Autosi polttoaineen kulutus

Mäkin olen antanut rouvalle kaiken maailman ohjeita, mm. sportin käyttämisestä ettei auto jurnuta vauhtipyörää hajalle kun on niin tarpeettoman pienille kierroksille ohjelmoitu vaihto-ohjelma, mutta ei näitä tunnu kyllä koskaan muistavan koska ei joko halua ymmärtää, tai ei tajua mitä ajetaan takaa.
Tuo on niin raivostuttava ominaisuus nykyautoissa ja osassa vanhempiakin. Itse oppii kyllä tietyn järjestyksen nappeja käynnistyksen jälkeen, mutta yritäpä opettaa se jollekin joka ei ymmärrä tai välitä autoista. Onneksi nykyistä ei aja kukaan muu kuin minä ja siinä kun asetat napin johonkin asentoon, se pysyy siinä asennossa, lukuunottamatta luistonestoa ja ajonvakautusta.

Mäkin olen antanut rouvalle kaiken maailman ohjeita, mm. sportin käyttämisestä ettei auto jurnuta vauhtipyörää hajalle kun on niin tarpeettoman pienille kierroksille ohjelmoitu vaihto-ohjelma, mutta ei näitä tunnu kyllä koskaan muistavan koska ei joko halua ymmärtää, tai ei tajua mitä ajetaan takaa.
Asiat tuppaavat "unohtumaan", kun auton, sen huollot ja suunnilleen kaiken muunkin maksaa tai huolehtii joku muu kuin säheltäjä itse. Muutamaan tapaukseen olen törmännyt, jotka eivät tuntuneet käsittävän, että autoilun kustannukset ovat aivan jotain muuta kuin biilin ostohinta + tankkiin kaadettu bensa.

Asiat tuppaavat "unohtumaan", kun auton, sen huollot ja suunnilleen kaiken muunkin maksaa tai huolehtii joku muu kuin säheltäjä itse. Muutamaan tapaukseen olen törmännyt, jotka eivät tuntuneet käsittävän, että autoilun kustannukset ovat aivan jotain muuta kuin biilin ostohinta + tankkiin kaadettu bensa.
Meinasin just kirjoittaa että pistä parempi puolisko huolehtimaan auton huolloista ja katso miten pitkään menee että oppii :D. Joillekin jo konsepti polttoainekuluista on hullu koska toinen puolisko tai esim isukki tankkaa aina auton. Ei tajuta yhtään miten kallista autoilu voi olla jos perseilee.

Mä oon saanut koulutuksen läpi. Toki tuo hybridi on perinteisellä mehulaatikolla, niin ei se mitään säre, mutta sammuttaa polttiksen kun vain hieman lämpiää.

Ranskis C5 HDi 163A -14 jolla ajettu 07/2021 tähän päivään asti kilometrit 148tkm - 334tkm eli n. 185tkm ja risat näyttää tankkauksista laskettuna kulutusta 6,2l/100km. Talvisin on webasto ollut ja on yhä ahkerassa käytössä, ajo pääasiassa työmatkaa maantiellä mutta jonkin verran keskisuomalaista kaupunki/taajamapyöritystäkin.

Ihan kokeilu mielessä olen nyt muutaman satakilometriä ajanut tällä tankillisella niin, että ajan kehä 3 ja Turun moottoritiellä vain ja ainoastaan oikealla kaistalla rekkojen ym. perässä, eli todellinen nopeus pyörii siinä 85km/h nurkilla.

Kulutus on nyt ajotietokoneen mukaan 4.2l/100km

Autona perus farmari Clio 2018, 900cc turbo, mikä ohjelmoitu 130hv ja 220nm. Renkaina 6v vanhat kitkarenkaat.

Edelliset tankilliset mennyt 5.8l/100km kulutuksella kun ajotapana oli suurin sallittu koko ajan ja kiihdytykset ns. kaasupohjassa.

Viimeksi muokattu:
Käyttis vaihtui Audi Allroad vm 2000, 2.7 biturbo. Sekoajossa näyttää pyörivän siinä 12l kahta puolta, näin parin kuukauden ja muutaman tuhannen kilometrin otannalla. Virallinen yhdistetty taitaa olla 12.8l/100km.

