Autosi polttoaineen kulutus

Miten paljon noihin ajotietokoneen ilmoittamiin luotatte tai teette tarkistuksia tankkaamalla piripintaan litrat ja jakamalla kuljetulla matkalla? Varmaan uudehkoissa autoissa toimii yllättävän tarkasti, mutta itsellä oli yksi tojo (corolla E130 1.6 vapari) jossa 100tonnin jälkeen alkoi tulla ihan uskomaton poikkeama todellisen lutkutuksen ja tietokoneen ilmoittaman kanssa, kun kojelaudassa luki jotain täysin utopistista 4 litraa satkulle, kun tankkauksin mittaamalla kulutus oli edelleen ihan samaa 7-8 litraa satkulle mitä koko auton historian. Auto lähti lopulta vaihtoon ihan muista syistä, mutta mikä vika missä selittäisi tuon heiton? Muuten auto toimi hyvin ilman ongelmia tai vikakoodeja.

Joskus käpistelin sellaisen obd porttiin asennettavan jälkiasennusajotietokoneen kanssa. Se laski auton kulutuksen ilmamassamittarin lukeman pohjalta, joka käytännössä korreloi aika tarkasti kulutetun polttoaineen kanssa.

Jos auton omakin ajotietokone käyttää tuota datan lähtökohtana selittyisi tuo 100tkm jälkeen tullut virhe. Ei ole kovin harvinaista että IMM alkaa vanhemmiten raportoimaan väärin. Moottorin oma tietokone osaa sen jäännöshapen perusteella kalibroida, niin että toimii melko isollakin virheella oikein, mutta ajotietokonella ei tuosta ole tietoa.

vw passat 2.0 tdi 140hv neliveto 6-v manuaali. maantieajossa 7.1L/100km (pienin lukema mitä saanu kun ajanu hissukseen, käyttäen vakkaria ja yli 100kmh 6-vaihdetta)

aika janoinen peli. Taitaa olla vaan niin painava auto, ettei saa menee pienemmäl vaikka miten sukkasillaan ajaa. Tohon viel 1000€/vuosi verot jne.

kulutus katottu vaan ajotietokoneesta, en tiedä tarkkuudesta.
"Sukkasillaan" ajaminen ei ole yleensä erityisen taloudellista.

Tuo on kyllä aika kova kulutus kun xc60 d5 awd menee samaan kulutukseen, ja se nyt on kuiten melkoinen möhkö.
 
1.8 Auris hybrid farmari vm.18.

Eka tankillinen yhdistettyä ajettu, ajotietokone näyttää 4.4l/100km kulutusta ja todellinen oli (pyöristetty ylöspäin) 4.6l. Opetellessa tuota oikeaa ajotapaa, saanee tuota vähän vielä alaspäin. Myös auton navigaattoria pitää alkaa kokeilemaan tuon toisen ketjun inspiroimana, miten se vaikuttaa kulutukseen
 
'14 E500 Coupe. 13-15 keskikulutus ajotietokoneelta. En ole jaksanut laskea absoluuttista kulutusta tankatessa, koska asia ei juurikaan kiinnosta. On se silti pari litraa vähemmän mitä edellisellä kiesillä.
 
BMW i8 '14:

1026km ja itse excelöity kulutus 3,30L/100km.

-Mukana paljon vähän pidempää matkaa jossa sähköajo loppunut heti kesken, esimerkiksi Espoo -> Porvoo -> Espoo, Espoo -> Tammela -> Hämeenlinna -> Espoo ym. Akustolla pääsee 24-30km riippuen kelistä, ilmastoinnista ym.
 
Lexus IS 300h

Reilu 1000km tuli viikonlopun aikana ajettua. Kolme ihmistä kyydissä, loppulukemaksi jäi 5,2l/100km (näyttää n 0.2l pienempää kuin tankilta laskettuna). Tankkikaan ei mennyt vielä tyhjäksi. Vielä n. 200km pääsisi.
 
Skoda Scala 1.0 TSI:

Kesälomareissu Suomea kierrellen, 2 ihmistä kyydissä. 817 kilometriä, kulutus 5,13 l/100 km. Ehkä kolmasosa moottoritieajoa. Ajotietokone näytti alle 5 litran keskikulutusta.
 
Citroen c5, 2.0hdi, 6v manuaali, 2008.
Keskinopeudella 63km/h, 1200km, ajotietokoneen mukaan tasan 5, cruisessa se kymppi lisää rajoitukseen. Vaunun vetoa, niin melkein 9l/100km reilun 80km/h nopeudella.
 
BMW i8 '14:

1026km ja itse excelöity kulutus 3,30L/100km.

-Mukana paljon vähän pidempää matkaa jossa sähköajo loppunut heti kesken, esimerkiksi Espoo -> Porvoo -> Espoo, Espoo -> Tammela -> Hämeenlinna -> Espoo ym. Akustolla pääsee 24-30km riippuen kelistä, ilmastoinnista ym.
Turha noita plugarin kulutuksia on tänne postata, jos ei samalla kerro sähkön kulutusta.
 
Golf 1.2 TSI

Matka-ajossa ~90km/h keskinopeudella vie 5,2 - 5,4 litraa 100km. Mitattu kesäolosuhteissa useampaan kertaan.

Vakio rengastus ja muutenkin. Moottori juo 98E5:tä.
 
Viimeksi muokattu:
BMW 316iA farkku -14 (eli F31). 1,6l N13 moottorina eli BMW:n ja PSA:n yhteinen taidonnäyte :D Luonnollisesti lastutettuna ~200hp/300Nm.

Juhannuksena laitoin suksiboksin katolle ja eilen otin pois. Ajoissa aika paljon pitkää matkaa Espoosta lähtien.

3800km, keskari 65,3km/h ja kulutus 7,8l/100 98E5. Eihän se vähällä kulje, mutta ei ihan kohtuutonkaan mielestäni. Kulutus tuntuu kyllä yleisestikin kaikessa ajossa nousseen vs. 105tkm/7,5v sitten kun auton hankin. Öljyäkin kuluu. Bensaa tankkiin ja kovaa ajoa :)

1723010224456.png 1723010255129.png
 
Hmm, onkos tuo sama mylly kuin "120vti" Sitikassa?

En tarkoista malleista tiedä, mutta PSA:n THP sarja on se sisarmoottori. Minissä muistaakseni N14 ja N18. Mutta kaikki ovat ainakin ulkoisesti erilaisia, eli ei ainakaan identtisiä. Ja itsellä ei toistaiseksi ole ollut isompia ongelmia.
 
Pari vuotta nyt ajellut tällä vm.2019 0.9Tce Cliolla (130hv/215Nm) ja tässä Helsingin nurkka-ajossa näyttää ajotietokone nyt 4.9l/100km. Rauhassa kun ajelee niin laskettu kulutus aina pyörinyt siinä 5-6l välillä, talvella enemmän ja kesällä vähemmän.

Eipä ole lisätehot kulutusta nostaneet, mutta mukavempi tuolla on ajella, varsinkin väännön takia.

PXL_20240807_062655155.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg
 
Ajeltiin vloppuna tuolla meidän -94 vuoden c200 diesel mersulla 1668km reissu Etelä-Suomessa ja dieseliä matkalla kului 94litraa, joten kulutus ~5,6L satkulle.

Matkavauhti oli erittäin reipas, eikä oltu tientukkona. Vähällä se kyllä tuokin vanhus menee..
 
Kauheen pieniä lukemia täällä ku on tottunu omiin :D

Mulla meni Nissanilla (3.5l 280hp/360Nm) Kuopioon motaria paahtaessa 14.45 l/100km E85 eli ~11.12 l/100km jos bensalla ois ajanu. Takaspäin ajellessa kun mittarinopeus ei montaa kertaa menny yli 100:sen niin kulutus tippu 10.88 l/100km E85 / ~8.37 l bensaa.

Latviassa oon saanu pienimmät lukemat kun ajeltiin kaverin kanssa rauhallisesti 80:iä niin sikäläisellä 95:llä kulutus oli 7.6 l/100km
 
Ajeltiin vloppuna tuolla meidän -94 vuoden c200 diesel mersulla 1668km reissu Etelä-Suomessa ja dieseliä matkalla kului 94litraa, joten kulutus ~5,6L satkulle.

Matkavauhti oli erittäin reipas, eikä oltu tientukkona. Vähällä se kyllä tuokin vanhus menee..
Nojaa.. Mä ajan pakettiautolla jossa n.850kg kuorma kokoajan, selkeän maantiepainotteinen kulutus nyt 6,1l/100km. Ei tuo mersu mikään ekoihme tuohon nähden ole jos kuluttaa vain 0,5l vähemmän.
 
Ei Land cruiserikaan ihan mahdottomia kuluta, jos ei tartte peräkärryä vedellä. Normaalia ajoa 60/80 alueella ja kiihdytys 80 rajalla, kun tulin Tsadissa takas viimeiset 15 min.
Tämä tankillinen sisältää jo kaikki ajoprofiilit ja käynti Tsadin keskustassa Hakiksessa meinasi käydä hermon päälle, kun takaisin tähtäsin Länsiväylän kautta. Ilman kärryä paras ollut Hki-Roi-Hki kulutuskäyttäytymistä 7,2 L/100 km kaikkien tankkausten ajamisilla. Saattaa tuo heittää sen 0,2 L, tai joskus on näyttänyt ihan laskettuakin lukemaa. 600 km pääsee, kun tankki näyttää 1/2 väliä, mutta valo kyllä syttyy jo 1000 km ennen ja pieni hiki päällä uskaltaa enää 100 km kattella MY asemaa tankkaukseen. Nykyään onneksi jo helppo löytää.

IMG_3970.png
IMG_3969.jpeg
 
VäliSpam: Ajotapa vaikuttaa aivan hirveästi kulutuksiin, joten silloin kun olen kiinostunut kulutuksesta, auto kuluttaa paljon vähemmän kuin silloin kun vaimoni ajaa sillä, tai kun ajan itse miettimättä kulutusta ;-)
 
Mielenkiinnosta mittailin kaasun kulusta kun tankki tyhjeni: Kaasu-Octavialla (1.5) tankillinen reipasta maantieautoilua Itä-Suomessa. Ajotapa sakkorajan turvallisemmalla puolella ja rekoista ohi heti kun pääsee. Eli maltillisimmalla ajotavalla ehkä säästäisi tyyliin 5-10% kulutuksessa, kokeiltu on. Pääasiassa satasen rajoitus. Kilsoja 509, kaasua 17.2 kg. Tankki pitäisi olla nimellisesti 17 kg ja ihan tyhjäksi ajettu. Sama mittari, isohko asema. Kulutus 3.38 kg/100 km. Auton mittarin mielestä keskikulutus 3.3.

Ot(?): Gasumilta ostettuna kustannus satasella 5.57€. Samalla rahalla saisi abc:n pikalaturilta (36 c/kWh) 15.5 kWh. Ok, isoakkuisella sähköautolla olisi hyvin rauhallisesti ajellen (näillä keleillä) päässyt tuon reissun kotilatauksella, mutta ei tuo kaasuautoilu silti hirveän hintaista ole. Ainakaan kilometrikorvauksilla.
Edit. Topy
 
Edellinen tankkaus päätyi 7,4 L/100 km lukemaan ja kun auto näyttää sen 0,2 L liian vähän niin 7,6 L100 km on Land cruiserilla vielä kohtuullinen lukema. Nyt seuraava tankillinen menossa ja kun peräkärryä ei ole vedetty, niin toistaiseksi näyttää 6,8 L/100 km lukemaa, kun reilu 500 km ajeltu arkiajoja. Tulevasta taas tiedossa kärrynvetoa, niin saa nähdä sitten mihin nousee.
IMG_4041.png
 
VäliSpam: Ajotapa vaikuttaa aivan hirveästi kulutuksiin, joten silloin kun olen kiinostunut kulutuksesta, auto kuluttaa paljon vähemmän kuin silloin kun vaimoni ajaa sillä, tai kun ajan itse miettimättä kulutusta ;-)
Mä olen huomannut että kun ajaa harkitun taloudellisesti se jää "päälle" vaikka siihen ei kiinnittäisikään huomiota, muta se ei vaihdu toiseen autoon. Parilla desilla kasvaa kulutus kun lopettaa sen seuraamisen, mutta jos vaihtaa autoa se kasvaa parilla litralla (siis tietysti verrattuna sen toisen auton pihistelykulutukseen).
 
Toisesta keskustelusta...
Matkailuauto on lisäksi erittäin suuripäästöinen. Dieseliä palaa 15 litraa sadalle jos ajaa satasta ja 10L, jos ajaa tien tukkona. Matkailuauto kuluttaa vähintään tuplasti henkilöautoon verrattuna.
Paljonko iso pakettiautopohjainen matkailuauto oikein kuluttaa, kun ajetaan pidempää siirtymää, lähinnä Keski-Euroopan moottoriteillä?
Esim. tämäntapainen ja 6 henkeä päällä eli ~maksimipainoissa, omapaino 2944 kg:

Onko em. 10-15 l/100km oikea haarukka vai palaako jopa enemmän, jos ajellaan "rikesakkorajoilla"?
 
Iso paku/samanlainen mutta kuorkki vie sen 10l satasella. Kuorkki toki kulkee sen max 89km/h ja pakulla voikin sitten ajaa suomessa max 100km/h. Sen verran on naamapintaa että kulutus nousee melkoisesti vauhdin lisääntyessä.
 
Toisesta keskustelusta...

Paljonko iso pakettiautopohjainen matkailuauto oikein kuluttaa, kun ajetaan pidempää siirtymää, lähinnä Keski-Euroopan moottoriteillä?
Esim. tämäntapainen ja 6 henkeä päällä eli ~maksimipainoissa, omapaino 2944 kg:

Onko em. 10-15 l/100km oikea haarukka vai palaako jopa enemmän, jos ajellaan "rikesakkorajoilla"?
Fiat ducato 2025 malli 2.2 koneella keskikulutus 9.8 eli epäilisin n12L 80kh/h nopeudessa ja sitten 100km/h lähemmäs 14L tuntumassa.
 
Toisesta keskustelusta...

Paljonko iso pakettiautopohjainen matkailuauto oikein kuluttaa, kun ajetaan pidempää siirtymää, lähinnä Keski-Euroopan moottoriteillä?
Esim. tämäntapainen ja 6 henkeä päällä eli ~maksimipainoissa, omapaino 2944 kg:

Onko em. 10-15 l/100km oikea haarukka vai palaako jopa enemmän, jos ajellaan "rikesakkorajoilla"?
En usko että paku tuollaisia lukemia vie, kun tuollainen Carthago M-Liner 67 Ivecon 180hv tekniikalla vei 90km/h mittarinopeudessa sen 15l/100km.

wseth.PNG
 
Rajoittimen kanssa kun ajaa se maksimi 86 niin kyllä se laskee kulutusta verrattuna jos paahtaisi se 100km/h jopa perus pakettiauossa ero on yli 1L/100km verran.
Mutta en itse omista matkailuautoa niin vaikea sanoa ja pakuilla tulee ajettu sekä oma että työnantajan sekä kuorma autoa. satunnaisesti.
Noi Adrian sivut on aika surkeat teknisten tietojen suhteen.
 
Toisesta keskustelusta...

Paljonko iso pakettiautopohjainen matkailuauto oikein kuluttaa, kun ajetaan pidempää siirtymää, lähinnä Keski-Euroopan moottoriteillä?
Esim. tämäntapainen ja 6 henkeä päällä eli ~maksimipainoissa, omapaino 2944 kg:

Onko em. 10-15 l/100km oikea haarukka vai palaako jopa enemmän, jos ajellaan "rikesakkorajoilla"?
On oikea haarukka. Rikesakkorajoilla tosin haarukan keskikohdan pahemmalla puolella.

Vanhassa TM-vertailussa kaksi suurinta (Fiat-Adria ja Fiat-Globecar) veivät 10,0 ja 10,1 maantiellä. Linkkaamassasi Adria Coral XL:ssä on noin (230 * 307) / (205 * 265) = +30 % enemmän tuulipintaa. Massaa siinä on noin 10 % enemmän, joten noiden perusteella Coral XL veisi vastaavassa maantieajossa noin 12,5 l/100 km. Rikesakkorajoilla sitten jonkin verran enemmän.


Edit.
@Dunlop :n Carthago on tyhjänä lähes tuplamassainen, mutta ilmanvastus on matkailuautoissa ylivoimaisesti suurin vastusvoima. Carthago M-liner 67:n tuulipinta on vajaat 10 % suurempi kuin Coral XL:n ((235 * 330) / (230 * 307)), joten samanmassaisena Carthago veisi 13,7, mutta massan takia enemmän. Tyhjänä ylimääräinen 2,6 tn lisää kulutusta 0,008-renkailla 35 %-hyötysuhteella 1,6 l/100 km, eli massakin huomioituna Carthago veisi 12,5 * 1,1 + 1,6 = 15,3 l/100 km.
 
Viimeksi muokattu:
About 110km/h tuollaista matkailuautoa vielä ajaa. Kyllähän sillä enemmänkin pääsee, mutta alkaa tutinat ja tärinät tuntumaan ihan toisella tavalla kun nopeus vielä tuosta nousee. Ehkä toimii sileämmillä teillä paremmin kuin täkäläisesti.
 
About 110km/h tuollaista matkailuautoa vielä ajaa. Kyllähän sillä enemmänkin pääsee, mutta alkaa tutinat ja tärinät tuntumaan ihan toisella tavalla kun nopeus vielä tuosta nousee. Ehkä toimii sileämmillä teillä paremmin kuin täkäläisesti.
Matkailuautoissa on tosiaan erikoista että vauhti alkaa tuntua heti 100km/h jälkeen, miksi samaa ilmiötä ei tule pakettiautoissa joiden alustoille nuo on yleensä tehty?
Ns. isolla Transitilla (L3 H2) ajaa helposti, joskaan ei taloudellisesti, moottoritietä 120km/h muun liikenteen mukana vaikka on yli 1000kg tavaraa kyydissä. Vastaavasti Ducaton pohjalle tehty retkeilyauto on kidutusta jo 100km/h nopeuksissa...
 
Matkailuautoissa on tosiaan erikoista että vauhti alkaa tuntua heti 100km/h jälkeen, miksi samaa ilmiötä ei tule pakettiautoissa joiden alustoille nuo on yleensä tehty?

Aerodynamiikan takia varmaan, etenkin noissa missä on punkka ohjaamon päällä on aika paljon ”otsapinta-alaa”, muutenkin suurin osa noista on aerodynamiikaltaan samassa luokassa ämpärin kanssa. Pakut sitten yleensä kuitenkin hitusen ”virtaviivaisempia”.

Joskus körötellyt ruotsin ja tanskan läpi saksaan juurikin ducaton pohjalle rakennetulla matkailuautolla, kyseinen koppero ei juuri yli satasta kulkenut, eikä sillä olis kovempa uskaltanut ajaakaan. Oli vekkuli vehjas saksan autobahnilla kun porschet tuli vierestä ohi kahtasataa samalla kun itse yritti päästä rekan ohi sata ja rapiat, piti kytätä että oli aika pitkä pätkä tyhjää takana jos ei ollut kolmatta kaistaa vapaana :btooth:
 
Matkailuautoissa on tosiaan erikoista että vauhti alkaa tuntua heti 100km/h jälkeen, miksi samaa ilmiötä ei tule pakettiautoissa joiden alustoille nuo on yleensä tehty?
Ns. isolla Transitilla (L3 H2) ajaa helposti, joskaan ei taloudellisesti, moottoritietä 120km/h muun liikenteen mukana vaikka on yli 1000kg tavaraa kyydissä. Vastaavasti Ducaton pohjalle tehty retkeilyauto on kidutusta jo 100km/h nopeuksissa...
Se paino vaikuttaa, nimenomaan paino kyydissä isolla möhköllä on mukavampi ajaa. Tuuli ei ota niin herkästi. Ajapa jollain maxi-sprinterillä 140kmh tyhjänä niin tuntuu että se lähtee lentoon kun menet johonkin peltoaukealle missä on sivutuuli.
 
Matkailuautoissa on tosiaan erikoista että vauhti alkaa tuntua heti 100km/h jälkeen, miksi samaa ilmiötä ei tule pakettiautoissa joiden alustoille nuo on yleensä tehty?
Ns. isolla Transitilla (L3 H2) ajaa helposti, joskaan ei taloudellisesti, moottoritietä 120km/h muun liikenteen mukana vaikka on yli 1000kg tavaraa kyydissä. Vastaavasti Ducaton pohjalle tehty retkeilyauto on kidutusta jo 100km/h nopeuksissa...
Jos vertaa Transit L3H2:a ja Adria Coral XL:ää, niin korkeudessa on eroa yli puoli metriä ja leveydessä ~20 cm. Adrian yläpeti nostanee muotokertoimen luokkaan 0,55, jos Transit on 0,4. Noista voi nopeasti arvioida, että Adrian vastusteho tuollaisissa motarivauhdeissa on noin 0,55 / 0,4 * (230 * 307) / (211 / 253) = 1,82-kertainen vs. Transit. Se tarkoittaa, että Adrian moottorista pitää repiä 120 / ((1,82^(1/3))) = 98,3 km/h-nopeudessa sama teho ulos kuin Transitin ajaessa 120 km/h. Adrian nopeus voidaan pyöristää sataseen, koska pientä vierinvastusta ei otettu huomioon. Matkailuauton ajaessa satasta moottorista otetaan sellaisia tehoja ulos kuin pakettiautolla liki täyskaasukiihdytyksessä, joten tuleehan siitä jotain värinöitä. Liian lujaa motarilla puskeva matkailuauto vetää ikäänkuin ikuista kiihdytystä.

Kuvan perusteella Adrian peräylitys on metrin ellei ylikin pidempi kuin Transitin. Se lisää sivutuuli- ja routaheittoherkkyyttä. Kun samaan akseliväliin kiinnitetään reilut puoli metriä korkeampi ja metrin pidempi kori, niin sekin lisää sivutuuliherkkyyttä. Korkeampi ja varustellumpi kori nostaa painopistettä korkeammalle, mikä yhdessä korkeamman ja leveämmän korin kanssa lisää huojuntaa heitoissa. Yläpeti ja ohjaamon jälkeinen korin levennys (sekä mahdolliset markiisit, tikkaat tai kattoluukut) voivat saada aikaan suuremmat tuulensuhinat, mikä lisää vaikutelmaa suuresta nopeudesta, kuten myös sen ilmanvastusta vastaan ponnistelevan moottorin kovempi ääni.

Screenshot_2025-08-01-18-33-22-93_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2025-08-01-18-33-48-53_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Pitää myös muistaa ettei myös pakettiautot pääse ikinä testeissä luvattuihin lukuihin kun kukaan ei aja pakettiauto tyhjänä.
 
Jos vertaa Transit L3H2:a ja Adria Coral XL:ää, niin korkeudessa on eroa yli puoli metriä ja leveydessä ~20 cm. Adrian yläpeti nostanee muotokertoimen luokkaan 0,55, jos Transit on 0,4. Noista voi nopeasti arvioida, että Adrian vastusteho tuollaisissa motarivauhdeissa on noin 0,55 / 0,4 * (230 * 307) / (211 / 253) = 1,82-kertainen vs. Transit. Se tarkoittaa, että Adrian moottorista pitää repiä 120 / ((1,82^(1/3))) = 98,3 km/h-nopeudessa sama teho ulos kuin Transitin ajaessa 120 km/h. Adrian nopeus voidaan pyöristää sataseen, koska pientä vierinvastusta ei otettu huomioon. Matkailuauton ajaessa satasta moottorista otetaan sellaisia tehoja ulos kuin pakettiautolla liki täyskaasukiihdytyksessä, joten tuleehan siitä jotain värinöitä. Liian lujaa motarilla puskeva matkailuauto vetää ikäänkuin ikuista kiihdytystä.

Kuvan perusteella Adrian peräylitys on metrin ellei ylikin pidempi kuin Transitin. Se lisää sivutuuli- ja routaheittoherkkyyttä. Kun samaan akseliväliin kiinnitetään reilut puoli metriä korkeampi ja metrin pidempi kori, niin sekin lisää sivutuuliherkkyyttä. Korkeampi ja varustellumpi kori nostaa painopistettä korkeammalle, mikä yhdessä korkeamman ja leveämmän korin kanssa lisää huojuntaa heitoissa. Yläpeti ja ohjaamon jälkeinen korin levennys (sekä mahdolliset markiisit, tikkaat tai kattoluukut) voivat saada aikaan suuremmat tuulensuhinat, mikä lisää vaikutelmaa suuresta nopeudesta, kuten myös sen ilmanvastusta vastaan ponnistelevan moottorin kovempi ääni.

Screenshot_2025-08-01-18-33-22-93_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2025-08-01-18-33-48-53_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Hyvin avattu asiaa, mutta tarkoitus oli verrata Ducaton alustalle tehtyä retkeilyautoa pakettiautoon, ei mihinkään "motorhome" tason liikkuvaan mökkiin.
En tiedä mistä keksit esimerkin, mutta Fiatin alustalle lienee tehty pienempiäkin retkeilyautoja kuin tuo Adria Coral XL?
 
Eikä tuo Coral XL ole kyllä retkeilyautoa nähnytkään vaan on ihan aito styroksipallo / matkailuauto / nussisuuli / kiimaliiteri ja mitä näitä nyt on. Retkis on jotain ihan muuta.
 
Tuli heitettyä pidempi lenkki -05 civic type-r:llä ja tankkauksesta laskettuna kulutus oli 7.5l / 100km. Ajomukavuuden takia vauhti oli 100-110km mittarinopeutta ja siinäkin on jo kierrokset lähempänä 3500.
Tarkennuksena että n. 550km maantietä, vajaa tankillinen. 30 lämmintä eli ilmastointi vie osuutensa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 468
Viestejä
4 870 983
Jäsenet
78 582
Uusin jäsen
Psi001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom