Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
A7 3.0tdi Lahti-Ruka 6.5l/100km ja 6.4 paluumatkalla. keskinopeus 97/96. Ohituksia maksimit, ehkä olisi nätisti ajamalla mennyt n. 6l
4hlö + kontti täynnä
Nykyään menee n. 1.5 litraa enemmän satasella kuin uutena. Onkohan ihan normaalia? Autolla ikää 12 vuotta.
1.6 litrainen bensa-auto, nykyään ~7,5 l/100
Onpa matala kulutus suhteessa keskinopeuteen! Onko ihan normisuoritus, vai oliko mukana suotuisia tuulia/peesiapua/modauksia autossa? Oletko laskenut ympärivuotista kulutusta, ja jos olet, niin millaista ajoa on ollut?Helsinki-Joensuu välin kulutus, pahoittelut huonosta kuvasta.
Motarin tulin 135km/h mittarin mukaan, muuten n.5km/h yli rajoituksen.
Autona vuoden 2013 Golf 1.4tsi koneella, tankkauksen mukaan todellinen kulutus oli tasan 5litraa/100km, ei mielestäni paha. Rajoitusten mukaan ajamalla saisi varmasti pari desiä nipistettyä pois, etenkin moottoritiellä "ylinopeutta" ajaminen nostaa rankasti kulutusta.
Joensuusta Helsinkiin päin kulutus näytti 4,6l/100km ennen moottoritien alkua.
Ilma oli melko tyyni ja lämmin, auttoi varmasti asiaa, myös liikenne oli hiljaista ja ei tarvinnut juuri ohitella. Olin liikkeellä yksin ja autossa ei ollut muutakaan ylimääräistä tavaraa kyydissä. Rengaspaineita on hieman nostettu suosituksista, muistaakseni 2,4bar takana ja 2,3 edessä, renkaina 205/55/16 Michelin Energy saver. Mitään lastuja tai muita "virityksiä" ei ole, vaihteisto on manuaali. Autolla on ajettu jo 174tkm, en tiedä vaikuttaako positiivisesti kulutukseen, ainakaan ei ole enää uuden kankea .Onpa matala kulutus suhteessa keskinopeuteen! Onko ihan normisuoritus, vai oliko mukana suotuisia tuulia/peesiapua/modauksia autossa? Oletko laskenut ympärivuotista kulutusta, ja jos olet, niin millaista ajoa on ollut?
Siksi hämmästelen, koska kaverin '15 Variant 1.4 TSI manuaalilla joutuisi ajamaan selvästi hitaammin päästäkseen noihin lukuihin. TM mittasi 1/2014 90 kW:n DSG-Variantille 6,8 l/100 km@100 km/h. Octavia pääsi pidemmillä välityksillä ja kapeilla 15"-pyörillä 6,4 litralla@100 km/h. Maantielenkillä Golf vei 5,9 l/100 km, kun keskari muistaakseni 78 km/h. Näissä on tuntuva ero omaan mittaukseesi. Liitekuvasta näkyy tasanopeuskulutukset eri nopeuksilla.
Totta, käytännössä aina nuo valehtelee kulutusta alaspäin.Lähtökohtaisesti auton itse ilmoittamaan kulutuslukemaan saa lisätä jopa 10%, että se vastaa todellisuutta. Itsellä Foccarilla heitto on normaalisti 0-0,5 l/100 km.
Totta, käytännössä aina nuo valehtelee kulutusta alaspäin.
Golf näyttää etenkin kaupunkiajossa järjestään 0,5l/100km pienempiä lukemia kuin tankkauksesta mitattuna. Maantieajossa auton ilmoittama kulutus näyttää olevan suhteellisen tarkka, heittoa on 0-0,2l/100km.
50 litran tankilla ajan yleensä taajamapainotteista ajo tasan 800km, silloin tankkiin menee 46-48 litraa
Nämä ovat autokohtaisia. Oma TFSI Audi ajotietokone näyttää keskimäärin noin 2dl enemmän kuin todellinen kulutus. Kahdella eri 2000km lapin reissulla mitattuna talouden toinen auto Seat 1.2 TSI ajotietokone näytti 1dl suurempaa kulutusta kuin todellinen kulutus oli.Lähtökohtaisesti auton itse ilmoittamaan kulutuslukemaan saa lisätä jopa 10%, että se vastaa todellisuutta. Itsellä Foccarilla heitto on normaalisti 0-0,5 l/100 km.
Iisalmi-Uusimaa väliä tuli eilittäin ajettua.Käytössä vuoden 2018 A4 sedan, 2.0TFSI.Ajotietokone näytti 5,2 litraa.Mittarissa taitaa olla 8000km eli sisäänajovaihe vielä menossa.Toivottavasti se tuosta vielä tipahtaa alle vitoseen.
Kyllä 2.0 Skyactiv meni noihin lukuihin kesällä suht helposti ihan käytännössäkin maantiellä, kun sattui vähän liikennettä ettei tarttenut paljoa ohitella ja sai ajella tasaista satkua. Tuo Audin 2.0 TFSI ultra on ilmeisen pihi paketti myös.
Audissa on vastaavasti ahdin joka parantaa hyötysuhdetta ja aika rajallisesti tuo A4:n versio tehoakin antaa ulos.Njuu, Skyactiv on tietty tehoiltaan rajoitettu nostamaan hyötysuhdetta, kun taas tuossa TFSI:ssä on otettu tehojakin irti. Mutta onhan siinä vissiin sylinterinlepuutus ja autossa itsessään aerodynamiikka kunnossa, että miksipä ei.
Noilla lukemilla ei kyllä Dieselissä ole kohta enää mitään järkeä missään
Njuu, Skyactiv on tietty tehoiltaan rajoitettu nostamaan hyötysuhdetta, kun taas tuossa TFSI:ssä on otettu tehojakin irti. Mutta onhan siinä vissiin sylinterinlepuutus ja autossa itsessään aerodynamiikka kunnossa, että miksipä ei.
Noilla lukemilla ei kyllä Dieselissä ole kohta enää mitään järkeä missään
Viikolla vuokra-autona alla Ford EcoSport 1.0, tankillisen keskikulutus 7.5L/100km ja 90% ajosta motarilla. Ihan hirveä laite ajaa ja kova rengasmelu.
En kattonu mikä keskinopeus oli, mutta käytännössä oli pelkkää motari-ajoa ja vakkari asetettu 120-130km/h. Kaupunkipyörittelyä ei tullut kuin ehkä ~30km, sen verran mitä tuli kun kävi muutamassa autokaupassa siinä reitin varrella. Tuo malli on myös aika korkea verrattuna Focukseen, joten en ihmettele vaikka alkaa ilmanvastus verottamaan kun nopeus nousee.Aika kova kulutus. Itsellä viikonloppuna focuksella (1.0 automaatti) välillä Lahti-Kajaani edestakaisin noin tonni keskikulutus 5,9 L/100km ja keskinopeus 90. Fordilla noi suositus rengaspaineet on aika kovat,laskemalla voisi saada noita rengasääniä vähemmälle.
320 CDI mersu keskikulutus oli talvella 6.5 litraa, kesärenkailla toivottavasti tippuu vähäsen. Yhden 75 kilometrin lenkin ajoin 80 kilsaa tunnissa pintakaasulla, 5.4 litraa kulutus.
W210Ilmeisesti kyseessä S kun et kehtaa sanoa joten tuskin tuosta putoaa yhtään. Painoa kuitenkin yli 2200kg.
Ilmeisesti kyseessä S kun et kehtaa sanoa joten tuskin tuosta putoaa yhtään. Painoa kuitenkin yli 2200kg.
Astralla suhautin karvan vajaan 1000km työmatkan nyt kesärajoituksilla ja kesärenkailla + matkustaja. Kulutus nousi jo 5,5l nurkille.Opel Astra Wagon 1.7CDTI 81kW man. - 10: Ajotietokone näyttää talven keskikulutukseksi 5,2. Oikea lienee lähempänä 5,5l/100km.
Matka ajossa kitkarenkailla meni tankilla laskettuna 4,7l/100km ja tietokone väitti 4,4l/100km.
Aika lyhyt otos.Skoda Octavia 1.4 TSI farmari vm. -10 manuaali meni tänään Oulu-Virpiniemi-Oulu kierroksella 4,7 l/100 km. Ajotietokoneen lukema testattu myös tankkaamalla täyteen ajamalla 165 km jonka jälkeen tankkiin meni 7 litraa bensiiniä.
Riippunee myös ajotyylistä. Moni kokeilee testimielessä ajella pitkää matkaa tussutellen ja kun on saavutettu omaa mieltä lämmittävä alhainen kulutus, niin sitä kerrotaan loppuikä totuutena. Todellisuudessa sitten painellaan 10 yli rajoitusten dynaamisella ajotyylillä ohitellen ja todellinen kulutus onkin jotain 1-2l enemmän.Seat Leon ST 1.6 TDI 105 hv 4drive manuaali, pidemmillä matkoilla (100 - 200 km) tietokone näyttää keskimäärin 5.3 l/100 km. Lastutuksen jälkeen menee 4.8 l/100 km. Tuntuu neliveto syövän aika paljon tuosta kulutuksesta. Pitänee vielä laskea todellinen kulutus ja tarkistaa rengaspaineet, voisi tuo lukema olla pienempikin näin pienelle kiisselille.
Riippunee myös ajotyylistä. Moni kokeilee testimielessä ajella pitkää matkaa tussutellen ja kun on saavutettu omaa mieltä lämmittävä alhainen kulutus, niin sitä kerrotaan loppuikä totuutena. Todellisuudessa sitten painellaan 10 yli rajoitusten dynaamisella ajotyylillä ohitellen ja todellinen kulutus onkin jotain 1-2l enemmän.
Sain minäkin 1.9TDI A4:sen kulkemaan 4,3l/100km ja 2.0TFSI Tiptronic quattron 6,2l/100km (molemmat tankista mitattuna), mutta kyllä se käytännössä aina seuraavan litran puolella oli normaalilla ajotyylillä.
Meillä on kaksi lähes identtistä vm. 2000 Passattia toisiaan vastaavilla varusteilla ja vakiotehoiltaan 115hv kumpainenkin. Nelivetoon on vaihdettu isompi turbo ja suuttimet ja siinä tehoa on noin 180hv@400Nm. Etuveto vakio. Tankkausten mukaan tarkasteltuna meillä eroa kulutuksessa oli vajaa 0,5 litraa. Seurantaa tehtiin useamman tuhannen kilometrin ajalta. Näissä vanhoissa 3b/bg Passateissa siis jatkuva neliveto Torsen-tasauspyörästöllä.Onkohan näin, että nelivedolla on litran (tai oikeastaan yli kuin litra, koska itsellä pienempi moottori) vaikutus keskikulutukseen?
Totta kai riippuu ajotyylistä.
Ihmettelen vain, kun isommalla ja tehokkaammalla koneella oleva auto saa pienemmän kulutuksen jo ajotietokoneeseenkin: Seat Leon ST 2,0 TDI 184 FR Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Onkohan näin, että nelivedolla on litran (tai oikeastaan yli kuin litra, koska itsellä pienempi moottori) vaikutus keskikulutukseen?
Totta kai riippuu ajotyylistä.
Ihmettelen vain, kun isommalla ja tehokkaammalla koneella oleva auto saa pienemmän kulutuksen jo ajotietokoneeseenkin: Seat Leon ST 2,0 TDI 184 FR Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Onkohan näin, että nelivedolla on litran (tai oikeastaan yli kuin litra, koska itsellä pienempi moottori) vaikutus keskikulutukseen?
Näitähän riittää. Eipä noita kannata ihmetellä, ellei tiedä, kuinka toinen vertailulukema on ajettu.Jos sä katsot tarkemmin linkkaamasi ilmoituksen kuvaa, niin kyseessä on juurikin mainitsemani kaltainen ”ajetaan mallilukemat”. 900km, 9h, keskinopeus 97km/h, kulutus 4,5l/100km. Milloin sä reaalimaailmassa ajat 900km keskinopeudella 97? Saa meinaa mennä lähes pysähtymättä, eikä edes taajamaa osunut matkalle. Kokeileppa ajaa omallas bensiksen pihasta motaria vakkari päällä edes parisataa kilsaa seuraavan bensiksen pihaan siten ja ota mieltä lämmittävä lukema muistiin. Paremman lukeman saat tasaisella nopeudella n. 80km/h.
Joo kyllä neliveto syö lisää, mutta sullakin on haldex, joten edes lisäkitkaa ei kuivalla suoralla paljoa pitäisi tulla, kun peräpään veto on irti.
Näitähän riittää. Eipä noita kannata ihmetellä, ellei tiedä, kuinka toinen vertailulukema on ajettu.
Kun minulla oli alla 2.0 TDI, sai halutessaan vajaan 90 km/h keskinopeudella tauluun 4,1-4,2 lukemia, eikä ollut edes hankalaa. Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kuten ei silläkään, että samalla koslalla 200 kilometrin ajalta tauluun piirtyi 10,2 l / 100 km.
Nykyisellä laitoksella ei tälläkään ole mahdotonta piirrellä alle kuuden lukemia, jos keskinopeus on vajaat 90 km/h. Käytännön todellisuus kesällä on 7-8 litraa satasella. Talvellakin mennään reilusti yli kuudessa.
Onko tuo mitattu vai ajotietokoneen lukema? Aika monta kertaa tuli tuo väli ajettua Lexus LS400 autolla ja se vei ajotietokoneen mukaan 36mpg (uk) eli 7.85l, todellisuus oli alle 9l. Neliveto taitaa nostaa kulutusta aika paljon myös maantiellä.