- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 287
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu, luen sitä ajotietokonetta ja mitäluultavimmin se näyttää vääriä lukemia kun löysit netistä oikean määrän mitä se kuluttaa. Mutta taisin tuonne aiheesta jo kirjoittaakin, että kunhan ajan tuon 45 litraa bensaa pois, niin katson montako kilometriä olen ajanut, niin siitä saan sitten laskettua ihan normaalilla matikalla sen todellisen kulutuksen. Joten tuo lopussa oleva naurava hymiö ja asenne kirjoittaa on sinulta hiukan solvaavaa.
Tuossa näkyy että maksiminopeus on 155-172 km/h :O tuo ei kyllä pidä minun kohdallani yhtään paikkaansa. Jokin vika minun autossani, kun on jo senverran kovat kierroslukemat 105-120km/h kohdalla, että siitä ei kyllä paljoa lujempaa lähdetä.
Juu, tämä on hyvä sivusto. Sieltä näkee aika hyvin mitä toisilla kuluttaa auto:
Kuinka paljon on "kovat kierroslukemat"? Tästä on nimittäin ihmisillä reilusti eriäviä käsityksiä ja joidekin autot ei koskaan näe yli 3000rpm. Vanhemmissa vaparikoneissa tehot ja vääntö löytyy vasta 4500 jälkeen.Tuossa näkyy että maksiminopeus on 155-172 km/h :O tuo ei kyllä pidä minun kohdallani yhtään paikkaansa. Jokin vika minun autossani, kun on jo senverran kovat kierroslukemat 105-120km/h kohdalla, että siitä ei kyllä paljoa lujempaa lähdetä.
Ja etenkin jos vain 5-vaihteinen. MX5 1.6 koneella on 80kmh jo 3000rpm ja esim vanha Audi 80 2.0 koneella repi 4500rpm 120kmh jos oikein muistan. Yksi vaasan reissu poltti kansipahvinkin kun kierrokset ikuisuudet tuolla 4000rpm+. MX:llä ei viitsi edes yli 100kmh ajella kuin hetkellisesti. Ei huvita paskoa konetta turhalla matka-ajossa kierrättämällä. Ja joskus myös noissa uudemmissakin vedetään kierrokset aika iloisesti tappiin koska aski tai kone ei kestä väännättää pienemmillä kierroksilla. Monesti etenkin downsize koneissa. Ibiza Cupra 1.4Twincharge+DSG7 ja kierrokset olivat myös törkeät kun mentiin yli 80kmh ja kulutus kimposi aivan samantien tajuttomaksi (mentiin kai juuri mukavasti turbon ja remmin yhteiselle tehoalueelle tms eikä päästy kokonaan eroon remmistä joka sitten toi parasiittista tehonmenetystä.Kuinka paljon on "kovat kierroslukemat"? Tästä on nimittäin ihmisillä reilusti eriäviä käsityksiä ja joidekin autot ei koskaan näe yli 3000rpm. Vanhemmissa vaparikoneissa tehot ja vääntö löytyy vasta 4500 jälkeen.
Talvella ja pätkäajossa ei vaan kovin pienellä kulutuksella voi päästä. Tosiaan 5 litraa ei oikein riitä (kannattaa mitata ja laskea).Fiat Punto 2005 120 tkm. 2,8-4,6 l/100km. Typerällä ajotavalla keskikulutus nousee jopa 7,2l/100kmmutta sen siitä saa jos ajaa ku reikäpää. Yritän kyllä ajaa taloudellisesti, ei kovin huvittaisi bensaa tuhlata yli 5 l/100km
![]()
Uudemmissa autoissa on paljon enemmän mm. saastelaitteita jotka tykkää huonoa kylmästä.Toisella kertaa oli pahvit, seuraava ilta ja aika sama aika ja pakkanen myöskin, kulutus oli 9.6l sadalle. On siinä melkoinen ero, että kannattaa niitä maskeja laitella ainakin näihin vanhempiin autoihin.
Vika on nimeltään nelisylinteriselle ominainen karkea käyntiääni. Jos ei ole kierroslukumittaria, eikä ole ennen kuullut nelosen moottoriääntä >3000-4000 rpm, niin rumaltahan se voi kuulostaa. Kaikki eivät esim. ole ohittaneet rekkaa kolmosella lämä lattiassa, jolloin tietäisi miltä bensanelonen kuulostaa@5000-8000 rpm.Juu, luen sitä ajotietokonetta ja mitäluultavimmin se näyttää vääriä lukemia kun löysit netistä oikean määrän mitä se kuluttaa. Mutta taisin tuonne aiheesta jo kirjoittaakin, että kunhan ajan tuon 45 litraa bensaa pois, niin katson montako kilometriä olen ajanut, niin siitä saan sitten laskettua ihan normaalilla matikalla sen todellisen kulutuksen. Joten tuo lopussa oleva naurava hymiö ja asenne kirjoittaa on sinulta hiukan solvaavaa.
Tuossa näkyy että maksiminopeus on 155-172 km/h :O tuo ei kyllä pidä minun kohdallani yhtään paikkaansa. Jokin vika minun autossani, kun on jo senverran kovat kierroslukemat 105-120km/h kohdalla, että siitä ei kyllä paljoa lujempaa lähdetä.
Miksi aina pitää olla laittamassa kierrokset kaakkoon, jos vähempikin riittää?Vika on nimeltään nelisylinteriselle ominainen karkea käyntiääni. Jos ei ole kierroslukumittaria, eikä ole ennen kuullut nelosen moottoriääntä >3000-4000 rpm, niin rumaltahan se voi kuulostaa. Kaikki eivät esim. ole ohittaneet rekkaa kolmosella lämä lattiassa, jolloin tietäisi miltä bensanelonen kuulostaa@5000-8000 rpm.
Toista se on rivikutosella, joka on luonnostaan lähes värinätön ja siten hiljainen (tasanopeudella). Tuli aikoinaan ajeltua kessun faijan BMW:llä (melkein uusi 1998 523i man.) lomilta takaisin ja iltalomien baarikierroksia. Muistan moottoriäänen olleen lähes yhtä hiljainen ja värinätön kakkosella kuin vitosella (tasanopeudella), vaikka kakkosella oli ~6000 rpm@90 km/h. Sillä olisi voinut ajaa vaikka mökkimatkan@6000 rpm, jos kulutuksella ei olisi väliä. Neloskoneilla ääni alkaa ärsyttää viimeistään neljänkympin kieppeillä, joten tulee luonnostaan vaihdettua suurempaa vaihdetta.
Ekassa kuvassa on muuten sama kasiventtiili-Punto kuin sinulla, mutta ennen kasvojenkohotusta. Sen välitykset ovat reilun prosentin lyhyempiä kuin sinun uudemmassa, koska renkaat ovat pienemmät 155/80R13:t. Huippuvääntö@2500 rpm, huipputeho@5000 rpm ja rajoitin@5500 rpm. Huippunopeus 155 km/h saavutetaan vitosvaihteella ja silloin on matalahko kierrosluku 4510 rpm.
Sinun autoa vastaavat välitykset löytyvät toisen kuvan taulukosta. Siinä Puntossa on koko vertailujoukon pisin välitys, 34,9 km/h@1000 rpm. Huippunopeus on edelleen 155 km/h, joten silloin on dieselmäisen matala 4440 rpm (155 / 34,9 * 1000). Mittarivirhe on 6 km/h@100 ja 120 km/h, joten ajaessasi 105 km/h mittarin mukaan kone kiertää vasta 2837 rpm ja 120 km/h mittarissa 3266 rpm.
Varmista nyt vielä, ettet vaan ajele vitosen sijaan kolmosella. Kolmosella olisi 4692 rpm@105 mittarissa ja 5403 rpm@120 lasissa. Silloin olisi oikeasti lähellä rajoitinta. Jos ajoit vitosella, niin käypä joskus kokeilemassa noita 105 ja 120 km/h kolmosella, niin tiedät miltä kone kuulostaa huipputehon lähistöllä. Karstatkin lähtevät samalla.
Viimeisessä kuvassa on kulutusmittauksia. Punto on kärkipäässä.
Pieni vapari=kierroksia tai mitään ei tapahdu. Ja isompikin bensa herää usein oikein mukavasti vielä siellä ylhäällä.Miksi aina pitää olla laittamassa kierrokset kaakkoon, jos vähempikin riittää?
Korkealle kiertävät vaparit on kyllä itelle se mikä kolahtaa. Oli pitkään Mitsubishi Galant V6 ja se heräsi vasta 4500 rpm jälkeen. Oon myös kattonu himoiten vanhempia 250 Lexuksia.Pieni vapari=kierroksia tai mitään ei tapahdu. Ja isompikin bensa herää usein oikein mukavasti vielä siellä ylhäällä.
Korkealle kiertävät vaparit on kyllä itelle se mikä kolahtaa. Oli pitkään Mitsubishi Galant V6 ja se heräsi vasta 4500 rpm jälkeen. Oon myös kattonu himoiten vanhempia 250 Lexuksia.
Kesäpelinä on Triumph 675 mopo, sitä saa polkea 7000 -13000 että saa kulkemaan mutta soundit ja fiilis onkin sitten omaa luokkaansa.
Kyllähän ne korkealle kiertävät vaparit ovat mahtavia mutta arkiajossa se väännön puute kyllä pistää välillä vituttamaan. Samoin tosiaan tuo bensan tuhlaaminen maantiellä. MX5 alkupään 1.6:lla herää myös vasta siellä 4000-4500rpm paikkeilla ja on vielä aika raju tehopiikki täysin vakiohkolle moottorille. Saisi toki kiertää vielä 1000-1500rpm korkeammalle niin olisi kyllä mahtava. 7200 vai 7500rpm limitteri vakiona ja jo nyt nuo moottoriäänet ovat mahtavat kun ainoina modauksina on peltisarja ja vapaavirtaussuodatin.Korkealle kiertävät vaparit on kyllä itelle se mikä kolahtaa. Oli pitkään Mitsubishi Galant V6 ja se heräsi vasta 4500 rpm jälkeen. Oon myös kattonu himoiten vanhempia 250 Lexuksia.
Kesäpelinä on Triumph 675 mopo, sitä saa polkea 7000 -13000 että saa kulkemaan mutta soundit ja fiilis onkin sitten omaa luokkaansa.
Jos koneessa on öljyä, eikä rajoitinta vasten hakkaa, kestää kyllä useamman 100tkm:ä painaa ihan kierroksista riippumatta. Helpommin saat Japanin vehkeet rikki liian pienillä kierroksilla.MX:llä ei viitsi edes yli 100kmh ajella kuin hetkellisesti. Ei huvita paskoa konetta turhalla matka-ajossa kierrättämällä.
Juu, no en tiedä liittyykö nyt asiaan. Mutta tuli mieleen että joskus ajoin liian pienellä vaihteella, muistaakseni 2 vaihteella 45-50 km/h. Silloin alkoi moottorivalo vilkkumaan joka kyllä sammui muutamien sekunttien jälkeen. Jakopääremmi ja vesipumppu tullut vaihdettua. Vikakoodilaite näytti tälläistä: p0300, u1606 p. En ole tuohon asiaan perehtynyt että mistälie tullut. Mutta luulen että liittyi siihen että kierrokset kävi liian korkeina.Vika on nimeltään nelisylinteriselle ominainen karkea käyntiääni. Jos ei ole kierroslukumittaria, eikä ole ennen kuullut nelosen moottoriääntä >3000-4000 rpm, niin rumaltahan se voi kuulostaa. Kaikki eivät esim. ole ohittaneet rekkaa kolmosella lämä lattiassa, jolloin tietäisi miltä bensanelonen kuulostaa@5000-8000 rpm.
Toista se on rivikutosella, joka on luonnostaan lähes värinätön ja siten hiljainen (tasanopeudella). Tuli aikoinaan ajeltua kessun faijan BMW:llä (melkein uusi 1998 523i man.) lomilta takaisin ja iltalomien baarikierroksia. Muistan moottoriäänen olleen lähes yhtä hiljainen ja värinätön kakkosella kuin vitosella (tasanopeudella), vaikka kakkosella oli ~6000 rpm@90 km/h. Sillä olisi voinut ajaa vaikka mökkimatkan@6000 rpm, jos kulutuksella ei olisi väliä. Neloskoneilla ääni alkaa ärsyttää viimeistään neljänkympin kieppeillä, joten tulee luonnostaan vaihdettua suurempaa vaihdetta.
Ekassa kuvassa on muuten sama kasiventtiili-Punto kuin sinulla, mutta ennen kasvojenkohotusta. Sen välitykset ovat reilun prosentin lyhyempiä kuin sinun uudemmassa, koska renkaat ovat pienemmät 155/80R13:t. Huippuvääntö@2500 rpm, huipputeho@5000 rpm ja rajoitin@5500 rpm. Huippunopeus 155 km/h saavutetaan vitosvaihteella ja silloin on matalahko kierrosluku 4510 rpm.
Sinun autoa vastaavat välitykset löytyvät toisen kuvan taulukosta. Siinä Puntossa on koko vertailujoukon pisin välitys, 34,9 km/h@1000 rpm. Huippunopeus on edelleen 155 km/h, joten silloin on dieselmäisen matala 4440 rpm (155 / 34,9 * 1000). Mittarivirhe on 6 km/h@100 ja 120 km/h, joten ajaessasi 105 km/h mittarin mukaan kone kiertää vasta 2837 rpm ja 120 km/h mittarissa 3266 rpm.
Varmista nyt vielä, ettet vaan ajele vitosen sijaan kolmosella. Kolmosella olisi 4692 rpm@105 mittarissa ja 5403 rpm@120 lasissa. Silloin olisi oikeasti lähellä rajoitinta. Jos ajoit vitosella, niin käypä joskus kokeilemassa noita 105 ja 120 km/h kolmosella, niin tiedät miltä kone kuulostaa huipputehon lähistöllä. Karstatkin lähtevät samalla.
Viimeisessä kuvassa on kulutusmittauksia. Punto on kärkipäässä.
Kyllä ehjän koneen pitää lämpimänä normaalioloissa kestää pitkään jatkuvaa kierrättämistä mukaan lukien mm. jatkuva ajo huippunopeudella. Muuten moottori on huono tai valmiiksi rikki, tai auto ei ole ihan normaalin henkilöauton kriteerien mukainen.esim vanha Audi 80 2.0 koneella repi 4500rpm 120kmh jos oikein muistan. Yksi vaasan reissu poltti kansipahvinkin kun kierrokset ikuisuudet tuolla 4000rpm+. MX:llä ei viitsi edes yli 100kmh ajella kuin hetkellisesti. Ei huvita paskoa konetta turhalla matka-ajossa kierrättämällä.
Tämä nyt pyörii samojen asioiden ympärillä mutta ei 2. vaihteella 50kmh ole todellakaan liian isot kierrokset. Voihan joku vanha paske siitä hajotakkin mutta ei se normaalia ole.Juu, no en tiedä liittyykö nyt asiaan. Mutta tuli mieleen että joskus ajoin liian pienellä vaihteella, muistaakseni 2 vaihteella 45-50 km/h. Silloin alkoi moottorivalo vilkkumaan joka kyllä sammui muutamien sekunttien jälkeen. Jakopääremmi ja vesipumppu tullut vaihdettua. Vikakoodilaite näytti tälläistä: p0300, u1606 p. En ole tuohon asiaan perehtynyt että mistälie tullut. Mutta luulen että liittyi siihen että kierrokset kävi liian korkeina.
Juu ei pitäisi mutta 32v orkkismoottorilla olevaa kehtaa rääkätä. Plus korvat hajoaaJos koneessa on öljyä, eikä rajoitinta vasten hakkaa, kestää kyllä useamman 100tkm:ä painaa ihan kierroksista riippumatta. Helpommin saat Japanin vehkeet rikki liian pienillä kierroksilla.
Totta. Tavallaan tämä kaikki palautuu kulutukseen sitä kautta että hyvä kulutustaso saavutetaan vain toimivalla ehjällä autolla ja vain ehjien autojen kulutukset ovat vertailukelpoisia. Ja toisaalta kokonaistaloudellisuuden kustannuksella ei kannata yrittää säästää polttoainetta - ei usein lopulta säästä edes sitä polttoainetta.Lähti näköjään sivupoluille oman viestin jälkeen, joka oli myös kulutukseen viittaava...
5,4l/100km dieseliä ajotietokoneen mukaan. Spritmonitor taas antaa tulokseksi 6,1/100km samalla n. 4tkm matkalla. Skoda Superb 2.0l DSG 4x4.
Auto ei taida huomioida webaston kulutusta ollenkaan.
Polttoainetoimisen lämmittimien polttoaineenkulutus 5kW:n teholla tuntiin on noin 0,5litraa ja se lämmitin ei todellakaan pöhise täydellä teholla edes puolta tunnin lämmitysjaksosta. Toki nostaa kulutusta ja yleensä noi ajotietokoneiden kulutuslukemat eivät sisällä lämmittimen kulutusta, mutta suurimmat heitot ajotietokone vs todellisuus tulee huonosta/väärästä ajotietokoneen kalibroinnista. Kaikkiin noihin omiin autoihin olen joutunut muuttamaan ajotietokoneen kulutuslukemaa 12-23% välillä ylöspäin.
Jos ja kun puhutaan polttoaineen kulutuksesta, siis siitä todellisesta, niin olen edelleen sitä mieltä, että ajotietokone on ihan hyvä mittari seuraamaan kulutusta ja auton kuntoa noin yleensä, mutta sitten ne oikeat lukemat löytyy juurikin tuolta spritmonitorista tai vastaavasta paikasta taulukoituna.
5,4l/100km dieseliä ajotietokoneen mukaan. Spritmonitor taas antaa tulokseksi 6,1/100km samalla n. 4tkm matkalla. Skoda Superb 2.0l DSG 4x4.
Auto ei taida huomioida webaston kulutusta ollenkaan.
Mitä nyt juttuja lukee, niin todella yleistä on tuo ajotietokoneen vääristymä ja lähes poikkeuksetta on kyse kulutuksen vähättelystä. Autonvalmistajatkin varmasti osaavat säätää mittarinsa, mutta ihan harkitusti siellä on päädytty näyttämään vääriä lukemia. Pysyy asiakkaat tyytyväisinä, kun testisykleissä huijatut kulutuslukemat eivät jää niin kauas ja puskaradionkin kautta tulee maine autolle pieniruokaisena.
Kyse tuskin on siitä ettäkö se ei olisi mahdollista saada näkymään tarkasti, vaan siitä että ainahan sitä voi silti vähän kaunistella alaspäin (vrt nopeusmittari jolle tehdään tosinpäin, näytetään enemmän)
Liiallinen nopeusmittarin virhe olisi sekä laillisesti mahdoton että käyttöä häiritsevällä tavalla vittumainen eikä nykyään jäisi moneltakaan huomaamatta. Kuitenkin aikanaan - entisaikaan kun ihmisillä oli paljon vähemmän tietoa ja lisäksi kaahailu yleensä ja kaahailu nusuillakin autoilla ihan yleinen harrastus - se on tuonut jonkinlaista valheellista tunnetta suorituskyvystä. Jopa kova ajomelu on voinut olla osittain myyntivaltti - auto kiihtyy nääs paremmin.Ehkä tuon nopeusmittarin heiton, yleensä sen 2-3km/h läpi koko alueen vielä ymmärtää, kuitenkin laki ja sakko perusteena ja sitten edes sen asetetun nopeuden tarkkaan ylläpitoon ei meillä tunnu olevan vielä järkevää ratkaisua. Kyllä se alkas kiinnostamaan suurempaakin omistajakuntaa jos nopeusmittarin heitot olisivat prosentuaalisesti samaa luokkaa polttoaineen kanssa, tyypillisesti siellä ~15% kantturoissa.
BMW M3 2004, kesäkulutukset:
-Maantie: 8l, -Seka: 11,7l
Tuota voi myös tutuissa paikoissa hydyntää.Se on näissä uusissa automaateissa mielenkiintoista, kun auto rullaaa 80 km/h -> 20 km/h melkein kilometrin... Saa aika pitkälle ennakoida, jos haluaa ennakoivalla tyylillä moottorijarrutella ja säästää polttista.
En tunne tämän KIA:n toimintaa tarkemmin, mutta olisivatko kopioineet VAG:ltä coasting moodiin.Kia ProCeed 1,6 l GT business, 6,6 l /100 km pääasiassa maantieajoa ja 5-10 km pätkää maaseudulla. Paras pätkä oli 5,8 l/100 km maantiellä.
Se on näissä uusissa automaateissa mielenkiintoista, kun auto rullaaa 80 km/h -> 20 km/h melkein kilometrin... Saa aika pitkälle ennakoida, jos haluaa ennakoivalla tyylillä moottorijarrutella ja säästää polttista.
En tunne tämän KIA:n toimintaa tarkemmin, mutta olisivatko kopioineet VAG:ltä coasting moodiin.
Ei mene moottorijarrulle ennen kuin näpäyttää jarrua ECO ajotilassa. Näiden lisäksi oli toki valittavissa normaali tai sportti, missä toiminta oli perinteinen. Coasting ilman MHEV-järjestelmää tiputtaa moottorin vain tyhjäkäynnille, mutta 48V hybridit sitten kai fiksumpia ja sammuttavat moottorin kokonaan.
Konserniruoskissa on myös esiintynyt versio, jossa Coasting Mode valittiin ajotietokoneen kautta päälle ja pois, vaihteistossa on tasan D ja S eikä mistään ecosta puhuta mitään. Sinänsä hyvä, eco-ajotila kun on konseptina turha. Toisaalta silkkaa paskaa koska rullausmoodi pitäisi tietenkin olla erillisen fyysisen napin tai vaihdevivun kautta valittava.En tunne tämän KIA:n toimintaa tarkemmin, mutta olisivatko kopioineet VAG:ltä coasting moodiin.
Ei mene moottorijarrulle ennen kuin näpäyttää jarrua ECO ajotilassa. Näiden lisäksi oli toki valittavissa normaali tai sportti, missä toiminta oli perinteinen.
Pienesti kateellinen (eli ketuttaa) kun ei pääse lataamaan töissä eikä kotona, pääsisi pirun paljon halvemmalla jollain täyssähköpirssillä tai ladattavalla hyrpidillä työajot.
Mutta näinhän se on että autoilu kun sähköistyy niin köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu.