Autosi polttoaineen kulutus

Perheen pääautona Lexus ES300H Executive -20. Reilun vuoden aikana tullut sekalaista ajoa bout 27tkm. Ajoprofiili muuttunut enemmän lyhyeen kaupunkiajoaan/siirtymiin 30-60km/h-alueilla. Kulutus ajotietokoneen mukaan 6l/100km. Ostaessa oli 5,7l/100km. Kakkosautona Hyundai i30 farkku -09. Tämän kulutus jotain 7-9l/100km. Käytetään melkoisen harvoin ja yleensä silloin pitää kuljettaa jotain isompaa kampetta, jota en halua Lekaan tai se ei mahdu sinne.
 
Perheen pääautona Lexus ES300H Executive -20. Reilun vuoden aikana tullut sekalaista ajoa bout 27tkm. Ajoprofiili muuttunut enemmän lyhyeen kaupunkiajoaan/siirtymiin 30-60km/h-alueilla. Kulutus ajotietokoneen mukaan 6l/100km. Ostaessa oli 5,7l/100km. Kakkosautona Hyundai i30 farkku -09. Tämän kulutus jotain 7-9l/100km. Käytetään melkoisen harvoin ja yleensä silloin pitää kuljettaa jotain isompaa kampetta, jota en halua Lekaan tai se ei mahdu sinne.

Mulla on IS 300h -19 Leka eli samalla koneella ja kulutuskin aikalailla sama. Jos motarilla kaahaa reilumpaa ylinopeutta niin sitten alkaa maistumaan enemmän.
 
Etpä sää tolla 10 etanolilitralla bensaakaan kauheasti saa, 1.5e viinahinnalla 15e maksaa 100km ajo, bensaa saat 2e hinnalla 7.5l mikä ei automaatti 9-5selle riitä. 1700kg lossi kuitenkin ja automaatti.

Se on muuten just näin, bensaa ei paljoa vähempää mene kuin etanolia.

Nyt olen ajellut hieman taloudellisemmin eli vähentänyt ohittelua jne. kaahaamista ja motarillakin vain hieman yli 120km/h eikä 140 niinku yleensä niin ajotieturi lupaa peräti 9,8l/100km.
 
Nyt tuli ennenäkemätön pohjanoteeraus kulutuksen suhteen, veli oli jakamassa postia autolla (2013 Jetta 1.4 TSI DSG) ja kulutus oli 15,7l/100km. Onneksi tekee tätä keikkatyötä vain kerran viikossa parin viikon ajan, muuten sähköauto maksaisi itsensä takaisin hyvin nopeasti. Normaali kulutus sekalaisessa kaupunki/maantie ajossa on noin 7,5l/100km.
 
Nyt tuli ennenäkemätön pohjanoteeraus kulutuksen suhteen, veli oli jakamassa postia autolla (2013 Jetta 1.4 TSI DSG) ja kulutus oli 15,7l/100km. Onneksi tekee tätä keikkatyötä vain kerran viikossa parin viikon ajan, muuten sähköauto maksaisi itsensä takaisin hyvin nopeasti. Normaali kulutus sekalaisessa kaupunki/maantie ajossa on noin 7,5l/100km.
Yrittäjänä niitä kuluja hyvä pitää silmällä. Jos pidempi sopimus niin sähköauto noissa hommissa firmalle hyvä.
 
Yrittäjänä niitä kuluja hyvä pitää silmällä. Jos pidempi sopimus niin sähköauto noissa hommissa firmalle hyvä.
no onneksi työtä in vain pari viikon ajan keskiviikoisin, mutta bensaa meni 5 tunnin aikana (noin 40km) melkein saman verran kuin meni 120km:n maantieajossa.
 
Kesä ja lämpöiset tullu, Proacen kulutus nyt 5,7l/100km. Ei tuota voi kovana pitää vaikka mitenpäin istuisi.

Nyt tuli ennenäkemätön pohjanoteeraus kulutuksen suhteen, veli oli jakamassa postia autolla (2013 Jetta 1.4 TSI DSG) ja kulutus oli 15,7l/100km. Onneksi tekee tätä keikkatyötä vain kerran viikossa parin viikon ajan, muuten sähköauto maksaisi itsensä takaisin hyvin nopeasti. Normaali kulutus sekalaisessa kaupunki/maantie ajossa on noin 7,5l/100km.
Ei ole kyllä tuolla vaihteistolla mikään järkipeli postiautoksi. Siis ihan polttoaineen kulutuksesta riippumatta. Kaksoiskytkinvaihteistoa ei ole suunniteltu kestämään tuota käyttöä.
 
Viikonloppuna ajeltiin tuolla avatarin 57 vuotiaalla kulkuneuvolla Vuokatissa mutkin, 530km rundi siitä kaikkinensa tuli. Tankillisella selvisi reissun. Reissun jälkeen heti qsamossa tankille, 79L meni tankkiin. Mitäs tuosta nyt tulee ~14,9L kulutus satkulle..

Ei huono kulutus ollenkaan tiiliskiveä vastaavan aerodynaamiikan ja 2000kg omapainon omaavalle autolle, jossa alkuperäinen 6.3L V8, 3 vaihteiden automaagi, ei ylivaihdetta. Satasen vauhdissa moottorissa 2700rpm.. :cool:

Tokis sillä tommoseen kulutuslukemaan päästäkseen pitää aika rauhallisesti ajella.
 
no onneksi työtä in vain pari viikon ajan keskiviikoisin, mutta bensaa meni 5 tunnin aikana (noin 40km) melkein saman verran kuin meni 120km:n maantieajossa.
Postiautoksi Toyota Aygo, kestää ja kuluttaa vähän. Mulla olis ylimääräinen myynnissä;)
 
Mikä siinä aygossa on sellaista joka tekisi siitä erityisen soveltuvan postin jakoon? Siis tekniikan puolesta.
Pieni kooltaan, näppärä käsitellä, kiihtyy hyvin, kuluttaa vähän, sähköikkunat, ilmastointi, kestävä tekniikka, halvat renkaat ja osat.
Kokemusta on myös postin jaosta.
 
1500 km pohjois-Norjan roadtrippi takana, mittarivirhekorjattu tankkauksista laskettu keskikulutus tasan 4,0 l

2011 Golf variant 1.6TDI CAYC turbotecin 140hp softalla ja ei tosiaan kauhean kevyt kaasujalka.
 
Pieni kooltaan, näppärä käsitellä, kiihtyy hyvin, kuluttaa vähän, sähköikkunat, ilmastointi, kestävä tekniikka, halvat renkaat ja osat.
Kokemusta on myös postin jaosta.
Ja manuaalivaihteisto? No eihän se nyt tietenkään estä postin jakelua, mutta vaatii kyllä hermoja ja säännöllisiä kytkinlevyn uusimisia.
 
335d bemu -15 vuoden mallia ja otanta tietokoneen mukaan vajaalta 9000 kilsalta tasan 6.0l/100km.
 
Screenshot_20230712-062734~2.png

Seat Leon st phev. Sekalaista työmatka-ajoa ja lähikunnissa pyörimistä. Viime kuussa myös yksi pidempi 600km reissu Etelä-Suomeen.
 
Autona on siis Peugeot 307SW 1.6L bensa ja manuaali (2002)

Kävin tuossa pohjanmaalla, niin koko matkan keskikulutus oli keskimäärin 5.5litraa/100km. Valmistaja ilmoittelee 6.3l/100km eli alitin aika reippaasti. 64litraa ja 1170km yhteensä. Ajelisi helposti tankillisella Rovaniemelle ja vielä jonkin verran takaisin.
 
BMW i8

Hankittu huhtikuun lopulla, tähän mennessä ajettu ~7200km ja tuon ajan kulutus 3,28L/100km.

-Kotona latailen sähkötolpasta ja töissä sähköauton lataustolpasta.
-Muutenkin latailen autoa jos sattuu olemaan sopia lataustolppa vapaana vaikkapa pidemmällä matkalla. Myös hotelleissa (yms.) kyselen jos sattuisi olemaan lataustolppia. Lisäksi jaksan kytkeä auton lataukseen ihan vaikka vain 30-60min ajaksi jossain lounasstopilla jne.
 
BMW i8

Hankittu huhtikuun lopulla, tähän mennessä ajettu ~7200km ja tuon ajan kulutus 3,28L/100km.

-Kotona latailen sähkötolpasta ja töissä sähköauton lataustolpasta.
-Muutenkin latailen autoa jos sattuu olemaan sopia lataustolppa vapaana vaikkapa pidemmällä matkalla. Myös hotelleissa (yms.) kyselen jos sattuisi olemaan lataustolppia. Lisäksi jaksan kytkeä auton lataukseen ihan vaikka vain 30-60min ajaksi jossain lounasstopilla jne.

Kai se sähkönkin kulutus olisi hyvä mainita.
 
Kian CEED pluginista en ole about kolmen vuoden aikana löytänyt ainakaan auton asetuksista sähkön kulutusta, joten näkeekö tuon jollain sovelluksella?

Oma kulutus siis 2.8l/100km ja ajokilometrejä about 42000.
 
Kävin hakemassa 2010 Skoda Octavian, tuntuu kuluttavan lähemmäs 6l/100km 95:tä. Kirvelee 4kg kaasun jälkeen.
 
Kai se sähkönkin kulutus olisi hyvä mainita.

My BMW -äppin mukaan autoa on ladattu oston jälkeen 951kwh, mitä se tekee 13kwh/100km JOS laskin oikein? Mutta toi on vain suuntaa-antava lukema, koska äppi antaa käsittääkseni auton akkuun menneen sähkön määrän, ei lataustolpista ladattua sähkön määrää (hävikit jne.).

Melko moni "TeslaJoni" ei edes ymmärrä sitä, että auton lataukseen kulunut todellinen sähkönmäärä on aivan jotain muuta kuin vaikkapa auton ajotietokoneen näyttämät "kulutuslukemat", koska lataushäviöt.
 
Onko muuten kukaan mitenkään tarkasti koskaan seurannut pidempää jaksoa noita sähkö-/hybridautojen kulutuksia vs latauksia, että kuinka paljon noi auton omat mittaukset kaunistelevat asiaa? Ainakin polttiksessa ero todellisuuteen voi olla huomattavankin suuri. Toki myös lataushäviöt kotilatauksista kiinnostaa, siis ne todelliset, ei kilpiarvot.
 
Nissan NV300 125hp noin 20tkm ajeltu 5,92l keskikulutuksella, ihan hyvä lukema pitkälle pakulle. En tosin ruuvaa keskusta ajoa pahemmin enkä aja yli 100kmh, nuo nostaa äkkiä kulutusta..
 
Opel Astra, farmari, 2019 1.4t bensakone
Keskikulutukset ovat olleet tankin väleillä noin 5.6-5.7 litraa, kun ajot ovat maantietä tai moottoritietä noin 50km siivuina ja kyydissä kuski ilman kuormaa. Pienin kulutus 4.6 l/100km tankin välillä oli Itä-Suomen reissulla, joka koostui 60-100 km/h nopeuksista. Kyydissä yksi henkilö ja kevyehkö kuorma.
 
Opel Astra, farmari, 2017, 1.0 bensa: keskikulutus 6l/100km, nyt pari viimeistä tankillista 5,6l/100km kun olen itse ajanut enemmän. Yleensä emäntä ajaa tällä lyhyitä matkoja ties millä vaihteilla ja kulutus on sen mukaista. Pelkässä matka-ajossa menee ajotietokoneen mukaan helposti alle 5l/100km.
Vaihdettiin vuodenvaihteessa tähän Outlander PHEV:stä kun vuosittaiset kulkemiset putosi n. 8tkm tasolle. Muutoin tosi kiva auto mutta rengasmelu on aivan kauhea, mutta näillä kilsoilla ei ole niin väliä.

Outlander PHEV, 2016, 2.0: keskikulutus bensan osalta oli tässä 5,4l/100km ja sähkö 6,8kWh/100km, n. 52tkm matkalta.

Citroen Jumper (L4 H3), 2015, 2.2 (110kW), muutettu matkailuautoksi, omamassa 3200kg: Tässä kulutus pyörii 9,5-10,5l/100km riippuen vähän vauhdista ja maastosta.

Molempien autojen kulutuksia tulee seurattua Fueliolla, eli kulutukset laskettu tankauksista.
 
Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)

Nyt ajettuna 2500km ja sähkäajoa tuosta reilut 1000km. Ensimmäinen pidempi reissu tehtynä ilman latailuja. Cruise setattuna +5km mittariin niin akku tyhjänä tuntuu vievän E4 tietä ajeltuna 80-100kmh rajoituksilla 7.5l/100km ja 125kmh mittarissa kulutus näyttää olevan aika tarkkaan 9.3l/100km.

Testasin piruuttaan Heinola-Helsinki välin cruise 125kmh asetuksella ja autossa siis akku tyhjänä, niin laittaa auton ev moodin "lataa akkua bensamoottorilla". 110km ajomatkalla kulutus 10.1l/100km ja tuolla pätkällä sähkörange nousi 0km -> 20km. Eli kulutus nousi 9.3l/100km -> 10.1l/100km ja 110km matkan aikana akkuun kertyi 20km sähkörangea.

Edelleen tuolla kiihdyttely nostaa hymyn korviin kun tosiaan tuo 190heppainen Kuga on tehokkain auto millä aiemmin on tullut enemmälti ajeltua.

Iso auto ja iso moottori vie aina enemmän siksi sähkö on niille hyväksi, vertailuksi 132kmh mittarissa cruisella tuollainen alle litranen turbo papatin vie 6.5l/100km Heinola-Helsinki välillä ja kaupungissa kun ajelee niin kulutus on siinä 5-5.5l välillä 100km ilman mitään hybriditekniikkaa...

Sitten kun vertaan tuota Clioa edelliseen Yaris Hybridiin joka vei kaupungissa 4.5-5l välillä ja motarilla saman niin hyöty on aika olematon kun pelkät ylläpitokulut oli Yariksessa 2x sen mitä tuossa Cliossa ja Clio maksoi 9k€ ja Yaris 16k€...
 
Ajeltiin vloppuna wanhuksella saariselällä ja Ivalossa mutkin, palohan tuota 98 gasoa joku 140L.. suorastaan taloudellista kyytiä.

Kerran ajeltiin sillä meidän wanhalla paloautolla Oulusta käsin Saariselällä, Inarissaki käytiin samalla reissulla. Sillä vloppu reissulla meni ~400L 98-bensaa.. :rofl:
 
Helevetti että lagittaa tämä viestin lähetys. Minuutin odotin että lähettää, painoin toisen kerran ni sama homma ja sitte ku refreshiä painoin selaimesta ni tuli tuplat... :mad:
 
Hommasin arkirotteloksi vm.2014 Twingon, sellainen "uusimman sukupolven" Twingo 0,9L -vapaasti hengittävällä 70hv moottorilla.

Eilisen ~100km pyörityksen kulutus näytti 4,2L, nyt kuitenkin vain 22km mittaisen työmatkan myötä nousi 4,4L :tdown: :nb:
 
Lisääntyneen työmatkailun ansiosta Skylinen tilalla on nyt tylsä F30 330e. Keskikulutus on 10 000km otannalla tasan 4 litraa satasella. Noin puolet ajosta on stadissa kaupunkipyörittelyä, toinen puolikas Savo - Helsinki motaria. Periaatteena on ollut laittaa stöpseliin aina kun sellainen on tarjolla, käytännössä lataan kotona öisin ja joskus kantakaupungissa, kun Virran / Helenin tolpat on halvempia kuin normi kadunvarsipysäköinti.
 
2015 Toyota Auris TS (hybrid). 76 tkm

Ajosta riippuen (maantie, sekalaista jne).

kesällä 4,5-5,4L/100km 95E10, RE85 +5-10%
talvella 5,3 - 6,5L/100km 95E10, RE85 +5-15%

Jos ajaa ihan nurkka ajoa marketitin ja takasin 0,5-1km kylmällä koneella, niin sitten RE85:sta menee +15-40%, mutta tulee yleensä noi kaupat hoidettua duunimatkan yhteydessä.

eFlexifuel boxilla.

-- edit lisätty kilsat --
 
Viimeksi muokattu:
Toyota Camry 2020 2.5L Hybrid 5.1l/100km pidemmän ajan keskiarvo. Pääosa ajosta on Turku - Naantali väli suhailua.
 
Huutokauppa rellulla (Twingo III vm.2014) ajettu nyt tankillinen, 732km, ja yllätys että käyttöohjekirjan mukaan 35L kokoiseen tankkiin meni 36,x litraa bensaa. Vaikka tankkasin liki heti "bensavaloN" syttymisen jälkeen, tyyliin 10km.

Sen sijaan kulutus oli hienoinen pettymys; itse mitattuna 5,03L/100km kun ajotietokone näytti 4,5 - eli heittoa 0,5dl!
 
Elokuinen lomamatka autolla Etelä-Suomessa, yhteensä 1800 km ajoa sisältäen kaikkia mahdollisia ajo-olosuhteita loma-asenteella ajaen, eli ilman bensanpihistämistä. Renault Clio Tce HB vm. 2011, jolla kyseisen matkan keskikulutus oli mittaamalla 5.5 litraa per satku ja ajotietokone näytti tasan samaa. Kaupunkipainotteisessa arkiajossa menee yleensä noin 1.0-1.2 litraa enemmän.
 
2013 Jetta edelleen (1.4 TSI automaatti) , kuluttaa kyllä todella paljon kylmällä koneella ja lyhyessä ajossa (vuoteen kertyy onneksi kilometrejä vain n 6400km), kuluttaa n 9.5-11.5l jos on esim 6km matka ja -10 astetta pakkasta ja ei minkäänlaista esilämmitystä. 6.5-7.5l samalla matkalla jos auto on ollut tallissa tai ei ole pakkasta, maantieajossa n 5.5-6l. lohkolämmitimen käyttö auttaa jokin verran. vanha 2012 Golf (1.2 TSI manuaali) kulutti helposti 2-3l vähemmän.
 
Toyota auris vm 2013 kulutti 1080 km matkalla 6,01 litraa sadalla sisältäen 3 ihmistä ja muutama matkalaukku. 1,6 litran moottorilla matka-ajoa, keskinopeus ajotietokoneen mukaan 93km/h. Vakkari päällä 95% ajasta eikä tarvinnut ilmastointia.

Turku-oulainen-ylivieska-oulainen-turku hämeenkyrön ja kauhavan kautta.
 
BMW i8 vm.2014:

Viime aikoihin nähden edullista polttoainetta (1,79e/l) bongatessani päätin tankata vaikka bensaa oli vielä 1/4-osa jäljellä. Mutta koen, että auto kannattaa jättää "talviseisontaan" bensatankki täynnä - ei tyhjänä. Melkein 1000km kulutukseksi muodostui 3,27L/100km. Tuossa on mukana loppukesän mutkateiden kenkimistä ja vastaavaa, tosin samalla myös pari-kolme viikkoa työmatkoja käytännössä nollakulutuksella.

Oiva laite tämmöinen hybridi-i8: "pakolliset ajot" sähköllä ja hauskanpito bensalla ja ajamisen yhteiskulutus = olematon :interested: Varsinkin auton "kategoriaan" peilattuna ja akkukin on todella pieni, nettokapasiteetti vain 5,2kwh.


Renault Twingo III vm.2014:

Kulutus nastarenkailla tasan 5,5L/100km vaikka täällä pk-seudulla on viimeiset ~3vk ollut (E-Suomeen suhteutettuna) kunnon talvi sekä rapsakkaa pakkaskeliä, jopa -12 .... -15 C. Auton käyttö suurelta osin työmatkaa Espoo -> Vantaa, Kehä 1:n ja kolmostien tapaisessa ruuhkaskeidassa ajamisesta "nautiskellen". Tosin auto on lämpötolpassa kotona ja töissä.

Sivuhuomiona autossa pitäisi olla 35L kokoinen bensatankki. Nyt sinne meni 35,72L vaikka kaarsin huoltoasemalle heti opiskelijavalon sytyttyä. Viime tankillisella sinne meni 36,4L kun ajelin hetken aikaa bensan määrän varoitusvalo palaen. Ranskalaisia omituisuuksia :geek:
 
Toyota C-HR 1,8 kevythybridi, vm. 2019, mittarissa nyt 145 tkm:

Vuonna 2023 ajoa 27 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km ja tankkausten perusteella laskettu todellinen kulutus 5,8 tkm. Ajoista noin 50% moottoritietä ja 50% muuta ajoa. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,887 €/l.

Vuonna 2022 ajoa 42 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,2 l/100 km ja tankkausten perusteella laskettu todellinen kulutus 5,5 tkm. Tuolloin moottoritieajoa arviolta n. 80%. Tankatun polttoaineen keskihinta 2,058 €/l.

Vuonna 2021 ajoa 32 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km ja laskettu todellinen 5,6 l/100 km. Moottoritieajoa arviolta samaiset n. 80%. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,699 €/l.
 
Viimeksi muokattu:
Toyota C-HR 1,8 kevythybridi, vm. 2019, mittarissa nyt 145 tkm:

Vuonna 2023 ajoa 27 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km ja tankkausten perusteella laskettu todellinen kulutus 5,8 tkm. Ajoista noin 50% moottoritietä ja 50% muuta ajoa. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,887 €/l.

Vuonna 2022 ajoa 42 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,2 l/100 km ja tankkausten perusteella laskettu todellinen kulutus 5,5 tkm. Tuolloin moottoritieajoa arviolta n. 80%. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,699 €/l. Tankatun polttoaineen keskihinta 2,058 €/l.

Vuonna 2021 ajoa 32 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km ja laskettu todellinen 5,6 l/100 km. Moottoritieajoa arviolta samaiset n. 80%. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,699 €/l.
Toyotalla ei yhtään kevythybridi versiota mallistossa. Tuo CHR on ihan täyshybridi.
 
Jeeppi mersun 2.7dieselillä mennyt maantiellä nätillä ajolla karvan alle 8l/100km. Pakkasen vaikutuksen huomasi selkeästi, -40c ja vähän keskustapyörittelyä niin mentiin jo +14l lukemissa. :D
 
Omat ääripäät: VW Up! -17 1.0 bensa 4.2l/100km kesällä, Mitsubishi L200 -90 2.0 bensa 26,5l/100km talvella.
 
Omat ääripäät: VW Up! -17 1.0 bensa 4.2l/100km kesällä, Mitsubishi L200 -90 2.0 bensa 26,5l/100km talvella.
Mikäs Mitsussa oli vikana kun oli noin janoinen? Henk.koht. en ole päässyt tuollaiseen lukemaan edes 7.0 l V8 jenkillä. Kesällä ja rajoitusten mukaan ajamalla meni 19l/100km. Saattoi kyllä olla, että motarilla tuli ajettua vain 100 km/h.
 
Mikäs Mitsussa oli vikana kun oli noin janoinen? Henk.koht. en ole päässyt tuollaiseen lukemaan edes 7.0 l V8 jenkillä. Kesällä ja rajoitusten mukaan ajamalla meni 19l/100km. Saattoi kyllä olla, että motarilla tuli ajettua vain 100 km/h.
Katkojankärjet loppu -> sytytys ei aivan kohdillaan + väljä moottori.:D
 
Tässä viikonloppuna tuli tehtyä reissu Haaparantaan. Kilsoja tuli 1050 ja autona MB C350 vuosimallia 2011, bensa tietysti. Yhdistetty kulutus neljällä hengellä ja kohtalaisella määrällä tavaraa, varsinkin takaisinpäin tullessa, oli 7,6L/100km. Melko tyytyväinen olen kulutukseen, kun kuitenkin kuski ja 3 matkustajaa kaikki kovin painavaa sakkia. Ja kaasujalka oli varsinkin hapikseen mennessä kovin raskas ja ohituksia tuli tehtyä käytännössä jatkuvasti. Rauhallisemmalla menolla tuo kulutus olisi vielä alhaisempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 427
Viestejä
4 593 237
Jäsenet
75 653
Uusin jäsen
ven

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom