Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Tuli ruuvarista mieleen, että 206 pösöön pystyy murtautumaan lyömällä ruuvimeisselin oven lukkopesän vierestä läpi. Ihmettelin kun mun ex-206 alko ruostua siitä. Selvisi kun ovipahvin purki, oli reikä hitsattu umpeen. Auto oli Lahdesta peräisin, nistien ja autovarkaiden luvattu maa.
 
Itse olen hajoillut siihen, että omassa Citroen C5:ssa Webaston käyttö laittaa auton "economy modeen", eli jonkin sortin virransäästötilaan. Tämä on sinänsä ihan järkevää kun pöhisijä itsessään syö akkua jonkun verran, mutta yksi näistä asioista jonka economy mode poistaa käytöstä on sähköinen takaluukku. Käytännössä tämä siis tarkoittaa sitä, että jos olen talvella lähdössä johonkin ja pitäisi heittää jotain kamoja takakonttiin, mun pitää ensin könytä auton sisään lyömään se käyntiin, ennen kuin takaluukkua voi operoida. Mikä onkin ihan vitun näppärää jos on esim. muksu ja jotain kamoja kannossa.

Aivan vitun käsittämätön ratkaisu, mutta oletan että ranskalaiset ovat tuohon tehtaalla laittaneet webaston kun pohjoisen barbaarit ovat sellaista mankuneet, mutta eivät ole oikeasti koskaan kokeilleet sitä käytännössä.
 
Useampikin 80-luvun lopun Mazda 626 taisi myös käynnistyä vaikka ruuvimeisselillä. Mazdat taisivat muutenkin olla autovarkaiden lempikohteita.

Tädin miehellä oli aikoinaan pitkä rivi uutena hankittuja 626 Mazdoja, sekä 1. koppainen 6:nen ennen kuin vaihtoi Skodan kautta Volvoon.

Näistä 626 Mazdoista lähes kaikki varastettiin heidän pihastaan ainakin kerran ja paras kolmesti, koskaan eivät hävinneet näillä reissuilla lopullisesti, vaan kaikki löytyivät parin päivän tai maksimissaan kuukauden kuluttua 20 kilometrin säteellä pihasta.
Osa löytyi paremmassa kunnossa ja osa huonommassa, mutta koskaan niille ei oltu tehty järjetöntä väkivaltaa tarkoituksella paikkoja rikkoen, vaan enemmänkin käytetty pelkästään "huviajeluun" tai laittomiin bisneksiin.

Joskus 90-luvun puolivälissä tädin mies löysi alkuviikosta heidän pihastaan varastetun GD-korisen 626:sensa Kannelmäen Maxin pihalta siististi ruutuun parkkeerattuna ja ovet lukittuina saman viikon lauantaina.
Myöhempi viimeinen GF-korinen 626:nen taas varastettiin pihasta kolme kertaa ja joka kerralla se löytyi 1,5 kilometrin päästä koulun pihalta siististi parkkeerattuna ja ovet lukittuna, kun auto ryövättiin viimeisen kerran, osasi tädin mies jo ennakkoon käydä katselemassa koulun pihaa iltalenkillä ja sieltähän se löytyi parin viikon jälkeen.

Toki tuolloin 80- ja 90-luvuilla Koillis-Helsingin rauhattomammilla alueilla ja niiden ympäristössä varastettiin paljonkin autoja ties mihin käyttöön.

Tädilläni oli 90-luvulla ja 2000-luvun alkupuolella ainakin 740 ja 940 Volvot, Jeep Cherokee sekä G Astra, eikä näistä mitään yritetty varastaa kertaakaan, vaikka 626:nen lähti vierestä, joten joku taika niissä Mazdoissa oli autovarkaille.

Sen mitä olen itse omistanut 90-luvun ja 2000-luvun alun Japanilaisia autoja, niin niihin menee kyllä sisään vaikka millä henkarivilpillä ( 2.4 mm tig langasta saa parhaan koukun ) ja käyntiinkin ne saa yleensä
ottamalla virtalukon pohjan irti ja pyöräyttämällä ruuvimeisselillä tai vaikka jäätelötikulla. :rofl2:
 
Sen mitä olen itse omistanut 90-luvun ja 2000-luvun alun Japanilaisia autoja, niin niihin menee kyllä sisään vaikka millä henkarivilpillä ( 2.4 mm tig langasta saa parhaan koukun ) ja käyntiinkin ne saa yleensä
ottamalla virtalukon pohjan irti ja pyöräyttämällä ruuvimeisselillä tai vaikka jäätelötikulla. :rofl2:

Pääsikö muka 90/2000-luvun japanilaisissa ajoneston ohi kääntämällä virtalukkoa? Niissähän oli tunnistesirut avaimessa ja ainakaan Corollat eivät käynnistyneet oikealla avaimella, jos siru puuttui (itse testattu)
Muistaakseni ajonesto yleistyi joskus 1995 ja pakollinen -97/98 ja sen jälkeen varkaudet hankaloitui huomattavasti.
 
Itse olen hajoillut siihen, että omassa Citroen C5:ssa Webaston käyttö laittaa auton "economy modeen", eli jonkin sortin virransäästötilaan. Tämä on sinänsä ihan järkevää kun pöhisijä itsessään syö akkua jonkun verran, mutta yksi näistä asioista jonka economy mode poistaa käytöstä on sähköinen takaluukku. Käytännössä tämä siis tarkoittaa sitä, että jos olen talvella lähdössä johonkin ja pitäisi heittää jotain kamoja takakonttiin, mun pitää ensin könytä auton sisään lyömään se käyntiin, ennen kuin takaluukkua voi operoida. Mikä onkin ihan vitun näppärää jos on esim. muksu ja jotain kamoja kannossa.

Aivan vitun käsittämätön ratkaisu, mutta oletan että ranskalaiset ovat tuohon tehtaalla laittaneet webaston kun pohjoisen barbaarit ovat sellaista mankuneet, mutta eivät ole oikeasti koskaan kokeilleet sitä käytännössä.

Onko sinulla akku missä kunnossa?

Käsittääkseni auton ei pitäisi tiputtaa itseään economy modeen pelkästään webaston käytön takia, vaan sen takia, että akun varaus on auton mielestä liian heikko.
C5:selle pitää kertoa akun vaihdosta testerillä tai muuten autolla on väärät parametrit akun ominaisuuksista ja silloin se voi tehdä tuollaisia "yllätys" säästötiloja, vaikka auton toiminta muuten olisikin normaalia.

Ranskalaiset autot ovat ihan hyviä, kun niitä käyttää siellä mihin ne on suunniteltu, eli Keski- ja Etelä-Euroopan kuiviin ja lämpimiin olosuhteisiin sekä sileille teille, pohjoiset barbaarit ja hörökorvaiset britit ajakoot sitten siellä sumussa ja loskassa millä lystäävät.
Toki yleensä nuo toimivat suunnitellun käyttöiän eli 8 vuotta ja 160 tkm kohtuullisella huollolla & korjauksella, jonka jälkeen ne pitäisi valmistajien mukaan ajaa paaliin ja hakea uusi.
 
Pääsikö muka 90/2000-luvun japanilaisissa ajoneston ohi kääntämällä virtalukkoa? Niissähän oli tunnistesirut avaimessa ja ainakaan Corollat eivät käynnistyneet oikealla avaimella, jos siru puuttui.
Muistaakseni ajonesto yleistyi joskus 1995 ja pakollinen -97/98 ja sen jälkeen varkaudet hankaloitui huomattavasti.
Riippui täysin mallista. Osassa tuli todella myöhään. Omassa Escortissa tuli vasta -96 ja sitä ennen niitä lähti kuulema jatkuvasti. Kerran yrittivät omaakin napata mutta oli juuri ensimmäinen vuosi kun oli ajonesto joten eivät saanet napsittua. Olivat sitten napanneet edessä olleen Opelin.
 
Onko sinulla akku missä kunnossa?

Käsittääkseni auton ei pitäisi tiputtaa itseään economy modeen pelkästään webaston käytön takia, vaan sen takia, että akun varaus on auton mielestä liian heikko.
C5:selle pitää kertoa akun vaihdosta testerillä tai muuten autolla on väärät parametrit akun ominaisuuksista ja silloin se voi tehdä tuollaisia "yllätys" säästötiloja, vaikka auton toiminta muuten olisikin normaalia.

Auto on ollut minulla vasta loppusyksystä, joten akun kunnosta tai iästä ei ole mitään tietoa. Voisihan tuon varuilta vaihtaa, ettei sitten ensi talvena tule ikäviä yllätyksiä.

Ranskalaiset autot ovat ihan hyviä, kun niitä käyttää siellä mihin ne on suunniteltu, eli Keski- ja Etelä-Euroopan kuiviin ja lämpimiin olosuhteisiin sekä sileille teille, pohjoiset barbaarit ja hörökorvaiset britit ajakoot sitten siellä sumussa ja loskassa millä lystäävät.
Toki yleensä nuo toimivat suunnitellun käyttöiän eli 8 vuotta ja 160 tkm kohtuullisella huollolla & korjauksella, jonka jälkeen ne pitäisi valmistajien mukaan ajaa paaliin ja hakea uusi.

Toisaalta ihan samaa voi sanoa about kaikista muistakin automerkeistä... Suomessa nyt vaan köyhä kansa ajelee paljon pitempään autoilla, jotka muualla Euroopassa olisivat ihan museokamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta ihan samaa voi sanoa about kaikista muistakin automerkeistä... Suomessa nyt vaan köyhä kansa ajelee paljon pitempään autoilla, jotka muualla Euroopassa olisivat ihan museokamaa.
Miksi sitä toimivia vehkeitä paaliin laittaa? Eikö tässä pitäisi olla ekologinen eikä jatkuvasti ostella uusia?
 
Muistaakseni tuossa oli vielä normaali sahanteräavain, vai mikä nyt paras nimitys on. Saman aikakauden Sierrassa ainakin oli, 1986-88 väliltä.

Tai korkeintaan tämä välimalli 80-luvun lopulta:
Genuine-Ford-Escort-Mk4-Sierra-Mk2-Complete-Lock.jpg

Ei kuitenkaan tämä 90-luvun malli?
s-l300.jpg

Kyllä se oli tuo -90 malli, ja auto oli -88 esko express sillä typerännäköisellä kattokorotuksella, josta toisaalta oli hyötyäkin.
 
Kyllä se oli tuo -90 malli, ja auto oli -88 esko express sillä typerännäköisellä kattokorotuksella, josta toisaalta oli hyötyäkin.
Omassa MK4 XR3i:ssä oli myös moinen jo -88. Toki, en tiedä oliko merkitystä että oli saksanmalli.
 
Miksi sitä toimivia vehkeitä paaliin laittaa? Eikö tässä pitäisi olla ekologinen eikä jatkuvasti ostella uusia?

Niinpä, suomalaiset onvaan niin herkästihäpeävää kansaa että autokannan ikä on jotain mitä pitäisi, kaiken muunkin ohella hävetä. Kysypä italialaiselta onko häpeä jos on vanhempi auto kuin naapurilla? Suomalainenhan häpeää jo viisi vuotta vanhaa keittiön kaapistoakin. ;-)
 
Auto oli huollossa ja sijaisautona toimi uusi Peugeot 208. Kyllä sitä kukkasena pitäisin että kun nopeusmittari pyörii myötäpäivään niin kierroslukumittari vastapäivään. Ai että oli epäintuitiivinen.
 
@Jims Taisi Hannun Karpo tehdä ohjelmaa, että meni omilla autonsa avaimilla avaamaan muiden autoja parkkipaikalla. Hyvinhän useampi avautui, kun oli kuluneet lukkopesät.

Ja taitaa noissa jo 2000-luvulla ajonesto olla jo ECU:lla monessa merkissä, niin ei se ohitus ole enään niin helppoa perusvarkaalle
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole suuren suuri ongelma, mutta kukkanen ainakin. Opel Astra K:ssa on takaluukun sulkemiskahvana syvennys verhoilussa. Kukkanen on siinä, että se on vain toisella puolella, vaikka olemminpuolinen kahva olisi ollut käytännössä ilmainen, koska se olisi vaatinut vain hieman eri muotoisen valumuotin verhoilulle.
 
Ei ole suuren suuri ongelma, mutta kukkanen ainakin. Opel Astra K:ssa on takaluukun sulkemiskahvana syvennys verhoilussa. Kukkanen on siinä, että se on vain toisella puolella, vaikka olemminpuolinen kahva olisi ollut käytännössä ilmainen, koska se olisi vaatinut vain hieman eri muotoisen valumuotin verhoilulle.
Vähän sama tilanne on Transporter T6 aurinkovisiirien kanssa. Kattoverhoilussa on kolo vain toisessa päässä visiiriä, esim. kuskin paikalla istuessa se on oikealla. Vasemmalla kädellä on siis hieman hankala kääntää visiiriä alas. Tämäkään ei olisi vaatinut muuta kuin hieman erilaisen muotin verhoilulle.
 
Hommasin 2017 Ford C-Maxin ja käväsin hakemassa siihen Ctekin bluetooth akkuvahdin ja ylläpitolaturin. Enpä sen kummemmin jaksanut tarkistaa missä akku sijaitsee, koska oletin että siihen pääsee helposti käsiksi. No eihän siihen pääse. Akku on syvällä, melkein tuulilasin alapuolella ja akun edestä pitäisi purkaa ilmanputsarin kotelo, että akkua saa vedettyä ulos...

Vissiin useammassakin Fordissa sama homma. Akun luulis olevan sellanen asia, mihin pääsis aina helposti käsiks. Miinusnapaan ei taida edes ylettyä kytkemään hauenleuoilla, jos pitäis virtaa antaa. Plussanapa oli vielä aika hyvin käsillä.
 
Miinusnapaan ei taida edes ylettyä kytkemään hauenleuoilla, jos pitäis virtaa antaa
Eihän tämä ole ongelma. Auton koko korirakenne on yhtä suurta miinusnapaa, eiköhän sille johdolle joku kiinnityspiste löydy. Useimmissa nykyautoissa sitä laturia ei edes saa kytkeä suoraan akun miinusnapaan.
 
Omassa akku on tavaratilan välipohjan alla vararenkaan syvennyksen keskellä. Moottoritilassa on toki joku "+- piste" mutta ei hajuakaan voisiko sitä kautta latailla myös akkua ?
 
ei hajuakaan voisiko sitä kautta latailla myös akkua ?
Kyllä niiden kautta voi. Silloin kun moottoritilassa on tuollainen erillinen apuvirtapiste, niin siitä on suora (ja aika jämäkkä) sähköinen yhteys akkuun. Lataukseen se sopii aivan mainiosti.
 
Hommasin 2017 Ford C-Maxin ja käväsin hakemassa siihen Ctekin bluetooth akkuvahdin ja ylläpitolaturin. Enpä sen kummemmin jaksanut tarkistaa missä akku sijaitsee, koska oletin että siihen pääsee helposti käsiksi. No eihän siihen pääse. Akku on syvällä, melkein tuulilasin alapuolella ja akun edestä pitäisi purkaa ilmanputsarin kotelo, että akkua saa vedettyä ulos...

Vissiin useammassakin Fordissa sama homma. Akun luulis olevan sellanen asia, mihin pääsis aina helposti käsiks. Miinusnapaan ei taida edes ylettyä kytkemään hauenleuoilla, jos pitäis virtaa antaa. Plussanapa oli vielä aika hyvin käsillä.

Meilä on kakkosautona -07 S-Max 2,5 bensakoneella ja saman totesin, on mielenkiintonen akun sijoittelu kyllä. Noh, laturin sai +-napaan kyllä kiini, -napa sitte moottoriin kiini.
 
Muistaakseni ajonesto yleistyi joskus 1995 ja pakollinen -97/98 ja sen jälkeen varkaudet hankaloitui huomattavasti.
On siinäkin muuten pakollinen varuste. Harva olisi enää kuitenkaan halunnut perusautoa(saati arvokkaampaa kulkuvälinettä) ilman tätä varustetta, ja muun tekniikan kehityksen ohessa se ei ollut valmistajille mitenkään kallis. Edelleen Suomen pihoissa ja parkkipaikoilla on harvakseltaan noita vanhoja romuja, jotka voi käyttövarastaa perinteisesti. Arvokkaat klassikkoautot talliin murtautuessa kuitenkin varastetaan lavetilla, siinä ei yksi ajonesto paljon painaisi.

Tämähän ei ole pelkästään turha vaan myös haitallinen pakko. Jos nyt haluaisin ostaa johonkin metsätyökulkuun ja mökkirässimiseen uuden Lada-maasturin, niin totta kai haluaisin ettei siinä ole mitään tuollaista turhaa paskaa. Ei niitä vanhoissa traktoreissa ja monessa halpismönkijässäkään ole, eikä se ole erityinen ongelma. Avain on kuitenkin todennäköisesti ajoneuvossa, kun lottovoittoon verrattava varkauden yritys tapahtuu.
 
Tämähän ei ole pelkästään turha vaan myös haitallinen pakko. Jos nyt haluaisin ostaa johonkin metsätyökulkuun ja mökkirässimiseen uuden Lada-maasturin, niin totta kai haluaisin ettei siinä ole mitään tuollaista turhaa paskaa. Ei niitä vanhoissa traktoreissa ja monessa halpismönkijässäkään ole, eikä se ole erityinen ongelma. Avain on kuitenkin todennäköisesti ajoneuvossa, kun lottovoittoon verrattava varkauden yritys tapahtuu.

Nuissa viimeisissä (?) Samaroissa oli suomessa jälkiasennettu käynnistyksen esto, mikä oli ihan perseestä. Joku lätkä mikä piti käyttää jossain kohtaa että sai auton käyntiin. Siis sellainen "tagi" mikä roikkui avainnipussa.
Uskoaseni katsastuksessa sen piti toimia.

Josta tuli mieleen saman aikakauden Peugeotit PIN koodilla. Kerrankin läksin kokeilemaan jotain 406 rojua misssä omistaja näppäili koodin niin etten itse nähnyt sitä. Tuli siinä mieleen että mitä jos olisin sammuttanut auton jostain syystä, eikä ollut omistajan numeroakaan tullut kysyttyä.
 
Nuissa viimeisissä (?) Samaroissa oli suomessa jälkiasennettu käynnistyksen esto, mikä oli ihan perseestä. Joku lätkä mikä piti käyttää jossain kohtaa että sai auton käyntiin. Siis sellainen "tagi" mikä roikkui avainnipussa.
Uskoaseni katsastuksessa sen piti toimia.

Josta tuli mieleen saman aikakauden Peugeotit PIN koodilla. Kerrankin läksin kokeilemaan jotain 406 rojua misssä omistaja näppäili koodin niin etten itse nähnyt sitä. Tuli siinä mieleen että mitä jos olisin sammuttanut auton jostain syystä, eikä ollut omistajan numeroakaan tullut kysyttyä.
Juu noita tägipohjaisia oli muissakin. Toteutuksia ja avaintyyppejäkin oli niin monenlaisia että huhhuh. Oli perinteiset taittuvat, oli Saabin nysät, Mersun nysät, Rellun avainkortit, joidenkin mallia 70-luvulta nyysityt avaimet joihin oli pakolla tungettu jotain sirua jne.... Onneksi on nykyään avaimettomat. En edes muista milloin olisin käyttiksessä käyttänyt fyysistä avainta (okei, unohdin kerran kännykän sisälle enkä jaksanut käydä hakemassa niin otin lompakosta RFD avaimen).

Ah, ihania muistoja tuosta koodipelleilystä. Fordin radiot joissa irroitettava pala etulevyä ja jossain vaiheessa piti muistaakseni syöttää koodi tms jos sen irrotti tai teki jotain muuta ja tuloksena että toisin kuin esim itsellä kävi Teslassa että unohdin hanskalokeron pinin ja palautin sen tililtä niin tuo Mondeo meni sitten merkkihuoltoon koska koodia ei ollut huoltokirjassa kuten joissakin omissa oli.

Yksi haista paska mersusta. Sähköinen käsijarru mikä ei ole automaattisesti vapautuva ja kytkeytyy itsestään päälle mitä oudoimmissa tilanteissa. Yritin eilen saada pari vuotta vanhaa mersua saada liikkumaan lumessa ja yritin heijata ja jarrulla säädellä ja välillä joutui hetkeksi pysähtymään että sai katsottua tilanteen ja käsijarru meni välillä päälle kuskin paikalla istuessa, välillä ei jne jne.
 
Nuissa viimeisissä (?) Samaroissa oli suomessa jälkiasennettu käynnistyksen esto, mikä oli ihan perseestä. Joku lätkä mikä piti käyttää jossain kohtaa että sai auton käyntiin. Siis sellainen "tagi" mikä roikkui avainnipussa.
Uskoaseni katsastuksessa sen piti toimia

Kävin joskus 10+ vuotta sitten koeajamassa uutta Nivaa ja siinä oli myös tuollainen. Piti käydä myyjältä kysymässä kun en tajunnut sitä. Se oli ihan ”standardi” iButton key. Myös tietyissä aftermarket ecuissa on tuollainen.

Mieleen jäi kun autossa oli jo uutena ruostetta. Ainoa lisävaruste minkä pystyi rastittamaan oli cd-soitin.
 
Ah, ihania muistoja tuosta koodipelleilystä. Fordin radiot joissa irroitettava pala etulevyä ja jossain vaiheessa piti muistaakseni syöttää koodi tms jos sen irrotti tai teki jotain muuta ja tuloksena että toisin kuin esim itsellä kävi Teslassa että unohdin hanskalokeron pinin ja palautin sen tililtä niin tuo Mondeo meni sitten merkkihuoltoon koska koodia ei ollut huoltokirjassa kuten joissakin omissa oli.

Radiokoodit löytyivät liki kaikilta merkeiltä, jos oli tehdasasennettu radio. Koodeja joutui käyttämään jos akun irrotti.
Loppujen lopuksi koodit eivät suojanneet varkailta, koska netistä löytyi joka merkille radion sarjanumerolla toimivat koodigeneraattorit.

Ei avaimeton käynnistyskään ongelmaton ole. Ainakin Nissaneissa avain saa olla max. 20 cm päässä virtalukosta, joten housujen/takin taskusta ei tunnistu. Lisäksi etäisyys pienenee sitä mukaa, kun paristo kuluu ja tyhjänä pitää käyttää tavallista avainta.
Ja kun autoa käynnistää, niin pitää painaa reippaasti jarrua, vaikka on manuaalivaihteet. Perinteisellä avaimella käynnistettäessä ei tarvise. Tuo on sellainen kombo, että huoltomiehetkään ei aina ymmärrä saada autoa käyntiin. Tottakai virtalukossa on suojamuovit avaimenreiän päällä ja avainosa taitettuna perään piiloon.
 
Viimeksi muokattu:
Radiokoodit löytyivät liki kaikilta merkeiltä, jos oli tehdasasennettu radio. Koodeja joutui käyttämään jos akun irrotti.
Loppujen lopuksi koodit eivät suojanneet varkailta, koska netistä löytyi joka merkille radion sarjanumerolla toimivat koodigeneraattorit.

Ei avaimeton käynnistyskään ongelmaton ole. Ainakin Nissaneissa avain saa olla max. 20 cm päässä virtalukosta, joten housujen/takin taskusta ei tunnistu. Lisäksi etäisyys pienenee sitä mukaa, kun paristo kuluu ja tyhjänä pitää käyttää tavallista avainta.
Ja kun autoa käynnistää, niin pitää painaa jarrua, vaikka on manuaalivaihteet. Perinteisellä avaimella käynnistettäessä ei tarvise.
Näissäkin on takuulla isoja eroja. Omat ovat olleet mallia seiso auton vieressä niin aukeaa avain taskussa mutta jos seisot kontin luona niin kontti aukeaa mutta ovet eivät ja sitten taas toisaalta nykyinen missä luuri hoitaa avaimen toiminnot ja on ollut tähän mennessä ainakin pirun vaivaton jokseenkin ehkä liian herkkä lyömään lukkoon esim autoa lumesta harjatessa. Mutta yhtäkään avainta en ole ottanut taskusta jotta avaimeton toimii. Jos pitää käyttää 20cm päässä virtalukosta niin kuulostaa enemmänkin että jotain on paskana.
 
Eihän tämä ole ongelma. Auton koko korirakenne on yhtä suurta miinusnapaa, eiköhän sille johdolle joku kiinnityspiste löydy. Useimmissa nykyautoissa sitä laturia ei edes saa kytkeä suoraan akun miinusnapaan.
Eli pystyis asentamaan ton akkuvahdin ja pikaliittimet laturille laittamalla miinus muualle kuin suoraan akkuun kiinni? Mikähän kohta olis sitten fiksuin...

Edit. Mutta on se silti akku viskattu typerään paikkaan :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Kävin joskus 10+ vuotta sitten koeajamassa uutta Nivaa ja siinä oli myös tuollainen. Piti käydä myyjältä kysymässä kun en tajunnut sitä. Se oli ihan ”standardi” iButton key. Myös tietyissä aftermarket ecuissa on tuollainen.

Mieleen jäi kun autossa oli jo uutena ruostetta. Ainoa lisävaruste minkä pystyi rastittamaan oli cd-soitin.

Minä taisin vastaavalla tai peräti samalla koeajoautolla päästä kotipihalle, koska startti autokaupassa oli sattumalta lukenut läpyskän automaattisesti. Sen sijaan kotipihassa ei, ja siinä piti hetki raapia päätä.
 
Josta tuli mieleen saman aikakauden Peugeotit PIN koodilla. Kerrankin läksin kokeilemaan jotain 406 rojua misssä omistaja näppäili koodin niin etten itse nähnyt sitä. Tuli siinä mieleen että mitä jos olisin sammuttanut auton jostain syystä, eikä ollut omistajan numeroakaan tullut kysyttyä.
Tällaista patonkia en ole koskaan ajanut vaan ne ovat olleet eräänlainen lasten pelottelemiseksi kerrottu kauhutarina. Oletan silti, että tällainen "erillinen" ei virtalukon renkaasta toimiva ajonesto ei aktivoidu välittömästi moottorin sammuessa tai edes vielä katkaistaessa virta, vaan vasta tietyn aikaviiveen jälkeen. Jo liikenneturvallisuuden takia on vaikea uskoa, että edes ranskalaisessa autossa olisi estetty rautatielle sammuneen auton ajon jatkaminen ilman koodin näppäilyä.
Juu noita tägipohjaisia oli muissakin. Toteutuksia ja avaintyyppejäkin oli niin monenlaisia että huhhuh. Oli perinteiset taittuvat, oli Saabin nysät, Mersun nysät, Rellun avainkortit, joidenkin mallia 70-luvulta nyysityt avaimet joihin oli pakolla tungettu jotain sirua jne....
Sellainenkin aivopieru on tainnut ainakin amerikkalaisissa esiintyä, että ajonesto on liitetty lukituksen kauko-ohjaimeen, joka on tietysti riippuvainen paristosta.
 
Tällaista patonkia en ole koskaan ajanut vaan ne ovat olleet eräänlainen lasten pelottelemiseksi kerrottu kauhutarina. Oletan silti, että tällainen "erillinen" ei virtalukon renkaasta toimiva ajonesto ei aktivoidu välittömästi moottorin sammuessa tai edes vielä katkaistaessa virta, vaan vasta tietyn aikaviiveen jälkeen. Jo liikenneturvallisuuden takia on vaikea uskoa, että edes ranskalaisessa autossa olisi estetty rautatielle sammuneen auton ajon jatkaminen ilman koodin näppäilyä.

Edes kuvahaulla en löytänyt mokomaa keksintöä, mutta toimi kuten kännykkä tai pankkikortti. Kolme väärää yritystä niin saa soittaa hinurin. Ratin vasemmalla puolella aukeaa sellainen lokero, ja siinä Bond tyyliin numeronäppäimistö. Kai noita oli muissakin PSA tuotteissa.
Jaa niin yhdessä tapauksessa mun piti siirtää pösöä, lapulla oli koodi ja en tiennyt miten ja missä kohtaa pitää tehdä mitäkin. Soitto pösön huoltoon niin sain ohjeet miten toimia, enkä kyllä muistaisi nyt enää miten se meni.
 
Edes kuvahaulla en löytänyt mokomaa keksintöä, mutta toimi kuten kännykkä tai pankkikortti. Kolme väärää yritystä niin saa soittaa hinurin. Ratin vasemmalla puolella aukeaa sellainen lokero, ja siinä Bond tyyliin numeronäppäimistö. Kai noita oli muissakin PSA tuotteissa.
Juu, tämän verran käsitin kun moisten olemassaolo aikanaan selvisi. Kuvakin on jossain esitelty avuliaan patongistin toimesta, mutta toiminnan yksityiskohtia ei silloin kerrottu. Epätietoinen olin ja olen siis siitä, missä vaiheessa ajonesto aktivoituu. Tarkoitin, että tuskin se heti koodia vaatii, jos moottori sakkaa. Kaiken järjen mukaan pitäisi vähintään katkaista sytytysvirta, avata ovi ja laskea jokin aikaviive ennen kuin systeemi lukittuu. Siis jos se on selvinpäin suunniteltu.
 
Muistaakseni tuo numerokoodilla toimiva ajonesto on erikseen tilattava lisävaruste. Ollut saatavana myös muihin PSA -konsernin autoihin.
 
Tuon ajoneston minusta sai pois käytöstä, kun näppäili koodin oikein ja nykäisi "näppäimistöstä" liittimen irti. Eikä moinen pökäle enään vaivannut.
 
Nuissa viimeisissä (?) Samaroissa oli suomessa jälkiasennettu käynnistyksen esto, mikä oli ihan perseestä. Joku lätkä mikä piti käyttää jossain kohtaa että sai auton käyntiin. Siis sellainen "tagi" mikä roikkui avainnipussa.
Uskoaseni katsastuksessa sen piti toimia.
Muistelen että Tekniikan maalimassa oli aikanaan Samara testissä ja mainittiin että ajoneston lisäksi kuskin oveen, takakonttiin ja virtalukkoon tarvittiin vielä eri avain. Olo oli kuulemma kuin vangin vartijalla.
 
Tuo samaran ajonesto oli muutenkin aika jännä. Jos ensin ajoi autolla ja sitten meni johonkin parkkiin, sammutti auton mutta jätti virtalukon siihen asentoon että radio toimi niin eipähän lähtenyt käyntiin suoraan avaimesta vaan piti muistaakseni ottaa avain pois virtalukosta, käyttää kuskin ovea auki, lukea ajonestimen tagi ja sitten vasta startata. Aiheutti ensimmäisillä kerroilla pientä hämmennystä.

Onneksi tuon ajoneston sai ohjelmoitua pois käytöstä, oli joku tyyliin lue tagi, virta päälle, virta pois, paina kolme kertaa jarrua, vilauta pitkiä, kolme kertaa virta päälle virta pois ja lue tagi -tyylinen operaatio. Ja meni leimasta läpi tuo disabloituna eli ei ainakaan paikallinen katsuri tuon toimintaa testannut.
 
Lexus LS:n avaimen kaukosäädön ohjelmointi autoa varten toimi muuten tuolla tavalla. Avaa ovi kuusi kertaa, paina jarrupoljinta x kertaa yms. Aika tyhmä fiilis oli parkkiksella sitä tehtäessä, mutta sehän jopa toimi.
 
LR Disco4 huoltovalon kuittaus ilman työkaluja: avaa ovi, sulje ovi, avaa konepelti, avaa ovi jnejne. jokanen sen tietää (koska auto vaati harrasteneisuutta). Ja huoltovälin kuittaus ei paikallisella firmalla onnistunu öljyjen vaihdon jälkeen
 
Hienosti suunniteltu putkirunko, V12 pitää nostaa perän, moottorin ja vaihdelaatikon kokonaisuutena yläkautta.

 
Tuskin Countachin suunnittelussa on ollut huollettavuus pääkriteereissä.
Paska ajaa suurimmalle osalle, paska huoltaa ja kaikki maksaa reilusti, eli raha pääasiassa... Iain on tehnyt tuota kymmeniä vuosia, mutta koitappa löytää joku huoltamaan kyseinen kottero.
 
Viimeksi muokattu:
No, en minä olisi ostamassa edes Toyota Varista ajatellen miten moottori nousee autosta, kun se kuitenkin ois kuukauden päästä tarvis! Onneksi kuitenkin hiton hyvä ajaa, loistavan halpaa kaikki ja jokainen kehuu että noita me availaan koko ajan ;-.)
 
No, en minä olisi ostamassa edes Toyota Varista ajatellen miten moottori nousee autosta, kun se kuitenkin ois kuukauden päästä tarvis! Onneksi kuitenkin hiton hyvä ajaa, loistavan halpaa kaikki ja jokainen kehuu että noita me availaan koko ajan ;-.)
Variksen kohalla voi kuitenkin ottaa sen laatikon pelkästään, jos se vaatii huoltoa ja jättää moottorin paikalleen tai laskea koko paskan kerralla alas. Hienoahan se on vaihtaa pelkästään kytkin mallia Countach jolloin nostat kaiken pois kätevästi riittävän korkeassa hallissa, tosin laatikko oli Harryn kohalla kyseessä, mutta silti nostat aina saman kokonaisuuden pois.
 
Variksen kohalla voi kuitenkin ottaa sen laatikon pelkästään, jos se vaatii huoltoa ja jättää moottorin paikalleen tai laskea koko paskan kerralla alas. Hienoahan se on vaihtaa pelkästään kytkin mallia Countach jolloin nostat kaiken pois kätevästi riittävän korkeassa hallissa, tosin laatikko oli Harryn kohalla kyseessä, mutta silti nostat aina saman kokonaisuuden pois.
Ja sillä onkin Countachin tyyppisessä autossa juuri väliä. Se joka auton ostaa omaa sen verran rahaa että ei juuri olkiaan kohauta kun moisen huollon tekee. Sekin on pidettävä mielessä että Countach oli aikanaan varsin moderni laite sisältäen kompromisseja joita joudutaan nykyäänkin vastaavan tyyppisissä autoissa tekemään. Voisi samalla periaatteella valittaa Bugatti Veyronin vanteelle kiinnitetyistä renkaista jotka pitää vaihtaa naurettavan usein joko iän tai kilometrien perusteella ja yksi satsi maksaa muistaakseni yhden vai oliko useamman Yariksen verran. Kun tunget ison moottorin kohtuu pieneen tilaan... kompromisseja on tehtävä. Kerran olen itse Countachin nähnyt, kuullut ja tuntenut... jo se fiilis kun tunnet auton ennen kuin kuulet sen oman auton musiikin yli on jo jotain hullua, saati kun moinen polkaisi vähän rajummalla kaasunkäytöllä rinnalta. Voin sanoa ettei tuossa paljon euromäärillä olisi väliä tunnepuolella. Oma auto on nopeampi suorilla ja todennäköisesti huomattavasti nopeampi mutkissa kuin Countach... Mutta sitä ääntä, fiilistä ja kokonaisuutta ei ihan tuosta vaan luoda ja siitä ollaan valmiita maksamaan.
 
Ei kehitys oo mennyt noin siksi, että auto olisi helpompi huoltaa, vaan siksi että tehtaalla kokoonpano käy kätevämmin.
 
Ei kehitys oo mennyt noin siksi, että auto olisi helpompi huoltaa, vaan siksi että tehtaalla kokoonpano käy kätevämmin.
Eeeh... Otetaan vaikka VW Passat. Kyseinen auto on suunniteltu niin että se ns tehoversio on 2.0 bensa tai diesel turbo. Silti onnistuivat tunkemaan sinne samaan konehuoneeseen 4.0 W8 koneen. Sama nuo Audin V10:t RS6:ssa yms. Muistan vieläkin vanhojen duunikavereiden kiroilut joidenkin mallien kanssa. Esim tuo Passat ihan perus koneella vaati keulan purkamisen jakopään tekemiseksi. Isommissa koneissa sitten ihan jotain muuta jo. Ja nuo ovat nopeita tai siihen aikaan perkeleen nopeita perhekippoja. Tai ihan perus Fiesta jossa normisti se 1.0 turbo ja yhtäkkiä sinne tungetaan tuplasti tehokkaampi 1.6L kone niin on siinäkin huomattavasti ahtaampaa vaikkei yhtä raju tilanne kuin edellä mainituissa. Tee tuo sama juttu johonkin rajumpaan pientä painoa, tehoa ja suorituskykyä hakevaan autoon niin tilanne on vielä hirveämpi. Ei noita erikoismalleja ajatella huoltokulut tai kokoonpanokulut edellä :D.

EDIT: Esimerkkejä noista "hirvityksistä" tulee mieleen lisää jatkuvasti. Oli se sitten V10 TDI Touareg tai Renault Clio V6. Tuo on yksi syy miksi olen polttiksissa pysynyt pääasiassa ns normimalleihin perustuvissa tehomalleissa. Nuo erikoisemmat kipuavat ylläpitokustannuksiltaan aivan absurdeihin lukemiin hyvin nopeasti. Sähkökipossa taas ei niin väliä kun akkutekniikka samaa, moottoreissa ja niiden ohjauksessa suurimmat erot. 500hp/700nm kippo on pääasiassa sama kuin hinnat alkaen 325hp takavetomalli.
 
Viimeksi muokattu:
Hienosti suunniteltu putkirunko, V12 pitää nostaa perän, moottorin ja vaihdelaatikon kokonaisuutena yläkautta.

Uudemmissa ( hiilikuitu ) monokokki lamboissa koneen ja voimansiirron vaihtaminen / huoltaminen käykin jo paljon helpommin, kun koko voimalinjan saa nypättyä helposti pois purkamalla perän auki.
Nopeuttaa myös tuotantoa, kun korin ja voimalinjan yhdistämisen kanssa ei tarvitse turhia kikkailla.
 
Eeeh... Otetaan vaikka VW Passat. Kyseinen auto on suunniteltu niin että se ns tehoversio on 2.0 bensa tai diesel turbo. Silti onnistuivat tunkemaan sinne samaan konehuoneeseen 4.0 W8 koneen. Sama nuo Audin V10:t RS6:ssa yms. Muistan vieläkin vanhojen duunikavereiden kiroilut joidenkin mallien kanssa. Esim tuo Passat ihan perus koneella vaati keulan purkamisen jakopään tekemiseksi. Isommissa koneissa sitten ihan jotain muuta jo. Ja nuo ovat nopeita tai siihen aikaan perkeleen nopeita perhekippoja. Tai ihan perus Fiesta jossa normisti se 1.0 turbo ja yhtäkkiä sinne tungetaan tuplasti tehokkaampi 1.6L kone niin on siinäkin huomattavasti ahtaampaa vaikkei yhtä raju tilanne kuin edellä mainituissa. Tee tuo sama juttu johonkin rajumpaan pientä painoa, tehoa ja suorituskykyä hakevaan autoon niin tilanne on vielä hirveämpi. Ei noita erikoismalleja ajatella huoltokulut tai kokoonpanokulut edellä :D.

EDIT: Esimerkkejä noista "hirvityksistä" tulee mieleen lisää jatkuvasti. Oli se sitten V10 TDI Touareg tai Renault Clio V6. Tuo on yksi syy miksi olen polttiksissa pysynyt pääasiassa ns normimalleihin perustuvissa tehomalleissa. Nuo erikoisemmat kipuavat ylläpitokustannuksiltaan aivan absurdeihin lukemiin hyvin nopeasti. Sähkökipossa taas ei niin väliä kun akkutekniikka samaa, moottoreissa ja niiden ohjauksessa suurimmat erot. 500hp/700nm kippo on pääasiassa sama kuin hinnat alkaen 325hp takavetomalli.

Clio V6 onkin ranskalainen taidonnäyte. Ahdetaan 3 litrainen V6 Clioon takapenkkien tilalle suoraan kuskin selän taakse. En jaksa uskoa, että sekään oli sen takia, että huolto olisi helppoa.

Tekniikan Maailmassa oli muuten joskus parivertailu, jossa oli Ph1 Clio V6 ja Opelin Speedster.
 
Clio V6 onkin ranskalainen taidonnäyte. Ahdetaan 3 litrainen V6 Clioon takapenkkien tilalle suoraan kuskin selän taakse. En jaksa uskoa, että sekään oli sen takia, että huolto olisi helppoa.

Tekniikan Maailmassa oli muuten joskus parivertailu, jossa oli Ph1 Clio V6 ja Opelin Speedster.
Nimenomaan, ei siinä huollon helppous ollut mielessä. Voin muuten sanoa että harmittaa kun itselle tarjottiin 10ke hintaan jenkkeihin muuton takia moista vuosia sitten eikä budjetti sallinut. Olisi netonnut hyvän tilin ja saanut oikeasti aika veikeän kipon ajella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom