Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Niin, onhan se tietysti niinkin, että jos auto on kuitenkin varsin lapsellinen lelu, niin mitä painaa enää, saako lampun vaihdettua ilman puskurinirroitusta eller nou ;-) -ja tähänhän voi lisätä että ainoa paikka jossa koko polttimo kiinnostaa on tietenkin katsastus ;-D
 
Uudehkojen vag konsernin autojen ohjelmistojen koodarit ovat kyllä oikaisseet aika pahasti koodissa. Otetaan vaikkapa ulkolämpötilatunnistimen rikkoontuminen tai ihan vaan johdon poikeaminen mikä aiheuttaa mittaristoon lähes kaikki vikavalot. Tämä siksi kun koodarit eivät ole koodanneet sitä perusjuttua mikä oli vielä yli 7 vuotta vanhoissa autoissa. Eli jos jossain ohjainlaitteen tunnistimessa/toimilaitteessa on vika joka liputetaan pysyväksi vikakoodiksi niin siitä joko kerrotaan väylään että hei mulla on koodi enkä toimi täydellisesti ja siten muut samassa väylässä kyseisen lootan kanssa keskustelevat lootat osaavat mennä tilanteen mukaan. Tai ollaan kertomatta ja oireet ovat sen mukaiset tai eivät ole.

No nykyään vaggilaisissa tätä ei ole toteutettu. Esim just vikakoodi ulkolämpötunnistimesta sytyttää tauluun kaikista voimansiirtoväylän laitteista vikavalon mistä on olemassa lamppu. Valot syttyvät siksi kun moottorinohjain huutaa väylään vikakoodista johtuen poikkeuksellista koodia mitä yksikään muu loota ei tunnista ja kaikkiin muihin lootiin tulee vikakoodi viallisesta väyläsignaalista. Ei voi todeta kuin että uskomatonta jöötiä.
 
Hienosti suunniteltu putkirunko, V12 pitää nostaa perän, moottorin ja vaihdelaatikon kokonaisuutena yläkautta.


Luuletko että Harrya kiinnostaa mitä maksaa ja onko vaikea huoltaa?

Taustalla hänen 3milj € bugatti, rahaa on ja se näkyy. Köyhät kyselee huoltohintoja
 
Luuletko että Harrya kiinnostaa mitä maksaa ja onko vaikea huoltaa?
Tiedän varsin hyvin, että herra Metcalfe ei ole köyhä. Jos auto olisi takaa helposti purettavissa, irrotettava kelkka tai edes transakseli niin olisi kuitenkin aika paljon kätevämpi huoltaa. Jos vaikka verrataan Miuraan, jossa kone on poikittain, loota sen takana ja korin takaosa lähtee kokonaan irti niin kumpikohan on helpompi tapaus? Jos 60-luvulla on saatu saman valmistajan toimesta toteutettua järkevästi...
 
Viimeksi muokattu:
Uusien kosketusnäyttöpaneelien käyttökelvottomuudesta on ollut puhetta aiemminkin. Tässä twitter-postauksessa samaan liittyen hyvä tiivistelmä VW ID:n (ja muidenkin saman konsernin autojen) kukkasista tässä aihepiirissä ja perässä vähän muitakin kommentteja.




Äkkiseltään tulee mieleen, että miksi kukaan edes ostaa auton, jossa perusasiat on kustu tällä tavalla? Kyllä näiden luulisi koeajolla selviävän.
 
Uusien kosketusnäyttöpaneelien käyttökelvottomuudesta on ollut puhetta aiemminkin. Tässä twitter-postauksessa samaan liittyen hyvä tiivistelmä VW ID:n (ja muidenkin saman konsernin autojen) kukkasista tässä aihepiirissä ja perässä vähän muitakin kommentteja.




Äkkiseltään tulee mieleen, että miksi kukaan edes ostaa auton, jossa perusasiat on kustu tällä tavalla? Kyllä näiden luulisi koeajolla selviävän.


Joskus tuntuu että käyttäjille suunnatussa softakehityksessä ei ole minkäänlaista testausta, tai vähintäänkin tekijät ja käyttökohde ovat niin kaukana toisistaan ettei tiedetä vaatimuksia kehitykselle.

Ihan sama homma jossain puhelimessa oli mitä olen kuullut valitettavan jostain vastaavan auton kosketusnäytöstä. Alin mahdollinen kirkkaustaso polttaa silmiä täysin pimeässä. Kyllähän käyttäjällä pitäisi olla aina se viimeisin mahdollisuus säätää tällaiset asiat vaikka liian suurelle tai pienelle.
 
Joskus tuntuu että käyttäjille suunnatussa softakehityksessä ei ole minkäänlaista testausta, tai vähintäänkin tekijät ja käyttökohde ovat niin kaukana toisistaan ettei tiedetä vaatimuksia kehitykselle.

Ihan sama homma jossain puhelimessa oli mitä olen kuullut valitettavan jostain vastaavan auton kosketusnäytöstä. Alin mahdollinen kirkkaustaso polttaa silmiä täysin pimeässä. Kyllähän käyttäjällä pitäisi olla aina se viimeisin mahdollisuus säätää tällaiset asiat vaikka liian suurelle tai pienelle.
Tuo näytön kirkkaus on muuten todella raivostuttava asia jos ajat pimeällä. Fordeissa tuli öisin käytettyä monesti "night modea" eli napista näyttö pimeäksi niin ei tarvinnut miettiä häikäiseekö. Saisi tulla tuo Saabin night mode nykyautoihin takaisin. Olisi niin helppo toteuttaa ja olisi takuulla monelle mahtava ominaisuus mitä eivät tienneet kaivata.

