Muutamaa postausta ylempänä oleviin, viime syksyn hybridien kulutusjuttuihin liittyen:
Hankin elämäni ensimmäisen hybridin / plugin sellaisen pian pari viikkoa takaperin. Nyt vasta löysin ajotietokoneen valikosta ominaisuuden, jolla auto mittaa jokaisen ajetun matkan polttonesteen kulutuksen. Tosin auton pitää olla pysäköitynä noin 4h, että sähköaivo laskee ns. uuden matkan.
Anyway tänään aamusella töihin
3,7L/100km keskituntinopeudella 68km/h ja kotiin
2,7L/100km keskituntinopeudella 73km/h. Keli nollassa, märkää, rapaista.
Ensifiilikseni noista kulutuslukemista =
Työmatkani on kuitenkin melkoisen epäsuotuisa ns. plugin-hybridiautolle: Kotoolta lähiöajoa ehkä 300m, sitten kiihdytetään Länsiväylälle 100kmh -rajoitukselle jota ajellaan Espooseen missä 80kmh ja edelleen Kehä 2 jossa 80kmh -rajoitus ja Espoon Nihtisillan tienoilla 2-3km lähiöajoa. Toki käytän Eco Pro -ajomoodia sekä GPS:n "karttamoodia" jolla auto tietää minne ollaan menossa -> osaa optimoida akunkäytön maksimeille. Silti esimerkiksi aamulla töihin saapuessani sähkörangea oli vielä 9km kun kotoolta lähtiessäni sitä oli 24km. Eli melkein 1/3 -osa jäi käyttämättä...
Mutta pitää sanoa, että fiksulla ennakoimisella sekä järjenkäytöllä mennään kyllä pienellä. Vielä kun kyseessä on ~2100kg painava, nelivetoinen, isohko möhköauto (BMW 740Le) 245 -leveillä nastarenkailla ja jota säilytetään ulkosalla. Kummassakaan päässä työmatkaa ei siis ole lämmintä parkkihallia tms.
Auton hankkimisen myötä toki olen tiputtanut matkavauhdin Länsiväylällä 100-alueella 120 -> 107 ja 80-alueella 100 -> 90-95 (km/h), mutta mitään kuhnailua tai munimista tai "pisaran venytystä" en harrasta.