Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Tuli alkuvuodesta vaihdettua auto 2017 Mazda 6:een ja tässä on yksi ärsyttävä asia jossa on jäänyt ajatus selvästi puolitiehen. Eli autossa on siis navigointi jota on nyt tullut viimeaikoina käytettyä useempaan kertaan ja alkoi heti ekalla kerralla ärsyttämään se puhuva ääni joka huutelee välillä ihan liian tiuhaan ohjeita. No ongelmaahan sen suhteen ei ole kun navin asetuksista löytyy volume-säädin josta sen äänen saa kokonaan pois, mutta kun auto huutaa ne ohjeet sieltä kuljettajan puolen kaiuttimesta jolloin esim musiikit soi hetkellisesti vain toisella puolella, niin tämä jää kyllä edelleen päälle vaikka navigoinnin ääni olisi nollissa. Eli vähän väliä navia käyttäessä auto sitten vaimentelee kuskin oven kaiutinta joka on vielä ärsyttävämpää kuin niiden ääniohjeiden kuuntelu.

Myös pari muuta juttua mitkä oli edellisessa Octaviassa toteutettu paremmin, niin valoautomatiikka oli naitettu sadetunnistimeen eli vesisateella Octavia laittoi pyyhkijöiden mukana myös ajovalot ja takavalot päälle, mutta Mazda ei. Ja toinen ärsyttävä juttu Mazdassa on kun auton sammuttaa niin kaikki sammuu heti kun Ocussa esim radio yms sammui vasta kun kuski avasi oven. Mazdassa ei myöskään nämä ns. coming home ja leaving home valot (eli kun avaa lukituksen ja valot syttyy) toimi ellei valoviiksi ole ajovalo-asennossa, joten eipä siitäkään hyötyä jos pitää valot automaatilla.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Enpä nyt tiedä voiko noita Mazdan puutteita pitää minään kukkasina, pikemminkin vaan suunnittelemattomuutta. Nuo ovat kuitenkin ominaisuuksia joita monissa autoissa ei ole lainkaan.
 
Enpä nyt tiedä voiko noita Mazdan puutteita pitää minään kukkasina, pikemminkin vaan suunnittelemattomuutta. Nuo ovat kuitenkin ominaisuuksia joita monissa autoissa ei ole lainkaan.
Kyllä toi ensimmäisenä mainittu mun mielestä ihan selvä kukkanen kyseisen järjestelmän toimivuuden kannalta. Loput lähinnä vaan sivuhuomioita omasta mielestä huonosta toteutuksesta verrattuna edelliseen autoon. Missä muutenkaan menee raja kukkasen ja suunnittelemattomuuden välillä?
 
Kyllä toi ensimmäisenä mainittu mun mielestä ihan selvä kukkanen kyseisen järjestelmän toimivuuden kannalta. Loput lähinnä vaan sivuhuomioita omasta mielestä huonosta toteutuksesta verrattuna edelliseen autoon. Missä muutenkaan menee raja kukkasen ja suunnittelemattomuuden välillä?
Vaikea sanoa missä raja kulkee.. Tavallaanhan tuo suunnittelemattomuus on myös puuttuva varustelu.

Kai tuota navin käytöstä voi pitää kukkasena, mutta tavallaan se on seurausta siitä että sen navin äänen voi ylipäätään säätää erikseen. Ehkä se kukkanen on se että sen voi säätää niin hiljaiselle ettei se kuulu lainkaan.

Hyvin suunniteltunahan siellä olisi mahdollisuus laittaa ääniopastus kokonaan pois päältä, joka on melko usein myös valittavissa. Muistaakseni tuossa mun autossa se tapahtuu valikosta josta valitaan onko se opastaja mies- vai naisääni.
 
Kuulostaa enemmän softa bugilta. Oletko käynyt liikkeessä kysymässä päivitystä vai saako sen itse päivitettyä?

Tämä, yleensä valmistajalta löytyy jonkinlainen softatuki (kuten itselläni ja sain peruutuskameran käyttöön) joka lataa päivityksen USB-tikkuun ja kun tikun työntää radioon, alkaa päivitys.
 
Mazdassa ei myöskään nämä ns. coming home ja leaving home valot (eli kun avaa lukituksen ja valot syttyy) toimi ellei valoviiksi ole ajovalo-asennossa, joten eipä siitäkään hyötyä jos pitää valot automaatilla.
Tuo onkin ärsyttävä kämmi. Automaattiasennossa pitäisi saattovalaistuksen toimia jos on hämärää - esimerkiksi samalla raja-arvolla kuin ajovalot. Jos näin ei ole, pilataan koko automaattiasennon idea kun ajovalokytkintä joutuu renkkaamaan normaalikäytössä.
 
Pieni mutta välillä ärsyttävä kukkanen tai mahdollisuuden käyttämättä jättäminen on omassa -20 Opel Grandlandissa.
Autossa on kamera etumaskissa, minkä avulla näkee oikein mainiosti parkkeerata auto ahtaampaankin väliin, vasten seinää yms.
Mutta tuota etukameraa ei saa mitenkään helposti muuten näkyviin, kuin käyttämällä vaihteen välissä pakilla ja sitten ajamalla eteenpäin. Joskin tuolloinkin se sammuu itsekseen melko nopeasti. Saisi tulla kuva vaikka heti näkyviin kun etututkat piippaa.
 
Kuulostaa enemmän softa bugilta. Oletko käynyt liikkeessä kysymässä päivitystä vai saako sen itse päivitettyä?
En ole kysellyt, mutta netistä kyllä löytyy valitusta samasta aiheesta monen muunkin Mazdan mallin kohdalla. Moni myös tuntuu valittavan tuosta toteutuksesta, että navin ääniopasteet tulee vain yhdestä kaiuttimesta ja muissa pauhaa musiikit täysillä edelleen eli huonosti toteutettu koko systeemi.
 
Pieni mutta välillä ärsyttävä kukkanen tai mahdollisuuden käyttämättä jättäminen on omassa -20 Opel Grandlandissa.
Autossa on kamera etumaskissa, minkä avulla näkee oikein mainiosti parkkeerata auto ahtaampaankin väliin, vasten seinää yms.
Mutta tuota etukameraa ei saa mitenkään helposti muuten näkyviin, kuin käyttämällä vaihteen välissä pakilla ja sitten ajamalla eteenpäin. Joskin tuolloinkin se sammuu itsekseen melko nopeasti. Saisi tulla kuva vaikka heti näkyviin kun etututkat piippaa.

Ainakin samanlaisessa Peugeotissa on muistaakseni kosketusnäytön syövereissä nappi jolla tuon saa päälle.
 
Kukkanen löytyy myös omasta autostani, Cliosta. Jos pyyhkijät ovat päällä ja kytkee peruutusvaihteen niin takalasin pyyhin aloittaa pyyhkimisen.
Tämä oli myös esim MK3.5 Focuksissa. Ei saanut koodattua pois edes merkkiliikkeessä. Omasta otettiin johdot irti jo luovutushuollossa. Uudemmissa on lisätty optio disabloida itse.
 
Kukkanen löytyy myös omasta autostani, Cliosta. Jos pyyhkijät ovat päällä ja kytkee peruutusvaihteen niin takalasin pyyhin aloittaa pyyhkimisen.
Tästä tuli mieleen Ford Maverickin takalasipyyhkijän kukkanen. Pesuaineen suutin on lasin vasemmalla puolella ja pyyhkijä aloittaa pyyhkimisen oikealta. Joten se pyyhkii kuivaa lasia naarmuttaen sitä kaikella siinä olevalla moskalla ennen kuin saa hyvin vähän pesuainetta matkaan suuttimesta. Suurimman osan pesuaineesta siitä toki vetäisee heti lasilta pois koska se ruuttaa sinne toisen raunaan sitä.

EDIT: Havainnollistava kuva. Se suutin on siis tuolla ylhäällä jarruvalon vasemmalla puolen.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä etenkin talvella hyvin kiusallista, jos onnistuu epähuomiossa aktivoimaan jäätyneen pyyhkijän, vaikka sitten sen takapyyhkijän pakkiautomatiikalla.

Mutta jokin epäloogisuus on aistittavissa tässä lasia naarmuttavan automaattipyyhkijän luokittelussa huonoksi suunnitteluksi. Eikös se takalasin pesu- ja pyyhinlaite ole juuri sitä varten että sillä pyyhitään ne isoimmat paskat pois? Lasihan on sitä varten että siitä näkee läpi, muuten siinä olisi pelti tai muovipaneeli. Jos auton paskaisuus tai lasien naarmuuntuminen käytössä ärsyttää - kuten minuakin ärsyttää - asiaa auttaa pestä se kottero edes viikottain.

Jos taas ei jaksa, ei auton nuhjuuntuminen selvästikään paljon haittaa, jolloin saattaa olla pelkästään nautinnollista kuunnella hiekanmurusten rutinaa lasilla. Perillä voi sitten tumpata röökin kattoon sisäpuolelle ja seuraavalla lähdöllä ulkopintaan. :D
 
Kukkanen löytyy myös omasta autostani, Cliosta. Jos pyyhkijät ovat päällä ja kytkee peruutusvaihteen niin takalasin pyyhin aloittaa pyyhkimisen.

Eikös tää nyt oo aikalailla lähes kaikissa autoissa joissa on takalasin pyyhin. Ja tuo vaatii sen että etulasin pyyhkijät on lähtökohtaisesti päällä...

no ainakin
vag-konsernin autot [x]
fordit [x]

varmasti muissakin renaultin lisäksi.


Asiaan vähän liittyvästi Ford Scorpiossa sivupeilit kääntyi alaspäin peruutusvaihde päällä. Ideana että näkisi kivetykset peilistä. Se vaan ei ainakaan 167cm kuskilla toiminut ollenkaan (ei kääntynyt tarpeeksi paljon). Liekkö muillakaan kovin hyvin.

Muistaakseni samassa autossa(?) muuten penkkien muistipaikka- ym kontrollit oli ovipahveissa sijoteltu silleen että talvella kun tiputit vähän katolta lunta päälle (ovea avattaessa), niin ajon aikana sitten saatoit litistyä penkin ja ratin väliin (tai vastaavasti jotain muuta outoa) kun nappuloihin meni vettä, kun alkoi säädöt liikkumaan itekseen :D
 
Viimeksi muokattu:
Kukkanen löytyy myös omasta autostani, Cliosta. Jos pyyhkijät ovat päällä ja kytkee peruutusvaihteen niin takalasin pyyhin aloittaa pyyhkimisen.
Tuohan on mukavuusvaruste. Oletus tuossa siis on, että jos alat peruuttamaan ja on etupyyhkijät päällä, niin haluat nähdä peruutettaessa myös takalasista, joten järjestelmä laittaa automaattisesti pyyhkijän päälle myös sinne. Talvella se voi toki olla ongelma, jos ei ole skraapannut takalasia ja/tai irroittanut pyyhkijää lasista.

Omassa autossa tuon saa halutessaan valikosta pois päältä.
 
On kyllä etenkin talvella hyvin kiusallista, jos onnistuu epähuomiossa aktivoimaan jäätyneen pyyhkijän, vaikka sitten sen takapyyhkijän pakkiautomatiikalla.

Mutta jokin epäloogisuus on aistittavissa tässä lasia naarmuttavan automaattipyyhkijän luokittelussa huonoksi suunnitteluksi. Eikös se takalasin pesu- ja pyyhinlaite ole juuri sitä varten että sillä pyyhitään ne isoimmat paskat pois? Lasihan on sitä varten että siitä näkee läpi, muuten siinä olisi pelti tai muovipaneeli. Jos auton paskaisuus tai lasien naarmuuntuminen käytössä ärsyttää - kuten minuakin ärsyttää - asiaa auttaa pestä se kottero edes viikottain.

Jos taas ei jaksa, ei auton nuhjuuntuminen selvästikään paljon haittaa, jolloin saattaa olla pelkästään nautinnollista kuunnella hiekanmurusten rutinaa lasilla. Perillä voi sitten tumpata röökin kattoon sisäpuolelle ja seuraavalla lähdöllä ulkopintaan. :D
Eli jos takalasi tulee paskaiseksi ajaessa niin pitää pysähtyä pesemään auto ennenkuin käyttää takalasin pyyhintä? Suunnittelun kukkasenhan tuosta tekee se että lasinpesuneste suihkutetaan väärään kohtaan lasia.
 
suunnittelun kukkanen tuossa on se että sinne ei suihkuteta mitään sillon kun se menee automaattisesti päälle.. pitäs ite älytä käyttää takalasin pissapoikaa ennen peruutusvaihteen laittamista. tai sammuttaa etupyyhkijät.
 
Annan vaihteeksi pienen suunnittelun kukkasen Volvolle, ihan kuitenkin ruusun tällä kertaa. Kun ruikkii takalasille pesunestettä, pyyhkijät aktivoituvat vasta hetken päästä. Välttyy tuolta kuivan paskaisen lasin raapimiselta. Muistaakseni farkku-Focuksessa ekat pyyhkäisyt tapahtuivat kuivalle lasille.
 
suunnittelun kukkanen tuossa on se että sinne ei suihkuteta mitään sillon kun se menee automaattisesti päälle.. pitäs ite älytä käyttää takalasin pissapoikaa ennen peruutusvaihteen laittamista. tai sammuttaa etupyyhkijät.
Oletusarvoisesti ulkona kuitenkin sataa, kun pyyhkijöitä tarvitaan. Ja silloin se takalasi on märkä, koska peruutusvaihdetta kytkiessä auto on normaalisti paikallaan. Kyllä mä edelleen lasken tuon mukavuusvarusteeksi, kuten edellä sanottiin.
 
Ainakin samanlaisessa Peugeotissa on muistaakseni kosketusnäytön syövereissä nappi jolla tuon saa päälle.
Joo saahan sen. Mutta ei sitä sieltä esiin jaksa haeskella kesken parkkeerauksen.
Toki oppiihan tuon kanssa elämään. Eli tarkempaa keulan sijaintia hakiessa käyttää vaan ensin nopsaan pakilla.
Sinänsä hassua, että auto tuntuu käyttävän noita kameroita kuitenkin päällä aina jonkin nopeuden alapuolella ja tallentavan kuvaa tuon "360" kuvan luomiseen.
Vähän on jäänyt vaan softapuoli kesken.
 
Eli jos takalasi tulee paskaiseksi ajaessa niin pitää pysähtyä pesemään auto ennenkuin käyttää takalasin pyyhintä?
Ajattelin niin päin, että kun auton päällä ei ole koko edellistalven paskat, tohtii paremmin käyttää sitä pyyhkijää. Ja kun käyttää pyyhkijää(ruutan kanssa) ei se paska isommin kerrostu ja kuivu lasiin seuraavallekaan päivälle, ja täten ei tarvitse vältellä pyyhkijän käyttöä vaurion pelossa.
Suunnittelun kukkasenhan tuosta tekee se että lasinpesuneste suihkutetaan väärään kohtaan lasia.
Ilman muuta. Tarkoitinkin edellä ylipäänsä takapyyhinautomatiikkaa, joka siis on minustakin perustoiminto eikä suunnitteluvirhe. Sehän on tietysti pepusta, jos kusi menee ohi tai tulee myöhässä.

Onko muuten huonon suunnittelun lisäksi mahdollisesti suuntaus perseellään jos tuo suutinkärki on kääntyvää mallia? Kuvan perusteella nimittäin uskon että tuo voi olla huono tai huonompi.
 
Tulipa tosta pyyhkijäjutusta mieleen siitä aiemmin mainitsemasta Mazdasta yksi juttu joka myös vaikuttaa ihmeelliseltä aivopierulta japseilta nimittäin kun tuulilasilla käyttää pissapoikaa niin pyyhkijät lähtee liikkeelle ennen kuin neste lentää lasille eli ehtivät pyyhkiä kaikkea paskaa kuivana ensin. Kaikissa muissa autoissa millä oon koskaan ajanut sitä nestettä tulee lasille ensin ja hyvästä syystä.
 
Onko muuten huonon suunnittelun lisäksi mahdollisesti suuntaus perseellään jos tuo suutinkärki on kääntyvää mallia? Kuvan perusteella nimittäin uskon että tuo voi olla huono tai huonompi.
Nyt täytyy sanoa että en ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Itse säädettävä vai jotenkin automaattisesti kääntyilevä? Ei kumpaakaan jos näitä tarkoitit. Suoraan alaspäin ruiskuttaa.
Tässä toinen kuva missä näkyy suihkun tekemä jälki. Ja myös mihin kuntoon tuo auto tulee kun kurakeleillä käy mökillä :)
20230409_134246 copy.jpg
 
Nyt täytyy sanoa että en ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Itse säädettävä vai jotenkin automaattisesti kääntyilevä? Ei kumpaakaan jos näitä tarkoitit. Suoraan alaspäin ruiskuttaa.
Tässä toinen kuva missä näkyy suihkun tekemä jälki. Ja myös mihin kuntoon tuo auto tulee kun kurakeleillä käy mökillä :)
20230409_134246 copy.jpg
Monissa malleissa se suuttimen kärki on sellainen, jonka suuntausta voi säätää manuaalisesti.

Täällä tarkemmin:

 
No tuskin mikään säätö sitä saa tuonne toiselle puolen lasia kuitenkaan suihkimaan :)
En noista kuvista ihan saanut tolkkua, mutta jos viestin tulkitsin oikein, niin ilmeisesti kannattaa ainakin yrittää parantaa, vaikka ei ihan sata onnistuisi. Tai sitten huollossa pyytää korjaamaan.
 
No tuskin mikään säätö sitä saa tuonne toiselle puolen lasia kuitenkaan suihkimaan :)
Ei varmaankaan. Lähinnä yleisesti kommentoin sitä suuttimien säätämismahdollisuutta.

Henkilökohtaisesti en näe muutenkaan niin suurena ongelmana, vaikka pissapoika ei nyt ihan siihen ensimmäisen pyyhkäisyn alkuvaiheen optimikohtaan nestettä ruikkisikaan.
 
Henkilökohtaisesti en näe muutenkaan niin suurena ongelmana, vaikka pissapoika ei nyt ihan siihen ensimmäisen pyyhkäisyn alkuvaiheen optimikohtaan nestettä ruikkisikaan.
Tuulilasin osalta tilanne varmaan harvinaisempi, mutta takalasi, missä pyyhin, tarkoittaa yleensä takalasia joka kerää kuraa todella rajusti, jolloin ne tilanteet missä se on kiviainesta sisältävää kuivahkoa kuraa täynnä on ihan reilistisia.

Kuivana pyyhkiminen syö sitä sulkaa ja jossain määrin sitä lasia, sen takia niihin on tehty niitä pyyhkäisyviiveitä, eli odotetaan että vettä keritty ruiskuttaa.
 
Sain perjantaina uuden työpakun, Toyota Proace. Automaattilaatikolla, mikä on ihan kiva. Polkimet vain on suunniteltu hölmösti, sillä turvakengät jalassa ajaessa saattaa kenkä jäädä jumiin keskikonsolin ja jarrupolkimen väliin kun nostat jalkaa kaasulta jarrulle. Ei kiva.
 
En noista kuvista ihan saanut tolkkua, mutta jos viestin tulkitsin oikein, niin ilmeisesti kannattaa ainakin yrittää parantaa, vaikka ei ihan sata onnistuisi. Tai sitten huollossa pyytää korjaamaan.
Kurkkasin tänään kummankin auton suuttimen ja sojottaa jo niin oikealle kuin pystyy. Liekö jo Fordilla joku säätänyt vai joku aiempi omistaja.
 
Joo saahan sen. Mutta ei sitä sieltä esiin jaksa haeskella kesken parkkeerauksen.
Toki oppiihan tuon kanssa elämään. Eli tarkempaa keulan sijaintia hakiessa käyttää vaan ensin nopsaan pakilla.
Sinänsä hassua, että auto tuntuu käyttävän noita kameroita kuitenkin päällä aina jonkin nopeuden alapuolella ja tallentavan kuvaa tuon "360" kuvan luomiseen.
Vähän on jäänyt vaan softapuoli kesken.

Klikkaat auton kuvaa ja sieltä pitäisi löytyä valikko, josta saa sen näkösälle.
 
Kurkkasin tänään kummankin auton suuttimen ja sojottaa jo niin oikealle kuin pystyy. Liekö jo Fordilla joku säätänyt vai joku aiempi omistaja.
Siinähän se yksi suunnittelumoka on selvästi käynyt. Luukku on suunniteltu ensin muuten ja kiireessä valittu valmis suutinosa joka ei ihan sovi. "No kyllä tää on ihan hyvä kun säätää oikeaan reunaan. Tai vitut oo mutta toimiihan toi eikä tarkempi tyyppi muutenkaan hoppaa ostaisi."
 
III-korin Kia Optimassa pitää takapäässä irrottaa poikittaistukivarsi, että saa jarrusatulan kannattimen pultin irti. Jotta saa poikittaistukivarren pultin irti, pitää irrottaa iskari. Helppo ja nopea jarruremppa siis. Ei tämä tosin ihan yhtä kovaa idiotismia ole kuin polttimon vaihtoa varten irrotettavat lokasuojat tms, mutta aika lähelle pääsee.
 
Sain perjantaina uuden työpakun, Toyota Proace. Automaattilaatikolla, mikä on ihan kiva. Polkimet vain on suunniteltu hölmösti, sillä turvakengät jalassa ajaessa saattaa kenkä jäädä jumiin keskikonsolin ja jarrupolkimen väliin kun nostat jalkaa kaasulta jarrulle. Ei kiva.
Ranskan ihmeitä. Ihan normaalia sielläpäin ajaa sandaalit jalassa.
 
5D Civicissa jäähdytysnesteen paisuntasäiliö suurinpiirtein moottorin alla. Manuaali vittuillessaan kehottaa joka tankkauksen yhteydessä tarkastamaan että jäähdytysneste on max-min -välillä, mutta minä en saa tarkastettua sitä edes autotallissani :btooth:
Ei sinänsä väliä kun ei säiliön korkkiakaan meinaa mahtua avaamaan saati että olisi pitkäputkinen suppilo mukana että saisi tavarat sisään. Nykyautot sen verran longlife ettei tarvitse koskea :whistling:

Samassa autossa soittimen powerinappi on vain musiikin mute. Bluetooth ottaa yhteyden ja puhelut etc. tulee läpi edelleen. Nimimerkillä "näppärä palaveri autosta headsetillä"
 
Samassa autossa soittimen powerinappi on vain musiikin mute. Bluetooth ottaa yhteyden ja puhelut etc. tulee läpi edelleen. Nimimerkillä "näppärä palaveri autosta headsetillä"
Tää on muuten myös em. kian ongelma. Näyttö sammuu ja ääni loppuu soittimesta virtanappulalla, mutta bluetoothyhteys jää sinne vielä. Puhelut tosin ei tule läpi, vaan ilmeisesti tuo kuitenkin sammuttaa vahvistimen tms. ja puhelun ääni vain katoaa. Kun sammuttaa auton kokonaan niin se osaa katkaista bluetoothin, mutta täähän ei ole kovin kätevää jos haluaa liikkua. Myös 100 kertaa käynyt niin, että auton soitin on herännyt ja yhdistänyt bluetoothiin, kun vaikka vien laukun autoon ja jään itse auton ulkopuolelle niin puhelut menee silti auton bluetoothiin, jossa kaiuttimet ja näytöt on pimeänä :facepalm:

Enkä oikein tajua miksi yhteys vaihtuu auton bluetoothiin, jos menen headsetin kanssa autoon ja siellä on toisto päällä. Tämän saa onneksi siirrettyä takaisin kuulokkeisiin painamalla kuulokkeiden play/pause -näppäintä. Toistolaitteen valinta taitaa kyllä tapahtua puhelimessa., joten ei ole suoranaisesti auton vika.
 
Myös 100 kertaa käynyt niin, että auton soitin on herännyt ja yhdistänyt bluetoothiin, kun vaikka vien laukun autoon ja jään itse auton ulkopuolelle niin puhelut menee silti auton bluetoothiin, jossa kaiuttimet ja näytöt on pimeänä :facepalm:

Veikkaan että tuossa on yritetty tavoitella parempaa fiilistä sen suhteen että kun lähdet autolla ajamaan niin bluetooth yhteys toimii jo. Jos yhteyttä aletaan muodostaa vasta kuin moottori käynnistyy siinä tulee väkisinkin pieni viive. (Ehkä ihan uusimmilla autoilla ja tekniikoilla viive on pienentynyt mutta omien kokemusten mukaan sitä viivettä on). Ja ehdottomasti otan mieluummin pienen viiveen kuin tuollaisen täysin epäloogisen käytöksen.
 
Veikkaan että tuossa on yritetty tavoitella parempaa fiilistä sen suhteen että kun lähdet autolla ajamaan niin bluetooth yhteys toimii jo. Jos yhteyttä aletaan muodostaa vasta kuin moottori käynnistyy siinä tulee väkisinkin pieni viive. (Ehkä ihan uusimmilla autoilla ja tekniikoilla viive on pienentynyt mutta omien kokemusten mukaan sitä viivettä on). Ja ehdottomasti otan mieluummin pienen viiveen kuin tuollaisen täysin epäloogisen käytöksen.
Mahdollista, mutta... tuossa esimerkissä ehkä olisi riittänyt että autossa laitteisto käynnistellään, mutta BT vasta sitten päälle ja yhteyttä, kun "virrat" päälle, niin silloin polttiksella tulee kiire että ennen paritusta käy, jos se suunnittelijalle liian myöhään, niin odottaisi edes sitä että istahtaa autoon, jos sekin myöhäistä niin että olisi edes sisällä.
 
Citroen C4. Liikennemerkkien tunnistus toimii pääsääntöisesti hyvin, mutta... lyhyen matkan, noin kilometrin/minuutin, jälkeen auto "unohtaa" minkä rajoituksen on merkistä bongannut. Sitten hakee navigaattorilta kyseisen tien rajoituksen, jotka varsinkin näin talvirajoitusten aikaan ovat pielessä.
 
Citroen C4. Liikennemerkkien tunnistus toimii pääsääntöisesti hyvin, mutta... lyhyen matkan, noin kilometrin/minuutin, jälkeen auto "unohtaa" minkä rajoituksen on merkistä bongannut. Sitten hakee navigaattorilta kyseisen tien rajoituksen, jotka varsinkin näin talvirajoitusten aikaan ovat pielessä.

Sama oli laina Volvossa jolla ajelin joitain vuosia sitten. Olisiko ollut -18 malli tms... Siinä tapauksessa kilometrien pituinen tietyö jossa 60 rajoitus. Luki merkin oikein mutta todella nopeasti totesi että tämähän on 80 tie ja vakkari lähti nostamaan nopeutta. Samaan aikaan ne täysin itsenäiset roboautot ovat kokoajan ihan nurkan takana tulossa :D
 
Citroen C4. Liikennemerkkien tunnistus toimii pääsääntöisesti hyvin, mutta... lyhyen matkan, noin kilometrin/minuutin, jälkeen auto "unohtaa" minkä rajoituksen on merkistä bongannut. Sitten hakee navigaattorilta kyseisen tien rajoituksen, jotka varsinkin näin talvirajoitusten aikaan ovat pielessä.
Onko sillä amnesian iskemisellä aina sama matka?

Toi meinaan voi tulla navigaattorin datasta; tiessä on node jossa se tie tavallaan katkeaa. Ja se sama "tienopeus" nopeus on määritelty solmun kummallekin puolelle, niin se auton raasu preferoi sitä navin dataa. Toi voi parantua navin karttadatan päivityksellä - tai sit mennä huonommaksi.

Mulla Bemu tekee kotia ajellessa samaa - heittää 70 rajoituksen päälle paikassa jossa se rajoitus on joskus muinaisina aikoina ollut, nyt tienoolla ei oo mitään merkkiä. Toikin on korjattu lähtödataan, mutta noihin vanhempiin autohin se muutos ei vaan valu vaikka tän vuoden kartat on navissa.
 
Omassa Renault Traficissa akun kiinnitys on ilmeisesti hoidettu läpipultilla, minkä mutteri on about keskellä auton alla. Googlailun perusteella lajityypillinen ominaisuus on, että tuo mutteri korkkaa/pyörii tyhjää, ja siihen on siis pakko päästä käsiksi. En ole vielä ratkaissut miten samaan aikaan makaan auton alla sekä sisällä ohjaamossa.
 
Tää ongelma mistä moni muukin on maininnut. Peruutuskamera pimeällä. Kia ProCeed. Mulla on mittariston ja näytön taustavalot minimillä. Kun kytken peruutusvaihteen päälle niin peruutuskamera tulee näkyviin 100 % kirkkaudella. Todella jeba. Häikäisee hyvin vaikka yrittäisi katsoa vain peilistä. VMP.

Täytyy katsoa saisiko tuohon automaattisen peruutuskameran kytkeytymisen pois päältä. Epäilen.

Toinen mikä rasittaa samassa autossa todella paljon on turvavyön varoituksen pimputus, kun laitan autoon virrat päälle tai moottorin käyntiin ja vyö ei ole kiinni. Metriäkään siis ei tarvitse ajaa ja vaihde p-asennossa. Riittää kun virrat päällä. Pimputtaa 7 kertaa varoitukseksi. Aika amerikkalainen meno. pim - pim - pim - pim - pim - pim - pim - pim. Eikä tähän ole löytynyt mitään työkalua jolla sen saa pois.
 
Toinen mikä rasittaa samassa autossa todella paljon on turvavyön varoituksen pimputus, kun laitan autoon virrat päälle tai moottorin käyntiin ja vyö ei ole kiinni. Metriäkään siis ei tarvitse ajaa ja vaihde p-asennossa. Riittää kun virrat päällä. Pimputtaa 7 kertaa varoitukseksi. Aika amerikkalainen meno. pim - pim - pim - pim - pim - pim - pim - pim. Eikä tähän ole löytynyt mitään työkalua jolla sen saa pois.
Ei kai tätä oikein suositella voi, mutta ite mennyt tämmöisellä. Menee vaan liiaksi tunteisiin kaikki ylimääräinen piippaus.

137869903-277394311-11453-org.jpg

Toinen Kian ärsyttävä ominaisuus ainakin omassa Optimassa on se, että kun auton sammuttaa ja avaa oven niin se alkaa pitämään jotain piippausta, mihin en tiedä syytä. Kun sulkee oven niin piippaus loppuu, mutta alkaa heti kun oven taas avaa. Kolmas ärsyttävä piippaus on se, että kun käynnissä olevasta autosta nousee avain taskussa niin se alkaa ulvomaan pitkää yhtäjaksoista huutoa muutaman sekunnin ajaksi, jos erehtyy perässään laittamaan oven kiinni.

BCM:n kaiuttimen johtojen katkomisella tuon varmaan saisi "korjattua". En vielä alkanut siihen, koska en ole ihan varma menisikö parkkitutkan piippaus samalla mykäksi.

E: Lämpötilan laskeminen alle x asteen pitää myös jonkin mekkalan. Eikä sitäkään saa mistään pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 582
Viestejä
4 558 779
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom