Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ajotietokoneen mukaan? Itse en kyllä luota niihin lukemiin pätkääkään. Jokaisessa kulkineessa mitä itse olen omistanut tai vuokrannut, on ollut vähintään 0,5l/100km kulutuksessa heittoa ajotietokoneen lukemiin. Pahin oli eräs vag -konsernin tuote, jossa ajotietokone näytti normaalia 5.x l/100km -kulutusta. Sittempä tankatatessa mitattuna ja laskettuna todellinen kulutus oli 7-11 l / 100km, riippuen paljonko oli kaupunki vs. matka-ajoa. Syynä siis se, että auto teki lähes kokoajan hiukkasuodattimen puhdistuspolttoa koska hiukkasloukku oli lähes tukossa. Mitään vikavaloja tms ei ollut, ei edes vikakoodeja. Joten suosittelen kyllä aina tankkaamaan täyteen, nollaamaan trippimittarin ja laskemaan todellisen kulutuksen.Toyota Prius -16, ei ladattava hybridi, ajotietokoneen mukaan:
- Koko auton iän ka 4,7 l/100km. Omana omistusaikana samainen 4,7 kuten myös Spritmonitorin vastaavat yli 3000km seurannassa olleet autot.
- Kesäkuukaudet 4,1-4,3 ja
- talvella 5,2-5,4
- 110km/h vakionopeuden säätimessä kulutus alimmillaan (yli tunnin matkalla ja keskinopeus +100km/h) 3,8 ja myrskyiseen vastatuuleen 5,8.
Ajotietokoneen mukaan? Itse en kyllä luota niihin lukemiin pätkääkään. Jokaisessa kulkineessa mitä itse olen omistanut tai vuokrannut, on ollut vähintään 0,5l/100km kulutuksessa heittoa ajotietokoneen lukemiin. Pahin oli eräs vag -konsernin tuote, jossa ajotietokone näytti normaalia 5.x l/100km -kulutusta. Sittempä tankatatessa mitattuna ja laskettuna todellinen kulutus oli 7-11 l / 100km, riippuen paljonko oli kaupunki vs. matka-ajoa. Syynä siis se, että auto teki lähes kokoajan hiukkasuodattimen puhdistuspolttoa koska hiukkasloukku oli lähes tukossa. Mitään vikavaloja tms ei ollut, ei edes vikakoodeja. Joten suosittelen kyllä aina tankkaamaan täyteen, nollaamaan trippimittarin ja laskemaan todellisen kulutuksen.
Tuo mainittu VAG oli VW Passat 2.0 TDi 140hp vm 2010, mittarissa n. 250tkm. Vanha kotterohan se siis. Hiukkasloukku kun lähti ahdistamasta ja vähän ohjelmointia, lisää tehoja n. 200hp, niin kulutukset mitattuna ollut matka-ajossa parhaimmillaan alle 5l/100km. Tavallisessa taajama-ajossa kuuden litran luokkaa.Oisit nyt kertonut edes merkki/malli/vm niin ois ollut jotain vertailukohtia. Heitoista päätelleen jotain vanhoja rotteloita kuitenkin.
Oma kakkoskopan 2008 1.2 puretech vm20 on vienyt 5,6l/100km viimeisen 10tkm aikana. Matka-ajossa menee yllättävän vähällä kun jopa alle 5 lukemiin menee. Ajotietokone vs tankin mittari heittoa tulee 1,3-1,5dl satkulle.
Tuo mainittu VAG oli VW Passat 2.0 TDi 140hp vm 2010, mittarissa n. 250tkm. Vanha kotterohan se siis. Hiukkasloukku kun lähti ahdistamasta ja vähän ohjelmointia, lisää tehoja n. 200hp, niin kulutukset mitattuna...
Empä minä kyseisellä maailmanlopun vehkeellä enään ajele kun myin sen pois jo muutama vuosi sitten jollekkin kiertävälle kaupparatsulle. Pitipä nyt ihan huvin vuoksi tarkastaa onko kyseinen rassi vielä liikenteessä ja olihan se. On näemmä kilsojakin tullut ihan kiitettävästi kun viime syksyn katsastuksessa ollut lähes 500tkm mittarissa. On siinä kaupparatsulla töitä näemmä koronasta huolimatta riittänyt.... Tuohan on muuten viimeisen päälle ekoteko kun ajetaan kulkineet loppuun, hiukkasuodattimen puuttumisesta huolimattaToivottavasti asut jossain metsässä ja myrkytät vain itseäsi ja läheisiäsi. Nuo on kyllä niin maailmanlopun vehkeitä, että voit olla varma että kaikkia taustapeilissä näkyviä vituttaa haistella noita kaasuja. Mydiesel vähän auttaa aromaattisten päästöjen suhteen (vaarallisimpia).
Toyota Prius -16, ei ladattava hybridi, ajotietokoneen mukaan:
- Koko auton iän ka 4,7 l/100km. Omana omistusaikana samainen 4,7 kuten myös Spritmonitorin vastaavat yli 3000km seurannassa olleet autot.
- Kesäkuukaudet 4,1-4,3 ja
- talvella 5,2-5,4
- 110km/h vakionopeuden säätimessä kulutus alimmillaan (yli tunnin matkalla ja keskinopeus +100km/h) 3,8 ja myrskyiseen vastatuuleen 5,8.
Tällä tankilla ajotietokone näytti 5.5L/100km ja laskin itse 7,3L/100. Mikäköhän tuota vaivaa? Kyseessä siis i20 bensavapari manuaalina. En ymmärrä tuota kolmanneksen isompaa oikeaa kulutusta![]()
Yhden tankillisen perusteella ei voi vielä varmaksi sanoa heittääkö mittarin näyttämä oikeasti noin paljon todellisesta kulutuksesta. Voi olla ettei tankki ole tullut edellisellä tankkauksella täyteen ja se vääristää nyt.Tällä tankilla ajotietokone näytti 5.5L/100km ja laskin itse 7,3L/100. Mikäköhän tuota vaivaa? Kyseessä siis i20 bensavapari manuaalina. En ymmärrä tuota kolmanneksen isompaa oikeaa kulutusta![]()
Tässä ei taida olla polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, sehän selittäisi liian kätevästi eron. Oletko nollannut kulutusmittaria? Tietyissä automalleissa jokin laskuri menee "yli/ympäri" ja silloin ei pidä paikkaansa.
Yhden tankillisen perusteella ei voi vielä varmaksi sanoa heittääkö mittarin näyttämä oikeasti noin paljon todellisesta kulutuksesta. Voi olla ettei tankki ole tullut edellisellä tankkauksella täyteen ja se vääristää nyt.
Onko polttoainekäyttöistä lisälämmitintä autossa? Se selittäisi.
Tällä tankilla ajotietokone näytti 5.5L/100km ja laskin itse 7,3L/100. Mikäköhän tuota vaivaa? Kyseessä siis i20 bensavapari manuaalina. En ymmärrä tuota kolmanneksen isompaa oikeaa kulutusta![]()
Joo ei se 7,3/100 nyt mikään mahdottoman paha tuon mukaan ole mutta ihmetyttää vaan se mittarivirhe. 9L kadonnut jonnekin toivottavasti ei tankki vuoda![]()
Tollasta luokkaa ne oikeasti ainakin ovat ihmisillä.
![]()
Voimia, 2008 LandCruiser ei mitään saastelaitteita ja lastulla se reilu 200hv ja kulutus tässä kehä rallissa 10-12l/100kmToivottavasti asut jossain metsässä ja myrkytät vain itseäsi ja läheisiäsi. Nuo on kyllä niin maailmanlopun vehkeitä, että voit olla varma että kaikkia taustapeilissä näkyviä vituttaa haistella noita kaasuja. Mydiesel vähän auttaa aromaattisten päästöjen suhteen (vaarallisimpia).
Kulutuksesta, hassua kun reissun jälkeen tankissa on muutama litra bensaa, mutta sähköllä pärjää todennäköisesti pari viikkoa kunnes taas lähtee johonkin. Auto vain ilmoittelee et range on vähäinen.
Hybridi siis.
Voimia, 2008 LandCruiser ei mitään saastelaitteita ja lastulla se reilu 200hv ja kulutus tässä kehä rallissa 10-12l/100km
![]()
Yaris menee sitten alle 5l näin kesällä ja pressun alla oleva 790cc moottoripyörä varmaan kaikista pahin saastuttaja, ei edes katalysaattoria, isot kaasarit ja sellainen 7-8l/100km 98![]()
LandCruiser on sellainen auto että mitä huonompi ilma tai ajokeli, sitä mukavempi sillä on ajella.Komea Cruiseri mulla on samanlainenSen verran hyvä peli ajella ettei pahemmin vituta tankata näillä hinnoilla. Kakkosautona on diesel-corolla mikä menee alle 5l.
![]()
LandCruiser on sellainen auto että mitä huonompi ilma tai ajokeli, sitä mukavempi sillä on ajella.
Se on varsinkin talvella kiva katsella etu/takaveto rimpuloita kun sutii sutii sutii ja mitään ei tapahdu.
Tuo meidän on vielä 7hengen henkilöauto niin tulee tuettua valtion verotaloutta ihan kohtuullisesti...
On tuo vielä hiukan taksia halvempiChevyn pikkulohkon (5.7) 20/100 kaupungissa, ei paha.
Viime tankkauksella meni 32 litraa. En kyllä yhtään muista, paljonko oli ajettu.Viime tankillinen oli 15.4l/100km.
Satasella pärjäsi viimeksiViime tankkauksella meni 32 litraa. En kyllä yhtään muista, paljonko oli ajettu.![]()
![]()
Viime tankkauksella meni tankkiin hieman alle 71 litraa, mittari näytti hieman päälle 1200km. edellisestä tankkauksesta.Viime tankkauksella meni 32 litraa. En kyllä yhtään muista, paljonko oli ajettu.![]()
![]()
Eipä sitä tuon enempää kuluttanut myöskään Volvo 240, joka on jotenkin bensasyöpön maineessa. Oleellista toki on, että kyseessä oli nusuin 2 litran versio(siis loppuaikojen malleista) ja alkuvaiheessa suht ehjä auto. Kaasutinversio b200k tosin - käsittääkseni suihkutusmoottori olisi noissakin hieman taloudellisempi.Tuli mielenkiinnosta mitattua 1200 nappisilmäladan kulutus, kun sitä aina kauhistellaan. Seka-ajoa 40-100kmh 7.8l/100km. Ei paha.![]()
Tuli mielenkiinnosta mitattua 1200 nappisilmäladan kulutus, kun sitä aina kauhistellaan. Seka-ajoa 40-100kmh 7.8l/100km. Ei paha.![]()
Pieni tankki edesauttaa tätä tuntemusta.Ei paha lainkaan. Itse aikanaan en kulutusta laskenut, kaikki meni mitä tankkasi.
Pieni tankki edesauttaa tätä tuntemusta.Vaihdoin tuohon aikanaan 5v laatikon niin osaltaan selittää pientä kulutusta maantievauhdeissa.
Tuo b200k on varmaan se kaikkein taloudellisin, tai ainakin oikealla ajotyylilla se pieniruokaisin, mutta suurin syy volvojen isoruokaisen auton maineeseen lienee ollut se että ne käyttivät pitkään muuttuvakurkkkuista kaasaria joka piti säännöllisesti säätää. Ja kun sitä ei säädetty alkoi mennä bensaa. Volvon moottori itsessään käy ihan siististi vaikka seos olisi aivan järjettömän rikas.Eipä sitä tuon enempää kuluttanut myöskään Volvo 240, joka on jotenkin bensasyöpön maineessa. Oleellista toki on, että kyseessä oli nusuin 2 litran versio(siis loppuaikojen malleista) ja alkuvaiheessa suht ehjä auto. Kaasutinversio b200k tosin - käsittääkseni suihkutusmoottori olisi noissakin hieman taloudellisempi.
Joidenkin autojen kulutus huoltamattomina paskoina nousee yleisemmin ja enemmän kuin toisten. Esimerkiksi juuri noissa takavetovolvoissa oli mutuni mukaan vanhemmiten kaikenlaisilla jormilla mahdollisimman laahaavat jarrut, kaasari aivan säätämättä ja mieluiten rikki plus ehkä bonuksena helvetin luistava automaatti. Suuri kulutushan ei ole ihme jos riittää että auto liikkuu ja ehkä menee kyylänkonstein rimaa hipoen vuosikatsastuksesta läpi.
Tällä tankilla ajotietokone näytti 5.5L/100km ja laskin itse 7,3L/100. Mikäköhän tuota vaivaa? Kyseessä siis i20 bensavapari manuaalina. En ymmärrä tuota kolmanneksen isompaa oikeaa kulutusta![]()
Kyllähän se imuilmansuodatin kuuluisi vaihtaa vuosihuollossa viimeistään. Myös sytytystulppien kunto vaikuttaa kulutukseen. Huollettuna vehkeet toimii optimaalisesti.Kävin tällä viikolla uudestaan tankilla(joo tarvii käydä 1,5kk välein tankilla). Ajotietokone sanoi 5.3 ja excel saman. Eli älytön lasku tullut kulutukseen. Nyt on tietysti ollut 2,6bar kesärenkaat+uusi ilmansuodatin. Voisiko nämä selittää jotain? Vanha suodatin oli aika pölyinen ja jotain havunneulasiakin siellä oli
Tosi vähän tulee vuodessa ajoa ja 2v vasta omistanut tämän. En tiedä milloin viimeksi vaihdettu ilmansuodatin. 2v välein pitäisi manuaalin mukaan, mutta tiedä sitten milloin oikeasti viimeksi vaihdettu. Muutenkin aika pölyinen/havuinen kaupunkiympäristö(Pohjois-Hki) niin pitäisiköhän vaihtaa jopa kerran vuodessa se suodatin?