En jaksa kirjoitella uusiksi, niin copypastaan jonkun vanhemman, joka on siis hieman pienempi todellisuudessa, eli luokkaa 4 €/100 km. Tuossa siis laskettu 20/80 % lukemilla. Eli sähköä kuluu kumulatiivisesti 0,8 x 20,0 kWh/100 km ja bensaa 1,3/5,8 L/100 km. (16,0 kWh + 1,3 L) /100 km. Kausisähkön siirto on huomioitu ja se on 1.11.–31.3. ma–la klo 7–22 yö siis puoleen hintaan ja sama 1.4-30.10 koko ajan 2,78 c/kWh ja sähkö 5,39 c/ kWh seuraavat 21 kk ajan. Tässä siis copypastina.
”
RAV4 plugari ja akku on 18,1 kWh. Talvella ei pääse kuin 50-70 km. Kesällä 70-80 km.
Lämpöpumppu on ja lähden lämpimästä tallista. Bensaa palanut nyt vuodessa 1,3 L/100 km tahtiin ja sähköllä ajellessa se kuluttaa 20,5 kWh/100. Lataamatta auto syö 5,8 L/100 km. Nämä ovat siis kumulatiivisia, vähintään vuoden ajojen lukuja. Tästä pystyy siis laskemaan karkeasti.
1,3/5,8 x 2 € + 0,8 x 16,4 x 0,13 € = 4,45 €/100 km. Tavoitteena tietysti ajaa vieläkin enemmän sähköllä ja sitten ladata taas auringolla. Auto siis haukka energiaa nyt (1,3 L + 16,4 kWh)/ 100 km. Vähän karkeasti otin nuo luvut, kun helpompi laskea. Koitetaan kuvaakin niin helpompi ymmärtää. Reipas 20 000 km on vuosiajot ja tammikuussa 95 % sähköllä ja 84 % koko vuodessa.
Talliin hommasin öljypuhaltimen tueksi Mitsibishi RW25 mallin ja ajattelin sen takaisinmaksua sekä öljyn säästöllä (500/1000 L/ vuosi), että paneleiden sähköllä. Ja tietysti autoa lataamalla paneleilta.
”
Ja tuossa vielä tänään latauksen jälkeen Rangen lupaus valehtelu. Kohta se taas nousee siihen 95 km, joka on näyttämän limitti, eikä se enää siitä nouse, vaan molemmat luvut päätyvät näyttämään lukemaa 95 km.