Meillä on 10 vuotta vanhempi diesel Fiesta(2009). Tasan sama 4,2 litraa on siinäkin keskikulutus. Verot on suunnilleen samaa luokkaa, 444€/vuosi. Ovela auto kun se tuntuu siihen samaan asettuvan ajoipa kaupungissa tahi maantiellä. Vähän samalla tavalla meillekin tuli hankittua, ei ollut diesel autokaupoilla haussa mutta sellainen sitten tuli. Roima ero veroineenkin entiseen V70 2.5t vankkuriin, joka imaisi sen 9,5 litraa. Auto pääasiassa emännän työ/kauppakassina. Ollut nyt vuoden ja reilu 20tkm, halpoja kilometrejä ollut verrattuna entiseen.Eipä näitä hirveästi ole vastaan tullut enkä mä nyt varsinaisesti ollut dieseliä edes etsimässä mutta tuolla se olla nökötti, siistin näköinen peli miksipä ei.
460€ verot / vuosi. 340€ käyttövoimaveroa, loput perus autoveroa.
Kyllä mä sen pari kertaa ynnäilin että verrattuna edelliseen rohjoon tulee veronkin kanssa polttoainekuluja yli tonni vuodessa vähemmän.
Itse ajelen ympärivuotisesti A6 Quattrolla(2002). 2,4 litraisella kulutus on pihistelemällä kanssa tuon 9,5 litraa mutta lipsahtaa helposti 10-11l väliin. Kovasti houkuttaa vaihtaa pienempiruokaiseen mutta toisaalta tulee niin vähän kilometrejä jotta enemmän siitä vaihtoprosessista on vaivaa kuin rahallista säästöhyötyä. Tässä verot jopa kovemmat kun edellämainitussa Fiestassa, reilu 450€/vuosi.
Kesällä sitten ajossa Audin ja Fordin lisäksi harrasteena Opel Kadett C -79. 2 litraisella moottorilla bensiiniä kuluu 8-10 litraa sataselle, riippuu vähän kaasujalasta jota tahtoo kutitella sitten vähän liikaa. Tästä syystä kovin tarkkaan ja usein en ole kulutusta mittaillut Kilometrejä kesää kohti yleensä keskimäärin 3000. Vero 222€/vuosi.