Autosi polttoaineen kulutus

Riippuu vähän mitä tarkoitat pikkuhiljaa kiihdyttämisellä. Olen aika varma että moottorin käyttäminen maksimi hevosvoimien alueella ei todellakaan ole lähellä optimaalista hyötysuhdetta. Suht raskas kaasujalka on joo hyväksi mutta vaihdetta pitää aikasin vaihtaa.
Ei se hyötysuhde ihan surkea ole siellä huipputehoillakaan, selkeästi parempi kuin sellaisella varovaisella 10-20% rasituksella.

Varmasti löytyy moottoreita joissa tuo ei päde, mutta varsinkin nykyaikaisissa moottoreissa, joissa se max teho on useimmiten jotenkin ohjelmallisesti asetettu.
 
Ford Escort 1995 1.6i Zetec-E, keskikulutus 7,5 l/100km
GPS tarkistettu kirjanpito 60 tkm matkalta ja 98E5 tankattu.
Keskinopeus ~50 kmh, pääosin 60-80 kmh rajoituksilla, ilman isompia jarrutuksia/pysähdyksiä.

Ennätys on 6,2 l kesäkeleillä oikein kevyellä ajolla.
 
Viimeksi muokattu:
Nissan Skyline 370 GT. Etanolilla keskikulutus ~11,8l/100km, huomattavaa on että ajotietokoneen mukaan keskinopeus 45km/t, joten virallinen keskikulutus lienee hieman alhaisempi. Koneen koon huomioiden suorastaan taloudellista ajelua.
 
Ei se hyötysuhde ihan surkea ole siellä huipputehoillakaan, selkeästi parempi kuin sellaisella varovaisella 10-20% rasituksella.

Varmasti löytyy moottoreita joissa tuo ei päde, mutta varsinkin nykyaikaisissa moottoreissa, joissa se max teho on useimmiten jotenkin ohjelmallisesti asetettu.

Nojoo ei nyt surkea, mutta jos se pikkuhiljaa kiihdyttämisen tekee niin, että painaa kunnolla(80%) kaasua ja vaihtaa vaihdetta isommaksi 3k:ssa(riippuu vähän autosta) niin saadaan taloudellisempi kiihdytys.

1648233181844.png
 
Nojoo ei nyt surkea, mutta jos se pikkuhiljaa kiihdyttämisen tekee niin, että painaa kunnolla(80%) kaasua ja vaihtaa vaihdetta isommaksi 3k:ssa(riippuu vähän autosta) niin saadaan taloudellisempi kiihdytys.

1648233181844.png
Juu, se taloudellisin koihdytys on yleensä noin 80% teholla parhaan väännön alueella, mutta kuten tuosta sun spoilerissa olevasta ilmeisesti dieselin kartasta näkee, ei se mitenkään järkyttävästi se hyötysuhde romahda tuolla huipputehollakaan, sen sijaan tuolla kevyellä pintalaasukiihdytyksellä, mennään jo sinne moottorin kaikkein huonoimman hyötysuhteen alueelle.
 
3,43l/100 ysikasia BMW 330e f30. Sähköä en kirjaa ylös, siitä maksan ~0,11 € / kWh.

Laskin, että nykyisillä hinnoilla ja kulutuksella sähkön hinnan leikkauspiste bensan kanssa on jossain 0,68€ / kWh. Eli tuossa kohtaa ei olisi enää säästöä ladata sähköä.
 
Skodan Connect palvelusta sai näköjään aika tarkasti ulos auton elinkaaren kulutukset.
Tuossa PDF:ssä jokainen lähdöstä alkaen -kulutus.

Preview:
1649442177496.png
 

Liitteet

Huvikseen testailin tänään bemarin eco pro -ajotilaa maantiellä, vaihteleva 90-110 vauhti mittariin. Erittäin yllättävä 6.4L, kaupungissa sportilla ja nuorekkaalla ajotavalla yleensä sen 11-14L. B58 suora kutoskone softalla ja downpipellä, persedynolla about 425hp.

E4247ADA-5253-4021-A896-3F536046C472.jpeg
 
GTE Pasuuna. 24.2. tankattu viimisimmäksi. Kaupungissa tulee tuolla jumpattua, usein lähtö +10 asteisesta tallista. Renkaina 225/50 r17 x-ice kitkat.
 

Liitteet

  • 20220408_154236.JPG
    20220408_154236.JPG
    1 MB · Luettu: 237
Audi S3 8Y , maantiellä oon saanu menemään alle 6l/100km, mutta kaupungissa sitten nouseepi yli kymppiin yleensä. En oo pitkäaikaista kulutusta nollannu luovutuksen jälkeen ja se taitaapi näyttää tällä hetkellä 10.1L / 100km, 20 000km ajettu. Kaupunkiajoo 80%.
 
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 -21 talvella noin 5.5 l/100km ja kesällä noin 4.7 l/100km. Talvirenkaat R16 ja kesärenkaat R17. Ajo pääosin 5-15 km pätkää kaupungissa ja motarilla.
KIA Sorento 2.5 CRDI AT -08 kulutus noin 10 - 11 l/100km. Pääosin käyttämättömänä näillä polttoaineen hinnoilla.
 
Toyota Prius -16, ei ladattava hybridi, ajotietokoneen mukaan:
- Koko auton iän ka 4,7 l/100km. Omana omistusaikana samainen 4,7 kuten myös Spritmonitorin vastaavat yli 3000km seurannassa olleet autot.
- Kesäkuukaudet 4,1-4,3 ja
- talvella 5,2-5,4
- 110km/h vakionopeuden säätimessä kulutus alimmillaan (yli tunnin matkalla ja keskinopeus +100km/h) 3,8 ja myrskyiseen vastatuuleen 5,8.
 
Toyota Prius -16, ei ladattava hybridi, ajotietokoneen mukaan:
- Koko auton iän ka 4,7 l/100km. Omana omistusaikana samainen 4,7 kuten myös Spritmonitorin vastaavat yli 3000km seurannassa olleet autot.
- Kesäkuukaudet 4,1-4,3 ja
- talvella 5,2-5,4
- 110km/h vakionopeuden säätimessä kulutus alimmillaan (yli tunnin matkalla ja keskinopeus +100km/h) 3,8 ja myrskyiseen vastatuuleen 5,8.
Ajotietokoneen mukaan? Itse en kyllä luota niihin lukemiin pätkääkään. Jokaisessa kulkineessa mitä itse olen omistanut tai vuokrannut, on ollut vähintään 0,5l/100km kulutuksessa heittoa ajotietokoneen lukemiin. Pahin oli eräs vag -konsernin tuote, jossa ajotietokone näytti normaalia 5.x l/100km -kulutusta. Sittempä tankatatessa mitattuna ja laskettuna todellinen kulutus oli 7-11 l / 100km, riippuen paljonko oli kaupunki vs. matka-ajoa. Syynä siis se, että auto teki lähes kokoajan hiukkasuodattimen puhdistuspolttoa koska hiukkasloukku oli lähes tukossa. Mitään vikavaloja tms ei ollut, ei edes vikakoodeja. Joten suosittelen kyllä aina tankkaamaan täyteen, nollaamaan trippimittarin ja laskemaan todellisen kulutuksen.
 
Ajotietokoneen mukaan? Itse en kyllä luota niihin lukemiin pätkääkään. Jokaisessa kulkineessa mitä itse olen omistanut tai vuokrannut, on ollut vähintään 0,5l/100km kulutuksessa heittoa ajotietokoneen lukemiin. Pahin oli eräs vag -konsernin tuote, jossa ajotietokone näytti normaalia 5.x l/100km -kulutusta. Sittempä tankatatessa mitattuna ja laskettuna todellinen kulutus oli 7-11 l / 100km, riippuen paljonko oli kaupunki vs. matka-ajoa. Syynä siis se, että auto teki lähes kokoajan hiukkasuodattimen puhdistuspolttoa koska hiukkasloukku oli lähes tukossa. Mitään vikavaloja tms ei ollut, ei edes vikakoodeja. Joten suosittelen kyllä aina tankkaamaan täyteen, nollaamaan trippimittarin ja laskemaan todellisen kulutuksen.

Oisit nyt kertonut edes merkki/malli/vm niin ois ollut jotain vertailukohtia. Heitoista päätelleen jotain vanhoja rotteloita kuitenkin.

Oma kakkoskopan 2008 1.2 puretech vm20 on vienyt 5,6l/100km viimeisen 10tkm aikana. Matka-ajossa menee yllättävän vähällä kun jopa alle 5 lukemiin menee. Ajotietokone vs tankin mittari heittoa tulee 1,3-1,5dl satkulle.
 
Oisit nyt kertonut edes merkki/malli/vm niin ois ollut jotain vertailukohtia. Heitoista päätelleen jotain vanhoja rotteloita kuitenkin.

Oma kakkoskopan 2008 1.2 puretech vm20 on vienyt 5,6l/100km viimeisen 10tkm aikana. Matka-ajossa menee yllättävän vähällä kun jopa alle 5 lukemiin menee. Ajotietokone vs tankin mittari heittoa tulee 1,3-1,5dl satkulle.
Tuo mainittu VAG oli VW Passat 2.0 TDi 140hp vm 2010, mittarissa n. 250tkm. Vanha kotterohan se siis. Hiukkasloukku kun lähti ahdistamasta ja vähän ohjelmointia, lisää tehoja n. 200hp, niin kulutukset mitattuna ollut matka-ajossa parhaimmillaan alle 5l/100km. Tavallisessa taajama-ajossa kuuden litran luokkaa.

Uudemmat kotterot on ollut erinäisiä vuokra-autoja, eli uudenkarheita bensavehkeitä. Työmatkoilla eri puolilla palloa, joten ajot olleet vaihtelevia, eikä tankkauksista mitatut kulutukset tietystikään mitenkään kovin tarkkoja, koska useimmiten ajot max 2 tankillista per vuokraus.
 
Kia Ceed 1.6 bensa -11. Maantiekulutus pyörii kuuden litran molemmin puolin olosuhteista ja nopeudesta riippuen, parhaimmillaan lähestynyt 5,5 litraa.

Motarinopeuksissa kulutus lisääntyy huomattavasti. Itselläni keskikulutus 6,5-6,6 litran tienoilla. Mitattu tankkaamalla, mutta ajotietokonekaan ei valehtele kuin korkeintaan pari desiä.
 
Tuo mainittu VAG oli VW Passat 2.0 TDi 140hp vm 2010, mittarissa n. 250tkm. Vanha kotterohan se siis. Hiukkasloukku kun lähti ahdistamasta ja vähän ohjelmointia, lisää tehoja n. 200hp, niin kulutukset mitattuna...

Toivottavasti asut jossain metsässä ja myrkytät vain itseäsi ja läheisiäsi. Nuo on kyllä niin maailmanlopun vehkeitä, että voit olla varma että kaikkia taustapeilissä näkyviä vituttaa haistella noita kaasuja. Mydiesel vähän auttaa aromaattisten päästöjen suhteen (vaarallisimpia).

Kulutuksesta, hassua kun reissun jälkeen tankissa on muutama litra bensaa, mutta sähköllä pärjää todennäköisesti pari viikkoa kunnes taas lähtee johonkin. Auto vain ilmoittelee et range on vähäinen.
Hybridi siis.
 
Toivottavasti asut jossain metsässä ja myrkytät vain itseäsi ja läheisiäsi. Nuo on kyllä niin maailmanlopun vehkeitä, että voit olla varma että kaikkia taustapeilissä näkyviä vituttaa haistella noita kaasuja. Mydiesel vähän auttaa aromaattisten päästöjen suhteen (vaarallisimpia).
Empä minä kyseisellä maailmanlopun vehkeellä enään ajele kun myin sen pois jo muutama vuosi sitten jollekkin kiertävälle kaupparatsulle. Pitipä nyt ihan huvin vuoksi tarkastaa onko kyseinen rassi vielä liikenteessä ja olihan se. On näemmä kilsojakin tullut ihan kiitettävästi kun viime syksyn katsastuksessa ollut lähes 500tkm mittarissa. On siinä kaupparatsulla töitä näemmä koronasta huolimatta riittänyt.... Tuohan on muuten viimeisen päälle ekoteko kun ajetaan kulkineet loppuun, hiukkasuodattimen puuttumisesta huolimatta ;)
Haiskahtihan se kyllä vähän vanhalle diesel bussille ja uskon että kaupungissa rälläillessä on jalankulkijat ja pyöräilijät haistelleet. Mydieseliä jonkun kerran kokeeksi tankkasin ja kyllähän siinä käryt väheni. Korvakuulolla konekin kävi nätimmin. Ei vain vielä tuohon aikaan ollut kyseistä tuotetta kovin monessa paikkaa tarjolla, joten ei käynyt vakituiseksi tavaksi sen tankkaaminen. Autoon sisälle en kyllä oo koskaan itse tuota diesel käryä haistanut, siis vaikka joku 80-luvun diesel mersu olisi mustaa pukannut edessä. Nykyautoissa kun kaikissa jo raitisilmasuodatin.

Jottei ihan olisi offtopic, niin nykyinen väliaikainen kulkuneuvo Jeep Grand Cherokee 4,7l V8 kuluttelee pyöritysajossa 15-17 litraa satasella. En ole kyllä tuolla paljon ajellut, 3-4 tankillista vajaan vuoden aikana joten sinänsä sama paljonko vie.
 
Toyota Prius -16, ei ladattava hybridi, ajotietokoneen mukaan:
- Koko auton iän ka 4,7 l/100km. Omana omistusaikana samainen 4,7 kuten myös Spritmonitorin vastaavat yli 3000km seurannassa olleet autot.
- Kesäkuukaudet 4,1-4,3 ja
- talvella 5,2-5,4
- 110km/h vakionopeuden säätimessä kulutus alimmillaan (yli tunnin matkalla ja keskinopeus +100km/h) 3,8 ja myrskyiseen vastatuuleen 5,8.

Hyundai Ioniq hybrid -17, eli Korean vastine Priukselle. Ostin 2v vanhana 90k sisäänajettuna. Omalla ajolla keskiarvo nyt 4.55 l/100km. Alkuun tuli enemmän kilsoja, kuten kilometrimääristäkin näkyy. Nyt vähän vähemmän. Edellämainittu + ajoja ehkä enemmän talvikaudella (kitkat) on nostanut keskiarvoa. Aivan muutaman kilometrin kauppareissulla talvikelissä hybridijärjestelmä/ jäähdytysnesteet eivät kerkeä lämmitä ja osa hybridin hyödyistä menee hukkaan.

Parhaimmillaan tuo on mäkisillä 80 ja 100 km/h teillä matka-ajossa, jolloin voi tankilla päästä parhaimmillaan 3.8 l/100 km. Myös taajamassa mennään pienellä, kunhan liike pysyy, eikä pumpata aivan jokaiseen valoon.

Pari ensimmäistä tankkausta vertasin ajotietokonetta ja tankilta kulutuksia -> Totesin ajotietokoneen hyvin tarkaksi. Näytti samaa tai 0.1 l/100km yli tankilta lasketusta. Sen jälkeen pitänyt auton mittarin näyttämässä yksittäisten ajojen kulutuksia ja kirjannut tankkikulutukset puhelimeen.
Screenshot_20220420-193004_Fuelio.jpg

Screenshot_20220420-193052_Fuelio.jpg
 
Noista ajotietokoneen näyttämistä vs. lasketut kulutukset. Oma -09 Ford Focukseni on ainakin omalla kohdallani ensimmäinen auto joka näyttää ajotietokoneessa kulutuksen isompana kuin laskettu kulutus. Ja tämä heitto on melko tasaisesti aina 0.5-0.6l/100km. Viimeksi laskettu kulutus 5.28l/100km ja mittari näytti 5.8l/100km, 902km tankillisella. Koneena 1.8TDCi.
 
Ajotietokoneesta on saanut nyt Plugari RAV4:llä ihan hyvin oikeita arvoja. Jos pitää bensankulutusta yrittää nimenomaan väistää, niin tämä yhtälö sopii melkoisen hyvin omalla kohdalla siihen. Tuossa oli omasta mielestä yksi selkeä ” vahinko päivä”, kun oli emännän jäljiltä jäänyt +26 asteen lämpötilan pyynti ja se johtui, kun piti lähteä kylmiltään pihalta. Nämä siis yhden kuukauden ajoja 1300 km luokkaa vain tällä kertaa. Alkaa kohta olla paikka vetää noista renkaiden vaihdoistakin yhteenveto. Eli olen kerännyt tietokoneen datan sen osalta talteen. Käsittämättömän hyvin sattuu päivämäärät täsmälleen samoille päiville renkaissa. Talvirenkailla tuli 1,0 L/100 km lukemaksi. Laitan kuvan, kun kerkiää. 37 000 km on plugarilla takana.
 

Liitteet

  • B97950A1-229A-465B-B03F-5CE315E8A1F0.png
    B97950A1-229A-465B-B03F-5CE315E8A1F0.png
    415,8 KB · Luettu: 59
  • 03A83655-A6C1-4ECD-AE49-1A4A73F7E0A0.png
    03A83655-A6C1-4ECD-AE49-1A4A73F7E0A0.png
    409,9 KB · Luettu: 62
  • 79D4AD5D-6BE5-474D-8A20-F4F9668676E7.png
    79D4AD5D-6BE5-474D-8A20-F4F9668676E7.png
    395,3 KB · Luettu: 51
Tällä tankilla ajotietokone näytti 5.5L/100km ja laskin itse 7,3L/100. Mikäköhän tuota vaivaa? Kyseessä siis i20 bensavapari manuaalina. En ymmärrä tuota kolmanneksen isompaa oikeaa kulutusta :hmm:
 
Tällä tankilla ajotietokone näytti 5.5L/100km ja laskin itse 7,3L/100. Mikäköhän tuota vaivaa? Kyseessä siis i20 bensavapari manuaalina. En ymmärrä tuota kolmanneksen isompaa oikeaa kulutusta :hmm:

Tässä ei taida olla polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, sehän selittäisi liian kätevästi eron. Oletko nollannut kulutusmittaria? Tietyissä automalleissa jokin laskuri menee "yli/ympäri" ja silloin ei pidä paikkaansa.
 
Tällä tankilla ajotietokone näytti 5.5L/100km ja laskin itse 7,3L/100. Mikäköhän tuota vaivaa? Kyseessä siis i20 bensavapari manuaalina. En ymmärrä tuota kolmanneksen isompaa oikeaa kulutusta :hmm:
Yhden tankillisen perusteella ei voi vielä varmaksi sanoa heittääkö mittarin näyttämä oikeasti noin paljon todellisesta kulutuksesta. Voi olla ettei tankki ole tullut edellisellä tankkauksella täyteen ja se vääristää nyt.

Onko polttoainekäyttöistä lisälämmitintä autossa? Se selittäisi.
 
Tässä ei taida olla polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, sehän selittäisi liian kätevästi eron. Oletko nollannut kulutusmittaria? Tietyissä automalleissa jokin laskuri menee "yli/ympäri" ja silloin ei pidä paikkaansa.

Ei ole lisälämmitintä ja nollaan aina vain tankilla mittarin. Kuitenkin olen seurannut sitä keskikulutusmittaria niin olisihan se jossain välissä sanonut yli 7L/100 kulutukseksi jos se olisi itsestään nollannut?

Yhden tankillisen perusteella ei voi vielä varmaksi sanoa heittääkö mittarin näyttämä oikeasti noin paljon todellisesta kulutuksesta. Voi olla ettei tankki ole tullut edellisellä tankkauksella täyteen ja se vääristää nyt.

Onko polttoainekäyttöistä lisälämmitintä autossa? Se selittäisi.

Tällainen virhe oli viime tankillakin. Aina näyttänyt systemaatisesti jotain litran vähemmän mitä oikeasti, mutta nyt tänä talvena vielä enemmän kusettanut.
 
Kia Ceed SW 1.6 CRDI Eco-malli vm. 2010. Kesäisin kulutus pyörinyt sekalaisessa ajossa 5,5 litran tienoilla. Maantieajossa menee hieman alle, mutta koskaan ei ole alle 5 litran mennyt pumpun mittarista mitattuna. Ajotietokone näyttää noin 0,5 litraa liian vähän. Talvisin sitten kulutus vaihdellut 5,3-6,7 litran välillä (pumpun mittarista mitattuna), jälkimmäinen lukema tuli kovilla pakkasilla kun tuli lähinnä kaupunkiajoa kylmällä koneella.
 
Toivottavasti asut jossain metsässä ja myrkytät vain itseäsi ja läheisiäsi. Nuo on kyllä niin maailmanlopun vehkeitä, että voit olla varma että kaikkia taustapeilissä näkyviä vituttaa haistella noita kaasuja. Mydiesel vähän auttaa aromaattisten päästöjen suhteen (vaarallisimpia).

Kulutuksesta, hassua kun reissun jälkeen tankissa on muutama litra bensaa, mutta sähköllä pärjää todennäköisesti pari viikkoa kunnes taas lähtee johonkin. Auto vain ilmoittelee et range on vähäinen.
Hybridi siis.
Voimia, 2008 LandCruiser ei mitään saastelaitteita ja lastulla se reilu 200hv ja kulutus tässä kehä rallissa 10-12l/100km

20220428_072331~2.jpg


Yaris menee sitten alle 5l näin kesällä ja pressun alla oleva 790cc moottoripyörä varmaan kaikista pahin saastuttaja, ei edes katalysaattoria, isot kaasarit ja sellainen 7-8l/100km 98 :psmoke:
 
Voimia, 2008 LandCruiser ei mitään saastelaitteita ja lastulla se reilu 200hv ja kulutus tässä kehä rallissa 10-12l/100km

20220428_072331~2.jpg


Yaris menee sitten alle 5l näin kesällä ja pressun alla oleva 790cc moottoripyörä varmaan kaikista pahin saastuttaja, ei edes katalysaattoria, isot kaasarit ja sellainen 7-8l/100km 98 :psmoke:

Komea Cruiseri mulla on samanlainen:cool: Sen verran hyvä peli ajella ettei pahemmin vituta tankata näillä hinnoilla. Kakkosautona on diesel-corolla mikä menee alle 5l.

20220424_072321.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Komea Cruiseri mulla on samanlainen:cool: Sen verran hyvä peli ajella ettei pahemmin vituta tankata näillä hinnoilla. Kakkosautona on diesel-corolla mikä menee alle 5l.

20220424_072321.jpg
LandCruiser on sellainen auto että mitä huonompi ilma tai ajokeli, sitä mukavempi sillä on ajella.

Se on varsinkin talvella kiva katsella etu/takaveto rimpuloita kun sutii sutii sutii ja mitään ei tapahdu.

Tuo meidän on vielä 7hengen henkilöauto niin tulee tuettua valtion verotaloutta ihan kohtuullisesti...
 
LandCruiser on sellainen auto että mitä huonompi ilma tai ajokeli, sitä mukavempi sillä on ajella.

Se on varsinkin talvella kiva katsella etu/takaveto rimpuloita kun sutii sutii sutii ja mitään ei tapahdu.

Tuo meidän on vielä 7hengen henkilöauto niin tulee tuettua valtion verotaloutta ihan kohtuullisesti...

Minä tykkään myös tukea valtiontaloutta tuolla 8-paikkaisella cruisella:D Juu talvella ei ole niin justiinsa vaikka tiellä olisi 10cm lunta kun tää menee ihan kuin mitään ei olisikaan.
 
Kesärajotusten tultua uudet mittaukset yhden tankillisen verran:
Audi A4 B5 1.8T AEB avantti 8,24 L/100km ilmastointi päällä ja maaseutu ajoo, 39km/h keskinopeus.
Audi TT 1.8T coupe etuveto stage1 7,81 L/100km kaikkea sekalaista ajoo, enemmän maantie- kuin kaupunkiajoa, 56km/h keskinopeus.

Ei nyt kovin hulluja. TT:ssä on liikennevakuutus 100e/vuosi :o
 
Ensimmäinen kesäinen kuukausi hybridiautolla ajelua pk-seudulla, lopputuloksena karvan alle 2tkm ja 42 litraa -> kokonaiskulutus 2,13L/100km. Ihan kohtuullisesti 2100kg painoiselta, nelivetoiselta edustusautolta (740Le vm.2018).

Ajotapa ennakoiva, maltillinen. 100-alueella olen huomannut kuinka jyrkästi ainakin tässä 740-plugarissa sähkönkulutus kasvaa -> ajan noin 105km/h. Sen sijaan 60 ... 80 -alueilla (pk-seudun kehätiet ym.) ajan vanhalla tutulla kaavallani minimissään 10 päälle rajoituksen, yleensä 15 ... 20km/h yli.

2-litran kulutukseen pääseminen ei vaatinut oikeastaan kuin ahkeraa latailua, jota teen muutenkin. Haluan pitää akun latingissa sillä minulle kaikkein tärkeintä on matkustamon etälämmitys / -jäähdytys, ei taloudellisuuden tai latauskustannuksien optimointi (julkinen lataaminen vs polttomoottorilla ajelu). Aivan sama maksaako julkinen lataaminen 20snt/kwh vai 35snt/kwh + xx snt / minuutilta. Parhaimmillaan sain maksaa liki 8e noin 7 kwh latauksesta kun jätin auton karvan vaille 21.00 stadissa, Kruununhaassa, Liisanpuistikon laturiin jossa se seisoi reilut 3h. Jos olisin odotellut ~10min, koko lataustapahtuma olisi ollut ainakin 30% halvempi. Syynä tähän aikatariffihinnoittelun muutos yön ajaksi (klo.21-07). Noh, oppirahoja.
 
Viimeksi muokattu:
Autona MB ML 320 CDI (3l diesel, ohjelmoitu ~280hp), reilut 5v ajellut ja keskikulutus pysytellyt kokoajan 11l tietämillä. Talvinopeuksilla voi maantiellä saada 7.x lukemia, totuus silloin varmaan jossai 8 litran tietämillä.
 
Hondalla edelleen ollut se 8L/100km pitkän aikavälin keskikulutus. Seka ajoa kaupunki 30% / 70% maantie/ motari.
 
Ford Mondeo 2.0 bensa -04
Tuossa muutaman vuoden kulutukset keskinopeuden ollessa noin 50km/h ± 5km/h. Eli noin 8 l/100km, 54tkm aikana.
Screenshot_20220609-203232-001.jpg

Screenshot_20220609-203419-001.jpg

Screenshot_20220609-203823-001.jpg

Screenshot_20220609-203212-001.jpg
 
V70 2.5 tdi 190hp/400Nm 6l/100km
Taunus 2.0 RE85 300hp/400Nm 12l/100km
K5 Blazer 5.7 200hp/400Nm 12l/100km
Kaikki ovat mukavan eriluontoisia moottoreita ja ajo suurimmalta osin maantietä. Isoimmat erot olivat 7.2 litran piristetyllä Moparilla, 13 maantiellä ja 40+ kaupungissa kun risteyksistä oli kivaa lähteä nakki vinkuen. Ah onneksi olen saanut elää polttomoottorien aikakaudella, sähköllä ei ole sielua
 
Auris '16 TS hybridille ei enää pahemmin maistu soppa. Varmaan vierastaa sotabensaa.

Ensimmäinen lukema on hitaampaa kehätieajelua ja pikkuteitä. Jälkimmäinen on rauhallista maantieajoa ja lisäksi muutama kilsa taajamaa ja pikkuteitä. Pienemmälläkin olisi päässyt, jos ei olisi tarvinnut käyttää ilmastointia kyytiläisen takia.

Kulutusmittarivirhe on normaalisti 0,3 l/100 km, mutta näin pienillä kulutuslukemilla se vaikuttaa olevan lähempänä 0,2:a.

Tuntuu oudolta, kun tankillisella on ajettu jo lähes 600 km ja vielä voisi teoriassa ajaa toisen mokoman, vaikka tankki on piskuinen ~43 l, johon yleensä tankkaan 37-39 l.

Pienentyneen kulutuksen salaisuus on lyhyen nurkka-ajon vähäisempi osuus. Tälle tankilliselle on toistaiseksi osunut vain muutama lyhyt kauppa-/rautakauppareissu.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220611-202831.png
    Screenshot_20220611-202831.png
    1,9 MB · Luettu: 178
  • Screenshot_20220611-202905.png
    Screenshot_20220611-202905.png
    1,2 MB · Luettu: 175
Mercedes C200 1,6
4,5L/100km ja 1132kg omapainoisen vaunun kanssa 8,6-9.0L/100km.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 510 790
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom