Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Matkamittarin virhe on ainakin omassa autossani pienempi kuin nopeusmittarin. Matkamittarin virhe on 0, kun nopeusmittarin virhe on 5 %. Toki ero eri kokoisten renkaiden välillä täytyy ottaa huomioon.Muistakaa laskea noihin laskelmiin mukaan myös matkamittarin virhe. Varsinkin talvirenkailla yleensä virhe kasvaa. Omassa autossa heittää kesärenkailla 3% ja talvikumeilla 5%. 6l keskikulutuksella 5% on jo 3 dl/100km.
2018vm portteri 2.0tdi 150hp 4motion. 8L/100km jos ajaa matkaa 80km/h nätisti. Reilummallalla ajolla ja kaupunki ajoa sekaan niin +10l/100km menee äkkiä. Raskas kärry perässä +13L/100km herkästi matka ajussakin. Onse vain liian mopo moottori tuon kokoseen autoon tuo 150hp versio..
Matkamittarin virhe on ainakin omassa autossani pienempi kuin nopeusmittarin. Matkamittarin virhe on 0, kun nopeusmittarin virhe on 5 %. Toki ero eri kokoisten renkaiden välillä täytyy ottaa huomioon.
Matkamittarin virhe on ainakin omassa autossani pienempi kuin nopeusmittarin. Matkamittarin virhe on 0, kun nopeusmittarin virhe on 5 %. Toki ero eri kokoisten renkaiden välillä täytyy ottaa huomioon.
Hupaisaa on se, että oma auto laskee keskinopeuden matkamittaristoon tismalleen oikein, eli siellä nopeusmittarivirhettä ei näy. Eli auto kyllä tietää GPS:n kautta oikean nopeutensa.
Sama homma Bemarin "piilovalikossa" - näkyy hyvin tarkasti gps-nopeutta vastaava arvo. Vakiokoon renkailla kaiken järjen mukaan matkamittarin pitäisi olla kohtuu tarkka.En muista tuliko vastaan Vaggien vai Volvojen forumilla, mutta joku oli kytkenyt autoonsa jonkun obd-palikan ja sillä ottanut dataa ylös exceliin. Datassa oli erikseen automaattiset sarakkeet todelliselle nopeudelle ja mittarin näyttämälle nopeudelle.
Peugeot 406:ssa ajotietokone näyttää myös aika tarkan keskinopeuden. Eli 80km/h mittarinopeus on oikeasti 74-75km/h. Eli jotain 86km/h olisi aika tarkka 80. Nuo saa tarkastettua, kun nollaa ajotietokoneen ajon aikana ja ajaa samaa nopeutta kokoajan. Renkaat täytyy tietysti olla oikeaa kokoa, eli 205/55-16. Tietysti GPS:llä saa myös tarkastettua.Sama homma Bemarin "piilovalikossa" - näkyy hyvin tarkasti gps-nopeutta vastaava arvo. Vakiokoon renkailla kaiken järjen mukaan matkamittarin pitäisi olla kohtuu tarkka.
Astra 1.9cdti, 5,6l/100km kesät ja talvet.
Aika harvakseltaan kaupunki-ajoa, käytännössä 30+30km työmatka-ajoa ilman isompien ruuhkien pelkoa.Ajat vissiin aika pitkää pätkää pelkästään jos ei talvi vaikuta kulutukseen?
2018vm portteri 2.0tdi 150hp 4motion. 8L/100km jos ajaa matkaa 80km/h nätisti. Reilummallalla ajolla ja kaupunki ajoa sekaan niin +10l/100km menee äkkiä. Raskas kärry perässä +13L/100km herkästi matka ajussakin. Onse vain liian mopo moottori tuon kokoseen autoon tuo 150hp versio..
Faijan 2007 2.5TDi 4-motion vei samoja lukuja muutoin mutta venetraileri perässä keskikulutus nousi n. litralla. Tämä siis 6-v manuaali ja 131hv versio, ei lastutettu. Tuo 5syl oli suht vääntävä moottori vielä tohon uudempaan 4-syl verrattuna.
Transporter oli faijalla 2007-2017 ajan ja mittariin ehti kertyä 340tkm. Sillä vedettiin milloin rakennustarvikkeita kärryssä ja välillä venetraileria perässä keskisuomeen.
Toihan oli sporttinen verratuna vapariversioon. Hyvä ettei tasaselta tarttenu käkkärin kanssa lähteä.Kulutukseen vielä lisätään tuon 1.9TD 2004vm etuveto kulutus. Se huitelee +10l/100km kun se ei vain jaksa mennä muutakun kaasu pohjassa...
Vanhan Transitin kohdalla voi sanoa, että se ei ole pitkäjalkaisille tehty, vaatii voimistelua ja on mahdollisesti jopa ajokelvoton.Ja sit jollain 100hp -90 luvun Transitilla pääsee trailerinki kanssa kympin hujakoille.
Paras veto auto ylivoimasesti koskaan millä traileri vetäny, kärriä ei huomannu edes perässä.
Toki ei talvella optimi ehkä takavetosena..
Parinsadan kilsan matkalta on muutenkin aika turha mittailla kulutusta ja verrata sitä mihinkään, koska muuttujia liikennetilanteissa, reiteissä, lämpötilassa, ajotavassa jne riittää paljon, eikä niitä mitenkään voi vakioida. Pidempi seurantaväli tasoittaa muuttujia - myös tankin täyttöasteen tankkauksessa.Tankatessa olen miettinyt, että kuinkahan paljon mahtaa vaikuttaa noiden pistoolien eri mallisuus?
Eli tarkoitan sitä, että ensimmäiseen naksaukseen asti tankkaaminen antaa virheellistä tietoa, kun se eka naksaus tulee eri pistoolilla eri määrällä...
Esimerkki...
Jos ekan naksujen ero on eri pistooleilla vaikkapa 0,5 -1 Litra niin
200 kilsan ajon jälkeen tankattuna ero voi olla 0,5L/100km
Joten pieniä matkoja ei kannata mitata vaan tosiaan keskiarvoistaa ne.
Kokeilin tuollaisella obs 2 lukijalla mitata kulutusta ja ne heittää aina häränpyllyä. En usko siihen hetkellisen kulutuksen määrään kyllä...
Nykyään menee n. 1.5 litraa enemmän satasella kuin uutena. Onkohan ihan normaalia? Autolla ikää 12 vuotta.
1.6 litrainen bensa-auto, nykyään ~7,5 l/100
Ei käytännön vaikutusta. Sen sijaan auton asennolla on aika isokin vaikutus, mihin suuntaan sattuu olemaan kallellaan.Tankatessa olen miettinyt, että kuinkahan paljon mahtaa vaikuttaa noiden pistoolien eri mallisuus?
Hyundai i30 2011 1.6crdi on osoittautunut melko taloudelliseksi. Viime trippi helsingistä lapin perukoille ja takaisin automaagi-ilmastointi päällä vakionopeusensäätimellä päristellen tankkausten perusteella 4,6l/100km. Oli silloin nastat alla. Ilmastoinnista en kyllä tiedä, tekikö se oikeasti mitään, kun oli viileähköt kelit. Oikein missään tilanteessa ei tahdo päästä yli kuuden litran. Nyt on kaupunkipainotteisessa seka-ajossa syksyllä ollut jotain 5,6l satasella. Kiihdyttelen myös kuin kaheli, karstat saavat kyytiä. (lisäys: muuten kyllä ajelen hyvin taloudellisesti, ennakoiden, tasaisella nopeudella ja paljon moottorijarrutellen)
Auton kulutusmittari ei muuten vaikuta heittävän juurikaan.
Piirsin kuvaajan. Keskiarvo 6,23Tässä tuloksia 1.2 TSI Octaviasta, MK2 eli vanhalla ketjukoneella, vuoden verran nyt ajellut. Ero aiempiin dieselautoihin mitätön kulutuksen osalta. Tankkaus aina täyteen, ensimmäisen naksauksen jälkeen seuraavaan tasalitraan, Nesteen 95.
Km Keskik.
90691 0
91404 6.45
92051 5.87
92744 6.35
93317 6.11
94036 5.98
94821 6.11
95610 6.08
96354 6.59
97093 6.36
97850 6.21
98558 6.07
99356 5.76
99904 7.48
100565 6.35
101365 6.38
102190 5.94
103006 6.13
103725 6.40
104560 6.11
105267 6.79
105963 7.18
106680 6.56
107418 6.64
108235 5.75
109047 6.28
109754 5.94
110554 6.13
111226 6.25
111943 5.86
112652 6.35
113220 6.16
113920 6.43
114685 6.01
115562 5.47
116247 6.28
117037 5.82
117684 5.72
^ Aika vähällä menee uudet hybridit, ei oikein kannata enää Dieseliä miettiä ellei kilsoja tule pirusti tai haluaa paljon tehoa pienehköllä kulutuksella.
Itse hommasin hiljattain vm. 2012 Honda Accord 2.0 bensa manuaalin, eipä tuo oikein kulutuksessa pärjää uusille pikkuturboille ja hybrideille mutta kilsoja tulee alle 20tkm vuoteen niin eipä tuo niin just. Lähes pelkälle maantiekulutukselle 80km/h ja 100km/h rajoituksilla näyttää aika tasan 7L/100km tankkauksesta mitattuna.
Diesel hakkaa, kunhan ajo enimmäkseen motaria + maantietä JA kilsoja tulee pirusti, kuten juuhokei mainitsikin. Muuten ei saa edes dieselveroa kuitattua.Ajoprofiili vaikuttaa paljon. Edelleen pihi diesel hakkaa hybridit jos ajaa enimmäkseen motaria ja maantietä.
...