Autosi polttoaineen kulutus

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
282
2013 Jetta edelleen (1.4 TSI automaatti) , kuluttaa kyllä todella paljon kylmällä koneella ja lyhyessä ajossa (vuoteen kertyy onneksi kilometrejä vain n 6400km), kuluttaa n 9.5-11.5l jos on esim 6km matka ja -10 astetta pakkasta ja ei minkäänlaista esilämmitystä. 6.5-7.5l samalla matkalla jos auto on ollut tallissa tai ei ole pakkasta, maantieajossa n 5.5-6l. lohkolämmitimen käyttö auttaa jokin verran. vanha 2012 Golf (1.2 TSI manuaali) kulutti helposti 2-3l vähemmän.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
19
Toyota auris vm 2013 kulutti 1080 km matkalla 6,01 litraa sadalla sisältäen 3 ihmistä ja muutama matkalaukku. 1,6 litran moottorilla matka-ajoa, keskinopeus ajotietokoneen mukaan 93km/h. Vakkari päällä 95% ajasta eikä tarvinnut ilmastointia.

Turku-oulainen-ylivieska-oulainen-turku hämeenkyrön ja kauhavan kautta.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
BMW i8 vm.2014:

Viime aikoihin nähden edullista polttoainetta (1,79e/l) bongatessani päätin tankata vaikka bensaa oli vielä 1/4-osa jäljellä. Mutta koen, että auto kannattaa jättää "talviseisontaan" bensatankki täynnä - ei tyhjänä. Melkein 1000km kulutukseksi muodostui 3,27L/100km. Tuossa on mukana loppukesän mutkateiden kenkimistä ja vastaavaa, tosin samalla myös pari-kolme viikkoa työmatkoja käytännössä nollakulutuksella.

Oiva laite tämmöinen hybridi-i8: "pakolliset ajot" sähköllä ja hauskanpito bensalla ja ajamisen yhteiskulutus = olematon :interested: Varsinkin auton "kategoriaan" peilattuna ja akkukin on todella pieni, nettokapasiteetti vain 5,2kwh.


Renault Twingo III vm.2014:

Kulutus nastarenkailla tasan 5,5L/100km vaikka täällä pk-seudulla on viimeiset ~3vk ollut (E-Suomeen suhteutettuna) kunnon talvi sekä rapsakkaa pakkaskeliä, jopa -12 .... -15 C. Auton käyttö suurelta osin työmatkaa Espoo -> Vantaa, Kehä 1:n ja kolmostien tapaisessa ruuhkaskeidassa ajamisesta "nautiskellen". Tosin auto on lämpötolpassa kotona ja töissä.

Sivuhuomiona autossa pitäisi olla 35L kokoinen bensatankki. Nyt sinne meni 35,72L vaikka kaarsin huoltoasemalle heti opiskelijavalon sytyttyä. Viime tankillisella sinne meni 36,4L kun ajelin hetken aikaa bensan määrän varoitusvalo palaen. Ranskalaisia omituisuuksia :geek:
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
156
Toyota C-HR 1,8 kevythybridi, vm. 2019, mittarissa nyt 145 tkm:

Vuonna 2023 ajoa 27 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km ja tankkausten perusteella laskettu todellinen kulutus 5,8 tkm. Ajoista noin 50% moottoritietä ja 50% muuta ajoa. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,887 €/l.

Vuonna 2022 ajoa 42 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,2 l/100 km ja tankkausten perusteella laskettu todellinen kulutus 5,5 tkm. Tuolloin moottoritieajoa arviolta n. 80%. Tankatun polttoaineen keskihinta 2,058 €/l.

Vuonna 2021 ajoa 32 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km ja laskettu todellinen 5,6 l/100 km. Moottoritieajoa arviolta samaiset n. 80%. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,699 €/l.
 
Viimeksi muokattu:

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Ohessa työsuhdeauton eliniän matkat ajotietokoneen mukaan tallennettuna Skodan connect palveluun. Pääasiallisesti ajoa PK-seudulla ja lomareissuja muutamat vuodessa kauemmaksi. Talvella tuo laskee webaston kulutuksen tuohon mukaan jos se on ajonaikana päällä.

edit: TDI 150hp versio
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
747
Toyota C-HR 1,8 kevythybridi, vm. 2019, mittarissa nyt 145 tkm:

Vuonna 2023 ajoa 27 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km ja tankkausten perusteella laskettu todellinen kulutus 5,8 tkm. Ajoista noin 50% moottoritietä ja 50% muuta ajoa. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,887 €/l.

Vuonna 2022 ajoa 42 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,2 l/100 km ja tankkausten perusteella laskettu todellinen kulutus 5,5 tkm. Tuolloin moottoritieajoa arviolta n. 80%. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,699 €/l. Tankatun polttoaineen keskihinta 2,058 €/l.

Vuonna 2021 ajoa 32 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km ja laskettu todellinen 5,6 l/100 km. Moottoritieajoa arviolta samaiset n. 80%. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,699 €/l.
Toyotalla ei yhtään kevythybridi versiota mallistossa. Tuo CHR on ihan täyshybridi.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
Jeeppi mersun 2.7dieselillä mennyt maantiellä nätillä ajolla karvan alle 8l/100km. Pakkasen vaikutuksen huomasi selkeästi, -40c ja vähän keskustapyörittelyä niin mentiin jo +14l lukemissa. :D
 
Liittynyt
08.02.2018
Viestejä
58
Omat ääripäät: VW Up! -17 1.0 bensa 4.2l/100km kesällä, Mitsubishi L200 -90 2.0 bensa 26,5l/100km talvella.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
335
Omat ääripäät: VW Up! -17 1.0 bensa 4.2l/100km kesällä, Mitsubishi L200 -90 2.0 bensa 26,5l/100km talvella.
Mikäs Mitsussa oli vikana kun oli noin janoinen? Henk.koht. en ole päässyt tuollaiseen lukemaan edes 7.0 l V8 jenkillä. Kesällä ja rajoitusten mukaan ajamalla meni 19l/100km. Saattoi kyllä olla, että motarilla tuli ajettua vain 100 km/h.
 
Liittynyt
08.02.2018
Viestejä
58
Mikäs Mitsussa oli vikana kun oli noin janoinen? Henk.koht. en ole päässyt tuollaiseen lukemaan edes 7.0 l V8 jenkillä. Kesällä ja rajoitusten mukaan ajamalla meni 19l/100km. Saattoi kyllä olla, että motarilla tuli ajettua vain 100 km/h.
Katkojankärjet loppu -> sytytys ei aivan kohdillaan + väljä moottori.:D
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
315
Tässä viikonloppuna tuli tehtyä reissu Haaparantaan. Kilsoja tuli 1050 ja autona MB C350 vuosimallia 2011, bensa tietysti. Yhdistetty kulutus neljällä hengellä ja kohtalaisella määrällä tavaraa, varsinkin takaisinpäin tullessa, oli 7,6L/100km. Melko tyytyväinen olen kulutukseen, kun kuitenkin kuski ja 3 matkustajaa kaikki kovin painavaa sakkia. Ja kaasujalka oli varsinkin hapikseen mennessä kovin raskas ja ohituksia tuli tehtyä käytännössä jatkuvasti. Rauhallisemmalla menolla tuo kulutus olisi vielä alhaisempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 794
-21 vuoden Golf R. 2.0 TSI, neliveto, 320hp imaisee talviolosuhteissa matka-ajossa 5.8l/100km ja taajamapyörittelyssä 8-10l/100km. Polttoaineena 98E5.
 
Liittynyt
10.12.2023
Viestejä
20
Yksilitrainen ja kolmipyttyinen -17 Focus näyttäisi vievän noin 7l/100km täydestä täyteen tankkaus- mittauksella talviolosuhteissa. Sisältää sekä kaupunki, että maantieajoa vaihtelevasti.

Auton oma ajotietokone näyttää keskikulutukseksi noin 2l/100km myös resetoinnin jälkeen ja se nyt ei tietenkään pidä paikkaansa. En ole tosin jaksanut ottaa stressiä asiasta ja sen takia jäänyt korjaamatta.
 

Janiautomation

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.05.2021
Viestejä
169
Land Rover Discovery 3 2,7 TDV6 -05 menee omassa ajossa keskikulutuksella 9l/100km (320tkm kokemuksella). 8,5l vei kun oli standardi renkaat 245/45/18. Kaupunkiajossa tuo 2,8t tankki veisi varmastikin liki 12l.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Mahtaako täällä olla VW Caddyn omistajia?

Itsellä käytössä Caddy Maxi versio 2 litran TDI moottorilla vm 2016. DFSD on moottorikoodi ja kuuluu siihen uudempaan EA288 moottorikonstruktioon.
Ajoneuvossa on softa sisässä. PAljolti matka-ajoa nyt viime tankillisilla ajaneena kulutus näyttää olevan sellaista 5,6-5,8L/100km. Outoa mielestäni, koska ajotietokone näytti 5,1L/100km ennenkuin tankille kurvailin. Aiemman datan ja tankkausten perusteella tossa vehkeessä se ajotietokoneen lukema näyttää noin 3dl liian vähän. Nyt tuo ero on yhtäkkiä jo 6dl luokkaa. :mad:

En tiedä onko nyt hämminkiä tuolla moottorin puolella vai mikä on, kun tietokone näyttää ok lukemia - mutta tankilla sitten heittää niin pirusti. Aiemmat tankkaukset kaikki osuneet siihen 3dl heittoon karkeasti. Webastoa ei ole nyt käytetty esim viime tankillisella yhtään.

Ostettaessa tuo vehje vei ilman softaa vähemmän mielestäni - ei ollut mikään ongelma päästä 5.0 - 5.2L/100km lukemiin matka-ajo painotteisessa pyörittelyssä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Villi veikkaus että ecu ei osaa laskea polttoaineenkulutusta softan kanssa. Joku muuttuja on vaihtunut mutta polttoaineenkulutuslaskuri ei osaa ottaa sitä huomioon. Esim muutettu ruiskutusmäärää, mutta polttoainelaskuri laskee edelleen vanhalla määrällä jolloin menee kulutuslukema pieleen.

En tiedä mitä softa on muuttanut tai miten auto laskee kulutuksen, mutta veikkaan siis että joku tämänkaltainen asia johtaa vääriin lukemiin.

Jos ei auto siis muualta mitään vuoda että on oletettavasti ihan ehjänä kun noin uusi laitos kuitenkin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
528
Mahtaako täällä olla VW Caddyn omistajia?

Itsellä käytössä Caddy Maxi versio 2 litran TDI moottorilla vm 2016. DFSD on moottorikoodi ja kuuluu siihen uudempaan EA288 moottorikonstruktioon.
Ajoneuvossa on softa sisässä. PAljolti matka-ajoa nyt viime tankillisilla ajaneena kulutus näyttää olevan sellaista 5,6-5,8L/100km. Outoa mielestäni, koska ajotietokone näytti 5,1L/100km ennenkuin tankille kurvailin. Aiemman datan ja tankkausten perusteella tossa vehkeessä se ajotietokoneen lukema näyttää noin 3dl liian vähän. Nyt tuo ero on yhtäkkiä jo 6dl luokkaa. :mad:

En tiedä onko nyt hämminkiä tuolla moottorin puolella vai mikä on, kun tietokone näyttää ok lukemia - mutta tankilla sitten heittää niin pirusti. Aiemmat tankkaukset kaikki osuneet siihen 3dl heittoon karkeasti. Webastoa ei ole nyt käytetty esim viime tankillisella yhtään.

Ostettaessa tuo vehje vei ilman softaa vähemmän mielestäni - ei ollut mikään ongelma päästä 5.0 - 5.2L/100km lukemiin matka-ajo painotteisessa pyörittelyssä.
Rengaspaineet kohdallaan, jarrut ei laahaa? Molemmat nostaa kulutusta helpostikin tuon verran. Ja jarrujen ei oikeasti tarvitse edes paljon laahata, niin kulutus nousee..
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Villi veikkaus että ecu ei osaa laskea polttoaineenkulutusta softan kanssa. Joku muuttuja on vaihtunut mutta polttoaineenkulutuslaskuri ei osaa ottaa sitä huomioon. Esim muutettu ruiskutusmäärää, mutta polttoainelaskuri laskee edelleen vanhalla määrällä jolloin menee kulutuslukema pieleen.

En tiedä mitä softa on muuttanut tai miten auto laskee kulutuksen, mutta veikkaan siis että joku tämänkaltainen asia johtaa vääriin lukemiin.

Jos ei auto siis muualta mitään vuoda että on oletettavasti ihan ehjänä kun noin uusi laitos kuitenkin.
Siis jo softattuna näytti myös 3dl eroa. Nyt kaksi tankillista siis mennyt, että on toi ero korkeempi. Mutta saas nähdä mihin toi asettuu kun kevät etenee. Joutuuko lukemaan koodeja syvemmin et onko siel jotain mahdollisesti vikaa, mikä ei sytytä vikavaloja.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
510
Siis jo softattuna näytti myös 3dl eroa. Nyt kaksi tankillista siis mennyt, että on toi ero korkeempi. Mutta saas nähdä mihin toi asettuu kun kevät etenee. Joutuuko lukemaan koodeja syvemmin et onko siel jotain mahdollisesti vikaa, mikä ei sytytä vikavaloja.
Kesärenkaissa pienempi vierintäkehä? Muutaman prosentin ero + muut epätarkkuudet, niin tuon eron saa jo aikaiseksi.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Siis jo softattuna näytti myös 3dl eroa. Nyt kaksi tankillista siis mennyt, että on toi ero korkeempi. Mutta saas nähdä mihin toi asettuu kun kevät etenee. Joutuuko lukemaan koodeja syvemmin et onko siel jotain mahdollisesti vikaa, mikä ei sytytä vikavaloja.
Juuri sitä meinaankin että polttoaineenkulutuslaskenta ei jostain syystä ota huomioon muutetun softan parametrejä.

Jos ajotietokone/ecu laskee kulutuksen jotenkin vanhoilla/alkuperäisillä polttoainekartoilla, niin se aiheuttaisi tuon eron jos olet huomannut sen heti softauksen jälkeen.

Esmes ecu luulee että 1ms polttoaineen suihkutusajalla menee 1mL polttoainetta, mutta uuden softan kanssa oikeasti meneekin vaikka 1.1mL. (Noi lukemat vaan esimerkkiä varten)

Mutta jostain syystä polttoaineenkulutusalgoritmi ei tiedä tästä muutoksesta mitään eikä osaa ottaa sitä huomioon kun laskee kulutusta.

Toinen vaihtoehto on että sitä on tarkoituksella huijattu luulemaan että sen pitää laittaa enemmän polttoainetta menemään jotta se pääsee haluttuihin paineisiin ja ruiskutusmääriin. Eli jotain kalibraatiota on muokattu.

Mahdoton sanoa varmaksi kun ei tiedä mitä sieltä on oikeasti muutettu.
 

A_J

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
286
Kesärenkaissa pienempi vierintäkehä? Muutaman prosentin ero + muut epätarkkuudet, niin tuon eron saa jo aikaiseksi.
Eikö pienemmällä kehällä tulisi mittariin (mikäli mittari laskee pyörähdyksiä) enemmän kilometrejä eli näyttäisi pienempää kulutusta/matka?
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
34
BMW 525D vm.2011, 3.0 koneella. Softattuna jotain 300hp/600nm.

7.26L näyttäis Fuelion laskenta viimeseltä 25tkm.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
510
Eikö pienemmällä kehällä tulisi mittariin (mikäli mittari laskee pyörähdyksiä) enemmän kilometrejä eli näyttäisi pienempää kulutusta/matka?
Totta, niin päin se onkin. Nyt tarkemmin mietittynä ei tuokaan selitä eroa, koska matkamittarin lukemaahan käytetään myös siihen omaan kulutuslaskelmaan.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
599
2022 Cupra Leon 2.0 TSI 300hp, keskikulutus talvirenkailla 8.2L/100km josta suurin osa moottoritiellä.
Vertailun vuoksi 1.4 TSI Golffi vei samassa ajossa ~6.0L/100km.
 
Liittynyt
07.09.2017
Viestejä
77
2019 G21 BMW 320d Xdrive talven ajot mitattuna 5-5,5 l/100km per tankillinen. Yleensä lähempänä 5, kesällä pari desiä korkeampi. Vuoden omistuksen aikana ei alle viiden eikä yli kuuden.
Ajot vaihdelleet pks:n taajama-kehäajoista useampiin maakuntamatkoihin.
Kovimmat pakkaset hallissa, ulkoa lähtiessä käytetty webastoa.
225/45/18 nastarenkaat / kesärenkaat.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
137
Suzuki Swift 4x4 2014 (1,2-litrainen melko alaväännötön 94hp bensakone), mittarilukema 140tkm. Noin 2,5 vuoden ajalta keskikulutus talvella 6,5ltr/100, kesällä 6,6. Ajo 75% moottoritietä, melko vähän kaupunkiajoa. Syy pienemmälle talvikulutukselle lienee talvirajoitukset; kun ajan 100kmh GPS-nopeutta talvella niin 5-vaihteella kierrokset n. 3100 ja kesällä 120kmh n. 3700rpm. Rengaskoko 185/60-15. Auto on kyllä melkoinen kierrosvingutin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
776
marraskuusta asti ollu tommonen c8 sitikka 2 litrasella bensa automaatilla niin ajotietokone näyttää 11,2 kulutukseks, lähinnä taajama-ajoa ja 1-2 pitempää reissua ollu tossa.
maantiellä noin 500km reissu niin sinne 7-8 litran väliin pääsi nyt talvella eli samoihin lukemiin kun mun aikasempi 3 litranen pösö v6 bensa coupe automaatti
 
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
22
Golf 2019 1.5 TGI DSG, Kulutus seka/ajossa lyhyillä matkoilla noin 4,5-5,5kg/100km. Matka ajossa talvella noin 3.4kg/100km.

Kaasun hinta tällä hetkellä Gasumilla 1.75€/kg. Tää kaasuautoilu on yllättänyt edullisuudellaan kyllä aivan totaalisesti.

Huvittavaa sinänsä että aikaisemmin ei ollut tullut edes harkittua kaasuautoa, nyt sitten hommanneena ei tulisi enää mielenkään hommata dieseliä/bensaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
345
Golf 2019 1.5 TGI DSG, Kulutus seka/ajossa lyhyillä matkoilla noin 4,5-5,5kg/100km. Matka ajossa talvella noin 3.4kg/100km.

Kaasun hinta tällä hetkellä Gasumilla 1.75€/kg. Tää kaasuautoilu on yllättänyt edullisuudellaan kyllä aivan totaalisesti.

Huvittavaa sinänsä että aikaisemmin ei ollut tullut edes harkittua kaasuautoa, nyt sitten hommanneena ei tulisi enää mielenkään hommata dieseliä/bensaa.
Aika samoilla menee A4 2017 2.0 TFSI farkku. 4.33kg+0.25l (E98) /100km menny nyt 44tkm aikana, matka-ajossa talvirajoituksilla menee tosiaan tuonne 3.5 kiloon. Pitsan kun käy hakemassa kylältä niin kulutus nousee sinne reiluun 5 kiloon. Verrokkina pelkkää bensaa menee matka-ajossa vajaa 6l/100km, kaupungissa reilut seitsemän.

Silloin kun ostin tuon 2019, kilometrikustannukset oli puolet bensa-autosta, nykyään enää vain kolmanneksen halvempaa. Tosin taidan tankata pitkälti suomen kalleinta kaasua SEO:lta, 1.85-1.95€/kg.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
462
Onko kaasuautoilu kuinka yleistä Suomessa? Ausseissa se oli paljolti vain taksien käytössä aikoinaan kun bensavero kaasussa oli bensaan verrattuna huomattavasti vähemmän.
Taisikohan olla kolme autoa missä oli kaasu malli saatavilla, Camry, Falcon ja Commodore.
Toki väki niitä asennutti landcruiser ja patrol neliveto autoihin ja toki noihin lava-autoihin missä oli V8 moottori.
En edes muista koska olisin viimeksi nähnyt huoltsikkaa mikä myi kaasua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
345
Onko kaasuautoilu kuinka yleistä Suomessa? Ausseissa se oli paljolti vain taksien käytössä aikoinaan kun bensavero kaasussa oli bensaan verrattuna huomattavasti vähemmän.
Taisikohan olla kolme autoa missä oli kaasu malli saatavilla, Camry, Falcon ja Commodore.
Toki väki niitä asennutti landcruiser ja patrol neliveto autoihin ja toki noihin lava-autoihin missä oli V8 moottori.
En edes muista koska olisin viimeksi nähnyt huoltsikkaa mikä myi kaasua.
Eipä oikeastaan, pienin piirin puuhastelua ja kun EU lähti kieltämään polttomoottoreita piirit sen kun pienenee. Raskaassa liikenteessä tulevaisuutta voi ehkä nähdä, tukirahaa saa valtatieverkon varteen perustettaville tankkauspisteille ja bussiliikenteessä pärjää kilpailutuksissa uusiutuvilla polttoaineilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 490
Viestejä
4 201 308
Jäsenet
70 911
Uusin jäsen
laskostaja

Hinta.fi

Ylös Bottom