- Liittynyt
- 23.10.2016
- Viestejä
- 2 569
Pääsin nytten 10l kulutukseen kun ajoin 200km matkajoa 80/100km/h vauhdilla.Itselläni ajotietsikka näyttää etonolia vievän 13-14l Saab 9-5 aero manuaali 01 sedan kyseessä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pääsin nytten 10l kulutukseen kun ajoin 200km matkajoa 80/100km/h vauhdilla.Itselläni ajotietsikka näyttää etonolia vievän 13-14l Saab 9-5 aero manuaali 01 sedan kyseessä.
Perheen pääautona Lexus ES300H Executive -20. Reilun vuoden aikana tullut sekalaista ajoa bout 27tkm. Ajoprofiili muuttunut enemmän lyhyeen kaupunkiajoaan/siirtymiin 30-60km/h-alueilla. Kulutus ajotietokoneen mukaan 6l/100km. Ostaessa oli 5,7l/100km. Kakkosautona Hyundai i30 farkku -09. Tämän kulutus jotain 7-9l/100km. Käytetään melkoisen harvoin ja yleensä silloin pitää kuljettaa jotain isompaa kampetta, jota en halua Lekaan tai se ei mahdu sinne.
Etpä sää tolla 10 etanolilitralla bensaakaan kauheasti saa, 1.5e viinahinnalla 15e maksaa 100km ajo, bensaa saat 2e hinnalla 7.5l mikä ei automaatti 9-5selle riitä. 1700kg lossi kuitenkin ja automaatti.Aika jäätävä kulutus matka-ajossa.
Etpä sää tolla 10 etanolilitralla bensaakaan kauheasti saa, 1.5e viinahinnalla 15e maksaa 100km ajo, bensaa saat 2e hinnalla 7.5l mikä ei automaatti 9-5selle riitä. 1700kg lossi kuitenkin ja automaatti.
Yrittäjänä niitä kuluja hyvä pitää silmällä. Jos pidempi sopimus niin sähköauto noissa hommissa firmalle hyvä.Nyt tuli ennenäkemätön pohjanoteeraus kulutuksen suhteen, veli oli jakamassa postia autolla (2013 Jetta 1.4 TSI DSG) ja kulutus oli 15,7l/100km. Onneksi tekee tätä keikkatyötä vain kerran viikossa parin viikon ajan, muuten sähköauto maksaisi itsensä takaisin hyvin nopeasti. Normaali kulutus sekalaisessa kaupunki/maantie ajossa on noin 7,5l/100km.
no onneksi työtä in vain pari viikon ajan keskiviikoisin, mutta bensaa meni 5 tunnin aikana (noin 40km) melkein saman verran kuin meni 120km:n maantieajossa.Yrittäjänä niitä kuluja hyvä pitää silmällä. Jos pidempi sopimus niin sähköauto noissa hommissa firmalle hyvä.
Ei ole kyllä tuolla vaihteistolla mikään järkipeli postiautoksi. Siis ihan polttoaineen kulutuksesta riippumatta. Kaksoiskytkinvaihteistoa ei ole suunniteltu kestämään tuota käyttöä.Nyt tuli ennenäkemätön pohjanoteeraus kulutuksen suhteen, veli oli jakamassa postia autolla (2013 Jetta 1.4 TSI DSG) ja kulutus oli 15,7l/100km. Onneksi tekee tätä keikkatyötä vain kerran viikossa parin viikon ajan, muuten sähköauto maksaisi itsensä takaisin hyvin nopeasti. Normaali kulutus sekalaisessa kaupunki/maantie ajossa on noin 7,5l/100km.
Miksi ihmeessä? Öljy on halpaa. Sitäpaitsi vuoristoajossa tuollainen hinkkaaminen on vaarallistakin.Tähän taidettiin päästä käryyttämällä jarruja kaikki vuoriston laskut ja välttämällä viimeiseen asti moottorijarrutusta ja korkeampia kierroksia.
Postiautoksi Toyota Aygo, kestää ja kuluttaa vähän. Mulla olis ylimääräinen myynnissäno onneksi työtä in vain pari viikon ajan keskiviikoisin, mutta bensaa meni 5 tunnin aikana (noin 40km) melkein saman verran kuin meni 120km:n maantieajossa.
Mikä siinä aygossa on sellaista joka tekisi siitä erityisen soveltuvan postin jakoon? Siis tekniikan puolesta.Postiautoksi Toyota Aygo, kestää ja kuluttaa vähän. Mulla olis ylimääräinen myynnissä
Pieni kooltaan, näppärä käsitellä, kiihtyy hyvin, kuluttaa vähän, sähköikkunat, ilmastointi, kestävä tekniikka, halvat renkaat ja osat.Mikä siinä aygossa on sellaista joka tekisi siitä erityisen soveltuvan postin jakoon? Siis tekniikan puolesta.
Ja manuaalivaihteisto? No eihän se nyt tietenkään estä postin jakelua, mutta vaatii kyllä hermoja ja säännöllisiä kytkinlevyn uusimisia.Pieni kooltaan, näppärä käsitellä, kiihtyy hyvin, kuluttaa vähän, sähköikkunat, ilmastointi, kestävä tekniikka, halvat renkaat ja osat.
Kokemusta on myös postin jaosta.
BMW i8
Hankittu huhtikuun lopulla, tähän mennessä ajettu ~7200km ja tuon ajan kulutus 3,28L/100km.
-Kotona latailen sähkötolpasta ja töissä sähköauton lataustolpasta.
-Muutenkin latailen autoa jos sattuu olemaan sopia lataustolppa vapaana vaikkapa pidemmällä matkalla. Myös hotelleissa (yms.) kyselen jos sattuisi olemaan lataustolppia. Lisäksi jaksan kytkeä auton lataukseen ihan vaikka vain 30-60min ajaksi jossain lounasstopilla jne.
Kai se sähkönkin kulutus olisi hyvä mainita.
Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)
Nyt ajettuna 2500km ja sähkäajoa tuosta reilut 1000km. Ensimmäinen pidempi reissu tehtynä ilman latailuja. Cruise setattuna +5km mittariin niin akku tyhjänä tuntuu vievän E4 tietä ajeltuna 80-100kmh rajoituksilla 7.5l/100km ja 125kmh mittarissa kulutus näyttää olevan aika tarkkaan 9.3l/100km.
Testasin piruuttaan Heinola-Helsinki välin cruise 125kmh asetuksella ja autossa siis akku tyhjänä, niin laittaa auton ev moodin "lataa akkua bensamoottorilla". 110km ajomatkalla kulutus 10.1l/100km ja tuolla pätkällä sähkörange nousi 0km -> 20km. Eli kulutus nousi 9.3l/100km -> 10.1l/100km ja 110km matkan aikana akkuun kertyi 20km sähkörangea.
Edelleen tuolla kiihdyttely nostaa hymyn korviin kun tosiaan tuo 190heppainen Kuga on tehokkain auto millä aiemmin on tullut enemmälti ajeltua.
Peräti 5 desilitraa eli 0,5 litraa. 0,05 litraa olisikin älytön tarkkuus joka ei millään toteudu yhdellä tankkausvälillä jo pelkästään mahdollisen täyttötason vaihtelun takia.Sen sijaan kulutus oli hienoinen pettymys; itse mitattuna 5,03L/100km kun ajotietokone näytti 4,5 - eli heittoa 0,5dl!
Toyotalla ei yhtään kevythybridi versiota mallistossa. Tuo CHR on ihan täyshybridi.Toyota C-HR 1,8 kevythybridi, vm. 2019, mittarissa nyt 145 tkm:
Vuonna 2023 ajoa 27 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km ja tankkausten perusteella laskettu todellinen kulutus 5,8 tkm. Ajoista noin 50% moottoritietä ja 50% muuta ajoa. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,887 €/l.
Vuonna 2022 ajoa 42 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,2 l/100 km ja tankkausten perusteella laskettu todellinen kulutus 5,5 tkm. Tuolloin moottoritieajoa arviolta n. 80%. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,699 €/l. Tankatun polttoaineen keskihinta 2,058 €/l.
Vuonna 2021 ajoa 32 tkm. Polttoaineenkulutuksen keskiarvo ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km ja laskettu todellinen 5,6 l/100 km. Moottoritieajoa arviolta samaiset n. 80%. Tankatun polttoaineen keskihinta 1,699 €/l.
Joo, totta. Pieni termivirhe. Tarkoitin itselataavaa hybridiä.Toyotalla ei yhtään kevythybridi versiota mallistossa. Tuo CHR on ihan täyshybridi.
Mikäs Mitsussa oli vikana kun oli noin janoinen? Henk.koht. en ole päässyt tuollaiseen lukemaan edes 7.0 l V8 jenkillä. Kesällä ja rajoitusten mukaan ajamalla meni 19l/100km. Saattoi kyllä olla, että motarilla tuli ajettua vain 100 km/h.Omat ääripäät: VW Up! -17 1.0 bensa 4.2l/100km kesällä, Mitsubishi L200 -90 2.0 bensa 26,5l/100km talvella.
Katkojankärjet loppu -> sytytys ei aivan kohdillaan + väljä moottori.Mikäs Mitsussa oli vikana kun oli noin janoinen? Henk.koht. en ole päässyt tuollaiseen lukemaan edes 7.0 l V8 jenkillä. Kesällä ja rajoitusten mukaan ajamalla meni 19l/100km. Saattoi kyllä olla, että motarilla tuli ajettua vain 100 km/h.