivoidaan. Tämä olisi tosiaan talvisin pyyhkijöiden/moottorin suojaamiseksi vielä ihan ok, mutta kesällä se on tarpeeton suoja. Tähän ei kuitenkaan voi mitenkään vaikuttaa, joten automatiikka on aina pois päältä, kunnes sen itse kytkee käyttöön.

Pikkujuttu, mutta onhan tuo typerää holhousta.
Okei, ymmärrän. Olisihan ton tosiaan voinut toteuttaa toisellakin tapaa. Itse en näe mitään syytä miksi automaattinen tihku pitäisi ottaa pois päältä.

En usko, että tossa on haettu sitä, että estetään vahinkoja vaan puhtaasti rahan säästö ollut mielessä, kun ei tarvitse laittaa bittiä muistiin.
Niin on tehty infotainmentin kanssa Mitsussakin. Aina aloittaa samasta näytöstä. Olisi kiva, että valittu asetus pysyisi. Ja ajotietokoneella on myös oma ajattelutapansa miten se noita kulutuksen Auto/Manual lukemia näyttää. Vaikka valitsen ajotietokoneesta Manual-näytön, se jossain vaiheessa on taas Auto-näytössä. Sitten kun tuon ajotietokoneen käyttö on todella syvältä, niin en ole enää jaksanut sen kanssa leikkiä.
 
Okei, ymmärrän. Olisihan ton tosiaan voinut toteuttaa toisellakin tapaa. Itse en näe mitään syytä miksi automaattinen tihku pitäisi ottaa pois päältä.

En usko, että tossa on haettu sitä, että estetään vahinkoja vaan puhtaasti rahan säästö ollut mielessä, kun ei tarvitse laittaa bittiä muistiin.
Niin on tehty infotainmentin kanssa Mitsussakin. Aina aloittaa samasta näytöstä. Olisi kiva, että valittu asetus pysyisi. Ja ajotietokoneella on myös oma ajattelutapansa miten se noita kulutuksen Auto/Manual lukemia näyttää. Vaikka valitsen ajotietokoneesta Manual-näytön, se jossain vaiheessa on taas Auto-näytössä. Sitten kun tuon ajotietokoneen käyttö on todella syvältä, niin en ole enää jaksanut sen kanssa leikkiä.
Autossa on about kaikki mahdolliset varusteet ja melkein kaikkea muuta voi säätää, joten pennin venytys ei kuulosta loogiselta. Volvon edustaja kysyttäessä perusteli tuota typeryyttä juuri suojamekanismilla, mutta tiedä sitten, kun tosiaan uudemmissa siihen voi vaikuttaa.

Tästä päästäänkin siihen, että miksi ihmeessä tuulilasinpyyhinten moottoreissa ei ole tunnistinta/suojamekanismia sille jos pyyhkiminen tuottaa määriteltyä raja-arvoa enemmän vastusta (eli edessä on este, tai ovat jäätyneet lasiin kiinni)?
 
Tästä päästäänkin siihen, että miksi ihmeessä tuulilasinpyyhinten moottoreissa ei ole tunnistinta/suojamekanismia sille jos pyyhkiminen tuottaa määriteltyä raja-arvoa enemmän vastusta (eli edessä on este, tai ovat jäätyneet lasiin kiinni)?

Eikö muka ole? Muistan aikoinaan Puntossa sen, että jos väkisin yritti pitää päällä pyyhkijöitä ja ne ei jaksaneet jään tms. takia lähteä liikkeelle, ne vaan jäi siihen ja niitä ei voinut hetkeen käyttää. Eli en tiedä oliko tuo lähinnä jonkun moottorin ylikuumenemissuoja joka meni jostain releestä päälle vai miten oli, mutta 5min päästä toimi taas kun otti jäät ja muut pois.
 
Autossa on about kaikki mahdolliset varusteet ja melkein kaikkea muuta voi säätää, joten pennin venytys ei kuulosta loogiselta. Volvon edustaja kysyttäessä perusteli tuota typeryyttä juuri suojamekanismilla, mutta tiedä sitten, kun tosiaan uudemmissa siihen voi vaikuttaa.

Tästä päästäänkin siihen, että miksi ihmeessä tuulilasinpyyhinten moottoreissa ei ole tunnistinta/suojamekanismia sille jos pyyhkiminen tuottaa määriteltyä raja-arvoa enemmän vastusta (eli edessä on este, tai ovat jäätyneet lasiin kiinni)?

Kustannusten optimointi ei ole varustemäärästä kiinni. Pyyhinmekanismi on ehkä vähiten kehittynyt vuosien aikana. Väyläohjatuissa se tunnistus olisi helppo toteuttaa, mutta en tiedä onko millään automerkillä pyyhkimet CAN-väylässä. Onhan noita huoltoasentoja monilla merkeillä, mutta miten se on toteutettu. Tosin harvasta on mennyt rikki, vaikka pyyhkimet on ollut jäässä lasissa kiinni ja välillä laiskuuttaan kokeillu jaksaako työntää 10 cm lumet pois lasilta. Mitään ei ole hajonnut.
 
Eikö muka ole? Muistan aikoinaan Puntossa sen, että jos väkisin yritti pitää päällä pyyhkijöitä ja ne ei jaksaneet jään tms. takia lähteä liikkeelle, ne vaan jäi siihen ja niitä ei voinut hetkeen käyttää. Eli en tiedä oliko tuo lähinnä jonkun moottorin ylikuumenemissuoja joka meni jostain releestä päälle vai miten oli, mutta 5min päästä toimi taas kun otti jäät ja muut pois.
Voi toki olla että joissakin on. Enkä tiedä vaikka olisi nykyään yleistäkin. En siis ole tuota itse testannut, mutta aika usein kuulee kuitenkin näistä tapauksista, joissa jäätyneet pyyhkijät ovat aiheuttaneet sen että moottori vääntää joko itseltään niskat nurin tai sitten boorit kiinnityksestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom