Autosi polttoaineen kulutus

Muutamaa postausta ylempänä oleviin, viime syksyn hybridien kulutusjuttuihin liittyen:

Hankin elämäni ensimmäisen hybridin / plugin sellaisen pian pari viikkoa takaperin. Nyt vasta löysin ajotietokoneen valikosta ominaisuuden, jolla auto mittaa jokaisen ajetun matkan polttonesteen kulutuksen. Tosin auton pitää olla pysäköitynä noin 4h, että sähköaivo laskee ns. uuden matkan.

Anyway tänään aamusella töihin 3,7L/100km keskituntinopeudella 68km/h ja kotiin 2,7L/100km keskituntinopeudella 73km/h. Keli nollassa, märkää, rapaista.

Ensifiilikseni noista kulutuslukemista = :woot:

Työmatkani on kuitenkin melkoisen epäsuotuisa ns. plugin-hybridiautolle: Kotoolta lähiöajoa ehkä 300m, sitten kiihdytetään Länsiväylälle 100kmh -rajoitukselle jota ajellaan Espooseen missä 80kmh ja edelleen Kehä 2 jossa 80kmh -rajoitus ja Espoon Nihtisillan tienoilla 2-3km lähiöajoa. Toki käytän Eco Pro -ajomoodia sekä GPS:n "karttamoodia" jolla auto tietää minne ollaan menossa -> osaa optimoida akunkäytön maksimeille. Silti esimerkiksi aamulla töihin saapuessani sähkörangea oli vielä 9km kun kotoolta lähtiessäni sitä oli 24km. Eli melkein 1/3 -osa jäi käyttämättä...

Mutta pitää sanoa, että fiksulla ennakoimisella sekä järjenkäytöllä mennään kyllä pienellä. Vielä kun kyseessä on ~2100kg painava, nelivetoinen, isohko möhköauto (BMW 740Le) 245 -leveillä nastarenkailla ja jota säilytetään ulkosalla. Kummassakaan päässä työmatkaa ei siis ole lämmintä parkkihallia tms.

Auton hankkimisen myötä toki olen tiputtanut matkavauhdin Länsiväylällä 100-alueella 120 -> 107 ja 80-alueella 100 -> 90-95 (km/h), mutta mitään kuhnailua tai munimista tai "pisaran venytystä" en harrasta.
Siis miten tuossa toimii se sähköajo kun käyttää bensaa vaikka akussa on virtaa eikä edes pakkasta? Ei mulla moottori käynnisty RAVissa ollenkaan kunhan pakkasta ei ole enempää kuin n. -13 ja akussa on virtaa ja vauhtia alle 135km/h.
 
Siis miten tuossa toimii se sähköajo kun käyttää bensaa vaikka akussa on virtaa eikä edes pakkasta? Ei mulla moottori käynnisty RAVissa ollenkaan kunhan pakkasta ei ole enempää kuin n. -13 ja akussa on virtaa ja vauhtia alle 135km/h.

Tossa sähköaivo pyrkii optimoimaan akunkäytön ja polttomoottorin tukemisen maantie (ym.) nopeuksilla ylämäissä, kiihdytysrampeilla ja sitä rataa. Se ei siis käytä akkua ensiksi finaaliin ja sitten käynnistä polttista (tms.)

Syytä siihen en tiedä miksi systeemi jättää töihin mennessä reserviä ja kotiinpäin ei yleensä ollenkaan (2vk työmatka-ajelut takana). Yleensä duuniin ajaessani sähköreservistä on vielä 6-9km käyttämättä, kotiin tullessa hyvä jos 1-2km. Oisko tuo Länsiväylälle kylmiltään 100km/h nopeuteen kiihdyttäminen suurin syy? Polttomoottori starttaa liki heti kun liityn länärille eikä sammu ennen kuin vissiin jotkin raja-arvot täyttyy.

Sen sijaan töistäpäin ajaessani on todella kauan 80-rajoitus (Kehä 2 & Länärin Espoon puoli) ja auto menee sen kaiken sähköllä.

Akkupatterihan tässä on melko pieni, käytettävää "akkukapasiteettia" vain noin 7,5 vai 7,9kWh.
 
Tossa sähköaivo pyrkii optimoimaan akunkäytön ja polttomoottorin tukemisen maantie (ym.) nopeuksilla ylämäissä, kiihdytysrampeilla ja sitä rataa. Se ei siis käytä akkua ensiksi finaaliin ja sitten käynnistä polttista (tms.)

Syytä siihen en tiedä miksi systeemi jättää töihin mennessä reserviä ja kotiinpäin ei yleensä ollenkaan (2vk työmatka-ajelut takana). Yleensä duuniin ajaessani sähköreservistä on vielä 6-9km käyttämättä, kotiin tullessa hyvä jos 1-2km. Oisko tuo Länsiväylälle kylmiltään 100km/h nopeuteen kiihdyttäminen suurin syy? Polttomoottori starttaa liki heti kun liityn länärille eikä sammu ennen kuin vissiin jotkin raja-arvot täyttyy.

Sen sijaan töistäpäin ajaessani on todella kauan 80-rajoitus (Kehä 2 & Länärin Espoon puoli) ja auto menee sen kaiken sähköllä.