@Dunlop vinkki -- teksti on helpommin luettavaa, jos ei ala säätämään sen värejä postauksessa

1773826858305.png

Tuota ilmiötä esiintyy joidenkin viestien kohdalla kun lukee foorumia puhelimella. Ei ole kirjoittajasta kiinni. Palautekeskustelussa on käyty ongelmaa läpi.

E: minulle tuo viesti näkyy normaalina.

Transit custom -13 2,2 tdci 175hp
Lahti-forssa-turku-forssa-lahti. 6,8l Auto siis tankattu täyteen lähtiessä ja palatessa.

Ihan kokeilu mielessä olen nyt muutaman satakilometriä ajanut tällä tankillisella niin, että ajan kehä 3 ja Turun moottoritiellä vain ja ainoastaan oikealla kaistalla rekkojen ym. perässä, eli todellinen nopeus pyörii siinä 85km/h nurkilla.

Kulutus on nyt ajotietokoneen mukaan 4.2l/100km

Autona perus farmari Clio 2018, 900cc turbo, mikä ohjelmoitu 130hv ja 220nm. Renkaina 6v vanhat kitkarenkaat.

Edelliset tankilliset mennyt 5.8l/100km kulutuksella kun ajotapana oli suurin sallittu koko ajan ja kiihdytykset ns. kaasupohjassa.
Tankillisella ajettiin noin 1050km keskikulutuksella 4.4l/100km, aikamoisen eron saa perus bensaturboon pelkällä nopeuden laskulla.

Tankkausväli venyi 2vko -> 3vko.

Toki jos ajot olisi kaupunkiajoa, niin eihän tuollaisiin kulutuksiin ikinä pääsisi tuolla autolla, edellisellä autolla Toyotan hybridillä kaupunkiajossa kulutus pyöri samoissa lukemissa, kun taas tämä Clio nostaa kulutuksen heti sinne lähemmäs 6l/100km.

Itse laskin aikonaan (10-15 vuotta sitten) vanhalla corollalla ajamisen hintaa kaavalla, että bensat on n. 10c /km ja kaikki muut marginaalikustannukset (renkaat, kilometrikohtaiset huollot, korjaukset, kilometrien osuus arvonalenemasta) tekee toiset 10c/km. eli kokonaisuudessaan eurolla pääsee n. 5km.

Nykyään lasken kokonaiskustannukseksi n. 25c/km (4km/e), pääasiassa bensan hinnan nousun takia, mutta nykyinen autoni ei myöskään ole ihan yhtä halpahuoltoinen kuin corolla oli.

Ja sitten lasken erikseen sitä, että maksan näiden kilometrinkohtaisten marginaalikustannusten lisäksi myös auton omistamisen kustannusta (auton arvonaleneman ikäkohtainen osuus, vakuutukset, ajoneuvovero, katsastus jne).

Ja nämä on kustannukset jotka joka tapauksessa maksan siitä vapaudesta, että minulla on koska tahansa tarvittaessa mahdollisuus liikkua autolla. Näitä en laske kilometrien hintaan, koska nämä ei riipu siitä, paljonko ajan.

Tällä jaolla saan laskettua realistisesti sen, että jos vaikka ensi viikonloppuna lähden käymään vaikka 200km päässä, paljonko tulee todelliseksi hintaeroksi juna vs auto.

Tai paljonko on se reilu kustannus siitä, että kun mennään kimppakyydillä jonnekin, paljonko muut maksaa kuskille. Pelkän bensan maksaminen on epäreilua kuskia kohtaan.

Viimeksi muokattu:
Itse laskin aikonaan (10-15 vuotta sitten) vanhalla corollalla ajamisen hintaa kaavalla, että bensat on n. 10c /km ja kaikki muut marginaalikustannukset (renkaat, kilometrikohtaiset huollot, korjaukset, kilometrien osuus arvonalenemasta) tekee toiset 10c/km. eli kokonaisuudessaan eurolla pääsee n. 5km.

Nykyään lasken kokonaiskustannukseksi n. 25c/km (4km/e), pääasiassa bensan hinnan nousun takia, mutta nykyinen autoni ei myöskään ole ihan yhtä halpahuoltoinen kuin corolla oli.

Ja sitten lasken erikseen sitä, että maksan näiden kilometrinkohtaisten marginaalikustannusten lisäksi myös auton omistamisen kustannusta (auton arvonaleneman ikäkohtainen osuus, vakuutukset, ajoneuvovero, katsastus jne).

Ja nämä on kustannukset jotka joka tapauksessa maksan siitä vapaudesta, että minulla on koska tahansa tarvittaessa mahdollisuus liikkua autolla. Näitä en laske kilometrien hintaan, koska nämä ei riipu siitä, paljonko ajan.

Tällä jaolla saan laskettua realistisesti sen, että jos vaikka ensi viikonloppuna lähden käymään vaikka 200km päässä, paljonko tulee todelliseksi hintaeroksi juna vs auto.

Tai paljonko on se reilu kustannus siitä, että kun mennään kimppakyydillä jonnekin, paljonko muut maksaa kuskille. Pelkän bensan maksaminen on epäreilua kuskia kohtaan.
Itse olen myös päätynyt samaan noin 0,2 e kustannukseen per ajettu km. Noin 14 vuotta vanhan autoni huoltoihin ja korjauksiin on muutamina viime vuosina mennyt noin 1000 euroa per vuosi ja bensaa kuluu noin 6 l/100 km. Autolla tulee vuositasolla ajettua noin 10-12 tkm jolloin bensaan menee noin 10,5 senttiä per km (riippuu toki myös bensan hinnasta, mutta keskimäärin) ja korjauksiin vähän reilu 9 senttiä per km. Yhteensä siis noin 20 senttiä per km, jolloin sadan kilometrin matkan hinnaksi tulee 20 euroa.

12 päivää vajaa vuoden rullaillulla GLC 250d keskikulutus 6,37 l / 100km tankkauksista 34619km ajolla . Ajotietokone on melkolailla samaa mieltä. Keskikulutus tippui peräti 3,32l / 100km verrattuna vanhaan ML 280 (3.0 V6). Alkaa kieltämättä tuntumaan lompakossa tämmöinen ero.

Mielenkiintoista on että veneen veto menee nykyisellä samalla matkalla samalla kulutuksella (13l/100km) mitä vanhalla ML:llä. Isompi V6 ilmeisesti toimi raskaalla kuormalla suhteellisen hyvällä hyötysuhteella vaikka vanhempaa tekniikkaa. Piikit käppyrässä on yleensä jonkun isomman tai pienemmän kärrin vetoa tai sitten joku talvikauden kaupunkirullailu.

keskikulutus.png

Kyllähän isompi sitkeämpi motti yleensä kaikissa raskaissa töissä on hyötysuhteeltaan parempi.
Hyvä esimerkki joku MB Sprinter Pitkä & Korkea 316 tai 319. joku 3ton kärry perässä 6,5TD Duramax kuluttaa vähemmän.

Käytiin etelänreissu tuolla meidän -94 c200 mersulla, jossa siis se viimesen päälle tykki 2.0L 75hp vaparidiesel ja tämä on siis manuaalilootalla, ja täysin karvalakkimalli.

Reissulla tuli matkaa 860km (gepsillä mitattu) ja tankkiin meni reissun jälkeen 46 litraa. Ei ollenkaan huonosti 372tkm ajetulle mursulle, eikä oltu edes tientukkona vaan ihan mentiin koko reissu reipasta vauhtia. :cool:

Joskus tainnu päästellä matkaa tuolla likelle 1200km samalla tankillisella, mut sillon mentiin jo kyllä höyryillä loppumatka..

Kyllähän isompi sitkeämpi motti yleensä kaikissa raskaissa töissä on hyötysuhteeltaan parempi.
Hyvä esimerkki joku MB Sprinter Pitkä & Korkea 316 tai 319. joku 3ton kärry perässä 6,5TD Duramax kuluttaa vähemmän.
Ei se isompi moottori oikeastaan missään kohtaa ole sen taloudellisempi, ellei ajotavalla käännä taloudellisuutta nurin, mutta suurin tekijä tuollaisessa korkeessa mersussa on ilmanvastus. Oikestaan vain jotain nakkikioskia vedettäessä tuo sprinteri ei kärsi ilmanvastuksestaan.

2013 vuoden Vw Transporter 140hv manuaali tuntuisi vievän sellaisen 8-8,5l/100km tässä 25000km kokemuksella. Ajonopeushan tuollaisessa jo vaikuttaa valtavasti ja mistä suunnasta sattuu tuulemaan. Vastatuuleen ajelee satasta niin menee 10l/100km helposti ja myötätuuleen ajelee 90km/h niin 6l/100km.

Edellinen MB E220 -11 taisi olla koko 55000km omistuksen ajalta 5,7l/100km.

Ei se isompi moottori oikeastaan missään kohtaa ole sen taloudellisempi, ellei ajotavalla käännä taloudellisuutta nurin, mutta suurin tekijä tuollaisessa korkeessa mersussa on ilmanvastus. Oikestaan vain jotain nakkikioskia vedettäessä tuo sprinteri ei kärsi ilmanvastuksestaan.
Totta kai isompi moottori on taloudellisempi isoilla kuormilla. Isoa kärryä tai venetraileria tms. vetäessä, niin selvähän se on että 3.0 V6 TDi Touareg menee pienemmällä kuin 1.6 TDi.

Totta kai isompi moottori on taloudellisempi isoilla kuormilla. Isoa kärryä tai venetraileria tms. vetäessä, niin selvähän se on että 3.0 V6 TDi Touareg menee pienemmällä kuin 1.6 TDi.

Tuskinpa jos samaan autoon laitettaisiin 1.6TDi. Ja kaikki muu, vaihteistot ym pysyy samana. Mikään vaan ei tue tuota teoriaa.

Tuskinpa jos samaan autoon laitettaisiin 1.6TDi. Ja kaikki muu, vaihteistot ym pysyy samana. Mikään vaan ei tue tuota teoriaa.
Voihan se noinkin olla. Jotenkin se vaan tuntuisi järkevältä, että isompi kone jaksaa vetää suuria kuormia vaivattomammin kuin pieni. Kyllähän se kannattaisi isoihin autoihin alkaa laittamaan pieniä koneita, niin saisi kustannuksia alemmas jne.

Pitäisi löytää sopiva automalli missä on selkeästi pieni kone ja iso kone, niin voisi testata. 😅

Eise pikkukone enää ole kovin taloudellinen jos se pyörii kokoajan suorituskykynsä äärirajoilla. Ja vaikka olisikin niin eise kovin kauaa sitä käyttöä jaksa.

Se taloudellisuus kääntyy tehokkaamman moottorin eduksi silloin kun se pienempi moottori ei enää jaksa pitää samaa matkanopeutta. Toki jossain kohdassa on raja missä sen pienen moottorin pystyy vielä piiskaamaan samaan nopeuteen kuin isommankin, mutta tuo menee oikeastaan sen ajotavan piikkiin, jos kummallakin ajettaisiin samalla tavalla se pienempi on yleensä taloudellisempi.

Tosin alunperinhän tuossa verrattiin sprinteriä ja mitälie autoa 6,5l duramaxilla, noiden välillä ei ole kovin suurta tehoeroa, kummatkin vetävät 3t kärryä suunnilleen yhtä suurella vaivalla/vaivattomuudella. Siitä suuremmasta iskutilavuudesta ei ole erityistä hyötyä, vaikka se ei raskaammalla kuormalla enää merkittävää energiahukkaa tuokkaan.

Jotenkin se vaan tuntuisi järkevältä, että isompi kone jaksaa vetää suuria kuormia vaivattomammin kuin pieni. Kyllähän se kannattaisi isoihin autoihin alkaa laittamaan pieniä koneita, niin saisi kustannuksia alemmas jne.
No kyllähän tuo näkyy kun automalleja päivitetään, uusissa malleissa ei ole enää yhtä isoja moottoreita. Edes jenkeissä.

Se taloudellisuus kääntyy tehokkaamman moottorin eduksi silloin kun se pienempi moottori ei enää jaksa pitää samaa matkanopeutta. Toki jossain kohdassa on raja missä sen pienen moottorin pystyy vielä piiskaamaan samaan nopeuteen kuin isommankin, mutta tuo menee oikeastaan sen ajotavan piikkiin, jos kummallakin ajettaisiin samalla tavalla se pienempi on yleensä taloudellisempi.

Tosin alunperinhän tuossa verrattiin sprinteriä ja mitälie autoa 6,5l duramaxilla, noiden välillä ei ole kovin suurta tehoeroa, kummatkin vetävät 3t kärryä suunnilleen yhtä suurella vaivalla/vaivattomuudella. Siitä suuremmasta iskutilavuudesta ei ole erityistä hyötyä, vaikka se ei raskaammalla kuormalla enää merkittävää energiahukkaa tuokkaan.
Nelimukinen 316 Sprinter ei kyllä vedä 3,5ton kärryä millään tapaa vaivattomasti. 319 nyt jotenkin asiallisesti.

Nelimukinen 316 Sprinter ei kyllä vedä 3,5ton kärryä millään tapaa vaivattomasti. 319 nyt jotenkin asiallisesti.
Polttoainetalouden kannalta se tulee vaivottamasti.

Tosin jos 316 sprintterin kanssa 3t kärryn vetäminen ei ole vaivatonta, syy on (epäolennaisesta) sylinterilukumäärästä riippumatta siellä ratin ja penkin välissä.

Sinänsä on ihan tavallista että jos sitä ajoneuvon, tai tässätapauksessa yhdistelmän käyttöä ei oikein hanskaa, tehokkaampi moottori auttaa, mutta eihän siitä lihinkään pääse että sillä n 160 hevosvoimallakin tehoreservejä on yllinkyllin taloudelliseen ajoon.

Tosin jos 316 sprintterin kanssa 3t kärryn vetäminen ei ole vaivatonta, syy on (epäolennaisesta) sylinterilukumäärästä riippumatta siellä ratin ja penkin välissä.

Sinänsä on ihan tavallista että jos sitä ajoneuvon, tai tässätapauksessa yhdistelmän käyttöä ei oikein hanskaa, tehokkaampi moottori auttaa, mutta eihän siitä lihinkään pääse että sillä n 160 hevosvoimallakin tehoreservejä on yllinkyllin taloudelliseen ajoon.

Kyllä sellaisella vajaatehoisella möhköllä on välillä aika runnominen esim ohitustilanteessa. Melko lailla helpottaa kun on kunnolla voimaa. En tiedä miten osaaminen tähän liittyy, mutta voit varmaan selventää näkemystäsi jos koet tarpeellisena.

Renault Clio 2010 1.6L automaatti ja siellä 7-8 litran/100 km paikkeilla pyörii keskikulutus. Bensarosvo pieneksi autoksi tiedän :(

Renault Clio 2010 1.6L automaatti ja siellä 7-8 litran/100 km paikkeilla pyörii keskikulutus. Bensarosvo pieneksi autoksi tiedän :(
Tuo kokoiselle moottorille + automaatti niin kulutuksessa ei ole mitään ihmeellistä.

Itse pääsen 2018 manuaali 0,9tce (130hv ja 215nm) Cliolla 4,4l kulutuksiin jos pudotan maksimi nopeuden 90km/h ja silti kaupungissa tulee heti 2l enemmän.

Kyllä sellaisella vajaatehoisella möhköllä on välillä aika runnominen esim ohitustilanteessa. Melko lailla helpottaa kun on kunnolla voimaa. En tiedä miten osaaminen tähän liittyy, mutta voit varmaan selventää näkemystäsi jos koet tarpeellisena.
Paljonko tuolla sitten on liikennettä joka merkittävän hitaasti ajaa ja pitäisi ohi päästä?

Ja sitähän mä juuri sanoin että se voima helpottaa, josta on apua kokemattomalle.

Kokemus on sitä ettei tarvitse ohittaa ketään?

Allright.

Yhtä järkevä lause olisi todeta että kokematon ei ymmärrä voiman merkitystä autolla ajaessa.
Maken järki.

Omalla 11 sek 0-100 autollakin saa monesti painaa kaasun pohjaan ohittaessa, ja silti siihen ohitukseen vaatii usein jo vähän tilaa.

Teho kun antaa optioita. Ai se viereinen yrittääkin kiihdyttää rinnalla ja takana on jo toinen ohittaja. Pieni kaasun lisäys ja olet jo edellä. Tai lyhyt ramppi, ei tarvitse tehokkaan nelikon kanssa huolia vaan runttaa kaasua ja auto on siinä nopeudessa millä liittyä. Risteys jossa odottelisit normisti pitkään kun auto ei lähde paikaltaan. Teho+pitoa=pääset turvallisesti hiukan pienemmän välin läpi. Ajan aina mielummin autolla missä on hiukan liikaa tehoa mm juuri näistä syistä.

Teho kun antaa optioita. Ai se viereinen yrittääkin kiihdyttää rinnalla ja takana on jo toinen ohittaja. Pieni kaasun lisäys ja olet jo edellä. Tai lyhyt ramppi, ei tarvitse tehokkaan nelikon kanssa huolia vaan runttaa kaasua ja auto on siinä nopeudessa millä liittyä. Risteys jossa odottelisit normisti pitkään kun auto ei lähde paikaltaan. Teho+pitoa=pääset turvallisesti hiukan pienemmän välin läpi. Ajan aina mielummin autolla missä on hiukan liikaa tehoa mm juuri näistä syistä.
Teho-painosuhde, pidon määrän maksimoiden. Kevyempi pysähtyy nopeammin ja on ketterämpi sivuttaisissa suunnanmuutoksissa, jos pidon määrä sama. Nelikko lienee pidoltaan parempi, kuin kahdella pyörällä vetävä, mutta kyllä riittävän kevyellä kaksivetoisellakin ehtii.

Aiheeseen, toinen autoni kuluttaa vähimmillään varmaan 5,9 ja toinen jopa 5,6 L/100km, 98 oktaanisella.

Teho-painosuhde, pidon määrän maksimoiden. Kevyempi pysähtyy nopeammin ja on ketterämpi sivuttaisissa suunnanmuutoksissa, jos pidon määrä sama. Nelikko lienee pidoltaan parempi, kuin kahdella pyörällä vetävä, mutta kyllä riittävän kevyellä kaksivetoisellakin ehtii.

Aiheeseen, toinen autoni kuluttaa vähimmillään varmaan 5,9 ja toinen jopa 5,6 L/100km, 98 oktaanisella.
Kevyt kaksiveto ehtii oikein mainosti. Mutta vaatii enemmän uskallusta. Ajelin hyvän tovin MX-5 NA vuodelta 1990 pääautonani kitkat alla. Hyvin sillä pärjäsi. Mutta vaati ymmärrystä mitä auto voi ja ei voi tehdä. Poikittain mentiin enemmän ja vähemmän tilanteissa kuin tilanteessa kun luistonestoa ei ollut ja auto eli omaa elämäänsä ympärilläni.

Toyota Isis tila-auto vm. 2012 2.0l valvematic bensa koneella on ollut nyt muutaman kuukauden käytössä. Kulutus on ollut ~6.3-6.5l/100km maantieajossa.

Ei kai XC90 oo saanut ilman nelivetoa? Kai se neliveto aina riskejä lisää mutta riippuu autosta. Eikä kai 10 litraa satkulle oo paljoa ton kokoselle möhkölle; eihän siitä nyt hirveesti oo aikaa kun ihan perusauto vei 10+ litraa eikä se polttoaine silloinkaan halpaa ollut.

Mutta nää on näitä miten kukin me ajamisen prioriteetit määrittelee. Joku on tyytyväinen, kun auto kuluttaa vähän, mutta arvonalenema syökin sitä rahaa enemmän kuin sen vanhan auton iso kulutus.
Toisesta ketjusta lainattua.

Muuhun en puutu, mutta milloin ihan perusauto on vienyt 10+ litraa? Yksittäisiä syöppöjä automalleja (ja ajoprofiileja) toki on ollut.

Minulla on ollut 1989-2016 -automalleja ja ympärivuotinen on niillä ollut 4,9-7,9 l/100 km. Isällä on ollut 60-luvulta lähtien ihan tavallisia insinöörin perusperheautoja ja kulutukset siellä 5,4-9,x l/100 km yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Poikkeus oli 2003 Pösö, joka vei ympärivuotista yli 10 l. Toisaalta en pidä sitä ihan perusautona, sillä siinä oli 3,0 V6, jonka janoisuuden viimeisteli 4-vaihteinen momentinmuunninautomaatti. Perusautoissa oli silloin parilitrainen tai alle, eikä automaattikaan tuolloin ollut se yleisin valinta (koska hinta, kulutus ja hitaus).

Vilkaisin TM-koeajoja eri vuosikymmeniltä. Ihan perusautoissa en onnistunut löytämään vertailua, jossa yleinen linja olisi 10+ litraa. Esimerkiksi 19/1967:ssa oli viisi myydyintä kansanautoa (Anglia, Rellu 4, Skoda 1000, Warre ja kupla), joiden koko koeajon keskikulutuksien keskikulutus oli 9,14 l/100 km. Tuostakin on lähes 60 vuotta aikaa. Huippunopeudella ajettaessa toki veivät yli kympin, paitsi Rellu vain 8,4, koska kulki vain 108 km/h.

Ei se 10+ paha ole nelivetoiselle möhkövolvolle, mutta ainakaan 59 vuoteen ei ole ollut sellaista aikaa Suomessa, että ihan perusautot laajemmin olisivat vieneet 10+ normiajoprofiililla (myös maantietä/motaria mukana).

Screenshot_2026-07-07-13-04-56-20_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Muuhun en puutu, mutta milloin ihan perusauto on vienyt 10+ litraa? Yksittäisiä syöppöjä automalleja (ja ajoprofiileja) toki on ollut.

Minulla on ollut 1989-2016 -automalleja ja ympärivuotinen on niillä ollut 4,9-7,9 l/100 km. Isällä on ollut 60-luvulta lähtien ihan tavallisia insinöörin perusperheautoja ja kulutukset siellä 5,4-9,x l/100 km yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Poikkeus oli 2003 Pösö, joka vei ympärivuotista yli 10 l. Toisaalta en pidä sitä ihan perusautona, sillä siinä oli 3,0 V6, jonka janoisuuden viimeisteli 4-vaihteinen momentinmuunninautomaatti. Perusautoissa oli silloin parilitrainen tai alle, eikä automaattikaan tuolloin ollut se yleisin valinta (koska hinta, kulutus ja hitaus).

Vilkaisin TM-koeajoja eri vuosikymmeniltä. Ihan perusautoissa en onnistunut löytämään vertailua, jossa yleinen linja olisi 10+ litraa. Esimerkiksi 19/1967:ssa oli viisi myydyintä kansanautoa (Anglia, Rellu 4, Skoda 1000, Warre ja kupla), joiden koko koeajon keskikulutuksien keskikulutus oli 9,14 l/100 km. Tuostakin on lähes 60 vuotta aikaa. Huippunopeudella ajettaessa toki veivät yli kympin, paitsi Rellu vain 8,4, koska kulki vain 108 km/h.

Ei se 10+ paha ole nelivetoiselle möhkövolvolle, mutta ainakaan 59 vuoteen ei ole ollut sellaista aikaa Suomessa, että ihan perusautot laajemmin olisivat vieneet 10+ normiajoprofiililla (myös maantietä/motaria mukana).

Volvon isot 5mukiset on priima esimerkki,

Volvon isot 5mukiset on priima esimerkki,

Itselläni oli ekan korimallin V70, 2.5 10v vapari eli 144 heppainen perusmalli manuaalilaatikolla. 80km/h lasissa ilman ilmastointia vaikkapa keväällä tai syksyllä saattoi päästä kasilla alkaviin lukemiin. Käytännön keskikulutus omassa ajossani kuitenkin pyöri kympin tienoilla. Voin vain kuvitella mitä joku turbollinen bensa-automaatti olisi vienyt.

70- luvun puolen välin Volvoilla (242/244) ja oletettavasti millään "laatikko" Volvolla myöhemminkään tuskin pääsi alle kymmenellä litralla sataa kilometriä bensiinimoottoreista puhuttaessa? Itse en 76 -vuosimallilla ainakaan muistaakseni koskaan kymmentä litraa pystynyt alittamaan aikoinaan.

Ihan perus Volvot 2.4-koneella mitä perheestä on löytynyt, samoin Saabit 2.3 koneella, tenavatähti 2.3 koneella ja automaattilootalla ja itse asiassa 2006 C-Vectra kulutti omassa käytössä yli 12 litraa satkulle, mutta se oli 2.8T koneella. Lasketaanko se turbollinen V6 Ooppeli sit normiautoksi on sitten tulkinnanvaraista.

Automaattilaatikkoinen, perusautoista perusautoin Saab 900i 2.0 koneella vei vuoden keskiarvona selvästi yli 10 l satasella. Kaupunkiajossa erityisen janoinen.

Auto kyllä oli sitten vastavuoroisesti erittäin lämmin talvella.

Ei mun kuplat eikä varsinkaan paku koskaan päässyt alle 10 litran, eikä tuo meidän nykyinen Citikkakaan paljoa alle pääse. Oliskos tyypillisesti 9 litraa jos näytöltä kertymän vilkaisee. Yleensäkin wanhat kunnon ajat niin autot söi paljon enemmän kuin kullatut muistot väitti.
Saksalaiset testasivat Fiatin pienimmän ja sekin imuroi 7,3 litraa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ndStvnSXdsU&t=294s

^ Kyllä tuollaisella kesäpäivänä jäätelölle kurvailisi tai rannalle tms.

Viimeksi muokattu:
70- luvun puolen välin Volvoilla (242/244) ja oletettavasti millään "laatikko" Volvolla myöhemminkään tuskin pääsi alle kymmenellä litralla sataa kilometriä bensiinimoottoreista puhuttaessa? Itse en 76 -vuosimallilla ainakaan muistaakseni koskaan kymmentä litraa pystynyt alittamaan aikoinaan.
Oma ensimmäinen auto oli vm -72 142 Volvo B20-koneella, kulutus oli sen 12,5 litraa sataselle seka-ajossa.

Kokemus on sitä ettei tarvitse ohittaa ketään?

Allright.

Yhtä järkevä lause olisi todeta että kokematon ei ymmärrä voiman merkitystä autolla ajaessa.
Maken järki.

No, ei tuolla nyt mitenkään yleisesti ainakaan merkittävästi alle 80km/h ajeta. Mun kokemjuksen mukaan ne 60 junnaavat jäärät ajavat yleensä sen verran mutkaisilla pätkillä että niistä on vaikea ohi päästä vaikkei kärryä olisikaan. Kun tie levenee ja oikenee, ne saavat yleensä hieman lisää vauhtia siihen kotteroonsa.

Kyllä ruiskumallit alle 10 meni, mutta 70-luvun puolivälissä kaikki yhtään isommat autot kuluttivat ihan tautisesti.

Periaatteessa se sama Volvo 240 80-luvun lopulla meni jo tolkulla ajellen 7 kulutuksella, kun kaasari vaihtui. Tiedän erään urheilijan joka sai ajettu matalan 5 kulutuksen tuollaisella, mutta tuossa on jo saanut kikkailla.

Kulutusten vertailu on myös vähän haastavaa kun monet ajavat todella lyhyitä pätkiä (minä myös). Nykyinen plugari ceed (2021) menee talvellakin 7km matkan alle 7 kulutuksen (joku 6,8l/100km) kylmänä lähtien,polttis käynnistyy heti, kun taas edellinen Renault Laguna 2 (2003) meni ekan 200000km sen 7,2 ja loput 130000km about 8l/100km kaikessa ajossa. Kylmänä kaupungissa muutamia kilometrejä taatusti vähintään 10l/100km ja varmasti ennemmin sen 12l/100km.

Korkeaa peräkärryä kun vetää niin nykyisellä ceedillä polttoainekulutus on aika jännä. Kolmisen sataa kilsaa toiseen suuntaan akusto tyhjänä ja sitten seuraavana päivänä märässä sama matka toiseen suuntaan peräkärry täyteen lastattuna mutta akku ladattu täyteen.

Aika reilusti saa etua siitä että akkua on käytettävissä hiljaisiin nopeuksiin ja sieltä kiihdyttämisiin vaikka polttis olisi lähes jatkuvasti käytössä. Tuntuu avustavan myös tuolla matkavauhdissa, eli polttista pyöritetään paremmalla hyötysuhteella. Täydellä lastilla pyörittiin 4-5 välillä ja tyhjällä lastilla siellä 7 paikkeilla.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
311 229
Jäsenet
84 001
Uusin jäsen
spalojar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom