Autosi polttoaineen kulutus

VW Golf Variant 1.4 tsi dsg 125hp -17, 25682km, 1648l, 2433€, 6,42l/100km. 70% kehä1 sisällä, loput maakuntamatkailua.
Kesällä ajotietokone näyttää 0,3l alempia kulutuksia ja talvella 0,5-1l, joka johtunee webastosta.
 
Peugeot 106 GTI 1997 257tkm. Keskikulutus kesät talvet noin 8 litraa (98E5) maantie painotteisessa ajossa (tuossa eniten ajetulla tiellä 100 rajoitus myös talvella) ja vauhtia yleensä rajoitus +8 km/h jos malttaa ajaa hissukseen :D

Tänä kesänä olen noin neljänneksen RE85 pistänyt joukkoon ja kulutus pysynyt samana.
 
Viimeksi muokattu:
Ford Grand C-Max 2012 1.6 Ecoboost. 20834 km, 1546 l, 2224 €. Kulutukseksi tulee 7,42 l/100 km. Ajotietokone näyttää 0,5 l vähemmän.

Nurkkajossa kulutus talvella on 7,0 l, kesällä menee 6,5 l. Koppiauto kun on, niin vauhdit näkyy kulutuksessa, Suomen maantienopeuksissa 7,5 l, Saksassa huiteli jo 8,5 l sadalla.
 
Saab 9-5 2,3t -05 173tkm, kaupunki 11, tie 7,5. Etanolilla 13/11. Talvella voi tulla pari desiä lisää. Lapa suorana. ~230heppaa, +400Nm etanolilla/~380Nm bensalla.
Jyväskylä. kaupunkialueella ~20km/h, motarit täällä on niin lyhkäisiä, että harvoin edes satkuun pääsee.
 
Viimeksi muokattu:
Golf IV 1.9 TDI AGR vm -99 385t km mittarissa: sekalaisessa ajossa 5.2-5.6, matka-ajossa n.4.5l/ 100 km. Tulokset laskettu tankki täyteen metodilla, ajotietokonetta ei vielä ole.
 
Saab 93 ´01, 348tkm, 2.0t (pikkutee ollut joskus, nykyisin jotain ison T:n tapaista). Kaupunkiolosuhteissa menee helposti 30-40l/100km jos lähtee ihan helsingin keskustaan pörräämään. Maantiekulutus n. 7.5-9.5/100km, riippuen ihan millasta ajoa on, motarilla menee pienellä, mutta maantiellä sitten kun saa (joutuu) ohittelemaan niin toi lähemmäs kympin kulutus on todellisuutta.. 11-12l/100 menee omilla ajoilla normaalisti, ajo on 70% kehää/tuuskia ja loput esikaupunkipörräystä.. Sinänsä en pidä pahana, teho vaatii soppaa. 98E menee tankkiin.
 
BMW E46 -03, M54B22 bensakoneella, manuaalina, 7.8l/100km keskikulutus ajotietokoneen mukaan. Melkein pelkkää matka-ajoa.

Järkyttävän paska kone, syö paljon, myös öljyä, mutta ei liiku mihinkään. :tup:
 
EU:n pitäisi tehdä laki jossa todelliset kulutukset luettaisiin katsastuksessa ja julkaistaisiin automalli kohtaisesti. Tietysti pitäisi määrittää ajotietokoneelle tarkkuus ja pistokokeilla tarkistaa että ei huijata. Näin saataisiin nopeasti tietoa autojen todellisesta kulutuksesta.
Ei kiitos lisää byrokratiaa, varsinkin kun tuollainen tilasto ei kauheasti loppupeleissä kertoisi, koska A) ajotietokoneiden tarkuuksissa on eroja ja B) eri autojen käyttötavoissa on valtavasti eroa.

Jos vaan esimerkkejä haluaa niin spiritmonitor on riittävä ja jopa parempi, sieltä kun näkee vähän kuitenkin yksilöllisiäkin tietoja.
 
Peugeot 406 farkku 2.0 HDi 110@130, vm-00, 500tkm. Matka-ajossa 4.7-4.8 ja ajotietokoneen mukaan pikkasen vähemmän. Cruise käytössä. Rengaspaineet 3 bar. Tankillisella pääsee yli 1000km helposti.

Keskinopeus taisi olla noin 70km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Keskimäärin 5-6 L/100km, pienimmillään ollut 4,7 L/100km tankillisella, kun mukana on ollut paljon matka-ajoa. Kaupunkiruuhkien kera keskikulutus yleensä lähennellyt kuutta litraa satasella (keskinopeuden ollessa 30-35km/h). Nämä ajotietokoneen mukaan, mutta mitään huomattavaa heittoa ei taida olla, jos matkamittari edes suurinpiirtein pitää kutinsa (sen verran silloin tällöin tullut räknäiltyä). Autona 2.2 litrainen 150hp diesel mukamaasturi-Mazda ja melko kepeällä kaasujalalla mennään.
 
Volvo s40, -06, 1.8l, 125hv, manuaali, 168tkm. Puolet nurkkissa pyörimistä puolet maantietä niin kulutus 8.0l/100km.
Maantiellä 6,7l/100km. Talvisin pari desiä enemmän.
 
Hyundai ioniq -18.
Eka tankki 4,2l/100 (tässä oli 200km motaria)
Toka tankki nyt 3,6l/100 (pelkkää kaupunkia)
Tankattu ysivitosta
 
Peugeot 406 farkku 2.0 HDi 110@130, vm-00, 500tkm. Matka-ajossa 4.7-4.8 ja ajotietokoneen mukaan pikkasen vähemmän. Cruise käytössä. Rengaspaineet 3 bar. Tankillisella pääsee yli 1000km helposti.
Autossa samat speksit, mutta vakiona. Viimeisen 200tkm keskikulutus varmaan yhä jossain 5,2-5,3 välissä. Luvut tallella, mutten ole laskenut keskiarvoa enää aikoihin. Tasaisessa maantieajossa alle viiteen, mutta kokonaislukema nousee aina hiukan moottoritien, peräkärryn, pakkasten, ja etenkin tänä kesänä ilmastoinnin vuoksi. Tankkaus tyypillisesti 1200-1300 km välein.
 
Hyundai ioniq -18.
Eka tankki 4,2l/100 (tässä oli 200km motaria)
Toka tankki nyt 3,6l/100 (pelkkää kaupunkia)
Tankattu ysivitosta
Taitaa olla auton ilmoittamia lukemia tuon "nyt"-sanan perusteella? No, oli kumpi tahansa, niin hyvältä vaikuttaa kulutus.


Auris TS hybrid -16, 35 tkm. Kulutus koko matkalta 4,95 tankkausten mukaan, ja 4,64 auton mukaan. Keskari alkaa kolmosella, koska suurin osa ajoista Espoo/Hki lyhyttä matkaa. Jos alle 20 km matkoja ei olisi ollenkaan, niin kulutus voisi olla 4,5. Jos myöskään talvea ei olisi, ja yrittäisin enemmän pihistellä, niin olisi mahdollista päästä neljään. Valmistajan ilmoittama NEDC on 3,6 yhdistetylle.

Gasoline consumption: 4,95 l/100km - Toyota, Auris Hybrid, Toyota Auris Touring Sports Hybrid Active

Vielä pari esimerkkiä tältä viikolta.

Ensimmäisessä kuvassa on väli Myllyjärvi (pohjoinen) - Iso Omena ajettuna Röyläntietä, Lippajärven kautta ja kehä kakkosta. Aikaa kasvattivat vastaantulijan takia peruuttelu uimapaikan pikkutiellä sekä viisiin valoihin pysähtyminen. Kulutus 3,0, eli noin 3,3 oikeasti. Korkeuseron avitus tosin oli puolen litran luokkaa.

Jälkimmäinen on tältä illalta Pori - Espoo klo 20:00-22:49. Hämärän ja hirvien takia laskin nopeutta Forssan jälkeen. Kotipihassa keskari oli maltillinen 82 km/h. Puolet matkasta oli muutaman metrin lounaistuulta, eli suoraan sivulta kasvattaen ilmanvastuskerrointa. Vähän ysin jälkeen tuuli tyyntyi reiluun yhteen metriin. Kyydissä oli noin 200 kg. Kakkostien mäkisyyden takia otin ennakkoa jyrkimpiin ylämäkiin. Lisäksi annoin vauhdin hiipua aavistuksen mäen harjaa lähestyessä, kun ketään ei ollut takana. Muuten luotin vakkariin. Ilmastointia ei tarvittu, koska ulkona oli selvästi alle 20. Liikenne oli hiljaista. Ohituksia tein vain yhden.

Myllyjärvi Omena.jpg Pori Espoo.jpg
 
Keskinopeus pitäisi näissä kyselyissä mainita aina pelkkä "maantieajo" ja "kaupunkiajo" ei kerro mitään, koska jossain pikkukaupungissa "kaupunkiajo" voi tarkoittaa 40 km/h keskinopeutta ja Helsingin keskustassa 15 km/h, jolloin kulutus voi olla hyvinkin erilainen samalla autolla.

Itsellä autona MY17 Kia Niro (1.6 GDI Hybrid). Kesäkulutus 4,5l/100km ja keskinopeus n. 40 km/h. Talvella 5,5l/100km ja keskinopeus n. 30 km/h. Kaupunkiajoa siis pääsääntöisesti, varsinkin talvisin. Kesällä tulee mökkimatkoja, jotka nostavat hieman keskinopeutta.

Parhaillaan on tankillisella selvitty karvan päältä 4 litran keskikulutuksella. Pahimmilla paukkupakkasilla talviaikaan kun on jäänyt esilämmitys tekemättä useampana aamuna on saatu lukemaksi jopa 7 litraa.
 
Keskinopeus pitäisi näissä kyselyissä mainita aina pelkkä "maantieajo" ja "kaupunkiajo" ei kerro mitään, koska jossain pikkukaupungissa "kaupunkiajo" voi tarkoittaa 40 km/h keskinopeutta ja Helsingin keskustassa 15 km/h, jolloin kulutus voi olla hyvinkin erilainen samalla autolla.

Itsellä autona MY17 Kia Niro (1.6 GDI Hybrid). Kesäkulutus 4,5l/100km ja keskinopeus n. 40 km/h. Talvella 5,5l/100km ja keskinopeus n. 30 km/h. Kaupunkiajoa siis pääsääntöisesti, varsinkin talvisin. Kesällä tulee mökkimatkoja, jotka nostavat hieman keskinopeutta.

Parhaillaan on tankillisella selvitty karvan päältä 4 litran keskikulutuksella. Pahimmilla paukkupakkasilla talviaikaan kun on jäänyt esilämmitys tekemättä useampana aamuna on saatu lukemaksi jopa 7 litraa.

Oma keskinopeus näyttää pyörivän 40-50 km/h välissä ja Nirolla voisi mahdollisesti säästää parhaimmillaan 2l/100km. Oli myös yhtenä vaihtoehtona, mutta takapaksi on aika onneton, kun mukaan pitää saada lastenvaunut yms., kohta noista tosin päästään eroon ja voisi Niroakin taas miettiä.
 
Opel Movano L3H2 2.3 CDTi BiTurbo 120 kW manuaali etuveto 2016, ajotietokoneen mukaan 7,6 l/100 km ( tankkauksista laskettuna 7,9 l/100 km ) sekalaisessa ajossa pääosin Kehä 3:sen sisäpuolella, ei hirveästi ruuhkissa istumista, eikä jatkuvasti täyttä pokaa ( 1,5 t ) päällä.

Maantiellä tasaisella 85 km/h vauhdilla noin 500 kg kuorman kanssa todellinen kulutus tippuu 6,7 l/100 km lukemiin.
Motarilla taas 110 km/h vauhti nostaa kulutuksen lähelle kymppiä.
Saksassa A9:llä 140-160 km/h nopeudet nostivat kulutuksen noin. 12 litraan / 100 km.
 
Volvo V60 Cross Country D4 AWD automaatti kuluttaa sekalaisessa ajossa 47 km/h keskinopeudella 7,3l/100km. Omapaino noin 1800 kg eikä kaasujalka ole kevein mahdollinen. Ajotietokone näyttää ihme kyllä samaa lukemaa kuin laskettu määrä. :cigar2:
 
Keskinopeus pitäisi näissä kyselyissä mainita aina pelkkä "maantieajo" ja "kaupunkiajo" ei kerro mitään, koska jossain pikkukaupungissa "kaupunkiajo" voi tarkoittaa 40 km/h keskinopeutta ja Helsingin keskustassa 15 km/h, jolloin kulutus voi olla hyvinkin erilainen samalla autolla.
Siitäpä tuon oman kaupunkikulutuksen lisäys +2l tuleekin.
 
Mondeo -11 1.6 160hv Ecoboost keskikulutus 7.5l/100km, pienin kulutus 6.4l/100km. 6-vaihdetta en käytä juurikaan alle satasen vauhdissa.

Ex-skoda -08 1.6 mpi
6.99l/100km pienin 6.1
Ex-mersu C -96 1.8
8.5l/100km pienin 6.5
Ex-sierra -86 2.3d
6.3l/100km pienin 5.6

Kaikilla ajettu samankaltaista ajoa useiden vuosien ajan.
 
Volvo XC70 D5 -03. Ajotietokoneen mukaan kulutus 6 l / 100 km mutta todellisuudessa noin 7,5 l / 100 km. Ajo on 70 % motaria.
 
Autona 2009 Opel Astra 1,9 tdci koneella. Normaali kulutus on noin 5,5 litran paikkeilla sekalaista ajoa. Alkukesästä nautittiin kotimaan matkailusta autolla, 2 aikuista ja kolme lasta kyydissä ja takaluukku täynnä kamaa. 1400 kilometriä oikeastaan pelkkää maantieajoa, kulutus 4,5 litraa ajotietokoneesta katsottuna, laskettuna 4,8 litraa sadalle.
 
1995 Saab 9000 2.3TA vähän piristettynä (GT28RS yms). Sekalaisessa kympin paikkeilla ysikasia, maantiellä about kasi.
 
Subaru Impreza -02 ej207 moottorilla. ~13-15l/100km V-poweria on keskikulutus jos nätisti osaa ajaa.
 
Seat Leon ST 1.4 TGI DSG -18 4,2kg / 100km sekalaisessa ajossa, keskinopeus 60km/h hujakoilla.
 
Bmw 730dA -99 184hv/390nm/~2050kg/300tkm

Matka-ajossa 7,2L tienoolla reippaalla matkavauhdilla, sekalaisessa 9-10L, kaupungissa 10-15L.
 
Seat Leon ST 1.0TSI DSG 30tkm keskikulutus 4,9l/100km, ajo enimmäkseen pk-seudulla.
 
Isoin kulutus mitä oon saanut aikaiseksi oli Volvo Xc90 V8 + 1200kg kärry. Kaupungissa 33l ja maantiellä 16l sadalle. Nykyinen Pösö 307cc vie n. 10l sadalle sekalaisessa ajossa ja edellinen Lexus Ls400 vei n. 16l samantyyppisessä ajossa.
 
E30M3 -87 2.3L 143kw.
Ajotietokoneen mukaan 10l nurkilla sekalaisessa ajossa.


Audi a6 2.0 tfsi 2007 apr lastulla 8.6l sekalaisessa ajossa ajotietokoneen mukaan.
Apr mukaan 240hv/400nm.
Ei penkitetty.Ja manuaali askilla.

Tämä ilmeisesti harrasteajoneuvo? :geek:
Vaikka en BMW merkistä tykkää niin silti muutamat klassikot varsinkin alkuperäiskuntoisena herättää kunnioitusta, tämä esimerkiksi. Onko kuvaa? :joy:
 
Mercedes c-sarja vm.2013 220D Automaatti 170hv 400Nm, renkaat kesällä edessä 225/40r18 takana 245/35r18 ja talvella joka nurkassa 225/45r17

Ajotietokoneen kulutusmittarin lukemassa ei ole ollut koskaan heittoa kuin max vajaa desi suuntaan tai toiseen.

Keskikulutus ollut kesäisin n.5,4 ja talvisin 6,2 56km/h keskinopeudella

Matka-ajot 3,9-4,9Litran kulutuksilla, paras pätkä matka-ajoa 34km 3,6 litraa 86km/h keskinopeudella, ihanteellisissa olosuhteissa...

Kaupunkiajot nyt riippuu niin paljon ympäristöstä ajaako laitakaupugilla vai ihan ydinkeskustassa, mutta 6-9litraa vois haarukaks sanoa...
 
upload_2018-8-20_13-7-47.png


Skoda Fabia 1.6 TDI CR 77kW, vm. 2011. Kaikki kulutus kirjattu exceliin, jossa nyt 95583,6 km edestä dataa.

Tuolla ajalla dieseliä on mennyt 4599,92 litraa, jolla keskikulutukseksi tulee 4,81 l/100km.

Moottoriin tehty päästöhuijauspäivitys ei tunnu vaikuttaneen kulutukseen millään tavalla.
 
Fiat 500X, 27356km, 7,1 litraa, keskinopeus 43km/h. On kylmäkäynnistystä ja pitkää pätkää ja lyhyttä ja lämmintä ja kaikkea motarista kaupunkitaajamiin. Siinäpä se.
 
Aiempi 09 vuoden A6 3.0TDIQ farkku 300/600 ohjelmalla vei mitattuna sekalaisessa ajossa vuoden aikana n. 7.2l (DPF&EGR OFF) maantietä n. 70%.

Nyt -18 Farkku Octavia RS TDI mitattua dataa 22tkm tammikuusta, josta maantietä 80%. Kulutus Fuelion mukaan 5.8.
 
Elokuun alussa tuli tehtyä reissu Norjaan ja nyt kun muistin niin laskeskelin kuiteista kulutuksen. -91 W124 300D (vapari) farkku ja nelilovinen automaatti. Oulu-Kiiruna-Narvik-Å-Alta-Nordkapp-Kautokeino-Muonio-Oulu, 3019km ja 204,7 litraa. Keskikulutus siis ~6,8l. Keskinopeutta hankala arvioida kun Lofooteilla köröteltiin ja Altan jälkeen saa päästellä reilummin...

Aiemmissa mittailuissa olen päässyt useasti 6,9 litraan ja talvella kylmäkäynnistelyineen kaupungissa enimmillään 8,2l. Ihan hyvät lukemat vanhukselle vaikka tehoa ei rivikutosesta paljoa irti oteta. :D Toisaalta moniin nykydieseleihin verrattuna kabiinikin lämpenee muutaman kilometrin ajolla vaikka -35 pakkasissa.
 
Ford Mondeo 2.0 diesel-automaatti STW -08. Keskikulutus on pyörinyt tuolla 6,5l/100km paikkeilla.
 
Ford Mondeo -11 1.6 118kW manuaali 210tkm ajettuna. Tietokone näyttää 6,8l/100km ja keskinopeudeksi 49km/h. Mittarilta laskettuna on pyörinyt 6.8-7.3l/100km välillä normiajossa n. 35-40tkm/v, lapin reissulla oli 6,1l/100km.
 
BMW 220i coupe automaatti. Juuri tuli ajeltua 5300km mittainen euroopan roadtrip, jossa ajelua sekä kaupungeissa että autobaanoilla ja myös moottoriradalla. Saksan autobaanoilla tuli pidettyä matkanopeutena noin 180km/h aina kuin liikennetilanne sen salli, mutta toki muutama kerta tuli myös ajettua auton huippunopeudella hetkellisesti (230km/h). Nordschleifella tuli myös yksi kierros ajeltua. Myös muutama alppien serpeentiinitie tuli ajeltua reissulla. Koko reissun keskikulutus ajotietokoneen mukaan 7.1 litraa sadalle, ei mielestäni paha.
 
Vaihdoin autoa ja nyt on ensimmäinen tankki ajettu. Ajotietokone näytti kulutukseksi 4,2l/100km ja keskinopeudeksi 72km/h eli maantieajoa suurin osa. Mittarilta laskettuna kulutus oli 4,4, mutta en muista ihan varmaksi nollasinko mittarin heti tankkauksen jälkeen. Vanhalla Maximalla kulutus oli maantielläkin 8,5 luokkaa. Uus auto on Ds4 e-HDi 1,6 automaattina
 
Mondeo 2.0TDCiA (6v mehumaija) -08 farkku, ajotietokone näyttää 6l/100 molemmin puolin kesä/talvi, todellinen mittarivirhe huomioituna ja tankkauksista laskettuna n. litran enemmän, keskinopeus n. 50km/h.
 
Siis mk4 mondeo? Eiks niissä ollut kaksoiskytkin-powershift?

E: jaa niin noissa alkupään autoissa on ollut vissiin durashift. :comp:

Kaksoisytkinloota (DCT450) taisi tulla mk4.5:een (paitsi 2.2TDCi:een) elikkkä 2010 syksyllä ellen nyt ihan väärässä ole. Se menee ilmeisesti n. litran pienemmällä kulutuksella. Tuo vanhempi laatikkohan on Aisinin AWF21 jota löytyy myös saman ikäluokan V70 Volvoista ynnä monesta muustakin merkistä.
 
-14 Volvo V40 D4 (D4204T14) 140kw/400Nm, 6000km ajeluita itsellä, ja noiden ajojen keskikulutus 5,1l. Pienin kulutus tankilliselle 4,8l ja suurin 5,2. Jos asuis jossain muualla kun täällä Hesan perseessä, niin pääsis lähelle 4 kun ei jokainen pidempi matka alkais 150km motarilla. Valmistaja lupaa 3,5l keskikulutusta, mihin en kyllä usko hetkeäkään, mutta oikein pihistelemällä tuo 4 voisi olla tosiaan maantiellä ihan mahdollinen.

Edit: Laitetaas vielä sen verran että tankkiin on tullut kaadettua pääasiassa Nesteen MYDieseliä, jolla kulutus tuntuu olevan hieman suurempi kuin saman lafkan ProDieselillä. Pitää seurata tuotakin asiaa, että onko pelkkää sattumaa, vai saako tuolla oikeasti tuommoista jopa 10% eroa syntymään yleisestikin.
 
Viimeksi muokattu:
Volvo V70 '05 D5 automaatti (2,4l 5-sylinterinen 163hv ja 340nm, 5v). Ajot pääsääntöisesti työmatkaa Tampereen seudulla maantietä, ohitustietä ja vähän keskustaa kiertäviä vähäliikennevaloisia pääväyliä ~60km päivässä. Muutama kaupassa käynti ja pari alle 150km mökkireissua mahtuu myös joukkoon. Oma ajotapa on melko rauhallinen, gps:llä mittariin +1-6 rajoitukseen nähden. Alla kuva mitatuista kulutuksista viimeiseltä puolelta vuodelta, kun tuli aloitettua työmatka-autoilu. Keskikulutus ollut 7,2.

volvon kulutus.png

Tuolloin 3.8. tuli suuttimet testattua ja vaihdettua pari rikkinäistä/ohivuotavaa ehjiin, niin saa saas nähdä vaikuttaako mitenkään kulutukseen.
 
Volvo V70 2.5T automaatti -05. Keskikulutus 10l/100km, keskinopeus 60km/h, seurantajakso 21tkm. 95:sta olen tankannut, pitänee kokeilla 98:lla tulevaisuudessa. Yllättäen ajotietokoneen lukema jopa hieman suurempi kuin todellinen kulutus, sikäli mikäli matkamittari on suht tarkka.

Ajo on siis pääasiassa Kehä I:stä pahimpien ruuhkien ulkopuolella ja pitemmät matkat suureksi osaksi moottoritietä.

Paras yhden tankillisen keskikulutus ollut 8,5l/100km ja se oli pitkää matkaa pääasiassa 80-100km/h teitä pitkin.

Ei yritystä säästellä, joten mielestäni ihan ok tulos vanhalle isohkolle kärrylle.
 
BMW 525 DA E61 Touring. Vanhempi 2006 2.5 suoralla kutos diiselillä. Optimoitu softa ja muuta pientä.

5,4 vähin mihin pääsee 80 kmh tasaisella tiellä. 105kmh että saa 6. vaihteen niin 6-6.5l
Muuten 7-9 L riippuen paljonko on kaupunkia tai pakkasta. 10tkm keskikulutus 8 l /100km.
 
Minun Tesla kotona ladattuna ottaa 2,5 eur/100km.
Polttomoottorlla ei oo mitään jakoa hyötysuhteessa, tässä autossa on massaa 2000kg, n.600hp ja 900Nm. noilla arvoilla polttomoottorin kulutus on 10 kertainen
Tätä en näe polttomoottorin voittavan mitenkään vaikka kehitetään 20v eteenpäin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 264
Viestejä
4 485 716
Jäsenet
74 129
Uusin jäsen
GentlePeace

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom