Autosi polttoaineen kulutus

Taannoin kokeilin tuolla työmatkalouskulla matka-ajoa reippaalla marssivauhdilla niin mennessä 8,6L ja takastullen 8,8L tankista mitattuna.
-01 525iA farkku
 
Eka tankillinen uudella corsalla takana ja 6,9l/100km laskettuna litroista ja kilsoista. 1.4 90hp mylly, ajona oli tuona aikana 50/50 maantie/kaupunki. Kaippa tolla lähelle 5 litraa/100km pääsee kesällä maantiellä.
 
Muistakaa laskea noihin laskelmiin mukaan myös matkamittarin virhe. Varsinkin talvirenkailla yleensä virhe kasvaa. Omassa autossa heittää kesärenkailla 3% ja talvikumeilla 5%. 6l keskikulutuksella 5% on jo 3 dl/100km.
 
Muistakaa laskea noihin laskelmiin mukaan myös matkamittarin virhe. Varsinkin talvirenkailla yleensä virhe kasvaa. Omassa autossa heittää kesärenkailla 3% ja talvikumeilla 5%. 6l keskikulutuksella 5% on jo 3 dl/100km.
Matkamittarin virhe on ainakin omassa autossani pienempi kuin nopeusmittarin. Matkamittarin virhe on 0, kun nopeusmittarin virhe on 5 %. Toki ero eri kokoisten renkaiden välillä täytyy ottaa huomioon.
 
2018vm portteri 2.0tdi 150hp 4motion. 8L/100km jos ajaa matkaa 80km/h nätisti. Reilummallalla ajolla ja kaupunki ajoa sekaan niin +10l/100km menee äkkiä. Raskas kärry perässä +13L/100km herkästi matka ajussakin. Onse vain liian mopo moottori tuon kokoseen autoon tuo 150hp versio..
 
2018vm portteri 2.0tdi 150hp 4motion. 8L/100km jos ajaa matkaa 80km/h nätisti. Reilummallalla ajolla ja kaupunki ajoa sekaan niin +10l/100km menee äkkiä. Raskas kärry perässä +13L/100km herkästi matka ajussakin. Onse vain liian mopo moottori tuon kokoseen autoon tuo 150hp versio..

Ja sit jollain 100hp -90 luvun Transitilla pääsee trailerinki kanssa kympin hujakoille.
Paras veto auto ylivoimasesti koskaan millä traileri vetäny, kärriä ei huomannu edes perässä.
Toki ei talvella optimi ehkä takavetosena..
 
Matkamittarin virhe on ainakin omassa autossani pienempi kuin nopeusmittarin. Matkamittarin virhe on 0, kun nopeusmittarin virhe on 5 %. Toki ero eri kokoisten renkaiden välillä täytyy ottaa huomioon.

Hupaisaa on se, että oma auto laskee keskinopeuden matkamittaristoon tismalleen oikein, eli siellä nopeusmittarivirhettä ei näy. Eli auto kyllä tietää GPS:n kautta oikean nopeutensa.
 
Audi A4 '14 1.8tfsi Quattro kesä: 6,7l/100km, talvi: 7,5l/100km. Ajotietokoneesta tiedot ja 80% maantieajoa.
 
Mondeo Hybrid. Viimeisen, noin 6000 km:n mittausjakson aikana ajotietokoneen mukaan keskikulutus 5,8 l/100 km. Lyhyttä työmatka-ajoa, joskus harvoin motariajoa. Todellinen kulutus todennäköisesti n. 0,5 l enemmän satasella.
 
Matkamittarin virhe on ainakin omassa autossani pienempi kuin nopeusmittarin. Matkamittarin virhe on 0, kun nopeusmittarin virhe on 5 %. Toki ero eri kokoisten renkaiden välillä täytyy ottaa huomioon.

Hupaisaa on se, että oma auto laskee keskinopeuden matkamittaristoon tismalleen oikein, eli siellä nopeusmittarivirhettä ei näy. Eli auto kyllä tietää GPS:n kautta oikean nopeutensa.

En muista tuliko vastaan Vaggien vai Volvojen forumilla, mutta joku oli kytkenyt autoonsa jonkun obd-palikan ja sillä ottanut dataa ylös exceliin. Datassa oli erikseen automaattiset sarakkeet todelliselle nopeudelle ja mittarin näyttämälle nopeudelle. Eli taitaa juu toiset autot haistella tosiaan GPS:n tai jonkun muun (alkuperäisen rengaskoon?) perusteella todellisia nopeuksia matkamittareita varten.

Itsellä on sekä kesä- että talvirenkailla Volvossa mittarivirhe tasaisesti 4 km/h ainakin 60-120 nopeuksissa, mitä olen GPS:stä vilkuillut. Kesärenkaiden ollessa 17" 215/45 ja talvella 16" 205/55.
 
-11 Sportage 2.0crdi awd manuaali. Puhtaassa matka-ajossa 6.5l ja sekalaisessa taajama/moottoritie 60/40 kesällä 7.5 ja talvella 8.2, Nämä on laskettuja kulutuksia eikä tieturin näyttämiä vaikka se ei hirveästi heitä.
 
Xantia V6 automaattisella tehon hukkaimella vei 640km matkalla, josta suurin osa 80/100km/h aluetta muutamalla taajama-ajolla 7.8l/100km.
 
En muista tuliko vastaan Vaggien vai Volvojen forumilla, mutta joku oli kytkenyt autoonsa jonkun obd-palikan ja sillä ottanut dataa ylös exceliin. Datassa oli erikseen automaattiset sarakkeet todelliselle nopeudelle ja mittarin näyttämälle nopeudelle.
Sama homma Bemarin "piilovalikossa" - näkyy hyvin tarkasti gps-nopeutta vastaava arvo. Vakiokoon renkailla kaiken järjen mukaan matkamittarin pitäisi olla kohtuu tarkka.
 
Sama homma Bemarin "piilovalikossa" - näkyy hyvin tarkasti gps-nopeutta vastaava arvo. Vakiokoon renkailla kaiken järjen mukaan matkamittarin pitäisi olla kohtuu tarkka.
Peugeot 406:ssa ajotietokone näyttää myös aika tarkan keskinopeuden. Eli 80km/h mittarinopeus on oikeasti 74-75km/h. Eli jotain 86km/h olisi aika tarkka 80. Nuo saa tarkastettua, kun nollaa ajotietokoneen ajon aikana ja ajaa samaa nopeutta kokoajan. Renkaat täytyy tietysti olla oikeaa kokoa, eli 205/55-16. Tietysti GPS:llä saa myös tarkastettua.
 
Vähän yli vuoden nyt omistanut Audi S3 -18, ja 16 tkm tankilta laskettu keskikulutus ollut 8,2l/100km. 90% maantieajoa dynaamisesti, vähän rataa ja muuta leikkimistä. Yllättävän ok kulutus.
 
No niin nyt on yli 6thk keskikulutus laskettu matkamittarin ja tankkausten mukaan.
Tulos on 6.1l/100km ei kauheen paha kun on 4x4. Eli Octavia 2.0TDI BMM vm 2008.
Ajo on matkapainoitteista varamaan 80 / 20 suhteella...
 
2018vm portteri 2.0tdi 150hp 4motion. 8L/100km jos ajaa matkaa 80km/h nätisti. Reilummallalla ajolla ja kaupunki ajoa sekaan niin +10l/100km menee äkkiä. Raskas kärry perässä +13L/100km herkästi matka ajussakin. Onse vain liian mopo moottori tuon kokoseen autoon tuo 150hp versio..

Faijan 2007 2.5TDi 4-motion vei samoja lukuja muutoin mutta venetraileri perässä keskikulutus nousi n. litralla. Tämä siis 6-v manuaali ja 131hv versio, ei lastutettu. Tuo 5syl oli suht vääntävä moottori vielä tohon uudempaan 4-syl verrattuna.
Transporter oli faijalla 2007-2017 ajan ja mittariin ehti kertyä 340tkm. Sillä vedettiin milloin rakennustarvikkeita kärryssä ja välillä venetraileria perässä keskisuomeen.
 
Faijan 2007 2.5TDi 4-motion vei samoja lukuja muutoin mutta venetraileri perässä keskikulutus nousi n. litralla. Tämä siis 6-v manuaali ja 131hv versio, ei lastutettu. Tuo 5syl oli suht vääntävä moottori vielä tohon uudempaan 4-syl verrattuna.
Transporter oli faijalla 2007-2017 ajan ja mittariin ehti kertyä 340tkm. Sillä vedettiin milloin rakennustarvikkeita kärryssä ja välillä venetraileria perässä keskisuomeen.

Meillä kans toinen vanhempi 2.5TDI 4motion tehokkaimmalla moottorilla lastutettuna vie sen 8l/100km (vm2005 2.5TDI). Onne vain nuo uudet ihan nuhapumppuja ja kovempaa syöviä jos yhtään laitetaan painoa perään mitä tuo vanhempi 5mukinen lastun kanssa. Lastu laski kulutusta sen 1l/100km suunnilleen tyhjänä ajellessa ja lastin kanssa vielä enemmän ja pers tuntumalla lisäsi tehoa ihan tuntuvasti jo.

Ja selvä ero miten paremmin se kulkee tuo vanhempi tuolla maantiellä ajaessa. Aina tuon uudemman portterin jälkeen ahaa fiilis tulee että portterihan voi jopa johonkin liikkua edes. Kokemusta siis kun löytyy 3kpl vm.2018 portteria ja pari vanhempaa 2.5TDI ja tautisen laiska 1.9TD :D

Kulutukseen vielä lisätään tuon 1.9TD 2004vm etuveto kulutus. Se huitelee +10l/100km kun se ei vain jaksa mennä muutakun kaasu pohjassa...
 
Toiset 540km ajettu nyt corsalla ja kulutus 5.7l/100km laskettuna litroista ja kilsoista :confused: Laskinkohan tuon aiemman 6.9 päin mäntyä vai onkohan kaasujalka uutuudeninnostuksen jälkeen rauhoittunut. Kumman isolle toi 6.9 kuulostikin pieneen autoon.
 
Laitetaan samalla omat kulutuksetkin, niin ei ihan ohi mene koko postaus.

Hyundai i20 1.4 bensa, 6,52 l/100 km. Enimmäkseen kaupunkipyörittelyä.

Kulutukseen vielä lisätään tuon 1.9TD 2004vm etuveto kulutus. Se huitelee +10l/100km kun se ei vain jaksa mennä muutakun kaasu pohjassa...
Toihan oli sporttinen verratuna vapariversioon. Hyvä ettei tasaselta tarttenu käkkärin kanssa lähteä. :D
 
Onko kellään kokemuksia BMW:n 525d tai 530d kulutuksista. Alle 10 vuotta vanhojen pelien. Kiinnostaisi tuollaiset 3.0 litraiset dieselit.
 
Ja sit jollain 100hp -90 luvun Transitilla pääsee trailerinki kanssa kympin hujakoille.
Paras veto auto ylivoimasesti koskaan millä traileri vetäny, kärriä ei huomannu edes perässä.
Toki ei talvella optimi ehkä takavetosena..
Vanhan Transitin kohdalla voi sanoa, että se ei ole pitkäjalkaisille tehty, vaatii voimistelua ja on mahdollisesti jopa ajokelvoton.
 
BMW 320iA xDrive eka vuosi tankilta mitattuna 7.09l/100km. Tankissa aina 98e5.
 
MB CLA 2016, 180 A
Maantieajoa 550km, keskituntinopeus 79km/h, mittarin mukaan kulutus 5,7 l/100 km, itse laskettuna 5,56 l / 100 km.
 
Tankatessa olen miettinyt, että kuinkahan paljon mahtaa vaikuttaa noiden pistoolien eri mallisuus?
Eli tarkoitan sitä, että ensimmäiseen naksaukseen asti tankkaaminen antaa virheellistä tietoa, kun se eka naksaus tulee eri pistoolilla eri määrällä...

Esimerkki...

Jos ekan naksujen ero on eri pistooleilla vaikkapa 0,5 -1 Litra niin
200 kilsan ajon jälkeen tankattuna ero voi olla 0,5L/100km

Joten pieniä matkoja ei kannata mitata vaan tosiaan keskiarvoistaa ne.

Kokeilin tuollaisella obs 2 lukijalla mitata kulutusta ja ne heittää aina häränpyllyä. En usko siihen hetkellisen kulutuksen määrään kyllä...
 
Tankatessa olen miettinyt, että kuinkahan paljon mahtaa vaikuttaa noiden pistoolien eri mallisuus?
Eli tarkoitan sitä, että ensimmäiseen naksaukseen asti tankkaaminen antaa virheellistä tietoa, kun se eka naksaus tulee eri pistoolilla eri määrällä...

Esimerkki...

Jos ekan naksujen ero on eri pistooleilla vaikkapa 0,5 -1 Litra niin
200 kilsan ajon jälkeen tankattuna ero voi olla 0,5L/100km

Joten pieniä matkoja ei kannata mitata vaan tosiaan keskiarvoistaa ne.

Kokeilin tuollaisella obs 2 lukijalla mitata kulutusta ja ne heittää aina häränpyllyä. En usko siihen hetkellisen kulutuksen määrään kyllä...
Parinsadan kilsan matkalta on muutenkin aika turha mittailla kulutusta ja verrata sitä mihinkään, koska muuttujia liikennetilanteissa, reiteissä, lämpötilassa, ajotavassa jne riittää paljon, eikä niitä mitenkään voi vakioida. Pidempi seurantaväli tasoittaa muuttujia - myös tankin täyttöasteen tankkauksessa.

Itse oletan, että jokaisella polttoaineen jakelijalla on intressinä myydä mahdollisimman paljon polttoainetta eli käyttää sellaisia pistooleita, joilla auton tankki tulee mahdollisimman täyteen.
 
406 v6 1998 coupe. Etanolia menee 10-13l/100km ajosta riiopuen. Pääsääntöinen ajo taajama-maantie-kaupunki -ajoa. Tankkauksista mitattu.
 
Nykyään menee n. 1.5 litraa enemmän satasella kuin uutena. Onkohan ihan normaalia? Autolla ikää 12 vuotta.

1.6 litrainen bensa-auto, nykyään ~7,5 l/100
 
1.5TDCi A Focuksen ensimmäisen 5000km kulutus 5,9l/100km tankkauksista mitattuna. Ajotieturi sanoo 5,7l.
 
Ompa ollu outoa ajella Paronilla vuosien jälkeen ku se tuntuu menevän aivan sukkahiellä mun mittakaavalla. Tottunu semmosiin 10-16L kulutuslukemiin. Parin vkon aikana kulutus on Paronissa pyöriny 7-8L välillä satkulle. :eek:
Täähän menee ihan tienestin puolelle jo prkl, pitääköhän huolestua.. :D
 
Tässä tuloksia 1.2 TSI Octaviasta, MK2 eli vanhalla ketjukoneella, vuoden verran nyt ajellut. Ero aiempiin dieselautoihin mitätön kulutuksen osalta. Tankkaus aina täyteen, ensimmäisen naksauksen jälkeen seuraavaan tasalitraan, Nesteen 95.

Km Keskik.
90691 0
91404 6.45
92051 5.87
92744 6.35
93317 6.11
94036 5.98
94821 6.11
95610 6.08
96354 6.59
97093 6.36
97850 6.21
98558 6.07
99356 5.76
99904 7.48
100565 6.35
101365 6.38
102190 5.94
103006 6.13
103725 6.40
104560 6.11
105267 6.79
105963 7.18
106680 6.56
107418 6.64
108235 5.75
109047 6.28
109754 5.94
110554 6.13
111226 6.25
111943 5.86
112652 6.35
113220 6.16
113920 6.43
114685 6.01
115562 5.47
116247 6.28
117037 5.82
117684 5.72
 
Hyundai i30 2011 1.6crdi on osoittautunut melko taloudelliseksi. Viime trippi helsingistä lapin perukoille ja takaisin automaagi-ilmastointi päällä vakionopeusensäätimellä päristellen tankkausten perusteella 4,6l/100km. Oli silloin nastat alla. Ilmastoinnista en kyllä tiedä, tekikö se oikeasti mitään, kun oli viileähköt kelit. Oikein missään tilanteessa ei tahdo päästä yli kuuden litran. Nyt on kaupunkipainotteisessa seka-ajossa syksyllä ollut jotain 5,6l satasella. Kiihdyttelen myös kuin kaheli, karstat saavat kyytiä. (lisäys: muuten kyllä ajelen hyvin taloudellisesti, ennakoiden, tasaisella nopeudella ja paljon moottorijarrutellen)

Auton kulutusmittari ei muuten vaikuta heittävän juurikaan.

ja mikään ei ole tyhmempää kesällä kuin sammutella ilmastointia sen 0,1l säästön takia:rofl:

Saituus huipussaan kun aletaan mukavuusvarusteita ottamaan pois käytöstä.
 
Hyundai Ioniq Hybrid ja reilun 50 000km:n jälkeen näyttäisi siltä, että kesä kuukausina, kaikki laitteet päällä (ilmastointi, kaistavahdit, android auto jne.) menee kaikki ajot sinne 3,7-4,5 l/100km välille, kehien ruuhkissa selviää yleensä alle neljälläkin, mut sit reippaammat motarinopeudet (pidemmillä matkoilla) nousee tonne 4,5 luokkaan. Talvella noihin kesäkulutuksiin voi lisätä sellaisen litran, niin ollaan kohtuullisen lähellä totuutta. Nämä siis ajotietokoneen lukemia.
 
Tässä tuloksia 1.2 TSI Octaviasta, MK2 eli vanhalla ketjukoneella, vuoden verran nyt ajellut. Ero aiempiin dieselautoihin mitätön kulutuksen osalta. Tankkaus aina täyteen, ensimmäisen naksauksen jälkeen seuraavaan tasalitraan, Nesteen 95.

Km Keskik.
90691 0
91404 6.45
92051 5.87
92744 6.35
93317 6.11
94036 5.98
94821 6.11
95610 6.08
96354 6.59
97093 6.36
97850 6.21
98558 6.07
99356 5.76
99904 7.48
100565 6.35
101365 6.38
102190 5.94
103006 6.13
103725 6.40
104560 6.11
105267 6.79
105963 7.18
106680 6.56
107418 6.64
108235 5.75
109047 6.28
109754 5.94
110554 6.13
111226 6.25
111943 5.86
112652 6.35
113220 6.16
113920 6.43
114685 6.01
115562 5.47
116247 6.28
117037 5.82
117684 5.72
Piirsin kuvaajan. Keskiarvo 6,23
upload_2019-3-11_21-45-56.png
 
VW Tiguan 2.0 TDI vm.2017.

1000km josta 90% maantieajoa (140-160km/h), keskikulutus 7.5L/100km
 
Aiemmin laitoin tähän ketjuun lapin reissun kulutuksia.

Nyt kun auto ollut noin 1.5v/30998km ja kaikki (ok kenties jotain pesuja jäänyt merkkamatta) kulut olen yrittänyt kirjata Fuelioon, niin näyttää nyt siis tuolle 30998km matkalle keskikulutukseksi 5.77l/100km ja kustannus 0,34€/km.
Autona siis Auris TS 2014 Hybrid.
Noista kilometreistä lienee 25tkm on kehä 3 sisäpuolista pyöristystä.
 
Auris TS 2016 hybrid täyttää huomenna 3v. Auto on ollut uudesta asti, ja nyt mittarissa on 40471 km. Tankkaukset ja muut kulut olen kirjannut Spritmonitoriin (en pesuja ja pysäköintejä, koska olisi vaivaa). Keskikulutus tankkauksista 40072 km matkalla 4,96 (ajotietokoneen mukaan 4,65, eli kaunistelee reilu 3 dl). Polttoaineet 7,20 €/km. Pienin tankillinen 4,09, ja suurin 5,83. Noin 28-30 tkm lyhyttä 2-18 km (joskus jopa 25 km) ajoa kehä kolmosen sisällä. Noin 10-12 tkm mökkimatkoja, Legoland, Tahko jne. Talvella kotoa lähtiessä esilämmitys motti + sisätilat, ja ajaessa lämmöt 19-21 astetta sään mukaan. Kovalla pakkasella riittää 19-19,5. Renkaat Goodyear eff.grip 205/55R16 ja Nokian R2 sama koko. Ilmanpaineet 2,4 bar.

3 v/40471 km:
-arvonalennus 36 kk 6000 € (olen heittänyt 2000 €/a)
-bensat 2885,26 € (40072 km, koska viime tankkauksesta ajettu 391 km ja uutena mittarissa oli 8 km)
-liik.+kasko+lasi+pysäköintiturva 36 kk 1884,67 €
-3 kpl. vuosihuoltoja merkkiliikkeessä yht. 600,95 €
-verot 24 kk 295,64 € (ei ole tullut vielä uusinta, eli siitä tulee huhtikuussa 147,82 € lisäystä)
-raikkarin päivitys aktiivihiileen sekä vapaaehtoinen ilmastointihuolto (imettiin 410 g, täytettiin 470 g) 3v kohdalla yht. 95 €
-varaosat (2x pyyhkijät sekä avaimen paristo) 70,36 €
-katsastukset 29 € (1 kpl, OBD tuli huollosta kaupan päälle)

Jos huomioin tulossa olevan kolmannen verolapun ja arvioin pesut ja pysäköinnit 800 €/3v sekä renkaat 800 €/5v, niin kilometrihinnat@13490 km/a olisivat:

-arvonalennus 14,8 snt
-polttoaine 7,2 snt
-vakuutus 4,7 snt
-pesut ja pysäk. 2,0 snt
-huollot 1,5 snt
-renkaat 1,2 snt
-verot 1,1 snt
-muut 0,5 snt

Yht. olisi 33,0 snt/km. Spritmonitor näyttää 29,3 snt/km, koska tankki on puolillaan, uusin verolappu ei ole vielä tullut, pesut ja pysäköinnit puuttuvat, enkä ole oikeasti uusinut renkaita. Kukkarosta on lähtenyt tässä kolmen vuoden aikana 14,5 snt/km (plus 2,0 snt/km pesuista ja pysäköinneistä). Arvonalennus raksuttaa piilossa, ja tuplaa kulut. Ei uudella hybridillä paljon kulut muuttuisi vaikka bensa maksaisi 3 €/l. Paljon ajavalla se toki näkyisi selvemmin.

Gasoline consumption: 4,96 l/100km - Toyota, Auris Hybrid, Toyota Auris Touring Sports Hybrid Active
 
^ Aika vähällä menee uudet hybridit, ei oikein kannata enää Dieseliä miettiä ellei kilsoja tule pirusti tai haluaa paljon tehoa pienehköllä kulutuksella.

Itse hommasin hiljattain vm. 2012 Honda Accord 2.0 bensa manuaalin, eipä tuo oikein kulutuksessa pärjää uusille pikkuturboille ja hybrideille mutta kilsoja tulee alle 20tkm vuoteen niin eipä tuo niin just. Lähes pelkälle maantiekulutukselle 80km/h ja 100km/h rajoituksilla näyttää aika tasan 7L/100km tankkauksesta mitattuna.
 
Minä voisin myös lisäillä tuohon edelliseen viestiini:

- myös paljon pätkäajoa luokkaa 1-10km, mukana kuitenkin lapin matkaa, keskisuomi reissua x kertaa. Joten lienee eteläajojen osuus luokkaa ~20tkm, eikä aiemmin mainittu 25tkm.
- usein turhaa idlailua odotellessa
- talvella useasti pidetty lämmityslaitetta HI asennossa tarkoituksella estäen EV-modea(nostanee jonkun verran keskikulutusta), jotta kone lämpiäisi kunnolla ja kosteutta pois mitä pätkäajosta tulee. Joka viikko kuitenkin yhtäjatkosta kehärallia reilu tunti, niin kuivaahan se siinäkin.
- kilometrikustannuksiin laskettu auton arvon putoaminen niin, että joka kk laskettu kuluiksi auton osamaksut 297€. Mukana myös ylimääräistä, esim vahvistin, erillis-sarjaa mitkä nyt ei mitenkään ole pakollisia autoilukuluja. Öljyt myös vaihdan 6kk/7tkm välein. Huolloissa ja välissä lisäksi itse.
 
^ Aika vähällä menee uudet hybridit, ei oikein kannata enää Dieseliä miettiä ellei kilsoja tule pirusti tai haluaa paljon tehoa pienehköllä kulutuksella.

Itse hommasin hiljattain vm. 2012 Honda Accord 2.0 bensa manuaalin, eipä tuo oikein kulutuksessa pärjää uusille pikkuturboille ja hybrideille mutta kilsoja tulee alle 20tkm vuoteen niin eipä tuo niin just. Lähes pelkälle maantiekulutukselle 80km/h ja 100km/h rajoituksilla näyttää aika tasan 7L/100km tankkauksesta mitattuna.

Ajoprofiili vaikuttaa paljon. Edelleen pihi diesel hakkaa hybridit jos ajaa enimmäkseen motaria ja maantietä. Sitten jos tulee yhtään enempi kaupunkipyöritystä ja ruuhka-ajoa hybridi näyttää kyntensä.

Omalla ajoprofiililla hyvä esimerkki BMW 116da vs. Kia Niro Hybrid. Mökkimatkalla molemmissa kulutus hieman alle 4,5 litraa, mutta siinä missä Niro menee kesäkelillä kaupungissakin samoissa lukemissa ja jopa alle, Bemari hörppäsi melkein pari litraa enemmän.
 
Ford Transit MK7 2009, 2,2 TDCi 63kW (85hp), 203 tkm, keskikulutus mitattu useampaan otteeseen sekalaisessa ajossa 8,4 - 8,9 l/100km, sisältää tosin Eberspächerin käytön talvisaikaan.
 
Äidin ja siskon Yaris hybrid 2017, kulutus tankkauksista 29460 km matkalla 4,85 l/100 km. Ajo enimmäkseen kehäkolmosen sisällä ja keskinopeudet noin 28-35. Kyydissä yleensä 3-5 henkeä, eli kuormaa on reilusti. Renkaat 175/65R15, talvella R2 kitkat. Ei esilämmitystä juuri koskaan, mutta toisaalta lyhyttä alle 10 km ajoa on suhteellisen harvoin.

OT

Ajoprofiili vaikuttaa paljon. Edelleen pihi diesel hakkaa hybridit jos ajaa enimmäkseen motaria ja maantietä.
...
Diesel hakkaa, kunhan ajo enimmäkseen motaria + maantietä JA kilsoja tulee pirusti, kuten juuhokei mainitsikin. Muuten ei saa edes dieselveroa kuitattua.

Hyvä diesel voi mennä motari/maantietä 0,5 litraa/100 km pienemmällä kuin esim. Auris TS hybrid. Jos taajama-ajoa ei juuri tule, niin silloin diesel säästää polttoaineessa noin 0,75 €/100 km. Pienipäästöisen ja kevyehkön C-segmentin dieselin verot ovat yhteensä noin 550 €/a. Tämä on hieman yli 400 € enemmän kuin oman Auriksen 147,82 €. Sen kuittaamiseen pitää ajaa vuosittain 400 € / 0,75 € * 100 km = 53 333 km. Aika suuri määrä, etenkin kun oli kyse optimitapauksesta, eli ei alle maantievauhtista ajoa mukana.

Käytännössä raja voi olla 100 tkm/a, 200 tkm/a tai sitten ääretön, eli ei saavuta ikinä. Bensa on vielä helpohko päihittää, mutta hybridi on kova pala dieselille dieselveron takia. Lisämausteita saa, kun ottaa huomioon hankintahinnat ja korjauskulut, mutta sille keskustelulle on parempikin paikka olemassa.
 
Nojuu oma kokemus oli siltä ajalta kun hintaeroa oli se 0,2€ litralta tai enemmän :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom