- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 636
Talvi lisää kulutusta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Audi TT 1.8T vm.1999
-225hv ja virit päälle = noin 260-270hv.
-Polttoaineenkulutus auton hankinnasta (11.1) -> tähän päivään (22.3) 10,38L/100km. Sisältäen webaston reippaamman puoleisen käytön. Auton oma ajotietokone näyttää 8,8L/100km, mutta se nollaantui joskus puolivälissä. En yhtään tiedä paljonko webasto lisää kulutusta, mutta omasta mielestäni aika reippaan oloinen keskikulutus varsinkin ottaen huomioon seuraavat asiat:
-Oma ajoprofiili on 90% :sti maantietyyppistä (80/100-rajoitukset) työmatkaa Kirkkonummi - Espoo, 51-52km päivässä. Ei liikennevaloissa seisomista, ei lähiöissä ajamista. Kerran viikossa ruokakaupoille ja siinäpä se.
-"Etuveto-neliveto" eli normaalissa ajossa käytännössä pelkkä etupää vetää.
-Tulpat vaihdettu.
-Öljyt ja suodattimet vaihdettu.
-225 -leveät kitkarenkaat, joissa suosituspaineet.
-En juurikaan "revittele", koska tämän arjen suorituskyky on todella mainio ilman ns. kenkimisiäkin.
Vertailun vuoksi yksi edellisistä harrasteautoistani, viritetty Subaru Impreza WRX STI vm.2005 vei sekalaisessa ajossa käytännössä samat, 10,35L/100km @ 75tkm mittainen omistajuuteni. Ja siinä sentään oli mekaaninen AWD-neliveto sekä melkoinen ilmanvastus ja bokserimoottori (jotka eivät ole ikinä olleet mitään pihejä). Lisäksi sen suurin käyttöympäristö oli pk-seudulla pyöriminen. Autojen painotkin ovat käytännössä identtiset, 1450kg plus/miinus parikymmentä kiloa.
Liekkö Diudissa jotain vialla
Passat GTE kesäloma reissu pääteitä ilman latauksia 5.2l/100km.
Aika linjassaan oman 2012 mallin kanssa:Honda accord 2005 2,0 Farmari.
Viikonloppureissu tuli heitettyä juuri sopivasti niin että tankillinen polttoainetta meni. Maantieajoa suurin osa - perillä ollessa hieman nurkka ajoa hiekkateillä yms kaupassakäyntiä. 65 litran tankki ja tankillisella nyt pääsi 770km.
7,15 L /100km oli kulutus tuolla tankillisella. Vielä pihistelyvaraa olisi ollut, koska oli sitä nurkka-ajoa ja muutamia ripeämpiä ohituksia.
Ihan ok mielestäni kun ottaa huomioon, että auton omamassa jo pelkästään vajaa 1600kg + 2kpl 33 kilon koiraa takakontissa + 2 aikuista sekä matkatavarat.
Tämä malli siis kyseessä:
Aika linjassaan oman 2012 mallin kanssa:
Gasoline consumption: 6,71 l/100km - Honda, Accord, Sedan 2.0
Graafista näkee hyvin miten n. vuosi sitten vaihtui puhdas maantieajo kaupunkipainotteiseksi. Mutta pelkällä 80-100km/h maantieajolla meni n. 6L/100km.
Ei pitäisi tulla kummoisia korjauskuluja, tuo tekniikkakombinaatio lienee vw-konsernin luotettavinta tekniikkaa (?). Ureajärjestelmässä on tosin joillakin ollut talvella ongelmia.Jatkoa edelliseen, Superb 2021 Combi 2.0D(150) DSG nyt sisäänajettu, suomen päästä päähän (99÷ ACC, AC 22C, Michelin Primacy 4 17").
Kulutus sinänsä ihan kohtuullinen ainakin ajotietokoneen ilmoittamana. Tuleehan noiden kulutusten päälle VAG korjauskulut, niin oikea kulutus aikalailla isompi
Täytyy kyllä hieman ihmetellä tuota Land cruiserin kulutusta. Mä tarkistin nyt toisen kerran putkeen mittarilta kulutuksen. Ajelin Hki-TRE- Hki reissun motaria ja hieman paikallista ja perään Hki- Vaalimaa- Lappeenranta 780 km runsaalla motariajolla ja suksiboxi katolla Hki-Lappeenranta. Auto näytti 7,7 L/100 km ja tankkaus 7,9 L/100 km.2008 3.0l d4d maastoauto melkein 2500kg omapainolla ja jatkuvalla nelivedolla sellainen 10-11l/100km tässä pk seudun kehärallissa, kerran viikossa sellainen 120€ tankkiin mun ajolla.
Laitetaan tähän jatkoksi, kun perjantaina ajelin RAV4 plugarilla ilman sähkönlatausta saman reissun Hki-Hyvinkää- Lohja-X reitin . RAV kulutti siis 5,2 L/100 km. Ja Land cruiserilla kävin tankkaamassa, jolloin jäi alkumatkasta 60 alue kokonaan pois. Kotimäessä näytti auton kulutukseksi 6,9 L/100 km, mutta harmillisesti just muuttui 7,0 L/100 km. 1,8 L/100 km enemmän, kuin plugari RAV4. Matkaa tuli vain 142 km tuosta 160 km lenkistä, kun tankkaus kesken matkaa. MY dieselin ja 98E hintakin on sama, joten voi vertailla näppärästi. Lapin reissut Land cruiserilla menee kyllä yli 7 L.Täytyy kyllä hieman ihmetellä tuota Land cruiserin kulutusta. Mä tarkistin nyt toisen kerran putkeen mittarilta kulutuksen. Ajelin Hki-TRE- Hki reissun motaria ja hieman paikallista ja perään Hki- Vaalimaa- Lappeenranta 780 km runsaalla motariajolla ja suksiboxi katolla Hki-Lappeenranta. Auto näytti 7,7 L/100 km ja tankkaus 7,9 L/100 km.
Ylivoimaisesti yleisin vika on ollut ittellä juuttuvat jarrut, joista seuraa helposti yli 2 L ylimääräistä kulutusta ja itte huomaan kyllä korjaustarpeet jo ennen kuin 1 L on lisääntynyt. Vika saattaa hävitä välillä, kun palat hioutuu, mutta jatkuu aina reippaan jarrutuksen jälkeen taas. Mulla tuli 150 000 km huollossa ilmi jarrujen kanssa korjaustarve ja vaihdatin eteen molemmat satulat ja kaikki muut uutta. Taakse täyshuolto satuloille ja uutta muuten kaikki. Kyllä rullaa taas hienosti. Kohtuudella on Land cruisereista tullut kokemusta, kun on takana jo yli 1 500 000 km ajeltua. Omalla kohdalla tässä nykyisessä on pienin heitto todelliseen kulutukseen tuo 0,2 L/100 km. V8 mallit oli 0,3 L pielessä ja Hodarit 0,5-07 L. Näin meni viimeksi. Tankkasin sen takia reilusti ennen tarvetta, kun ei seuraava ehkä satu taas MY diesel asemalle, enkä suostu enää muuta dieseliä käyttämään.
2001 diesel avensis. Onhan nämä vähän vanhoja jo, Mutta kestää kun huollettu hyvin. Maantiellä ehkä joku 4-5l/100 kylillä about 6 riippuen ajotyylistä. Farmari malli, poistin takapenkin (popniitit riittää kiinnitysreikiin ja vyöt saa jättää, helppo muutoskatsastaa takaisin henk.autoksi) ja muutoskatsastin pakettiautoksi. Käyttövoimavero puolittui. nyt perusvero ja käyttövoimavero joku oliko 340e vuosi. ennen yli 700e. Halpaa ajoa ja ei tarvitse kuin liikennevakuutuksen. näitä saa jollain 500-2000e
Toyota Auris TS (eli farmari) Hybrid, vm 2017, karvalakkimalli. Kevään veti kehä ykköstä edestakas, auton mittari sanoi noin 4.2 l/100km eli todellisuudessa tankatessa laskien noin 4.5. Nyttemmin nopeampien teiden varressa asuessa on päässyt kulutus auton mittarin mukaan tuonne 4.8 paikkeille eli ripiät yli 5l/100km. Toki ajotyyli ei mitenkään erityisen säästäväinen.
Itsellä on nyt reilu 21tkm ajettu ja kulutus pyörinyt 4,7-4,9 ajotietokoneen mukaan(tähän siis 0,3-0,4 litraa lisää on todellinen). Trippi pyörähtää ympäri 10tkm kohdalla ja aina toista trippiä pidän tappiin asti laskemassa.C5 HDi163A -14 farkku nyt n. 1½kk ja vajaan 5tkm perusteella vie omassa ajossa n. 5,8l/100km (ajotietokone ja tankkaukset näyttää samaa) keskinopeudella 65km/h, työmatkaa 65km suuntaansa (n.10km@40/60, loput@80/100) maantiet 90/105 vakkarissa. Enempi kaupunki/taajama-ajoa nostaa n. 0,2-0,3l/100km kulutusta. Näppituntumalla menee n. litran vähemmällä kuin aiempi mk4 Mondeo 2.0TDCiA. Omapainoa tällä ranskiksella on n.1850kg joten eihän se pyhällä hengelläkään voi mennä, mutta kyyti on sentäs toistaiseksi ollut mukavaa.
Aiemmin, kun ajoin pelkkää maantietä samaa reittiä, huomasi nopeuden vaikutuksen kulutukseen. Kesällä Peugeot 207:n kulutus oli noin 4,5 l/100 km ja talvirajoituksilla pääsi alle 4 litran.Yritin tässä parilla tankilla kokeilla ajotavan muutosta mutta taitaa olla aika marginaalinen vaikutus. Auto A4 1.9 TDI, manuaali. Ekalla tankilla yritin painaa kaasua aina rauhallisesti mutta kuitenkin normaaliin syvyyteen ja ajaa etenkin moottoritiellä mittarin mukaan rajoitusta, eli jotain 115 km/h. Toisella tankillisella sitten korostetun rivakoita kiihdytyksiä ja motarilla aina kun vapaata niin mittari neulan verran yli 130 km/h eli noin 127 km/h GPS mukaan.
-Ensimmäinen tankillinen oli 1150 km ja 60,95 l. Eli 5,3 l / 100 km
-Toinen 1100 km ja 61,27 l. Eli 5,6 l / 100 km.
Epätieteellinen testi koska kelit oli erit eikä matkakaan tietysti ihan sama. Onkos kukaan nähnyt hyviä testejä jossa vertailtaisiin todellisuudessa erilaisia ajotapoja?
Peugeot 5008 Puretech 1.2 vm. 2018. Keskikulutus 7.4 l / 100km edellisen 12 kk aikana puhelinappilla itse laskien. Matkamittarissa nyt 52 tkm.
Seat Leon ST 1.0TSI DSG 30tkm keskikulutus 4,9l/100km, ajo enimmäkseen pk-seudulla.
Itsellä sama moottori -95 hb Corollan voimanlähteenä. Kannelle tehty pientä kairausta, peltitiivari, yms. hipistelyä. Maantiellä karkea 5.9l/100km vanhoilla 14" peltivanteilla, uusilla 15" alumiineilla ei vielä oo tullu testattua. Kaupunkiajossa tuon pikkihipistelyn huomaa kun ajan normaalisti kuukausitolkulla pelkkää kaupunkia ja kylmäkäynnistyksistä huolimatta kulutus on pysyny reilusti alle 8l/100km. Viimesen parin vuoden aikana ristiinlaskennalla toteutettu kulutus pysyny siellä karkeassa 7l/100km ajoista ja vuodenajoista riippumatta. Vähän se vie öljyä, kuten nuo gen2 koneet vie, mutta kun rampin päässä on kevyesti se satanen mitä pitääkin olla ja toimii muuten hyvin ni mitäpä sitä moittimaanToyota avensis 1998, 356+ mittarissa, 1.6l 4a-fe ikuisuusmoottorilla. Työmatka-ajossa noin 7.6-7.7 l/100km, jos pelkkää kaupunkiajoa niin nousee yli kahdeksaan. Keväällä kävin Lapissa, kittilä-jkl + vajaan viikon työmatkat kulutus taisi pudota 5.7l/100. Hyvin tippui kulutus kun jäi kylmäkäynnistykset vähemmälle.