- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 3 344
Ei se paino niinkään, vaan voimansiirron kitkat. Kyseessä lienee torsen neliveto, jos on ennen DPF aikakautta. Liekö vielä 5v aski?
kyllä se haldex on, ja 6v loota.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei se paino niinkään, vaan voimansiirron kitkat. Kyseessä lienee torsen neliveto, jos on ennen DPF aikakautta. Liekö vielä 5v aski?
Miten paljon noihin ajotietokoneen ilmoittamiin luotatte tai teette tarkistuksia tankkaamalla piripintaan litrat ja jakamalla kuljetulla matkalla? Varmaan uudehkoissa autoissa toimii yllättävän tarkasti, mutta itsellä oli yksi tojo (corolla E130 1.6 vapari) jossa 100tonnin jälkeen alkoi tulla ihan uskomaton poikkeama todellisen lutkutuksen ja tietokoneen ilmoittaman kanssa, kun kojelaudassa luki jotain täysin utopistista 4 litraa satkulle, kun tankkauksin mittaamalla kulutus oli edelleen ihan samaa 7-8 litraa satkulle mitä koko auton historian. Auto lähti lopulta vaihtoon ihan muista syistä, mutta mikä vika missä selittäisi tuon heiton? Muuten auto toimi hyvin ilman ongelmia tai vikakoodeja.
"Sukkasillaan" ajaminen ei ole yleensä erityisen taloudellista.vw passat 2.0 tdi 140hv neliveto 6-v manuaali. maantieajossa 7.1L/100km (pienin lukema mitä saanu kun ajanu hissukseen, käyttäen vakkaria ja yli 100kmh 6-vaihdetta)
aika janoinen peli. Taitaa olla vaan niin painava auto, ettei saa menee pienemmäl vaikka miten sukkasillaan ajaa. Tohon viel 1000€/vuosi verot jne.
kulutus katottu vaan ajotietokoneesta, en tiedä tarkkuudesta.
Nyt tullut kesäolosuhteet koettua. Matka-ajossa 5.5-6l/100km ja kaupunki 7.5-9l/100km.-21 vuoden Golf R. 2.0 TSI, neliveto, 320hp imaisee talviolosuhteissa matka-ajossa 5.8l-6.5/100km ja taajamapyörittelyssä 8-10l/100km. Polttoaineena 98E5.
Aika pienellä menee kyllä tehoihin nähdenNyt tullut kesäolosuhteet koettua. Matka-ajossa 5.5-6l/100km ja kaupunki 7.5-9l/100km.
Turha noita plugarin kulutuksia on tänne postata, jos ei samalla kerro sähkön kulutusta.BMW i8 '14:
1026km ja itse excelöity kulutus 3,30L/100km.
-Mukana paljon vähän pidempää matkaa jossa sähköajo loppunut heti kesken, esimerkiksi Espoo -> Porvoo -> Espoo, Espoo -> Tammela -> Hämeenlinna -> Espoo ym. Akustolla pääsee 24-30km riippuen kelistä, ilmastoinnista ym.
Hmm, onkos tuo sama mylly kuin "120vti" Sitikassa?
Nojaa.. Mä ajan pakettiautolla jossa n.850kg kuorma kokoajan, selkeän maantiepainotteinen kulutus nyt 6,1l/100km. Ei tuo mersu mikään ekoihme tuohon nähden ole jos kuluttaa vain 0,5l vähemmän.Ajeltiin vloppuna tuolla meidän -94 vuoden c200 diesel mersulla 1668km reissu Etelä-Suomessa ja dieseliä matkalla kului 94litraa, joten kulutus ~5,6L satkulle.
Matkavauhti oli erittäin reipas, eikä oltu tientukkona. Vähällä se kyllä tuokin vanhus menee..
Nojaa.. Mä ajan pakettiautolla jossa n.850kg kuorma kokoajan, selkeän maantiepainotteinen kulutus nyt 6,1l/100km. Ei tuo mersu mikään ekoihme tuohon nähden ole jos kuluttaa vain 0,5l vähemmän.
Proace, ts PSA tonnipaku jota myydään 5 eri maskilla. Tosin, tuskin tuo nyt mitenkään ainutlaatuinen on.Mikä paku?
Mä olen huomannut että kun ajaa harkitun taloudellisesti se jää "päälle" vaikka siihen ei kiinnittäisikään huomiota, muta se ei vaihdu toiseen autoon. Parilla desilla kasvaa kulutus kun lopettaa sen seuraamisen, mutta jos vaihtaa autoa se kasvaa parilla litralla (siis tietysti verrattuna sen toisen auton pihistelykulutukseen).VäliSpam: Ajotapa vaikuttaa aivan hirveästi kulutuksiin, joten silloin kun olen kiinostunut kulutuksesta, auto kuluttaa paljon vähemmän kuin silloin kun vaimoni ajaa sillä, tai kun ajan itse miettimättä kulutusta ;-)
Paljonko iso pakettiautopohjainen matkailuauto oikein kuluttaa, kun ajetaan pidempää siirtymää, lähinnä Keski-Euroopan moottoriteillä?Matkailuauto on lisäksi erittäin suuripäästöinen. Dieseliä palaa 15 litraa sadalle jos ajaa satasta ja 10L, jos ajaa tien tukkona. Matkailuauto kuluttaa vähintään tuplasti henkilöautoon verrattuna.
Kyllä se taitaa olla oikea haarukka. Integroitu matkailuauto vei vajaata 10L/100km vähän alle 80km/h keskinopeuksilla.Onko em. 10-15 l/100km oikea haarukka vai palaako jopa enemmän, jos ajellaan "rikesakkorajoilla"?
Fiat ducato 2025 malli 2.2 koneella keskikulutus 9.8 eli epäilisin n12L 80kh/h nopeudessa ja sitten 100km/h lähemmäs 14L tuntumassa.Toisesta keskustelusta...
Paljonko iso pakettiautopohjainen matkailuauto oikein kuluttaa, kun ajetaan pidempää siirtymää, lähinnä Keski-Euroopan moottoriteillä?
Esim. tämäntapainen ja 6 henkeä päällä eli ~maksimipainoissa, omapaino 2944 kg:
![]()
Coral XL
The new generation Coral XL. The benchmark for stylish alkoven (over-cab) motorhomes, designed for large families and groups.With sleek and purposeful styling, spacious and practical accommodation, for comfortable all-year round use.www.adria-mobil.com
Onko em. 10-15 l/100km oikea haarukka vai palaako jopa enemmän, jos ajellaan "rikesakkorajoilla"?
En usko että paku tuollaisia lukemia vie, kun tuollainen Carthago M-Liner 67 Ivecon 180hv tekniikalla vei 90km/h mittarinopeudessa sen 15l/100km.Toisesta keskustelusta...
Paljonko iso pakettiautopohjainen matkailuauto oikein kuluttaa, kun ajetaan pidempää siirtymää, lähinnä Keski-Euroopan moottoriteillä?
Esim. tämäntapainen ja 6 henkeä päällä eli ~maksimipainoissa, omapaino 2944 kg:
![]()
Coral XL
The new generation Coral XL. The benchmark for stylish alkoven (over-cab) motorhomes, designed for large families and groups.With sleek and purposeful styling, spacious and practical accommodation, for comfortable all-year round use.www.adria-mobil.com
Onko em. 10-15 l/100km oikea haarukka vai palaako jopa enemmän, jos ajellaan "rikesakkorajoilla"?
On oikea haarukka. Rikesakkorajoilla tosin haarukan keskikohdan pahemmalla puolella.Toisesta keskustelusta...
Paljonko iso pakettiautopohjainen matkailuauto oikein kuluttaa, kun ajetaan pidempää siirtymää, lähinnä Keski-Euroopan moottoriteillä?
Esim. tämäntapainen ja 6 henkeä päällä eli ~maksimipainoissa, omapaino 2944 kg:
![]()
Coral XL
The new generation Coral XL. The benchmark for stylish alkoven (over-cab) motorhomes, designed for large families and groups.With sleek and purposeful styling, spacious and practical accommodation, for comfortable all-year round use.www.adria-mobil.com
Onko em. 10-15 l/100km oikea haarukka vai palaako jopa enemmän, jos ajellaan "rikesakkorajoilla"?
Matkailuautoissa on tosiaan erikoista että vauhti alkaa tuntua heti 100km/h jälkeen, miksi samaa ilmiötä ei tule pakettiautoissa joiden alustoille nuo on yleensä tehty?About 110km/h tuollaista matkailuautoa vielä ajaa. Kyllähän sillä enemmänkin pääsee, mutta alkaa tutinat ja tärinät tuntumaan ihan toisella tavalla kun nopeus vielä tuosta nousee. Ehkä toimii sileämmillä teillä paremmin kuin täkäläisesti.
Matkailuautoissa on tosiaan erikoista että vauhti alkaa tuntua heti 100km/h jälkeen, miksi samaa ilmiötä ei tule pakettiautoissa joiden alustoille nuo on yleensä tehty?
Se paino vaikuttaa, nimenomaan paino kyydissä isolla möhköllä on mukavampi ajaa. Tuuli ei ota niin herkästi. Ajapa jollain maxi-sprinterillä 140kmh tyhjänä niin tuntuu että se lähtee lentoon kun menet johonkin peltoaukealle missä on sivutuuli.Matkailuautoissa on tosiaan erikoista että vauhti alkaa tuntua heti 100km/h jälkeen, miksi samaa ilmiötä ei tule pakettiautoissa joiden alustoille nuo on yleensä tehty?
Ns. isolla Transitilla (L3 H2) ajaa helposti, joskaan ei taloudellisesti, moottoritietä 120km/h muun liikenteen mukana vaikka on yli 1000kg tavaraa kyydissä. Vastaavasti Ducaton pohjalle tehty retkeilyauto on kidutusta jo 100km/h nopeuksissa...
Jos vertaa Transit L3H2:a ja Adria Coral XL:ää, niin korkeudessa on eroa yli puoli metriä ja leveydessä ~20 cm. Adrian yläpeti nostanee muotokertoimen luokkaan 0,55, jos Transit on 0,4. Noista voi nopeasti arvioida, että Adrian vastusteho tuollaisissa motarivauhdeissa on noin 0,55 / 0,4 * (230 * 307) / (211 / 253) = 1,82-kertainen vs. Transit. Se tarkoittaa, että Adrian moottorista pitää repiä 120 / ((1,82^(1/3))) = 98,3 km/h-nopeudessa sama teho ulos kuin Transitin ajaessa 120 km/h. Adrian nopeus voidaan pyöristää sataseen, koska pientä vierinvastusta ei otettu huomioon. Matkailuauton ajaessa satasta moottorista otetaan sellaisia tehoja ulos kuin pakettiautolla liki täyskaasukiihdytyksessä, joten tuleehan siitä jotain värinöitä. Liian lujaa motarilla puskeva matkailuauto vetää ikäänkuin ikuista kiihdytystä.Matkailuautoissa on tosiaan erikoista että vauhti alkaa tuntua heti 100km/h jälkeen, miksi samaa ilmiötä ei tule pakettiautoissa joiden alustoille nuo on yleensä tehty?
Ns. isolla Transitilla (L3 H2) ajaa helposti, joskaan ei taloudellisesti, moottoritietä 120km/h muun liikenteen mukana vaikka on yli 1000kg tavaraa kyydissä. Vastaavasti Ducaton pohjalle tehty retkeilyauto on kidutusta jo 100km/h nopeuksissa...
Hyvin avattu asiaa, mutta tarkoitus oli verrata Ducaton alustalle tehtyä retkeilyautoa pakettiautoon, ei mihinkään "motorhome" tason liikkuvaan mökkiin.Jos vertaa Transit L3H2:a ja Adria Coral XL:ää, niin korkeudessa on eroa yli puoli metriä ja leveydessä ~20 cm. Adrian yläpeti nostanee muotokertoimen luokkaan 0,55, jos Transit on 0,4. Noista voi nopeasti arvioida, että Adrian vastusteho tuollaisissa motarivauhdeissa on noin 0,55 / 0,4 * (230 * 307) / (211 / 253) = 1,82-kertainen vs. Transit. Se tarkoittaa, että Adrian moottorista pitää repiä 120 / ((1,82^(1/3))) = 98,3 km/h-nopeudessa sama teho ulos kuin Transitin ajaessa 120 km/h. Adrian nopeus voidaan pyöristää sataseen, koska pientä vierinvastusta ei otettu huomioon. Matkailuauton ajaessa satasta moottorista otetaan sellaisia tehoja ulos kuin pakettiautolla liki täyskaasukiihdytyksessä, joten tuleehan siitä jotain värinöitä. Liian lujaa motarilla puskeva matkailuauto vetää ikäänkuin ikuista kiihdytystä.
Kuvan perusteella Adrian peräylitys on metrin ellei ylikin pidempi kuin Transitin. Se lisää sivutuuli- ja routaheittoherkkyyttä. Kun samaan akseliväliin kiinnitetään reilut puoli metriä korkeampi ja metrin pidempi kori, niin sekin lisää sivutuuliherkkyyttä. Korkeampi ja varustellumpi kori nostaa painopistettä korkeammalle, mikä yhdessä korkeamman ja leveämmän korin kanssa lisää huojuntaa heitoissa. Yläpeti ja ohjaamon jälkeinen korin levennys (sekä mahdolliset markiisit, tikkaat tai kattoluukut) voivat saada aikaan suuremmat tuulensuhinat, mikä lisää vaikutelmaa suuresta nopeudesta, kuten myös sen ilmanvastusta vastaan ponnistelevan moottorin kovempi ääni.
![]()
![]()