EDIT: Nyky näytöillä pystyisi jopa tekemään mukavia ja huomattavasti monimutkaisempia muutoksia vs Saabin hyvin toiminut vanha setup. Saisi todella fiksusti esim vain navigoinnin näkymään himmeänä jättäen vain minimaalisen mutta tarvittavan datan jäljelle.
 
Viimeksi muokattu:
Äkkiseltään tulee mieleen, että miksi kukaan edes ostaa auton, jossa perusasiat on kustu tällä tavalla? Kyllä näiden luulisi koeajolla selviävän.

No en minä ole kyllä yhdenkään autoni koeajon yhteydessä räplännyt lämmityslaitetta tai radiota. Ne eivät sinä vaihessa kuulu niihin perusasioihin. Jos auto olisi minulla viikon, niin toki, muta tunin pärräyksessä ei tuolaisiin ehdi panostaa, jollei joku ole vinkannut asiasta.
Käyttöliittymäthän ovat nykyisin kaikessa joka tapauksessa niin epäloogisia, että koeajon aikana hölmöt ratkaisut, niistä ei ehdi todeta onko ne normaalihuonoja, vai erityishuonoja. Koska systeemi kerran on vieras.

Mutta sinänsä kannatan lähestymistapaa että asiakas nytkin oikeastaan oli väärässä;
mitäs osti ;-)
 
No en minä ole kyllä yhdenkään autoni koeajon yhteydessä räplännyt lämmityslaitetta tai radiota. Ne eivät sinä vaihessa kuulu niihin perusasioihin. Jos auto olisi minulla viikon, niin toki, muta tunin pärräyksessä ei tuolaisiin ehdi panostaa, jollei joku ole vinkannut asiasta.
Käyttöliittymäthän ovat nykyisin kaikessa joka tapauksessa niin epäloogisia, että koeajon aikana hölmöt ratkaisut, niistä ei ehdi todeta onko ne normaalihuonoja, vai erityishuonoja. Koska systeemi kerran on vieras.

Mutta sinänsä kannatan lähestymistapaa että asiakas nytkin oikeastaan oli väärässä;
mitäs osti ;-)
Ei asiakas väärässä ole, eikä kukaan ole sellaiseen viitannut, mutta jotenkin on mielestäni silti vähän hassua että onnistuu yllättymään useamman kymmenen tuhannen euron arvoisen hankinnan tehtyään, että se hankinta olikin oikeastaan käytettävyydeltään ihan paskaa. Olisi toki eri asia, jos kyse olisi jostakin piilossa olevasta ominaisuudesta joka selviää vasta pidemmässä käytössä, mutta eipä tuo käyttöpaneeli ja sen toiminta voisi paljon selvemmin esillä olla.
 
Volsussa voi jäädä asiakkaalta huomaamatta ilmastoinnin näkymättömyys pimeällä jos ja kun ajelee koeajonsa päivänvalon aikaan jolloin kosketus"nappulat" sentään näkee. Muutenkin voi kuski ajatella että kai ton kanssa jotenkin pärjää vaikka huono toteutus onkin. Harvemmin kuitenkin automaatti-ilmastoidun auton lämpötiloja tarvii rassata.

Mutta sitä en käsitä, miksi joku ostaa ID:n vaikka siinä on ratissa hipaisukytkimet vakkarille ym. En helvetissä sellaista autoa ostaisi, vakkarin toiminta kyllä tulee aina kokeiltua kun muutenkin ajelen vakkari päällä käytännössä aina kaikkialla paitsi ihan nurkka-ajossa.
 
Mä ostin viimeisimmän auton näkemättä ja ajamatta. Kyseessä uusi auto Volkkarilta. Oletin että tällaisessa on kaikki sillä tasolla että se on ihan käytettävissä kun näitä nyt kuitenkin jonkin verran myydään, enkä ollut väärässä.
Varsinkin alalla töissä olevana olen sen verran turtunut että tuntuu olevan melkein aivan sama millä ajelee kunhan autossa ei mitään selvää ärsytystä ole. Muuten kaikki on harmaata massaa näistä tuoreista autoista.
 
Ehkä ihmeset tekevät kymmenien tuhansien autohankintoja päättäessään painottavat esimerkiksi moottoritekniikkaa tai ajettavuutta käyttöliittymän loogisuuden ohitse. Myös silloinkin saa valittaa paskasta käyttöliittymästä, ehkö myöhemmässä mallissa se tehdään erilailla tai softapäivityksellä nykyiseen tarjotaan vaihtoehtoja.

Läpi kevään,kesän ja syksyn pidän lämmitystä auto asennossa ja samassa lämmössä. Talven tuleen tulee puolestaan säädeltyä ja silloin arvostaa helppoa käytettävyyttä.
Minulla on kaikki aina automaatilla, jotta ei talvisinkaan tarvitse säätää mitään muuta kuin korkeintaan penkinlämmittimien paahde sopivaksi ja satunnaisesti klikata huurteenpoisto ja/tai takalasinlämmitin päälle omasta napista. Ja puhelinsovelluksella pitää saada parilla painalluksella etukäteen auto lämpimäksi ja lasit sulaksi. Jos auto olisi sellainen, jossa säätöjä tarvitsee tehdä yhtään enempää, niin ahdistaisi kyllä todella huolella kaivella niitä mistään kosketuspaneelin valikkohelvetistä. En usko, että koskaan ostaisin sellaista, vaikka olisi kuinka joku muu ominaisuus hypensä arvoista.

Ihmiset ovat erilaisia ja jokainen saa tietenkin painottaa itselleen tärkeitä ominaisuuksia, mutta niin pitkään kuin paska myy, yhtä kauan sitä paskaa myös valmistetaan.
 
Ihan näin ohimennen en kyllä ymmärrä miten ihmiset voi olla koskematta ilmastointiin sun muihin vuosiin..? Itte ainakin rävellän sitä varsinkin kesäisin kun tulee tulikuumaan autoon niin ilmastointi kylmimmälle vartiks että auto ja kuljettaja jäähtyy ja sitten veivataan sitä vähän ylös ja varsinkin kesäisin ilmastointi on siinä 19-20c ja talvisin siinä 21-22c.
Samoin kun ikkunat talvisin alkaa huurtumaan niin kyllä silloin pitää veivata hanikoita niin että saa huurteet pois ja sitten vasta laittaa sen "normaalille". Toki sitten kun lähdöstä (kesäkuumalla tai talvihuurteessa) on selvitty niin ei tarvitse hanikoihin koskea sen kummemmin. Paitsi kun se dieselpaska tulee kärytämään siihen etten niin pitää laittaa kierto päälle.

Ja siis automaattinen ilmastointi on itsellä. Ja kahdessa autossa. Edellisessä oli myös ja ihan samaa veivausta siinäkin.
 
Jotenkin tuntuu että ihmisistä on tullut liian ”pehmeitä” jos mitään säätöjä ei jaksa autossa tehdä.
 
Ihan näin ohimennen en kyllä ymmärrä miten ihmiset voi olla koskematta ilmastointiin sun muihin vuosiin..? Itte ainakin rävellän sitä varsinkin kesäisin kun tulee tulikuumaan autoon niin ilmastointi kylmimmälle vartiks että auto ja kuljettaja jäähtyy ja sitten veivataan sitä vähän ylös ja varsinkin kesäisin ilmastointi on siinä 19-20c ja talvisin siinä 21-22c.
Samoin kun ikkunat talvisin alkaa huurtumaan niin kyllä silloin pitää veivata hanikoita niin että saa huurteet pois ja sitten vasta laittaa sen "normaalille". Toki sitten kun lähdöstä (kesäkuumalla tai talvihuurteessa) on selvitty niin ei tarvitse hanikoihin koskea sen kummemmin. Paitsi kun se dieselpaska tulee kärytämään siihen etten niin pitää laittaa kierto päälle.

Ja siis automaattinen ilmastointi on itsellä. Ja kahdessa autossa. Edellisessä oli myös ja ihan samaa veivausta siinäkin.
Jos on hyvin toimiva automaattinen ilmastointi, niin ei siihen ole mitään syytä koskea. Kuumaan autoon mentäessä se viilentää tilan mahdollisimman tehokkaasti kunnes ollaan asetetussa lämpötilassa, jossa se sitten pitää lämpötilan tasaisesti. Sama juttu talvella toisee suuntaan. Toki näitä on myös vähän huonompiakin toteutuksia, joissa "automaattinen" tarkoittaa jotain ihan muuta.

Huurteenpoistolle on ainakin omissa autoissa ollut aina erillinen nappi, joka käytännössä vaihtaa puhalluksen suunnan laseille ja nostaa samalla lämpöä/tehoa. Sitä tarvitsee muutaman kerran talvessa, kun tulee lunta (=kosteutta) sisälle kenkien mukana.

Jotenkin tuntuu että ihmisistä on tullut liian ”pehmeitä” jos mitään säätöjä ei jaksa autossa tehdä.
Ei se mistään jaksamisesta ole kiinni, vaan mukavuudesta.

Minun listalla parhaat varusteet autossa ovat automaattivaihteet, automaattinen sadetunnistin, adaptiivinen vakkari, avaimeton kulku, automaatti-ilmastointi, automaattisesti säätyvät sähköistuimet, parkkitutka/kamera, etähallittava lämmitys (mahdollisesti myös viilennys), kohtuullisen laadukas äänentoisto rattiohjauksella, avaimen lisäksi jalalla avattava sähköinen takaluukku, avattava panoraamakatto ja "riittävän" tehokas moottori. Ihan kaikkia minimivaatimuksia en nyt jaksanut listata, mutta ainakaan mistään noista en halua luopua uutta autoa valittaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjun otsikkoon ja muutamaan aiempaan viestiin liittyen oli joskus MK IV Focus farkku vuokralla ja piti sillä pimeässä peruuttaa parkkiin. No, kun pakkivaihteen laittoi päälle, vaihtui keskikonsolin näytölle peruutuskamera, kirkkaus täysillä. Kuski tietenkin täysin sokeaksi ja hämäränäöstä ei ollut enää tietoakaan ja tuohon näyttöön katsominen oikein sattui silmiin. Jotenkuten sitten sai tihrustettua siitä näytöltä suunnilleen, että mihin se auto menee ja kaveri meni ulos vielä katsomaan, ettei osuta mihinkään. Peileistä ei ollut toivoakaan enää tuossa kohtaa nähdä mitään.
 
Kesällä aina sama lämpöasetus 19,5c.
Talvella oman vaatetuksen paksuuden mukaan 18-21c + puhallus auto.
Kesällä harvemmin juuri missään tilanteessa voi käyttää matalampaa pyyntiä kuin talvella. Tai siis voi, mutta jonkinlaista osaamattomuutta ja kokemattomuutta se yleensä on. Ei ole kovin kivat olot esimerkiksi 28 ulkolämpötilassa ja suorassa auringonpaisteessa 19 asteen pyynöjäniksellä. Ellei sitten kaasut ole sopivasti vähissä.
 
Ketjun otsikkoon ja muutamaan aiempaan viestiin liittyen oli joskus MK IV Focus farkku vuokralla ja piti sillä pimeässä peruuttaa parkkiin. No, kun pakkivaihteen laittoi päälle, vaihtui keskikonsolin näytölle peruutuskamera, kirkkaus täysillä. Kuski tietenkin täysin sokeaksi ja hämäränäöstä ei ollut enää tietoakaan ja tuohon näyttöön katsominen oikein sattui silmiin. Jotenkuten sitten sai tihrustettua siitä näytöltä suunnilleen, että mihin se auto menee ja kaveri meni ulos vielä katsomaan, ettei osuta mihinkään. Peileistä ei ollut toivoakaan enää tuossa kohtaa nähdä mitään.
Sitä kirkkautta luulisi voivan säätää, kun 2008 ja 2018 vuoden toyotassakin pystyy säätämään
 
Sitä kirkkautta luulisi voivan säätää, kun 2008 ja 2018 vuoden toyotassakin pystyy säätämään
Luulisi, mutta vieras auto, vieraassa paikassa, eikä aikasemmin navin tai radion näyttö häirinnyt ollenkaan, joten tuli "vähän" yllätyksenä tuo. Onneksi ei ollut muuta liikennettä juuri silloin eikä tarvinnut mitään taskuparkkia tms. tehdä. Typerä ominaisuus juurikin siksi, että kirkkaassa päivänvalossa ei tuota huomannut, mutta pimeässä sitten tuli tuo ylläri. En muista, löytyikö sieltä sitten jälkeenpäin joku asetus, jolla tuota olisi voinut säätää.
 
Esimerkiksi 28 asteen ulkolämpötila ei ole mitenkään yleinen suomessa saati että juuri sinäpäivänä tulisi ajettua niin pitkään että auton sisällä jäähtyisiä tuohon 19,5c asti.
Erikoinen todeta toiselle mieleisestä lämpötilasta sen olevan "osaamattomutta ja kokemattomuutta". ps. on oikein kivat olot ja ilmastointi huollettu ajallaan ja toimii oikein kivasti.
Oli kyllä tuhmasti sanottu. Sori, en tarkoittanut henkilökohtaisesti vaan yleisesti kummastella usein näkemiäni ja täälläkin mainittuja ultramatalia asetuksia. Siinähän se monessa automaatti-ilmastoinnissa onkin, että melko luja puhuri käy jos on epätarkoituksenmukaisen matala säätö, ja puhallinnopeuden käsisäätö taas toimii koko systeemin ideaa vastaan. Perusmallin ilmastointipaneelissa sitten taas eri juttu.
 
Luulisi, mutta vieras auto, vieraassa paikassa, eikä aikasemmin navin tai radion näyttö häirinnyt ollenkaan, joten tuli "vähän" yllätyksenä tuo. Onneksi ei ollut muuta liikennettä juuri silloin eikä tarvinnut mitään taskuparkkia tms. tehdä. Typerä ominaisuus juurikin siksi, että kirkkaassa päivänvalossa ei tuota huomannut, mutta pimeässä sitten tuli tuo ylläri. En muista, löytyikö sieltä sitten jälkeenpäin joku asetus, jolla tuota olisi voinut säätää.

No mutta mikä kukkanen se sitten on jos joku on aiemmin jo säätänyt kirkkauden maxiin. Kukkanenhan se olisi jos se itsellään himmentäisi joka kerralla sen, vaikka aiemmin olisi säädetty kirkkaalle?
 
Sitä kirkkautta luulisi voivan säätää, kun 2008 ja 2018 vuoden toyotassakin pystyy säätämään

Ei muuten voi, nimim. entinen Mk4 omistaja. Jossakin softapäivityksessä se halogeenikuva tummeni onneksi suunnilleen järkeväksi, mutta vähän liian kirkas oli vieläkin.
 
Esimerkiksi 28 asteen ulkolämpötila ei ole mitenkään yleinen suomessa saati että juuri sinäpäivänä tulisi ajettua niin pitkään että auton sisällä jäähtyisiä tuohon 19,5c asti.
Erikoinen todeta toiselle mieleisestä lämpötilasta sen olevan "osaamattomutta ja kokemattomuutta". ps. on oikein kivat olot ja ilmastointi huollettu ajallaan ja toimii oikein kivasti.
Käytän talvella suunnilleen samoja asteita kuin sinä, eli 18-20,5 C (kovemmalla pakkasella paksummilla vaatteilla lähempänä alarajaa). Autoina Auris hybrid, Mii Electric ja M-B C220 CDI.

Melko matalan pyynnin ansiosta Miin kulutus on pienempi ja myös Auriksen, koska sähköajon osuus kasvaa, kun polttiksen ei tarvitse hyrähtää käyntiin lämpöä tuottamaan. Lisäksi puhallinääni on automaatilla maltillinen, koska ei pyydetä pakkasella mitään 22-25 C. Auriksella en anna mennä täysin automaatin varassa, vaan myötään lähes tiedostamattani pyyntiä alemmas 0,5 C kerrallaan, jos on meneillään pidempi sähköajopätkä tai olen valoissa/autokaistalla/odotan jotakuta. Sitten kun polttis lopulta käynnistyy, nostan pyynnin kerralla takaisin normaaliin. Ulkoneva keinuvipu on kätevä lämmönsäätöön sokkona. Auriksen vipu löytyy sormituntumalta nahkahanskoillakin ja sitten keinuttelee vipua alas tai ylös halutun määrän 0,5 C per naksu. Miin litteitä laattapainikkeita on vaikeampi käyttää sokkona. Käytän kuitenkin niitä jonkin verran, kun optimoin energiankulutusta ajon aikana. Mersun kierrettävät kiekot löytyvät sokkona helposti, mutta naksaukset voisivat olla napakammat nahkahanskoilla ajaessa.

Kesällä meillä on suuri ero. Sinä käytät 19,5 C ja minä taas helteellä 23-25 C riippuen onko varjossa 25 C vai 30 C. Meidän autoissa olisi melko mahdotonta säätää suuntaus niin, ettei 19,5 C pyynnillä helteellä olisi joko otsa, kaula tai käsivarret epämiellyttävän viileät. Puhalluskin olisi liian äänekäs automaatilla. Yksi mahdollisuus 19,5:n sietämiseksi olisi käsin laskea puhallusnopeus pieneksi. En kuitenkaan näe siinä järkeä, koska pienellä puhallusnopeudella ja suurella erolla pyynnin ja ulkolämpötilan välillä viilennyksen hyötysuhde olisi heikompi (koska suurempi lämpötilaero ulko- ja sisäkennon välillä johtaa pienempään Carnot'n kylmäkertoimeen). Kun ilmastointi joutuisi sillä matalammalla kylmäkertoimella kaiken huipuksi tuottamaan enemmän kylmää, niin energiaa palaisi. Sähköautolla joutuisi lataamaan vähän useammin ja hybridin polttis kävisi suuremman ajan, mikä lisäisi bensankulutusta ja pakottaisi tankkaamaan useammin.

Eräs tuttu laittaa auton ja asuintilojen viilennyksen aina överiksi muiden mielestä. Subbariakaan hän ei sulauta muiden kaiuttimien toistoon, vaan antaa sen erottua häiritsevän paljon. Nupit kaakkoon -meininki, jotta kalliit laitteet huomataan.

Auton/kodin jäähdytyspyynnissä ja mm. pesuhuoneen lattian sähkölämmityksessä maltti on valttia. Parinkin asteen erotus vs. ympäristö tuottaa jo suuren mukavuushyödyn pienellä kustannuksella.
 
No en minä ole kyllä yhdenkään autoni koeajon yhteydessä räplännyt lämmityslaitetta tai radiota. Ne eivät sinä vaihessa kuulu niihin perusasioihin. Jos auto olisi minulla viikon, niin toki, muta tunin pärräyksessä ei tuolaisiin ehdi panostaa, jollei joku ole vinkannut asiasta.
Käyttöliittymäthän ovat nykyisin kaikessa joka tapauksessa niin epäloogisia, että koeajon aikana hölmöt ratkaisut, niistä ei ehdi todeta onko ne normaalihuonoja, vai erityishuonoja. Koska systeemi kerran on vieras.

Mutta sinänsä kannatan lähestymistapaa että asiakas nytkin oikeastaan oli väärässä;
mitäs osti ;-)
Hämmästyttävää.

En ole kovin montaa autoa koeajanut, mutta olen kyllä itse käsittänyt että TOTTAKAI autosta katsotaan kaikki mahdollinen läpi.

Kesällä koeajoin jokusen autoa, aikaa oli alle puoli tuntia per auto. Hyvinhän siinä ehtii testata ilmastoinnin/radion.

Lähtiessä jäähdytys päälle, siinä sitten ajellessa tulee testata kiihtyvyys, jouset, jarrut, ajettavuus, sun muut tällaiset.

Sitten pysähtyy johonkin parkkikselle, pistää puhaltimen kuumalle ja radion päälle, pyörittelee nupit läpi, tarkistaa miltä kone kuulostaa pellin alla, kattelee kontin + takapenkin + jalkatilat läpi, kurkkaa auton alle nopsaan jne .

Sitten jää vielä ajaa roplata vivut ja muut läpi, katella vielä vähän puhaltimen ääntä yms ja ajelee takaisin ja testaa miten auto toimii lämpimänä.

Tapansa kullakin, mutta jos ~25minuutissa ehtii kaiken niin kyllä tunnissakin

Tietty voi olla että tähän asti olin tottunut autoihin joissa ei ollut edes ilmastointia, niin nämä kiinnosti testailla ja roplaaminen tulee luonnostaan. Jos on tottunut kalliisiin premiumeihin kaiken maailman automatiikoilla, niin kyllä silti testaisin itse. Eipähän tartte jälkeenpäin valittaa jos jokin ei toimi ja voi ostaessa tinkiä / korjauttaa puutteet
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten esim. näillä keleillä tsekkaat ilmastoinnin toiminnan?
 
Aika karsea on tuo Volkkarin systeemi, itse en jaksaisi tuollaista käyttöliittymää katsella. Onko Teslassa parempi, siinä kun on se iso tabletti, niin toimiiko se käytännössä?
 
Hämmästyttävää.

En ole kovin montaa autoa koeajanut, mutta olen kyllä itse käsittänyt että TOTTAKAI autosta katsotaan kaikki mahdollinen läpi.

Kesällä koeajoin jokusen autoa, aikaa oli alle puoli tuntia per auto. Hyvinhän siinä ehtii testata ilmastoinnin/radion.

Lähtiessä jäähdytys päälle, siinä sitten ajellessa tulee testata kiihtyvyys, jouset, jarrut, ajettavuus, sun muut tällaiset.

Sitten pysähtyy johonkin parkkikselle, pistää puhaltimen kuumalle ja radion päälle, pyörittelee nupit läpi, tarkistaa miltä kone kuulostaa pellin alla, kattelee kontin + takapenkin + jalkatilat läpi, kurkkaa auton alle nopsaan jne .

Sitten jää vielä ajaa roplata vivut ja muut läpi, katella vielä vähän puhaltimen ääntä yms ja ajelee takaisin ja testaa miten auto toimii lämpimänä.

Tapansa kullakin, mutta jos ~25minuutissa ehtii kaiken niin kyllä tunnissakin

Tietty voi olla että tähän asti olin tottunut autoihin joissa ei ollut edes ilmastointia, niin nämä kiinnosti testailla ja roplaaminen tulee luonnostaan. Jos on tottunut kalliisiin premiumeihin kaiken maailman automatiikoilla, niin kyllä silti testaisin itse. Eipähän tartte jälkeenpäin valittaa jos jokin ei toimi ja voi ostaessa tinkiä / korjauttaa puutteet
Puolen tunnin koeajolla noista testailuista ei kyllä jää käteen yhtään mitään ja tosiaan ilmastointilaitteen viilennystä ei näillä keleillä voi testata. Kontrollien toiminnan voi toki testata.

En yleensä osta autoa uutena, kun arvonmenetys on niissä niin jäätävä, mutta vaikka ostaisin vähän käytetynkin, niin kyllä minä siihen perehdyn pidemmän koeajon lisäksi kattavalla googlauksella ja eri testien ja käyttäjien kokemusten lueskelulla jne.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten esim. näillä keleillä tsekkaat ilmastoinnin toiminnan?
Jos käytettyä on siis ostamassa, niin itse on tullut ajettua lämpimään parkkihalliin ilmastoinnin kokeilua varten.


Aika karsea on tuo Volkkarin systeemi, itse en jaksaisi tuollaista käyttöliittymää katsella. Onko Teslassa parempi, siinä kun on se iso tabletti, niin toimiiko se käytännössä?
Teslan on hyvin looginen ja toimiva. Ei mitään tuollaista VW:n räpellystä.
Siitä kaiken keskittämisestä kosketusnäyttöön voi olla montaa mieltä, mutta ei tuossa itse suuremmin ole tullut fyysisiä nappeja kaivattua.
 
Aika karsea on tuo Volkkarin systeemi, itse en jaksaisi tuollaista käyttöliittymää katsella. Onko Teslassa parempi, siinä kun on se iso tabletti, niin toimiiko se käytännössä?
Olen ihmisiä jotka eivät säätöihin koske kuin hyvin poikkeuksellisesti joten itselle ainakin toimi mainiosti (22c tavoite kesät talvet ja korkeintaan tuulilasin tehopuhallusta tulee käytettyä ja muistaakseni sille oli oma nappinsa valittavissa alapalkkiin). Toki jos on ihmisiä jotka haluavat säätää suuttimia jatkuvasti niin olisi aika raivostuttava. Äänikomennot ja/kosketusnapit lämpötilan säätöön ovat itsessään varsin helpot.

Ja eipä noita tule penkin ja radio/yms mediajuttujen lisäksi liikaa testattua koeajolla. Enemmänkin ilmenee testejä lukiessa nuo käytännön asiat. Pääasiassa koeajolla itse ollut ajettavuus, teho, mukavuus, penkit, ohjauslaitteet (ajamiseen liittyvät), melu, sisustan laatu yms.
 
Oli kyllä tuhmasti sanottu. Sori, en tarkoittanut henkilökohtaisesti vaan yleisesti kummastella usein näkemiäni ja täälläkin mainittuja ultramatalia asetuksia. Siinähän se monessa automaatti-ilmastoinnissa onkin, että melko luja puhuri käy jos on epätarkoituksenmukaisen matala säätö, ja puhallinnopeuden käsisäätö taas toimii koko systeemin ideaa vastaan. Perusmallin ilmastointipaneelissa sitten taas eri juttu.
Tossa viime talvena ihmettelin, että mikäs perkele on kun ei sivuikkunat pysy sulana pakkasella ja vähän kylmäkin oli autossa pitkää matkaa ajaessa. Useampi reissu meni näillä tunnelmilla kunnes hoksasin, että tuossahan voi säätää AAC:n maksimipuhallusta useampiportaisella asteikolla. Olin jossain välissä räpeltänyt säädön alhaiselle tasolle eikä hönkä riittänyt kunnon pakkaskelin tarpeisiin. Pari napsua ylöspäin niin jo alkoi tarkenemaan ja ikkunat pysymään sulana. Sama säätö tietysti vaikuttaa kesällä siihen, miten kovalla puhkumisella auto yrittää jäähdyttää matkustamon liikkeelle lähtiessä.

Fiksusti toimiva AAC osaa kyllä autoa jäähdyttäessään ohjata puhalluksen alkuun niin että kuski ei vilustu ja sitten kun tavoitelämpötila on saavutettu, siirrytään normaaliin ilmanohjaukseen. Silloinkaan ei liian alhainen asetus varmaan kovin mukava ole mutta 21,5 C tuntuu itselläni toimivan kesät ja talvet. Automaatti-ilmastoinneissakin ennen vanhaan ainakin oli vaikka minkälaisia toteutuksia ja huonoimmissa oli aina jotenkin vähän sinnepäin miten puhallusta ohjattiin. Varpaat paleli kun yläkroppa hikoili jne. Ehkä ovat parantuneet, pohjoismaisissa automerkeissä noi mielestäni ainakin olleet yleensä hyviä eikä ole aikoihin tullut muilla ajeltua.
 
Tossa viime talvena ihmettelin, että mikäs perkele on kun ei sivuikkunat pysy sulana pakkasella ja vähän kylmäkin oli autossa pitkää matkaa ajaessa. Useampi reissu meni näillä tunnelmilla kunnes hoksasin, että tuossahan voi säätää AAC:n maksimipuhallusta useampiportaisella asteikolla. Olin jossain välissä räpeltänyt säädön alhaiselle tasolle eikä hönkä riittänyt kunnon pakkaskelin tarpeisiin. Pari napsua ylöspäin niin jo alkoi tarkenemaan ja ikkunat pysymään sulana. Sama säätö tietysti vaikuttaa kesällä siihen, miten kovalla puhkumisella auto yrittää jäähdyttää matkustamon liikkeelle lähtiessä.

Fiksusti toimiva AAC osaa kyllä autoa jäähdyttäessään ohjata puhalluksen alkuun niin että kuski ei vilustu ja sitten kun tavoitelämpötila on saavutettu, siirrytään normaaliin ilmanohjaukseen. Silloinkaan ei liian alhainen asetus varmaan kovin mukava ole mutta 21,5 C tuntuu itselläni toimivan kesät ja talvet. Automaatti-ilmastoinneissakin ennen vanhaan ainakin oli vaikka minkälaisia toteutuksia ja huonoimmissa oli aina jotenkin vähän sinnepäin miten puhallusta ohjattiin. Varpaat paleli kun yläkroppa hikoili jne. Ehkä ovat parantuneet, pohjoismaisissa automerkeissä noi mielestäni ainakin olleet yleensä hyviä eikä ole aikoihin tullut muilla ajeltua.
Tuo porrastettu max puhalluksen säätö on kyllä ihana asia. Fordeissa se ainoa ilmastoinnin nappula mitä tulee käytettyä max puhalluksen lisäksi. Ei tarvitse kuunnella sitä pirun puhuria vaikka nopeuttaisikin lämmitystä/viilennystä ellen vartavasten halua. Toki olen kesällä ihminen joka painaa ikkunat auki melkein jatkuvasti. Ehkä siksi nuo avoautotkin ovat itselle oikein mukavia.
 
Ei se moderni käyttöliitttymä haittaa, mutta jotain käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita voisi edes noudattaa. Esim tuo Volkkarin nappi, joka on pimeänä, eikä näy mitenkään käyttäjälle on ihan järjetön idea. Olis edes ne punaiset pisteet mitkä näkyi siinä kuvassa, mutta ei.
 
Kosketusnäytöt ylipäätään autoissa on syöpää.
Bemarin iDrive oli parhaimmillaan siinä joskus 2011 tietämissä kun oli CIC.
Nykyään on vähän liikaa valikoita ja toimintoja, joista aika suuri osa aivan turhia.
Kosketusnäyttö on tietty ylivoimaisesti halvin konsti laittaa ne säädöt autolle, mutta itse jos päättäisin, niin reguloisin aika vahvasti mille kaikelle pitäisi olla ihan oma fyysinen nappulansa.

Ehkäpä tuo kosketusnäyttöhommakin on vähän sellaista "uutuudenviehätystä" ja tästä 10v eteenpäin premiumeissa maksetaan extraa siitä että saadaan perinteinen ilmastoinnin paneeli, istuinten säädöt, pyyhkijän toiminnot viikseen etc.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuollaiset kosketusnäytöt kestää aikaa? Onko vielä 15 v. päästä tikissä?
Tuskinpa. EIköhän nuo ole samaa satsia kuin 80-luvun digi dashit. Toki bonuksena pilvipohjaiset funktiot jotka lakkaavat toimimasta. Mm. tästä syystä vaadin työauton jossa on Android auto. Saa ainakin jollain tapaa varmistettua tulevaisuutta pidemmälle kuin parin vuoden päähän kun se luuri on se laite mikä antaa autolle datan vs auto itse jostain valmistajan palveluista.
 
Kosketusnäytöt ylipäätään autoissa on syöpää.
Käyttöliittymäsuunnittelun taso on aivan jälkeenjäänyttä mm. autoissa. Sellaiset yksinkertaiset perusasiat jotka joku on saanut toimimaan esimerkiksi 80-luvulla, eivät vaan saisi mennä vituiksi keneltäkään 2022.

Eikä tämä rajoitu edes pelkästään elektroniikkaan ja sähköön. Se nyt vaan ei käy, että autossa on paskan muotoinen ovenkahva. Ei ole uusi keksintö, pitäisi osata.

Ja vielä laajemmin ajatellen se nyt vaan ei käy, että näissä on jotain käteen hajoavia rimpulaosia. Ei ole mikään ongelma tehdä penkin kiskojen lukitukset ja polkimen palautusjouset halvalla ja silti niin, ettei niitä hajoa. Mutta ei, silti niitä hajoaa vuoden vanhoista tai 20 000 ajetuista.
 
9F430EAF-D93D-43F3-803C-00505C238B98.jpeg

En aerodynamiikasta mitään ymmärrä mutta eikö tätä ongelmaa saada mitenkään hallintaan? Kesällä sama kuran kanssa.
 
9F430EAF-D93D-43F3-803C-00505C238B98.jpeg

En aerodynamiikasta mitään ymmärrä mutta eikö tätä ongelmaa saada mitenkään hallintaan? Kesällä sama kuran kanssa.
Vaikea sille on mitään tehdä kun kuljetustarve sanelee perusmuotoilun. Lumen osalta suuri osa asiakkaista ei koskaan huomaa edes ajatella asiaa.

Tavallaan ilmiön yleisyydelle voi jotain tehdä. Osa ajaa ihan turhaan farkulla tai hatchilla, kun sedanillakin pärjäisi tai saisi lisäarvoa. Ajettiin niillä ennenkin, vaikka ei edes penkin kaato toiminut joko kunnolla tai lainkaan. Hyvä jos suksiluukku oli.
 
9F430EAF-D93D-43F3-803C-00505C238B98.jpeg

En aerodynamiikasta mitään ymmärrä mutta eikö tätä ongelmaa saada mitenkään hallintaan? Kesällä sama kuran kanssa.
Saa, semmosella ilmavirtaa ohjaavalla lipalla. Niitä saa useimpiin autoihin aftermarket tavarana.

Se vaan näkyy aika karulla tavalla polttoaineenkulutuksessa maantienopeuksilla. Perässä raahattava pyörre on aerodynaamisesti todella edullinen tuon mallisessa korissa.
 
En aerodynamiikasta mitään ymmärrä mutta eikö tätä ongelmaa saada mitenkään hallintaan? Kesällä sama kuran kanssa.
Ei tuo katoa mihinkään, päinvastoin. Lisääntyy vaan sen mukaan mitä aerodynaamisempaa kulkinetta tulee jos olen ymmärtänyt oikein. Tesla Model 3 oli itselle tähän mennessä pahin ja perässä saattoi olla ihan tajuttoman paksu lumikerros todella lyhyen ajon jälkeen.
 
Vaikea sille on mitään tehdä kun kuljetustarve sanelee perusmuotoilun. Lumen osalta suuri osa asiakkaista ei koskaan huomaa edes ajatella asiaa.

Tavallaan ilmiön yleisyydelle voi jotain tehdä. Osa ajaa ihan turhaan farkulla tai hatchilla, kun sedanillakin pärjäisi tai saisi lisäarvoa. Ajettiin niillä ennenkin, vaikka ei edes penkin kaato toiminut joko kunnolla tai lainkaan. Hyvä jos suksiluukku oli.
Saa, mutta sitten se takalasi pitää laittaa sellaiseen kulmaan että auto on sedan tai coupe.
En ihan purematta niele tuota. Jos en nyt aivan väärin muista niin BMW E39 sedan keräsi samaan tyyliin lunta kun taas v70 en muista vastaavaa vaikka perä ihan pystysuora.
 
En oo ikinä nähnyt sedanissa lumesta umpeen muurautunutta perää. Farkkujen / hatchbakkien / muiden laatikkoperien ongelma.
 
En ihan purematta niele tuota. Jos en nyt aivan väärin muista niin BMW E39 sedan keräsi samaan tyyliin lunta kun taas v70 en muista vastaavaa vaikka perä ihan pystysuora.

Siitä on myös pitkä aika kun itsellä oli E39, mutta en muista että se olisi kerännyt takalasiin lunta. Sen jälkeen on ollut useampi eri sedani ja muistelen ettei nekään takalasia muuraa umpeen.
 
Siitä on myös pitkä aika kun itsellä oli E39, mutta en muista että se olisi kerännyt takalasiin lunta. Sen jälkeen on ollut useampi eri sedani ja muistelen ettei nekään takalasia muuraa umpeen.

En oo ikinä nähnyt sedanissa lumesta umpeen muurautunutta perää. Farkkujen / hatchbakkien / muiden laatikkoperien ongelma.

Sama pyörre se sedanissakin on mutta takalasin yläreunan sijaan se irtoaa tavarasäiliön kannen kulmasta ja sotkee vain sen siitä alaspäin mitä on sotkeakseen
 
Ei tuo katoa mihinkään, päinvastoin. Lisääntyy vaan sen mukaan mitä aerodynaamisempaa kulkinetta tulee jos olen ymmärtänyt oikein. Tesla Model 3 oli itselle tähän mennessä pahin ja perässä saattoi olla ihan tajuttoman paksu lumikerros todella lyhyen ajon jälkeen.
Joo, voihan ilmiön näinkin määritellä. Kuitenkin mikäli sotkeutuva osa on vain sedanin takapää, haitta on vähäisempää ja epäsuorat ratkaisutavat realistisempia. Sehän riittäisi jos valot, kahva ja kilpi saataisiin pysymään sulana ja luukku ei ryydy tukkoon.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom