Autosi polttoaineen kulutus

Siinä kaupunkikulutus oli käsikirjan mukaan käsittämättömät n. 16L/100km (en nyt löydä netistä ihan tarkkaa lukemaa), mutta en muistaakseni päässyt koskaan yli 14 litran, harvoin edes lähelle sitä, vaikka ei ollut edes lohkolämppäriä talvella Suomessa. Jotenkin tuntuu siltä (mutu) että vanhemmissa (n. 90-luku) saksalaisissa autoissa voi helposti päästä alle ilmoittettujen lukemien kunhan ajaa järkevästi. En tiedä onnistuuko uudemmissa autoissa enää.
Onhan tuota ihan tutkittukin, että kulutukset on vähentyneet paperilla enemmän kuin käytännössä, joten se on ihan fakta että vanhemmilla on keskimäärin huomattavasti helpompi päästä alle ilmoituksen kuin uudemmilla: Kyllä se sinänsä uusillakin onnistuu jos ajaa selvästi mittaussykliä kevyempää ajoa. Nyt tietysti kun sykli vaihtuu raskaammaksi niin se ilmoituksen alle pääseminen on aiempaa helpompaa taas, varsinkin alkuun kun autoja ei ole vielä niin optimoitu uuteen sykliin.
Kyllähän se vanhan NEDC:in kanssa näkyy, että autot on optimoitu juurikin kyseistä testisykliä varten. Esim. Start-Stop buumi on suoraa seurausta siitä että NEDC:ssä on 25% tyhjäkäyntiä, mikä ei ole mitenkään realistista normi Suomen liikenteeseen (täällä Start-Stop ei vaikuta kulutukseen käytännössä ollenkaan).
 
Edellinen auto oli 300 tkm ajettu vuoden 2000 VW Passat 2.8-litraisella V6:lla, nelivedolla ja automaatilla. Siinä kaupunkikulutus oli käsikirjan mukaan käsittämättömät n. 16L/100km (en nyt löydä netistä ihan tarkkaa lukemaa), mutta en muistaakseni päässyt koskaan yli 14 litran, harvoin edes lähelle sitä, vaikka ei ollut edes lohkolämppäriä talvella Suomessa. Jotenkin tuntuu siltä (mutu) että vanhemmissa (n. 90-luku) saksalaisissa autoissa voi helposti päästä alle ilmoittettujen lukemien kunhan ajaa järkevästi. En tiedä onnistuuko uudemmissa autoissa enää.

Kulutukset laskettu tankkauksista.
Sulla oli sitten ihmeversio, mulla 1999 mallin manuaalifarkku vei talvella helposti 14L satasella kun ajeli kylmällä koneella työmatkaa kaupungissa. Yli 15 pääsi helposti kun vähän rallatteli menemään.

Liekö sitten 5v automaatti tuonut säästöjä kun muutenkin pilasi auton (10sek vs 7,5sek 0-100km :D ).

Edit: laitaan nyt tuo oman auton "about" kulutus: A6 quattro 3.0TDI TipTronic farkku (2006/233hv versio), vie maantiellä 7L, pihistelemällä voi päästä hieman alle. Kaupungissa tuntuu menevän se "kymppi" ellei sitten innostu leikkimään talvella kylmällä koneella.

Ainoat kerrat kun on tullut mitattua tankilla oli kulutus n. 7.2L luokkaa tupaten täydellä autolla, reippaalla ohittelu -mentaliteetilla >500km mökkireissulla Savoon.
 
Viimeksi muokattu:
V60 Drive alla ja tuolla menee 5.3-6.2l/100km riippuen olosuhteista yms. (tämä tilasto vuoden ajalta)

Vähän yllättäen tällä tosiaan on taloudellisempaa ajaa talvella, koska laatikon ja moottorin yhteistyö ei oikein toimi kesäkeleillä ja 130km/h nopeuksilla. Talvella kun ajaa sen 100km/h pinnassa, niin kulutus tippuu lähemmäs tuota 5.3l lukemaa. Tämän kesän kovimmat lukemat tuli helteillä, kun ilmastointi huutaa koko matkan ja samalla ajaa 130km/h (mittarin mukaan toki, eihän täällä kukaan ylinopeutta aja).

Pääasiallinen ajo on työhön ajoa, joka koostuu 30km 120/100 alueesta, 15km 80 alueesta ja loput 8km taajamasta, tuo vedetään siis kahdesti päivässä ja välillä vähän muuta seka-ajoa päälle.
 
Edit: laitaan nyt tuo oman auton "about" kulutus: A6 quattro 3.0TDI TipTronic farkku (2006/233hv versio), vie maantiellä 7L, pihistelemällä voi päästä hieman alle. Kaupungissa tuntuu menevän se "kymppi" ellei sitten innostu leikkimään talvella kylmällä koneella.

Ainakin oman Audin ajotietokoneen lukema näytti aivan liian optimistisia arvoja verrattuna tankkauksissa saatuihin. VCDS:llä pystyy kalibroimaan lukeman näyttämään oikein. 1.9tdi A4:n sai helposti alle 4,5l/100km lukemia tietokoneeseen, mutta todellisuus oli monesti 5l/100km, eli prosentuaalisesti aika kaukana. 3.0tdiq lukemat ennen kalibrointia oli noin 7,5 vs todellinen 8,0l/100km. Nämä siis useamman tankin keskiarvolla katsottuja. Kummassakaan ajotietokone ei noteerannut lisälämmittimen käyttöä, eli todellinen kulutus nousi ehkä 0,5l/ajokerta.

Nyt talven kynnyksellä voisi spekuloida kuinka paljon säästöä saa käyttämällä lohkaria ja kuinka paljon nousee kulutus käyttämällä lisälämmitintä. Onko jollain jotain mittausdataa aiheesta?
 
Auto Ford Focus 2018 (maaliskuussa rekisteröity eli mk.3) 1.0 Ecoboost 125hv hatchback perinteisellä 6 vaihteisella automaatilla. Kulutus tankkauksista mitattuna Spritmonitorin mukaan tällä hetkellä 6.09 l/100km, ajoa tullut tähän mennessä hieman yli 9100 km. Ajona pääsääntöisesti pääkaupunkiseudun työmatkaliikenne kehä II/turun motari/kehä III n. 60 kilsaa päivässä + pakolliset kauppareissut. Ajotyyli reippaasti rampeista ja mittarin mukaan +7 kmh päälle rajoitusten mutta ennakoiden ajoa.

Auton oma kulutusmittari vetää aika vahvasti eli noin 0,4 l/100 km kotiinpäin, sen mukaan kulutus on noin 5,7 l/100km.

Tällä autolla olisi todella vaikea päästä arkiajossa paljoa tuon alle, minimit ovat olleet joskus kesälomareissussa tasaista 90 km/h ajaessa 5,55 l/100km.

Gasoline consumption: 6,09 l/100km - Ford, Focus, Ecoboost 1.0
 
Ainakin oman Audin ajotietokoneen lukema näytti aivan liian optimistisia arvoja verrattuna tankkauksissa saatuihin. VCDS:llä pystyy kalibroimaan lukeman näyttämään oikein. 1.9tdi A4:n sai helposti alle 4,5l/100km lukemia tietokoneeseen, mutta todellisuus oli monesti 5l/100km, eli prosentuaalisesti aika kaukana. 3.0tdiq lukemat ennen kalibrointia oli noin 7,5 vs todellinen 8,0l/100km. Nämä siis useamman tankin keskiarvolla katsottuja. Kummassakaan ajotietokone ei noteerannut lisälämmittimen käyttöä, eli todellinen kulutus nousi ehkä 0,5l/ajokerta.

Nyt talven kynnyksellä voisi spekuloida kuinka paljon säästöä saa käyttämällä lohkaria ja kuinka paljon nousee kulutus käyttämällä lisälämmitintä. Onko jollain jotain mittausdataa aiheesta?
Mulla oli esim. tuon 560km mökkimatkan todellinen vs mittarikulutus 7,2L vs 6,8L - ero tuota luokkaa pariin otteeseen laskettuna. Eli aika huima ero jonka kyllä itse lasken noihin peruskulutuksiin.

Sinänsä hassua kuin tuo edellinen VAGine joka oli joskus (2.8 V6 bensa-Passatti) taas antoi about desin tarkkuudella suoraan tehtaalta nuo lukemat. ;)

Itselläkin kun on autossa vain Eberi niin dieselin kulutus ei hirveästi talvella ainakaan laske lämmittämällä. Enemmän mukavuuskysymys.
 
Itsekkin olen huomannut tuon, että ajotietokoneet ovat varsin optimistisiksi säädettyjä. Nykyinen Honda Cr-v diiseli -08 vie tankkauksesta mitattuna 6.5-7,2l/100km (on siihen välillä kengittykin:p, kun ei mikään raketti oo edes softattuna), mutta ajotietokone näyttää yleensä liki litraa vähemmän (tosin pari kertaa osunut liki oikeaankin, joten en ihan systemaattisesta virheestä voi puhua).
Edellisessä toyota corolla (90hp 2.0D4D -03) oli myös havaittavissa samaa. Todelliset 5,2-6 ja ajotietsikka säännollisesti 4,5-5,5).
 
Viimeksi muokattu:
A6 2.8 v6 vuodelta 97 kuluttaa matkassa 7,5l, 10l 50/50 ajossa ja kaupungissa 13-15l, riippuen onko tullut ajettua pitempään käyttiksellä :vihellys:

Audi a4 b7 2.0TDi vie matkassa 5l, 6l 50/50 ja 6,8l pelkkä kaupunki.
 
Itselläkin kun on autossa vain Eberi niin dieselin kulutus ei hirveästi talvella ainakaan laske lämmittämällä. Enemmän mukavuuskysymys.
Tuo nyt riippuu aika paljon siitä lasketaanko Eberin oma kulutus mukaan vai ei. Jos lasketaan niin lisää kulutusta vähän, jos ei lasketa niin laskee sitä vähän.

Noihin ajotietokoneen heittoihin muuten, että käsittääksen nämä eivät yleensä laske Eberin/Webaston kulutusta mukaan, mikä tietysti talvella aiheuttaa eroa tankkauslukemien ja ajotietokoneen lukemien välille.
 
e90 330i -08 kaupungissa 12l/100 motarilla jotain 7l/100.

aika lailla 500km pääsen tankillisella.
 
Tuskinpa menee motarilla 7 litralla, kun ei siihen tahdo päästä edes pienellä neloskoneella. Paitsi jos motarivauhtisi on 80 km/h.

05' E90 325i manuaali (N52B25A koneella) menee helposti alle 8L/100km kun ajaa 120km/h oikeaa nopeutta motarilla. Maantiellä 80- ja 100-alueilla ajellessa pääsee aika lähelle 6L/100km jos yrittää pihistellä. Suht vähän nuo syövät matka-ajossa.
Omassa pk-seudun seka-ajossa tuon 325i:n keskikulutus pyörii ~8,5L/100km lukemissa, esim. 03' mk4 2.8 4motion golffi samalla ajoprofiililla veteli yli 11L/100km. Nämä tankkauksista mitattuja.
 
Tuskinpa menee motarilla 7 litralla, kun ei siihen tahdo päästä edes pienellä neloskoneella. Paitsi jos motarivauhtisi on 80 km/h.

mulla menee e90 330i automaatti (n53 kone) alle 7l/100 motarilla 130km/h. kaupungissa sitten jotain 9.5 tms.
 
740ia -96, 80km/h maantietä noin 10l/100km ajotietokoneen mukaan.

Onko tuossa 4-nopeuksinen automaatti? Kun itsellä oli LS400 niin se meni ajotietokoneen mukaan n. 8l maantiellä, tuota 80km/h köröttelyä. Se oli 4L kone, 5-nop automaatti.
 
Onko tuossa 4-nopeuksinen automaatti? Kun itsellä oli LS400 niin se meni ajotietokoneen mukaan n. 8l maantiellä, tuota 80km/h köröttelyä. Se oli 4L kone, 5-nop automaatti.
5-nopeuksinen. Mutta tuo 10l oli talvikulutus ajotietokoneen mukaan. Kesäkulutus vähän pienempi, mutta en enää lukemia muista. Tuota kannatti talvella käyttää hetki paikallaan, että moottori lämpesi. Muuten kulutus olisi ollut vielä paljon suurempi.
 
'08 1.6l Opel Astra GTC, 6.8 litraa menee nyt satasella. Kuukausi sitten meni 6.4 litraa satasella, vissiin kylmenevät päivät nostanu kulutusta
 
Oma Rellu 1.2TCe menee tässä kehä3 sisäpuolella 6l/100km, motarilla nousee noin litralla kulutus.
 
Oman Fiat Ducaton 2.3l 150hv kulutukset ei enään kuulosta ihan niin pahalta tään ketjun lukemisen jälkeen. Kaupunkiajossa menee se 11l dieseliä satasella (kehä3 sisällä). Maatieajossa tippuu alle 10.

Mut tää onkin iso paku painoa lähes 3000kg.
 
Leaf 40 kWh
30 tkm keskikulutus 16,4 kWh/100 km, joka siis vastaa bensa-autolla noin 1,6l/100km. Hintaa tuolla keskikulutuksella tulee ajolle noin 1,8 euroa/100 km maksamallani sähkön hinnalla sis myynti+siirto+kaikki verot.
  • Rauhallisessa maaseudun maantieajelussa noin 11-13 kWh/100km
  • Maantiellä pääosin 100 km/h rajoituksilla noin 14-17 kWh/100km
  • Moottoritiellä 120 km/h noin 16-20+ kWh/100 km

Herkkä olosuhdemuutoksille.
Talvi nostaa kulutusta, tosin ei enempää kuin moottoritienopeus kesällä.
Kaikki ajovastukset nostavat omalta osaltaan. Vastatuuli, sohjoinen tie tms.

Jostain syystä autolehdet toistuvasti saavat tuo kuluttamaan enemmän, kuin minä saan kuluttamaan edes kaksi DH-pyörää katolla telineissä vastaavilla nopeuksilla ajaen.
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia | Sähköautoileva motoristi

En pidä pahana noita kulutuksia melko ripeästi kiihtyvälle autolle, jolla on miellyttävämpi ajaa, kuin millään aikaisemmalla autollani (mikään automaatti ei pääse lähellekään samaan tuntumaan). Tosin tiedän, että Ioniq Electric pesee jopa lähes 20% pienemmillä kulutuksilla Leafin myös ihan käytännön ajeluissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kia Ceed 1,6 CRDI, 38 tkm omaa ajoa, mittarissa 218 tkm ja 5,27 l/100km tankilta laskettuna. Keskinopeus noin 60 km/h
Samaa pätkää -00 Ford Focus 1,6l bensa vei 6,35 ja -00 Opel Vectra 1,6l bensa 6,39.
Joskus aikanaan oli alla muistaakseni -97 vuoden tdi vento ja aika raskaalla jalalla mentiin. Ei saanut missään kohtaa menemään yli viiden. Jälkeenpäin miettinyt, että millasiin lukemiin ois päässy nätisti ajamalla.
 
6.68l veeåtta (408cid) moottori viinalla, jotain reilu 400hp ehkä, 23l/100km säädettynä päin vittua, jos vknloppuna sais vähän kokeiltua taas kun edes sinnepäin vähän, luulis pääsevän alle 20l sataselle kyl. 1550kg auto, 3.23 perävälitys, 3 lovinen laatikko, lukkoturbiini poistettu käytöstä kun ei se noissa laatikoissa kestä.
Tää oli ~550km pääasiassa matka ajoo, ehkä 20-30km "kaupunkia". Motarilla 3000 rpm @ 120kmh, pääasiassa rajotusten mukaan muuten. Kiihdytykset kyllä tuppas menemään aina vähän kaasupohjassa kun ei tuohon vauhtiin oo vielä kerinnä tottua ni on se kivaaaa painaa luisussa aina kun mahollista, vähän ehkä vaikuttaa tohon taloudellisuuteen.
 
Seat Leon farmari 1.6 tdi dsg kulutus tankkausten perusteella 5,0 l/100 km. Ajo varmaan 25% kaupungissa ja 75% moottoritietä eli taloudellisin maantieajo puuttuu kokonaan.
 
Celica Gt-four 2.0 st205 -95 (270hp~)vei aikoinaan aikalailla 11-12l/100km, taajama ajoa pääasiassa (kohtuu lyhyttä työmatkaa 5-6km kylmänä), maantiellä pääsi 8-9litralla.

330d e90 lci -09(242hp) meni aikalailla samalla taajama pyörimisellä 6.5-8l/100km, maantiellä 5litran pintaan.

420d f36 -15 (190hp) tuntuis menevän taajama pyörimisessä noin 5.5-6l/km, maantiellä 4-4.5litran pintaan.

Sitä aikasempia ei muista sen tarkemmin kulutuksien osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Viimekuussa meni 250 litraa about ku Datsunilla ajeli, nyt on 2 vk ollu Satellite liikentees ja ennätyslukemissa menossa jo :rofl:

17RfZpb.png
 
Valmistaja lupaa 3,5l keskikulutusta, mihin en kyllä usko hetkeäkään, mutta oikein pihistelemällä tuo 4 voisi olla tosiaan maantiellä ihan mahdollinen.

No tuli kokeiltua. Tollanen vajaan 100km pätkä kahden maalaistaajaman välillä Pääasiassa 80 rajotusta, mutta välissä myös 100 pätkä, sekä muutama 60 alue. Ajotietokoneelle sain 3,8, mutta todellinen kulutus on toki 2-3 desiä korkeampi. On tuossakin vielä optimoitavaa, mutta pian ollaan tilanteessa jossa ei enää pysy muun liikenteen mukana...

Lisäksi tuli uusi suurin ja pienin kulutus peräkkäisillä tankillisilla. Ensin pääasiassa kaupunkia ja motaria tuloksena 5,61 litraa. Sitten siihen perään vähän motaria ja enimmäkseen maantieajo ja tuloksena 4,54 litraa. Nämä siis ihan tankkauksista laskettuna.

Ja autona edelleen siis Volvo V40 D4204T14-koneella.
 
BMW 520D xdrive -14 , Automaatti.

Matkaajossa 5-6L 100km , riippuen vähän ajotyylistä.

Sekaajossa 6-7L välissä keskikulutus.


Ihan jees painavalle autolle.
 
Vasta jonkin aikaa sitten alkanut näitä laittamaan ylös kun tuli fiilis, että ajotietokoneen lukema ei vastaa tankkauksia. Eikä se vastannutkaan.

Astra K farkku 2016, 1.4T 150 hp automaattina.

Viimeisen ~3000 km kulutukset:
Keskikulutus: 7,25 l/100km
Paras tankillinen: 6,33 l/100km
Huonoin tankillinen: 8,51 l/100km

Samanaikaisesti ajotietokone raportoi pitkän ajan keskikulutukseksi 6,6 l/100m, ja yleensäkin virhettä tuntuu olevan alaspäin ainakin 0,5 l todelliseen kulutukseen verrattuna.

Maantiellä tuo lulla menee aika pienillä, 6,33 lukema oli sellainen tankillinen johon kuului pääosin 80-100 rajoituksen maantietä, 8,51 lukema taas oli vahvasti kaupunkipainotteista ajoa. Keskimääräinen ajosuorite on motaripainotteista (60-70%) ja loput kaupunkia ja lähiötä, jolloin keskikulutus menee tuohon reiluun seiskaan.
 
Kauhea kohina uusien autojen besapiheydestä. Jo 20v sitten pienikoneiset autot meni 5-6l/100km, tosin nykyautot painavampia.
Ylipäätään melkoiset mittasuhteet saa kulutuksesta jauhaminen. Perusjonnen kilsoilla litra suuntaan tai toiseen ei merkkaa taloudessa yhtään mitään.

Merkittävimmät autoilun kulut tulevat arvon alenemisesta ja nykyautoille niin tyypillisistä tuhansien eurojen kone ja automaattilaatikko remonteista.
 
Kauhea kohina uusien autojen besapiheydestä. Jo 20v sitten pienikoneiset autot meni 5-6l/100km, tosin nykyautot painavampia.
Ylipäätään melkoiset mittasuhteet saa kulutuksesta jauhaminen. Perusjonnen kilsoilla litra suuntaan tai toiseen ei merkkaa taloudessa yhtään mitään.

Merkittävimmät autoilun kulut tulevat arvon alenemisesta ja nykyautoille niin tyypillisistä tuhansien eurojen kone ja automaattilaatikko remonteista.

Johtuu varmaan osittain siitä, että tankkaaminen on ns. Välitön kulu. Arvonalenemaa et maksa kuin myydessä. Tankilla käyt aina kun tankki on tyhjä ja jos se on useammin tyhjä, maksat useammin siitä.
 
Varsinkin diesel puolella kulutus on pysynyt about samana viimeiset 30 vuotta ettei jopa hivenen kasvanut saastelaitteiden takia.

Mutta litrateho on kasvanut moninkertaiseksi moderneissa moottoreissa.
 
Varsinkin diesel puolella kulutus on pysynyt about samana viimeiset 30 vuotta ettei jopa hivenen kasvanut saastelaitteiden takia.

Mutta litrateho on kasvanut moninkertaiseksi moderneissa moottoreissa.

Höpöhöpö, kyllä BMW:n ja Mersut modernit dieselit on todella pienikulutuksisia. Esim. jos vertaa 90-luvun lopun 300TD vs. 10 vuotta uudempi 320cdi niin siinäki tullu kulutus 2 litraa alas eli -25% ja tehot kasvanu +10 ja vääntö yli +20%. Siitä sitten 10 vuotta nykyhetkeen niin kutosdieselien kulutus ei oo sinällään laskenut mutta mukaan saa samalla kulutuksella nelivedon ts. lisää massaa ja aivan huimat tehot.

Ja sit vaiks BMW:n x20dA xDrive aivan huikeen pihi voimalinja hyvällä 190hp/400Nm arkisuorituskyvyllä, omakin kinneri tolla voimalinjalla 6,8 s 0-100 km/h ja ei oo ikinä tankista mitaten vieny yli 5,75 l/100 km vaikka ois tullu vaan lyhkästä ajoo. Pitkässä matkassa pääsee about neloseen. Ei oo nelariautomaatille mikään itsestäänselvyys ollu kovin kauaa. Eri asia jos otetaan 100 heppaa ja 300 kg massaa pois, pistetään manuaaliloota ja etuveto niin sitten on ollu jo 20 vuotta tommosia.
 
Höpöhöpö, kyllä BMW:n ja Mersut modernit dieselit on todella pienikulutuksisia. Esim. jos vertaa 90-luvun lopun 300TD vs. 10 vuotta uudempi 320cdi niin siinäki tullu kulutus 2 litraa alas eli -25% ja tehot kasvanu +10 ja vääntö yli +20%. Siitä sitten 10 vuotta nykyhetkeen niin kutosdieselien kulutus ei oo sinällään laskenut mutta mukaan saa samalla kulutuksella nelivedon ts. lisää massaa ja aivan huimat tehot.

Ja sit vaiks BMW:n x20dA xDrive aivan huikeen pihi voimalinja hyvällä 190hp/400Nm arkisuorituskyvyllä, omakin kinneri tolla voimalinjalla 6,8 s 0-100 km/h ja ei oo ikinä tankista mitaten vieny yli 5,75 l/100 km vaikka ois tullu vaan lyhkästä ajoo. Pitkässä matkassa pääsee about neloseen. Ei oo nelariautomaatille mikään itsestäänselvyys ollu kovin kauaa. Eri asia jos otetaan 100 heppaa ja 300 kg massaa pois, pistetään manuaaliloota ja etuveto niin sitten on ollu jo 20 vuotta tommosia.

Noh VAG dieseleillä ajelee nelosella alkavia lukemia 30 vuotta vanhalla autolla... rikki on jos kulutus edes seka-ajossa alkaa kutosella. Meinaan nyt näitä 1.6D/TD ja 1.9D/TD koneita siellä 4-55kW luokassa.

vm 89 1.9D Audi 80:lla ajaa matkaa 4,2l/100km, tästä on ihan omakohtaista kokemusta n. 250tkm verran.


Kuten sanoin, kulutus ei ole kummosesti muuttunut, tehot on.

Muoks:

Ja tosiaan kulutukset on ihan takkauksista laskettuja eikä ajotietokoneen tai auton myyjän valehtelemia.

Niitä 190hv diesel bemmien todellisia kulutuksia voi ällistellä täältä, en osaa sanoa osasinko valita mallin oikein.

Diesel consumption: 7,25 l/100km - BMW, X2, X2 xdrive20d F39

Diesel consumption: 7,52 l/100km - BMW, X2, xdrive 20d

Ja 30 vuotista rautaa:

Diesel consumption: 4,71 l/100km - Audi, 80, 80 GL Diesel

Diesel consumption: 5,05 l/100km - Audi, 80, 80 GL diesel
 
Viimeksi muokattu:
Niin mutta jos siis Autoista puhutaan ;) Kyllähän sillä pyöreelamppusella ikivanhalla Golfilla jo pääsi 4 litran tuntumaan, mutta tosiaan eikös kehitystä oo tullut kun nykyään pääsee 3x tehokkaammalla autolla samaan ja kaupan päälle neliveto+automaatti+ilmastointi+varusteita. Eihän esim. Audi 100 automaatilla mikään pihi ollut, joskin ei nyt muutamalla litralla mitään väliä sinällään.
 
Niin mutta jos siis Autoista puhutaan ;) Kyllähän sillä pyöreelamppusella ikivanhalla Golfilla jo pääsi 4 litran tuntumaan, mutta tosiaan eikös kehitystä oo tullut kun nykyään pääsee 3x tehokkaammalla autolla samaan ja kaupan päälle neliveto+automaatti+ilmastointi+varusteita. Eihän esim. Audi 100 automaatilla mikään pihi ollut, joskin ei nyt muutamalla litralla mitään väliä sinällään.
Eli missasit täysin mun viestin pointin, well done :D

Kerrataan: Normaalin liikkumisen kulutus ei ole pienentynyt 30 vuodessa mihinkään, todellisuudessa ehkä jopa noussut. Litrateho sensijaan on kasvanut moninkertaiseksi.
 
Käyttöautona on VW Bora 1.6 16V ja sillä keskikulutus on ollut 6-litraa maantiepainotteisessa ajossa. Talvella puoli litraa enemmän. Jostain syystä kesän jälkeen bensan kulutus on ollut jatkuvasti korkeampi. Maantiellä ei pääse mitenkään alle 6 litran ja samaa kulutuksen nousua isäukkokin kertoi diesel autossaan. Onko polttoaineissa muutoksia vai mistä tällainen voisi johtua?
 
Kyllä noi uudet pikkuturbot on alentaneet kulutusta kaupungiajossa ainakin meillä. Verrokkina oli aikaisempi vm2000 1.3 bensavapari ja uusi on litranen turbo, auton kokokin kasvoi vähän.
Myös verrattuna vanhempiin turbokoneisiin.
Mulla on ollut mm. Saab 9-3 Aero vm. 2000 (208 hp bensaturbo, etuveto, manuaali), kulutus oli aika tarkkaan 10 litraa.
Nykyinen DS5 (200 hp bensaturbo, etuveto, manuaali) on tilavampi kuin Saab, kulutus samanlaisessa ajossa 7.6 litraa.

Normaalin liikkumisen kulutus ei ole pienentynyt 30 vuodessa mihinkään
Jos vertaat samanlaisia autoja (sama suorituskyky ja tilat) nyt ja 30 vuotta sitten, niin kulutus on pienentynyt merkittävästi. Ota huomioon, että nykyinen Corolla on isompi kuin 80-luvun Carina.
Jos vertaat markkinoiden vähäkulutuksisimpia autoja, niin niissä kulutus vasta onkin pienentynyt, koska hybridit ja sähköautot.
Jos vertaat tehokkaita autoja, niin niissä kulutus on pienentynyt noin puoleen, koska V8:t vaihtuneet pienempiin turbokoneisiin ja paremmat vaihteistot.
 
Jos vertaat samanlaisia autoja (sama suorituskyky ja tilat) nyt ja 30 vuotta sitten, niin kulutus on pienentynyt merkittävästi. Ota huomioon, että nykyinen Corolla on isompi kuin 80-luvun Carina.
Jos vertaat markkinoiden vähäkulutuksisimpia autoja, niin niissä kulutus vasta onkin pienentynyt, koska hybridit ja sähköautot.
Jos vertaat tehokkaita autoja, niin niissä kulutus on pienentynyt noin puoleen, koska V8:t vaihtuneet pienempiin turbokoneisiin ja paremmat vaihteistot.

Juu mutta nyt ei ole kyse oikein siitä. Tottakai kehitystä on tapahtunut ja hyvä niin.

Mutta kauppaan kerkeät 55hv 30 vuotta vanhalla autolla aivan samassa ajassa kuin 190hv 2018 vuosimallin autolla.

Muoks:

Ja kun kulutuksia vertailee niin kannattaa unohtaa ne valmistajien ja myyjien kusetuslukemat ja katsoa mikä on tilanne spritmonitorin puolella.

Esimerkki:


Golf VII - 2.0 TDI (150 Hp) 2012-2015

Valmistaja lupaa EU kulutukset:

Polttoaineen kulutus - Kaupunki 5.0 l/100 km
Polttoaineen kulutus - Maantie 3.6 l/100 km
Polttoaineen kulutus - yhdistetty 4.1 l/100 km

kulutus.PNG

 
Viimeksi muokattu:
Mutta kauppaan kerkeät 55hv 30 vuotta vanhalla autolla aivan samassa ajassa kuin 190hv 2018 vuosimallin autolla.
Miksi sitten vertaat 190-heppaiseen autoon?

55hp Golf (vm. 1980-1990), kulutus 5.25.
75hp Polo 1.2 TDI (2010-), kulutus 4.63.
61hp Lupo 3L (vm. 2000-), kulutus 3.7.

Toisekseen, se 55 hp vaparidiesel oli jo silloin 30 vuotta sitten toivottaman alitehoinen ja epämukava.
 
Miksi sitten vertaat 190-heppaiseen autoon?

55hp Golf (vm. 1980-1990), kulutus 5.25.
75hp Polo 1.2 TDI (2010-), kulutus 4.63.
61hp Lupo 3L (vm. 2000-), kulutus 3.7.

Toisekseen, se 55 hp vaparidiesel oli jo silloin 30 vuotta sitten toivottaman alitehoinen ja epämukava.
Koska se 190 heppainen näyttää parhaiten kasvaneen litratehon. Ja me ei tietääkseni vertailtu mukavuutta tai alitehoisuutta.

Ja spritmonitor on eri mieltä noistakin kulutuksista. Golfissa näkyy kovasti tiiliskiven aerodynamiikka jos vertaa vaikka Audi 80.

Diesel consumption: Volkswagen - Polo - Spritmonitor.de

Diesel consumption: Volkswagen - Lupo - Spritmonitor.de
 
Viimeksi muokattu:
Koska se 190 heppainen näyttää parhaiten kasvaneen litratehon.
Mitä merkitystä litrateholla on? Sehän on ihan sama vaikka autossa olisi 6-litrainen kone, jos siitä saadaan ulos halutut ominaisuudet.

Ja spritmonitor on eri mieltä noistakin kulutuksista. Golfissa näkyy kovasti tiiliskiven aerodynamiikka jos vertaa vaikka Audi 80.
Diesel consumption: Volkswagen - Polo - Spritmonitor.de
Diesel consumption: Volkswagen - Lupo - Spritmonitor.de
Lupo ei ole Lupo 3L. Mä otin nuo juurikin Spritmonitorista.
 
Käyttöautona on VW Bora 1.6 16V ja sillä keskikulutus on ollut 6-litraa maantiepainotteisessa ajossa. Talvella puoli litraa enemmän. Jostain syystä kesän jälkeen bensan kulutus on ollut jatkuvasti korkeampi. Maantiellä ei pääse mitenkään alle 6 litran ja samaa kulutuksen nousua isäukkokin kertoi diesel autossaan. Onko polttoaineissa muutoksia vai mistä tällainen voisi johtua?

Tuo johtuu uudesta WLTP-mittaussyklistä. (tämä siis vitsi)
 
Käyttöautona on VW Bora 1.6 16V ja sillä keskikulutus on ollut 6-litraa maantiepainotteisessa ajossa. Talvella puoli litraa enemmän. Jostain syystä kesän jälkeen bensan kulutus on ollut jatkuvasti korkeampi. Maantiellä ei pääse mitenkään alle 6 litran ja samaa kulutuksen nousua isäukkokin kertoi diesel autossaan. Onko polttoaineissa muutoksia vai mistä tällainen voisi johtua?

Ainakin oman Volvo S80 D5 kulutus on ollut normaaleissa rajoissa, kulutus on toukokuun jälkeen ollut n. puolen litran sisällä tankkausten välillä. Seurannasta pikaisesti katsoen suurin osa on shellin dieseliä.

Olisiko bensassa ollut enemmän viinaa seassa?
 
Uusi Ford Focus 1.5 TDCi A8, 120 hv. Ensimmäinen tankillinen 5,3 l/100 km.
 
Wanha Ford Mondeo 125kW, kesällä 9.2l/100km, talvella pari litraa enemmän.
 
mulla menee e90 330i automaatti (n53 kone) alle 7l/100 motarilla 130km/h. kaupungissa sitten jotain 9.5 tms.
Kovia lukemia tuollaiselle bensakoneelle.
Nykyinen vm2013 passat 2.0tdi ryystää tuota 7 litraa noissa nopeuksissa. :confused2:
 
Kia Cee'd -07, 1.6 bensiini

Vaimo veteli 8 vuotta sitten matkansa mittarin keskikulutuksella 4.7 l / 100. Omassa ajossa näytti aamulla olevan 7.9 l / 100 nyt viimeiset 2000 km. Erossa on aika monta muuttujaa taustalla, ei pelkästään ajotyyli (joka meillä itse asiassa on aika samankaltainen).
 
Kauhea kohina uusien autojen besapiheydestä. Jo 20v sitten pienikoneiset autot meni 5-6l/100km, tosin nykyautot painavampia.
Ylipäätään melkoiset mittasuhteet saa kulutuksesta jauhaminen. Perusjonnen kilsoilla litra suuntaan tai toiseen ei merkkaa taloudessa yhtään mitään.

Merkittävimmät autoilun kulut tulevat arvon alenemisesta ja nykyautoille niin tyypillisistä tuhansien eurojen kone ja automaattilaatikko remonteista.

Meidän 2016 Fabia Monte Carlon omapaino on 1054kg. Varsin kevyt auto varusteisiin nähden(Monte Carlossa on jo kaikki vakiona) Keskikulutus minun ajossa helsinki-tuusula välillä 6 litraa. Maantiellä tuo menee sinne 5 litran puolelle kun pihistelee. 17" renkaat 215-renkailla verottaa jonkin verran.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom