Ihan turhaan. Eiköhän käytännössä jokainen melko uudehko auto mene alle 6l/100km kulutuksella kun ajelee noita 100km pätkiä pintakaasulla ja koskee jarruun ehkä kerran. Jos asuu paikassa jossa lähimpään kauppaan on 20km tuollaista ajoa syntyy melko helposti, mutta sunkin keskikulutus varmaan sisältää melko paljon pätkäajoa sekä edes jonkinlaista taajamaa.
Varmaan viittasit minuun tuolla 100 km/kerran jarrua?
Se oli vain yksi esimerkki (kolmen muun ohessa) matka-ajosta mainitulla keskinopeudella, eikä mikään perinnepolttiskuskille (esim. isäni) tyypillinen tapa saada matalat lukemat ajamalla lentävällä lähdöllä/rampista ramppiin.
Jos taas hybridikuski haluaisi harrastaa vastaavaa kaunistelua, hän esittäisi mieluummin taajamakulutuksia. Esim. kuvassa huhtikuussa ajamani (kitkoilla?) 10,5 km@PKS maanantain iltapäiväruuhkassa klo 16:04-16:26. Keskinopeus oli ihan siedettävä 28 km/h, eli ei juuri Helsinkiä, vaan enimmäkseen Espoota. Silloin kulutus ei ollut neljää litraa, kuten siinä 100 km/kerran jarrua -ajossa, vaan vielä parempi 2,9 l/100 km.
Tuo 2,9 ei tosin kuvaa realistisesti Auris Hybridin ympärivuotista kulutusta, vaan on lähes ideaalitapaus noin 10 km matkalla (joskus ollut 2,6 vastaavalla matkalla). Akkua oli perillä kaksi palkkia vähemmän kuin lähtiessä, joten kymmenys matkasta mentiin "epärehellisesti". Todellinen kulutus tuolle matkalle saadaan huomioimalla akun varaustilan muutos ja mittarivirhe: 2,9 + 0,3 + 0,3 = 3,5 l/100 km. Mutta mutta, joskus pitää myös ajaa kylmällä säällä, kuormattuna, vesisateessa, tuulessa, lumessa, hiekkatiellä, mukulakivillä, motarilla, Helsingin ruuhkissa, parin kilsan matkoja jne. Lopputulemana oma keskikulutus 3v 2kk/42407 km on 4,96 l/100 km.
Sanoisin, että MedHot kaupunkipainotteisessa ajossaan voisi odottaa pääsevänsä Auriksella noin viidellä litralla plus miinus puoli litraa ympärivuotisesti. Hänen nykyinen Volvonsa horii 9,6 l/100 km tai jopa hieman enemmän, jos kyseessä oli tietokoneen lukema. Älä yhtään rajoita hänen oikeuttaan olla kade.