Akkupatterihan tässä on melko pieni, käytettävää "akkukapasiteettia" vain noin 7,5 vai 7,9kWh.
Siinä voi olla sitten jokin rajoitus sähköajolle nopeudessa jos 80 voi ajaa mut 100 ei. Ja onhan se yleensä et jos noi Plugarit sen moottorin käynnistää niin se käy kunnolla lämpimäksi ennen kuin antaa sen taas sammua.
 
Tuo B-mallien "kevythybridi" lienee yksi suurimmista osasyyllisistä. Tais tiputtaa T5 AWD--> B5 AWD tehtaan ilmoittamanakin n. litran verran (7,5-8,7 ---> 6,7-7,7 WLTP sekalainen ajo).

Oma ajotyyli myös nostaa kulutusta, mutta kun ajanut samalla tyylillä 30 vuotta, niin ei sitä jaksa alkaa "pihistelmään".

Monta tankillista menee kesäisin perusajeluissa 8,0-8,5 lukemilla (taajama- ja moottoritieajeluita). Talvisin sitten ollaan ihan eri lukemissa, kun tulee käytettyä paljon webastoa esilämmitykseen ja mukavuuslämmityksessä. Lisäksi käytän etäkäynnistystä, kun tuo webasto ei esilämmitä moottoria ollenkaan. Ja kaikki nämä on mukana kun noita kulutuksia olen laskenut.
Tuosta tuli mieleen, kun oma isukki pihistelee, mutta ajaa mutkat yleensä liian hiljaa, jolloin joutuu kiihdyttämään enemmän. Kerran itse ajoin risteyksestä poistuvalta loivalta rampilta "liian kovaa", hain oikein ajolinjankin viimeisen päälle, että ei renkaatkaan kulu vanhempien autosta. Oli muuten loppumatka aika hiljaista, kun sanoin että säästettiin juuri polttoainetta, ei tarvinut kiihdyttää.
 
Tuosta tuli mieleen, kun oma isukki pihistelee, mutta ajaa mutkat yleensä liian hiljaa, jolloin joutuu kiihdyttämään enemmän. Kerran itse ajoin risteyksestä poistuvalta loivalta rampilta "liian kovaa", hain oikein ajolinjankin viimeisen päälle, että ei renkaatkaan kulu vanhempien autosta. Oli muuten loppumatka aika hiljaista, kun sanoin että säästettiin juuri polttoainetta, ei tarvinut kiihdyttää.
Vaikea se on yrittää järkipuhetta jollekin pystyynkuolleelle kelopuulle. Joku saattaa ajaa vieläkin talvet samoilla virolaisilla kierrätysrenkailla, jotka todettiin jo 6 vuotta sitten tieliikennekelvottomiksi. Eikä sekään niin haittaa jos yksi räjähti ajossa, saihan liikkeestä takuuseen yhden lisää.

Ilmastointiakin kuuluu renkuttaa päälle ja pois, tai jättää käyttämättä koska "tulee vetoa". Jos on päällä ja säädetään lämpötilaa, sehän on haaskausta. :rofl::smoke:

Tietysti moderni automaattisysteemi ohittaa tämän ongelman, koska silloin Senilix ei tiedä koko kompressorista mitään.
 
Tossa sähköaivo pyrkii optimoimaan akunkäytön ja polttomoottorin tukemisen maantie (ym.) nopeuksilla ylämäissä, kiihdytysrampeilla ja sitä rataa. Se ei siis käytä akkua ensiksi finaaliin ja sitten käynnistä polttista (tms.)

Syytä siihen en tiedä miksi systeemi jättää töihin mennessä reserviä ja kotiinpäin ei yleensä ollenkaan (2vk työmatka-ajelut takana). Yleensä duuniin ajaessani sähköreservistä on vielä 6-9km käyttämättä, kotiin tullessa hyvä jos 1-2km. Oisko tuo Länsiväylälle kylmiltään 100km/h nopeuteen kiihdyttäminen suurin syy? Polttomoottori starttaa liki heti kun liityn länärille eikä sammu ennen kuin vissiin jotkin raja-arvot täyttyy.

Sen sijaan töistäpäin ajaessani on todella kauan 80-rajoitus (Kehä 2 & Länärin Espoon puoli) ja auto menee sen kaiken sähköllä.

Akkupatterihan tässä on melko pieni, käytettävää "akkukapasiteettia" vain noin 7,5 vai 7,9kWh.

Onhan nuo kovia lukemia kun puhutaan helvetin painavasta edustusluokan tankista.

Meikän hybridi-Lexus, kesällä 5,5l/100km, talvella 6,5l/100km. Ajot suurimmaksi osaksi pätkäajoa kaupungissa, eteenkin talvella ei kovin ideaalista koska konehuone/patteri ei ehdi edes lämmetä juuri koskaan optimaalisesti. Yhden pitemmän lenkin ajaa kesäkelissä niin kulutus putoaa 5:n korville.
 
Onhan se plug-in hybridin konseptin kannalta erikoinen ajatus, että kulutus pätkäajoissa ei lähtökohtaisesti ole nolla litraa polttoainetta. Tietysti 2 tai 5 tai 6 kuulostaa hyvältä verrattuna perinteiseen isoon autoon, mutta siihen se jää.
 
Aikoinaan minun Lexus LS kulutti noin 18 litraa kaupungissa, että on vähän kehitystä tullut näissä lukemissa.
 
Aikoinaan minun Lexus LS kulutti noin 18 litraa kaupungissa, että on vähän kehitystä tullut näissä lukemissa.
Vertailukohta on ihan väärä, jos ajatuksena oli puhua pienestä kulutuksesta. Sehän on joskus ollut jopa ylpeyden aihe, että kulutus on suuri, kuten juuri tällaisen auton kehittelyvaiheessa visioidulle asiakaskunnalle.
 
Onhan se plug-in hybridin konseptin kannalta erikoinen ajatus, että kulutus pätkäajoissa ei lähtökohtaisesti ole nolla litraa polttoainetta. Tietysti 2 tai 5 tai 6 kuulostaa hyvältä verrattuna perinteiseen isoon autoon, mutta siihen se jää.

Jotta noilla pääsee edes etäisesti lähelle autotehtaiden utopialukemia niin kuljettajan pitää olla verraten valveutunut. Esimerkiksi kaikki pk-seudulla valloillaan olevan Dynaamisen Laifstailin liikennevalokilpailut tai kehätielle +30km/h yli rajoituksen suoraan vasemmalle kaistalle -liittymiset pitää jättää pois. Koska em. kaltaisissa tapauksissa sähköaivo käynnistää polttomoottorin eikä, ulkolämpötilasta riippuen, sammuta sitä pitkään aikaan. Toki tientukkona ei tarvitse ainakaan omien kokemuksieni mukaan olla, mutta jokin verran pitää käyttää omia aivoja kaasun käytön kanssa.

Valitettavasti vain 90%:a jengistä ajelee ihan samalla lailla laput silmillä kuin ovat ajaneet autokoulusta saakka; keskittyen ihan kaikkeen muuhun mahdolliseen paitsi auton ajamiseen "fiksusti" eli tilanteita ja nopeusvaihteluita ennakoiden.

Toki sähköautolla voi ajaa ihan yhtä Dynaamisen oman elämänsä Vatasena kuin siihenkin saakka on aina ajanut.
 
Vaikea se on yrittää järkipuhetta jollekin pystyynkuolleelle kelopuulle. Joku saattaa ajaa vieläkin talvet samoilla virolaisilla kierrätysrenkailla, jotka todettiin jo 6 vuotta sitten tieliikennekelvottomiksi. Eikä sekään niin haittaa jos yksi räjähti ajossa, saihan liikkeestä takuuseen yhden lisää.

Ilmastointiakin kuuluu renkuttaa päälle ja pois, tai jättää käyttämättä koska "tulee vetoa". Jos on päällä ja säädetään lämpötilaa, sehän on haaskausta. :rofl::smoke:

Tietysti moderni automaattisysteemi ohittaa tämän ongelman, koska silloin Senilix ei tiedä koko kompressorista mitään.
Ei sentään tuolle asteelle ole päässyt, kysehän oli polttoaineesta. Se on valikoivaa pihistelyä, jos pitäisi ostaa renkaat niin todennäköisesti vaihtuu auto uuteen.

Ettei nyt mene täysin offiksi niin oma Ford vanhus kuluttaa varmaan 9-10 litraa, tosin en ole kehdannut edes laskea.
 
Matkalla Turusta Rukalle Camryllä. Katsotaan mihin lukemiin kulutus päätyy. Toistaiseksi näyttää ihan maltilliselta näille keleille ja auto täynnä tavaraa. Eco-moodilla menty ihan liikennevirran mukaisesti, vaimoke ratissa.
FF2CBDE9-23A8-4FFA-BBC4-67468A076358.jpeg
 
Nyt tuli tuolla omalla Volvo V60 2011 eDrivellä 315000km täyteen ja kulutus omalla mitään säästelyä erityisesti ajattelemattomalla ajolla on vakiintunut 5.5-6l/100km lukemiin. alkaa näkyä tuossa vähitellen moottorin ikäkin, tälle koneelle ei ole mitään puhdistusremppaa tehty ja 200000km aikana kulutus on vähitellen noussut sieltä lähempää 5l tuonne lähemmäs 6l.

Tässä olen huomannut, että suurimmat säästöt on tulleet siitä, että on jättänyt jotain ajoja tekemättä, esim. töihin ajelen nykyään keskimäärin 4x/vko, joka on paljon isompi säästö kuin joku pihistelyn aloitus. Toki näillä polttoaineen hinnoilla olen alkanut katselemaan sähköautoja hybridien sijaan. Onhan se sähkökin kallistumassa, mutta ei tuo dieseli varmaan ole enää 5v päästä mikään vaihtoehto.
 
Tossa sähköaivo pyrkii optimoimaan akunkäytön ja polttomoottorin tukemisen maantie (ym.) nopeuksilla ylämäissä, kiihdytysrampeilla ja sitä rataa. Se ei siis käytä akkua ensiksi finaaliin ja sitten käynnistä polttista (tms.)

Syytä siihen en tiedä miksi systeemi jättää töihin mennessä reserviä ja kotiinpäin ei yleensä ollenkaan (2vk työmatka-ajelut takana). Yleensä duuniin ajaessani sähköreservistä on vielä 6-9km käyttämättä, kotiin tullessa hyvä jos 1-2km. Oisko tuo Länsiväylälle kylmiltään 100km/h nopeuteen kiihdyttäminen suurin syy? Polttomoottori starttaa liki heti kun liityn länärille eikä sammu ennen kuin vissiin jotkin raja-arvot täyttyy.

Sen sijaan töistäpäin ajaessani on todella kauan 80-rajoitus (Kehä 2 & Länärin Espoon puoli) ja auto menee sen kaiken sähköllä.

Akkupatterihan tässä on melko pieni, käytettävää "akkukapasiteettia" vain noin 7,5 vai 7,9kWh.
Se optimoi sähkön käyttöä taajamanopeuksille ja isolle tielle tullessa käynnistää konetta. Saattaa ennakoida tehon tarvetta, voi olla että oppii sun tavoille jos sitä pyyntiä ei koskaan tule. Vrt oppiva laatikko. Mutta kokeile pelkällä sähköllä kun näyttää että riittäisi range ainakin keväämmällä. 330e liikkuu ihan riittävästi kun ottaa kaiken tehon sähköstä.

Oma kulutus kovilla pakkasilla 5,5 huiput, pitkän ajan keskiarvo talven jälkeen 4.2.
 
C5 HDi163A -14 farkku nyt n. 1½kk ja vajaan 5tkm perusteella vie omassa ajossa n. 5,8l/100km (ajotietokone ja tankkaukset näyttää samaa) keskinopeudella 65km/h, työmatkaa 65km suuntaansa (n.10km@40/60, loput@80/100) maantiet 90/105 vakkarissa.

Ja nyt viimeiset vajaat 3kk ja n. 10tkm samalla ajoprofiililla nastarenkain talvirajoituksilla 5,6l/100km. Webasto ollut ahkerassa käytössä, tosin sitä ei ajotietokone laske kulutukseen mukaan, mutta täysin kylmällä koneella ei montaa alle +5C starttia ole tullut ja niitä alle -20C päiviäkin kuitenkin ollut jokunen.

20220129_142640.jpg
 
Tuossa tämän päivän ajot 8 km suuntaansa Ioniq Hybridillä. 5.7 l/100 km näytti keskiarvoa molemmissa stopeissa, kun välissä vajaan tunnin pysähdys. Tuostahan se sitten laskisi matkan kasvaessa johonkin 4-5 l/100 välille näillä keleillä.

Ilmastointi AUTO:lla pyynti 15.5 ja AC päällä kosteutta poistamassa. Vähintään tuo vaatii sen kymmenen minuuttia taajama-ajoa nollaleleillä, että lämmitysvaiheessa tuotettu sähkö saadaan kulutettua täyssähköajossa.

Screenshot_20220129-161208.jpg

Screenshot_20220129-161102.jpg
 
Tuossa tämän päivän ajot 8 km suuntaansa Ioniq Hybridillä. 5.7 l/100 km näytti keskiarvoa molemmissa stopeissa, kun välissä vajaan tunnin pysähdys. Tuostahan se sitten laskisi matkan kasvaessa johonkin 4-5 l/100 välille näillä keleillä.

Ilmastointi AUTO:lla pyynti 15.5 ja AC päällä kosteutta poistamassa. Vähintään tuo vaatii sen kymmenen minuuttia taajama-ajoa nollaleleillä, että lämmitysvaiheessa tuotettu sähkö saadaan kulutettua täyssähköajossa.

Screenshot_20220129-161208.jpg

Screenshot_20220129-161102.jpg
Eihän ilmastointi toimi pakkasella?
 
Bemarin viimeinen vapari bensa kutonen N53 menee uskomattoman pienellä verrattuna esim. St220 Mondeo tai 3.2 FSI koneet. Maantiellä 90kmh ajellessa pääsee n. 6 litran kulutukseen. Tämä e91 330i touringilla. Myös 177g /km päästöt on varsin pienet ja vero sitä myöten.
 
Eihän ilmastointi toimi pakkasella?

Saatat kyllä olla oikeassa että kompressori pyörii ainoastaan lämpimästä hallista lähtiessä. Ehkäpä tästä johtuen moottori käy hieman voimallisemmin tyhjäkäyntiä, kun lähdetään ~8 asteisesta tallista liikkeelle. Kun tallin lämpötila tippui nollaan tai hieman sen alle tuntuu käyvän nätimmin.
 
'09 farmari mondeo, 2.0 bensa ja manuaali.
Tommosta 8.2/100km näyttäis auton omat mittarit, en ole jaksanut itse laskeskella tarkempia.
Ajona lähinnä kehä 3 \ E18 \ Kehä 2 kerran suuntaan päivässä, suurimmalta osin vakkarin kanssa.
Kaipaisi kuudetta vaihdetta ehdottomasti, masukalta lainattu voimansiirto örisee 3k rpm siinä satasen vauhdissa jo.
 
'09 farmari mondeo, 2.0 bensa ja manuaali.
Tommosta 8.2/100km näyttäis auton omat mittarit, en ole jaksanut itse laskeskella tarkempia.
Ajona lähinnä kehä 3 \ E18 \ Kehä 2 kerran suuntaan päivässä, suurimmalta osin vakkarin kanssa.
Kaipaisi kuudetta vaihdetta ehdottomasti, masukalta lainattu voimansiirto örisee 3k rpm siinä satasen vauhdissa jo.

Huhhuh nyt kyllä ymmärrän tuon avatarisi aivan täysin :btooth:
 
220CDI - 7-lovinen loota. Kaikenlaista ajoa, kaupunkia, motaria paljon, peräkärryä jne. Tuohon voinee laittaa 0.5l lisää, niin alkaa vastata todellisuutta.
Joku kevytkenkäinen varmaan saisi tuota vielä laskettua.


1643533221606.png
 
Toyota Caldina 03vm ja 370km/47L viime tankilla vajaa 13L/100km kun laskin Eurajoki - Pori - Eurajoki n. 38km sivu työmatkat
 
Toyota Caldina 03vm ja 370km/47L viime tankilla vajaa 13L/100km kun laskin Eurajoki - Pori - Eurajoki n. 38km sivu työmatkat

Jos tuo on pääosin matka-ajoa ja bensalla, niin ihmeen kova kulutus. Kaasari Saab 900 meni parhaimmillaan 13l/100km 10 km suuntaisella työmatkalla talvella. Vaikka tuo olisi tehomalli nelivedolla, niin on se silti 2000-luvun tekniikkaa.

Ettei olisi jotain vikaa esim. termostaatti jumissa, lamda mittaa väärin tai jarrut laahaa?
 
Jos tuo on pääosin matka-ajoa ja bensalla, niin ihmeen kova kulutus. Kaasari Saab 900 meni parhaimmillaan 13l/100km 10 km suuntaisella työmatkalla talvella. Vaikka tuo olisi tehomalli nelivedolla, niin on se silti 2000-luvun tekniikkaa.

Ettei olisi jotain vikaa esim. termostaatti jumissa, lamda mittaa väärin tai jarrut laahaa?


4 lovinen automaatti matka vauhdis kierrokset 90kmh vauhdis 2400rpm 110kmh n. 3000rpm.

Jarrut tehty kaikki uutta, termari n. 30tkm ajettu. Lambdoja ei ole. Tekniikka on periaatteessa 90 luvun celicasta... Ainoa ero on automaatti loota ja isompi ahdin.
 
4 lovinen automaatti matka vauhdis kierrokset 90kmh vauhdis 2400rpm 110kmh n. 3000rpm.

Jarrut tehty kaikki uutta, termari n. 30tkm ajettu. Lambdoja ei ole. Tekniikka on periaatteessa 90 luvun celicasta... Ainoa ero on automaatti loota ja isompi ahdin.
Mikä toimintaperiaate jos ei ole lambdoja?
 
Mikä toimintaperiaate jos ei ole lambdoja?

Paha sanoa en on oo nähny Missään kohtaa pakoputkea. Mut se siit off topicist...

Tuli haettua Toyota Corolla hb 2.0 D4D manuaali laatikolla ja sen kulutus olis n. 4.6L/100km. Tankkauksesta laskettu ajoin 310km lähtiessä täyteen tankkaus ja kotona.
 
Työmatka kulkine, tonnin pommi, näyttä menevän 7L/100 Km kun motaria-kaupunkia on 50/50%. Ei tarvitse ladata missään välissä ja parin minuutin letkutuksella siirtyy energiaa autoon viikon ajoihin.:)

Plugari-kuskien "opin ajamaan säästeliäästi" tuo mieleen alkuaikojen priukset joilla valoista lähdettiin hitaasti ja ajettiin 39 km/h max. kaupungissa. Onneksi nyky autoilla säästäminen onnistuu muutenkin.
 
Bemarin viimeinen vapari bensa kutonen N53 menee uskomattoman pienellä verrattuna esim. St220 Mondeo tai 3.2 FSI koneet. Maantiellä 90kmh ajellessa pääsee n. 6 litran kulutukseen. Tämä e91 330i touringilla. Myös 177g /km päästöt on varsin pienet ja vero sitä myöten.
Noita bemareita tuli joskus katsottua sillä silmällä, eikä vähiten tuon moottorin takia. Sääli että tuollaisia moottoreita ei enää perusautoihin tehdä, mutta se on sitä nykyaikaa.

Oma Octavia 2.0 TSI 4x4 menee 9-10l/100km pätkäajossa (sis. eberin käytön), matka-ajossa näyttäisi menevän 6-7l/100km riippuen ajetaanko enimmäkseen 80km/h vai 100km/h. Tämä talvirenkailla, kesägummeilla päästäneen vähän pienempiin lukemiin.
 
Työmatka kulkine, tonnin pommi, näyttä menevän 7L/100 Km kun motaria-kaupunkia on 50/50%. Ei tarvitse ladata missään välissä ja parin minuutin letkutuksella siirtyy energiaa autoon viikon ajoihin.:)
Eli kerran viikossa tankilla menee sen 70€? Vuodessa yli 3500€. Mielummin lataisin kämpän seinästä mut nää on näitä.
 
4 lovinen automaatti matka vauhdis kierrokset 90kmh vauhdis 2400rpm 110kmh n. 3000rpm.

Jarrut tehty kaikki uutta, termari n. 30tkm ajettu. Lambdoja ei ole. Tekniikka on periaatteessa 90 luvun celicasta... Ainoa ero on automaatti loota ja isompi ahdin.

Caldina tosiaan pohjautui melkeinpä täysin 1994--> Celican tekniikkaan pienin muutoksin. Itsekkin tuollaisella 4wd Celicalla ajoin yli 5vuotta ja kyllähän tuo moottorin ohjaus yms oli aika paljon muita jäljessä. On siellä kapeakaisra lampda kyllä downpipessä. Omat kulutukset pyöri siinä 12-13litran kohdilla, älyttömän rikkaalla nuo kävi kovemmalla kaasulla. Ja Celica oli toki manuaali kun niitä ei automaatteina ollut.

--------------------------------------------------

Sen jälkeen oli 330d -09 sedan(uudempi n57 motti) yli 100tkm ajossa. Oli kyllä erittäin miellyttävä moottori ajaa, yksiä parhaita mitä tullut ajettua. Kulutukset pyöri samoilla suoritteilla noin 6-7litran välissä. Mikä tuon kokoiselle ja tehoiselle diisselille oli mielestäni erittäin pätevä lukema.

Sen jälkeen tuli ajettua 420d noin 70tkm. 8vaihteinen automaatti oli vielä tuota 6vaihteista automaattia (330d) parempi. Muuten tuo 2.0d ollut tokikaan niin miellyttävä kun 330d vaikka toki liikutti tolla 190hp erittäin hyvin autoa sekin. Kulutukset asettui tällä noinn 4.5-5.5litraan.

Nykyisin 335i -06 farkkuna automaatti, tämä nyt tuntuisi menevän 10-11litraan suht samoilla ajosuoritteilla toki auto ollut lyhyemmän aikaa vasta. Siltikin ihan ok kulutus kun miettii moottorin kokoa ja autokin toki painavampi kun Celica.

Moottori on luonteeltaan kyllä loistava ei ole turhaan kehuttu vaikka toki sisältää sitten vasta painona omat tyyppivika riskinsä. Todella erikoisen tuntuinen käytökseltään kun vetää diisselin tyylisesti 1100rpm lähtien ja yleensä arki liikenteessä ei koskaan tiputtelee kiihdyttäessä edes pienemmälle vaan kiihdyttää kierroksista välittämättä väännöllä. Sitten taas toki kiertää ylös raikkaasti ja paremmin vaan ylemmäs menemällä. Erittäin mukava moottori ajaa.

Toyotan hyprideitä on tullut jonkun verran ajettua ja porukat ajanut vuosia kulutukset pyörii Auris/Corolla farkuissa siellä 5-6litran välillä.

Pääasialliset ajot on kaupunkia ja muutaman kilsan taajaman ulkopuolista liikkumista. Välillä sitten motarin ja 80kmh siirtymiä noin 100km verran.
 
2019 Qashqailla (1.5 dci) noin 3,1-4.7 kylmänä kauppareissut. Sevverta että just lämpiään ehtii. 4,2 keskimäärin normiajoista. Tämä siis tietokoneen lukemista, todellisuus lienee litran-puoltoista enempi. Ei kai tuommonen nuhapumppu paljoa enempiäkän tosin voi imeä.
 
Nyt tuli vedettyä kulutusennätys omalla autolla, kyseessä siis 2016 Astra 1.4 turbo automaattilaatikolla (momentinmuunnin). Edellisen parin viikon aikana tuli mittariin 330 km joka koostui suurimmilta osin muutaman kilometrin nurkka-ajosta, lyhimmät ajot luokkaa pari kilsaa kauppaan/muksua päiväkotiin, pisin reissu tainnut olla noin pari kymppiä.

Tankilla meni bensaa tankkiin 30,2 litraa, eli keskikulutus noin 9 litraa sataselle :lonely:

Kylmät lähdöt pakkasesta nostaa kyllä kulutusta automaatin kanssa ihan tolkuttomasti…
 
Itselläni kasvaa kulutus noin 4-5 litraa kylmällä, kun esim kauppaan ajelee. Ei ole lohkolämmitintä, niin auto aina kylmänä startissa. Pitkässä matkassa kulutus ei juurikaan talvella muutu, mutta tuollaiselle perinteiselle automaatille pätkäajo talvella on aika myrkkyä kulutuksen suhteen. CLK Mese v6 automaatti, kesällä jos ajaa kauppaan niin noin 12l, oliskohan noin 10km matka ja talvella 16-17l keskikulutukseksi.
 
Honda accord vm 2005 2.0 Bensa. Matka ajossa aika hyvät lukemat 80-100km/h ajolla - 6,85L / 100KM

Ton kokoluokan autolta aika hyvä tulos.
 
Viimeksi muokattu:
oman 1.2 TSI:n kulutus ollut 5,98l/100km välillä 7.4.2018-2.3.2022, nämä siis tankkauspäivämääriä.

7.4.2018 tankattu 1,434€/l ajomäärällä 90691 km
2.3.2022 tankattu 2.029€/l ajomäärällä 239962 km

Mukana vähäisiä perävaunun vetoja jolloin keskiarvot äkkiä pomppaa koska pieni moottori tulee janoiseksi kuormalla. Huoltokulut olleet noin 2500€ tähän mennessä, mukaan ei laskettu muuta kuin huollot ja korjaukset. Toistaiseksi en ole löytänyt taloudellisesti järkevää ratkaisua autonvaihdolle. Kulut on severran pienet ja auton arvo, ettei vaihtamalla saavuta muuta ku rahan menoa.

Tässä yksi melko taloudellisesti ajettu ajelu pk-seudulla 90% maantietä.
 
Viimeksi muokattu:
BMW225Xe - siis hybridiauto...koneen oma mittari näyttää komeasti 6.8l/100 keskikulutusta. Aina ei ole ehditty lataamaan, samoin onhan tässä ollut hangessa ajamista sekä pitkiä moottoritiereissuja. Toivottavasti edes kesälläl laskee alle kutosen. Korkea auto ei tosiaankaan ole mikään aerodynamiikan ihme. Normikulutus on muuten 2 litraa sadalla, siihen on kyllä todella vaikea päästä. Nyt myynnissä olevat mallit on toki isommalla akulla, tämä on viisivuotias.
 
Onko täällä jengi katsellut ajotietokoneita vaan vai onko ihan tankilla laskettuja? Oma Hyundai i20 1.2L (vapari) manuaali kuluttaa sen 6,6L/100km (95E) mitä oon nyt yli 10tkm ajanut. Ajotietokone näyttää mitä sattuu. Ennätykseni yhdelle tankille muistaakseni jotain 5,4L/100 jossa suht paljon maantietä ja motaria.

Olenkin miettinyt että miten pitäisi ajaa että mahdollisimman vähän tuota kullan arvoista kirkasta kuluisi. BSFC kaavioiden mukaan kiihdytykset pitäisi toteuttaa niin että suht paljon antaa kaasua mutta vaihtaa vaihdetta myös aikasin.
 
itse excelöin insinöörimäisesti kulutukset mutta ajotietokonetta seuraan ajaessa. Kyllä nämä bensan hinnat on aikaansaaneet sen, että oma kulutus on pudonnut jo aiemmin taloudellisesta vähän lisää mm. ajelemalla motarilla 90-100kmh jos ei ole kiire. Vaikuttaa aika paljon koska tuosta kovempaa alkaa ajovastusten käyrä nousta todella jyrkästi, lähinnä ilmanvastuksen takia mutta myös kierrokset tietty nousee.
 
itse excelöin insinöörimäisesti kulutukset mutta ajotietokonetta seuraan ajaessa. Kyllä nämä bensan hinnat on aikaansaaneet sen, että oma kulutus on pudonnut jo aiemmin taloudellisesta vähän lisää mm. ajelemalla motarilla 90-100kmh jos ei ole kiire. Vaikuttaa aika paljon koska tuosta kovempaa alkaa ajovastusten käyrä nousta todella jyrkästi, lähinnä ilmanvastuksen takia mutta myös kierrokset tietty nousee.

oman 1.2 TSI:n kulutus ollut 5,98l/100km välillä 7.4.2018-2.3.2022, nämä siis tankkauspäivämääriä.

Joo aika eri lukuja ne oikeet excelöidyt antaa kuin se auton oma "tietokone" :hmm:. Onkohan jokin kikka huijata ihmisiä ajattelemaan että "Onpas hyvä kulutus!" tms. Ei näköjään ihan hirveesti saa paremmaksi kulutusta tuo turbon laittaminen kun 1.2L vapari 6.6 ja 1.2L turbo 6L/100... no 10% ja varmasti ajotavatkin eroavat. Toisaalta taas tuleeko huoltokuluja turbon osalta jonkin verran enemmän?
 
Joo aika eri lukuja ne oikeet excelöidyt antaa kuin se auton oma "tietokone" :hmm:. Onkohan jokin kikka huijata ihmisiä ajattelemaan että "Onpas hyvä kulutus!" tms. Ei näköjään ihan hirveesti saa paremmaksi kulutusta tuo turbon laittaminen kun 1.2L vapari 6.6 ja 1.2L turbo 6L/100... no 10% ja varmasti ajotavatkin eroavat. Toisaalta taas tuleeko huoltokuluja turbon osalta jonkin verran enemmän?
Pitää myös huomioda ero suorituskyvyssä. Melko hyvä vaihtokauppa jos saat 10% pienemmän kulutuksen ja n.20% paremman suorituskyvyn, etenkin moottorin sitkeys ja vääntö alakierroksilla on aivan eri tasolla turbo koneessa. Ei siinä enää paljoa kannata miettiä paljon turbo "maksaa" kun ajaminen on vaivatonta. Ps. ylimääräisiä huoltokuluja turbo ei juurikaan aiheuta, rikkoutuessaan (epätodennäköistä) maksanee tuollaiseen pikkukoneeseen n.600€ vaihdettuna. vertaa esim. 2000-luvun psa koneita joihin vaihdetaan 350€ hintaisia jakohihnoja 3-4 vuoden välein, kuuluu huolto-ohjelmaan.
 
Olenkin miettinyt että miten pitäisi ajaa että mahdollisimman vähän tuota kullan arvoista kirkasta kuluisi. BSFC kaavioiden mukaan kiihdytykset pitäisi toteuttaa niin että suht paljon antaa kaasua mutta vaihtaa vaihdetta myös aikasin.
Tämä on ainakin teoriassa oikea tapa. Tällöin saadaan moottorin kuormitusprosentti kyseisellä kierrosalueella mahdollisimman korkeaksi, mikä tunnetusti parantaa hyötysuhdetta.
 
Pitää myös huomioda ero suorituskyvyssä. Melko hyvä vaihtokauppa jos saat 10% pienemmän kulutuksen ja n.20% paremman suorituskyvyn, etenkin moottorin sitkeys ja vääntö alakierroksilla on aivan eri tasolla turbo koneessa. Ei siinä enää paljoa kannata miettiä paljon turbo "maksaa" kun ajaminen on vaivatonta. Ps. ylimääräisiä huoltokuluja turbo ei juurikaan aiheuta, rikkoutuessaan (epätodennäköistä) maksanee tuollaiseen pikkukoneeseen n.600€ vaihdettuna. vertaa esim. 2000-luvun psa koneita joihin vaihdetaan 350€ hintaisia jakohihnoja 3-4 vuoden välein, kuuluu huolto-ohjelmaan.

Itselläni menee se 700€ vuodessa bensoihin suunnilleen, niin pistää miettimään, että kannattaako 10% pienennyksen takia uhrata pieni vapari ketjukone johonkin VAGin vastaavaan 1.2 TSI systeemiin. Ehkä ne ei nykyään pauku samalla tavalla?

Tämä on ainakin teoriassa oikea tapa. Tällöin saadaan moottorin kuormitusprosentti kyseisellä kierrosalueella mahdollisimman korkeaksi, mikä tunnetusti parantaa hyötysuhdetta.

Näinhän se on joo ja käsittääkseni myös käytäntökin todistaa tämän. Toki ei ihan pohjaan kaasua, mutta usein BSFC-kaavioissa on paras pysytellä siinä 70-80% kuormitusprosentilla.
 
Ei näköjään ihan hirveesti saa paremmaksi kulutusta tuo turbon laittaminen kun 1.2L vapari 6.6 ja 1.2L turbo 6L/100... no 10% ja varmasti ajotavatkin eroavat.

Sulla on hyntykän i20 ja bowtie’lla skoda octavia (kuvasta päätellen farmarina vielä). Jonkin verran on kokoeroakin autoilla, ja jos bowtie’n auto menee 10% pienemmällä kulutuksella kuin sun auto niin kulutusetua on jonkin verrankin. Octaviassa painoa ja moottorissa tehoa molempia varmaan n. +25% i20 verrattuna. Sama kone polon tai muun suunnilleen i20 kokoisen auton nokkaan niin kulutusero varmaan kasvaa vielä.

Itse vetäisin uuden ennätyksen tuossa talvella ja ysivitosta paloi nurkkapyörityksessä pienellä pyöristyksellä 9 litraa satasella. Autona 2016 Astra farkku, 150hp 1.4 turbo automaatti. Momentinmuunnin rankaisee kyllä kylmillä keleillä julmasti kun ajelee lyhyttä taajama-ajoa… Kesällä vastaavat ajot noin 7,5 l/100km, talvella yleensä mennyt noin 8,5 litralla. Maantie- ja motaripainotteista matka-ajoa menee reiluun kuuteen - 6,5 litraan nykykokemuksella.
 
Itselläni menee se 700€ vuodessa bensoihin suunnilleen, niin pistää miettimään, että kannattaako 10% pienennyksen takia uhrata pieni vapari ketjukone johonkin VAGin vastaavaan 1.2 TSI systeemiin. Ehkä ne ei nykyään pauku samalla tavalla?
Näillä bensan hinnoilla ostat n.25litraa bensaa/kk eli kertomallasi (6,6l/100km) kulutuksella ajat n.420km/kk? Eipä noilla ajoilla paljoa kannata miettiä paljon auto kuluttaa, toisaalta myös korjauskulut ovat väkisinkin melko pienet ellei osu ns.paska tuulettimeen.
Suosittelen jatkamaan sillä hengettömällä vaparilla, noilla ajoilla kannattaa uhrata ajomukavuus "luotettavuuden" alttarille.
 
1300 km vajaa ajettu kuukaudessa. Kulutus 0,5 L/100 km. Emäntä laittoi muutaman kerran liikaa lämpöä lasille ja oli vissiin muutenkin vähän viileä auto. Vahinkoja sattuu. Vuosi ja 21 000 km kulutus 1,2 L/100 km.
 

Liitteet

  • 65BB2432-DCE9-4725-928A-257A1C39538D.png
    65BB2432-DCE9-4725-928A-257A1C39538D.png
    387,8 KB · Luettu: 143
  • 8684FF61-926E-4E82-8F7E-3B61EE2546A6.png
    8684FF61-926E-4E82-8F7E-3B61EE2546A6.png
    376,2 KB · Luettu: 143
1300 km vajaa ajettu kuukaudessa. Kulutus 0,5 L/100 km. Emäntä laittoi muutaman kerran liikaa lämpöä lasille ja oli vissiin muutenkin vähän viileä auto. Vahinkoja sattuu. Vuosi ja 21 000 km kulutus 1,2 L/100 km.
Paljon menee sähköä bensan lisäksi? Entä autotallin rakentamiseen, lämmitykseen ja autoon menevät pääomakulut?
Melko kallista autoilua vaikka bensankulutus onkin "peperilla" melko pientä.
Auton ominaisuuksiin en ota kantaa, toisesta ketjusta muistelen että plugari Ravilla ajelet...
Edit. Lukihäiriö iski, unohtui ketjun aihe.
Pääomakulut ja muut höpinät ei tänne kuulu.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 091
Viestejä
4 657 769
Jäsenet
76 342
Uusin jäsen
maissihiutale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom