Onko kukaan seurannut onko ajotiloilla oikeasti vaikutusta polttoaineen kulutukseen? Tarkotan näitä Eco, Comfort ja Sport tiloja. Itsellä ei ainakaan kovin isoja vaikutuksia ole vaikka köröttelisi Eco modella. Riippuu kaiketi vähän omasta ajotyylistä.. Automerkin sovelluksesta olen seurannut kulutuksia ajotilojen välillä.
Ei kai noilla mitään suuria eroja saa aikaan, lähinnä "pisaralla pidemmälle" -tyyppistä, enemmänkin psykologista / ideologista vaikutusta. Monissa plugareissa nuo kaiketi vaikuttaa ihan fyysisestikin, ainakin bemarilla "ECO PRO" -moodissa, kuljettajan nostaessa jalan kaasupolkimelta järjestelmä "decouplaa" moottorin muusta voimansiirrosta eli auto rullaa ikään kuin vaihde vapaalla & moottori sammutettuna (automaattivaihteisto). Vs. tavallinen "moottorijarrutus" eli aina kun et paina kaasua -> moottori jarruttaa. TAI manuaalivaihteisissa autoissa kytkimen painaminen -> moottori pysyy silti käynnissä.
Samoin bemarilla ECO PRO -moodi vähentää ilmastoinnin & penkinlämmittimien (ym.) tehoa / virrankulutusta kuin myös auton ajovalojen tehoa / virrankulutusta. Tottakai muun liikenteen ja sääolosuhteiden mukaan. Näin siis ainakin G12-mallin 7-sarjalaisessa.
Oikeastaan omat, vuosikausia vanhat ... "pihistelykeinot" ovat seuraavat:
-Käytän lohkolämmitintä & sisätilalämppäriä syksy-talvi-kevät ihan 7-10 lämpöasteeseen saakka. Jos sillä ei säästä polttoainetta kuin 0,01dl niin sillä saa ikkunat huuruttomiksi & ohjaamon miellyttävän lämpöiseksi -> sisältä huuruisia ikkunoita ei tarvitse "kuivata" ilmastointia käyttämällä -> säätyy polttoainetta myös tuon kautta.
-En käytä ilmastointia ennen kuin siltä tuntuu. Esimerkiksi nyt keväällä 2022 laitoin ilmastoinnin päälle ekaa kertaa vasta toukokuun loppupuolella. Mielestäni 10-15 asteen ulkolämpötilat eivät vaadi sen käyttöä, ellei sitten auto seiso koko päivää keväisessä auringonpaisteessa. Mutta kesäisinkin kytken sen pois päältä esimerkiksi aamuisin ja iltaisin, eli kun ulkolämpötilat eivät sitä vaadi. Pikkujuttuja mutta aivan varmasti pienentää kulutusta.
-Ennakoin todella paljon & luen liikennettä pitkälle eteenpäin. Jokapaikassa, ihan kokoajan. Keskityn auton ajamiseen, liikenteeseen - en kännyköihin tai tietoviihdesysteemeihin. Mutta en valuttele liikennevaloihin muuta liikennettä jumittaen, toisin kuin aivan liian monet tahvot.
-Rengaspaineet olen aina pitänyt "täyden kuorman paineissa" ja seuraan niitä muutenkin.
-Ajotapa ripeä mutta joustava. Ajan esimerkiksi pk-seudun kehäteillä helposti 15-20km/h yli rajoituksen, kelin, liikennemäärän, vuorokauden ajan ym. mukaan. Taajamissa +5 eli mittariheiton verran. Eli en ajele millään tavalla verkkaisesti, "pisaralla pisimmälle" -asenteella vaan kulutussäästö tulee muualta.
Yllä mainituilla, simppeleillä keinoilla olen päässyt jokaikisellä rottelollani alle valmistajan ilmoittaman, virallisen "EU-kulutuksen". Ihan japanilaisista 2000-luvun "ralliautoista" alkaen, 90-luvun käyttöromujeni kautta, päättyen Porschen ja Ferrarin kaltaisiin erikoisautoihin.