Autosi polttoaineen kulutus

1950rpm oli satasen vauhdissa eli onhan tuossa jonkin verran eroa ja ajo oli nättiä, ei juurikaan ohituksia ja vakkarin kanssa koko ajan.
 
Heh, siinä on jo iso ero, jos V8:ssa matka-ajossa kierroslukemassa eroa on 600rpm. A8:ssa on eri välitykset kuin S8:ssa Euroopassa. Jenkeissä on vissiin vielä Eurooppaa matalemmat välitykset, jotta auto ei olisi mennyt "gas guzzler"-kategoriaan verotuksessa tms. Oma ajotyyli ei myöskään ole rauhallisin. Vakkaria käytän aina kuin mahdollista, mutta mahtui tuolle matkalle paljon ohitettavaakin.
 
Onko se siinäkin vaiheessa vielä halvinta, kun diesel vero lätkäistään.Tuskin
Tiedät itsekin, että se riippuu vuotuisista kilometreistä ja auttaa kuljetusyrittäjiä. Pointtina siis ainakin osittain se, että dieselin edullinen hinta on dieselveron ansiota.
 
Mersu X164 420CDI, näillä 21" AMG vanteilla näyttää meikäläisen työmatka-ajossa menevän noin 12 l / 100 km. Moottoritiepainotteisessa matka-ajossa on päässyt alle 11 l / 100 km. 19" talvirenkailla pääsi Saksan motarisiirtymällä 9,8 l / 100 km.
 
Kun seurailee tässä näitä kulutusilmoituksia, ei näissä ilmasto- ja päästötavoitteet täyty eikä kehity. "Paalitavaraa":eek:
 
Hyundai Ioniq plugari, talviajan keskikulutus 2,95 l/100 km + töpselisähköä 8,1 kWh/100 km. Nyt bensan keskikulutus alenee ja töpselisähköä menee enemmän. Näkyy pelkän sähkön varassa menevän 15 kWh/100 km.
Lisätään nyt kokonaiskulutukset juuri tähän hetkeen:
Bensaa 95 kulunut 2,75 l/100 km ja lisäksi sähköä 7,63 kWh/100 km
 
Viimeksi muokattu:
Ja sähkö tulee töpselistä jne. ?

Sähkön tuotannon päästöt ovat oma ongelmansa, joka toki pitää ratkaista, mutta siitä ei pidä tehdä sähköautojen ongelmaa.

Silti, nytkin sähköauton päästöt jäävät keskivertokilometreillä auton elinkaaren aikana selvästi alle polttisauton täällä Suomessa.
 
Pistetään nyt tällänenkin kulutus Mersu B200c. Eli päälle 4000km nyt ajettu ja laskettu kulutus 4.2kg/100km (maakaasu) ja yllättäen ajotietokone on samaa mieltä.
Maakaasulla mennään. Ja bensaa on menny 1/4 tankillinen eli noin 3l.
 
Pistetään nyt tällänenkin kulutus Mersu B200c. Eli päälle 4000km nyt ajettu ja laskettu kulutus 4.2kg/100km (maakaasu) ja yllättäen ajotietokone on samaa mieltä.
Maakaasulla mennään. Ja bensaa on menny 1/4 tankillinen eli noin 3l.

Bensa vanhenee sitten tankkiin, eli kannattaa välillä käyttää se bensatankkikin (melkein) tyhjäksi ja tankata uutta tilalle.
 
Bensa vanhenee sitten tankkiin, eli kannattaa välillä käyttää se bensatankkikin (melkein) tyhjäksi ja tankata uutta tilalle.
Joo tarkoitus olisi ihan kohtapuoliin päästää bensalle ja ajaa tyhjemmäksi. Sitten tankata Vpoweria ....
 
Kun seurailee tässä näitä kulutusilmoituksia, ei näissä ilmasto- ja päästötavoitteet täyty eikä kehity. "Paalitavaraa":eek:

Kyllähän siitä verotetaan. 338g co2-päästöille vuotuinen vero 586€ tms. Bensaakaan ei saa ilmaiseksi tankattua, jokaisesta kulutetusta litrasta pitää maksaa paljon veroja, ja 98E5 litrahinta on muutenkin jotain 1,65€ ollut viime aikoina.

Töissä käyn junalla ja ruokakaupassa kävellen tai fillarilla.
 
Kyllähän siitä verotetaan. 338g co2-päästöille vuotuinen vero 586€ tms. Bensaakaan ei saa ilmaiseksi tankattua, jokaisesta kulutetusta litrasta pitää maksaa paljon veroja, ja 98E5 litrahinta on muutenkin jotain 1,65€ ollut viime aikoina.

Töissä käyn junalla ja ruokakaupassa kävellen tai fillarilla.

Näinpä.. itsellä päästöt 305 g/km ja maksua tulee 537,28€/a. Viimeisen kuluneen 12 kk:n ajomatkaan (4200 km) suhteutettuna tekee 12,8 snt/km. Keskiarvokulutus kuluneelle 12 kk:lle on ollut 16,2 l/100 km, eli bensaa on palanut 680 litraa, joka tekee 26,7 snt/km. Eiköhän näillä km-hinnoilla ole päästöoikeudet jo ostettu? :)

Toiset rullaa hybridiekoautoilla kaikki kilometrin kauppareissut, päiväkotimatkat yms. ja saavat mittariin 25 000 km vuodessa keskikulutuksella 3 l/100 km. Vuoden co2 -kuormitus on saman verran tai enemmän kuin näillä "paalitavaroilla" ja silti ollaan niin "ekoja".

Akkujen valmistuksen ympäristökuormituksesta nyt puhumattakaan.
 
En ole yhtään matkaa tehnyt tyhjällä akulla. Pisin matka reilu 400 km eikä välilatausta. Kulutus jäi n. 3,6 l/100 silloin kunnon talvikelissä. Suurin piirtein ~ 4 litraa/100 noilla tuon kokoisilla muilla pelkillä hybrideillä näkyy myös menevän. On näita TM on mitaillut: "Yhdistetty kulutus on Toyotan mukaan 3,4 litraa sadalla, minkä pystyi koeajossa maltillisesti ajaen saavuttamaan. Uuden WLTP-mittaustavan mukaan hiilidioksidipäästö on 100 g/km, mikä olisi aiemmalla NEDC-mittaustavalla ollut 77 g/km. Suorituskyky on aivan riittävä, sillä Corolla kiihtyy nollasta sataan yhdessätoista sekunnissa."
Plugarin ja usein hybridinkin etuja ovat mm. pienemmät CO2 tietoihin perustuvat maksut, mahdollisuus halvempiin parkkimaksuihin (Helsinki).
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole valmis ostamaan hiton kallista autoa tuollaisella "aivan riittävällä" suorituskyvyllä.
Hyvä kuitenkin, että halukkaita löytyy. Tekniikka jää muuteen kehittymättä.
Ekoilen mieluummin toisaalla, mutta jätän nyt offtopicin tähän.
 
Itse en ole valmis ostamaan hiton kallista autoa tuollaisella "aivan riittävällä" suorituskyvyllä.
Hyvä kuitenkin, että halukkaita löytyy. Tekniikka jää muuteen kehittymättä.
Ekoilen mieluummin toisaalla, mutta jätän nyt offtopicin tähän.

Näinpä. Ei se kulutus nyt loppujen lopuksi paljoa paina kun auto ostetaan sen mukaan mikä on omaan käyttöön sopiva tiloiltaan, varusteiltaan ja ulkonäöltään. Kulutus on sitten jossain siellä neljäntenä tai viidentenä tärkeysjärjestyksessä.

Mistä tulikin mieleen eräs muinainen T5 Volvo (280hp dynosta) missä kaupunkikulutus oli jotain 18 litran luokkaa, mutta se Avensis miehen ilme siinä viereisellä kaistalla kun vihellyksen saattelemana ajat ohi on jotain mistä ei voi kylliksi maksaa.
 
Näinpä. Ei se kulutus nyt loppujen lopuksi paljoa paina kun auto ostetaan sen mukaan mikä on omaan käyttöön sopiva tiloiltaan, varusteiltaan ja ulkonäöltään. Kulutus on sitten jossain siellä neljäntenä tai viidentenä tärkeysjärjestyksessä.

Mistä tulikin mieleen eräs muinainen T5 Volvo (280hp dynosta) missä kaupunkikulutus oli jotain 18 litran luokkaa, mutta se Avensis miehen ilme siinä viereisellä kaistalla kun vihellyksen saattelemana ajat ohi on jotain mistä ei voi kylliksi maksaa.

Totuus: Avensis mies piti sua lapsellisena pellenä.
 
Totuus: Avensis mies piti sua lapsellisena pellenä.
Vaikka olisikin lapsellinen pelle, niin siitäkin huolimatta siitä saa jonkin sortin nautinnon. :vihellys:

Hauskempaa se liikennevaloista kiihdyttely on muiden lapsellisten pellejen kanssa jotka pääosin liikkuvat sporttisilla saksalaisilla autoilla.
 
Tuli talvella vaihdettua RS Ocun tilalle vuoden 2014 Audi S3, ja kulutus tähän mennessä noin 3000 km matkalla on ollut keskimäärin 8,8 l/100 km (98E). Ajo on hyvin sekalaista, ehkä 30% kaupunkia ja 70% 80-100 rajoitusalueen teitä. Litran verran tämä suunnilleen kuluttaa enemmän kuin tuo Skoda, erona 80 hp ja tehoa ja 2 vetävää pyörää.



Kulutus.png
 
Totuus: Avensis mies piti sua lapsellisena pellenä.

Kyllä, se on koko hommassa parasta. Tai työkaverin Chargerilla ajelu mikä piirsi aina mustaa viivaa joka lähdössä eikä siinäkään se kulutus juuri ollut päällimäisenä mielessä, ei polttoaineen eikä takarenkaiden. Volvo tosin oli hengenvaarallinen peli koska kiihdytettäessä torque steer väänsi autoa aina ojaan päin kun irrotti oikean käden vaihtaakseen isompaa pykälää. Ei OT:ta nyt tämän enempää.
 
Auris TS hybrid '16, GY efficientgrip 205/55R16@4,5 mm, 2,5 bar, kuski + 30 kg roipetta. Ajoin eilisen ja tämän päivän ajot maks. sata lasissa, koska olin yksin liikkeellä, eikä ollut kiire. Kulutuslukemat ovat ajotietokoneesta, ja todellisen saa kun lisää 0,3 l 42 tkm perusteella.

1. Olarista Punkalaitumelle kaverin mökin pihaan n. 150 km, keskari 79, 3,8 l/100 km

2. Punkalaidun-Rimmilä (omalle mökille) 55 km, matkalla kuudessa eri paikassa näin yhteensä noin sata valkohäntäpeuraa, joista neljä tai viisi hyppäsi tien yli pahimmillaan 20 m päässä auton edessä! Ajoin hiljaa, joten kulutus 3,6 l/100 km.

3. Rimmilä-Hämeenlinna, 20-30 km, 3,8 l/100 km

4. Hämeenlinna-Lintuvaara, 101 km, josta vain 2 km pikkuteitä, yksiin valoihin joutui pysähtymään, 3 ramppia, pari liikenneympyrää, lämpötila 23-20, sivutuuli 4,5-6,2 m/s, keskari oli laskenut pihassa 85:een, kulutus 4,0 l/100 km

IMG_20190519_201603.jpg IMG_20190519_010104.jpg
 
Kateellisena katselen noita alle viiden lukemia. Itsellä tuo V40 cross country T4 awd niin keskikulutus 9.6 :btooth:

Ihan turhaan. Eiköhän käytännössä jokainen melko uudehko auto mene alle 6l/100km kulutuksella kun ajelee noita 100km pätkiä pintakaasulla ja koskee jarruun ehkä kerran. Jos asuu paikassa jossa lähimpään kauppaan on 20km tuollaista ajoa syntyy melko helposti, mutta sunkin keskikulutus varmaan sisältää melko paljon pätkäajoa sekä edes jonkinlaista taajamaa.
 
Ihan turhaan. Eiköhän käytännössä jokainen melko uudehko auto mene alle 6l/100km kulutuksella kun ajelee noita 100km pätkiä pintakaasulla ja koskee jarruun ehkä kerran. Jos asuu paikassa jossa lähimpään kauppaan on 20km tuollaista ajoa syntyy melko helposti, mutta sunkin keskikulutus varmaan sisältää melko paljon pätkäajoa sekä edes jonkinlaista taajamaa.

Lähestulkoon pelkkää kaupunkia minkä takia plug-in hybridi onkin seuraava.

edit. 6.5 - 7 tuo vie 80km/h maantiellä.
 
Onhan nämä kulutuslukemat aika suhteellisia, jos miettii rahallisesti näitä. Itselläni meni vuodessa bensaan n. 440e vaikka keskikulutus oli n. 10l sadalle.
 
Meille köyhille kaikki on kallista. Minulla tulee varmaan tänä vuonna 26000 km, siinä 0,5 litran säästö sataselle merkkaa jo vajaat 200€ vuodessa.
 
Onhan nämä kulutuslukemat aika suhteellisia, jos miettii rahallisesti näitä. Itselläni meni vuodessa bensaan n. 440e vaikka keskikulutus oli n. 10l sadalle.
Oman perheen autoille tulee yhteensä noin 55000km vuodessa. Autot vievät tällä hetkellä keskimäärin noin 5.5l sadalla. Jos vaihtaisi ne 10l sadalla vieviin kun sillä kerran ei ole mitään merkitystä, niin bensakustannukset nousisivat noin 3900 euroa vuodessa.
 
Ihan turhaan. Eiköhän käytännössä jokainen melko uudehko auto mene alle 6l/100km kulutuksella kun ajelee noita 100km pätkiä pintakaasulla ja koskee jarruun ehkä kerran. Jos asuu paikassa jossa lähimpään kauppaan on 20km tuollaista ajoa syntyy melko helposti, mutta sunkin keskikulutus varmaan sisältää melko paljon pätkäajoa sekä edes jonkinlaista taajamaa.
Varmaan viittasit minuun tuolla 100 km/kerran jarrua?

Se oli vain yksi esimerkki (kolmen muun ohessa) matka-ajosta mainitulla keskinopeudella, eikä mikään perinnepolttiskuskille (esim. isäni) tyypillinen tapa saada matalat lukemat ajamalla lentävällä lähdöllä/rampista ramppiin.

Jos taas hybridikuski haluaisi harrastaa vastaavaa kaunistelua, hän esittäisi mieluummin taajamakulutuksia. Esim. kuvassa huhtikuussa ajamani (kitkoilla?) 10,5 km@PKS maanantain iltapäiväruuhkassa klo 16:04-16:26. Keskinopeus oli ihan siedettävä 28 km/h, eli ei juuri Helsinkiä, vaan enimmäkseen Espoota. Silloin kulutus ei ollut neljää litraa, kuten siinä 100 km/kerran jarrua -ajossa, vaan vielä parempi 2,9 l/100 km.

Tuo 2,9 ei tosin kuvaa realistisesti Auris Hybridin ympärivuotista kulutusta, vaan on lähes ideaalitapaus noin 10 km matkalla (joskus ollut 2,6 vastaavalla matkalla). Akkua oli perillä kaksi palkkia vähemmän kuin lähtiessä, joten kymmenys matkasta mentiin "epärehellisesti". Todellinen kulutus tuolle matkalle saadaan huomioimalla akun varaustilan muutos ja mittarivirhe: 2,9 + 0,3 + 0,3 = 3,5 l/100 km. Mutta mutta, joskus pitää myös ajaa kylmällä säällä, kuormattuna, vesisateessa, tuulessa, lumessa, hiekkatiellä, mukulakivillä, motarilla, Helsingin ruuhkissa, parin kilsan matkoja jne. Lopputulemana oma keskikulutus 3v 2kk/42407 km on 4,96 l/100 km.

Sanoisin, että MedHot kaupunkipainotteisessa ajossaan voisi odottaa pääsevänsä Auriksella noin viidellä litralla plus miinus puoli litraa ympärivuotisesti. Hänen nykyinen Volvonsa horii 9,6 l/100 km tai jopa hieman enemmän, jos kyseessä oli tietokoneen lukema. Älä yhtään rajoita hänen oikeuttaan olla kade. ;)

IMG_20190415_162652.jpg
 
Ja plugarilla pääsisin hyvin lähelle nollaa. Tosin ei se sähkökään ilmaista ole.
 
Kyllä se tällä hetkellä aika ilmaista on kun bensan hintaan vertaa. Saapa nähdä koska asiaan tulee muutos kun sähköautot ja plugarit alkaa yleistyä :)
 
Tuli hommattua kakkosauton tarpeeseen C5-sedani vm. 2003 kun halvalla sai. Nyt taloudessa on sopiva 2000-luvun alun vertailupari: -06 607 100 kW/340 Nm 2.0 HDi-koneella ja -03 C5 2.0 100 kW/190 Nm vaparibensalla.

Pösön keskikulutus hieman alle 30 tkm matkalta on nyt 6,24 l/100 km. Normaalisti talvella kulutus pyörii siellä 6,5-7 l/100km välissä ja kesällä vajaan litran vähemmän. Talvella tulee enemmän pätkäajoa ja webasto hurisee käytännössä aina alle viiden asteen keleillä

Pienimmillään todellinen kulutus on ollut 5,2 l/100 km (1373 km tankkausväli lapin reissulla). Janoisin tankkaus (7,4 l/100 km) tuli joulu-tammikuussa, kun talven lisäksi hiukkasloukun paineanturi meni pimeäksi ja auto ajoi muutaman tankin ajan loukun polttoa ~parinsadan kilometrin välein.

Sitikalla ei ole tullut ajoa vasta kuin reilut kolme tonnia, mutta jo tähän mennessä voi sanoa, että dieselin jälkeen lukemat tuntuvat melko myrkyltä: Keskikulutus on samalla ajotyylillä ja -profiililla 7,3 l/100 km, vaikka auto on neljännestonnin kevyempi, lähes 30 cm lyhyempi ja saman verran ankeampi kuin pökötti :beye:.

Kaiken kukkuraksi yli 15% paremmasta teho-painosuhteestaan huolimatta Citroen tuntuu tavan ajossa laiskemmalta, kun koneessa vaan ei ole vääntöä. Toki se liikkuu pösöä nopeammin, jos vedättää joka kiihdytyksessä ykköstä ja kakkosta punarajalle tai unohtaa isolle tielle liittyessä kolmosen pesään, mutta ei tällainen ajotapa ole mitenkään mukava.

Normaalissa kiihdytyksessä vitosella 80 km/h vauhdista polkaistessa diisseli on kuitenkin lähes kolmanneksen nopeammin 120 km/h rajapyykillä (14,6 vs. 10,6 s.).
 
Kyllä se tällä hetkellä aika ilmaista on kun bensan hintaan vertaa. Saapa nähdä koska asiaan tulee muutos kun sähköautot ja plugarit alkaa yleistyä :)

Joka ei voi tapahtua, koska suoralla sähkölämmityksellä taitaa lämmetä melkein puolet asunnoista. Sähköautojen aikana tarvitaan välttämättä se GPS seurantaan perustuva "vero".
 
Tai sitten vaan pistetään sähköä käyttövoimana käyttäville autoille käyttövoimavero, niinkuin nyt on dieselillä.
 
Joka ei voi tapahtua, koska suoralla sähkölämmityksellä taitaa lämmetä melkein puolet asunnoista. Sähköautojen aikana tarvitaan välttämättä se GPS seurantaan perustuva "vero".
GPS seuranta on liian monimutkainen valtion byrokraattiseen koneistoon ja tällainen "seuranta-panta" ei kannusta sähköautoon siirtymistä.

Kaksi todennäköisempää vaihtoehtoa:
1) Auton lataamiseen määrätään omat mittarit ja tälle auto-sähkölle asetetaan korkeampi vero. Vanhat TV-lupatarkastajat kaivetaan esiin ja lähetetään kiertelemään kurkistelemaan autotalleihin, katsomaan ettei kukaan käytä kotitaloussähköä auton lataamiseen.
2) Vuotuinen vero joka suuruus tulee vuosittain ilmoitetun (tai katsastuksessa noteeratun) kilometrimäärän mukaan.
3) Tai sitten ehkä juuri tuo käyttövoimavero, mutta siinä on se riski että vähän ajelevalle kaupunkilaiselle sähköauto tulee bensa-autoa kalliimmaksi.
 
GPS seuranta on liian monimutkainen valtion byrokraattiseen koneistoon ja tällainen "seuranta-panta" ei kannusta sähköautoon siirtymistä.

Kaksi todennäköisempää vaihtoehtoa:
1) Auton lataamiseen määrätään omat mittarit ja tälle auto-sähkölle asetetaan korkeampi vero. Vanhat TV-lupatarkastajat kaivetaan esiin ja lähetetään kiertelemään kurkistelemaan autotalleihin, katsomaan ettei kukaan käytä kotitaloussähköä auton lataamiseen.
2) Vuotuinen vero joka suuruus tulee vuosittain ilmoitetun (tai katsastuksessa noteeratun) kilometrimäärän mukaan.
3) Tai sitten ehkä juuri tuo käyttövoimavero, mutta siinä on se riski että vähän ajelevalle kaupunkilaiselle sähköauto tulee bensa-autoa kalliimmaksi.

Offtopic:
Eipä tuosta viimeisesta kohdasta tarvitse huolestua, valtio hoitaa homman huolehtimalla myös fossiiliautojen veronkorotuksista :joy:

Itse uskon sähköautojen kohdalla todennäköisimmiten käyttövoimaveroon, joko kilometripohjaisena (gps/katsastus) tai könttänä. Sähköön on hankala laittaa punaista väriä ja kaiken "väärinlataamisen" tarkastaminen on mahdotonta, puhumattakaan joka ikisen laturin liittämisestä verottajan tietokantaan.
 
Tai sitten vaan pistetään sähköä käyttövoimana käyttäville autoille käyttövoimavero, niinkuin nyt on dieselillä.

Ei tarvitse laittaa kun sähköautoilla on nyt jo käyttövoimavero. Sitä voi sitten nostella ensin alkuun jos verokertymä uhkaa laskea. Vain puhtaasti bensaa tai viinaa polttavat autot on käyttövoimaverosta vapaita.
 
Volvo V60 T8 -19.

5,26 l/100km (ajotietokone 5,3 l/100km). Tähän mennessä pienin tankillinen, toki vasta reilut 3000 kilometriä takana.
 
2017 VW Golf 1.4 TSI DSG, ensimmäinen tankillinen 6.7L/100km. Kaupungissa menee pienellä kevyen rullauksen ja start-stop:n ansiosta, mutta motarilla menee helposti 10l/100km.
 
Harraste Volvo 850 normaalissa ajossa n.11L/100, kärryn vedossa 16l /100km :D

Käyttis Corsa D -09 1.3cdti n.4l/100km. Toimii samalla myös veronkiertopakuna
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 510 790
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom