Autosi polttoaineen kulutus

Kaupunkia ja motaria Saab automaatti etanolilla ajotietokoneesta katsoen aina n. 15l/100km. Ajotyylillä ei pahemmin vaikutusta.

Biopower vai itse muutettu?
Sulla on jossain alipainevuoto tai jotain feelua muualla ...

11-12 on normaali kulutus ollut omissa vaimon ajotyyli, itsellä tuosta puoltoista vähemmän....
 
Parhaimpien kesähelteiden laannuttua otin joskus heinäkuulla ajoon ilmastoimattoman teinibemarini, E36 -korimallin 318is (4-syl moottori). Pk-seudun kehätie -painotteisessa työmatka-ajossa menee kynällä ja paperilla itse laskien matalaa seiskaa, viimeisin tankillinen 7,26L/100km. Mukavinta tässä kuitenkin on se, että verraten isosta polttoainetankista johtuen tankillisella pääsee järjestäen yli 800 - jopa 850km. Mitä harvemmin tarvitsee tankilla käydä - sen kivempaa.

Ihan fiksu lukema autolle, jossa on edellisen omistajan jäljiltä yhtä kokoa liian leveät kiinanpaskarenkaat alla. Tehdasrengastuksella sekä -"merkkirenkailla" menisi varmasti 6:lla alkavia lukemia. Ei huonosti "romulta", joka täytti tämän vuoden keväällä 24 vuotta.

Toki jos aivottomia vihreitä kuuntelisi niin pitäisi ostaa uusi sähköauto, koska ilmastoesimerkki ja muu paska.
 
Biopower vai itse muutettu?
Sulla on jossain alipainevuoto tai jotain feelua muualla ...

11-12 on normaali kulutus ollut omissa vaimon ajotyyli, itsellä tuosta puoltoista vähemmän....
JC:n softa. Ja vuotaahan se jostain, kun täyskaasulla toteutuneet ilmamassat jää ainakin 150 yksikköä pyynneistä (1320 vs 1150). Mutta moottorin uudelleen rakennus nurkan takana tulossa niin en ole murehtinut asiaa sen enempää.
 
Parhaimpien kesähelteiden laannuttua otin joskus heinäkuulla ajoon ilmastoimattoman teinibemarini, E36 -korimallin 318is (4-syl moottori). Pk-seudun kehätie -painotteisessa työmatka-ajossa menee kynällä ja paperilla itse laskien matalaa seiskaa, viimeisin tankillinen 7,26L/100km. Mukavinta tässä kuitenkin on se, että verraten isosta polttoainetankista johtuen tankillisella pääsee järjestäen yli 800 - jopa 850km. Mitä harvemmin tarvitsee tankilla käydä - sen kivempaa.

Ihan fiksu lukema autolle, jossa on edellisen omistajan jäljiltä yhtä kokoa liian leveät kiinanpaskarenkaat alla. Tehdasrengastuksella sekä -"merkkirenkailla" menisi varmasti 6:lla alkavia lukemia. Ei huonosti "romulta", joka täytti tämän vuoden keväällä 24 vuotta.

Toki jos aivottomia vihreitä kuuntelisi niin pitäisi ostaa uusi sähköauto, koska ilmastoesimerkki ja muu paska.

Perheen "kolmosautona" tyttärelle ostettu ajoharjotusauto, 2005 audi a2 1.4 , tuunasin 3l mallista etuilmanohjaimet ja alustan aero-sarjan, moottori tsekattu ja säädetty, sytkäpuoli uusittu samaten kaikki anturit käyty läpi.

Renkaina vielä "liian leveät" 175 15" misukat kun ei enää talvea vasten jaksa vaihtaa 165 energia+ renkaita.

Nyt ollut keskimäärin sellaista desin päälle 5 litran kulutus, maantieajossa bout 90km/h menee aika tarkkaan tasan viis litraa. Viimeisin tankillinen oli taas 5.11l

Ja ei todellakaan tolla kulutuksella tarvetta millekään patteriautolle eikä hybridille.jahka saa loout hilut kiiinni niin menee alle viiden litran...

Oli koeajossa uudempi prius mutta tuppas juomaan vajaata 7.5 litraa seka-ajossa niin jätin hommaamatta.

Audissa vielä kivan pienet vakuutukset ja käyttömaksu ja kuitenkin löytyy jo kaikki perus turvavarusteet, sivubägit ja ajonvakautus ynnä kaikki sähköt ja luukut.

Tekis melkein mieli ostaa samanlainen itselle 3l dieselinä....
 
Puhutaan nyt ekan ja tokan sukupolven priuksista.noilla nyt näkyy maistuvan 6.5-7.5 litraa sen mitä katselee ihmisten ilmottamia lukuja.saahan nuokin varmasti menemään jos jaksaa kikkailla, itse ajoin normi seka-ajos ja koskaan mennyt alle 6.5 litran, ja sentään oli kaksi viikkoa jokapäiväisessä kantakaupunki-kaupunki-maantieajossa.
 
Mee nyt hhvä ihminen katsomaan paljonko ihmiset normiajossa saa nuo kopit syömään...
Sinne se kajahtaa 6-6.5 jopa seitsemään ja yli.

Se on ihan sama, pihistysajaminen vs. "Normaaliajo" listoja helppo katsoa mutta totuus noissakin vähän kyseenalainen...
 
Viimeksi muokattu:
Kaipa tuo kulutus riippuu nyt siitäkin, että missä ajaa. Jollain A2:lla ei varmasti tee tiukkaa maantieajossa pienetkin lukemat, mutta entäs kun ajetaankin kaupunkiajoa vaikka pk-seudulla?

Ja onhan nyt tuollainen Corollan farkku nyt ainakin kahta luokkaa isompi kuin joku A2, johon nyt ilmeisesti halutaan verrata.
 
Mikä olisi kätevä appi Antero-puhelimeen kulutuksen seuraamiseen samanaikaisesti muutamalle eri menopelille?
 
Mee nyt hhvä ihminen katsomaan paljonko ihmiset normiajossa saa nuo kopit syömään...
Sinne se kajahtaa 6-6.5 jopa seitsemään ja yli.

Se on ihan sama, pihistysajaminen vs. "Normaaliajo" listoja helppo katsoa mutta totuus noissakin vähän kyseenalainen...

Olen itse ajanut Toyotan hybrideillä ja niillä pääsee alle kuudella litralla ympärivuotisessa ajossa ihan normiajossa. Toki toisella normiajo on sitä, että on pohjassa vuoron perään joko kaasu tai jarru ja toisella se on ennakoivaa ja järkevillä nopeuksilla ajamista.

Lähinnä siis ihmettelin, että pääset tolla A2:lla viiteen litraan, mutta Prius viekin sitten 7,5 litraa. Ettei vaan olisi vähän sellaista "hybridit on paskaa" todistelua mukana, joko tietoisesti tai sitten alitajuisesti?
 
Ei tarvitse kuule todistella, auton lainannut ajoi aivan samoilla lukemilla niinkuin lähes kaikki joilta olen kysynyt....siis joilla first tai 2nd gen prius...
Bout 6.5-7 litraa ja pelkästään nurkka-ajossa ylikin tuon.samoja lukemia saat kun luet jotain naamakirjan /suoli24/nettiauton arvosteluita.

Etei vain olisi siellä päässä todistelun tarvetta hybridien autuudesta?

Kun nyt kuitenkin jokainen kenen kanssa olen kysellyt juurikin priuksista niin kulutus yli mitä sinä väität...

Koitas nyt edelleen ymmärtää vaikkapa hintataso jos vertaa vanhaa audia johonkin vähääkään tuoreempaan hybridiin mikä kuitenkin kuluttaa enemmän tai samat niin onko järkeä hankkia.?

Esim.tässä tapauksessa ensiautoksi jolla suurin osa ajosta taajamassa.

No ei ole.

Audissa kuitenkin jo ns. Täysi varustus jus vertaat 5-8K€ kalliimpaan uudempaan hybridiin ja jo audin ikäluokan priukset vähän ajettuina menee suhteessa kulutukseen yli järjellisen hinnan koska edelleen, kulutus on lähes sama...

Audilla nyt itse pommittanut lähes 5000km sen jälkeen kun asensin aero-sarjan ja pahin kulutuslukema oli 4 henkeä kyydissä maantieajoa sellaisella 110 nopeudella n. 600 kilsaa kaikkiinensa ja kulutus oli 6.38 ,siis täysi auto + laukkuja kyydissä.

Fuelion mukaan viimeiset tankit 5.11-5.28l , sitten 5.47 ja tuota luokkaa, ja tuossa nistaa vielä bout karkeasti arvioiden 5-8% kulutusta aivan liuan isot renkaat jotka vielä C -luokkalaiset.

Jahka ruuvausi kevyesti rullaavat 165 alle( kun kapeampia ei meinaa järkevällä tavalla saada) niin ollaan jo siinä vitosen pinnassa ja jooa alle kantatienopeuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tarvitse kuule todistella, auton lainannut ajoi aivan samoilla lukemilla niinkuin lähes kaikki joilta olen kysynyt....siis joilla first tai 2nd gen prius...
Bout 6.5-7 litraa ja pelkästään nurkka-ajossa ylikin tuon.samoja lukemia saat kun luet jotain naamakirjan /suoli24/nettiauton arvosteluita.

Etei vain olisi siellä päässä todistelun tarvetta hybridien autuudesta?

Koitas nyt edelleen ymmärtää vaikkapa hintataso jos vertaa vanhaa audia johonkin vähääkään tuoreempaan hybridiin mikä kuitenkin kuluttaa enemmän tai samat niin onko järkeä hankkia.?

Esim.tässä tapauksessa ensiautoksi jolla suurin osa ajosta taajamassa.

No ei ole.

Audissa kuitenkin jo ns. Täysi varustus jus vertaat 5-8K€ kalliimpaan uudempaan hybridiin ja jo audin ikäluokan priukset vähän ajettuina menee suhteessa kulutukseen yli järjellisen hinnan koska edelleen, kulutus on lähes sama...

Että oikein taajama-ajossa Priuksella 7,5 litraa kulutus :D :D :D

Tiedoksesi myös, että 1. sukupolven Priusta ei ole Euroopassa edes myyty. Sulla on montakin Japanista autoja tuovaa kaveria?

Edelleen toki mahdollista, että se auto mitä lainasit oli paskana, mutta kyllähän tässä nyt selkeesti haisee tyypillinen änkyrä, jonka mielestä kaikki hybridit ja sähköautot on huuhaata.

Eipä mitään. Jatka valitulla linjalla vaan :)

t: pari hybridiautoa omistanut ja usemmalla lisää ajanut
 
Voi jumalauta mitä vänkäreitä taas,
First gen priuksia kuule tuli 2000-vuonna Eurooppaan myyntiin,ja ovat vielä "first gen"

1997-2003 lasken itse ekaksi sukupolveksi.

Turhaan siellä kuumottelet, saksasta ja hollannista noita toi yksi sun toinen aikanaan.
Senkus katsot montako vanhempaa löytyy vaikka ruotsista tällä hetkellä?

Ja niin, itse olen viimeksi Suomesta ostanut auton joskus 14-15 vuotta sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Menopeli : VOLVO S60 T5 AWD R-Design '20
mittarilukema : ~30 000km
ajoaika : 1v 10 kk
ajetut km : 30000km

keskikulutus : 9,44 l/100km (auton järjestelmä taitaa ilmoittaa 9,3 l /100km)
min kulutus (tankillinen) : 7,15 l/100km
max kulutus (tankillinen) : 12,26 l/100km
 
Fuelio.

Automaattinen pilvitallennus vaikka googleen josta siirtyy automatic uuteen laitteeseen ja niin monta autoa kun haluat lisätä, ja laitetta + asemahaku ja hinnat.
 
Audilla nyt itse pommittanut lähes 5000km sen jälkeen kun asensin aero-sarjan ja pahin kulutuslukema oli 4 henkeä kyydissä maantieajoa sellaisella 110 nopeudella n. 600 kilsaa kaikkiinensa ja kulutus oli 6.38 ,siis täysi auto + laukkuja kyydissä.

Onko näissä jutuissa nyt lapin lisää hieman? Siis 4 matkustajaa + kuljettaja ja vielä laukkuja kontissa?
 
Ei kun neljä kyydissä, kuski + matkustajat + matkatavarat.suurin osa A2 on rekattu 4 hengelle, löytyy kyllä myös 5 hengen versiona viimeisen vuoden A2

Ja kyllä, hesa-imatra-hesa reissulla fuelion kanssa (ja abc mobiilin laskuri) molemmat nöytti saman kulutuksen .

Oliko muuta?

Edelleen, omassa audissa on aydi a2 1.2tdi 3l pohjalevy, siis se aero-sarja asennettu,samaten 3l etulipat.tiputtaa suoraan jo kulutusta kun ilmanvastuskerroin pienenee tuolla satsilla.
+ Lisänä edessä asennettu ilmanohjaumet alas ja etulikarin reunat

Netistä löytyy lisää faktaa Audi 1.2tdi aerokitin hommaamisesta, löytyy ihan audin varaosina tilaamalla nuo pohjalevyt ja muut + asennuskilkkeet noille suoja/ilmanohjauslevyille

Toki teitä ei kiinny koska syyt niin antaa olla.
 
Viimeksi muokattu:
Kai se sit tosi vähän vie koska pohjalevy.

Taitaa olla kaupallisesti Audin epäonnistunein malli.
 
Volvo C70 T5 (2.3) vm. 1998, manuaali. Koko vuoden keskikulutus 8,5 l / 100 km (keskinopeudella ~64 km/h). Ajotietokoneen ilmoittama luku on pikkuisen suurempi. 330 tkm rullattu. 90%:sti ruuhkatonta työmatka-ajoa 0-2:lla pysähdyksellä per suunta. Puolet matkasta moottoritietä.

Samat ajot perheen farkuilla:
V70XC AWD (2.5T) vm. 1999, automaatti. Keskikulutus bensalla 9,5 l / 100 km, viinalla 11,9 l / 100 km. 360 tkm.

XC70 AWD (3.2) vm. 2008, automaatti. Keskikulutus 10,2 l / 100 km. 220 tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä @Kosamiitti uskon ton A2 kulutuksen. En vaan usko tuota Priuksen kulutusta ellei sitä poljeta kuin venäläistä huoraa. Varsinkaan taajama-ajossa, missä sillä pääsee paskempikin kuski alle viiden litran helposti kesällä ja alle kuuden talvella.
 
Kai se sit tosi vähän vie koska pohjalevy.

Taitaa olla kaupallisesti Audin epäonnistunein malli.
Miksi suotta auot päätäsi kun et näemmä edes tiedä etkä edes halua tietää asiasta?

Vittu mitä apinointia moinen turha semivittuilu.

Voisin toki linkittää kymmeniä sivuja ko.aiheesta mutta kun kerran haluat vain vittuilla niin senkus... säälittävää touhua.

Tossa lyhyt tiivistelmä aiheesta,noista löytyy satoja sivuja foorumeilta.käytännössä ilmanvastuskerroin tippuu A2 0.29----> A2 1.2 3l 0.25, tuolla 0.4 ilmanvastuskertoimen tiputuksella on jo iso merkitys kulutuksen suhteen.


Tuossa suomalaisen firman vanha "kisapeli" A2,diisseli tosin, mutta löytyy tän puljun taipaleelta paljon materiaalia audifoorumilta,juurikin awrosynamiikan parantamiseksi,toki näillä nyt meni överiksi koska "kilpuri"


Ps.menehän etsimään se syy miksi audi lopetti tuon valmistamisen, syy oli lyhyesti se että oli liian kallis auto tehdä tuohon hinta/kokosegmenttiin missä sitä myytiin.ja kyllä kuule noita myytiin ja edelleen omaa jonkunmoisen "kulttiauton" maineen ts. on harrastettu malli ja varustettuna vielä ikäisekseen semikallis ostaa jos haluat vähänajetun ja siistin .
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä @Kosamiitti uskon ton A2 kulutuksen. En vaan usko tuota Priuksen kulutusta ellei sitä poljeta kuin venäläistä huoraa. Varsinkaan taajama-ajossa, missä sillä pääsee paskempikin kuski alle viiden litran helposti kesällä ja alle kuuden talvella.
Tämä tai sitten ajellaan B-vaihteella, eli pyöräytetään bensamotti moottorijarruksi jokaisessa kaasulta nostossa.
 
Chrysler Sebring matka-ajossa 8,5 ja kaupunkiajossa 10l/100km ja huonoin hankinta ikänä muiltakin osin.
 
Clio TCe 90 '15. Ajotietokone sanoo keskikulutukseksi 6,2 l/ 100km.

Ajo täysin pk-seudulla lyhyttä pyöritystä kaupungissa lasten harrastuksiin. Kaasujalka ei myöskään ole keveimmästä päästä.
 
Menopeli: Volvo S90 D5 AWD -17 Polestarin ohjelmalla.
Mittarissa: 174tkm
Ajoaika: 1v
Ajettu: 31tkm
Keskikulutus tankkauksista mitattuna: 7,39l/100km
Suurin osa ajoista keskittyy Kehä3 sisäpuolelle.

Vanha amerikanrauta ennen säätöä vei n. 40l/100km.
Säädön jälkeen karkeesti 15-20l/100km
Onneksi ajossa vain kesäisin ja hyvällä säällä.
 
A2 ilmoitettu kaupunkikulutus on 8.2l/100km. Aivan selvää että häviää hybrideille.


Enimmillään saanut menemään 6.47 litraa...
Tämä omassa ajossa taajamaa ja kantatietä.

Fuelion laskema keskikulutus.nyt 5700 kilsan jälkeen 5.57 keskiarvo.ABC mobiiliäppi antaa saman 5.6l

Viimeinen tankkaus antoi 5.2 ja sitä edellinen 5.11 , toki nämä yksin ja korkeintaan koira takana kyydissä.heti kun on kuormaa taajamassa niin nousee, maantiellä tippuu sitten reilusti kun vauhti sen 80-90 , tosta yli ja kulutus nousee saman tien.

Seuraava tankkaus taas menee jonnekin 5.2 pintaan, sen verran taas tripissä kilsoja että perjantaina näkee kun tankkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eli priuksella ajetaan kuin viimeistä päivää ja Audilla vimosen päälle pihistellen, tuunaten ja optimoiden?
 
Samanlaista ajoa oli lainapriuksella, samat tiet,samat jokapäiväiset ajot

Audilla vähän vaikeaa ajella "optimoiden" kun 16-kesäinen ajelee sen verran paljon kilsoja mittariin hullun kolmion kanssa.

Edelleen, osui aikanaan itselle silmään audifoorumilta threadit missä autoa parannetaan ihan arkiajoon .hain likalle aen verran halvalla ruotsista tuon vähän ajetun Audin että se reilu tonni mikä meni "tuunailuun" ja esim. moottorin täys tsekkaukseen ei juuri tuntunut kokonaishinnassa.

Autolla ei ajeta pihistellen vaan normaalisti sen kummemmin repimättä ja rauhallisesti

Itsellä ysärillä alla pikkuluokassa toistakymmentä kilpailua taloudellisuusajossa joten joku pohja löytyy itseltä miten autolla pärjää normiajossa ilman kikkailuja niin että mennään vähällä gasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Eli priuksella ajetaan kuin viimeistä päivää ja Audilla vimosen päälle pihistellen, tuunaten ja optimoiden?
Älä unohda Audiin laitettua "aero" sarjaa.
Kannattaisi vinkata Toyotalle että lopettavat hybridien kanssa touhuamisen ja kopioivat aerodynamiikan Audin koppimoposta, halvempi ja todistetusti toimivampi tapa säästää polttoainetta...
 
Asiaton käytös
Mee vittuun ulisemasta pelle.näköjään asiallista keskustelua ei täällä saa aikaan.

Tossa on osalista "aero-sarjaan" ihan audin varaosanumeroilla.


Kummaa sakkia.

Mutta vittuile poika vaan.tai mene vasikoimaan, senhän te osaatte....

Noh sampsa tulee ja bännii taas niin pääsette eroon.joten hyvästi.
 
Mee vittuun ulisemasta pelle.näköjään asiallista keskustelua ei täällä saa aikaan.

Mutta vittuile poika vaan.tai menw vasikoimaan, senhän te osaatte....
Onneksi itse näytät esimerkkiä asiallisesta keskustelusta?
Turha tässä on vääntää rautalankaa sen enempää, sinä olet "faktasi" esittänyt ja jää lukijan vastuulle uskoa tai olla uskomatta.
Onneksi tämä on teknologia foorumi ja kaikki jutut eivät mene läpi toisin kuin Audi foorumilla.
Hyvää illan jatkoa.
 
Pakko on kuitenkin aukoa päätä?

Tais olla jo joskus ysärin alussa kun ajelin nesteen taloudellisuusajoskaboja pikkuluokassa ja sellaista karvan 4 litran kulutusta tuolloin ylikokoisella koneella, 1.3 l millä ajoin pikkuluokassa , tokihan luokkavoittajat veti vähemmällä mutta joku aavistus on miten autolla ajetaan.

Ps.ohessa vanhan mallin prius teknarin testissä..
6l maantie ja enemmänkin, moottoritieajossa 7l





Pss.jos et osaa itse laskea paljonko jo ilmanvastuskertoimen tiputus vaikuttaa kulutukseen niin esimerkiksi ecomodder.com löytyy (tai ainakin oli) valmiiksi pohjat.
 
Viimeksi muokattu:
Enimmillään saanut menemään 6.47 litraa...
Tämä omassa ajossa taajamaa ja kantatietä.

Fuelion laskema keskikulutus.nyt 5700 kilsan jälkeen 5.57 keskiarvo.ABC mobiiliäppi antaa saman 5.6l

Viimeinen tankkaus antoi 5.2 ja sitä edellinen 5.11 , toki nämä yksin ja korkeintaan koira takana kyydissä.heti kun on kuormaa taajamassa niin nousee, maantiellä tippuu sitten reilusti kun vauhti sen 80-90 , tosta yli ja kulutus nousee saman tien.

Seuraava tankkaus taas menee jonnekin 5.2 pintaan, sen verran taas tripissä kilsoja että perjantaina näkee kun tankkaa.
Kyse oli kaupunkiajosta. Se nyt on selvää että tuo vie vähän maantiepainotteisessa ajossa.
 
Turha tässä on vääntää rautalankaa sen enempää, sinä olet "faktasi" esittänyt ja jää lukijan vastuulle uskoa tai olla uskomatta.
Mikä tässä on se erityisesti uskon ja uhon määrän varaan jäävä kysymys? Sekö, että glorifioidulla hybridivoimalinjalla varusteltu keskiluokan sämpylä kuluttaa enemmän polttoainetta arkiajossa kuin superminikoppimopon taloudellisuusoptimoitu erikoisversio(vastaavaksi modattu yksilö)? Melko tavallisia polttomoottoriautoja ne pohjimmiltaan ovat molemmat.
 
Hiukan eroa kun puuttuu neliveto ja vähän tehoja.

Menopeli : VOLVO V60 B3 ’21
mittarilukema : ~14 000 km
ajoaika : 9 kk
ajetut km : ~14 000 km

keskikulutus : 7,64 l/100 km
min kulutus (tankillinen) : 6,36 l/100 km
max ku
Tuo B-mallien "kevythybridi" lienee yksi suurimmista osasyyllisistä. Tais tiputtaa T5 AWD--> B5 AWD tehtaan ilmoittamanakin n. litran verran (7,5-8,7 ---> 6,7-7,7 WLTP sekalainen ajo).

Oma ajotyyli myös nostaa kulutusta, mutta kun ajanut samalla tyylillä 30 vuotta, niin ei sitä jaksa alkaa "pihistelmään".

Monta tankillista menee kesäisin perusajeluissa 8,0-8,5 lukemilla (taajama- ja moottoritieajeluita). Talvisin sitten ollaan ihan eri lukemissa, kun tulee käytettyä paljon webastoa esilämmitykseen ja mukavuuslämmityksessä. Lisäksi käytän etäkäynnistystä, kun tuo webasto ei esilämmitä moottoria ollenkaan. Ja kaikki nämä on mukana kun noita kulutuksia olen laskenut.
 
Täällä V60 T8 2020.

20500 km ajeltu ja 3.6 näyttää Volvon appi keskikulutukseksi.
 
Tunnen kyllä lähipiirissäkin kaverin, jonka ajotyyliin ja -profiiliin ei hybridi soveltunut, mutta hänkään ei saisi taajamassa Priuksella 7,5 litran keskikulutusta aikaiseksi.

Toki tässä nyt maalitolpatkin vaihtuivat ihan jatkuvasti. Ensin Priuksella ei voinut ajaa alle 7,5 litralla, sitten sillä ei voinut ajaa alle 6,5 litralla, sitten 6 litralla.

Mutta eiköhän se keskustelu ollut tässä. Hybrideitä omistaneet tietävät, että ne menevät taajama-ajossa pienemmällä kuin mikään bensavehje jos vaan osaa ajaa.
 
Tunnen kyllä lähipiirissäkin kaverin, jonka ajotyyliin ja -profiiliin ei hybridi soveltunut, mutta hänkään ei saisi taajamassa Priuksella 7,5 litran keskikulutusta aikaiseksi.

Toki tässä nyt maalitolpatkin vaihtuivat ihan jatkuvasti. Ensin Priuksella ei voinut ajaa alle 7,5 litralla, sitten sillä ei voinut ajaa alle 6,5 litralla, sitten 6 litralla.

Mutta eiköhän se keskustelu ollut tässä. Hybrideitä omistaneet tietävät, että ne menevät taajama-ajossa pienemmällä kuin mikään bensavehje jos vaan osaa ajaa.
Näin on.

Audi A2 1,4:n 5,1 l/100 km yksittäisillä tankillisilla ja Fuelio ka. 5,57 l/100 km olivat ihan uskottavia, koska pohjakin oli vaihdettu virtaavampaan. Vaihdolla ei kuitenkaan ihan saavuteta pihistysmallin (3L) Cw 0,25:ä, koska renkaat hänellä olivat 175 leveät vs. 145 mm.

Tässä 45 kpl vastaavia 2005 1,4 A2:a, paras 5,24 l, ka. 6,13 l:

Entäpä parjattu kakkoskopan Prius (03-08), 1396 kpl, paras 3,40 l, ka. 5,22 l:

Noista luvuista voisi päätellä, että ei tee tiukkaakaan ajaa Priusilla yhtä pienellä kulutuksella kuin bensa-A2:lla. Paras bensa-Audi A2 1,4 kulutti 0,02 l enemmän kuin 1400:n 2003-2008 Priusien keskiarvo oli.

Onhan se toki mahdollista, että lainaan olisi sattunut moottori-/jarruviallinen Prius mikä oikeasti kuluttaisi sen mainitun lähes 7,5 l/100 km. Linkistä näkyy, että 1392/1396:llä kulutus on ollut tankkauksista laskettuna <=7,29 l/100 km. Prosentteina siis 99,7 %:lla kulutus on ollut enintään 7,29 l/100 km ja vastaavasti 0,29 %:lla kulutus on ollut tuota enemmän. On se siis mahdollista.

Muut ihan aiheellisesti älähtivät oudoista kulutuslukemista ja esittivät toteutuneita kulutuksia. Reaktio oli vakuutella kaikilla haastattelemillaan Prius-kuskeilla olleen yhtä suuri kulutus. Lisäksi osoitettiin Moottori-lehden linkillä, että uudenkin hybridi-Corollan kulutus on "melkein 6 l".


Jutun lukemalla selviää, että kulutus oli tosiaan 5,90 l/100 km. Ajo tapahtui marraskuussa 2020. Sää oli kolea ja tuulioloista en tiedä, mutta voihan autossa olla vikaakin. Toimittaja itsekin ihmetteli lähes kutosen kulutusta:

"Ei toki saavutettu vajaan kuuden litran keskikulutus huono ole, kun huomioi ajosuoritteen koostuneen pätkittäisestä pääkaupunkiseutuupyörimisestä ja pitkän matkan taittamisesta koleassa säässä. Silti on myönnettävä sen olevan hieman korkeampi, kuin juttusarjan alussa ennakoimme.

Onko tilanteemme normaali? Jos omistat nykysukupolven Toyota Corolla 2.0 Hybridin, niin kerro mitä autosi kuluttaa kommenttikentässä.
"

Artikkelin alussa oli linkki aiempaan artikkeliin, jossa pohdittiin saman Corollan outoa kulutusta.

"
Ensimmäinen tankkaus vahvisti ajotietokoneen lukemat: kuusi litraa sadalla. Tilanne tuntui huolestuttavalta: eihän tämän näin pidä mennä? Olimme vieläpä mitanneet aiemmin lähes samanlaisen yksilön vuoden takaisessa vertailussa, ja sen kulutus pyöri sekä maantiellä että taajamassa alle viidessä litrassa. Samaa vahvistivat kokemukset automallista.
"
Jep jep, eli toinen yksilö kulutti sekä maantiellä että taajamassa alle 5 l.

Sitten jälkimmäisen yksilön kulutusvika korjaantui itsestään:
"
Muutos tapahtui sopivasti kulutuslenkin alussa: ajoimme autolla tutun 90 kilometrin mittaisen ajon, joka yhdistää Helsingin keskustaa, Turun moottoriteitä, Kirkkonummen maaseutua ja Länsiväylää.

Alun ruokaisuus jätti kulutusmittaukseen jälkensä, mutta yhtä kaikki maalissa Corollan tulos oli mainio 4,9 l/100 km.
"
Eipä tuo Audistin linkkaama artikkeli ja aiempi juttu samasta autosta kovin hyvin tue hänen väitettään, eli että hybridit vievät paljon.


Myös TM 20/05 linkattiin, ja hän tulkitsi artikkelin perusteella: "6l maantie ja enemmänkin, moottoritieajossa 7l".
Luin itse kyseisen artikkelin. Autolla (Prius gen2) oli oli ajettu 60 000 km käyttötesti. Kaikkien tankkausten ka. oli 5,82 l/100 km. Kesällä 5,68, syksyllä 5,90, talvella 6,09 ja keväällä 5,71 l/100 km. Hieman alle sadan tankkauksen joukossa on ollut ainoastaan yksi tankkaus, jolloin kulutus on ollut enemmän kuin 7,2 l/100 km. TM:lla noin 99 % tankkauksista meni alle 7,2 l/100 km, joten eihän tuokaan artikkeli tue väitettä, jonka mukaan lähes 7,5 l/100 km olisi normaalia gen2 Priusille. Nyt tuli kirjoitettua niin monta seiskalla alkavaa kulutusta, että pitää muistuttaa 60 tkm keskikulutuksen olleen 5,82 l/100 km. Näin siis ikivanhalla Priusilla ympärivuotisista tankkauksista laskien.


Spritmonitoria ja Audi-miehen omia linkkejä tarkemmin luettuaan voi Lipposen sanoja mukaillen todeta: sokea Reettakin näkee, että siellä on aikamoinen hybridin dissaus menossa!
 

Liitteet

  • Screenshot_20210923-084106.png
    Screenshot_20210923-084106.png
    1,4 MB · Luettu: 107
2016 Opel Astra 125 hevosvoiman 1.4-litraisella bensaturbolla on kolmen ensimmäisen tankin aikana vienyt kerran 5,8 ja kaksi kertaa 5,6 litraa sadalla kilometrillä. Ajo on ehkä 20% kaupunkiajoa, 50% maantietä ja loput jotain siitä välistä. Tuolla viimeisellä tarkoitan ajoa maaseudulla eri nopeusrajoitusten teillä, joilla nopeudet muuttuu usein ja risteyksiä on aika tiheään.
 
Muutamaa postausta ylempänä oleviin, viime syksyn hybridien kulutusjuttuihin liittyen:

Hankin elämäni ensimmäisen hybridin / plugin sellaisen pian pari viikkoa takaperin. Nyt vasta löysin ajotietokoneen valikosta ominaisuuden, jolla auto mittaa jokaisen ajetun matkan polttonesteen kulutuksen. Tosin auton pitää olla pysäköitynä noin 4h, että sähköaivo laskee ns. uuden matkan.

Anyway tänään aamusella töihin 3,7L/100km keskituntinopeudella 68km/h ja kotiin 2,7L/100km keskituntinopeudella 73km/h. Keli nollassa, märkää, rapaista.

Ensifiilikseni noista kulutuslukemista = :woot:

Työmatkani on kuitenkin melkoisen epäsuotuisa ns. plugin-hybridiautolle: Kotoolta lähiöajoa ehkä 300m, sitten kiihdytetään Länsiväylälle 100kmh -rajoitukselle jota ajellaan Espooseen missä 80kmh ja edelleen Kehä 2 jossa 80kmh -rajoitus ja Espoon Nihtisillan tienoilla 2-3km lähiöajoa. Toki käytän Eco Pro -ajomoodia sekä GPS:n "karttamoodia" jolla auto tietää minne ollaan menossa -> osaa optimoida akunkäytön maksimeille. Silti esimerkiksi aamulla töihin saapuessani sähkörangea oli vielä 9km kun kotoolta lähtiessäni sitä oli 24km. Eli melkein 1/3 -osa jäi käyttämättä...

Mutta pitää sanoa, että fiksulla ennakoimisella sekä järjenkäytöllä mennään kyllä pienellä. Vielä kun kyseessä on ~2100kg painava, nelivetoinen, isohko möhköauto (BMW 740Le) 245 -leveillä nastarenkailla ja jota säilytetään ulkosalla. Kummassakaan päässä työmatkaa ei siis ole lämmintä parkkihallia tms.

Auton hankkimisen myötä toki olen tiputtanut matkavauhdin Länsiväylällä 100-alueella 120 -> 107 ja 80-alueella 100 -> 90-95 (km/h), mutta mitään kuhnailua tai munimista tai "pisaran venytystä" en harrasta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
267 084
Viestejä
4 618 315
Jäsenet
75 991
Uusin jäsen
Fimapaperit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom