Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toinen Kian ärsyttävä ominaisuus ainakin omassa Optimassa on se, että kun auton sammuttaa ja avaa oven niin se alkaa pitämään jotain piippausta, mihin en tiedä syytä. Kun sulkee oven niin piippaus loppuu, mutta alkaa heti kun oven taas avaa.
Miksei sitä turvavyötä voi vain laittaa ensin kiinni?
Miksei ne piippaukset ja vinkunat voisi korvata jollain valolla mittaristossa? Ei kun niin, siellä onkin jo se.Miksei sitä turvavyötä voi vain laittaa ensin kiinni?
Kieltämättä tuo on huono puoli ja sanoin myös, etten suosittele. Aika usein kyllä unohtuu pistää vyö, kun lähtee ns. isolle tielle. Sen jatkeen kanssa en lähtisi kokeilemaan.Tuo kuvassa oleva tuote estää vyön käytön. Sellainen jatke olisi parempi, mutta niiden kestävyys onnettomuudessa on vähän niin ja näin. Ja se ei sitten pimputa, jos vyö oikeasti unohtuu... Yksi vaihtoehto oli myös katkaista tai irrottaa turvavyön sensori. Sitäkään en oikein uskalla tehdä, jos auto päättääkin sen takia jättää turvatyynyt pamauttamatta onnettomuustilanteessa.
Esim pienvene satamissa ja saariston lautoilla et tahdo kytkeä vyötä. Puhumattakaan jääteistä.Miksei sitä turvavyötä voi vain laittaa ensin kiinni?
Toinen mikä rasittaa samassa autossa todella paljon on turvavyön varoituksen pimputus, kun laitan autoon virrat päälle tai moottorin käyntiin ja vyö ei ole kiinni.
Miksei ne piippaukset ja vinkunat voisi korvata jollain valolla mittaristossa? Ei kun niin, siellä onkin jo se.
Kieltämättä tuo on huono puoli ja sanoin myös, etten suosittele. Aika usein kyllä unohtuu pistää vyö, kun lähtee ns. isolle tielle. Sen jatkeen kanssa en lähtisi kokeilemaan.
Tuo sensorin katkaiseminen taitaa jättää pysyvästi turvavyövalon palamaan. Eikö noi pääsääntöisesti toimi niin, että turvavyön kytkeminen yhdistää piirin ja merkkivalo äänineen katoaa? Toki sinne vois varmaan saada viriteltyä jonkun hyppyjohdon, millä piiri on kytkettynä koko ajan ja tällöin auto vaan luulee vyön olevan kiinni = airbagit ammutaan normaalisti.
Joo, paras olisi kun saisi vaan äänen pois. Taitaa olla kuitenkin sen verran syvällä auton moduuleissa tuo, että ei taida ilman valmistajan laitteita saada säädettyä mitään. Volvoissa (?) ei muistaakseni saa edes valmistaja niitä ääniä pois. Toki siinä ei ole sitä idiotismia, että se alkaa ulvoa heti kun on auton lähellä, vaan pitää oikeasti autoa liikuttaa muutama metri ennen kuin alkaa piippaamaan.Tuo hyppyjohto voisi olla hyvä. Huono juttu, että sekin lopettaa varoitukset kokonaan. Toisaalta en edes muista kuinka monta kertaa olen lähtenyt ajamaan ilman vyötä vahingossa, ehkä kerran 10 vuodessa?
Tuo huijauspala on samasta syystä vaarallinen. Eikä ongelmana ole pelkästään se, että turvalaitteet jäävät ehkä toimimatta vaan toimivat mahdollisesti väärällä tavalla. Jos nyt sattuisikin käymään niin, että turvalaitteet toimivat järjestelmän ollessa asetettu sen mukaan että vyö on kiinni vaikka se ei ole, tämä voi aiheuttaa ylimääräistä vaaraa ja vahinkoa. Ja kyllä, näin voi käydä vaikka ei edes ajaisi metriäkään ilman turvavyötä.Tuo kuvassa oleva tuote estää vyön käytön. Sellainen jatke olisi parempi, mutta niiden kestävyys onnettomuudessa on vähän niin ja näin. Ja se ei sitten pimputa, jos vyö oikeasti unohtuu... Yksi vaihtoehto oli myös katkaista tai irrottaa turvavyön sensori. Sitäkään en oikein uskalla tehdä, jos auto päättääkin sen takia jättää turvatyynyt pamauttamatta onnettomuustilanteessa.
Tämä pitää vielä lainata ja toistaa. Harvoin käsitetään, että juuri tämä aiheuttaa lisää vaaraa, jos käykin niin että ajetaan ilman turvavyötä ja sattuu vahinko. Ilman tohtorointia auton turvajärjestelmä on optimoitu yrittämään minimoida seuraksia myös käyttäjäperäisen virheen jälkeen. Omavaltaisen modifioinnin tai huijauspalan jälkeen turvajärjestelmä ei tiedä tätä lisäehtoa ja toimii kuten käyttäjä olisi kiinnittänyt turvavyön. Tämä pahentaa asiaa.Eikö noi pääsääntöisesti toimi niin, että turvavyön kytkeminen yhdistää piirin ja merkkivalo äänineen katoaa? Toki sinne vois varmaan saada viriteltyä jonkun hyppyjohdon, millä piiri on kytkettynä koko ajan ja tällöin auto vaan luulee vyön olevan kiinni = airbagit ammutaan normaalisti.
Tuo huijauspala on samasta syystä vaarallinen. Eikä ongelmana ole pelkästään se, että turvalaitteet jäävät ehkä toimimatta vaan toimivat mahdollisesti väärällä tavalla. Jos nyt sattuisikin käymään niin, että turvalaitteet toimivat järjestelmän ollessa asetettu sen mukaan että vyö on kiinni vaikka se ei ole, tämä voi aiheuttaa ylimääräistä vaaraa ja vahinkoa. Ja kyllä, näin voi käydä vaikka ei edes ajaisi metriäkään ilman turvavyötä.
- Although the front passenger seat is not occupied, the seat belt warning light will blink or illuminate for 6 seconds.
Regardless of the driver's seat belt fastening, the warning light will illuminate for approximately 6 seconds each time you turn the ignition switch ON. If the driver's seat belt is not fastened, the warning chime will sound for about 6 seconds and the waning light will stay turned ON until the driver's seat belt is fastened.
As a reminder to the rear passenger, the rear passenger's seat belt warning lights will appear for approximately 6 seconds each time you turn the ignition switch or ENGINE START/STOP button ON regardless of belt fastening.
No tuossa viimeisessä sivuhuomautuksessa tarkoitin juuri tarkalleen tuota.Tarkoitatko tässä esim. skenaariota, jossa autoni on pysäköitynä tai pysähtyneenä ja joku ajaa mun auton nokkaan?
Infoähky on muutenkin muodissa. Ei turvallisuus oikeasti kiinnosta, se kehittyy onneksi omalla painollaan. Se dystooppinen turvallisuususkonnon harjoittaminen on se tärkeä juttu. Ei niin haittaa jos se hieman välillä aiheuttaa vaaraa.Nyt jos mä vilkaisen turvavyövaroituksia, ne eivät kerro minulle yhtään mitään eikä niillä ole mitään painoarvoa. Ne palaa siellä muutenkin omia aikojaan.
Varsinainen kukkanen on monessa autossa (esim vw) oleva ominaisuus, jossa pyyhkijät jää konepellin lipan taakse piiloon ja niitä ei sieltä saa esille puhdistusta varten sammuttamatta autoa ensin. Kun esimerkiksi ajaessa niihin kertyy jäätä ja pysähdyt niitä puhdistamaan, on auto pakko sammuttaa ensin, että saa ne pyyhkijänvarret ylös "huoltoasentoon". Sama juttu kun lähtee liikkeelle, ei voi niitä jäätyneitä pyyhkijöitä puhdistaa, ellei edellisen kerran autoa sammuttaessaan osannut ennustaa säätilaa seuraavalle ajokerralle, että olisi pyyhkijät jo autoa sammuttaessaan jättänyt huoltoasentoon ylös.
Varmaan huoltoasento on lähinnä sulkien vaihtoa varten suunniteltu ominaisuus. Harvassa maassa kuitenkaan on oikeasti ilmoja että jäätä kertyy ajaessa kun niitä täälläkin on aika harvoin. Omassa autossa on sama ja ymmärtääkseni ilmanvastuksen minimoimiseksi tehty ominaisuus.
Varsinainen kukkanen on monessa autossa (esim vw) oleva ominaisuus, jossa pyyhkijät jää konepellin lipan taakse piiloon ja niitä ei sieltä saa esille puhdistusta varten sammuttamatta autoa ensin. Kun esimerkiksi ajaessa niihin kertyy jäätä ja pysähdyt niitä puhdistamaan, on auto pakko sammuttaa ensin, että saa ne pyyhkijänvarret ylös "huoltoasentoon". Sama juttu kun lähtee liikkeelle, ei voi niitä jäätyneitä pyyhkijöitä puhdistaa, ellei edellisen kerran autoa sammuttaessaan osannut ennustaa säätilaa seuraavalle ajokerralle, että olisi pyyhkijät jo autoa sammuttaessaan jättänyt huoltoasentoon ylös.
Tossa ranskanpotussa pistää vaan pykälän hitaammalle. Eli jatkuvalta tihkulle, tai tihkulla sille hitaimmalle tihkulle. On kyllä aika fifti-siksti onko tuosta ominaisuudesta hyötyä... Aika useinhan perinteisillä pyyhkijöillä kyllä tulee vastaavalla tavalla hidastettua pykälällä kun pysähtyy.Volkkarissa pyyhkijät hidastuu ja pysähtyy samalla kun auto hidastuu ja pysähtyy. Ihan kuin ei vaikka risteyksessä haluttaisi nähdä eteenpäin. (jos joku näppärä tietää miten koodataan pois niin kertokoon, softa löytyy)
Omassa on vielä tehty sellainen ihmeellisen tiivis muovikotelo sen konepellin lipan taakse. Auto seisoi kerran pitkään räntäsateessa. Sitten tuli yöllä pakkanen ja tuulilasia pitkin alas valunut loska jäätyi. Pyyhkijät oli sellaisen melkein kakkosnelosen paksuisen jääklimpin sisällä. Siellä on kyllä aukot joista juoksevassa olomuodossa oleva veden on tarkoitus valua pois. Mutta ne on kulmissa ja helposti tukossa. Hankala sormin päästä kaivamaan puiden lehtiä pois sieltä.Varsinainen kukkanen on monessa autossa (esim vw) oleva ominaisuus, jossa pyyhkijät jää konepellin lipan taakse piiloon ja niitä ei sieltä saa esille puhdistusta varten sammuttamatta autoa ensin. Kun esimerkiksi ajaessa niihin kertyy jäätä ja pysähdyt niitä puhdistamaan, on auto pakko sammuttaa ensin, että saa ne pyyhkijänvarret ylös "huoltoasentoon". Sama juttu kun lähtee liikkeelle, ei voi niitä jäätyneitä pyyhkijöitä puhdistaa, ellei edellisen kerran autoa sammuttaessaan osannut ennustaa säätilaa seuraavalle ajokerralle, että olisi pyyhkijät jo autoa sammuttaessaan jättänyt huoltoasentoon ylös.
Psa vehkeistä löytyy tommonen.Tähän liittyen haluaisin myös, että pyyhkijöiden automaattiasento nollautuisi ja laittaisi pyyhkijät off-asentoon, kun auton sammuttaa. Ehkä se jossain merkissä noin toimiikin, mutta ei ole vielä osunut kohdalle.
bmw myös poislukien ihan uusimmat missä se jostain syystä muutettu siten että jää päälle.Psa vehkeistä löytyy tommonen.
PRKL:een Corolla. "Moderni ja toimiva" my ass. Pari astetta pakkasta, lämmin auto, ajat matkaa ja jos hengität raskaasti, joudut laittamaan tuulilasin lämmityksen päälle koska tuulilasi huurtuu sisältä. Jos menet tekemään taktisen virheen ja aktivoit pyyhkijät/yrität puhdistaa lasia... tuloksena on ulkoa jäätynyt tuulilasi joka aukeaa vain lämmitystä käyttäen tai manuaalisesti skraballa. Saati jos kehtaatkaan tulla puntilta tms liikuntaa harrastaneena autoon, tulos on että auto itsessään vetää automaattisesti tuulilasin huuruun tasaisin väliajoin vaikka ajat lämpimästä hallista ulos aka lasi ja auton sisusta on jo lämmin sisältä. Ja tuo windshield defrost ei ole mikään hiljaisin toiminto.Ei varsinaisesti suunnittelun kukkanen, mutta käyttäjä lähtöistä kun ajaessa -15 asteen pakkasessa saadaan tuulilasi jäähän ja täyteen "muhjua".
Ilmainen pro tip: Vältä tuulilasin lämmittämistä jos se ei ole huurussa, näin vältät lumen sulamisen lasiin ja näkymä on parempi.
Ps. Edes Fordin lämmittetävä tuulilasi ei aina auta, been there done that...
Oho, nyt kun sanoit, niin tottapa tuo. Itellä PSA-roipe, ja niinhän se tosiaan tekee. Välillä hämmentää, mutta kunhan muistaa ite niin hyvä.Psa vehkeistä löytyy tommonen.
Varsinainen kukkanen on monessa autossa (esim vw) oleva ominaisuus, jossa pyyhkijät jää konepellin lipan taakse piiloon ja niitä ei sieltä saa esille puhdistusta varten sammuttamatta autoa ensin.
Ei se ole kuin muotoilullinen juttu.Piti kans googlettaa miten toi huoltoasento tehdään HP-pösössä kun en keksinyt.
Olisko ne pyyhkijät paremmin suojassa viimalta ja jäätymiseltä, se varmaan on idea tuossa. Ei tarvitse olla tuulilasin alareunan lämmitystä. Joo mutta on vähän huono ratkaisu maissa joissa on talvi.
Opelin sadetunnistin muuttaa ainakin tihkulla pyyhkimistaajuutta nopeuden mukaan. En kyllä tiedä onko se varsinainen ominaisuus vai vain seurausta sadetunnistimen toiminnasta.Tossa ranskanpotussa pistää vaan pykälän hitaammalle. Eli jatkuvalta tihkulle, tai tihkulla sille hitaimmalle tihkulle.
Tunnistimen kanssa se taitaa kyllä seurata sitä tunnistinta, mutta pysähtyessä se kai toimii samalla metodilla kuin kösinkin asetettuna.Opelin sadetunnistin muuttaa ainakin tihkulla pyyhkimistaajuutta nopeuden mukaan. En kyllä tiedä onko se varsinainen ominaisuus vai vain seurausta sadetunnistimen toiminnasta.
Ei varsinaisesti suunnittelun kukkanen, mutta käyttäjä lähtöistä kun ajaessa -15 asteen pakkasessa saadaan tuulilasi jäähän ja täyteen "muhjua".
Ilmainen pro tip: Vältä tuulilasin lämmittämistä jos se ei ole huurussa, näin vältät lumen sulamisen lasiin ja näkymä on parempi.
Ps. Edes Fordin lämmittetävä tuulilasi ei aina auta, been there done that...
Kyllä se lasi vaan pääsee joissain autoissa niin kylmäksi että ulkopuolelle lentävä lumi ja loska jäätyy ohueksi kerrokseksi kun yrität pyyhkiä lasia. Ja tosiaan jopa pitkää matkaa lämpimän auton kanssa ajaessakin voi saada nyky paskoissa laseja huuruun.Pro tip on skrapata se tuulilasi ennen lähtöä ja laittaa tuuletus päälle lasille ja odottaa muuta minuutti ennen lähtöä, niin lasi pysyy auki molemmin puolin. Kovilla pakkasilla se ongelma on sisäpuolen huurtuminen, ei sinne ulkopuolelle mitään muhjua pakkaskelissä tule.
Jos lähtee ilman puhallusta liikkeelle, niin ei useinkaan pääse kovin pitkälle, niin on lasit huurussa sisäpuolelta ja sitten ollaankin jo keskellä liikennettä ja yritetään sormella tehdä jotakin pientä reikää siihen lasiin että edes vähän saisi kurkittua ulos, ei väliä mikä auto. Kyllä se lasin puhallus on ihan oikeasta tarpeesta sinne keksitty. Näitä sankareitahan kyllä näkee aika paljon liikenteessä, jotka ei osaa puhaltimia käyttää ja on lasit ummessa tien päällä.
Kyllä se lasi vaan pääsee joissain autoissa niin kylmäksi että ulkopuolelle lentävä lumi ja loska jäätyy ohueksi kerrokseksi kun yrität pyyhkiä lasia. Ja tosiaan jopa pitkää matkaa lämpimän auton kanssa ajaessakin voi saada nyky paskoissa laseja huuruun.
Oma aamuinen prosessi on mennä autolle, napata takaovesta reppu penkille, ottaa lumiharja ja harjata kuskin ovi ettei menisi lunta autoon, auto käyntiin ja kaikki puhallukset ja lämmitykset päälle, harjaa tuulilasi ekana, muut sitten ja joudun silti odottelemaan sen minuutin että näen ulos. Tuulilasi huurtuu heti kun istun autoon ja hengitän, eli sisäpuhallus on ihan must ekat 3-5km kelistä riippuen. Ja jos parin ekan kilsan aikana konepelliltä lentää lunta lasille ja pyyhit sen, jäätyy koko lasi takaisin umpeen. Oli oikein mukava ylläri kun kävi ekan kerran. En tajua miten on voitu suunnitella noin paska järjestelmä. Oma oletus on että liittyy yhdistelmään hybrid+eco.
Sori, kyseessä on Toyota. Puhaltimessa on fast, normal ja eco mode. Ei mitään väliä mikä mode. Samaa paskaa jokaisella.Jos lasit alkaa ajon aikana huurtua niin sitten autossa on huono ilmastointiautomatiikka. Jos on toimiva automatiikka, ei ikinä tarvitse koskea mihinkään säätöihin. Tietysti missä tahansa kylmässä autossa pakkaskelillä voi alkuun lasit huurtua jos auton sisällä on paljon kosteutta.
Jos huurtumisongelmaa on, kannattaa tsekata onko ilmastointiautomatiikassa mahdollista säätää puhaltimen maksimipyörimisnopeutta suuremmalle. Ite viime talvena ihmettelin, mikä on vikana kun alkoi vetää pakkasella sivulasia jäähän. Aika monta reissua piti siitä kärsiä kunnes älysin, että olin vahingossa roplannut puhalluksen maksimin tasolle 2/5 mikä ei tuota tarpeeksi ilman kiertoa kylmässä kelissä maantiajossa. Pykälää suuremmalle tasolle säätämisen jälkeen loppui jäätyminen.
Juu, japanilaisilla ei ole oikein ikinä ollut vahvuus ilmastointiautomatiikan toteuttaminen pohjoisen talvessa toimivaksi. Lämmön jako ei toimi. Voi niillä jotain toimiviakin toteutuksia ehkä jollain merkillä olla, mutta sitten on aina ollut niitä, että lasit huurtuu samalla kun jalat paistuu talvikengissä.Sori, kyseessä on Toyota. Puhaltimessa on fast, normal ja eco mode. Ei mitään väliä mikä mode. Samaa paskaa jokaisella.
Lumi sulaa ja jäätyy lasiin juuri sen takia koska lasi on (liian) lämmin, turha siihen lasiin on sulattaa/jäädyttää lunta jos se ei ole huurussa.Mutta voi tietenkin se lumi siihen lasiin jäätyä, siksi juuri kirjoitinkin, että kyllä se puhallus on ihan paikallaan pitää sinne lasille, huono neuvo tuo edellisen, että ei käyttäisi puhallinta lainkaan.
Jos lasit alkaa ajon aikana huurtua niin sitten autossa on huono ilmastointiautomatiikka. Jos on toimiva automatiikka, ei ikinä tarvitse koskea mihinkään säätöihin. Tietysti missä
Kokeile toisella tapaa. Kun olet päässyt siihen vaiheeseen, että auto käy, paina huurteenpoistonappulaa. Tämän jälkeeen putsaa auton sivu- sekä takalasit ja vasta viimeisenä tuulilasi. Tämä yhdistelmä toimi hyvin edellisessä autossani (ei ollut Toyota) jossa ei ollut edes sisätilanlämmitintä.Kyllä se lasi vaan pääsee joissain autoissa niin kylmäksi että ulkopuolelle lentävä lumi ja loska jäätyy ohueksi kerrokseksi kun yrität pyyhkiä lasia. Ja tosiaan jopa pitkää matkaa lämpimän auton kanssa ajaessakin voi saada nyky paskoissa laseja huuruun.
Oma aamuinen prosessi on mennä autolle, napata takaovesta reppu penkille, ottaa lumiharja ja harjata kuskin ovi ettei menisi lunta autoon, auto käyntiin ja kaikki puhallukset ja lämmitykset päälle, harjaa tuulilasi ekana, muut sitten ja joudun silti odottelemaan sen minuutin että näen ulos. Tuulilasi huurtuu heti kun istun autoon ja hengitän, eli sisäpuhallus on ihan must ekat 3-5km kelistä riippuen. Ja jos parin ekan kilsan aikana konepelliltä lentää lunta lasille ja pyyhit sen, jäätyy koko lasi takaisin umpeen. Oli oikein mukava ylläri kun kävi ekan kerran. En tajua miten on voitu suunnitella noin paska järjestelmä. Oma oletus on että liittyy yhdistelmään hybrid+eco.
Tämä on tullut kyllä huomattua harvinaisen selvästi kun käyttis vaihtui Saabista Nissaniin. Saabin ilmastoinnin asetuksiin ei tarvinnut koskea juuri milloinkaan.Juu, japanilaisilla ei ole oikein ikinä ollut vahvuus ilmastointiautomatiikan toteuttaminen pohjoisen talvessa toimivaksi. Lämmön jako ei toimi. Voi niillä jotain toimiviakin toteutuksia ehkä jollain merkillä olla, mutta sitten on aina ollut niitä, että lasit huurtuu samalla kun jalat paistuu talvikengissä.
Kannattaa lukea ajatuksella mitä on aikaisemmin kirjoitettu. Ei kukaan ole väittänyt, etteikö pakkasella voi lunta sataa tai pölistä lasille.Ps. Itä-Suomessa ikäni ajanut ja lunta voi sataa myös kovalla pakkasella.
Pakkaskelillä lumi sulaa ja jäätyy siihen lasiin ulkopuolelle, jos se lasi on vain aavistuksen lämmin, eli heti välittömästi startin jälkeen. Noin muutaman minuutin kohdalla on lasi jo niin lämmin, että se lumi ja vesi haihtuu siitä samantien eikä jäädy siihen. Mikäli puhallus on käytössä.Lumi sulaa ja jäätyy lasiin juuri sen takia koska lasi on (liian) lämmin, turha siihen lasiin on sulattaa/jäädyttää lunta jos se ei ole huurussa.
Se taas viittaa enemmän kosteaan ja märkään autoon, ei niinkään lasille tulevaan puhallukseen.
En ole törmännyt autoon mikä lämmittäisi lasin niin kuumaksi, että lumi ja vesi haihtuu siitä. Pienelläkin pakkasella ajoviima jäähdyttää lasin niin, että se on kylmä ja tämän vuoksi satava (pakkas)lumi ei siihen tartu. Lasin sisäpuolelta aukipysymisen kanssa tärkeintä on ilman kiertäminen, mutta jossain olosuhteissa olisi hyvä, että vain lasille voisi saada viileätä ilmaa ilman, että autossa tarvitsisi palella.Pakkaskelillä lumi sulaa ja jäätyy siihen lasiin ulkopuolelle, jos se lasi on vain aavistuksen lämmin, eli heti välittömästi startin jälkeen. Noin muutaman minuutin kohdalla on lasi jo niin lämmin, että se lumi ja vesi haihtuu siitä samantien eikä jäädy siihen. Mikäli puhallus on käytössä.
En ole törmännyt autoon mikä lämmittäisi lasin niin kuumaksi, että lumi ja vesi haihtuu siitä.
Totta, ajossa lasin ulkopinta kylmenee, eikä pakkaslumi siihen niin tartu. Edelleenkin kuitenkin lasinpesuneste/vesi jne siitä haihtuu taivaalle. Sisäpuolen aukipysymisessä pelkkä kylmän ilman kiertokin auttaa, mutta kyllä siinä se lämpö on aivan avainasemassa, lämmin ilma sitoo enemmän kosteutta. Pelkällä kylmän ilman kierrolla ei huurtunut lasi aukea "ikinä".Pienelläkin pakkasella ajoviima jäähdyttää lasin niin, että se on kylmä ja tämän vuoksi satava (pakkas)lumi ei siihen tartu. Lasin sisäpuolelta aukipysymisen kanssa tärkeintä on ilman kiertäminen, mutta jossain olosuhteissa olisi hyvä, että vain lasille voisi saada viileätä ilmaa ilman, että autossa tarvitsisi palella.
Vaikea uskoa että se tuulilasi on missään tilanteessa 100 asteinen.Merkillistä, että suomessa voi joku olla noin kujalla ja sanoo noin. Laita ihan mikä tahansa auto käyntiin reippaassa pakkaskelissä, puhallus lasille ja mene ulkopuolelle katsomaan mitä tapahtuu. Kyllä se lumi ja vesi siitä taivaalle haihtuu. Samaa voit kokeilla myös takalasinlämmittimen kanssa takalasille, tai jos autossa on lämmitettävät sivupeilit.
Totta, ajossa lasin ulkopinta kylmenee, eikä pakkaslumi siihen niin tartu. Edelleenkin kuitenkin lasinpesuneste/vesi jne siitä haihtuu taivaalle. Sisäpuolen aukipysymisessä pelkkä kylmän ilman kiertokin auttaa, mutta kyllä siinä se lämpö on aivan avainasemassa, lämmin ilma sitoo enemmän kosteutta. Pelkällä kylmän ilman kierrolla ei huurtunut lasi aukea "ikinä".
Tähän sellainen Speden facepalm Ihan vapaasti saatte ajella ilman sisäilman puhallusta jos ette paremmasta ymmärrä. Mä pidän kuitenkin talvella lämpimän ilman puhalluksen laseille kuten tähänkin asti ja ajelen tyytyväisenä vailla ongelmia huurtuneesta tai jäisestä lasista
Ootko oikeasti sitä mieltä, että vesi ei haihdu jos se ei ole kiehuvan kuumaa?Vaikea uskoa että se tuulilasi on missään tilanteessa 100 asteinen.
(henkilöautoista)Viesteistäsi on kirjoitusvirheiden takia sen verran hankala saada selvää, etten jaksa niitä lukea kokonaan, mutta tämä pätkä nyt viimeistään paljastaa, ettet tiedä aiheesta mitään. Synkronoitu peruustusvaihde on melkoinen harvinaisuus uusissakin autoissa.
Avaa nyt vähän enemmän, onko nyt lokiikkasi se että ennen oli yleinen, mutta nykyään ei ole yleinen koska automaatti yleinen ja manuaali "harvinainen", ja ne lähinnä jotain pikku kiesejä.Siksi kirjoitinkin, että synkronoidut peruutusvaihteet ovat harvinaisia.Höpö höpö. Ainahan jotain pikkukiesejä voi löytää synkronoimattomalla pakilla, mutta esimerkiksi Volvossa (M90-vaihteisto) tai Fordissa (MTX-75-vaihteisto) oli synkronoituja pakkeja jo 90-luvun puolella.