Onhan tuota ihan tutkittukin, että kulutukset on vähentyneet paperilla enemmän kuin käytännössä, joten se on ihan fakta että vanhemmilla on keskimäärin huomattavasti helpompi päästä alle ilmoituksen kuin uudemmilla: Kyllä se sinänsä uusillakin onnistuu jos ajaa selvästi mittaussykliä kevyempää ajoa. Nyt tietysti kun sykli vaihtuu raskaammaksi niin se ilmoituksen alle pääseminen on aiempaa helpompaa taas, varsinkin alkuun kun autoja ei ole vielä niin optimoitu uuteen sykliin.Siinä kaupunkikulutus oli käsikirjan mukaan käsittämättömät n. 16L/100km (en nyt löydä netistä ihan tarkkaa lukemaa), mutta en muistaakseni päässyt koskaan yli 14 litran, harvoin edes lähelle sitä, vaikka ei ollut edes lohkolämppäriä talvella Suomessa. Jotenkin tuntuu siltä (mutu) että vanhemmissa (n. 90-luku) saksalaisissa autoissa voi helposti päästä alle ilmoittettujen lukemien kunhan ajaa järkevästi. En tiedä onnistuuko uudemmissa autoissa enää.
Kyllähän se vanhan NEDC:in kanssa näkyy, että autot on optimoitu juurikin kyseistä testisykliä varten. Esim. Start-Stop buumi on suoraa seurausta siitä että NEDC:ssä on 25% tyhjäkäyntiä, mikä ei ole mitenkään realistista normi Suomen liikenteeseen (täällä Start-Stop ei vaikuta kulutukseen käytännössä ollenkaan).