Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Ei kai tätä oikein suositella voi, mutta ite mennyt tämmöisellä. Menee vaan liiaksi tunteisiin kaikki ylimääräinen piippaus.

137869903-277394311-11453-org.jpg

--

BCM:n kaiuttimen johtojen katkomisella tuon varmaan saisi "korjattua". En vielä alkanut siihen, koska en ole ihan varma menisikö parkkitutkan piippaus samalla mykäksi.

Tuo kuvassa oleva tuote estää vyön käytön. Sellainen jatke olisi parempi, mutta niiden kestävyys onnettomuudessa on vähän niin ja näin. Ja se ei sitten pimputa, jos vyö oikeasti unohtuu... Yksi vaihtoehto oli myös katkaista tai irrottaa turvavyön sensori. Sitäkään en oikein uskalla tehdä, jos auto päättääkin sen takia jättää turvatyynyt pamauttamatta onnettomuustilanteessa.

Toinen Kian ärsyttävä ominaisuus ainakin omassa Optimassa on se, että kun auton sammuttaa ja avaa oven niin se alkaa pitämään jotain piippausta, mihin en tiedä syytä. Kun sulkee oven niin piippaus loppuu, mutta alkaa heti kun oven taas avaa.

Mulla tekee ihan samaa. En tiedä mistä se yrittää varoittaa. Joo, ilmeisesti sitä hermostuttaa se että se ovi on auki, mutta mitä sitten? Autossa ei ole edes moottori käynissä. Ihme kapine.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei sitä turvavyötä voi vain laittaa ensin kiinni?

Tyhmä kysymys. Ensinnäkin minä laitan ensin auton käyntiin, ratin- ja penkinlämmitys päälle, kaistavahti pois päältä, start&stop pois päältä, sitten puhelin kiinni johtoon, navigointi päälle, musiikit jne, jne. Ehkä pari muuta juttua. Nykyauton käynnistäminen on vähän samanlainen proseduuri kuin lentokoneella. Sitten lopuksi vyö kiinni ja menoksi.

Toiseksi en minä aina autoa käynnistäessä edes lähde ajamaan sillä. Aamulla saattaisin laittaa koneen käyntiin ja sitten vielä nousta ulos pyyhkimäät lumia tai jotain vastaavaa. Sillä välin mukavasti lämpiää jakkara, ratti ja tuulilasi, jos on jotain jäätä siinä. Ja varsinkaan aamulla ei __todellakaan__ jaksa kuunnella sitä pimputus ujellusta.
 
Miksei sitä turvavyötä voi vain laittaa ensin kiinni?
Miksei ne piippaukset ja vinkunat voisi korvata jollain valolla mittaristossa? Ei kun niin, siellä onkin jo se.
Tuo kuvassa oleva tuote estää vyön käytön. Sellainen jatke olisi parempi, mutta niiden kestävyys onnettomuudessa on vähän niin ja näin. Ja se ei sitten pimputa, jos vyö oikeasti unohtuu... Yksi vaihtoehto oli myös katkaista tai irrottaa turvavyön sensori. Sitäkään en oikein uskalla tehdä, jos auto päättääkin sen takia jättää turvatyynyt pamauttamatta onnettomuustilanteessa.
Kieltämättä tuo on huono puoli ja sanoin myös, etten suosittele. Aika usein kyllä unohtuu pistää vyö, kun lähtee ns. isolle tielle. Sen jatkeen kanssa en lähtisi kokeilemaan.

Tuo sensorin katkaiseminen taitaa jättää pysyvästi turvavyövalon palamaan. Eikö noi pääsääntöisesti toimi niin, että turvavyön kytkeminen yhdistää piirin ja merkkivalo äänineen katoaa? Toki sinne vois varmaan saada viriteltyä jonkun hyppyjohdon, millä piiri on kytkettynä koko ajan ja tällöin auto vaan luulee vyön olevan kiinni = airbagit ammutaan normaalisti.
 
En nyt ota kantaa siihen, voisiko sen vyön laittaa kiinni vaikka ennen puhelimen kytkemistä tms., mutta onhan tuo oikeasti suunnittelun kukkanen, jos vyöhälytin aktivoituu auton seistessä paikallaan. Volvossa tulee vain mittaristoon varoitus, ja vasta liikkeellä ollessa äänimerkki.
 
Toinen mikä rasittaa samassa autossa todella paljon on turvavyön varoituksen pimputus, kun laitan autoon virrat päälle tai moottorin käyntiin ja vyö ei ole kiinni.

Kukahan helvetti nuo pimputukset on autoihin oikeen keksinyt? Oma bemari piippaa sen verran ettei isommin häiritse ja mikään pimputus ei ole jatkuvaa. Jos nyt vähän voisin hienosäätää ottaisin pois hälytyksen siitä että auto on käynnissä ja avain ei ole autossa. Viesti ruudulle riittäisi ilman typerää "BONG" ääntä. Onneksi ei sentään jää ääntelemään.

Toisin on vanhempien Octaviassa ja kaverin Optimassa joissa noi pimputukset on ihan häirinneet. Kaikenlainen säätäminen tuntuu aiheuttavan välitöntä ja jatkuvaa piippaamista. Esim pysähtyy ottamaan takkia pois ja avaa turvavyön : pimpimppimpim... joo tiedän avasin juuri sen turvavyön. Saatika yrittää ovea avata auton ollessa käynnissä yms tai nousta autosta. Varsinkin jos avaimet jättää autoon en näe mitään syytä miksi auton pitäisi reagoida mitenkään.
 
Volkkarissa pyyhkijät hidastuu ja pysähtyy samalla kun auto hidastuu ja pysähtyy. Ihan kuin ei vaikka risteyksessä haluttaisi nähdä eteenpäin. (jos joku näppärä tietää miten koodataan pois niin kertokoon, softa löytyy)
 
Miksei ne piippaukset ja vinkunat voisi korvata jollain valolla mittaristossa? Ei kun niin, siellä onkin jo se.

Kieltämättä tuo on huono puoli ja sanoin myös, etten suosittele. Aika usein kyllä unohtuu pistää vyö, kun lähtee ns. isolle tielle. Sen jatkeen kanssa en lähtisi kokeilemaan.

Tuo sensorin katkaiseminen taitaa jättää pysyvästi turvavyövalon palamaan. Eikö noi pääsääntöisesti toimi niin, että turvavyön kytkeminen yhdistää piirin ja merkkivalo äänineen katoaa? Toki sinne vois varmaan saada viriteltyä jonkun hyppyjohdon, millä piiri on kytkettynä koko ajan ja tällöin auto vaan luulee vyön olevan kiinni = airbagit ammutaan normaalisti.

Tuo hyppyjohto voisi olla hyvä. Huono juttu, että sekin lopettaa varoitukset kokonaan. Toisaalta en edes muista kuinka monta kertaa olen lähtenyt ajamaan ilman vyötä vahingossa, ehkä kerran 10 vuodessa?
 
Tuo hyppyjohto voisi olla hyvä. Huono juttu, että sekin lopettaa varoitukset kokonaan. Toisaalta en edes muista kuinka monta kertaa olen lähtenyt ajamaan ilman vyötä vahingossa, ehkä kerran 10 vuodessa?
Joo, paras olisi kun saisi vaan äänen pois. Taitaa olla kuitenkin sen verran syvällä auton moduuleissa tuo, että ei taida ilman valmistajan laitteita saada säädettyä mitään. Volvoissa (?) ei muistaakseni saa edes valmistaja niitä ääniä pois. Toki siinä ei ole sitä idiotismia, että se alkaa ulvoa heti kun on auton lähellä, vaan pitää oikeasti autoa liikuttaa muutama metri ennen kuin alkaa piippaamaan.
 
Tuo kuvassa oleva tuote estää vyön käytön. Sellainen jatke olisi parempi, mutta niiden kestävyys onnettomuudessa on vähän niin ja näin. Ja se ei sitten pimputa, jos vyö oikeasti unohtuu... Yksi vaihtoehto oli myös katkaista tai irrottaa turvavyön sensori. Sitäkään en oikein uskalla tehdä, jos auto päättääkin sen takia jättää turvatyynyt pamauttamatta onnettomuustilanteessa.
Tuo huijauspala on samasta syystä vaarallinen. Eikä ongelmana ole pelkästään se, että turvalaitteet jäävät ehkä toimimatta vaan toimivat mahdollisesti väärällä tavalla. Jos nyt sattuisikin käymään niin, että turvalaitteet toimivat järjestelmän ollessa asetettu sen mukaan että vyö on kiinni vaikka se ei ole, tämä voi aiheuttaa ylimääräistä vaaraa ja vahinkoa. Ja kyllä, näin voi käydä vaikka ei edes ajaisi metriäkään ilman turvavyötä.

Eikö noi pääsääntöisesti toimi niin, että turvavyön kytkeminen yhdistää piirin ja merkkivalo äänineen katoaa? Toki sinne vois varmaan saada viriteltyä jonkun hyppyjohdon, millä piiri on kytkettynä koko ajan ja tällöin auto vaan luulee vyön olevan kiinni = airbagit ammutaan normaalisti.
Tämä pitää vielä lainata ja toistaa. Harvoin käsitetään, että juuri tämä aiheuttaa lisää vaaraa, jos käykin niin että ajetaan ilman turvavyötä ja sattuu vahinko. Ilman tohtorointia auton turvajärjestelmä on optimoitu yrittämään minimoida seuraksia myös käyttäjäperäisen virheen jälkeen. Omavaltaisen modifioinnin tai huijauspalan jälkeen turvajärjestelmä ei tiedä tätä lisäehtoa ja toimii kuten käyttäjä olisi kiinnittänyt turvavyön. Tämä pahentaa asiaa.

Ihan pelkästään tämä on hyvä syy siihen, että kilikellot ja ärsytyssummerit pitäisi olla lakisääteisesti mahdollista poistaa käytöstä jos niin haluaa, ja ilman että tämä huonontaa turvallisuutta. Nythän niiden ohittaminen yleensä aiheuttaa lisävaaraa. Ei sillä etteikö se audiovisuaalinen raiskaus aiheuttaisi lisävaaraa.

Toki ongelma ei ole pohjimmiltaan huonossa suunnittelussa vaan kiihkomielisessä politiikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, äänihän tuossa on se ongelma, ei turvalaitteet. Mielelläni en niitä räpellä.

Tuo huijauspala on samasta syystä vaarallinen. Eikä ongelmana ole pelkästään se, että turvalaitteet jäävät ehkä toimimatta vaan toimivat mahdollisesti väärällä tavalla. Jos nyt sattuisikin käymään niin, että turvalaitteet toimivat järjestelmän ollessa asetettu sen mukaan että vyö on kiinni vaikka se ei ole, tämä voi aiheuttaa ylimääräistä vaaraa ja vahinkoa. Ja kyllä, näin voi käydä vaikka ei edes ajaisi metriäkään ilman turvavyötä.

Tarkoitatko tässä esim. skenaariota, jossa autoni on pysäköitynä tai pysähtyneenä ja joku ajaa mun auton nokkaan?

KIA-huolto väitti että eivät voi kytkeä ääntä pois. Täytyy vielä kysellä muualta.

Kia omilla sivuillaan oikein flexaa, miten hieno toiminto tämä muistutus on. Sen harvan kerran kun satun laittamaan vyön kiinni ennen käynnistystä tai virtoja, niin minua oikein hämmentää, että onko autossa jokin vika, onko jokin pielessä, menikö virrat/moottori nyt käyntiin, jokin on oudosti? Ja tämä tunne johtuu siitä että en kuullut sitä rasittavaa pimputusta, johon olin tottunut.

Muitakin outoksia Kian turvavyövaroituksiin liittyy.

  • Although the front passenger seat is not occupied, the seat belt warning light will blink or illuminate for 6 seconds.

Eli vänkärin turvavyön merkkivalo vilkkuu aina, vaikka siinä ei istuisi ketään. Miksi? Tuohan vain johtaa siihen, että kun sen olisi aihetta vilkkua, siihen ei kiinnitetä huomiota, sehän vilkkuu aina. Sama liittyy takamatkustajien valoihin, jotka ovat aina päällä liikkeelle lähdettäessä jotain 30 sekuntia.

Regardless of the driver's seat belt fastening, the warning light will illuminate for approximately 6 seconds each time you turn the ignition switch ON. If the driver's seat belt is not fastened, the warning chime will sound for about 6 seconds and the waning light will stay turned ON until the driver's seat belt is fastened.

Sama juttu kuskin vyön kanssa - jos vyö on kytketty ja laitat auton käyntiin, turvavyön merkkivalo palaa kojelaudassa silti.


As a reminder to the rear passenger, the rear passenger's seat belt warning lights will appear for approximately 6 seconds each time you turn the ignition switch or ENGINE START/STOP button ON regardless of belt fastening.

Muistutuksena myös takamatkustajille näytetään merkkivaloa 6 sekuntia vaikka vyöt on kiinnitetty. Muistutuksena mistä? Että istut autossa?

Ja mulla ainakin ne takamatkustajan varoitukset näkyy tosiaan paljon pidepään kuin 6 sekuntia - muistaakseni minuutin.

Aina kun mä lähden ajamaan, niin en näe Kian kojelaudasta ulkolämpötilaa ennen kuin olen ajanut noin kilometrin. Syy: takamatkustajien turvavyön merkkivalo palaa ja peittää sen lämpömittarin lukeman. Minulla ei edes ole takamatkustajia eikä tavaroita takana. Hallelujah, Kia! Tuntuu, että siellä on koodattu nämä aivan päin prinkkalaa, ja kun tuli sutta, niin kirjoitettiin käyttöohjeet uusiksi. Näinhän sen pitikin mennä!

Nyt jos mä vilkaisen turvavyövaroituksia, ne eivät kerro minulle yhtään mitään eikä niillä ole mitään painoarvoa. Ne palaa siellä muutenkin omia aikojaan.
 
Tarkoitatko tässä esim. skenaariota, jossa autoni on pysäköitynä tai pysähtyneenä ja joku ajaa mun auton nokkaan?
No tuossa viimeisessä sivuhuomautuksessa tarkoitin juuri tarkalleen tuota.

Enimmäkseen tosin avauduin siitä, että turvajärjestelmät on ensin säädetty toimimaan hienosti jos vöitä käytetään ja mahdollisimman kohtuullisesti kun joku ei käytä. Tämän jälkeen aiheutetaan kiusaamisella sitä, että ihmiset hyvin ymmärrettävästi sabotoivat järjestelmää ja tämä kaikki hienous menee koiran peppuun.
Nyt jos mä vilkaisen turvavyövaroituksia, ne eivät kerro minulle yhtään mitään eikä niillä ole mitään painoarvoa. Ne palaa siellä muutenkin omia aikojaan.
Infoähky on muutenkin muodissa. Ei turvallisuus oikeasti kiinnosta, se kehittyy onneksi omalla painollaan. Se dystooppinen turvallisuususkonnon harjoittaminen on se tärkeä juttu. Ei niin haittaa jos se hieman välillä aiheuttaa vaaraa.
 
Varsinainen kukkanen on monessa autossa (esim vw) oleva ominaisuus, jossa pyyhkijät jää konepellin lipan taakse piiloon ja niitä ei sieltä saa esille puhdistusta varten sammuttamatta autoa ensin. Kun esimerkiksi ajaessa niihin kertyy jäätä ja pysähdyt niitä puhdistamaan, on auto pakko sammuttaa ensin, että saa ne pyyhkijänvarret ylös "huoltoasentoon". Sama juttu kun lähtee liikkeelle, ei voi niitä jäätyneitä pyyhkijöitä puhdistaa, ellei edellisen kerran autoa sammuttaessaan osannut ennustaa säätilaa seuraavalle ajokerralle, että olisi pyyhkijät jo autoa sammuttaessaan jättänyt huoltoasentoon ylös.
 
Varsinainen kukkanen on monessa autossa (esim vw) oleva ominaisuus, jossa pyyhkijät jää konepellin lipan taakse piiloon ja niitä ei sieltä saa esille puhdistusta varten sammuttamatta autoa ensin. Kun esimerkiksi ajaessa niihin kertyy jäätä ja pysähdyt niitä puhdistamaan, on auto pakko sammuttaa ensin, että saa ne pyyhkijänvarret ylös "huoltoasentoon". Sama juttu kun lähtee liikkeelle, ei voi niitä jäätyneitä pyyhkijöitä puhdistaa, ellei edellisen kerran autoa sammuttaessaan osannut ennustaa säätilaa seuraavalle ajokerralle, että olisi pyyhkijät jo autoa sammuttaessaan jättänyt huoltoasentoon ylös.

Varmaan huoltoasento on lähinnä sulkien vaihtoa varten suunniteltu ominaisuus. Harvassa maassa kuitenkaan on oikeasti ilmoja että jäätä kertyy ajaessa kun niitä täälläkin on aika harvoin. Omassa autossa on sama ja ymmärtääkseni ilmanvastuksen minimoimiseksi tehty ominaisuus.
 
Varmaan huoltoasento on lähinnä sulkien vaihtoa varten suunniteltu ominaisuus. Harvassa maassa kuitenkaan on oikeasti ilmoja että jäätä kertyy ajaessa kun niitä täälläkin on aika harvoin. Omassa autossa on sama ja ymmärtääkseni ilmanvastuksen minimoimiseksi tehty ominaisuus.

Sama juttu myös omassa autosta löytyy.
 
Varsinainen kukkanen on monessa autossa (esim vw) oleva ominaisuus, jossa pyyhkijät jää konepellin lipan taakse piiloon ja niitä ei sieltä saa esille puhdistusta varten sammuttamatta autoa ensin. Kun esimerkiksi ajaessa niihin kertyy jäätä ja pysähdyt niitä puhdistamaan, on auto pakko sammuttaa ensin, että saa ne pyyhkijänvarret ylös "huoltoasentoon". Sama juttu kun lähtee liikkeelle, ei voi niitä jäätyneitä pyyhkijöitä puhdistaa, ellei edellisen kerran autoa sammuttaessaan osannut ennustaa säätilaa seuraavalle ajokerralle, että olisi pyyhkijät jo autoa sammuttaessaan jättänyt huoltoasentoon ylös.

Ainakin vm -14 Audista löytyy valikosta huoltoasento, jolla saa pyyhkijät käynissä ollessaan nostettua esille. Toki ei kovin kätevä, kun ei tule ittekkään käytettyä. Mielummin autoon virrat päälle ja sammuttaa, nappaa kerran pyyhkijän viiksestä alas ja auto käyntiin, niin pyyhkijät on esillä.
 
Ehdottomasti paras ratkaisu on sellainen että pyyhkijän pystyy kyllä nostamaan, mutta se raapii samalla konepellin takareunasta maalit. :thumbsup:

Volkkarissa pyyhkijät hidastuu ja pysähtyy samalla kun auto hidastuu ja pysähtyy. Ihan kuin ei vaikka risteyksessä haluttaisi nähdä eteenpäin. (jos joku näppärä tietää miten koodataan pois niin kertokoon, softa löytyy)
Tossa ranskanpotussa pistää vaan pykälän hitaammalle. Eli jatkuvalta tihkulle, tai tihkulla sille hitaimmalle tihkulle. On kyllä aika fifti-siksti onko tuosta ominaisuudesta hyötyä... Aika useinhan perinteisillä pyyhkijöillä kyllä tulee vastaavalla tavalla hidastettua pykälällä kun pysähtyy.
 
Varsinainen kukkanen on monessa autossa (esim vw) oleva ominaisuus, jossa pyyhkijät jää konepellin lipan taakse piiloon ja niitä ei sieltä saa esille puhdistusta varten sammuttamatta autoa ensin. Kun esimerkiksi ajaessa niihin kertyy jäätä ja pysähdyt niitä puhdistamaan, on auto pakko sammuttaa ensin, että saa ne pyyhkijänvarret ylös "huoltoasentoon". Sama juttu kun lähtee liikkeelle, ei voi niitä jäätyneitä pyyhkijöitä puhdistaa, ellei edellisen kerran autoa sammuttaessaan osannut ennustaa säätilaa seuraavalle ajokerralle, että olisi pyyhkijät jo autoa sammuttaessaan jättänyt huoltoasentoon ylös.
Omassa on vielä tehty sellainen ihmeellisen tiivis muovikotelo sen konepellin lipan taakse. Auto seisoi kerran pitkään räntäsateessa. Sitten tuli yöllä pakkanen ja tuulilasia pitkin alas valunut loska jäätyi. Pyyhkijät oli sellaisen melkein kakkosnelosen paksuisen jääklimpin sisällä. Siellä on kyllä aukot joista juoksevassa olomuodossa oleva veden on tarkoitus valua pois. Mutta ne on kulmissa ja helposti tukossa. Hankala sormin päästä kaivamaan puiden lehtiä pois sieltä.

Tähän liittyen haluaisin myös, että pyyhkijöiden automaattiasento nollautuisi ja laittaisi pyyhkijät off-asentoon, kun auton sammuttaa. Ehkä se jossain merkissä noin toimiikin, mutta ei ole vielä osunut kohdalle.
 
Tähän liittyen haluaisin myös, että pyyhkijöiden automaattiasento nollautuisi ja laittaisi pyyhkijät off-asentoon, kun auton sammuttaa. Ehkä se jossain merkissä noin toimiikin, mutta ei ole vielä osunut kohdalle.
Psa vehkeistä löytyy tommonen.
 
Ei varsinaisesti suunnittelun kukkanen, mutta käyttäjä lähtöistä kun ajaessa -15 asteen pakkasessa saadaan tuulilasi jäähän ja täyteen "muhjua".
Ilmainen pro tip: Vältä tuulilasin lämmittämistä jos se ei ole huurussa, näin vältät lumen sulamisen lasiin ja näkymä on parempi.
Ps. Edes Fordin lämmittetävä tuulilasi ei aina auta, been there done that...
 
Ei varsinaisesti suunnittelun kukkanen, mutta käyttäjä lähtöistä kun ajaessa -15 asteen pakkasessa saadaan tuulilasi jäähän ja täyteen "muhjua".
Ilmainen pro tip: Vältä tuulilasin lämmittämistä jos se ei ole huurussa, näin vältät lumen sulamisen lasiin ja näkymä on parempi.
Ps. Edes Fordin lämmittetävä tuulilasi ei aina auta, been there done that...
PRKL:een Corolla. "Moderni ja toimiva" my ass. Pari astetta pakkasta, lämmin auto, ajat matkaa ja jos hengität raskaasti, joudut laittamaan tuulilasin lämmityksen päälle koska tuulilasi huurtuu sisältä. Jos menet tekemään taktisen virheen ja aktivoit pyyhkijät/yrität puhdistaa lasia... tuloksena on ulkoa jäätynyt tuulilasi joka aukeaa vain lämmitystä käyttäen tai manuaalisesti skraballa. Saati jos kehtaatkaan tulla puntilta tms liikuntaa harrastaneena autoon, tulos on että auto itsessään vetää automaattisesti tuulilasin huuruun tasaisin väliajoin vaikka ajat lämpimästä hallista ulos aka lasi ja auton sisusta on jo lämmin sisältä. Ja tuo windshield defrost ei ole mikään hiljaisin toiminto.
 
@Jonaz Jos vähänkään jäässä ja talvilasinpesunestettä käyttää, niin sitä saa käyttää koko aika siihen asti kun kun tulee lämmintä ilmaa tuulilasiin.
 
Varsinainen kukkanen on monessa autossa (esim vw) oleva ominaisuus, jossa pyyhkijät jää konepellin lipan taakse piiloon ja niitä ei sieltä saa esille puhdistusta varten sammuttamatta autoa ensin.

Piti kans googlettaa miten toi huoltoasento tehdään HP-pösössä kun en keksinyt.

Olisko ne pyyhkijät paremmin suojassa viimalta ja jäätymiseltä, se varmaan on idea tuossa. Ei tarvitse olla tuulilasin alareunan lämmitystä. Joo mutta on vähän huono ratkaisu maissa joissa on talvi.
 
Piti kans googlettaa miten toi huoltoasento tehdään HP-pösössä kun en keksinyt.

Olisko ne pyyhkijät paremmin suojassa viimalta ja jäätymiseltä, se varmaan on idea tuossa. Ei tarvitse olla tuulilasin alareunan lämmitystä. Joo mutta on vähän huono ratkaisu maissa joissa on talvi.
Ei se ole kuin muotoilullinen juttu.
 
Tossa ranskanpotussa pistää vaan pykälän hitaammalle. Eli jatkuvalta tihkulle, tai tihkulla sille hitaimmalle tihkulle.
Opelin sadetunnistin muuttaa ainakin tihkulla pyyhkimistaajuutta nopeuden mukaan. En kyllä tiedä onko se varsinainen ominaisuus vai vain seurausta sadetunnistimen toiminnasta.
 
Opelin sadetunnistin muuttaa ainakin tihkulla pyyhkimistaajuutta nopeuden mukaan. En kyllä tiedä onko se varsinainen ominaisuus vai vain seurausta sadetunnistimen toiminnasta.
Tunnistimen kanssa se taitaa kyllä seurata sitä tunnistinta, mutta pysähtyessä se kai toimii samalla metodilla kuin kösinkin asetettuna.

Käsin asetetulla tihkulla se kyllä säätää sitä ajonopeuden mukaan.
 
Pyyhkijöiden jemmaamiseen konepellin reunan alle on ilmanvastuksellinen syy. Autoista pitää saada taloudellisempia ja pyyhkijöiden aiheuttamat pyörteet saadaan pois piilottamalla pyyhkime reunan alle.
 
Saahan ne pyyhkijät siellä lipan alla olla, mutta saisi olla joku konsti saada ne ylös sieltä tarvittaessa helpommin, eli myös vaikka auton ollessa käynnissä. Periaatteessa kysymys on vain softasta, ei tarvittaisi edes uutta nappulaa mihinkään sitä varten.
 
Ei varsinaisesti suunnittelun kukkanen, mutta käyttäjä lähtöistä kun ajaessa -15 asteen pakkasessa saadaan tuulilasi jäähän ja täyteen "muhjua".
Ilmainen pro tip: Vältä tuulilasin lämmittämistä jos se ei ole huurussa, näin vältät lumen sulamisen lasiin ja näkymä on parempi.
Ps. Edes Fordin lämmittetävä tuulilasi ei aina auta, been there done that...

Pro tip on skrapata se tuulilasi ennen lähtöä ja laittaa tuuletus päälle lasille ja odottaa muuta minuutti ennen lähtöä, niin lasi pysyy auki molemmin puolin. Kovilla pakkasilla se ongelma on sisäpuolen huurtuminen, ei sinne ulkopuolelle mitään muhjua pakkaskelissä tule.

Jos lähtee ilman puhallusta liikkeelle, niin ei useinkaan pääse kovin pitkälle, niin on lasit huurussa sisäpuolelta ja sitten ollaankin jo keskellä liikennettä ja yritetään sormella tehdä jotakin pientä reikää siihen lasiin että edes vähän saisi kurkittua ulos, ei väliä mikä auto. Kyllä se lasin puhallus on ihan oikeasta tarpeesta sinne keksitty. Näitä sankareitahan kyllä näkee aika paljon liikenteessä, jotka ei osaa puhaltimia käyttää ja on lasit ummessa tien päällä.
 
Pro tip on skrapata se tuulilasi ennen lähtöä ja laittaa tuuletus päälle lasille ja odottaa muuta minuutti ennen lähtöä, niin lasi pysyy auki molemmin puolin. Kovilla pakkasilla se ongelma on sisäpuolen huurtuminen, ei sinne ulkopuolelle mitään muhjua pakkaskelissä tule.

Jos lähtee ilman puhallusta liikkeelle, niin ei useinkaan pääse kovin pitkälle, niin on lasit huurussa sisäpuolelta ja sitten ollaankin jo keskellä liikennettä ja yritetään sormella tehdä jotakin pientä reikää siihen lasiin että edes vähän saisi kurkittua ulos, ei väliä mikä auto. Kyllä se lasin puhallus on ihan oikeasta tarpeesta sinne keksitty. Näitä sankareitahan kyllä näkee aika paljon liikenteessä, jotka ei osaa puhaltimia käyttää ja on lasit ummessa tien päällä.
Kyllä se lasi vaan pääsee joissain autoissa niin kylmäksi että ulkopuolelle lentävä lumi ja loska jäätyy ohueksi kerrokseksi kun yrität pyyhkiä lasia. Ja tosiaan jopa pitkää matkaa lämpimän auton kanssa ajaessakin voi saada nyky paskoissa laseja huuruun.

Oma aamuinen prosessi on mennä autolle, napata takaovesta reppu penkille, ottaa lumiharja ja harjata kuskin ovi ettei menisi lunta autoon, auto käyntiin ja kaikki puhallukset ja lämmitykset päälle, harjaa tuulilasi ekana, muut sitten ja joudun silti odottelemaan sen minuutin että näen ulos. Tuulilasi huurtuu heti kun istun autoon ja hengitän, eli sisäpuhallus on ihan must ekat 3-5km kelistä riippuen. Ja jos parin ekan kilsan aikana konepelliltä lentää lunta lasille ja pyyhit sen, jäätyy koko lasi takaisin umpeen. Oli oikein mukava ylläri kun kävi ekan kerran. En tajua miten on voitu suunnitella noin paska järjestelmä. Oma oletus on että liittyy yhdistelmään hybrid+eco.
 
Kyllä se lasi vaan pääsee joissain autoissa niin kylmäksi että ulkopuolelle lentävä lumi ja loska jäätyy ohueksi kerrokseksi kun yrität pyyhkiä lasia. Ja tosiaan jopa pitkää matkaa lämpimän auton kanssa ajaessakin voi saada nyky paskoissa laseja huuruun.

Oma aamuinen prosessi on mennä autolle, napata takaovesta reppu penkille, ottaa lumiharja ja harjata kuskin ovi ettei menisi lunta autoon, auto käyntiin ja kaikki puhallukset ja lämmitykset päälle, harjaa tuulilasi ekana, muut sitten ja joudun silti odottelemaan sen minuutin että näen ulos. Tuulilasi huurtuu heti kun istun autoon ja hengitän, eli sisäpuhallus on ihan must ekat 3-5km kelistä riippuen. Ja jos parin ekan kilsan aikana konepelliltä lentää lunta lasille ja pyyhit sen, jäätyy koko lasi takaisin umpeen. Oli oikein mukava ylläri kun kävi ekan kerran. En tajua miten on voitu suunnitella noin paska järjestelmä. Oma oletus on että liittyy yhdistelmään hybrid+eco.

Harvoin siellä -15 pakkasilla loska lentää tai tarvitsee pyyhkijöitä. Mutta voi tietenkin se lumi siihen lasiin jäätyä, siksi juuri kirjoitinkin, että kyllä se puhallus on ihan paikallaan pitää sinne lasille, huono neuvo tuo edellisen, että ei käyttäisi puhallinta lainkaan. Itse laitan puhalluksen lasille syksyllä ja otan pois kesän korvalla.. Ja kuten sinäkin kirjoitit, se lumen puhdistus konepelliltä on kyllä varsin suositeltavaa. Ongelma "kaikissa" 2000 luvun autoissa on se, että kun moottorin tuottama hukkalämpö on minimoitu ekologisuuden takia, niin etenkin kovemmilla pakkasilla sitä hukkalämpöä on tarjota kovin vähän sinne auton sisäpuolelle ja sekin kovin hitaasti. Vanhemmissa valurautakoneissa ei kauaa tarvinnut käytellä, kun jo alkoi lämmintä hönkiä kabiiniin. Nykyautoa kun pidät tunnin ajon jälkeen 5min käyttämättä (esim tankkaus) niin kylmällä koneella saa taas lähteä liikenteeseen.
 
Jos lasit alkaa ajon aikana huurtua niin sitten autossa on huono ilmastointiautomatiikka. Jos on toimiva automatiikka, ei ikinä tarvitse koskea mihinkään säätöihin. Tietysti missä tahansa kylmässä autossa pakkaskelillä voi alkuun lasit huurtua jos auton sisällä on paljon kosteutta.

Jos huurtumisongelmaa on, kannattaa tsekata onko ilmastointiautomatiikassa mahdollista säätää puhaltimen maksimipyörimisnopeutta suuremmalle. Ite viime talvena ihmettelin, mikä on vikana kun alkoi vetää pakkasella sivulasia jäähän. Aika monta reissua piti siitä kärsiä kunnes älysin, että olin vahingossa roplannut puhalluksen maksimin tasolle 2/5 mikä ei tuota tarpeeksi ilman kiertoa kylmässä kelissä maantiajossa. Pykälää suuremmalle tasolle säätämisen jälkeen loppui jäätyminen.
 
Jos lasit alkaa ajon aikana huurtua niin sitten autossa on huono ilmastointiautomatiikka. Jos on toimiva automatiikka, ei ikinä tarvitse koskea mihinkään säätöihin. Tietysti missä tahansa kylmässä autossa pakkaskelillä voi alkuun lasit huurtua jos auton sisällä on paljon kosteutta.

Jos huurtumisongelmaa on, kannattaa tsekata onko ilmastointiautomatiikassa mahdollista säätää puhaltimen maksimipyörimisnopeutta suuremmalle. Ite viime talvena ihmettelin, mikä on vikana kun alkoi vetää pakkasella sivulasia jäähän. Aika monta reissua piti siitä kärsiä kunnes älysin, että olin vahingossa roplannut puhalluksen maksimin tasolle 2/5 mikä ei tuota tarpeeksi ilman kiertoa kylmässä kelissä maantiajossa. Pykälää suuremmalle tasolle säätämisen jälkeen loppui jäätyminen.
Sori, kyseessä on Toyota. Puhaltimessa on fast, normal ja eco mode. Ei mitään väliä mikä mode. Samaa paskaa jokaisella.
 
Sori, kyseessä on Toyota. Puhaltimessa on fast, normal ja eco mode. Ei mitään väliä mikä mode. Samaa paskaa jokaisella.
Juu, japanilaisilla ei ole oikein ikinä ollut vahvuus ilmastointiautomatiikan toteuttaminen pohjoisen talvessa toimivaksi. Lämmön jako ei toimi. Voi niillä jotain toimiviakin toteutuksia ehkä jollain merkillä olla, mutta sitten on aina ollut niitä, että lasit huurtuu samalla kun jalat paistuu talvikengissä.
 
Mutta voi tietenkin se lumi siihen lasiin jäätyä, siksi juuri kirjoitinkin, että kyllä se puhallus on ihan paikallaan pitää sinne lasille, huono neuvo tuo edellisen, että ei käyttäisi puhallinta lainkaan.
Lumi sulaa ja jäätyy lasiin juuri sen takia koska lasi on (liian) lämmin, turha siihen lasiin on sulattaa/jäädyttää lunta jos se ei ole huurussa.
Se taas viittaa enemmän kosteaan ja märkään autoon, ei niinkään lasille tulevaan puhallukseen.
Ps. Itä-Suomessa ikäni ajanut ja lunta voi sataa myös kovalla pakkasella.
 
Jos lasit alkaa ajon aikana huurtua niin sitten autossa on huono ilmastointiautomatiikka. Jos on toimiva automatiikka, ei ikinä tarvitse koskea mihinkään säätöihin. Tietysti missä

Itse en muista että missään 80/90-luvun autoissa olisi ikkunat menneet helposti huuruun (ellei ollut takapenkillä ”hommissa” auto parkissa) vaikka eivät olleet ilmastointia nähneetkään. Monessa nykyautossa jos sulkee ilmastoinnin niin ilkkunat ovat helposti huurrussa.

Olisko nykyautot vaan tiiviimpiä, ilman poistoaukot takana pienemmät.
 
Kyllä se lasi vaan pääsee joissain autoissa niin kylmäksi että ulkopuolelle lentävä lumi ja loska jäätyy ohueksi kerrokseksi kun yrität pyyhkiä lasia. Ja tosiaan jopa pitkää matkaa lämpimän auton kanssa ajaessakin voi saada nyky paskoissa laseja huuruun.

Oma aamuinen prosessi on mennä autolle, napata takaovesta reppu penkille, ottaa lumiharja ja harjata kuskin ovi ettei menisi lunta autoon, auto käyntiin ja kaikki puhallukset ja lämmitykset päälle, harjaa tuulilasi ekana, muut sitten ja joudun silti odottelemaan sen minuutin että näen ulos. Tuulilasi huurtuu heti kun istun autoon ja hengitän, eli sisäpuhallus on ihan must ekat 3-5km kelistä riippuen. Ja jos parin ekan kilsan aikana konepelliltä lentää lunta lasille ja pyyhit sen, jäätyy koko lasi takaisin umpeen. Oli oikein mukava ylläri kun kävi ekan kerran. En tajua miten on voitu suunnitella noin paska järjestelmä. Oma oletus on että liittyy yhdistelmään hybrid+eco.
Kokeile toisella tapaa. Kun olet päässyt siihen vaiheeseen, että auto käy, paina huurteenpoistonappulaa. Tämän jälkeeen putsaa auton sivu- sekä takalasit ja vasta viimeisenä tuulilasi. Tämä yhdistelmä toimi hyvin edellisessä autossani (ei ollut Toyota) jossa ei ollut edes sisätilanlämmitintä.
Toisaalta liian heikko sisätilanlämmitin saattaa olla koko ongelman aiheuttaja, kun pidemmässä ajossa lasit ilmeisesti pysyvät auki?
 
Juu, japanilaisilla ei ole oikein ikinä ollut vahvuus ilmastointiautomatiikan toteuttaminen pohjoisen talvessa toimivaksi. Lämmön jako ei toimi. Voi niillä jotain toimiviakin toteutuksia ehkä jollain merkillä olla, mutta sitten on aina ollut niitä, että lasit huurtuu samalla kun jalat paistuu talvikengissä.
Tämä on tullut kyllä huomattua harvinaisen selvästi kun käyttis vaihtui Saabista Nissaniin. Saabin ilmastoinnin asetuksiin ei tarvinnut koskea juuri milloinkaan.
 
Ps. Itä-Suomessa ikäni ajanut ja lunta voi sataa myös kovalla pakkasella.
Kannattaa lukea ajatuksella mitä on aikaisemmin kirjoitettu. Ei kukaan ole väittänyt, etteikö pakkasella voi lunta sataa tai pölistä lasille.

Lumi sulaa ja jäätyy lasiin juuri sen takia koska lasi on (liian) lämmin, turha siihen lasiin on sulattaa/jäädyttää lunta jos se ei ole huurussa.
Se taas viittaa enemmän kosteaan ja märkään autoon, ei niinkään lasille tulevaan puhallukseen.
Pakkaskelillä lumi sulaa ja jäätyy siihen lasiin ulkopuolelle, jos se lasi on vain aavistuksen lämmin, eli heti välittömästi startin jälkeen. Noin muutaman minuutin kohdalla on lasi jo niin lämmin, että se lumi ja vesi haihtuu siitä samantien eikä jäädy siihen. Mikäli puhallus on käytössä.

Jos yön aikana lasit vetää sisäpuolelta jäähän, se viittaa siihen, että autossa on sisällä kosteutta, esimerkiksi sulanutta lunta. Kovalla pakkasella se lasi kuitenkin menee sisäpuolelta huuruun hyvin herkästi pelkästä hengityksestäkin, vaikka se olisikin ollut auki autoon sisään mentäessä.

Edelleen olen sitä mieltä, että aivan täydellistä idiotismia yrittää talvella ajaa ilman että käyttää puhallusta lasille ja yrittää sillä perustella, että näkee paremmin ulos. Onneksi valtaosa suomalaisista kuitenkin osaa normaalin talvistartin proseduurin: auto käyntiin->puhallus lasille->lasien skrapaus ja lumet pois auton päältä->varmistetaan että lasi on auki, odotetaan vielä hetki paikallaan jos tarvitsee->lähdetään liikenteeseen.
 
Pakkaskelillä lumi sulaa ja jäätyy siihen lasiin ulkopuolelle, jos se lasi on vain aavistuksen lämmin, eli heti välittömästi startin jälkeen. Noin muutaman minuutin kohdalla on lasi jo niin lämmin, että se lumi ja vesi haihtuu siitä samantien eikä jäädy siihen. Mikäli puhallus on käytössä.
En ole törmännyt autoon mikä lämmittäisi lasin niin kuumaksi, että lumi ja vesi haihtuu siitä. Pienelläkin pakkasella ajoviima jäähdyttää lasin niin, että se on kylmä ja tämän vuoksi satava (pakkas)lumi ei siihen tartu. Lasin sisäpuolelta aukipysymisen kanssa tärkeintä on ilman kiertäminen, mutta jossain olosuhteissa olisi hyvä, että vain lasille voisi saada viileätä ilmaa ilman, että autossa tarvitsisi palella.
 
En ole törmännyt autoon mikä lämmittäisi lasin niin kuumaksi, että lumi ja vesi haihtuu siitä.

Merkillistä, että suomessa voi joku olla noin kujalla ja sanoo noin. Laita ihan mikä tahansa auto käyntiin reippaassa pakkaskelissä, puhallus lasille ja mene ulkopuolelle katsomaan mitä tapahtuu. Kyllä se lumi ja vesi siitä taivaalle haihtuu. Samaa voit kokeilla myös takalasinlämmittimen kanssa takalasille, tai jos autossa on lämmitettävät sivupeilit.

Pienelläkin pakkasella ajoviima jäähdyttää lasin niin, että se on kylmä ja tämän vuoksi satava (pakkas)lumi ei siihen tartu. Lasin sisäpuolelta aukipysymisen kanssa tärkeintä on ilman kiertäminen, mutta jossain olosuhteissa olisi hyvä, että vain lasille voisi saada viileätä ilmaa ilman, että autossa tarvitsisi palella.
Totta, ajossa lasin ulkopinta kylmenee, eikä pakkaslumi siihen niin tartu. Edelleenkin kuitenkin lasinpesuneste/vesi jne siitä haihtuu taivaalle. Sisäpuolen aukipysymisessä pelkkä kylmän ilman kiertokin auttaa, mutta kyllä siinä se lämpö on aivan avainasemassa, lämmin ilma sitoo enemmän kosteutta. Pelkällä kylmän ilman kierrolla ei huurtunut lasi aukea "ikinä".

Tähän sellainen Speden facepalm:sfacepalm: Ihan vapaasti saatte ajella ilman sisäilman puhallusta jos ette paremmasta ymmärrä. Mä pidän kuitenkin talvella lämpimän ilman puhalluksen laseille kuten tähänkin asti ja ajelen tyytyväisenä vailla ongelmia huurtuneesta tai jäisestä lasista:cigar2:
 
Viimeksi muokattu:
Merkillistä, että suomessa voi joku olla noin kujalla ja sanoo noin. Laita ihan mikä tahansa auto käyntiin reippaassa pakkaskelissä, puhallus lasille ja mene ulkopuolelle katsomaan mitä tapahtuu. Kyllä se lumi ja vesi siitä taivaalle haihtuu. Samaa voit kokeilla myös takalasinlämmittimen kanssa takalasille, tai jos autossa on lämmitettävät sivupeilit.


Totta, ajossa lasin ulkopinta kylmenee, eikä pakkaslumi siihen niin tartu. Edelleenkin kuitenkin lasinpesuneste/vesi jne siitä haihtuu taivaalle. Sisäpuolen aukipysymisessä pelkkä kylmän ilman kiertokin auttaa, mutta kyllä siinä se lämpö on aivan avainasemassa, lämmin ilma sitoo enemmän kosteutta. Pelkällä kylmän ilman kierrolla ei huurtunut lasi aukea "ikinä".

Tähän sellainen Speden facepalm:sfacepalm: Ihan vapaasti saatte ajella ilman sisäilman puhallusta jos ette paremmasta ymmärrä. Mä pidän kuitenkin talvella lämpimän ilman puhalluksen laseille kuten tähänkin asti ja ajelen tyytyväisenä vailla ongelmia huurtuneesta tai jäisestä lasista:cigar2:
Vaikea uskoa että se tuulilasi on missään tilanteessa 100 asteinen.
 
Digitalisaatio kesksutelusta, auto ihmiseten pariin.
Viesteistäsi on kirjoitusvirheiden takia sen verran hankala saada selvää, etten jaksa niitä lukea kokonaan, mutta tämä pätkä nyt viimeistään paljastaa, ettet tiedä aiheesta mitään. Synkronoitu peruustusvaihde on melkoinen harvinaisuus uusissakin autoissa.
(henkilöautoista)
Pakki synkronointi oli kärjistys, mutta kommenttisi jälkeen, onko tosiaan niin että nykyään melkoinen harvinaisuus, toki se manuaalilaatikko noin muutenkin alkaa oleen jopa Suomessa henkilöautoissa harvinaisuus (kärjistys).

Mutta en nyt väitä vastaan ja varsinkin jos nykyään manuaaleja paljon suppeammin, niin uskottava on.

Mutta ihna mielenkiintoista mitkä merkit/mallisarjat on nykyään synronoideen manuaaleista pakin.
 
Höpö höpö. Ainahan jotain pikkukiesejä voi löytää synkronoimattomalla pakilla, mutta esimerkiksi Volvossa (M90-vaihteisto) tai Fordissa (MTX-75-vaihteisto) oli synkronoituja pakkeja jo 90-luvun puolella.
Siksi kirjoitinkin, että synkronoidut peruutusvaihteet ovat harvinaisia.
Avaa nyt vähän enemmän, onko nyt lokiikkasi se että ennen oli yleinen, mutta nykyään ei ole yleinen koska automaatti yleinen ja manuaali "harvinainen", ja ne lähinnä jotain pikku kiesejä.

Koska tämä sinun osaamis aluetta, niin mitkä merkit/mallisarjat nyt on ilman pakin synkroinointia? Valitse tämä tai tuo digitalisaatio ketju. (tungen tätä tänne koska tuo on ihan manuaalijuttua)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 556
Viestejä
4 557 147
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Roope12345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom