Autosi polttoaineen kulutus

Se on näissä uusissa automaateissa mielenkiintoista, kun auto rullaaa 80 km/h -> 20 km/h melkein kilometrin... Saa aika pitkälle ennakoida, jos haluaa ennakoivalla tyylillä moottorijarrutella ja säästää polttista.
Tuota voi myös tutuissa paikoissa hydyntää.

Kun mä ajelen kotiin, mulla on yksi auraustolppa merkkinä jossa pudotan cruisen pois, rajoitukset putoaa 80-60-50, niin että pääsen laskemaan n. kilometrin vapaalla tupeksimatta muiden edessä, ja tarviin vain lyhyen jarrutuksen 40 nopeudessa kun liityn ympyrään. Kesärenkailla saa ottaa puolitolpanväliä aiemmin cruisen pois.

On siinä myös alamäkeä, ei tuo ihan noin hyvin rullaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kia ProCeed 1,6 l GT business, 6,6 l /100 km pääasiassa maantieajoa ja 5-10 km pätkää maaseudulla. Paras pätkä oli 5,8 l/100 km maantiellä.

Se on näissä uusissa automaateissa mielenkiintoista, kun auto rullaaa 80 km/h -> 20 km/h melkein kilometrin... Saa aika pitkälle ennakoida, jos haluaa ennakoivalla tyylillä moottorijarrutella ja säästää polttista.
En tunne tämän KIA:n toimintaa tarkemmin, mutta olisivatko kopioineet VAG:ltä coasting moodiin.

Ei mene moottorijarrulle ennen kuin näpäyttää jarrua ECO ajotilassa. Näiden lisäksi oli toki valittavissa normaali tai sportti, missä toiminta oli perinteinen. Coasting ilman MHEV-järjestelmää tiputtaa moottorin vain tyhjäkäynnille, mutta 48V hybridit sitten kai fiksumpia ja sammuttavat moottorin kokonaan.
 
En tunne tämän KIA:n toimintaa tarkemmin, mutta olisivatko kopioineet VAG:ltä coasting moodiin.

Ei mene moottorijarrulle ennen kuin näpäyttää jarrua ECO ajotilassa. Näiden lisäksi oli toki valittavissa normaali tai sportti, missä toiminta oli perinteinen. Coasting ilman MHEV-järjestelmää tiputtaa moottorin vain tyhjäkäynnille, mutta 48V hybridit sitten kai fiksumpia ja sammuttavat moottorin kokonaan.

Kyllä ainakin kierroslukumittarin mukaan moottorijarruttaa.

Kartalta katsoin, niin yli 600 metriä rullaa kaasu ylhäällä.
 
BMW X3 M40i, vm 2019.
Matkassa noin 9l ja sekalaisessa noin 11,5l
98 aina tankissa.
 
En tunne tämän KIA:n toimintaa tarkemmin, mutta olisivatko kopioineet VAG:ltä coasting moodiin.

Ei mene moottorijarrulle ennen kuin näpäyttää jarrua ECO ajotilassa. Näiden lisäksi oli toki valittavissa normaali tai sportti, missä toiminta oli perinteinen.
Konserniruoskissa on myös esiintynyt versio, jossa Coasting Mode valittiin ajotietokoneen kautta päälle ja pois, vaihteistossa on tasan D ja S eikä mistään ecosta puhuta mitään. Sinänsä hyvä, eco-ajotila kun on konseptina turha. Toisaalta silkkaa paskaa koska rullausmoodi pitäisi tietenkin olla erillisen fyysisen napin tai vaihdevivun kautta valittava.
 
Vw Golf V 1.9tdi farkku vuosimalli 2008. Ajettu 440tkm.
Matkassa menee 4.7l/100km ja sekalaisessa ajossa 6-6.5l/100km.
Viimeisen 10tkm keskikulutus 5.2l

Huoleton ja pienellä menevä auto. Viimeisiä pomminvarmoja vaggilaisia.
 
BMW 740Le xDrive vm.2018

-Auton latausportti hajosi marraskuulla ja sen korjaaminen otti 2kk (!!) -> pääsin selvittämään mitä tämmöinen nelivetoinen, todella iso sedani (5,3m / +2100kg) syö pk-seudun työmatka-ajossa kun akustoa ei voi käyttää. Bonarina tuli joulukuun "lumikaaos" tänne pk-seudulle, eli lunta oli normaaliin talveen nähden paljon.

-Kulutus pyöri omassa kehätiepainotteisessa työmatka-ajossa (Kirkkonummi - Espoo, ~25km) noin 8,3-8,6L/100km. Asioin Kirkkonummelta myös paljon pk-seudun toisella laidalla, Herttoniemessä. Näiden stadin kantakaupungin läpiajeluiden kulutus pyöri päälle 9L/100km vaikka siis kulutusta tasoittavana tekijänä oli Länsiväylän rauhallinen "maantieajelu" välillä Ruoholahti - Kirkkonummi, jotain ~30km.

-Nyt kun auton lataaminen jälleen onnistuu (lataan autoa aina) niin vastaavat kulutukset ovat (työmatka Kirkkonummi - Espoo) noin 2,3-2,5L/100km ja Herttoniemessä käyn / sieltä tulen reilulla 3L -kulutuksella, joskus jopa alle. Lisäksi pääsen iltapäivän rauhallisessa liikenteessä kotiinpäin täysin sähköllä jopa 2-3 asteen lämpötiloissa, riippuen tähtien & kuun asennosta ja ties mistä.
 
Pienesti kateellinen (eli ketuttaa) kun ei pääse lataamaan töissä eikä kotona, pääsisi pirun paljon halvemmalla jollain täyssähköpirssillä tai ladattavalla hyrpidillä työajot.

Mutta näinhän se on että autoilu kun sähköistyy niin köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu.
 
Pienesti kateellinen (eli ketuttaa) kun ei pääse lataamaan töissä eikä kotona, pääsisi pirun paljon halvemmalla jollain täyssähköpirssillä tai ladattavalla hyrpidillä työajot.

Mutta näinhän se on että autoilu kun sähköistyy niin köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu.

Sori OT

Näimpä! Ilmmasttoonpelastamisen talkoissa unohtuu se fakta, että läheskään kaikilla (halukkailla) ei ole minkäänlaista realistista mahdollisuutta hankkia / ladata sähkö/hybridiautoa. Silti niitä pakotetaan ja muille, usein "vähempiosaisille" liikkumisesta (polttoaineesta, verotuksesta) tehdään kokoajan kalliimpaa ja kalliimpaa. Minusta tämä viherpakotuksen kehityssuunta on aivan *aatanasta.
 
BMW e61 530i vm. 2005 Bensiini (98)

sen aikana mitä tuo auto minulla ollut niin:
65000 kilometrin keskikulutus ollut 9,838l/100km
viimeisen 10000 kilometrin keskikulutus 10,233L/100km

Maantiellä ajajasta riippuen kulutus 6,5-9 ja kaupungissa varmaan sen 15... :hmm:
 
Eikö 2km työmatka nyt menisi kävellenkin tai pyörällä?

"Vähän" hidas vastaus :rofl:
Mutta olen kyllä vakavasti pohtinut noita vaihtoehtoja.
Kyllähän ton matkan muuten kävelisi mutta aamuvuorossa joutuu muutenkin heräämään viideltä, niin ei ole vaihtoehto herätä vielä puoli tuntia aikaisemmin kävelemään vesisateeseen ja jäisille kevleille.
Yövuoron jälkeenkään ei oikein nappaa palella pihalla aamuyöstä
Sähköpyörä on muutenkin harkinnassa mutta sekään ei oikein sovellu päivittäiseen työmatkaan kun asun kerrostalossa niin se pitäisi aina raahata rappuja kakkoskerrokseen kun ei sitä uskalla jättää mihinkään.
Työpaikan päässä on sentään turvalliset tilat säilyttää.
 
"Vähän" hidas vastaus :rofl:
Mutta olen kyllä vakavasti pohtinut noita vaihtoehtoja.
Kyllähän ton matkan muuten kävelisi mutta aamuvuorossa joutuu muutenkin heräämään viideltä, niin ei ole vaihtoehto herätä vielä puoli tuntia aikaisemmin kävelemään vesisateeseen ja jäisille kevleille.
Yövuoron jälkeenkään ei oikein nappaa palella pihalla aamuyöstä
Sähköpyörä on muutenkin harkinnassa mutta sekään ei oikein sovellu päivittäiseen työmatkaan kun asun kerrostalossa niin se pitäisi aina raahata rappuja kakkoskerrokseen kun ei sitä uskalla jättää mihinkään.
Työpaikan päässä on sentään turvalliset tilat säilyttää.

Sähköpotkulaudalla menisin ite ainakin kesä-ajan. Näppäriä ovat tollasille matkalle, ja herää hyvin matkalla kun saa raitista ilmaa naamalle.

1,7km matkaa tuli pari vuotta sit mentyy välillä sähköfillarilla ja se oli talvella vähän hazardia mutta onnistui autotietä pitkin. Nastarenkailla tietysti. Kerrostalon ekaan kerrokseen sen viitti vielä työntää, kun yks lyhyt nousu vaan mutta jos asuis toisessa niin aika ärsyttävää työnnellä.
Toisaalta sitä varten on vakuutus että se korvaa täysmääräisesti jos varastetaan, itse vakuutin jostain 2500 eurosta sen.
 
Sähköpotkulaudalla menisin ite ainakin kesä-ajan. Näppäriä ovat tollasille matkalle, ja herää hyvin matkalla kun saa raitista ilmaa naamalle.

Kesällä tulee käytettyäkin potkulautaa mutta suomessa sen käyttöaika on valitettavan rajallinen.
 
BMW 740Le xDrive vm.2018

-Auton latausportti hajosi marraskuulla ja sen korjaaminen otti 2kk (!!) -> pääsin selvittämään mitä tämmöinen nelivetoinen, todella iso sedani (5,3m / +2100kg) syö pk-seudun työmatka-ajossa kun akustoa ei voi käyttää. Bonarina tuli joulukuun "lumikaaos" tänne pk-seudulle, eli lunta oli normaaliin talveen nähden paljon.

-Kulutus pyöri omassa kehätiepainotteisessa työmatka-ajossa (Kirkkonummi - Espoo, ~25km) noin 8,3-8,6L/100km. Asioin Kirkkonummelta myös paljon pk-seudun toisella laidalla, Herttoniemessä. Näiden stadin kantakaupungin läpiajeluiden kulutus pyöri päälle 9L/100km vaikka siis kulutusta tasoittavana tekijänä oli Länsiväylän rauhallinen "maantieajelu" välillä Ruoholahti - Kirkkonummi, jotain ~30km.

-Nyt kun auton lataaminen jälleen onnistuu (lataan autoa aina) niin vastaavat kulutukset ovat (työmatka Kirkkonummi - Espoo) noin 2,3-2,5L/100km ja Herttoniemessä käyn / sieltä tulen reilulla 3L -kulutuksella, joskus jopa alle. Lisäksi pääsen iltapäivän rauhallisessa liikenteessä kotiinpäin täysin sähköllä jopa 2-3 asteen lämpötiloissa, riippuen tähtien & kuun asennosta ja ties mistä.
Nuo lataamattomat kulutukset kyllä kertovat siitä että se hybridivoimalinja toimii ilmankin latausta.

Useinhan noita plugareita on moitittu siitä että se systeemi lisää kulutusta jos sitä ei ole ladattu, mutta kyllähän tuollainen auto ottaisi sen 15l/100km kaupungissa jos se pelkällä bensapadalla liikkuisi.

Ehkä tuo käsitys tuli kun noita bensaplugarihybridien kulutusta verrattiin dieseliin, ja unohdetaan samalla se syy miksi niitä dieselkoneita ylipäätään alettiin henkilöautoihin laittamaan.
 
Nuo lataamattomat kulutukset kyllä kertovat siitä että se hybridivoimalinja toimii ilmankin latausta.

Useinhan noita plugareita on moitittu siitä että se systeemi lisää kulutusta jos sitä ei ole ladattu, mutta kyllähän tuollainen auto ottaisi sen 15l/100km kaupungissa jos se pelkällä bensapadalla liikkuisi.

Ehkä tuo käsitys tuli kun noita bensaplugarihybridien kulutusta verrattiin dieseliin, ja unohdetaan samalla se syy miksi niitä dieselkoneita ylipäätään alettiin henkilöautoihin laittamaan.

Tää on siis 4-sylinterinen ecomoottorillinen seiska, jo faceliftiin tuli 6-kone takaisin. Mutta kyl sen huomaa käytännössä, vaikka akusto olisi näennäisesti tyhjä niin siellä on virtaa, ainakin bemarin "brutto" vs "netto" kapasiteettien ero on tässä pikkuakkuisessakin melkein 2 kwh (9,2 vs 7,4). Auto lähtee liikkeelle liikennevaloista aina sähköllä (ekat metrit) ja varmaan jokainen tekniikasta perillä oleva tietää, että paikoilleen pysähtyneen "esineen" liikkeelle saaminen vaatii / kuluttaa eniten energiaa. Jos auto liikkuu edes hidasta kävelyvauhtia niin liikkeelle lähdön energiantarve on paljon pienempi. Eli sähköllä ensi metrit varmasti pienentää kaupunkikulutusta eniten, mitä painavampi auto - sitä suurempi hyöty.

Tässä +2100kg painoisessa isossa sedanissa (326hv) on tosiaan akku tyhjänäkin pienempi kaupunkikulutus kuin vanhassa "tonnin pommi" -rottelossani, 700kg (!!) kevyemmässä 2004 Citroen Xsarassa (2.0L / 167hv). Maantiellä mennään liki samoissa, työmatka-ajossani Xsara kulutti sen +7L/100km ja tää menee normaalissa pk-seudun nollapaskakelissä akku tyhjänäkin melkein samaan, kesäkelissä jopa alle.

Toisaalta ajan 95% ajoistani "Eco Pro" -ajotilassa ja navi päällä -> auto tietää minne ollaan menossa, osaa maksimoida sähkön käytön, "ekologisuuden". En tiedä kuinka moni vastaavan auton omistaja tekee samoin, tuskin juuri kukaan :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt ajanut (aikavälillä 25.1-20.2) n. 433 kilometriä ja bensaa kulunut 39,28, näin ollen keskikulutus olisi n. 9,05 litraa/100km. Tämä suoritetty lähinnä kaupunkiajossa, yksi lähikaupungissa vierailu ollut, lähikaupunkiin maantietä pitkin n. 40km.

Kulutus tuntuu kohtalaisen suurelta, koska ajokkina toimii Huyndai Getz 1.1 vuosimallia 2008.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta autosta? Onko tuo kulutus ns. normaalia näin talviajossa ja pääosin kaupungilla kurvaillen?
Kesällä ko. auto tuntui matka-ajoa ajaessa suorastaan kulkevan pyhällä hengellä.
 
Tässä nyt ajanut (aikavälillä 25.1-20.2) n. 433 kilometriä ja bensaa kulunut 39,28, näin ollen keskikulutus olisi n. 9,05 litraa/100km. Tämä suoritetty lähinnä kaupunkiajossa, yksi lähikaupungissa vierailu ollut, lähikaupunkiin maantietä pitkin n. 40km.

Kulutus tuntuu kohtalaisen suurelta, koska ajokkina toimii Huyndai Getz 1.1 vuosimallia 2008.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta autosta? Onko tuo kulutus ns. normaalia näin talviajossa ja pääosin kaupungilla kurvaillen?
Kesällä ko. auto tuntui matka-ajoa ajaessa suorastaan kulkevan pyhällä hengellä.

Ihan normaalia. Kun ajaa (talvisen) kylmällä koneella pelkkää lyhyttä matkaa niin kulutus on ihan älytön.
 
Tässä nyt ajanut (aikavälillä 25.1-20.2) n. 433 kilometriä ja bensaa kulunut 39,28, näin ollen keskikulutus olisi n. 9,05 litraa/100km. Tämä suoritetty lähinnä kaupunkiajossa, yksi lähikaupungissa vierailu ollut, lähikaupunkiin maantietä pitkin n. 40km.

Kulutus tuntuu kohtalaisen suurelta, koska ajokkina toimii Huyndai Getz 1.1 vuosimallia 2008.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta autosta? Onko tuo kulutus ns. normaalia näin talviajossa ja pääosin kaupungilla kurvaillen?
Kesällä ko. auto tuntui matka-ajoa ajaessa suorastaan kulkevan pyhällä hengellä.

Suosittelen käyttämään lohkolämppäriä jos mahdollista sekä putsaamaan lumet aina kunnolla pois auton päältä, mitään muuta kulutukselle ei oikein voi tehdä ellei halua muuttaa ajotapojaan esimerkiksi enemmän ennakoivaksi tai vastaavaa. Ajotapa vaikuttaa kulutukseen paljon enemmän kaupunki- kuin maantieajossa. Mutta esimerkiksi pelkästään auton käyttäminen tyhjäkäynnillä sen aikaa kun putsailee lumet sen päältä nostaa tätä mainittua "talvikulutusta", toki se lisää mukavuutta.
 
Tässä nyt ajanut (aikavälillä 25.1-20.2) n. 433 kilometriä ja bensaa kulunut 39,28, näin ollen keskikulutus olisi n. 9,05 litraa/100km. Tämä suoritetty lähinnä kaupunkiajossa, yksi lähikaupungissa vierailu ollut, lähikaupunkiin maantietä pitkin n. 40km.

Kulutus tuntuu kohtalaisen suurelta, koska ajokkina toimii Huyndai Getz 1.1 vuosimallia 2008.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta autosta? Onko tuo kulutus ns. normaalia näin talviajossa ja pääosin kaupungilla kurvaillen?
Kesällä ko. auto tuntui matka-ajoa ajaessa suorastaan kulkevan pyhällä hengellä.
Kun kerran kesällä menee pienellä, niin toivottavasti myös tulevana kesänä. Tässä siis oletetaan ettei ole tullut mitään vikaa, niin rengaspaineet & vierintävastus voi olla yksi tekijä kulutuksen lisääntymiseen + jarrujen laahaaminen.
 
Tässä nyt ajanut (aikavälillä 25.1-20.2) n. 433 kilometriä ja bensaa kulunut 39,28, näin ollen keskikulutus olisi n. 9,05 litraa/100km. Tämä suoritetty lähinnä kaupunkiajossa, yksi lähikaupungissa vierailu ollut, lähikaupunkiin maantietä pitkin n. 40km.

Kulutus tuntuu kohtalaisen suurelta, koska ajokkina toimii Huyndai Getz 1.1 vuosimallia 2008.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta autosta? Onko tuo kulutus ns. normaalia näin talviajossa ja pääosin kaupungilla kurvaillen?
Kesällä ko. auto tuntui matka-ajoa ajaessa suorastaan kulkevan pyhällä hengellä.
Fiestan 1,25 koneella menee talvella vajaa 8 ja kesällä 6,5-6,7, tämä siis käytännössä kaupunkiajoa. On se softattu, jolloin kulutus tippui ehkä 10%. Auto ei siis ole oma, mutta sivusta olen seurannut.
 
Vähän vajaa 6l/100km keskikulutus dieseliä. N. 40tkm/vuosi, eli n. 5000€/v menee rahaa dieseliin. Seuraava auto sähköauto ja tarkoitus ladata mahdollisimman paljon töissä missä se on ilmaista.
 
Auris TS hybrid `16 ollut nyt talviaikana 6,5l/100km. Näkyy heti kulutuksessa kun ajot kestävät noin 10min, jolloin muutama minuutti alkuun kulutus on kovaa ja sähköllä pääsee kokonaisuutena ajamaan aika vähän, kun ei pakkasen takia sitä kovin hyvin saa päälle.

Kesällä saa keskiarvoksi noin 5l/100km, maantiellä menee 4,5l tuntumaan. Tämän kokoiselle autolle oikein hyviä lukuja.

Viime kesästä ollut samanmoinen mulla alla tai ainakin saman vuosimallin farkkuhybridi. Ja aika samat lukemat, mutta talvellakin on suurin lukema toistaiseksi 6,0 litraa sataselle ja useimmiten jonkun desin alle (tankkauksesta, mittarivirhettä en ole huomioinut). Tämä johtunee siitä, että tulee about viikoittain pari pidempää ajoa kehänopeuksin ja aina täysin lämpimänä takaisin, jolloin ajotietokonekin kertoo yl. nelosella alkavia lukemia paluulle, tänäänkin. Jos ajelisi vain kylmänä kauppaan kaksi kilsaa ja back, niin olisi ihan eri numerot. Kesän ja syksyn aikana lukemat tankilliselle 4,9 litran ja 5,5 litran välille. Ajotietokone valehtelee pahimmillaan jopa puoli litraa alakanttiin, mutta useimmiten vähemmän ja joskus ei juuri yhtään. Tätä en ihan täysin ymmärrä (tankkaan samasta pistoolista aina kun mahdollista). Yhden pidemmän reissun ehdin lämpimillä keleillä heittää. Sen perusteella alle 4,5 saisi aikaan, kun vaan olisi sopivaa ajoa koko tankillisen edestä.

Edellinen kärry oli ~400 kg kevyempi Fiesta (vm. 2010 neliovinen 1.6 l), jonka paras kulutuslukema kesäreissun aikana oli 6,2 l/100 km (ajotietokoneesta, joka parin mittauksen perusteella valehteli pari kolme desiä alakanttiin). Fiestan lukemat yl. jossain kahdeksan korvilla ja joskus reippaasti ylikin.
 
Laitetaas tänne viimeinen kulutuspäivitys vm 2019 Toyota Corolla hybrid 1.8 Trek Touring Sportsista, kun auto lähtee nyt vaihtoon sähkiksen tieltä.
Mitattu kulutusta Spritmonitorilla noin 20 000km ajan jokaisen tankkauksen yhteydessä.
Ajettu vähän kaupunkia, pääasiassa maantietä 80-100km/h alueilla.
Kourallinen pidempiä lapin reissuja kerran talvessa ja kerran kesässä.

Linkki Spritmonitorin dataan.

Koko matkan keskikulutukseksi näyttää nyt 5,15L/100km
Autossa ei minkäänlaista vikaa mutta mielenkiinto sähköautoihin vei mukanaan.
 
Tankkauksista laskettuna vm 2016 Mercedes-Benz C 220D 4Matic farmari vanhemmalla 2.1 litraisella moottorilla ja 7-vaihteisena.
Kulutukset talvella 7,0 - 7,2l/100km ja kesällä 5,5 - 6l/100km.
Aika paljon tulee kaupungissa ajettua.
Ajotietokone näyttää keskiarvona ~0,5 litraa liian vähän ainankin talvella, kun webasto on päällä jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Auto vaihtui ja nykyinen Clio Sports Tourer 0.9tce näyttäisi menevän yllättävän pienellä kulutuksella tässä pk-seudulla. Ajotietokone näyttää nyt 5.1l/100km eli todellinen pari, kolme desiä enemmän mitä laskin.

Edellinen Yaris hybrid meni oikeastaan max. puoli litraa pienemällä kulutuksella, toki sillä erotuksella että yariksen kanssa ei tarvinnut niin miettiä sitä taloudellisesti ajamista, kun Clion kanssa ajamiseen taloudellisesti pitää keskittyä enemmän, jo ihan senkin takia että auto on manuaali.

Pisteet myös rellun insinööreille moottorista, on yllättävän sitkeä noin pieneksi papattimeksi ja esimerkiski kolmosella jaksaa mennä tyhjäkäynniltä ylöspäin ilman mitään ylimääräisiä jurinoita, mukavoittaa kaupunkiajoa kun ei tarvitse koko ajan hämmentää vaihdekeppiä turhaan, olematta kumminkaan muiden tien tukkona.
 
Viimeksi muokattu:
Honda civic 1.6d -13 viimeisimmän 60tkm tankkauksista laskettuna 3.4l/100km. Ohjelmoitu ja putkesta poistettu haittoja. Pääsisi varmaan vielä vähän vähemmällä jos olisi eco kartat ecussa.
 
Ilmat lämmenneet sen verran, että Auris on lyhyilläkin matkoilla vähäruokainen. Alkutankillisen tasan 5 litran lukema pompsahti kuuteen maantiekeikalla, josta reilu puolet eli n. 200 km 120:n rajoituksella. Ajelin mittarin mukaan 137 luullen mittarivirheen olevan jo reippaasti yli 10. Kameran GPS:n mukaan kyyti oli sitten 128 km/h. Suurihan tuo virhe on, mutta luulin suuremmaksi. Ensi kerralla sitten vähän hiljempaa ja ekommin.
 
-69 Impala 5.3 LS parhaillaan tullu mitattua matkassa 8.3, normaalisti ku ajelee sen 110-120 kokoajan ni jossai 9 nurkilla pyörii.
-68 Satellite vastaavalla tekniikalla mutta ahettuna vei 11.2 etanolilla matkassa, mikä ihan ok siihen nähen et takapyörältä 644hp

Saa nährä mitä toi -71 Bel Air Stw vie jos sen sais leimattua täs lähiviikkoina, auto vajaa 6 metriä pitkä ja omamassa 2480kg, rip polttoainetalous o_O
Siellö tuo turbotekniikka nykyään mikä oli Satellitessa.

Kaasari+v8 komboillaki päässy alle 10 matkas ku tarpeeks hieronu säätöjä kohillee mut näistä ei enää muistikuvia oo tarkallee, pitkä aika ku viimeks jo kaasareilla leikkiny.
 
2200km lapinreissu pääsiäisenä suurinpiirtein reittiä Espoo -> Herttoniemi -> Jyväskylä -> Oulu -> Kemijärvi -> Sodankylä ja pääsiäisen jälkeen sama takaisin meni 6,26L/100km -kulutuksella. Autoa sai ladattua matkan varrella hotellissa ees-taas sekä perillä. Kertaalleen ehdin myös laskettelukeskuksessa sähköautotolpalle ensimmäisenä :D

Autona BMW 740Le plugari, neliveto ja nastarenkaat. Ajotapana oli koko reissun "rajoitus +20" ja kaikenlaisista ns. "possujunista" mentiin aina reippaasti heittämällä ohi, eli mitään pihistelyä tai mummeleiden perässä autojonoissa ajelua tuo ei ole.

Tuon auton "maantiekulutus" on aiemminkin yllättänyt äärimmäisen positiivisesti; kesärenkailla pks -> Hankoon ja takaisin päästy alle 6L/100km. Todella aerodynaaminen laite.
 
Viimeksi muokattu:
Pösö 407 3 litrasella bensalla ja automaattina....yllättävän vähällä toi kulkee kuiteskin, en oo vielä tarkempaa testiä tehny mutta omat ajot lähinnä taajama ja moottoritie ajoa niin olisko noin 7-8 litraa satkulle kun siististi ajelee.
Puhdas maantiekulutus varmaan samaa luokkaa kun 107 pösössä litrasella koneella kun kutonen vääntää sen verran hyvin ettei ylämäkeen tarvii kaasua juuri painaa kun taas pikku pösössä piti maantielläkin vaihtaa jo neloselle ja joissain tapauksissa jopa kolmoselle jos tuli jotain loivaa mäkeä jyrkempää
Joskus tuli testattua talvella helmikuussa 2 litrasella diesel mondeolla vm -09 kuopiosta iisalmeen meni 3.9 litraa satkulle ajotietokoneen mukaan ja siitä jatkettiin hyrynsalmelle mutta nousi kulutus jo 4.3 litraan satkulle kun muuttu jo vähän mäkisemmäks noi tiet...samaa reittiä takas ja kuopiossa näytti 4.1 litraa satkulle ton reissun kulutukseks.
 
Viimeksi muokattu:
Pösö 407 3 litrasella bensalla ja automaattina....yllättävän vähällä toi kulkee kuiteskin, en oo vielä tarkempaa testiä tehny mutta omat ajot lähinnä taajama ja moottoritie ajoa niin olisko noin 7-8 litraa satkulle kun siististi ajelee.
Puhdas maantiekulutus varmaan samaa luokkaa kun 107 pösössä litrasella koneella kun kutonen vääntää sen verran hyvin ettei ylämäkeen tarvii kaasua juuri painaa kun taas pikku pösössä piti maantielläkin vaihtaa jo neloselle ja joissain tapauksissa jopa kolmoselle jos tuli jotain loivaa mäkeä jyrkempää
Joskus tuli testattua talvella helmikuussa 2 litrasella diesel mondeolla vm -09 kuopiosta iisalmeen meni 3.9 litraa satkulle ajotietokoneen mukaan ja siitä jatkettiin hyrynsalmelle mutta nousi kulutus jo 4.3 litraan satkulle kun muuttu jo vähän mäkisemmäks noi tiet...samaa reittiä takas ja kuopiossa näytti 4.1 litraa satkulle ton reissun kulutukseks.

Itsellä vanhemmalla tekniikalla (3l v6) oleva coupe ja etanolimuutettuna keskikulutus kaupunkipainotteisessa ajossa 10-11 l/100km.
 
Tankkasin Seat Leoniin (1,2-litrainen kone, lastutettu) eilen ekaa kertaa tankin täyteen sitten joulukuun alun ja keskikulutus 5,9 l/100 km. Vajaat 3000 kilometriä ajettu tuossa välissä, pääosin työmatka-ajoa taajama-alueilla. Koko omistusajalta, noin 5500 km ajettu, keskikulutus 5,7 l/100 km.
 
Tankkasin BMW i8:iin (1,5-litrainen kone + sähkömoottori) eilen ekaa kertaa tankin täyteen auton oston jälkeen, 36 litraa kesti melkein 3vk ja 1400km. Keskikulutus 2,61L/100km. Mukavan pienellä menee vaikka akuston nettokapasiteetti (eli käyttökapasiteetti) on yli 2kwh pienempi kuin edellisessä BMW 740Le -ajoneuvossani oli (5,2 vs 7,4kwh).

Elämäni halvinta urheiluautoilua.
 
Tässä on RAV4 plugarin kulutus vajaan 60 000 km jälkeen. Renkaanvaihtojen mukaan aina nollattu ja seuraava nollaus pudottaa tuon ensimmäisen kulutuksen pois näkymästä, eli 3 vuotta pystyy seuraamaan tuolla näytöllä. Vaihteluväliä on muistaakseni noissa tuo 0,3-1,6 L/100 km ja kaikki sellaisia n 10 000 km pätkiä. Bensan säästyminen on ollut kuitenkin vähintään kohtuullista, kun n kuitenkin kohtuu iso ja reipastehoinen kulkine polttomoottorilla.
IMG_2810.jpg
 
Tankkasin BMW i8:iin (1,5-litrainen kone + sähkömoottori) eilen ekaa kertaa tankin täyteen auton oston jälkeen, 36 litraa kesti melkein 3vk ja 1400km. Keskikulutus 2,61L/100km. Mukavan pienellä menee vaikka akuston nettokapasiteetti (eli käyttökapasiteetti) on yli 2kwh pienempi kuin edellisessä BMW 740Le -ajoneuvossani oli (5,2 vs 7,4kwh).

Elämäni halvinta urheiluautoilua.

Noh kulutus on ilmeisesti pieni. Halvaksi autoiluksi i8:ia on kyllä hankala kutsua kuitenkaan, vaikka urheilukin.
 
Tankkasin BMW i8:iin (1,5-litrainen kone + sähkömoottori) eilen ekaa kertaa tankin täyteen auton oston jälkeen, 36 litraa kesti melkein 3vk ja 1400km. Keskikulutus 2,61L/100km. Mukavan pienellä menee vaikka akuston nettokapasiteetti (eli käyttökapasiteetti) on yli 2kwh pienempi kuin edellisessä BMW 740Le -ajoneuvossani oli (5,2 vs 7,4kwh).

Elämäni halvinta urheiluautoilua.
Ladataako tuota tolpasta?
 
Pösö 407 3 litrasella bensalla ja automaattina....yllättävän vähällä toi kulkee kuiteskin, en oo vielä tarkempaa testiä tehny mutta omat ajot lähinnä taajama ja moottoritie ajoa niin olisko noin 7-8 litraa satkulle kun siististi ajelee.
Puhdas maantiekulutus varmaan samaa luokkaa kun 107 pösössä litrasella koneella kun kutonen vääntää sen verran hyvin ettei ylämäkeen tarvii kaasua juuri painaa kun taas pikku pösössä piti maantielläkin vaihtaa jo neloselle ja joissain tapauksissa jopa kolmoselle jos tuli jotain loivaa mäkeä jyrkempää
Pienikoneisten autojen kulutus lähtee usein nousuun kun niitä ruvetaan piiskaamaan tarpeettomasti. Usein se keskinopeus ei juurikaan putoaisi vaikka sitä ei rääkkäisikään, mutta se tuntuu paljon todellista hitaammalta. Tuo on myös syy miksi vakkarilla yleensä säästää polttoainetta.
 
Tasan viisi vuotta tuli nyt täyteen Auris `16 TS hybridillä ja kun kaikki tankkaukset olen ottanut ylös, niin viiden vuoden keskiarvokulutus on 5,75l/100km. Selkeästi suurin osa ajosta on ollut 5-25min mittaisia, pidemmät matkat tiputtaisivat kulutusta johtuen ensimmäisten minuuttien suuresta kulutuksesta. Kesärengasaikaan menee noin 5l satasella ja talvirengasaikaan noin 6,5l, niin tuosta se keskiarvo tulee.
 
^ Taitaa Prius Plussalla olla täsmälleen sama 5.7l/100 km nyt n. vuoden ja 25000 ajon jälkeen. Ihan ok suht tilavalle 7-paikkaiselle autolle. Käyttökulut muutenkin minimaaliset, huollot tietty maksaa. Kohta 7 vuotta ajellut kahdella Plussalla, vikoja ei ole ollut yhtäkään. Jarrut piti laittaa edelliseen, kun 250 tkm oli mittarissa.
 
407 coupe tuli nyt testattua maantieajossa kuopio-hyrynsalmi-kuopio eli noin 500km
8.2 näytti keskikulutusta kun olin hyrynsalmella ja kun takas kuopiossa niin 8.0

Sekä mennessä että tullessa sain melkein koko ajan ajaa joko sallittua tai vähän yli eikä tarvinnu juuri junnata rekkojen ym perässä.

3 litranen bensa automaatti siis kyseessä ja en käyttäny vakkaria koko matkan aikana mutta jonkun verran tuli ennakoitua lähestyviin ylämäkiin että nostin vauhtia edellisessä alamäessä ettei tarvii sitten polkee ylämäkeen vaan menee melkein rullaamalla.
 
407 coupe tuli nyt testattua maantieajossa kuopio-hyrynsalmi-kuopio eli noin 500km
8.2 näytti keskikulutusta kun olin hyrynsalmella ja kun takas kuopiossa niin 8.0

Sekä mennessä että tullessa sain melkein koko ajan ajaa joko sallittua tai vähän yli eikä tarvinnu juuri junnata rekkojen ym perässä.

3 litranen bensa automaatti siis kyseessä ja en käyttäny vakkaria koko matkan aikana mutta jonkun verran tuli ennakoitua lähestyviin ylämäkiin että nostin vauhtia edellisessä alamäessä ettei tarvii sitten polkee ylämäkeen vaan menee melkein rullaamalla.

Tuon kokoluokan autolle tuolla tekniikalla vähintäänkin kohtuullinen kulutus.

Tuskin kaksilitraisella automaagilla pääsisi merkittävästi pienempään kulutukseen Coupessa.
 
Vajaa 50 tkm takana Volvolla ja 7,6 litraa satkulla ollut todellinen, tankkauksista laskettu keskikulutus. Siinä on paljon taajama-ajoa, webaston käyttöä talvella jne., eli ei mielestäni paha kun kyseessä on kuitenkin 2,4-litrainen disukka, automaatti, jatkuva neliveto ja autokin on melko painava.
 
Vajaa 50 tkm takana Volvolla ja 7,6 litraa satkulla ollut todellinen, tankkauksista laskettu keskikulutus. Siinä on paljon taajama-ajoa, webaston käyttöä talvella jne., eli ei mielestäni paha kun kyseessä on kuitenkin 2,4-litrainen disukka, automaatti, jatkuva neliveto ja autokin on melko painava.

Mulla on vastaava kone hybridinä, eli se surullisenkuuluisa D6.

Keskikulutus auton hankkimisen jälkeen kulkenut siellä 2,7l/100km, ajoa n. 10 tkm. Tullut käytyä pyörähtämässä Lapissa missä autoa ei saanut järkevästi lataukseen missään vaiheessa, ja sen näki (reissun keskikulutus silti siellä ~5l/100km tietämillä, mikä on oikein siedettävä). Kyllä tuo sähköllä kulkeminen yhdistettynä dieseliin matka-ajossa on kova yhdistelmä, sääli vaan että joku kallis remppa tuon kanssa osuu vielä kohdalle kuitenkin.
 
Mulla on vastaava kone hybridinä, eli se surullisenkuuluisa D6.

Keskikulutus auton hankkimisen jälkeen kulkenut siellä 2,7l/100km, ajoa n. 10 tkm. Tullut käytyä pyörähtämässä Lapissa missä autoa ei saanut järkevästi lataukseen missään vaiheessa, ja sen näki (reissun keskikulutus silti siellä ~5l/100km tietämillä, mikä on oikein siedettävä). Kyllä tuo sähköllä kulkeminen yhdistettynä dieseliin matka-ajossa on kova yhdistelmä, sääli vaan että joku kallis remppa tuon kanssa osuu vielä kohdalle kuitenkin.
Jos ajat vaikka 100 000km ja säästät 2.5 litraa sadalla, niin polttoaineissa tulee säästöä melkein 5000€. Kyllähän sillä jo jotain remppaakin.

Toki sähköt maksavat jotain, mutta jos onnistut vähän optimoimaan latauksia, niin ei kyllä kovin paljon.
 
LR Discovery 3 -05 TDV6 2,7 omalla ajolla 9l keskikulutus. Nyt mittariin pyörähtää 500tkm niin vaihto ajankohtainen. Olen tällä työajoja vääntänyt 320tkm niin voisi sitä miettiä seuraavaksi hieman pienempi ruokaista :D Toki pitänee jättää kuormajuhdaksi kun vetää täysipainoista kärryä ihan huomaamatta ja konttiin voi trukkilla lastata lavalla tavaraa.
 
Tankkasin nyt ensimmäistä kertaa sitten maaliskuun, ja kilometrejä oli kertynyt 2300, kulutus tuolta pätkältä 1,3l/100km. Autona 2020 Opel Grandland X AWD. Yksi pidempi matka tuohon meni joka nosti kulutusta, muuten menee sähköllä päivittäisajot. Toki välillä ajelee moottorin kuumaksi niin siihen toki litkua palaa.
 
Tuon kokoluokan autolle tuolla tekniikalla vähintäänkin kohtuullinen kulutus.

Tuskin kaksilitraisella automaagilla pääsisi merkittävästi pienempään kulutukseen Coupessa.

Kohtuullinen kyllä, mutta tämän päivän tekniikka ottaa tuosta melkein 4l vielä pois :beye:
 
Kevytperäkärry "täynnä" polttopuuta farmariauton perässä (330cm pitkä kohtuukorkealla kuomulla), kelinä 20 ja aurinkoista ja sivu tuulista, matkana 74 km ja keskinopeus 69km/h. Lähdössä akku tyhjänä kaupunkialueelta (eli pakotettu hybridimoodi päällä ja tuota ennen ajettu isompaa tietä jo akku tyhjäksi mitä se 80km/h nopeudella menee), ladattava hybridi Kia CEED autona ja keskikulutus 6.7l/100km. Eco moodissa kulki vain 8km (mitä se sitten valmistajan mielestä tarkoittaakaan, ehkä leveämpää vihreää aluetta tehomittarissa).

Taisi olla eka kerta kun pääsi lähelle edellisen polttisauton kulutuslukemia. Kulutuslukemia myös auttoi hieman kun matkalla oli pitkään asvalttitöiden takia maksiminopeus 80km/h vaikka ei joutunutkaan pysähtyneenä odottelemaan. Sinänsä ko. autolla ei satasta pysty tuollaisella kuormalla ajamaankaan ilman että kytkee sport tilan päälle jossain vaiheessa kun hybridiakusto syödään tyhjiin eco moodilla ajellessa ja auto rupeaa tehon puutteen takia nykimään. Aika liki tyhjäksi akku pääsi ennen lopun 10 minuutin hiljaisempaa pätkää missä hiekkatietä yms. hitaampaa edistymistä (maksimissaan kulutus taisi käväistä 7.2 tms. josta sitten loppupätkällä vähän laski).

Kokonaisajot ko. autolla joku päälle 38000 km ja keskikulutus 2.9l/100km.
 
Viimeksi muokattu:
407 coupe tuli nyt testattua maantieajossa kuopio-hyrynsalmi-kuopio eli noin 500km
8.2 näytti keskikulutusta kun olin hyrynsalmella ja kun takas kuopiossa niin 8.0

Sekä mennessä että tullessa sain melkein koko ajan ajaa joko sallittua tai vähän yli eikä tarvinnu juuri junnata rekkojen ym perässä.

3 litranen bensa automaatti siis kyseessä ja en käyttäny vakkaria koko matkan aikana mutta jonkun verran tuli ennakoitua lähestyviin ylämäkiin että nostin vauhtia edellisessä alamäessä ettei tarvii sitten polkee ylämäkeen vaan menee melkein rullaamalla.

Suunnilleen samoilla kulki oma 607, onko tuossa 4- vai 6-vaihteinen laatikko? Oma oli sillä vanhemmalla 4-vaihteisella. Pitkän ajan keskikulutus oli 9,3.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 443
Viestejä
4 512 486
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom