Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mahtaako täällä olla VW Caddyn omistajia?
Itsellä käytössä Caddy Maxi versio 2 litran TDI moottorilla vm 2016. DFSD on moottorikoodi ja kuuluu siihen uudempaan EA288 moottorikonstruktioon.
Ajoneuvossa on softa sisässä. PAljolti matka-ajoa nyt viime tankillisilla ajaneena kulutus näyttää olevan sellaista 5,6-5,8L/100km. Outoa mielestäni, koska ajotietokone näytti 5,1L/100km ennenkuin tankille kurvailin. Aiemman datan ja tankkausten perusteella tossa vehkeessä se ajotietokoneen lukema näyttää noin 3dl liian vähän. Nyt tuo ero on yhtäkkiä jo 6dl luokkaa.
En tiedä onko nyt hämminkiä tuolla moottorin puolella vai mikä on, kun tietokone näyttää ok lukemia - mutta tankilla sitten heittää niin pirusti. Aiemmat tankkaukset kaikki osuneet siihen 3dl heittoon karkeasti. Webastoa ei ole nyt käytetty esim viime tankillisella yhtään.
Ostettaessa tuo vehje vei ilman softaa vähemmän mielestäni - ei ollut mikään ongelma päästä 5.0 - 5.2L/100km lukemiin matka-ajo painotteisessa pyörittelyssä.
Nostaa joo, mutta kyseisesten ongelmien aiheuttama kulutuslisä näkyisi ajotietokoneessa.Rengaspaineet kohdallaan, jarrut ei laahaa? Molemmat nostaa kulutusta helpostikin tuon verran. Ja jarrujen ei oikeasti tarvitse edes paljon laahata, niin kulutus nousee..
Villi veikkaus että ecu ei osaa laskea polttoaineenkulutusta softan kanssa. Joku muuttuja on vaihtunut mutta polttoaineenkulutuslaskuri ei osaa ottaa sitä huomioon. Esim muutettu ruiskutusmäärää, mutta polttoainelaskuri laskee edelleen vanhalla määrällä jolloin menee kulutuslukema pieleen.
En tiedä mitä softa on muuttanut tai miten auto laskee kulutuksen, mutta veikkaan siis että joku tämänkaltainen asia johtaa vääriin lukemiin.
Jos ei auto siis muualta mitään vuoda että on oletettavasti ihan ehjänä kun noin uusi laitos kuitenkin.
Siis jo softattuna näytti myös 3dl eroa. Nyt kaksi tankillista siis mennyt, että on toi ero korkeempi. Mutta saas nähdä mihin toi asettuu kun kevät etenee. Joutuuko lukemaan koodeja syvemmin et onko siel jotain mahdollisesti vikaa, mikä ei sytytä vikavaloja.
Siis jo softattuna näytti myös 3dl eroa. Nyt kaksi tankillista siis mennyt, että on toi ero korkeempi. Mutta saas nähdä mihin toi asettuu kun kevät etenee. Joutuuko lukemaan koodeja syvemmin et onko siel jotain mahdollisesti vikaa, mikä ei sytytä vikavaloja.
Kesärenkaissa pienempi vierintäkehä? Muutaman prosentin ero + muut epätarkkuudet, niin tuon eron saa jo aikaiseksi.
Eikö pienemmällä kehällä tulisi mittariin (mikäli mittari laskee pyörähdyksiä) enemmän kilometrejä eli näyttäisi pienempää kulutusta/matka?
Aika samoilla menee A4 2017 2.0 TFSI farkku. 4.33kg+0.25l (E98) /100km menny nyt 44tkm aikana, matka-ajossa talvirajoituksilla menee tosiaan tuonne 3.5 kiloon. Pitsan kun käy hakemassa kylältä niin kulutus nousee sinne reiluun 5 kiloon. Verrokkina pelkkää bensaa menee matka-ajossa vajaa 6l/100km, kaupungissa reilut seitsemän.Golf 2019 1.5 TGI DSG, Kulutus seka/ajossa lyhyillä matkoilla noin 4,5-5,5kg/100km. Matka ajossa talvella noin 3.4kg/100km.
Kaasun hinta tällä hetkellä Gasumilla 1.75€/kg. Tää kaasuautoilu on yllättänyt edullisuudellaan kyllä aivan totaalisesti.
Huvittavaa sinänsä että aikaisemmin ei ollut tullut edes harkittua kaasuautoa, nyt sitten hommanneena ei tulisi enää mielenkään hommata dieseliä/bensaa.
Eipä oikeastaan, pienin piirin puuhastelua ja kun EU lähti kieltämään polttomoottoreita piirit sen kun pienenee. Raskaassa liikenteessä tulevaisuutta voi ehkä nähdä, tukirahaa saa valtatieverkon varteen perustettaville tankkauspisteille ja bussiliikenteessä pärjää kilpailutuksissa uusiutuvilla polttoaineilla.Onko kaasuautoilu kuinka yleistä Suomessa? Ausseissa se oli paljolti vain taksien käytössä aikoinaan kun bensavero kaasussa oli bensaan verrattuna huomattavasti vähemmän.
Taisikohan olla kolme autoa missä oli kaasu malli saatavilla, Camry, Falcon ja Commodore.
Toki väki niitä asennutti landcruiser ja patrol neliveto autoihin ja toki noihin lava-autoihin missä oli V8 moottori.
En edes muista koska olisin viimeksi nähnyt huoltsikkaa mikä myi kaasua.
Kerran mittasin tankatessa, että ajotietokone näytti noin desin liian vähän.
Webaston käyttö ei näy lukemassa eli lisää virhettä. Volvon ajotietokone näyttää n. 0,5 L/100 km liian vähän, eli jos tankkausväki on 800 km, niin neljä litraa menee kesälläkin enemmän tankkiin kuin mitä ajotietokone väittää kuluneen. Tankkaan pääsääntöisesti aina samalla mittarilla ja korkkia myöten, joten kallistuskulmat eivät selitä virhettä.Omassa -16 1.6 TDI Passatissa mittari valehtelee noin 0,1-0,6 litraa satasella. Pitkien matkojen ajoissa vähiten ja talven arkiajossa eniten. Webasto ja oma arkiajoprofiili nostaa talvella paljon(motaria ja taajamaa, ei käytännössä maantietä) sekä mittarissa yleensä 10 yli rajoituksen. Ympärivuoden keskikulutus on noin 6l/100km. Muutamia 4 alkuisia reissuja tehty, mutta yleensä lapin reissut 5,5 kulutuksella suksipoksin takia.
Riippuu autosta. B7 Passatissa Webasto tai esimerkiksi hiukkassuodattimen poltto ei näkynyt auton kulutusmittarissa. Nykyisessä 2018 Octaviassa molemmat näkyvät. Ajotietokone oikein näyttää, mikä on webaston osuus kulutuksesta.Webaston käyttö ei näy lukemassa eli lisää virhettä.
En tiedä onko tämä nyt oikea paikka aiheeseen liittyen kysyä kun sivuaa aika montaa osa-aluetta.
Kiinnostuin nyt hiukan uuden auton hankittua seuraamaan auton keskikulutusta ja bensakustannuksia. Meinasin ensin laittaa kaiken datan exceliin mutta törmäsin keskusteluissa Spritmonitor sovellukseen.
Itselläni kuitenkin PHEV ja olisin ollut kiinnostunut lisäämään tuohon seurantaan jotenkin nuo latauksesta koituvat kustannukset myös bensan lisäksi, mutta en itse ainakaan suoraan keksinyt onko se tuolla Spritmonitor mahdollista.
Onko joku toteuttanut vastaavaa PHEV bensa+latauskustannus seurantaa Spritmonitorilla ja miten sen toteuttanut? Tai löytyykö siihen jotakin muuta fiksumpaa iOS sovellusta?
Edit: Yksi purkkaviritys voisi olla joka tankkauksen jälkeen katsoa latausboksista ladattu sähkönmäärä tankkausjakson aikana ja lisätä sen kustannus tankkaushintaan lisää.
Ei varmaan hirveän yleistä, oisinkohan facebookin kaasuautoiluryhmästä lukenut että 1-2% luokkaa suomalaisista henkilöautoista kulkee kaasulla. Biokaasu maksaa nykyisellään n. 1.70€/kg ja oma farkkupassatti kuluttaa vähän reilut 4kg satasella (toki väittää kulutuksen alittavan 4 mutta tankattu kaasu ja ajetut kilometrit laskettuna menee yli sen neljän. Eli satanen ajoa maksaa sellaset 7-8€ polttoaineen osalta. Miinusta noissa ehkä pienehköt bensatankit varalla. Tietenkin oman bensa-auton voi muuntaa 2-3 tonnilla kaasuautoksi, dieselistä sitä ei oikein toimivasti saa konvertoitua. Tämän muutostyönkin tuki tosin loppui pari vuotta sitten, jolloin taisi olla tonnin luokkaa.Onko kaasuautoilu kuinka yleistä Suomessa? Ausseissa se oli paljolti vain taksien käytössä aikoinaan kun bensavero kaasussa oli bensaan verrattuna huomattavasti vähemmän.
Taisikohan olla kolme autoa missä oli kaasu malli saatavilla, Camry, Falcon ja Commodore.
Toki väki niitä asennutti landcruiser ja patrol neliveto autoihin ja toki noihin lava-autoihin missä oli V8 moottori.
En edes muista koska olisin viimeksi nähnyt huoltsikkaa mikä myi kaasua.
Riippunee autostakin, kuinka tarkkaan samassa täytössä täyttöpistooli milloinkin hörppää ja naksahtaa, tai miten samassa asennossa sitä pystyy pitämään, ja tankkauspaikasta millaiset routamontut siinä on satunnaistamassa auton asentoa.Tankkauksesta mittaaminenkin voi aiheuttaa virheen. Esim. jollain pumpulla auto on kallellaan pumppua kohti ja toisella toiseen suuntaan. Tällainen virhe tietysti tasaantuu tankkausten myötä. Ja tietty jos käy tasan samalla pistoolilla laittamassa, niin ei voine olla suuri virhe.
Siis eikös se ongelma ole se että siinä välisäiliössä ei ole painetta saatu vielä nostettua. Jollain kompressorillahan se välisäiliö pikkuhiljaa täytetään, josta sitten menee nopeasti autoon.Ainakin täällä Kuopiossa ei oo minulle ikinä käyny sellasta tilannetta että kaasua ei olis ollut jäljellä Gasumilla. Tähänkin kun ottaa huomioon että Kuopiossa on vain 1 kaasun tankkausasema, ja sen lähellä todella monen kuljetusyrityksen terminaalit niin ei ainakaan täällä ole paha tilanne kaasun riittävyyden kanssa. Itselläni Golffi tosiaan ilmottaa sen 3.2kg matka-ajossa kulutusta, todellinen laskettu määrä pyörinyt jossain 3.2-3.4 hujakoilla, eli kyllä siinä pientä heittoa on ollut.
Miten paljon noihin ajotietokoneen ilmoittamiin luotatte tai teette tarkistuksia tankkaamalla piripintaan litrat ja jakamalla kuljetulla matkalla? Varmaan uudehkoissa autoissa toimii yllättävän tarkasti, mutta itsellä oli yksi tojo (corolla E130 1.6 vapari) jossa 100tonnin jälkeen alkoi tulla ihan uskomaton poikkeama todellisen lutkutuksen ja tietokoneen ilmoittaman kanssa, kun kojelaudassa luki jotain täysin utopistista 4 litraa satkulle, kun tankkauksin mittaamalla kulutus oli edelleen ihan samaa 7-8 litraa satkulle mitä koko auton historian. Auto lähti lopulta vaihtoon ihan muista syistä, mutta mikä vika missä selittäisi tuon heiton? Muuten auto toimi hyvin ilman ongelmia tai vikakoodeja.
Miten paljon noihin ajotietokoneen ilmoittamiin luotatte tai teette tarkistuksia tankkaamalla piripintaan litrat ja jakamalla kuljetulla matkalla?
Voisiko olla DPF tukossa (jos autossa sellainen on) joka lisäisi kulutusta? Ja eihän jarrut laahaa? Kyllä tuo pitäs matkassa 5-6l/100 km mennä ajotietokoneen mukaan nyt ainakin, eikä todellinenkaan siitä kaukana voi olla.vw passat 2.0 tdi 140hv neliveto 6-v manuaali. maantieajossa 7.1L/100km (pienin lukema mitä saanu kun ajanu hissukseen, käyttäen vakkaria ja yli 100kmh 6-vaihdetta)
aika janoinen peli. Taitaa olla vaan niin painava auto, ettei saa menee pienemmäl vaikka miten sukkasillaan ajaa. Tohon viel 1000€/vuosi verot jne.
kulutus katottu vaan ajotietokoneesta, en tiedä tarkkuudesta.
Voisiko olla DPF tukossa (jos autossa sellainen on) joka lisäisi kulutusta? Ja eihän jarrut laahaa? Kyllä tuo pitäs matkassa 5-6l/100 km mennä ajotietokoneen mukaan nyt ainakin, eikä todellinenkaan siitä kaukana voi olla.
Mulla 1.6 TDI farkku Passat 6-v manuaalina syö pidemmässä matka-ajossa ajotietokoneen mukaan sen 4,7-5,2 l/100 km. Laskettu siellä 5 litran tuntumassa.
Näyttäis kyllä olevan ihan linjassaan. Mulla meni myös ihan ohi että kyseessä on 4motion.ei oo dpf:ää.
mielestäni jarrutkaa ei laahaa, etupää ainakin just tarkistettu.
Spritmonitor.de:ssä 500 muuta samanlaisella pelillä ajelevaa:
edit: lisäsin hakuehtoihin 4motion:
Eli aika linjassa taitaa olla sit, selvästi toi nelivedon lisäpaino nostaa kulutusta?
Tosin luulis että pääsisin tohon ~6 litraan omalla ajotyylillä.
Toki ilmastointi huutaa täysillä näillä helteillä, varmaan 0,5L menee sen piikkiin.
Ei se paino niinkään, vaan voimansiirron kitkat. Kyseessä lienee torsen neliveto, jos on ennen DPF aikakautta. Liekö vielä 5v aski?ei oo dpf:ää.
mielestäni jarrutkaa ei laahaa, etupää ainakin just tarkistettu.
Spritmonitor.de:ssä 500 muuta samanlaisella pelillä ajelevaa:
edit: lisäsin hakuehtoihin 4motion:
Eli aika linjassa taitaa olla sit, selvästi toi nelivedon lisäpaino nostaa kulutusta?
Tosin luulis että pääsisin tohon ~6 litraan omalla ajotyylillä.
Toki ilmastointi huutaa täysillä näillä helteillä, varmaan 0,5L menee sen piikkiin.