Autosi polttoaineen kulutus

Kia Cee'd -07, 1.6 bensiini

Vaimo veteli 8 vuotta sitten matkansa mittarin keskikulutuksella 4.7 l / 100. Omassa ajossa näytti aamulla olevan 7.9 l / 100 nyt viimeiset 2000 km. Erossa on aika monta muuttujaa taustalla, ei pelkästään ajotyyli (joka meillä itse asiassa on aika samankaltainen).

eihän mittarin näyttämällä ole tekemistä todellisen kulutuksen kanssa. Pikemminkin suuntaa antava. Mitä tuo kuluttaa oikeasti?
 
Saab 9-5 2.2tid automaatilla. Lähinnä työmatka-ajoa josta 1/3 n 40kmh ja 2/3 80kmh, kulutus kesät talvet 7,2-7,5l matka-ajossa 5,4-5,7, kerran päästiin 4,7 kun ajeltiin sukkasilteen pohjanmaan tasaisia teitä 75kmh. Mittaukset tankilla, ajotietokone yleensä heittää kesällä 0,1-0,2 liikaa ja talvella saman verran liian vähän.
 
Ainakin oman Volvo S80 D5 kulutus on ollut normaaleissa rajoissa, kulutus on toukokuun jälkeen ollut n. puolen litran sisällä tankkausten välillä. Seurannasta pikaisesti katsoen suurin osa on shellin dieseliä.

Olisiko bensassa ollut enemmän viinaa seassa?
Tuota viinan määrää bensiinissä olen epäillyt itsekin. Ja voisiko dieselin kohdalla talvilaatu olla yksi syy? Nesteen aseman polttoaineilla molemmat autot kulkee jos sillä on jotain merkitystä. Voisi kokeilla jotain muuta ensikerralla :D
 
SeatIbiza 1.8T-07. Matka-ajossa ajotietokoneen mukaan 1500km @7.3l/100km keskinopeudella 74km/h. Tämä siis erittäin raskaalla kaasujalalla.

Kaupunki 5000km @43km/h 9.3l/100km.

Muutenkin olisi ihan kiva kun mielikuvituskulutuksia pistetään tänne niin laittakaa niitä keskinopeuksia esiin. Muuten millään seka-ajon kulutuksella ole vitunkaan merkitystä jos olet ottanut sen siltä pätkältä missä 80-rajoitus vain.

Kaikki on vaan joillekin kallista ja muille saman hintaista:think:
 
Vähän epäilen, että monikaan olis ottanu keskinopeuksia talteen. En mä ainakaan.

Fueliosta ainakin näkee keskikulutuksen lisäksi näppärästi parhaan ja huonoimman tankillisen, joten vaihteluvälin sieltä näkee aika hyvin. Omalla autolla paras (maantiepainotteinen) tankillinen meni yli litran alle keskikulutuksen ja huonoin (kaupunkipainotteinen) tankillinen litran yli keskikulutuksen.

Astra K farkku 2016, 1.4T 150 hp automaattina.

Viimeisen ~3000 km kulutukset:
Keskikulutus: 7,25 l/100km
Paras tankillinen: 6,33 l/100km
Huonoin tankillinen: 8,51 l/100km

Samanaikaisesti ajotietokone raportoi pitkän ajan keskikulutukseksi 6,6 l/100m, ja yleensäkin virhettä tuntuu olevan alaspäin ainakin 0,5 l todelliseen kulutukseen verrattuna.

Maantiellä tuo lulla menee aika pienillä, 6,33 lukema oli sellainen tankillinen johon kuului pääosin 80-100 rajoituksen maantietä, 8,51 lukema taas oli vahvasti kaupunkipainotteista ajoa. Keskimääräinen ajosuorite on motaripainotteista (60-70%) ja loput kaupunkia ja lähiötä, jolloin keskikulutus menee tuohon reiluun seiskaan.
 
Onko kukaan laskenut että paljonko säästää polttoainetta jos ajaa 1/5 tankilla vrt. täydellä tankilla? Olkoot auto vaikka 1500kg ja 70litran tankki.
 
SeatIbiza 1.8T-07. Matka-ajossa ajotietokoneen mukaan 1500km @7.3l/100km keskinopeudella 74km/h. Tämä siis erittäin raskaalla kaasujalalla.

Kaupunki 5000km @43km/h 9.3l/100km.

Muutenkin olisi ihan kiva kun mielikuvituskulutuksia pistetään tänne niin laittakaa niitä keskinopeuksia esiin. Muuten millään seka-ajon kulutuksella ole vitunkaan merkitystä jos olet ottanut sen siltä pätkältä missä 80-rajoitus vain.

Kaikki on vaan joillekin kallista ja muille saman hintaista:think:
Minä olen tallentanut keskinopeudet n. 200tkm ajalta, eivätkä ne varsinaisesti korreloi mitenkään tuon kulutuksen kanssa. Joskus mennään motaria120km/h ja loput tankillisesta kaupunkinytkyä tai muuten lyhyttä ajoa. Kulutus on aikalailla eri luokkaa kuin ajelemalla pitkää lenkkiä 80km/h, vaikka keskinopeus pysyy samana. Lukemat on aina tallennettu tankkauksen todellisista lukemista, joten en osaa sanoa vaihteleeko ajotietokoneen valehtelema lukema kovin paljon eri ajoprofiileilla. Mutulla tämä muuttuva virhe pysyy melko pienenä eli noin 1dl sisällä vakiopoikkeamasta. (Edit: hölmö ilmaisu)
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan laskenut että paljonko säästää polttoainetta jos ajaa 1/5 tankilla vrt. täydellä tankilla? Olkoot auto vaikka 1500kg ja 70litran tankki.

Veikkauksena ei yhtään. Kulutus voi olla hieman pienempi ajossa, mutta tihentynyt huoltoasemalla käynti varmasti syö hyödyt. Aseman etsiminen, käynnistelyt ja reitiltä hieman poikkeaminen väkisinkin lisää kulutusta enemmän mitä marginaalinen hyöty painosäästöstä. Vaikka tankkaisi aina tankin täyteen ja ajaisi tyhjäksi niin silloin keskimäärin tankissa on noin 50% polttoainetta. Sama pätee 1/5 tankilla ajamiseen, keskimäärin tankissa on 10% ainetta. Yleistäen toki, että tankki ajettaisiin aina tyhjäksi jne. 35l vs 7l painosäästö on siis noin 14kg. Auton täysikokoinen varapyörä tai iso ostoskassi painaa siis jo enemmän.
 
SeatIbiza 1.8T-07. Matka-ajossa ajotietokoneen mukaan 1500km @7.3l/100km keskinopeudella 74km/h. Tämä siis erittäin raskaalla kaasujalalla.

Kaupunki 5000km @43km/h 9.3l/100km.

Muutenkin olisi ihan kiva kun mielikuvituskulutuksia pistetään tänne niin laittakaa niitä keskinopeuksia esiin. Muuten millään seka-ajon kulutuksella ole vitunkaan merkitystä jos olet ottanut sen siltä pätkältä missä 80-rajoitus vain.

Kaikki on vaan joillekin kallista ja muille saman hintaista:think:
Eikai näitä ilmoitettuja tuloksia kannata lukea liian tosissaan. Kulutukseen vaikuttaa niin moni asia ja pienet muutokset ajotyylissä muuttaa jo keskikulutusta. Kyllä se on ihan riittävän hyvä mittari kun tankkauksen yhteydessä laskee keskikulutuksen ajomäärälle ja tietää miten ajo on painottunut maantielle ja kaupunkiin.
 
SeatIbiza 1.8T-07. Matka-ajossa ajotietokoneen mukaan 1500km @7.3l/100km keskinopeudella 74km/h. Tämä siis erittäin raskaalla kaasujalalla.

Kaupunki 5000km @43km/h 9.3l/100km.

Muutenkin olisi ihan kiva kun mielikuvituskulutuksia pistetään tänne niin laittakaa niitä keskinopeuksia esiin. Muuten millään seka-ajon kulutuksella ole vitunkaan merkitystä jos olet ottanut sen siltä pätkältä missä 80-rajoitus vain.

Kaikki on vaan joillekin kallista ja muille saman hintaista:think:

Toisaalta on hankala laittaa keskinopeuksia esiin, jos autossa ei ole ajotietokonetta. Täytyisi Torquella joka kerta näprätä ne esiin ja sekään ei anna täysin oikeaa kuvaa aina.
Mitä suuremmalta kilometrimäärältä sen kulutuksen laskee nin sen tarkempi tietty. Ja tuo seka ajo voi olla mitä vain riippuen autoilijasta. Oma työmatka esim suurimmalta osin 80kmh tietä 200km suuntaansa.

Mielikuvituslukemiksi ehkä laskisin sellaiset, joissa on otettu ajotietokoneen näyttämät arvot, eikä tankilta mitattu ollenkaan. Tuohon vielä päälle se, että seurantaväli pieni nin tulee vääristynyt tulos.
 
Ja tosiaan jos vertaa kulutuksen vaikutusta lompakkoon, niin 5,5L kulutuksella verrattuna 7 litran kulutukseen ja ajomäärä 30 000km niin ero on 600-700e/vuodessa nykyisellä 95E10 hinnalla.

Eli oman autoni kohdalla jos maltan painaa kulutusta litran alaspäin niin se tekee karkeasti 400-500e säästöt vuodessa tuolla ajomäärällä. Kuukaudessa 30-40e säästö.

Loppujen lopuksi lompakon kannalta merkkaa se, mitä olet vuoden aikana rahaa laittanut polttoaineseen.

Auton ylläpito vaikuttaa paljon, jos huollot laiminlyöty niin kyllä kulutus saattaa nousta helposti.
 
Nyt saadaan vähän dataa mun ajopelistä myös pidemmältä matkalta ja arkipyörittelystä. Maantiellähän tuo meni 5,3l/100 km semmoisella 2500 km otannalla.

Eli 2003 AVF 1.9TDI passatti jolla on ajettu 450 tkm ja koneessa on 130 hv sijaan 200hv (vaihdettu turbo, suuttimet, softa)

Ajotietokoneesta

Logitettu matka 3985 km
Logitettu aika 78h 8min
Keskinopeus 51 km/h
Keskikulutus 6,6 l/100km

Keskikulutusmittari ja nopeusmittari pitää just eikä melkein oikein koska kalibroin ne hiljattain.
 
Nyt saadaan vähän dataa mun ajopelistä myös pidemmältä matkalta ja arkipyörittelystä. Maantiellähän tuo meni 5,3l/100 km semmoisella 2500 km otannalla.

Eli 2003 AVF 1.9TDI passatti jolla on ajettu 450 tkm ja koneessa on 130 hv sijaan 200hv (vaihdettu turbo, suuttimet, softa)

Ajotietokoneesta

Logitettu matka 3985 km
Logitettu aika 78h 8min
Keskinopeus 51 km/h
Keskikulutus 6,6 l/100km

Keskikulutusmittari ja nopeusmittari pitää just eikä melkein oikein koska kalibroin ne hiljattain.
Aikamoiset tehot otettu koneesta. Mites väännöt?
 
Aikamoiset tehot otettu koneesta. Mites väännöt?
Eihän tuo vielä AVF koneelle ole pahakaan. Onnistuu ihan soveltavamalla muiden VAG konsernin auton osia, suuttimet tuli saksan ebaysta 150hv PD:n vakiosuuttimina, ahdin on 170 hv 2.0 koneesta ja softa viripajan tekemä. Muutamaa ahtoputken liitosta lukuunottamatta ihan plug&play hommeli :D

Rajattu softalla huippuväännöksi 400 Nm @ 2200rpm niin että just kaksoismassa ei pohjaa. Muu voimansiirto ml. 6-vaihteinen manuaali kestäisi kuulema vaikka 600Nm jos huolii kiinteän vauhtipyörän kanssa jyristelyt mutta semmoista en ainakaan vielä halunnut. Huipputeho tulee aika tasaisena 3000-5000rpm väliin, on oikeastaan aika mukava ohittaa kun vain painaa kaasun pohjaan. Ei ole semmosta vakio dieselin kauheaa nykäisyä 3500rpm kohdalla.
 
Eihän tuo vielä AVF koneelle ole pahakaan. Onnistuu ihan soveltavamalla muiden VAG konsernin auton osia, suuttimet tuli saksan ebaysta 150hv PD:n vakiosuuttimina, ahdin on 170 hv 2.0 koneesta ja softa viripajan tekemä. Muutamaa ahtoputken liitosta lukuunottamatta ihan plug&play hommeli :D

Rajattu softalla huippuväännöksi 400 Nm @ 2200rpm niin että just kaksoismassa ei pohjaa. Muu voimansiirto ml. 6-vaihteinen manuaali kestäisi kuulema vaikka 600Nm jos huolii kiinteän vauhtipyörän kanssa jyristelyt mutta semmoista en ainakaan vielä halunnut. Huipputeho tulee aika tasaisena 3000-5000rpm väliin, on oikeastaan aika mukava ohittaa kun vain painaa kaasun pohjaan. Ei ole semmosta vakio dieselin kauheaa nykäisyä 3500rpm kohdalla.
Kuulostaa hyvältä :) Volkkarin 1.9TDI koneet on kestävää sorttia.
 
Kyllä PD Koneissa on omat hienoutensa, on tuohonkin saanut mm. nokka-akselin vaihtaa kun se kului loppuun, asia mitä vanhempiin 1.9 koneisiin ei ole tarvinut edes ajatella vaikka 500tkm ajaisi.

Sit puhumattakaan matalapaine polttoainejärjestelmän ja johtosarjan ominaisuuksista.. das auto :D
 
2-litrainen diesel, 135 kW / 380 Nm, automaatti ja neliveto. Pitkäaikainen keskikulutus näytti äsken 6,2 l/100 km. Suurin osa ajoajasta kuluu kaupungissa, kilometreistä en osaa sanoa. Viimeinen pätkä oli n. 10 km kaupungissa ja 100 km maantiellä, keskinopeus 70 km/h ja kulutus 5,3 l/100 km.
 
Jaa... Lambdan putsaus tiputti kulutusta sieltä 6,2L tienoilta 5,3-5,4 litraan.

Kannatti tehdä. Tolla tankillisella kylmäkäynnistyksiä ja ohitteluja, muutoin 80-100kmh alueella ajelua. Mitsubishi lancer 1,6 2004. Koitetaan päästä 5 litraan satasella:p
 
Huipputeho tulee aika tasaisena 3000-5000rpm väliin, on oikeastaan aika mukava ohittaa kun vain painaa kaasun pohjaan. Ei ole semmosta vakio dieselin kauheaa nykäisyä 3500rpm kohdalla.
Vähän OT, mutta missä dieselissä (vaki tai viri) vääntöhuiput on 3500 rpm? Kyllä se potku tulee (jos tulee) siinä 2k rmp tienoilla tai jopa vähän ennen kaikissa mitä olen ajanut, 3500 alkaa jo kovasti olemaan hyytymisen puolella (no joo, toki tasainen teho tarkoittaa laskevaa vääntöä eli laskevaa kiihtyvyyttä).

Esim tuosta random TDI, eli se "nykäisy" tulisi esim. ko. koneella 1750 - 2500 rpm, joka on aika tyypillinen:
1623986d1490720680-vw-2-0-tdi-different-power-torque-outputs-how-why-tigtorq2.jpg
 
Vähän OT, mutta missä dieselissä (vaki tai viri) vääntöhuiput on 3500 rpm? Kyllä se potku tulee (jos tulee) siinä 2k rmp tienoilla tai jopa vähän ennen kaikissa mitä olen ajanut, 3500 alkaa jo kovasti olemaan hyytymisen puolella (no joo, toki tasainen teho tarkoittaa laskevaa vääntöä eli laskevaa kiihtyvyyttä).

Esim tuosta random TDI, eli se "nykäisy" tulisi esim. ko. koneella 1750 - 2500 rpm, joka on aika tyypillinen:
BKD koodillinen 2.0 TDI on tämmönen, tehohuippu on hullun kapea ja siinä 3500rpm paikkeilla.
 
BKD koodillinen 2.0 TDI on tämmönen, tehohuippu on hullun kapea ja siinä 3500rpm paikkeilla.
Juu, mutta kun se nykäisy on vääntöhuipun kohdalla (tai väännön äkillisesti kasvaessa), huipputehon kohdalla vääntö ja sitä kautta kiihtyvyys on laskussa. Kapea tehohohuippuhan suurimmassa osassa autoja (yleensä huipputeho on tietyllä kierrosluvulla, vääntö kierroslukualueella), kun sitä ei ole mitään tarvetta tasoitella, vääntö on se mitä tasoitellaan softalla jos halutaan nykäisyt ja potkut välttää.

Väitän kyllä edelleen, että mikään normidiesel, viritetty tai vakio ei nykäise kiihdytettäessä 3000-5000 rpm kiihdytettäessä, vaan päinvastoin hyytyvät tai korkeintaan vetävät tasaisesti. Tai no, kai turboviiveen myötä, mutta silloinkaan se ei liity tehohuippuun ja potkaisisi vielä pahemmin alempaa.
 
Viimeksi muokattu:
OT jatkukoon

Juu, mutta kun se nykäisy on vääntöhuipun kohdalla (tai väännön äkillisesti kasvaessa), huipputehon kohdalla vääntö ja sitä kautta kiihtyvyys on laskussa. Kapea tehohohuippuhan suurimmassa osassa autoja (yleensä huipputeho on tietyllä kierrosluvulla, vääntö kierroslukualueella), kun sitä ei ole mitään tarvetta tasoitella, vääntö on se mitä tasoitellaan softalla jos halutaan nykäisyt ja potkut välttää.
Itse asiassa sehän ei mene näin.

Periaatteessa vastaus on vääntömomentti mutta kysessä on vetoakselin vääntömomentti eikä kampiakselin vääntömomentti. Eikä silloinkaan oikeasti vääntömomentti vaan renkaan ja tien välisen kitkan rajoittama voima joka autoa kiihdyttää.
 
OT jatkukoon


Itse asiassa sehän ei mene näin.

Periaatteessa vastaus on vääntömomentti mutta kysessä on vetoakselin vääntömomentti eikä kampiakselin vääntömomentti.
...ja nämä kaksi ovat suoraan verrannollisia toisiinsa, kun välitys on vakio (ts. kun vaihdetta ei, vaihdeta). Jos puhut 3000-5000 rpm kiihdyttämisestä, niin minä ainakin ymmärrän, että sillä tarkoitetaan sitä että aletaan kiihdyttää 3000 rpm ja kiihdytetään samalla vaihteella kunnes on 5000 rpm.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan laskenut että paljonko säästää polttoainetta jos ajaa 1/5 tankilla vrt. täydellä tankilla? Olkoot auto vaikka 1500kg ja 70litran tankki.
Jos ajo olisi pelkkää kaupungin ydinkeskustaa, niin kulutuksessa voisi teoriassa ja käytännössäkin havaita pieniä eroja, koska kiihdyttämiseen se paino eniten vaikuttaa. Maantieajossa kulutuseroa tulisi tuskin niin paljon, että sen tankilla huomaisi mitenkään.
 
Onko kukaan laskenut että paljonko säästää polttoainetta jos ajaa 1/5 tankilla vrt. täydellä tankilla? Olkoot auto vaikka 1500kg ja 70litran tankki.
Capture.PNG

Capture2.PNG

https://www.h3xed.com/blogmedia/Ricardo_FE_MPG_Study.pdf

Ylempi on siis samalla motilla, alempi jos mottia pienennettäisiin säilyttäen sama suorituskyky, eli ylempi on relevantti.

100 paunaa = ~45 kg = ~60 litraa bensaa.
Käytännössä kukaan ei aja kokoajan täydellä tankilla, vaan jos tankkaat 70l tankin täyteen aina 10 l jäljellä jäljellä niin keskimäärin polttoainetta on keskimäärin 40l, ja jos taas tankkaat 10l aina kun polttoainetta on jäljellä 5l on polttoainetta keskimäärin 10l, eli ero vain 30 litraa. Plus että se tankille pysähtyminen saati ajaminen jos ei ole reitillä kuluttaa polttoainetta, eli se potenttiaalinen säästö meneekin sitten siihen.
 
Tuo vajaalla tankilla kikkailu menee ns. Lillukanvarsia kategoriaan. Rengaspaineetkin vaikuttaa yllättävän vähän loppujen lopuksi jos heitto 0,5 bar alaspäin. Toki kokonaisuus koostuu pienistä seikoista, mutta suurin autoilun kustannuskasvu tulee ns turhista ajoista, joista on varaa tinkiä jokaisella varmasti enemmän tai vähemmän.
 
A4 B8.5 2.0tdi farkku vajaavetoisena ja ohjelmoituna 5,7l/100km, noin 50tkm matkalta. Ajot pääasiassa työmatkaa kehä 1:llä tai pidempää mökkimatkaa. Gummit olleet kesällä 245 leveät 19" tai 20" vanteilla ja talvella 225/45-18 eli ei mitkään säästömallit. Ihan ok kulutus, joskin edellinen A3 sportback vastaavalla tekniikalla ilman hiukkasloukkua meni nelosella alkaviin lukemiin.

Porsche vie kaiken mitä tankkiin laittaa.
 
Saab 9-3 2.0t 2003 (NG), vaihdettu suuttimet ja etanolisofta (230hp/360Nm). 10,5l/100km RE85:sta, loppukesästä meni jopa alle kympin. Työmatka 21km, josta 15km motaria.

Verrattuna vuoden takaiseen bensa-ajoon (175hp/265Nm) etanoli säästää 15-20% per km polttoainekustannuksissa. Etanolihommilla jäi valtion tukien jälkeen hintaa 300e, säästöä tulee noin 2snt/km, eli kustannukset katettu 15tkm ajolla. Ja lisätehot vielä kaupan päälle. :joy:
 
Opel Ampera 2012.

Tällä tankillisella (1400km): 0,9l/100km
Omistamisen ajalta (16tkm): 2,4l/100km
Auton elinkaari (193tkm): 3,6l/100km

Pidemmät reissut nostaa selvästi kulutusta. Pääkaupunkiseudulla ei montaa tankillista (30l) vuodessa menisi. Sähköllä ajelee 45-90km ja täyteen lataa kolmessa tunnissa (14,4A).
 
Alla -94 Corolla 4A-FE koneella. Onko normaalia tän ikäsissä autoissa, että bensaa menee lähemmas 14l/100km
 
Alla -94 Corolla 4A-FE koneella. Onko normaalia tän ikäsissä autoissa, että bensaa menee lähemmas 14l/100km

Aika kovalta kuulostaa, ellet aja pelkkää kaupunkia ja tee täyskaasukiihdytyksiä joka valoista :bored:
Kyllä tuon nyt alle kympillä luulisi kulkevan suht helpostikin jos kone on kunnossa.
 
Nissan Note 1,6 -06. Suurimmaksi osaksi maantieajoa ja kulutus pyörii kaasujalasta riippuen 6-6,5l/100km.
 
X-trail 2.5 bensa maanuaali vm. 09
Keskikulutus kesä 9.0l/100km ja talvi 9.5l/100km. 98 polttoaineena.
Tuossa mukana peräkärryn vetoa, eikä ole muutenkaan mikään kevyt kaasujalka.
 
Viimeksi muokattu:
Alla -94 Corolla 4A-FE koneella. Onko normaalia tän ikäsissä autoissa, että bensaa menee lähemmas 14l/100km
Taannoin saman ikäsellä pirssillä loikkasi kulutukset kelien viiletessä, kun termostaatti lopetti menemästä kiinni tai falskasi muuten.
 
Taannoin saman ikäsellä pirssillä loikkasi kulutukset kelien viiletessä, kun termostaatti lopetti menemästä kiinni tai falskasi muuten.
Joo ja varmaan perushuolto ei tekis pahaa eli tulpat, öljyt ja filtterit vaihtoon.
 
Alla -94 Corolla 4A-FE koneella. Onko normaalia tän ikäsissä autoissa, että bensaa menee lähemmas 14l/100km

Täytyy muistaa, ettei nuo ikävuodet aina kerro siitä, missä kunnossa on mikäkin osa autosta. Ajokilsat enemmänkin määrittää sitä.
Kuten tuossa aiemmin olikin niin huollot tärkeitä.


Sitten tosiaan omasta autosta:

Aikaisemmin kerroin mitsuni kulutuksesta että sain menemään noin pieneen lukemaan (5,3-5,5 L /100km) No - nyt sitten toistuvasti taas ollut yli 6 litraa satasella.
Tuota vikaa selvittelin, että mistä johtuu niin jarrut on herkistelty ja tuon kyseisen operaation jälkeen tuli tuo parempi lukema, samoin lambda anturin putsasin tuolloin.

Nyt taas kulutusta en saa mitenkään alle 6 litran vaikka 4-6kk sitten (puhumattakaan toissakesässtä) painelin toistuvasti 5,3-5,5 lukemia tauluun. Ajomatkat ja reitit täysin samoja olleet. Ajoreittinä Keuruu - Kuopio väli n.200km eli pääosin nyt 80km/h körötellään. Kesärajoituksilla 100km/h.

Tulpat tuossa vaihdoin 3-4 kk sitten, että olisiko huonot tulpat? Jotkut autot nirsoja niistä.
Ilmansuodatin vaihdettu
Kaasuläppäkotelo puhdistettu
Jäähdytysnesteet vaihdettu
Jarrunesteet vaihdettu
Moottori on pidetty puhtaana
Öljyt vaihdettu 10tkm välein + nyt viimeisimmässä tehty sonax kerosiini puhdistus.
Rengaspaineet olleet kokoajan tarkkailun alla ja ok.
Päästöarvot ovat loistavassa kunnossa
Öljyä ei vie eikä nesteet vähene

Laakerit ei äännä eikä merkkejä niiden kulumisesta ole.

Mahdollisia vikakohteita?

-Lambda (yleensä ei "väsy" vaan menee kerralla tohjoksi)
- Ilmamassamittaria tässä ei ole vaan paine ero anturi imu-puolella...voisiko sitten jotenkin siinä olla ongelmaa.
- Sytytystulpat? Onko merkillä väliä.....

Ihmetyttää vaan kun taloudessa on myös 260tkm ajettu opel astra G 1,6L ecotec, joka menee 5,7-5,8L/100km. Oma mitsu kuitenkin "vain" 150tkm ajettu.

Joku voisi sanoa, että täysin järjetöntä ajatella tollasta kulutusta vikana, mutta periaate on se minulla, että auton täytyy toimia niinkun se on suunniteltu ja miten se on toiminutkin aiemmin.
 
Täytyy muistaa, ettei nuo ikävuodet aina kerro siitä, missä kunnossa on mikäkin osa autosta. Ajokilsat enemmänkin määrittää sitä.
Kuten tuossa aiemmin olikin niin huollot tärkeitä.


Sitten tosiaan omasta autosta:

Aikaisemmin kerroin mitsuni kulutuksesta että sain menemään noin pieneen lukemaan (5,3-5,5 L /100km) No - nyt sitten toistuvasti taas ollut yli 6 litraa satasella.
Tuota vikaa selvittelin, että mistä johtuu niin jarrut on herkistelty ja tuon kyseisen operaation jälkeen tuli tuo parempi lukema, samoin lambda anturin putsasin tuolloin.

Nyt taas kulutusta en saa mitenkään alle 6 litran vaikka 4-6kk sitten (puhumattakaan toissakesässtä) painelin toistuvasti 5,3-5,5 lukemia tauluun. Ajomatkat ja reitit täysin samoja olleet. Ajoreittinä Keuruu - Kuopio väli n.200km eli pääosin nyt 80km/h körötellään. Kesärajoituksilla 100km/h.

Tulpat tuossa vaihdoin 3-4 kk sitten, että olisiko huonot tulpat? Jotkut autot nirsoja niistä.
Ilmansuodatin vaihdettu
Kaasuläppäkotelo puhdistettu
Jäähdytysnesteet vaihdettu
Jarrunesteet vaihdettu
Moottori on pidetty puhtaana
Öljyt vaihdettu 10tkm välein + nyt viimeisimmässä tehty sonax kerosiini puhdistus.
Rengaspaineet olleet kokoajan tarkkailun alla ja ok.
Päästöarvot ovat loistavassa kunnossa
Öljyä ei vie eikä nesteet vähene

Laakerit ei äännä eikä merkkejä niiden kulumisesta ole.

Mahdollisia vikakohteita?

-Lambda (yleensä ei "väsy" vaan menee kerralla tohjoksi)
- Ilmamassamittaria tässä ei ole vaan paine ero anturi imu-puolella...voisiko sitten jotenkin siinä olla ongelmaa.
- Sytytystulpat? Onko merkillä väliä.....

Ihmetyttää vaan kun taloudessa on myös 260tkm ajettu opel astra G 1,6L ecotec, joka menee 5,7-5,8L/100km. Oma mitsu kuitenkin "vain" 150tkm ajettu.

Joku voisi sanoa, että täysin järjetöntä ajatella tollasta kulutusta vikana, mutta periaate on se minulla, että auton täytyy toimia niinkun se on suunniteltu ja miten se on toiminutkin aiemmin.

Termostaatin ja polttoainesuodattimen voisi vielä vaihtaa. Jarrut herkistelty, mutta mites käsijarru? Renkaat, samaa merkkiä kuin aikaisemmin? Vaikuttaa yllättävän paljon kulutukseen.
 
Termostaatin ja polttoainesuodattimen voisi vielä vaihtaa. Jarrut herkistelty, mutta mites käsijarru? Renkaat, samaa merkkiä kuin aikaisemmin? Vaikuttaa yllättävän paljon kulutukseen.

hyviä pointteja, mutta pa suodatin on tankissa eikä valmistajan mukaan vaihtoa tarvitsisi tehdä. Termostaatti toimii kun sen elm 327lla tarkastin.

Renkaat 15 tuumaset 195 leveät. Mutta ei viime talvenakaan vienyt noin paljoa samoilla renkailla.

Termostaatin voisi toisaalta vaihtaa, ei paljoa maksa.
 
12.2L päivittäisessä ajossa.

Matka-ajossa noin 9L hujakoilla.

Autona parikymppinen isohko mersu.
 
Ajo perustuu pääosin kehä 3 sisäpuolella ajeluun.

Hankoon ja takas päässy 5,6l/100km kulutuksella keskinopeus n. 80 (pienemmälläkin pääsis ilman ohitteluja)

Hämeenlinnaan ja takas 120 lasissa suunnilleen pääsee sellaseen 6,4l/100km

3l V6 Diesel ja renkaina kesällä ja talvella 245/45R18

Kuvassa koko mun omistushistoria aikanen kulutusSmartSelect_20181121-235436_FillUp.jpg
 
Ajo perustuu pääosin kehä 3 sisäpuolella ajeluun.

Hankoon ja takas päässy 5,6l/100km kulutuksella keskinopeus n. 80 (pienemmälläkin pääsis ilman ohitteluja)

Hämeenlinnaan ja takas 120 lasissa suunnilleen pääsee sellaseen 6,4l/100km

3l V6 Diesel ja renkaina kesällä ja talvella 245/45R18

Kuvassa koko mun omistushistoria aikanen kulutusSmartSelect_20181121-235436_FillUp.jpg
Minkä firman tekemä kone? ikä?
 
Mitäs Android appia porukka käyttää kulutusten seurantaan? Spritmonitoria olen aiemmin käyttäny mutta voisi olla joku hieman "kevyempikin" softa. Fuel.io ilmeisesti myös hyvä? Muita?
 
Mitäs Android appia porukka käyttää kulutusten seurantaan? Spritmonitoria olen aiemmin käyttäny mutta voisi olla joku hieman "kevyempikin" softa. Fuel.io ilmeisesti myös hyvä? Muita?

Itselläni on ollut käytössä FillUp varmaan jo n. 4v.
 
Mitäs Android appia porukka käyttää kulutusten seurantaan? Spritmonitoria olen aiemmin käyttäny mutta voisi olla joku hieman "kevyempikin" softa. Fuel.io ilmeisesti myös hyvä? Muita?

Fuelion otin käyttöön itse muutama kk sitten, graafisesti miellyttävä ja toiminnoiltaan tarjosi kaiken mitä halusin (helppo ja nopea käyttää, pitkän ajan trendit, per tankki kulutus, high/low tieto jne)
 
Ajo perustuu pääosin kehä 3 sisäpuolella ajeluun.

Hankoon ja takas päässy 5,6l/100km kulutuksella keskinopeus n. 80 (pienemmälläkin pääsis ilman ohitteluja)

Hämeenlinnaan ja takas 120 lasissa suunnilleen pääsee sellaseen 6,4l/100km

3l V6 Diesel ja renkaina kesällä ja talvella 245/45R18

Kuvassa koko mun omistushistoria aikanen kulutusSmartSelect_20181121-235436_FillUp.jpg

Mikä softa käytössä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 443
Viestejä
4 512 486
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom