Näin ne tilanteet muuttuu.'09 farmari mondeo, 2.0 bensa ja manuaali.
Tommosta 8.2/100km näyttäis auton omat mittarit, en ole jaksanut itse laskeskella tarkempia.
Ajona lähinnä kehä 3 \ E18 \ Kehä 2 kerran suuntaan päivässä, suurimmalta osin vakkarin kanssa.
Kaipaisi kuudetta vaihdetta ehdottomasti, masukalta lainattu voimansiirto örisee 3k rpm siinä satasen vauhdissa jo.
Nämä ovat harmillisen harvinaisia vehkeitä ainakin täällä päin. Uusia fiestoja ei saa enää ollenkaan dieselinä. Paljonkos tuolla on veroja vuodessa?Näin ne tilanteet muuttuu.
2019 diisseli fiesta, 4.2l/100 km. Ajelu edelleen kehä 3 \ kehä 2 80 - 100km/h työmatkaliikennettä suurimmalta osin.
Eipä näitä hirveästi ole vastaan tullut enkä mä nyt varsinaisesti ollut dieseliä edes etsimässä mutta tuolla se olla nökötti, siistin näköinen peli miksipä ei.Nämä ovat harmillisen harvinaisia vehkeitä ainakin täällä päin. Uusia fiestoja ei saa enää ollenkaan dieselinä. Paljonkos tuolla on veroja vuodessa?
Meillä on 10 vuotta vanhempi diesel Fiesta(2009). Tasan sama 4,2 litraa on siinäkin keskikulutus. Verot on suunnilleen samaa luokkaa, 444€/vuosi. Ovela auto kun se tuntuu siihen samaan asettuvan ajoipa kaupungissa tahi maantiellä. Vähän samalla tavalla meillekin tuli hankittua, ei ollut diesel autokaupoilla haussa mutta sellainen sitten tuli. Roima ero veroineenkin entiseen V70 2.5t vankkuriin, joka imaisi sen 9,5 litraa. Auto pääasiassa emännän työ/kauppakassina. Ollut nyt vuoden ja reilu 20tkm, halpoja kilometrejä ollut verrattuna entiseen.Eipä näitä hirveästi ole vastaan tullut enkä mä nyt varsinaisesti ollut dieseliä edes etsimässä mutta tuolla se olla nökötti, siistin näköinen peli miksipä ei.
460€ verot / vuosi. 340€ käyttövoimaveroa, loput perus autoveroa.
Kyllä mä sen pari kertaa ynnäilin että verrattuna edelliseen rohjoon tulee veronkin kanssa polttoainekuluja yli tonni vuodessa vähemmän.
2022 kulutettuihin litroihin nähden eurosumma aika pieni?Heitetääs korsi tähän kekoon kun autokin vaihtui. Eli Mazda CX-3 vm. 2019 Skyactiv-G 2.0 koneella ja automaattilootalla. Datan olen kerännyt google formssilla sheetsiin, johon olen kerännyt tankatun litramäärän, ajetun matkan trippimittarilla ja bensan hinnan. Loputhan saa näistä perustiedoista laskettua. Ajo normaalia perusajoa eli ajallisesti pääosin kaupungissa, ja matka-ajoa tyypillisesti melko vähän. Jotkut tankilliset sitten toki melkein puhdasta matka-ajoa, joista nostan esiin itäsuomesta Ouluun ajetun reissun, jolla saatiin kulutusminimit 6 l / 100 km ja 5,7 l / 100 km.
Huomion arvoisena seikkana ehkä analysoinnin puolesta on se, että ensimmäisenä vuonna tuli kiihdyteltyä ja hurjastelua enemmän uuden auton kiihkoissa. Sitten aloin optimoimaan ajotyyliä esim. ajamalla kaupunkiajoa vakkarin asetuksella 55 km/h, mikä useimmissa tilanteissa takasi sen, että vaihde oli kutosella. Aloitin myöhempinä vuosina myös ajamaan matka-ajot nopeusrajoituksen mukaan eli satasen alueella vakkariin 103 --> nopeus tasan 100. Edellinen paradigma oli siis ajaa 107 km / h satasen alueella eli maksimi sakkoturvallinen nopeus. Nyt varsinkin kun matka-ajossa ilmanvastus on merkitsevä ja häviöt kasvaa neliöllisesti saatiin kulutusta tippumaan melko oleellisesti.
Seuraavaksi sitten testaamaan kuinka optimoin dieselöljyn kulutuksen kartanomallin Opel Insignialla.
Tosiaan 2022 euromäärän pitäisi olla ~480 € enemmän. Tällöin all time tulee olemaan yli 3 200 €.Heitetääs korsi tähän kekoon kun autokin vaihtui. Eli Mazda CX-3 vm. 2019 Skyactiv-G 2.0 koneella ja automaattilootalla. Datan olen kerännyt google formssilla sheetsiin, johon olen kerännyt tankatun litramäärän, ajetun matkan trippimittarilla ja bensan hinnan. Loputhan saa näistä perustiedoista laskettua. Ajo normaalia perusajoa eli ajallisesti pääosin kaupungissa, ja matka-ajoa tyypillisesti melko vähän. Jotkut tankilliset sitten toki melkein puhdasta matka-ajoa, joista nostan esiin itäsuomesta Ouluun ajetun reissun, jolla saatiin kulutusminimit 6 l / 100 km ja 5,7 l / 100 km.
Huomion arvoisena seikkana ehkä analysoinnin puolesta on se, että ensimmäisenä vuonna tuli kiihdyteltyä ja hurjastelua enemmän uuden auton kiihkoissa. Sitten aloin optimoimaan ajotyyliä esim. ajamalla kaupunkiajoa vakkarin asetuksella 55 km/h, mikä useimmissa tilanteissa takasi sen, että vaihde oli kutosella. Aloitin myöhempinä vuosina myös ajamaan matka-ajot nopeusrajoituksen mukaan eli satasen alueella vakkariin 103 --> nopeus tasan 100. Edellinen paradigma oli siis ajaa 107 km / h satasen alueella eli maksimi sakkoturvallinen nopeus. Nyt varsinkin kun matka-ajossa ilmanvastus on merkitsevä ja häviöt kasvaa neliöllisesti saatiin kulutusta tippumaan melko oleellisesti.
Seuraavaksi sitten testaamaan kuinka optimoin dieselöljyn kulutuksen kartanomallin Opel Insignialla.
Meidän talouden yaris hybridillä ajelee 30l tankilla sen 600kmAuris '16 TS hybridille ei enää pahemmin maistu soppa. Varmaan vierastaa sotabensaa.
Ensimmäinen lukema on hitaampaa kehätieajelua ja pikkuteitä. Jälkimmäinen on rauhallista maantieajoa ja lisäksi muutama kilsa taajamaa ja pikkuteitä. Pienemmälläkin olisi päässyt, jos ei olisi tarvinnut käyttää ilmastointia kyytiläisen takia.
Kulutusmittarivirhe on normaalisti 0,3 l/100 km, mutta näin pienillä kulutuslukemilla se vaikuttaa olevan lähempänä 0,2:a.
Tuntuu oudolta, kun tankillisella on ajettu jo lähes 600 km ja vielä voisi teoriassa ajaa toisen mokoman, vaikka tankki on piskuinen ~43 l, johon yleensä tankkaan 37-39 l.
Pienentyneen kulutuksen salaisuus on lyhyen nurkka-ajon vähäisempi osuus. Tälle tankilliselle on toistaiseksi osunut vain muutama lyhyt kauppa-/rautakauppareissu.
Yarikselle tuollainen 30 l/600 km on ihan normi.Meidän talouden yaris hybridillä ajelee 30l tankilla sen 600km
Toisellakin autolla ajaa myös sen 600km, joskus enemmän, joskus vähemmän, harmi vain että tankki vetää melkein 90l dieseliä ja päälle vielä 7-hengen henkilöauto![]()
ja mun pointti asiassa oli lähinnä tuo tasaluku 600km kuinka erilailla se käyttäytyy meillä...Yarikselle tuollainen 30 l/600 km on ihan normi.
Mun pointti silloin 11.6. ei ollut 600 km Auriksella, vaan se että toinenkin mokoma olisi teoriassa vielä mennyt (yht. 1 200 km), vaikka tankki on luokassaan pienehkö ~45 l.
Samanmoisia exceleitä itsekin autoistani pidän. Noiden avulla huomasi konkreettisesti mm. RVS-käsittelyn vaikutuksen ajoneuvon kulutukseen kun mikään muu silloisen auton käytössä ei muuttunut.Heitetääs korsi tähän kekoon kun autokin vaihtui. Eli Mazda CX-3 vm. 2019 Skyactiv-G 2.0 koneella ja automaattilootalla. Datan olen kerännyt google formssilla sheetsiin, johon olen kerännyt tankatun litramäärän, ajetun matkan trippimittarilla ja bensan hinnan. Loputhan saa näistä perustiedoista laskettua. Ajo normaalia perusajoa eli ajallisesti pääosin kaupungissa, ja matka-ajoa tyypillisesti melko vähän. Jotkut tankilliset sitten toki melkein puhdasta matka-ajoa, joista nostan esiin itäsuomesta Ouluun ajetun reissun, jolla saatiin kulutusminimit 6 l / 100 km ja 5,7 l / 100 km.
Huomion arvoisena seikkana ehkä analysoinnin puolesta on se, että ensimmäisenä vuonna tuli kiihdyteltyä ja hurjastelua enemmän uuden auton kiihkoissa. Sitten aloin optimoimaan ajotyyliä esim. ajamalla kaupunkiajoa vakkarin asetuksella 55 km/h, mikä useimmissa tilanteissa takasi sen, että vaihde oli kutosella. Aloitin myöhempinä vuosina myös ajamaan matka-ajot nopeusrajoituksen mukaan eli satasen alueella vakkariin 103 --> nopeus tasan 100. Edellinen paradigma oli siis ajaa 107 km / h satasen alueella eli maksimi sakkoturvallinen nopeus. Nyt varsinkin kun matka-ajossa ilmanvastus on merkitsevä ja häviöt kasvaa neliöllisesti saatiin kulutusta tippumaan melko oleellisesti.
Seuraavaksi sitten testaamaan kuinka optimoin dieselöljyn kulutuksen kartanomallin Opel Insignialla.
Itsekin ajelin moisella muistaakseni kolme vuotta. Hyvä auto ajaa ja luotettavakin oli, muttav erityisesti suhteessa suorituskykyyn kulutus oli kyllä suurta. Kulutukset olivat muistaakseni juurikin tuota luokkaa, mutta talvella sitten melkein 20l, kun ajoi nurkissa. Tuon jälkeen autot ovat olleet isompia ja isommalla koneella, mutta ovat silti kuluttaneet vähemmän.Volvo 960 pikkulohkolla eli 2.5L suora kuutos moottori ja automaattivaihteisto. Arkiliikkumisessa eli työmatkat ja kaupassa käynnit ynnä muut sekä talvella kansankielessä webasto aamuisin aina päällä sen minkä se haluaa olla ja töistä lähdettäessä myös aina nollan alapuolella. Tupannut maistumaan 12-14l/100km käytännössä vain esikaupunkialueella ajoa. Maantiellä putoaa sitten kymppiin.
Ja on tosiaan kätevä kun formssilla kerää tiedon samalla kun tankkaa ja voi käpälöinnin hoitaa sitten myöhemmin. Masukan RVS-käsittelystä ei ole dataa, kun käsittelin sen alussa. Opelinkin käsittelin heti niin parannee tässä muutaman tankkauksen aikana + taloudellisen ajon opettelu dieselillä. Opel on kuitenkin 200+ tkm ajettu niin toistanen tuon RVS-käsittelyn vielä ennen seuraavaa öljynvaihtoa ja sen jälkeen... Voi olla, että sitten saadaan vielä vähän tiristeltyä polttoaineen kulutusta alaspäin, ja vaikkei saa niin koneen pitäisi kyllä kestää vaikka toisen 200 tkm.Samanmoisia exceleitä itsekin autoistani pidän. Noiden avulla huomasi konkreettisesti mm. RVS-käsittelyn vaikutuksen ajoneuvon kulutukseen kun mikään muu silloisen auton käytössä ei muuttunut.
Juu. Mulla oli tätä ennen 940 2.3l automaatilla ilman turboa ja se imi maantiellä 2l enemmän kuin tämä ja nurkassa lähes saman. Eli kehitystä on tapahtunut tuossakin välissä. Tässä kun on painoa enemmän ja isompi konekkin.Itsekin ajelin moisella muistaakseni kolme vuotta. Hyvä auto ajaa ja luotettavakin oli, muttav erityisesti suhteessa suorituskykyyn kulutus oli kyllä suurta. Kulutukset olivat muistaakseni juurikin tuota luokkaa, mutta talvella sitten melkein 20l, kun ajoi nurkissa. Tuon jälkeen autot ovat olleet isompia ja isommalla koneella, mutta ovat silti kuluttaneet vähemmän.
Kuinka paljon latailtua?Volvo XC60 T8 -20, 3 vuoden ajalta kaikkien ajojen (46tkm) keskikulutus 5.2L/100km, josta n. 80% kaupunkiajoa. Neliveto, 2750kg ja 390hv, ei tuo huono oo ollu.
Totta, lyhyeksi jäi viesti aiemmin. Omakotitalo joten aina laturissa kun järkevää.Kuinka paljon latailtua?
Pelkällä bensallahan tuo olisi oikein hyvä, aina ladattuna todella huono, kun pluggari niin toisen käyttövoiman kulutus ei yksin paljoa kerro.
Nyt pääsi Auris '16 TS hybridillä ekan kerran yli 1100 km tankillisella. Ainetta mahtui 41,84 l. Tankin pitäisi olla 45 l, joten harvinaisen tyhjäksi tuli ajettua.Yarikselle tuollainen 30 l/600 km on ihan normi.
Mun pointti silloin 11.6. ei ollut 600 km Auriksella, vaan se että toinenkin mokoma olisi teoriassa vielä mennyt (yht. 1 200 km), vaikka tankki on luokassaan pienehkö ~45 l.
Käytännössä en kuitenkaan ajanut 1 200 km, koska en halunnut mennä liian tyhjällä tankilla mökille. Jos kuitenkin tulisi äkkilähtö klapihommista lanssia vastaan puolimatkaan.
Ensimmäinen tankkaus 23.6. (täyteen, kolme pistoolin naksausta):
38,26 l/1 007 km
Tankkauksesta laskettu 3,80 l/100 km
Ajotietokoneesta 3,6 l/100 km ja 59 km/h
Toinen tankkaus 30.7. (täyteen, kolme naksausta):
34,26 l/906 km
Tankkauksesta laskettu 3,78 l/100 km
Ajotietokoneesta 3,5 l/100 km ja 43 km/h
Tuota 30.7. tankattua on vielä tankissa jäljellä ja ajotietokone näyttää samat 3,5 l/100 km.
Nyt kun lukuja katsoo, niin ei se 1 200 km ihan olisi mennyt, mutta yli 1 100 km heittämällä. Ajot tuolla vajaan parin tuhannen kilometrin matkalla olivat Espoo-Nokia-Espoo, useampi mökkireissu, Nuuksioon, harrastuksiin (MTB + uinti), rautakauppoihin, Ikeaan, kerran ruokakauppaan, Heurekaan sekä yksien hautajaisten kuvauskeikka omaisten kuljetuksineen kirkon, kodin ja Haikaranpesän välillä. Puuhamaassa käytiin mökiltä. Niin ja veneilyä seitsemällä tai kahdeksalla reissulla yhteensä 130 l/138 km (90 hv veneen kulutus, ei Auriksen), eli 7-8x koti-huoltis-satama-koti -suhaamista ja välillä bonuskierros Bilteman kautta.
Ilman veneilyä, hautajaisia ja Nokiaa olisi voinut päästä tankkauksistakin lähelle kolmea ja puolta litraa. Jos ei mökilläkään kävisi ja ajelisi pikkuteitä vähintään 30 km matkoja, niin 3,1-3,2 l tankkauksista laskien olisi kesällä mahdollista. NEDC Aurikselle on 3,6 l/100 km.
Pöh, jos mittarilla ei mene vähintään sen tankin virallista tilavuutta on menty aivan liian aikaisin tankkaamaan.Nyt pääsi Auris '16 TS hybridillä ekan kerran yli 1100 km tankillisella. Ainetta mahtui 41,84 l. Tankin pitäisi olla 45 l, joten harvinaisen tyhjäksi tuli ajettua.
Aika kuivaksi ja tehokkaastihan nuo kolme tankkaushistorian täydennystä on tehty. Siis tällaisen foliohattumiehen makuun, joka tankkaa joskus aikojen huonontuessa vaikka 6 litraa ennen kuin laittaa auton parkkiin tankki täynnä. Yleensä pidän tankin vähintään puolessa, joskus pääsee kesken reissun lipsahtamaan neljänneksen viivalle asti. Lisäksi toki katson aina kun maanantaille sattuu sopiva siirtymä, missä on Tankille-sovelluksen mukaan ehkä halvin hinta(paitsi Trustivapaalla en asioi) ja yleensä tankkaan siellä riippumatta täyttöasteesta. Harrastuksensa kullakin.Pöh, jos mittarilla ei mene vähintään sen tankin virallista tilavuutta on menty aivan liian aikaisin tankkaamaan.
Monta kertaa tankannut Yariksen 30l tankkiin sen 30l, tuo vielä näyttää ihailtavan tarkasti tuon ajettavat kilometrit niin pystyy luottamaan siihen, tuolla perheen Dieselillä ei tule tuota niinkään harrastettua, kun ei näytä niin tarkasti...Tuo on mun synti. En pidä siitä tankkaamisesta, joten sitä välttelee viimeiseen asti, vaikla tajuankin ettei se ole kovin rationaalista. 72l tankkaaminen 69l tankilla ei ole järkevää modernilla dieselillä.
Edellisessä autossa oli 90l tankki, tuntuu että tuota nykyistä saa olla jatkuvasti tankkaamassa, vaikkei se ero käytännössä ole kuin luokkaa 200km kun kulutus on vähän pienempi.
Helposti sinne 30 l meneekin, koska tankki on 36 l (hybrid 2018, käyttöohje sivu 552).Monta kertaa tankannut Yariksen 30l tankkiin sen 30l, tuo vielä näyttää ihailtavan tarkasti tuon ajettavat kilometrit niin pystyy luottamaan siihen, tuolla perheen Dieselillä ei tule tuota niinkään harrastettua, kun ei näytä niin tarkasti...
Tojolla bensavalo ja range on ylivarovainen. Tankin koko toisaalta ei välttämättä ole aivan ilmoitetun vetoinen - ainakaan jos tankaa pistooli pohjassa ja kolme naksua. Tankkaatko itse pistoolia keventäen, vai saatko ihan normaalilla tyylillä mahtumaan yli ilmoitetun? Automerkeissä on varmasti eroja.Pöh, jos mittarilla ei mene vähintään sen tankin virallista tilavuutta on menty aivan liian aikaisin tankkaamaan.
Tankkaan aina D pisteellä, eli suurpainemittarilla vielä, mutta tosin pikkupistoolilla, kun se iso pistooli ei mahdu. Ekan naksun jälkeen odotan että kurlaa täyttöputkesta ilman, sitten täysillä seuraavaan naksuun, ja sen jälkeen yleensä seuraavaan tasalitraan. Joskus kokeilin, niin tuon mun tavallisen metodin lisäksi sinne saa n. litran houkuteltua vielä ylimääräistä, niin että se on lopulta niin täynnä että naftan pinta näkyy. Kyllä se ekakin naksu tulee joskus vasta sen virallisen 69l litran jälkeen.Tojolla bensavalo ja range on ylivarovainen. Tankin koko toisaalta ei välttämättä ole aivan ilmoitetun vetoinen - ainakaan jos tankaa pistooli pohjassa ja kolme naksua. Tankkaatko itse pistoolia keventäen, vai saatko ihan normaalilla tyylillä mahtumaan yli ilmoitetun? Automerkeissä on varmasti eroja.
Luulisi että tuollaisella ajoprofiililla olisi kannattanut jo laittaa täyssähkö. Ja mitähän lie mahtaa tuo bensamotti tykätä noin vähästä käytöstä?7002 km on päässyt parhaimmillaan tankillisella. Tosin tankkasin vain 38,02 L, vaikka tankki on 55 L. Tällä hetkellä näyttää 50 000 km jälkeen kulutukseksi 0,9 L/100 km. RAV4 Plugari hybridi siis alla ja sähkönkulutus ollut 20,1 kWh/100 km. Sähköajon osuus 88 % ajomatkasta, joten todellinen kulutus on (17,7 kWh + 0,9 L)/100 km. Tämä siis koko vuoden ympäri lukema. Kohtuu kulutuksella pääsee omasta mielestä ja autolla pystyy oikeasti ajamaan myös sähköisesti, kun tehoa sähkölle on luokkaa 120 kW ja neliveto aina päällä tarpeeseen ilman eri käskyä. Rangea tosin pääsee nyt kylmettyä enää 50-60 km haarukassa, vaikka näyttääkin 90 km luokkaa latauksen jälkeen. Tuossa viimeiset n 20 000 km ajelut.![]()
Jaa a. Miten sitten kullakin. RAV4 WLTP kulutukseksi on mainttu tuo 0,9 L/km ja verotkin on maksettu sen mukaan, joten kartalla ollaan omalla kohdalla. En kattonu koskaan entisellä tavallisella RAV4 hybridillä mitään kilometrejä siitä, että kuinka paljon on moottori sammuksissa ja se meni vaihtoon 5,3 L/100 km lukemalla 27 tkm ajettuna. Sähköautoja ei ollut juurikaan edes saatavilla 3 vuotta sitten, eikä omasta mielestä tilanne ole vieläkään ihan ideaali. Tuli vaihdettua just 3:s auto vanhempaa mallia RAV4, jolla oli ajeltu 3500-5500 km/vuosi ja aivan loistavassa kunnossa, vaikka ikää jo 11 vuotta. Omalla ajolla siis n25 tkm/ vuosi ajetaan n 5000 km/vuosi bensalla.Luulisi että tuollaisella ajoprofiililla olisi kannattanut jo laittaa täyssähkö. Ja mitähän lie mahtaa tuo bensamotti tykätä noin vähästä käytöstä?
Omassa 2022 4x4 täyshybridi Kugassa nyt mittarissa 19tkm ja siitä menty bensakone sammuksissa 4700km. Kokonaiskulutus 5.6l/100km.
montako RAVis tai autoa sulla on? Viestistä saa käsityksenJaa a. Miten sitten kullakin. RAV4 WLTP kulutukseksi on mainttu tuo 0,9 L/km ja verotkin on maksettu sen mukaan, joten kartalla ollaan omalla kohdalla. En kattonu koskaan entisellä tavallisella RAV4 hybridillä mitään kilometrejä siitä, että kuinka paljon on moottori sammuksissa ja se meni vaihtoon 5,3 L/100 km lukemalla 27 tkm ajettuna. Sähköautoja ei ollut juurikaan edes saatavilla 3 vuotta sitten, eikä omasta mielestä tilanne ole vieläkään ihan ideaali. Tuli vaihdettua just 3:s auto vanhempaa mallia RAV4, jolla oli ajeltu 3500-5500 km/vuosi ja aivan loistavassa kunnossa, vaikka ikää jo 11 vuotta. Omalla ajolla siis n25 tkm/ vuosi ajetaan n 5000 km/vuosi bensalla.
RAV4 samalla 2,5 L moottorilla kuluttaa 2 L/100 km enemmän bensaa, kuin hybridiversiona. Hybridi lisäksi tehokkaampi. Vaihdoin 2019 mallin hybridin Plug in hybridiin. Toinen RAV4 on 2011 mallia, kuten se oli ennenkin. Vähän ajettuja RAV4:sia joutuu ettimään jonkun aikaa, että tulee vastaan, mutta kyllä niin taas onnistui senkin kanssa. Kulutus sen kanssa tuppaa kyllä olemaan 8 L/100 km luokkaa ja aika mato se on kiihtymään. Eli kulutus pyörii samassa, kuin Land Cruiserilla dieselinä. Toisen RAV4:en lyhyin öljynvaihtoväli ollut 4300 km ja loput niin, että yksi vaihtoväli venähtänyt hieman alle 8000 km.montako RAVis tai autoa sulla on? Viestistä saa käsityksen
1) joku RAV vaidettu pois 27tkm ajettuna eli lähes uutena - jos tuo 25tkm/v täsmää
2) joku 11v vanha RAV 45tkm on vaihdettu käyttöön
anyways, tommoseen autoon hybridi sopii kuin nenä päähän. Toyota on aina osannut tehdä kestävän mutta vitusti kuluttavan motin. Hybridillä päästöt ja auto&ajoneuvovero putoaa ”nolliin”, jolloin ainoa häviäjä on valtio vaikka ajaisi fossiilisells koko ajan.
Oikeastaan jokaine hybridi on win-win verojen takia. Mitään järkeä ostaa ”vastaavaa” puhdasta polttomoottoria kun pitkään mikä tahansa vastaava hybrid ollut halvempi verot huomioiden.