Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ruotsissa bensiini on halvempaa kuin Suomessa. Silti monet ruotsalaiset ovat valmiita osoittamaan mieltään menoveden hinnan takia.
Usein unohtuu, että Suomessa tankataan pohjoismaiden halvinta dieseliä.
Dieselin hinta Euroopassa 13-toukokuu-2019 | GlobalPetrolPrices.com
Ketjun aiheeseen liittyen golf iv 1.6 bcb moottorilla on kuluttanu 60 tkm otannalla 6,71 l/100km ysivitosta.
Tiedät itsekin, että se riippuu vuotuisista kilometreistä ja auttaa kuljetusyrittäjiä. Pointtina siis ainakin osittain se, että dieselin edullinen hinta on dieselveron ansiota.Onko se siinäkin vaiheessa vielä halvinta, kun diesel vero lätkäistään.Tuskin
Mitäs niiden sitten pitäisi olla?Kun seurailee tässä näitä kulutusilmoituksia, ei näissä ilmasto- ja päästötavoitteet täyty eikä kehity. "Paalitavaraa"
Katso viesti 443Mitäs niiden sitten pitäisi olla?
Mitä oman autosi kulutus on?
Katso viesti 443
Ja sähkö tulee töpselistä jne. ?
Pistetään nyt tällänenkin kulutus Mersu B200c. Eli päälle 4000km nyt ajettu ja laskettu kulutus 4.2kg/100km (maakaasu) ja yllättäen ajotietokone on samaa mieltä.
Maakaasulla mennään. Ja bensaa on menny 1/4 tankillinen eli noin 3l.
Joo tarkoitus olisi ihan kohtapuoliin päästää bensalle ja ajaa tyhjemmäksi. Sitten tankata Vpoweria ....Bensa vanhenee sitten tankkiin, eli kannattaa välillä käyttää se bensatankkikin (melkein) tyhjäksi ja tankata uutta tilalle.
Kun seurailee tässä näitä kulutusilmoituksia, ei näissä ilmasto- ja päästötavoitteet täyty eikä kehity. "Paalitavaraa"
Kyllähän siitä verotetaan. 338g co2-päästöille vuotuinen vero 586€ tms. Bensaakaan ei saa ilmaiseksi tankattua, jokaisesta kulutetusta litrasta pitää maksaa paljon veroja, ja 98E5 litrahinta on muutenkin jotain 1,65€ ollut viime aikoina.
Töissä käyn junalla ja ruokakaupassa kävellen tai fillarilla.
Ihan ok kulutus.Katso viesti 443
Itse en ole valmis ostamaan hiton kallista autoa tuollaisella "aivan riittävällä" suorituskyvyllä.
Hyvä kuitenkin, että halukkaita löytyy. Tekniikka jää muuteen kehittymättä.
Ekoilen mieluummin toisaalla, mutta jätän nyt offtopicin tähän.
Näinpä. Ei se kulutus nyt loppujen lopuksi paljoa paina kun auto ostetaan sen mukaan mikä on omaan käyttöön sopiva tiloiltaan, varusteiltaan ja ulkonäöltään. Kulutus on sitten jossain siellä neljäntenä tai viidentenä tärkeysjärjestyksessä.
Mistä tulikin mieleen eräs muinainen T5 Volvo (280hp dynosta) missä kaupunkikulutus oli jotain 18 litran luokkaa, mutta se Avensis miehen ilme siinä viereisellä kaistalla kun vihellyksen saattelemana ajat ohi on jotain mistä ei voi kylliksi maksaa.
Vaikka olisikin lapsellinen pelle, niin siitäkin huolimatta siitä saa jonkin sortin nautinnon.Totuus: Avensis mies piti sua lapsellisena pellenä.
Totuus: Avensis mies piti sua lapsellisena pellenä.
Kateellisena katselen noita alle viiden lukemia. Itsellä tuo V40 cross country T4 awd niin keskikulutus 9.6
Ihan turhaan. Eiköhän käytännössä jokainen melko uudehko auto mene alle 6l/100km kulutuksella kun ajelee noita 100km pätkiä pintakaasulla ja koskee jarruun ehkä kerran. Jos asuu paikassa jossa lähimpään kauppaan on 20km tuollaista ajoa syntyy melko helposti, mutta sunkin keskikulutus varmaan sisältää melko paljon pätkäajoa sekä edes jonkinlaista taajamaa.
Oman perheen autoille tulee yhteensä noin 55000km vuodessa. Autot vievät tällä hetkellä keskimäärin noin 5.5l sadalla. Jos vaihtaisi ne 10l sadalla vieviin kun sillä kerran ei ole mitään merkitystä, niin bensakustannukset nousisivat noin 3900 euroa vuodessa.Onhan nämä kulutuslukemat aika suhteellisia, jos miettii rahallisesti näitä. Itselläni meni vuodessa bensaan n. 440e vaikka keskikulutus oli n. 10l sadalle.
Varmaan viittasit minuun tuolla 100 km/kerran jarrua?Ihan turhaan. Eiköhän käytännössä jokainen melko uudehko auto mene alle 6l/100km kulutuksella kun ajelee noita 100km pätkiä pintakaasulla ja koskee jarruun ehkä kerran. Jos asuu paikassa jossa lähimpään kauppaan on 20km tuollaista ajoa syntyy melko helposti, mutta sunkin keskikulutus varmaan sisältää melko paljon pätkäajoa sekä edes jonkinlaista taajamaa.
Ja ajat lähes uudella autolla?Meille köyhille kaikki on kallista. Minulla tulee varmaan tänä vuonna 26000 km, siinä 0,5 litran säästö sataselle merkkaa jo vajaat 200€ vuodessa.
Ja ajat lähes uudella autolla?
Kyllä se tällä hetkellä aika ilmaista on kun bensan hintaan vertaa. Saapa nähdä koska asiaan tulee muutos kun sähköautot ja plugarit alkaa yleistyä
GPS seuranta on liian monimutkainen valtion byrokraattiseen koneistoon ja tällainen "seuranta-panta" ei kannusta sähköautoon siirtymistä.Joka ei voi tapahtua, koska suoralla sähkölämmityksellä taitaa lämmetä melkein puolet asunnoista. Sähköautojen aikana tarvitaan välttämättä se GPS seurantaan perustuva "vero".
GPS seuranta on liian monimutkainen valtion byrokraattiseen koneistoon ja tällainen "seuranta-panta" ei kannusta sähköautoon siirtymistä.
Kaksi todennäköisempää vaihtoehtoa:
1) Auton lataamiseen määrätään omat mittarit ja tälle auto-sähkölle asetetaan korkeampi vero. Vanhat TV-lupatarkastajat kaivetaan esiin ja lähetetään kiertelemään kurkistelemaan autotalleihin, katsomaan ettei kukaan käytä kotitaloussähköä auton lataamiseen.
2) Vuotuinen vero joka suuruus tulee vuosittain ilmoitetun (tai katsastuksessa noteeratun) kilometrimäärän mukaan.
3) Tai sitten ehkä juuri tuo käyttövoimavero, mutta siinä on se riski että vähän ajelevalle kaupunkilaiselle sähköauto tulee bensa-autoa kalliimmaksi.
Tai sitten vaan pistetään sähköä käyttövoimana käyttäville autoille käyttövoimavero, niinkuin nyt on dieselillä.
Minkäslaisesta ajosta koostuu? Ilmeisesti aika vähän pelkällä sähköllä?Volvo V60 T8 -19.
5,26 l/100km (ajotietokone 5,3 l/100km). Tähän mennessä pienin tankillinen, toki vasta reilut 3000 kilometriä takana.