Autosi polttoaineen kulutus

-21 vuoden Golf R. 2.0 TSI, neliveto, 320hp imaisee talviolosuhteissa matka-ajossa 5.8l/100km ja taajamapyörittelyssä 8-10l/100km. Polttoaineena 98E5.
 
Yksilitrainen ja kolmipyttyinen -17 Focus näyttäisi vievän noin 7l/100km täydestä täyteen tankkaus- mittauksella talviolosuhteissa. Sisältää sekä kaupunki, että maantieajoa vaihtelevasti.

Auton oma ajotietokone näyttää keskikulutukseksi noin 2l/100km myös resetoinnin jälkeen ja se nyt ei tietenkään pidä paikkaansa. En ole tosin jaksanut ottaa stressiä asiasta ja sen takia jäänyt korjaamatta.
 
Land Rover Discovery 3 2,7 TDV6 -05 menee omassa ajossa keskikulutuksella 9l/100km (320tkm kokemuksella). 8,5l vei kun oli standardi renkaat 245/45/18. Kaupunkiajossa tuo 2,8t tankki veisi varmastikin liki 12l.
 
Mahtaako täällä olla VW Caddyn omistajia?

Itsellä käytössä Caddy Maxi versio 2 litran TDI moottorilla vm 2016. DFSD on moottorikoodi ja kuuluu siihen uudempaan EA288 moottorikonstruktioon.
Ajoneuvossa on softa sisässä. PAljolti matka-ajoa nyt viime tankillisilla ajaneena kulutus näyttää olevan sellaista 5,6-5,8L/100km. Outoa mielestäni, koska ajotietokone näytti 5,1L/100km ennenkuin tankille kurvailin. Aiemman datan ja tankkausten perusteella tossa vehkeessä se ajotietokoneen lukema näyttää noin 3dl liian vähän. Nyt tuo ero on yhtäkkiä jo 6dl luokkaa. :mad:

En tiedä onko nyt hämminkiä tuolla moottorin puolella vai mikä on, kun tietokone näyttää ok lukemia - mutta tankilla sitten heittää niin pirusti. Aiemmat tankkaukset kaikki osuneet siihen 3dl heittoon karkeasti. Webastoa ei ole nyt käytetty esim viime tankillisella yhtään.

Ostettaessa tuo vehje vei ilman softaa vähemmän mielestäni - ei ollut mikään ongelma päästä 5.0 - 5.2L/100km lukemiin matka-ajo painotteisessa pyörittelyssä.
 
Villi veikkaus että ecu ei osaa laskea polttoaineenkulutusta softan kanssa. Joku muuttuja on vaihtunut mutta polttoaineenkulutuslaskuri ei osaa ottaa sitä huomioon. Esim muutettu ruiskutusmäärää, mutta polttoainelaskuri laskee edelleen vanhalla määrällä jolloin menee kulutuslukema pieleen.

En tiedä mitä softa on muuttanut tai miten auto laskee kulutuksen, mutta veikkaan siis että joku tämänkaltainen asia johtaa vääriin lukemiin.

Jos ei auto siis muualta mitään vuoda että on oletettavasti ihan ehjänä kun noin uusi laitos kuitenkin.
 
Mahtaako täällä olla VW Caddyn omistajia?

Itsellä käytössä Caddy Maxi versio 2 litran TDI moottorilla vm 2016. DFSD on moottorikoodi ja kuuluu siihen uudempaan EA288 moottorikonstruktioon.
Ajoneuvossa on softa sisässä. PAljolti matka-ajoa nyt viime tankillisilla ajaneena kulutus näyttää olevan sellaista 5,6-5,8L/100km. Outoa mielestäni, koska ajotietokone näytti 5,1L/100km ennenkuin tankille kurvailin. Aiemman datan ja tankkausten perusteella tossa vehkeessä se ajotietokoneen lukema näyttää noin 3dl liian vähän. Nyt tuo ero on yhtäkkiä jo 6dl luokkaa. :mad:

En tiedä onko nyt hämminkiä tuolla moottorin puolella vai mikä on, kun tietokone näyttää ok lukemia - mutta tankilla sitten heittää niin pirusti. Aiemmat tankkaukset kaikki osuneet siihen 3dl heittoon karkeasti. Webastoa ei ole nyt käytetty esim viime tankillisella yhtään.

Ostettaessa tuo vehje vei ilman softaa vähemmän mielestäni - ei ollut mikään ongelma päästä 5.0 - 5.2L/100km lukemiin matka-ajo painotteisessa pyörittelyssä.

Rengaspaineet kohdallaan, jarrut ei laahaa? Molemmat nostaa kulutusta helpostikin tuon verran. Ja jarrujen ei oikeasti tarvitse edes paljon laahata, niin kulutus nousee..
 
Villi veikkaus että ecu ei osaa laskea polttoaineenkulutusta softan kanssa. Joku muuttuja on vaihtunut mutta polttoaineenkulutuslaskuri ei osaa ottaa sitä huomioon. Esim muutettu ruiskutusmäärää, mutta polttoainelaskuri laskee edelleen vanhalla määrällä jolloin menee kulutuslukema pieleen.

En tiedä mitä softa on muuttanut tai miten auto laskee kulutuksen, mutta veikkaan siis että joku tämänkaltainen asia johtaa vääriin lukemiin.

Jos ei auto siis muualta mitään vuoda että on oletettavasti ihan ehjänä kun noin uusi laitos kuitenkin.

Siis jo softattuna näytti myös 3dl eroa. Nyt kaksi tankillista siis mennyt, että on toi ero korkeempi. Mutta saas nähdä mihin toi asettuu kun kevät etenee. Joutuuko lukemaan koodeja syvemmin et onko siel jotain mahdollisesti vikaa, mikä ei sytytä vikavaloja.
 
Siis jo softattuna näytti myös 3dl eroa. Nyt kaksi tankillista siis mennyt, että on toi ero korkeempi. Mutta saas nähdä mihin toi asettuu kun kevät etenee. Joutuuko lukemaan koodeja syvemmin et onko siel jotain mahdollisesti vikaa, mikä ei sytytä vikavaloja.

Kesärenkaissa pienempi vierintäkehä? Muutaman prosentin ero + muut epätarkkuudet, niin tuon eron saa jo aikaiseksi.
 
Siis jo softattuna näytti myös 3dl eroa. Nyt kaksi tankillista siis mennyt, että on toi ero korkeempi. Mutta saas nähdä mihin toi asettuu kun kevät etenee. Joutuuko lukemaan koodeja syvemmin et onko siel jotain mahdollisesti vikaa, mikä ei sytytä vikavaloja.

Juuri sitä meinaankin että polttoaineenkulutuslaskenta ei jostain syystä ota huomioon muutetun softan parametrejä.

Jos ajotietokone/ecu laskee kulutuksen jotenkin vanhoilla/alkuperäisillä polttoainekartoilla, niin se aiheuttaisi tuon eron jos olet huomannut sen heti softauksen jälkeen.

Esmes ecu luulee että 1ms polttoaineen suihkutusajalla menee 1mL polttoainetta, mutta uuden softan kanssa oikeasti meneekin vaikka 1.1mL. (Noi lukemat vaan esimerkkiä varten)

Mutta jostain syystä polttoaineenkulutusalgoritmi ei tiedä tästä muutoksesta mitään eikä osaa ottaa sitä huomioon kun laskee kulutusta.

Toinen vaihtoehto on että sitä on tarkoituksella huijattu luulemaan että sen pitää laittaa enemmän polttoainetta menemään jotta se pääsee haluttuihin paineisiin ja ruiskutusmääriin. Eli jotain kalibraatiota on muokattu.

Mahdoton sanoa varmaksi kun ei tiedä mitä sieltä on oikeasti muutettu.
 
Kesärenkaissa pienempi vierintäkehä? Muutaman prosentin ero + muut epätarkkuudet, niin tuon eron saa jo aikaiseksi.

Eikö pienemmällä kehällä tulisi mittariin (mikäli mittari laskee pyörähdyksiä) enemmän kilometrejä eli näyttäisi pienempää kulutusta/matka?
 
BMW 525D vm.2011, 3.0 koneella. Softattuna jotain 300hp/600nm.

7.26L näyttäis Fuelion laskenta viimeseltä 25tkm.
 
Eikö pienemmällä kehällä tulisi mittariin (mikäli mittari laskee pyörähdyksiä) enemmän kilometrejä eli näyttäisi pienempää kulutusta/matka?

Totta, niin päin se onkin. Nyt tarkemmin mietittynä ei tuokaan selitä eroa, koska matkamittarin lukemaahan käytetään myös siihen omaan kulutuslaskelmaan.
 
2022 Cupra Leon 2.0 TSI 300hp, keskikulutus talvirenkailla 8.2L/100km josta suurin osa moottoritiellä.
Vertailun vuoksi 1.4 TSI Golffi vei samassa ajossa ~6.0L/100km.
 
2019 G21 BMW 320d Xdrive talven ajot mitattuna 5-5,5 l/100km per tankillinen. Yleensä lähempänä 5, kesällä pari desiä korkeampi. Vuoden omistuksen aikana ei alle viiden eikä yli kuuden.
Ajot vaihdelleet pks:n taajama-kehäajoista useampiin maakuntamatkoihin.
Kovimmat pakkaset hallissa, ulkoa lähtiessä käytetty webastoa.
225/45/18 nastarenkaat / kesärenkaat.
 
Suzuki Swift 4x4 2014 (1,2-litrainen melko alaväännötön 94hp bensakone), mittarilukema 140tkm. Noin 2,5 vuoden ajalta keskikulutus talvella 6,5ltr/100, kesällä 6,6. Ajo 75% moottoritietä, melko vähän kaupunkiajoa. Syy pienemmälle talvikulutukselle lienee talvirajoitukset; kun ajan 100kmh GPS-nopeutta talvella niin 5-vaihteella kierrokset n. 3100 ja kesällä 120kmh n. 3700rpm. Rengaskoko 185/60-15. Auto on kyllä melkoinen kierrosvingutin.
 
marraskuusta asti ollu tommonen c8 sitikka 2 litrasella bensa automaatilla niin ajotietokone näyttää 11,2 kulutukseks, lähinnä taajama-ajoa ja 1-2 pitempää reissua ollu tossa.
maantiellä noin 500km reissu niin sinne 7-8 litran väliin pääsi nyt talvella eli samoihin lukemiin kun mun aikasempi 3 litranen pösö v6 bensa coupe automaatti
 
Golf 2019 1.5 TGI DSG, Kulutus seka/ajossa lyhyillä matkoilla noin 4,5-5,5kg/100km. Matka ajossa talvella noin 3.4kg/100km.

Kaasun hinta tällä hetkellä Gasumilla 1.75€/kg. Tää kaasuautoilu on yllättänyt edullisuudellaan kyllä aivan totaalisesti.

Huvittavaa sinänsä että aikaisemmin ei ollut tullut edes harkittua kaasuautoa, nyt sitten hommanneena ei tulisi enää mielenkään hommata dieseliä/bensaa.
 
Golf 2019 1.5 TGI DSG, Kulutus seka/ajossa lyhyillä matkoilla noin 4,5-5,5kg/100km. Matka ajossa talvella noin 3.4kg/100km.

Kaasun hinta tällä hetkellä Gasumilla 1.75€/kg. Tää kaasuautoilu on yllättänyt edullisuudellaan kyllä aivan totaalisesti.

Huvittavaa sinänsä että aikaisemmin ei ollut tullut edes harkittua kaasuautoa, nyt sitten hommanneena ei tulisi enää mielenkään hommata dieseliä/bensaa.
Aika samoilla menee A4 2017 2.0 TFSI farkku. 4.33kg+0.25l (E98) /100km menny nyt 44tkm aikana, matka-ajossa talvirajoituksilla menee tosiaan tuonne 3.5 kiloon. Pitsan kun käy hakemassa kylältä niin kulutus nousee sinne reiluun 5 kiloon. Verrokkina pelkkää bensaa menee matka-ajossa vajaa 6l/100km, kaupungissa reilut seitsemän.

Silloin kun ostin tuon 2019, kilometrikustannukset oli puolet bensa-autosta, nykyään enää vain kolmanneksen halvempaa. Tosin taidan tankata pitkälti suomen kalleinta kaasua SEO:lta, 1.85-1.95€/kg.
 
Onko kaasuautoilu kuinka yleistä Suomessa? Ausseissa se oli paljolti vain taksien käytössä aikoinaan kun bensavero kaasussa oli bensaan verrattuna huomattavasti vähemmän.
Taisikohan olla kolme autoa missä oli kaasu malli saatavilla, Camry, Falcon ja Commodore.
Toki väki niitä asennutti landcruiser ja patrol neliveto autoihin ja toki noihin lava-autoihin missä oli V8 moottori.
En edes muista koska olisin viimeksi nähnyt huoltsikkaa mikä myi kaasua.
 
Onko kaasuautoilu kuinka yleistä Suomessa? Ausseissa se oli paljolti vain taksien käytössä aikoinaan kun bensavero kaasussa oli bensaan verrattuna huomattavasti vähemmän.
Taisikohan olla kolme autoa missä oli kaasu malli saatavilla, Camry, Falcon ja Commodore.
Toki väki niitä asennutti landcruiser ja patrol neliveto autoihin ja toki noihin lava-autoihin missä oli V8 moottori.
En edes muista koska olisin viimeksi nähnyt huoltsikkaa mikä myi kaasua.
Eipä oikeastaan, pienin piirin puuhastelua ja kun EU lähti kieltämään polttomoottoreita piirit sen kun pienenee. Raskaassa liikenteessä tulevaisuutta voi ehkä nähdä, tukirahaa saa valtatieverkon varteen perustettaville tankkauspisteille ja bussiliikenteessä pärjää kilpailutuksissa uusiutuvilla polttoaineilla.
 
En tiedä onko tämä nyt oikea paikka aiheeseen liittyen kysyä kun sivuaa aika montaa osa-aluetta.

Kiinnostuin nyt hiukan uuden auton hankittua seuraamaan auton keskikulutusta ja bensakustannuksia. Meinasin ensin laittaa kaiken datan exceliin mutta törmäsin keskusteluissa Spritmonitor sovellukseen.

Itselläni kuitenkin PHEV ja olisin ollut kiinnostunut lisäämään tuohon seurantaan jotenkin nuo latauksesta koituvat kustannukset myös bensan lisäksi, mutta en itse ainakaan suoraan keksinyt onko se tuolla Spritmonitor mahdollista.

Onko joku toteuttanut vastaavaa PHEV bensa+latauskustannus seurantaa Spritmonitorilla ja miten sen toteuttanut? Tai löytyykö siihen jotakin muuta fiksumpaa iOS sovellusta?

Edit: Yksi purkkaviritys voisi olla joka tankkauksen jälkeen katsoa latausboksista ladattu sähkönmäärä tankkausjakson aikana ja lisätä sen kustannus tankkaushintaan lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Itse jaksoin ensimmäisen vuoden kirjata Exceliin plugarin sähköihin ja bensaan menneen rahan, jotta saatoin taputtaa itseäni olkapäälle todeten että oli ihan fiksu vaihto bensavehkeestä plugariin. 28 000 km otannalla helmikuusta 2023 tammikuuhun 2024 sähköön kului 806 euroa ja bensaan 867 euroa. Sähköissä mukana niin kotilataukset kuin julkisilla pisteillä latauksetkin. Saan ladattua töissäkin, niin sen takia kulkee noin vähillä bensoilla. Talvi oli kylmä, niin väittäisin bensankulutusta nostaneen se, ettei auton keulalla ollut pahveja, joten bensakone varmasti kävi toisinaan vain sen takia, etta sai pidettyä itsensä/jäähdytysnesteen lämpimänä. Pitää ensi talveksi laittaa pahvit. Autona Renault Captur.
 
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW

Maantieajo 80-rajoituksilla: noin 3.7 - 3.8 l/100km
Maantieajo 100-rajoituksilla: noin 4.0 - 4.2 l/100km
Pitkän ajan keskikulutus: 4.7 l/100km

Lukemat ovat ajotietokoneen mittaamia. Kerran mittasin tankatessa, että ajotietokone näytti noin desin liian vähän. Ilahduttavan vähällä menee etenkin matka-ajossa. Tuo uudempi 1.6 TDI kone on myös tuntuvasti pirteämpi vanhempiin verrattuna.

Talvella kulutus nousee sitten reilusti. Keskikulutus taisi nousta 5.5 litran tuntumaan viime talven pakkasilla. Vaikka maski on ummessa, niin webasto pauhaa tiheään. Lisäksi kitkarenkaiden vierintävastus ei ole ihan Michelin Primacy E -kesärenkaiden tasolla.
 
Kerran mittasin tankatessa, että ajotietokone näytti noin desin liian vähän.

Ehkä Skodat ovat jopa tarkkoja, mutta yksi tarkistus on aika vähän. Useita kymmeniä kertoja olen itse tsekannut ja muistaessani yhä tarkistan, paljonko on ajettu edellisestä. Toyotalla heitto on ollut nollasta puoleen litraan ja useimmiten se on n. 3 desiä. Ajostakin tuntuu riippuvan. Tankkauksesta mittaaminenkin voi aiheuttaa virheen. Esim. jollain pumpulla auto on kallellaan pumppua kohti ja toisella toiseen suuntaan. Tällainen virhe tietysti tasaantuu tankkausten myötä. Ja tietty jos käy tasan samalla pistoolilla laittamassa, niin ei voine olla suuri virhe.
 
Omassa -16 1.6 TDI Passatissa mittari valehtelee noin 0,1-0,6 litraa satasella. Pitkien matkojen ajoissa vähiten ja talven arkiajossa eniten. Webasto ja oma arkiajoprofiili nostaa talvella paljon(motaria ja taajamaa, ei käytännössä maantietä) sekä mittarissa yleensä 10 yli rajoituksen. Ympärivuoden keskikulutus on noin 6l/100km. Muutamia 4 alkuisia reissuja tehty, mutta yleensä lapin reissut 5,5 kulutuksella suksipoksin takia.
 
Omassa -16 1.6 TDI Passatissa mittari valehtelee noin 0,1-0,6 litraa satasella. Pitkien matkojen ajoissa vähiten ja talven arkiajossa eniten. Webasto ja oma arkiajoprofiili nostaa talvella paljon(motaria ja taajamaa, ei käytännössä maantietä) sekä mittarissa yleensä 10 yli rajoituksen. Ympärivuoden keskikulutus on noin 6l/100km. Muutamia 4 alkuisia reissuja tehty, mutta yleensä lapin reissut 5,5 kulutuksella suksipoksin takia.
Webaston käyttö ei näy lukemassa eli lisää virhettä. Volvon ajotietokone näyttää n. 0,5 L/100 km liian vähän, eli jos tankkausväki on 800 km, niin neljä litraa menee kesälläkin enemmän tankkiin kuin mitä ajotietokone väittää kuluneen. Tankkaan pääsääntöisesti aina samalla mittarilla ja korkkia myöten, joten kallistuskulmat eivät selitä virhettä.
 
Webaston käyttö ei näy lukemassa eli lisää virhettä.
Riippuu autosta. B7 Passatissa Webasto tai esimerkiksi hiukkassuodattimen poltto ei näkynyt auton kulutusmittarissa. Nykyisessä 2018 Octaviassa molemmat näkyvät. Ajotietokone oikein näyttää, mikä on webaston osuus kulutuksesta.
 
Bmw 320d xdrive 2019 G21, Mikkelistä PKS:lle 230 km, keskinopeus 108,5. Aika paljon jonossa jojoilua:
5.0 l / 100 km tankilta mitattuna.
 
En tiedä onko tämä nyt oikea paikka aiheeseen liittyen kysyä kun sivuaa aika montaa osa-aluetta.

Kiinnostuin nyt hiukan uuden auton hankittua seuraamaan auton keskikulutusta ja bensakustannuksia. Meinasin ensin laittaa kaiken datan exceliin mutta törmäsin keskusteluissa Spritmonitor sovellukseen.

Itselläni kuitenkin PHEV ja olisin ollut kiinnostunut lisäämään tuohon seurantaan jotenkin nuo latauksesta koituvat kustannukset myös bensan lisäksi, mutta en itse ainakaan suoraan keksinyt onko se tuolla Spritmonitor mahdollista.

Onko joku toteuttanut vastaavaa PHEV bensa+latauskustannus seurantaa Spritmonitorilla ja miten sen toteuttanut? Tai löytyykö siihen jotakin muuta fiksumpaa iOS sovellusta?

Edit: Yksi purkkaviritys voisi olla joka tankkauksen jälkeen katsoa latausboksista ladattu sähkönmäärä tankkausjakson aikana ja lisätä sen kustannus tankkaushintaan lisää.


kyllä ainakin spritmonitoriin voi lataustietoja syöttää, kunhan auton tyyppi on sähkö. sitä en tiedä voiko noita molempia yhtäaikaa.. jos auto on phev. nettisivujen kautta taitaa olla monipuolisempi toi spritmonitor kuin appilla käytettynä
 
Bemarin i8:lla Espoo -> Hanko -> Espoo, Fagervikin mutkapätkän kautta kanttaillen noin 250km. Matkan kulutus itse laskettuna 5,2L/100km. Auto ladattu Espoossa ja Hangossa.

Pk-seudun lähiöpyörittelyssä menee paljon vähemmällä, kun viitsii latailla pääsee sinne 3,5-3,7L/100km -kulutuksiin. Käytännössä siis reilut 1000km 37 litralla bensaa.
 
Vw polo -87 tullut ajeltua nyt töihin reilu 100km/h tai reilu 80km/h rekkojen perässä. Kulutus pyörii välillä 5.5 - 6.2, eli ei kovin paha kun ruiskuakaan ei tähän vuosimalliin vielä keksitty. Autoa ei ole juurikaan muutettu, paitsi alustasarjalla. Auttaneeko tuo yhtään? Vähän tekisi mieli rakennella joku pohjapanssari ja nypätä ruiskutekniikka jostain uudemmasta polosta tai golfista, niin kulkisi vähemmällä:think:
 
Onko kaasuautoilu kuinka yleistä Suomessa? Ausseissa se oli paljolti vain taksien käytössä aikoinaan kun bensavero kaasussa oli bensaan verrattuna huomattavasti vähemmän.
Taisikohan olla kolme autoa missä oli kaasu malli saatavilla, Camry, Falcon ja Commodore.
Toki väki niitä asennutti landcruiser ja patrol neliveto autoihin ja toki noihin lava-autoihin missä oli V8 moottori.
En edes muista koska olisin viimeksi nähnyt huoltsikkaa mikä myi kaasua.
Ei varmaan hirveän yleistä, oisinkohan facebookin kaasuautoiluryhmästä lukenut että 1-2% luokkaa suomalaisista henkilöautoista kulkee kaasulla. Biokaasu maksaa nykyisellään n. 1.70€/kg ja oma farkkupassatti kuluttaa vähän reilut 4kg satasella (toki väittää kulutuksen alittavan 4 mutta tankattu kaasu ja ajetut kilometrit laskettuna menee yli sen neljän. Eli satanen ajoa maksaa sellaset 7-8€ polttoaineen osalta. Miinusta noissa ehkä pienehköt bensatankit varalla. Tietenkin oman bensa-auton voi muuntaa 2-3 tonnilla kaasuautoksi, dieselistä sitä ei oikein toimivasti saa konvertoitua. Tämän muutostyönkin tuki tosin loppui pari vuotta sitten, jolloin taisi olla tonnin luokkaa.

Uusia kaasuautoja ei tule, käytettyjen markkinat käyvät ihan suhteellisen virkeänä. Gasumeja on isojen kaupunkien kupeessa ja motarien varsissa aika paljon, muttei erityisen tiheään. Sen lisäksi biokaasua saa joiltain jätelaitoksilta suunnilleen samaan hintaan. Gasum päivittää hintansa korkeintaan kuukausittain ja se on viime kuukausina/vuosina noussut aina kuukauden, parin välein pari senttiä kilolta.

Sitten on vielä se seikka, että esim. Tampereen Ikealla henkilöautoille tarkoitetuilta tankeilta tankataan kai aika usein isommille autoille jonkun tankkausletkumuuntimen avulla niin paljon kaasua, ettei kaasua riitä ennen seuraavaa täyttökertaa henkilöautoille kuin muutama kilo per tankkauskerta.
 
Tankkauksesta mittaaminenkin voi aiheuttaa virheen. Esim. jollain pumpulla auto on kallellaan pumppua kohti ja toisella toiseen suuntaan. Tällainen virhe tietysti tasaantuu tankkausten myötä. Ja tietty jos käy tasan samalla pistoolilla laittamassa, niin ei voine olla suuri virhe.
Riippunee autostakin, kuinka tarkkaan samassa täytössä täyttöpistooli milloinkin hörppää ja naksahtaa, tai miten samassa asennossa sitä pystyy pitämään, ja tankkauspaikasta millaiset routamontut siinä on satunnaistamassa auton asentoa.

Omissa tankkauksissa vaihtelee isosti, vaikka ajo ei hirveästi muutu, tietokoneen antamat lukemat ovat järkeviä ja spritmonitorin pitkä keskiarvo pysyy vakaana. Kun tankkaa 20-30 litraa kerralla, on yksittäisen mittauksen virhekin täyttöasteen vaihtelusta yli kaksinkertainen verrattaessa ison dieselin kuivaksi ajaviin.

Esimerkiksi Spritmonitorin 5,1 l tai 8,0 l olisi uskottava ellen tietäisi että ajo oli normaalia seka-ajoani ja ajotietokone näytti molemmissa aika lähelle pitkää keskiarvoa, joka on vähän yli 6. Todellisuudessa tiedän, että kyseessä on täyttöasteen ero.
 
Ainakin täällä Kuopiossa ei oo minulle ikinä käyny sellasta tilannetta että kaasua ei olis ollut jäljellä Gasumilla. Tähänkin kun ottaa huomioon että Kuopiossa on vain 1 kaasun tankkausasema, ja sen lähellä todella monen kuljetusyrityksen terminaalit niin ei ainakaan täällä ole paha tilanne kaasun riittävyyden kanssa. Itselläni Golffi tosiaan ilmottaa sen 3.2kg matka-ajossa kulutusta, todellinen laskettu määrä pyörinyt jossain 3.2-3.4 hujakoilla, eli kyllä siinä pientä heittoa on ollut.
 
Ainakin täällä Kuopiossa ei oo minulle ikinä käyny sellasta tilannetta että kaasua ei olis ollut jäljellä Gasumilla. Tähänkin kun ottaa huomioon että Kuopiossa on vain 1 kaasun tankkausasema, ja sen lähellä todella monen kuljetusyrityksen terminaalit niin ei ainakaan täällä ole paha tilanne kaasun riittävyyden kanssa. Itselläni Golffi tosiaan ilmottaa sen 3.2kg matka-ajossa kulutusta, todellinen laskettu määrä pyörinyt jossain 3.2-3.4 hujakoilla, eli kyllä siinä pientä heittoa on ollut.
Siis eikös se ongelma ole se että siinä välisäiliössä ei ole painetta saatu vielä nostettua. Jollain kompressorillahan se välisäiliö pikkuhiljaa täytetään, josta sitten menee nopeasti autoon.
 
2016 Auris 1.2t farkku on viimeiset 10 tankillista syönyt ajotietokoneen mukaan 4,6 - 5,5 l/100km. Muutama tarkistuslaskenta on näyttänyt 0,1 - 0,2 l/100km enemmän kuin ajotietokone. Isommat lukemat pääasiassa ilmastointi päällä. Aiemmin oli ecorenkaat joilla kulutus oli n. 0,3 l/100km pienempi kuin uusilla Premiumcontact 7:illä.
 
Vertailuna:
Volvo XC70 2015 D4 AWD AT, 1150 km puhdas matka-ajo 7,48l/100km
Volvo V90 CC 2021 B4 AWD AT (kevythybridi), sama reitti matka-ajoa, 5,84l/100km

Molemmilla kerroilla ei oltu tien tukkeena ja ohi mentiin kun oli järkevää.

XC70 pitkän ajan keskikulutus (n. 80tkm) tankista mitattuna 8,46l/100km. Sisältää noin 70% kaupunkia/taajamaa. Webaston käyttö, kärryn veto ja kaikki kikkailut mukana lukemassa, kun on tankilla lukemat kirjattu. Alin tankillinen 5,96l/100km, korkein kulutus tankillisella 11,66l/100km
 
Viimeksi muokattu:
Miten paljon noihin ajotietokoneen ilmoittamiin luotatte tai teette tarkistuksia tankkaamalla piripintaan litrat ja jakamalla kuljetulla matkalla? Varmaan uudehkoissa autoissa toimii yllättävän tarkasti, mutta itsellä oli yksi tojo (corolla E130 1.6 vapari) jossa 100tonnin jälkeen alkoi tulla ihan uskomaton poikkeama todellisen lutkutuksen ja tietokoneen ilmoittaman kanssa, kun kojelaudassa luki jotain täysin utopistista 4 litraa satkulle, kun tankkauksin mittaamalla kulutus oli edelleen ihan samaa 7-8 litraa satkulle mitä koko auton historian. Auto lähti lopulta vaihtoon ihan muista syistä, mutta mikä vika missä selittäisi tuon heiton? Muuten auto toimi hyvin ilman ongelmia tai vikakoodeja.
 
Miten paljon noihin ajotietokoneen ilmoittamiin luotatte tai teette tarkistuksia tankkaamalla piripintaan litrat ja jakamalla kuljetulla matkalla? Varmaan uudehkoissa autoissa toimii yllättävän tarkasti, mutta itsellä oli yksi tojo (corolla E130 1.6 vapari) jossa 100tonnin jälkeen alkoi tulla ihan uskomaton poikkeama todellisen lutkutuksen ja tietokoneen ilmoittaman kanssa, kun kojelaudassa luki jotain täysin utopistista 4 litraa satkulle, kun tankkauksin mittaamalla kulutus oli edelleen ihan samaa 7-8 litraa satkulle mitä koko auton historian. Auto lähti lopulta vaihtoon ihan muista syistä, mutta mikä vika missä selittäisi tuon heiton? Muuten auto toimi hyvin ilman ongelmia tai vikakoodeja.

Itse olen pitänyt ajotietokoneen kulutuslukemaa lähinnä viitteenä, enkä tätä tietoa ole käyttänyt mihinkään. Pääsääntöisesti aina tankannut täyteen ja siitä saanut kulutukset.
 
Ei sitä hirmu usein tule laskettua todellista kulutusta. Kerran 2-3 kuukauteen noin? Ja melkein aina kun käy pidemmillä reissuilla kun yleensä on kulujenjakaja
 
vw passat 2.0 tdi 140hv neliveto 6-v manuaali. maantieajossa 7.1L/100km (pienin lukema mitä saanu kun ajanu hissukseen, käyttäen vakkaria ja yli 100kmh 6-vaihdetta)

aika janoinen peli. Taitaa olla vaan niin painava auto, ettei saa menee pienemmäl vaikka miten sukkasillaan ajaa. Tohon viel 1000€/vuosi verot jne.

kulutus katottu vaan ajotietokoneesta, en tiedä tarkkuudesta.
 
Miten paljon noihin ajotietokoneen ilmoittamiin luotatte tai teette tarkistuksia tankkaamalla piripintaan litrat ja jakamalla kuljetulla matkalla?

Uusi Skoda Kamiq heitti ensimäisellä täydellä tankilla 1 dl mitattuna versus ilmoitettuna, että tämä osui ainakin aika hyvin. Omaa kulutusta seuraan koko ajan mielenkiinnosta tankkauksien perusteella, en ajotietokoneella.
 
vw passat 2.0 tdi 140hv neliveto 6-v manuaali. maantieajossa 7.1L/100km (pienin lukema mitä saanu kun ajanu hissukseen, käyttäen vakkaria ja yli 100kmh 6-vaihdetta)

aika janoinen peli. Taitaa olla vaan niin painava auto, ettei saa menee pienemmäl vaikka miten sukkasillaan ajaa. Tohon viel 1000€/vuosi verot jne.

kulutus katottu vaan ajotietokoneesta, en tiedä tarkkuudesta.
Voisiko olla DPF tukossa (jos autossa sellainen on) joka lisäisi kulutusta? Ja eihän jarrut laahaa? Kyllä tuo pitäs matkassa 5-6l/100 km mennä ajotietokoneen mukaan nyt ainakin, eikä todellinenkaan siitä kaukana voi olla.

Mulla 1.6 TDI farkku Passat 6-v manuaalina syö pidemmässä matka-ajossa ajotietokoneen mukaan sen 4,7-5,2 l/100 km. Laskettu siellä 5 litran tuntumassa.
 
Voisiko olla DPF tukossa (jos autossa sellainen on) joka lisäisi kulutusta? Ja eihän jarrut laahaa? Kyllä tuo pitäs matkassa 5-6l/100 km mennä ajotietokoneen mukaan nyt ainakin, eikä todellinenkaan siitä kaukana voi olla.

Mulla 1.6 TDI farkku Passat 6-v manuaalina syö pidemmässä matka-ajossa ajotietokoneen mukaan sen 4,7-5,2 l/100 km. Laskettu siellä 5 litran tuntumassa.

ei oo dpf:ää.

mielestäni jarrutkaa ei laahaa, etupää ainakin just tarkistettu.

Spritmonitor.de:ssä 500 muuta samanlaisella pelillä ajelevaa:
1719509868471.png




:tdown:

edit: lisäsin hakuehtoihin 4motion:

Eli aika linjassa taitaa olla sit, selvästi toi nelivedon lisäpaino nostaa kulutusta?

Tosin luulis että pääsisin tohon ~6 litraan omalla ajotyylillä.

Toki ilmastointi huutaa täysillä näillä helteillä, varmaan 0,5L menee sen piikkiin.

1719510065151.png
 

Liitteet

  • 1719510005490.png
    1719510005490.png
    4,5 KB · Luettu: 3
ei oo dpf:ää.

mielestäni jarrutkaa ei laahaa, etupää ainakin just tarkistettu.

Spritmonitor.de:ssä 500 muuta samanlaisella pelillä ajelevaa:
1719509868471.png




:tdown:

edit: lisäsin hakuehtoihin 4motion:

Eli aika linjassa taitaa olla sit, selvästi toi nelivedon lisäpaino nostaa kulutusta?

Tosin luulis että pääsisin tohon ~6 litraan omalla ajotyylillä.

Toki ilmastointi huutaa täysillä näillä helteillä, varmaan 0,5L menee sen piikkiin.

1719510065151.png
Näyttäis kyllä olevan ihan linjassaan. Mulla meni myös ihan ohi että kyseessä on 4motion.
 
Kävin köröttelemässä i8:lla maanteitä noin 540km verran ja itse laskettu kulutus näytti 5,48L/100km + 4,8kwh matkan aikana ladattua sähköenergiaa + kotoolta akku täynnä, 5,2kwh (netto).
 
ei oo dpf:ää.

mielestäni jarrutkaa ei laahaa, etupää ainakin just tarkistettu.

Spritmonitor.de:ssä 500 muuta samanlaisella pelillä ajelevaa:
1719509868471.png




:tdown:

edit: lisäsin hakuehtoihin 4motion:

Eli aika linjassa taitaa olla sit, selvästi toi nelivedon lisäpaino nostaa kulutusta?

Tosin luulis että pääsisin tohon ~6 litraan omalla ajotyylillä.

Toki ilmastointi huutaa täysillä näillä helteillä, varmaan 0,5L menee sen piikkiin.

1719510065151.png
Ei se paino niinkään, vaan voimansiirron kitkat. Kyseessä lienee torsen neliveto, jos on ennen DPF aikakautta. Liekö vielä 5v aski?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 426
Viestejä
4 593 184
Jäsenet
75 653
Uusin jäsen
ven

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom