Autosi polttoaineen kulutus

Tuli mielenkiinnosta mitattua 1200 nappisilmäladan kulutus, kun sitä aina kauhistellaan. Seka-ajoa 40-100kmh 7.8l/100km. Ei paha. :D
Eipä sitä tuon enempää kuluttanut myöskään Volvo 240, joka on jotenkin bensasyöpön maineessa. Oleellista toki on, että kyseessä oli nusuin 2 litran versio(siis loppuaikojen malleista) ja alkuvaiheessa suht ehjä auto. Kaasutinversio b200k tosin - käsittääkseni suihkutusmoottori olisi noissakin hieman taloudellisempi.

Joidenkin autojen kulutus huoltamattomina paskoina nousee yleisemmin ja enemmän kuin toisten. Esimerkiksi juuri noissa takavetovolvoissa oli mutuni mukaan vanhemmiten kaikenlaisilla jormilla mahdollisimman laahaavat jarrut, kaasari aivan säätämättä ja mieluiten rikki plus ehkä bonuksena helvetin luistava automaatti. Suuri kulutushan ei ole ihme jos riittää että auto liikkuu ja ehkä menee kyylänkonstein rimaa hipoen vuosikatsastuksesta läpi.
 
Eipä sitä tuon enempää kuluttanut myöskään Volvo 240, joka on jotenkin bensasyöpön maineessa. Oleellista toki on, että kyseessä oli nusuin 2 litran versio(siis loppuaikojen malleista) ja alkuvaiheessa suht ehjä auto. Kaasutinversio b200k tosin - käsittääkseni suihkutusmoottori olisi noissakin hieman taloudellisempi.

Joidenkin autojen kulutus huoltamattomina paskoina nousee yleisemmin ja enemmän kuin toisten. Esimerkiksi juuri noissa takavetovolvoissa oli mutuni mukaan vanhemmiten kaikenlaisilla jormilla mahdollisimman laahaavat jarrut, kaasari aivan säätämättä ja mieluiten rikki plus ehkä bonuksena helvetin luistava automaatti. Suuri kulutushan ei ole ihme jos riittää että auto liikkuu ja ehkä menee kyylänkonstein rimaa hipoen vuosikatsastuksesta läpi.
Tuo b200k on varmaan se kaikkein taloudellisin, tai ainakin oikealla ajotyylilla se pieniruokaisin, mutta suurin syy volvojen isoruokaisen auton maineeseen lienee ollut se että ne käyttivät pitkään muuttuvakurkkkuista kaasaria joka piti säännöllisesti säätää. Ja kun sitä ei säädetty alkoi mennä bensaa. Volvon moottori itsessään käy ihan siististi vaikka seos olisi aivan järjettömän rikas.

Toinen syy oli myös se että volvot olivat suhteellisen edullisia, niitä verrattiin usein pykälää pienempiin tai ainakin kevyempiin autoihin.
 
Polo GTI:n 2.0 TSI 200hp/320nm

Paras mitä saanut matka-ajossa on 4,9l/100km. Normaalit työajot ja kauppareissut taajamassa on siinä 7-8l/100km. 98E5:sta olen tankannut
 
Tällä tankilla ajotietokone näytti 5.5L/100km ja laskin itse 7,3L/100. Mikäköhän tuota vaivaa? Kyseessä siis i20 bensavapari manuaalina. En ymmärrä tuota kolmanneksen isompaa oikeaa kulutusta :hmm:

Kävin tällä viikolla uudestaan tankilla(joo tarvii käydä 1,5kk välein tankilla :D). Ajotietokone sanoi 5.3 ja excel saman. Eli älytön lasku tullut kulutukseen. Nyt on tietysti ollut 2,6bar kesärenkaat+uusi ilmansuodatin. Voisiko nämä selittää jotain? Vanha suodatin oli aika pölyinen ja jotain havunneulasiakin siellä oli :hmm: Tosi vähän tulee vuodessa ajoa ja 2v vasta omistanut tämän. En tiedä milloin viimeksi vaihdettu ilmansuodatin. 2v välein pitäisi manuaalin mukaan, mutta tiedä sitten milloin oikeasti viimeksi vaihdettu. Muutenkin aika pölyinen/havuinen kaupunkiympäristö(Pohjois-Hki) niin pitäisiköhän vaihtaa jopa kerran vuodessa se suodatin?
 
Ajopätkät ovat nyt lyhentyneet viime vuosilta. Nyt ei enää ajella päivittäin muutamien kilsojen motaripätkiä, vaan vain muutamien kilsojen pätkiä jonossa valoista valoihin joissa moottori ehtii vaivoin lämmetä käyttölämpötilaan matkojen lopulla. Tämä on nostanut ajotietokoneen näyttämää keskikulutusta 15 litrasta 17,5 litraan satasella. Satunnaiset satojen kilsojen maantiejot menee alle 10 litraa satasella.
 
Kävin tällä viikolla uudestaan tankilla(joo tarvii käydä 1,5kk välein tankilla :D). Ajotietokone sanoi 5.3 ja excel saman. Eli älytön lasku tullut kulutukseen. Nyt on tietysti ollut 2,6bar kesärenkaat+uusi ilmansuodatin. Voisiko nämä selittää jotain? Vanha suodatin oli aika pölyinen ja jotain havunneulasiakin siellä oli :hmm: Tosi vähän tulee vuodessa ajoa ja 2v vasta omistanut tämän. En tiedä milloin viimeksi vaihdettu ilmansuodatin. 2v välein pitäisi manuaalin mukaan, mutta tiedä sitten milloin oikeasti viimeksi vaihdettu. Muutenkin aika pölyinen/havuinen kaupunkiympäristö(Pohjois-Hki) niin pitäisiköhän vaihtaa jopa kerran vuodessa se suodatin?
Kyllähän se imuilmansuodatin kuuluisi vaihtaa vuosihuollossa viimeistään. Myös sytytystulppien kunto vaikuttaa kulutukseen. Huollettuna vehkeet toimii optimaalisesti.
 
Kyllähän se imuilmansuodatin kuuluisi vaihtaa vuosihuollossa viimeistään. Myös sytytystulppien kunto vaikuttaa kulutukseen. Huollettuna vehkeet toimii optimaalisesti.
Mulla on seuraavassa A180 määräaikaishuollossa edessä tulppien vaihto. Nyt vie mökkireissuilla tollaset 5,8 l/100 km, osa matkasta motaria. Talvella en ole ehtinyt tuolla vielä körötellä, eikä se seuraava huolto ole vielä tämän vuoden puolella edessä. Mutta seuraillaan.
 
Toyota Land cruiserilla 2,8 L pissiksellä Kankaanpäästä Tampereen kautta Hki ja suhailua Hyvinkää Hki alueella. N 50% ajosta motaria ja 500 km matkaa suksiboxi katolla. Land cruiserin kusilingolla ja pelkästään MY dieseliä tankattu yli 120 000 km ajan. Kulutus näytti 7,6 L/100 km ja mittari valehtelee 0,2 L/100 km yleensä. Joku tankkaus mennyt ihan näyttämän osoittamanakin.
 
Toyota Land cruiserilla 2,8 L pissiksellä Kankaanpäästä Tampereen kautta Hki ja suhailua Hyvinkää Hki alueella. N 50% ajosta motaria ja 500 km matkaa suksiboxi katolla. Land cruiserin kusilingolla ja pelkästään MY dieseliä tankattu yli 120 000 km ajan. Kulutus näytti 7,6 L/100 km ja mittari valehtelee 0,2 L/100 km yleensä. Joku tankkaus mennyt ihan näyttämän osoittamanakin.
Aika hyvin, mikä on taajamakulutus? Nouseeko paljon? Vetokykyä tuossa on kai järkyttävästi? :)
 
Toyota Proace 2018 automaatti, vaaka näyttää n. 2800kg, ajotietokone sanoo 3000km keskikulutukseksi nyt 6,1l/100km, tankatusta laskemalla 0,1l enemmän, näin "lämmityskauden" ulkopuolella. Nesteen D-pisteellä tankattu aina.
 
BMW 435i xdrive automaatti, eli 3 litran bensaturbo.
Maantiellä pääsee 6.5-8l/100km tasoon, riippuen nopeusrajoituksista.

Kaupungissa vie 10-14l/100km väliin.
 
Aika hyvin, mikä on taajamakulutus? Nouseeko paljon? Vetokykyä tuossa on kai järkyttävästi? :)
Pyrin kyllä ajamaan taajamassa lähinnä RAV4 plugarilla. Sillä näyttää nyt sähkönkulutus 20,5 kWh/100 km lukemaa ja bensankulutus 1,1 L/100 km. Sillä on ajettu 40 000 km, eikä kumpaakaan lukemaa ole koskaan nollattu. Viimeisen kuukauden kulutus bensaa on 1,0 L/100 km ja RAV4 näyttää tuon oikein.
Kusiruisku on kyllä varsin taloudellinen ajella ja aikaisemmin samaa matkaa, mutta Hki Lappeenranta jotain 700 km meni kyllä pienemmällä, kuin tuo 7,6 L/100 km. Silloinkin oli suksiboksi katolla ja auto täynnä. En pysty erottelemaan tarkkaan noita taajamia erilleen, mutta yleisesti tankataan joko 7, tai 8 alkuisella numerolla. Peräkärryn veto edes muutaman kymmentä kilometriä vie mielenkiinnon koko seuraamiseen. Ja talvi on, mitä on kulloinkin.
RAV4 plugarin range näyttää lataukseen jälkeen tällä hetkellä nyt tältä. Nuo luvut pysähtyy molemmat lukemaan 95 km, eikä enempää näyttöön sitten tule. Ensin jämähtää ylempi ja myöhemmin myös alempi. Eihän tuolla nyt noita luvattuja pääse, mutta aika hyvin tulee sähköllä ajettua. Tammikuussakin meni bensaa vain 0,3 L/100 km. Lämpimästä tallista on mukava lähteä arkiajoihin.
2F95C028-CB2A-431F-A667-58C85E156BF9.png
 
Viimeksi muokattu:
-09 Citroen c5 2.0hdi 100kw, 6v manuaali
Kotoa mökille maantieajoa, tankilla tripin nollaus. Cruisessa rajoitus +10km/h jos oli mahdollista. Usein oli hitaampaa edessä possujonoilemassa eikä tuon citikan tehot kannusta ohittamaan letkoja. Ajotietokone valehtelee sen 0,3
DSC_0507_1.JPG
 
Nyt kun polttoaine maksaa mitä maksaa niin kuinkas moni on alkanut seuraamaan ja kiinnittämään enemmän huomiota taloudellisempaan ajamiseen? Tuli heitettyä n. 35km mittainen "vakiolenkki" millä 1.2 130 puretech on tyypillisesti imassut ~4,3/100km. Nyt kelien salliessa ajelin ikkunat auki(ilmastointi pois päältä) niin ajotietokone näytti lopuksi 3,8/100km. Ei siinä, että alkaisin enemmän harrastamaan, mutta aikamoinen vaikutus kun tieosuudet oli lähinnä 30-60 nopeusalueilla.
 
Nyt kun polttoaine maksaa mitä maksaa niin kuinkas moni on alkanut seuraamaan ja kiinnittämään enemmän huomiota taloudellisempaan ajamiseen? Tuli heitettyä n. 35km mittainen "vakiolenkki" millä 1.2 130 puretech on tyypillisesti imassut ~4,3/100km. Nyt kelien salliessa ajelin ikkunat auki(ilmastointi pois päältä) niin ajotietokone näytti lopuksi 3,8/100km. Ei siinä, että alkaisin enemmän harrastamaan, mutta aikamoinen vaikutus kun tieosuudet oli lähinnä 30-60 nopeusalueilla.

Helsinki-Turku väliä nyt kesärajoitusten aikaan vähintään kerran viikkoon suhanneena sanoisin, että aika moni. 120 GPS-nopeutta vakkarissa saa jatkuvasti ohitella henkilöautoja kun aiemmin ohittelut oli käytännössä rekkoja / linja-autoja ja satunnaisia sunnuntaiajelijoita.

Ihan järkeväähän tuo sinänsä on koska monessa autossa kulutus nousee esim. 100km/h -> 120km/h merkittävästi, nyt vain alkanut pistää silmään enemmissä määrin. Aiemminkin olisi säästänyt tällä, mutta kummasti nyt 2,5 euron litrahinnalla alkaa vasta ihmisiä kiinnostamaan.

Suurin ilmastoteko valtiolta olisi laittaa 100km/h rajoitus kesät talvet moottoriteille. Itse pyrin ajamaan taloudellisesti aina, mutta ajan silti diesel-autollani rajoituksen mukaan - omassa autossa kulutuksen kasvu on marginaalinen. Paras taloudellinen ajo on tietysti se, että jättää turhat ajot ajamatta :D
 
Itse pidän motarilla vauhdin haarukassa 110-120 km/h ajaen mahdollisimman taloudellisesti, eilen ajoin 105 km pätkän josta 70 km motaria 4,0 l/100km kulutuksella. Nyt lämpimillä keleillä kulutus on liikkunut 3,8-4,8l/100km tasolla. Auto yhä sama kuin ennen eli Seat Leon ST 1.0TSI DSG.
 
Nyt kun polttoaine maksaa mitä maksaa niin kuinkas moni on alkanut seuraamaan ja kiinnittämään enemmän huomiota taloudellisempaan ajamiseen? Tuli heitettyä n. 35km mittainen "vakiolenkki" millä 1.2 130 puretech on tyypillisesti imassut ~4,3/100km. Nyt kelien salliessa ajelin ikkunat auki(ilmastointi pois päältä) niin ajotietokone näytti lopuksi 3,8/100km. Ei siinä, että alkaisin enemmän harrastamaan, mutta aikamoinen vaikutus kun tieosuudet oli lähinnä 30-60 nopeusalueilla.

Pakulla olen laskenut nopeuden 100km/h -> 80-85, kulutus tippuu dashcommandin mukaan 8,5 -> 7 litraan, ja melutaso samaa tahtia. Riippuu toki liikenteestä kehtaako körötellä, jos paljon liikennettä niin ajelen liikennevirran mukana. Ja rekkoja, jos alkaa ilmestymään peiliin niin nostan nopeuden sinne 90km/h tuntumaan etteivät joudu ainakaan minun takia hidastamaan. Citikalla en ole ajotapoja muuttanut, enkä siinä ole ilmastoinnin vaikutusta testannut.
 
Fiesta ST MK8 235hv/380nm.

Alimmillaan päässyt 400km matkan 5.3L/100km kun ajaa maantieajoa vakkarilla 90km/h.

Kesällä sekalaisessa ajossa ~6L/100km ja talvella voi nähdä jopa 7,5L/100km jos ajelee lyhyttä ajoa ja nurkkapyöritystä.

Nopeudella on kyllä iso vaikutus. Jos tiputtaa 100+ nopeudet matka-ajossa tuonne 90km/h tuntumaan niin säästää sen 1L/100km. Näillä bensan hinnoilla tulee muutamalle minuutille paljon hintaa.
 
Paroni menny seka-ajossa nyt kesäaikaan 7,5L kulutuksella, pelkkä rauhallinen matka-ajo on 6,7L.
-86 Hiace menee seko-ajossa 8-8,5L. Matkassa 7L.
Craisu-wanhuksella on joku ihme pihimoodi päällänsä ku silläki pääsee 50€ tankkauksella 130km nurkille seka-ajoa. Melkein ilmasta ajoa jo.. :rofl:
 
Onko kukaan seurannut onko ajotiloilla oikeasti vaikutusta polttoaineen kulutukseen? Tarkotan näitä Eco, Comfort ja Sport tiloja. Itsellä ei ainakaan kovin isoja vaikutuksia ole vaikka köröttelisi Eco modella. Riippuu kaiketi vähän omasta ajotyylistä.. Automerkin sovelluksesta olen seurannut kulutuksia ajotilojen välillä.
 
Onko kukaan seurannut onko ajotiloilla oikeasti vaikutusta polttoaineen kulutukseen? Tarkotan näitä Eco, Comfort ja Sport tiloja. Itsellä ei ainakaan kovin isoja vaikutuksia ole vaikka köröttelisi Eco modella. Riippuu kaiketi vähän omasta ajotyylistä.. Automerkin sovelluksesta olen seurannut kulutuksia ajotilojen välillä.

Kyllä mun mielestä on, ainakin että ecolla menee napsun vähemmällä. Sportilla ei tuu ajettua oikiastaan ikinä, pörisyttää konetta turhanpäiten matka-ajossa ilman mainittavaa suorituskykyetua comforttiin verrattuna. Ecolla mukavempi ajaakin siinä mielessä, että rauhallisemmin reagoi kaasupolkimen liikkeisiin, kaupunkiajossa hyvä. Diesel (automaatti) bemarista nämä kokemukset.

Edit. Kulutukset fueliosta 41tkm matkalta: keski 5.8, alin 4.94 ja korkein 7.18

Auto siis BMW 520d F11 b47-koneella
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki-Turku väliä nyt kesärajoitusten aikaan vähintään kerran viikkoon suhanneena sanoisin, että aika moni. 120 GPS-nopeutta vakkarissa saa jatkuvasti ohitella henkilöautoja kun aiemmin ohittelut oli käytännössä rekkoja / linja-autoja ja satunnaisia sunnuntaiajelijoita.

Ihan järkeväähän tuo sinänsä on koska monessa autossa kulutus nousee esim. 100km/h -> 120km/h merkittävästi, nyt vain alkanut pistää silmään enemmissä määrin. Aiemminkin olisi säästänyt tällä, mutta kummasti nyt 2,5 euron litrahinnalla alkaa vasta ihmisiä kiinnostamaan.

Suurin ilmastoteko valtiolta olisi laittaa 100km/h rajoitus kesät talvet moottoriteille. Itse pyrin ajamaan taloudellisesti aina, mutta ajan silti diesel-autollani rajoituksen mukaan - omassa autossa kulutuksen kasvu on marginaalinen. Paras taloudellinen ajo on tietysti se, että jättää turhat ajot ajamatta :D
Joo ja vielä fiksumpi kun valitsee autonsa oikeesti tarpeensa mukaan. Kyseessähän on vain siirtymäväline.
 
Discolla käväsin 180km reissun ja yllätyin positiivisesti, tietokone näytti 7,2l/100km. Toki se valehtelee jonku verran mutta ei ole noin alhasia numeroita vielä näkyny. Haastoin kyllä itteäni säästeliääseen ajoon jopa siinä määrin että AC:n otin pois päältä ko ei niin lämmin päivä ollu. Keskinopeus oli kuitenki yli 90kmh, matka-ajoa enimmäkseen, taajama-ajoa tuli ehkä 10 kilsaa. Normaalisti se on 9,5-11 tuo kulutus. Aika helppo on ajotavalla vaikuttaa kyllä kulutukseen tuommosella laatikolla. 2010 Discovery 4, 3 litrasella dieselillä siis kyseessä.
 
Skoda Octavia 1.6 TDI -12 keskikulutus n 5.5l

Kilometrejä tulee reilu 10tkm vuodessa nykyisillään niin bensa olisi parempi mutta auton jälleenmyyntiarvo on niin mitätön ettei viitsi vaihtaa.
 
Fiesta MHEV 1.0 vm. 2021. Talvella seka-ajossa 5l, kesäkelissä 4.8l. Matkassa pääsee alle 4l.
 
Skoda Octavia 1.6 TDI -12 keskikulutus n 5.5l

Kilometrejä tulee reilu 10tkm vuodessa nykyisillään niin bensa olisi parempi mutta auton jälleenmyyntiarvo on niin mitätön ettei viitsi vaihtaa.
Eikö tuo nyt menisi vastaavan ikäisellä bensa octavialla noilla kilometreillä aikalailla samoihin kustannuksiin. Ne bensavehkeet kun tuppaa kuluttamaan enemmän. Veikkaisin jotta vastaavan bensamallin keskikulutus on luokkaa 7 l/100km. Kaupunkiajoa jos tulee, niin kulutus nousee bensalla vielä reilummin kuin dieselillä.
 
Eikö tuo nyt menisi vastaavan ikäisellä bensa octavialla noilla kilometreillä aikalailla samoihin kustannuksiin. Ne bensavehkeet kun tuppaa kuluttamaan enemmän. Veikkaisin jotta vastaavan bensamallin keskikulutus on luokkaa 7 l/100km. Kaupunkiajoa jos tulee, niin kulutus nousee bensalla vielä reilummin kuin dieselillä.

Juuri näin asian ajattelen. Kokeilin 2 vuotta sitten vaihtaa bensaan mutta ilman välirahoja olisi pitänyt ottaa tilalle 3-4 vuotta vanhempi auto.
 
Yllättävän moni ihminen kuvittelee että ainoa tapa ajaa taloudellisesti on ajaa oikein hitaasti, eivätkä tajua että sillä omalla ajotavallaan lisäävät kukutusta useammalla lirtalla ihan samalla nopeudella.

Ihan järkeväähän tuo sinänsä on koska monessa autossa kulutus nousee esim. 100km/h -> 120km/h merkittävästi, nyt vain alkanut pistää silmään enemmissä määrin. Aiemminkin olisi säästänyt tällä, mutta kummasti nyt 2,5 euron litrahinnalla alkaa vasta ihmisiä kiinnostamaan.

No tuo 2,5e/l alkaa oikeasti olemaan jo se kipuraja. Eihän ihmiset sille hinnalle mitään voi, mutta kulutukseen voi vähän vaikuttaa. Harva tuolla kuitenkaan ihan turhan takia ajelulla enää on.
 
Yllättävän moni ihminen kuvittelee että ainoa tapa ajaa taloudellisesti on ajaa oikein hitaasti, eivätkä tajua että sillä omalla ajotavallaan lisäävät kukutusta useammalla lirtalla ihan samalla nopeudella.



No tuo 2,5e/l alkaa oikeasti olemaan jo se kipuraja. Eihän ihmiset sille hinnalle mitään voi, mutta kulutukseen voi vähän vaikuttaa. Harva tuolla kuitenkaan ihan turhan takia ajelulla enää on.

Mikä on se ajotapa, joka lisää kulutusta useita litroja?
 
Kolmisen vuotta pian ja 100tkm. Karkeasti; jos alkaa kasilla niin pelkällä autolla ajoa. Jos ysillä niin kärry perässä ainakin osan aikaan. Epämääräiset piikit erikoistilanteita kuten vene tai iso traileri perässä, kaupunkiajoa talvella yms.

Viime tankkauksen yritinkin pihistellä vähän aktiivisemmin ja näköjään alhaisin lukema kellotettu. Tässäkin on vähän kärryn vetoa ja kaupunkia (ehkä 20%) mutta pääosin maantieajoa pelkällä autolla. Näillä hinnoilla pitää alkaa hölläämään kaasujalkaa.

Jos on tarjolla (käytetty) neliveto sähköauto jolla voi vetää min 2000kg ja tällä kuormalla sanotaanko vähintään 300km per lataus olosuhteista riippumatta ja hinta ~20k€ niin menen äkkiä kaupoille. Ehkä 10 vuoden päästä?

Ml kulutus.png
 
VW Passat B7 2011 1.6 TDI Sedan

Pitkässä matka-ajossa kulutus asettuu yleensä 4 - 4.5 litran välille riippuen esimerkiksi siitä, pauhaako ilmastointi helteillä täysillä, vai onko matkalla vaikka moottoritietä 120-rajoituksella. Pitkän, useiden tuhansien kilometrien aikainen keskikulutus asettuu itsellä oikeastaan aina lopulta lukemaan 5.4 l /100km. Pätkäajo, kesällä ilmastointi, kylmillä keleillä 1kw lämpövastus kennossa ja kylmäkäynnistykset nostavat keskikulutusta reippaasti. Esimerkiksi talvella koulumatkalla mittasin lämpövastuksen lisänneen tasan litran verran kulutusta. Maantiellä voi päästä kolmosella alkaviinkin lukuihin, mutta vaatii jo vähän yrittämistä. Pari kertaa saanut maantielenkin jälkeen keskikulutukseksi 3.6 litraa satasella.

Nuo ovat ajotietokoneen lukemia. Mittasin äskettäin reissun jälkeen tankillisen kulutuksen 4.43 l/100km, kun ajotietokone näytti 4.6 l/100km. Eli kenties ylemmistä luvuista voi vielä poistaa pari desiä.
 
Aika pitkään kesti ennenkuin kulutus putosi RAV4 plugarilla viralliseen WLTP lukemaan omissa ajoissa. Auto siis alle ja ajoon 7.9.2020 ja nyt on 40 000 km ajettu. Viimeinen vuosi näyttää nyt siis 1,0 L/100 km lukemaa ja tuo tammikuun 0,3 L/100 km on edelleen pienin kk kulutus.
Land cruiserin tankkaus viimeksi näytti autossa 7,6 L/100 km ja tankkaus 7,8 L/100 km. Hyvin pysyy kurissa sekin jos ei peräkärryä tartte vedellä.
 

Liitteet

  • 6E608702-57F5-4B34-81D5-2CE09A027FCC.png
    6E608702-57F5-4B34-81D5-2CE09A027FCC.png
    385,6 KB · Luettu: 14
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan seurannut onko ajotiloilla oikeasti vaikutusta polttoaineen kulutukseen? Tarkotan näitä Eco, Comfort ja Sport tiloja. Itsellä ei ainakaan kovin isoja vaikutuksia ole vaikka köröttelisi Eco modella. Riippuu kaiketi vähän omasta ajotyylistä.. Automerkin sovelluksesta olen seurannut kulutuksia ajotilojen välillä.

Ei kai noilla mitään suuria eroja saa aikaan, lähinnä "pisaralla pidemmälle" -tyyppistä, enemmänkin psykologista / ideologista vaikutusta. Monissa plugareissa nuo kaiketi vaikuttaa ihan fyysisestikin, ainakin bemarilla "ECO PRO" -moodissa, kuljettajan nostaessa jalan kaasupolkimelta järjestelmä "decouplaa" moottorin muusta voimansiirrosta eli auto rullaa ikään kuin vaihde vapaalla & moottori sammutettuna (automaattivaihteisto). Vs. tavallinen "moottorijarrutus" eli aina kun et paina kaasua -> moottori jarruttaa. TAI manuaalivaihteisissa autoissa kytkimen painaminen -> moottori pysyy silti käynnissä.

Samoin bemarilla ECO PRO -moodi vähentää ilmastoinnin & penkinlämmittimien (ym.) tehoa / virrankulutusta kuin myös auton ajovalojen tehoa / virrankulutusta. Tottakai muun liikenteen ja sääolosuhteiden mukaan. Näin siis ainakin G12-mallin 7-sarjalaisessa.

Oikeastaan omat, vuosikausia vanhat ... "pihistelykeinot" ovat seuraavat:

-Käytän lohkolämmitintä & sisätilalämppäriä syksy-talvi-kevät ihan 7-10 lämpöasteeseen saakka. Jos sillä ei säästä polttoainetta kuin 0,01dl niin sillä saa ikkunat huuruttomiksi & ohjaamon miellyttävän lämpöiseksi -> sisältä huuruisia ikkunoita ei tarvitse "kuivata" ilmastointia käyttämällä -> säätyy polttoainetta myös tuon kautta.
-En käytä ilmastointia ennen kuin siltä tuntuu. Esimerkiksi nyt keväällä 2022 laitoin ilmastoinnin päälle ekaa kertaa vasta toukokuun loppupuolella. Mielestäni 10-15 asteen ulkolämpötilat eivät vaadi sen käyttöä, ellei sitten auto seiso koko päivää keväisessä auringonpaisteessa. Mutta kesäisinkin kytken sen pois päältä esimerkiksi aamuisin ja iltaisin, eli kun ulkolämpötilat eivät sitä vaadi. Pikkujuttuja mutta aivan varmasti pienentää kulutusta.
-Ennakoin todella paljon & luen liikennettä pitkälle eteenpäin. Jokapaikassa, ihan kokoajan. Keskityn auton ajamiseen, liikenteeseen - en kännyköihin tai tietoviihdesysteemeihin. Mutta en valuttele liikennevaloihin muuta liikennettä jumittaen, toisin kuin aivan liian monet tahvot.
-Rengaspaineet olen aina pitänyt "täyden kuorman paineissa" ja seuraan niitä muutenkin.
-Ajotapa ripeä mutta joustava. Ajan esimerkiksi pk-seudun kehäteillä helposti 15-20km/h yli rajoituksen, kelin, liikennemäärän, vuorokauden ajan ym. mukaan. Taajamissa +5 eli mittariheiton verran. Eli en ajele millään tavalla verkkaisesti, "pisaralla pisimmälle" -asenteella vaan kulutussäästö tulee muualta.

Yllä mainituilla, simppeleillä keinoilla olen päässyt jokaikisellä rottelollani alle valmistajan ilmoittaman, virallisen "EU-kulutuksen". Ihan japanilaisista 2000-luvun "ralliautoista" alkaen, 90-luvun käyttöromujeni kautta, päättyen Porschen ja Ferrarin kaltaisiin erikoisautoihin.
 
Sain lopulta ensimmäisen bensatankillisenkin ajettua, ihan tarkoituksella tyhjäksi etteivät happane tankkiin.

Audi A4 2017 g-tron, 4.36kg CNG + 0.23l E98/100km, reilun 7000km otannalla. Jos ei kaasun hintatasosta ole käsitystä niin tuo 4.4kg vastaa noin 3.1l E95:sta tämän päivän hinnoilla.

Kaasunkulutuksen seurannassa on omia pieniä erikoisuuksiaan, kuten se että tiheys muuttuu ~30% -25 ja +25C välillä, eli talvella saa paljon enemmän tankkiin kuin kesällä ja itse tankkauskin jää välillä vajaaksi jos kompura ei jaksa puristaa 200bariin saakka.
 
Ei kai noilla mitään suuria eroja saa aikaan, lähinnä "pisaralla pidemmälle" -tyyppistä, enemmänkin psykologista / ideologista vaikutusta. Monissa plugareissa nuo kaiketi vaikuttaa ihan fyysisestikin, ainakin bemarilla "ECO PRO" -moodissa, kuljettajan nostaessa jalan kaasupolkimelta järjestelmä "decouplaa" moottorin muusta voimansiirrosta eli auto rullaa ikään kuin vaihde vapaalla & moottori sammutettuna (automaattivaihteisto). Vs. tavallinen "moottorijarrutus" eli aina kun et paina kaasua -> moottori jarruttaa. TAI manuaalivaihteisissa autoissa kytkimen painaminen -> moottori pysyy silti käynnissä.

Samoin bemarilla ECO PRO -moodi vähentää ilmastoinnin & penkinlämmittimien (ym.) tehoa / virrankulutusta kuin myös auton ajovalojen tehoa / virrankulutusta. Tottakai muun liikenteen ja sääolosuhteiden mukaan. Näin siis ainakin G12-mallin 7-sarjalaisessa.

Oikeastaan omat, vuosikausia vanhat ... "pihistelykeinot" ovat seuraavat:

-Käytän lohkolämmitintä & sisätilalämppäriä syksy-talvi-kevät ihan 7-10 lämpöasteeseen saakka. Jos sillä ei säästä polttoainetta kuin 0,01dl niin sillä saa ikkunat huuruttomiksi & ohjaamon miellyttävän lämpöiseksi -> sisältä huuruisia ikkunoita ei tarvitse "kuivata" ilmastointia käyttämällä -> säätyy polttoainetta myös tuon kautta.
-En käytä ilmastointia ennen kuin siltä tuntuu. Esimerkiksi nyt keväällä 2022 laitoin ilmastoinnin päälle ekaa kertaa vasta toukokuun loppupuolella. Mielestäni 10-15 asteen ulkolämpötilat eivät vaadi sen käyttöä, ellei sitten auto seiso koko päivää keväisessä auringonpaisteessa. Mutta kesäisinkin kytken sen pois päältä esimerkiksi aamuisin ja iltaisin, eli kun ulkolämpötilat eivät sitä vaadi. Pikkujuttuja mutta aivan varmasti pienentää kulutusta.
-Ennakoin todella paljon & luen liikennettä pitkälle eteenpäin. Jokapaikassa, ihan kokoajan. Keskityn auton ajamiseen, liikenteeseen - en kännyköihin tai tietoviihdesysteemeihin. Mutta en valuttele liikennevaloihin muuta liikennettä jumittaen, toisin kuin aivan liian monet tahvot.
-Rengaspaineet olen aina pitänyt "täyden kuorman paineissa" ja seuraan niitä muutenkin.
-Ajotapa ripeä mutta joustava. Ajan esimerkiksi pk-seudun kehäteillä helposti 15-20km/h yli rajoituksen, kelin, liikennemäärän, vuorokauden ajan ym. mukaan. Taajamissa +5 eli mittariheiton verran. Eli en ajele millään tavalla verkkaisesti, "pisaralla pisimmälle" -asenteella vaan kulutussäästö tulee muualta.

Yllä mainituilla, simppeleillä keinoilla olen päässyt jokaikisellä rottelollani alle valmistajan ilmoittaman, virallisen "EU-kulutuksen". Ihan japanilaisista 2000-luvun "ralliautoista" alkaen, 90-luvun käyttöromujeni kautta, päättyen Porschen ja Ferrarin kaltaisiin erikoisautoihin.
Itse ihmettelin lomareissun paluumatkalla, kun näytti litran suurempaa kulutusta kuin mennessä niin vaimo oli laittanut ilmastoinnin LO -asentoon eli se sen kulutuksen nousun varmaan selittää, ilmankos niskaan tuntui vetoa :)
 
Autona Ford Fiesta vm. 2018, 100hp 1.0 bensa manuaali ja 65tkm mittarissa.

Viime viikonloppuisen n. 800km reissun päätteeksi mittasin 4.8l/100km (ajotietokone näytti 4.5), käytännössä pelkkää maantieajoa tavoitteellisilla mittarinopeuksilla 90-105km/h. Tankissa ysivitosta. Kyydissä kuljettajan lisäksi yksi matkustaja, molempien matkatavarat ja ensimmäisen 400km ajan noin 80kg ylimääräistä kuormaa. Ilmastoinnit sun muut normaalisti päällä kun hellettä piti.

Valmistaja taitaa ilmoittaa luokkaa 3.8l/100km tälle kuljettimelle :) Voi olla että siihen pääsisi pohjanmaan lakeuksilla jurnuttamalla 80kmh kuutosvaihteella (vaihteenvaihtoavustimen vision mukaisesti), jolloin moottorin kierrokset taitaa olla siellä epämiellyttävän 1600-1700rpm tienoilla.

Tässä autossa tuo matalilla kierroksilla kuuluva moottorin murina ja tärinä loppuu siinä 1900rpm tienoilla, ja kuutosvaihteella ajaessa nopeutta on noilla kierroksilla mittarin 90km/h. Tuon alle ajaessa tekee mieli pudottaa vaihdetta vitoselle ja uskoisin, että se alkaisi näkyä sitten kulutuksessa. Suomalaismaanteille tyypillisessä haitariletkassa ajaessa nopeus vaihtelee tyypillisesti siinä 70-90kmh välillä joten vaihdekeppiä saa siis todellakin vatkata.
 
Kevyesti laitettu BMW 335i ActiveHybrid 3, 425hp 523nm.
Kulutus Sportilla ysikasia 10.3L

Jos ajaisi kiltisti Eco Pro:lla, kulutus olisi noin 5.6L. Sitä vaan ei malta tehdä. Tämä menisi sähkölläkin pari kilsaa, ja lataa ajossa itsensä. Mikään vihreä auto ei siis ole kyseessä vaikka hybridi onkin, BMW halusi kokeilla miten hybriditekniikalla saisi 335i:n lisää tehoa.
 
A4 allroad B8,5 2.0 TDI. Pumpulta mitattu koko ajalta 7,27 L/100km, ajettu 22 000 km ennen kuin vaihdoin pois. Ajotietokone taisi näyttää 6,4.

Aika paljon sekalaista ajoa ja todella rankkaa Eberin käyttöä. Parhaimmillaan mennyt näemmä 4,44 L/100km, muutoin puhtaassa matka-ajossa tuollaista 6,0-6,5 L/100km. Vinkkinä asiaa pohtiville, ottakaa suosiolla se 3.0 TDI - saatte enemmän about samalla kulutuksella ;)
 
Mercedes glk 220 dieseli. Automaatti ja neliveto.
Nyt 3000km kesärenkailla ja tietokone sanoo 6,4l/100km
Empiirisen tutkimuksen mukaan suht hyvin kohdillaan. Ajettu normisti noin 10km/h yli rajoituksen mittarin mukaan.
Ollut kärrykin perässä ja päivän kulutus olikin sitten pari litraa lisää vaikka vauhtia ei.
Pienellä menee kun miettii että auto on kirveellä veistetty katumaasturi.
 
Vw Golf, 1.4 tsi vuodelta 2013.
Maantieajoa sisältäen motaria, ajettu rajoitus +10km/h mittarinopeutta. Kyydissä neljä matkustajaa ja kontti täynnä, ilmastointi ym.käytössä.
Mitattu kulutus 5,32 l/100km, ajotietokoneen mukaan 5,1 l/100km.
Ilman kuormaa ja "rauhallisemmin" ajamalla menee helposti alle 5 l/100km.
Ei sinänsä paha kulutus lähes kymmenen vuotta vanhalta ja yli 200tkm ajetulta bensa autolta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220712_092930_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20220712_092930_com.android.chrome.jpg
    252,1 KB · Luettu: 61
Oulun reissu heitettiin haisulla, eli -86 2.4D Hiace, 7,2L satkulle ~90kmh (gps mitattu) matkanopeudella. Ei huono 36v pakuwanhukselta.. :cool:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 405
Viestejä
4 511 458
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom