Autosi polttoaineen kulutus

Audi TT 1.8T vm.1999

-225hv ja virit päälle = noin 260-270hv.

-Polttoaineenkulutus auton hankinnasta (11.1) -> tähän päivään (22.3) 10,38L/100km. Sisältäen webaston reippaamman puoleisen käytön. Auton oma ajotietokone näyttää 8,8L/100km, mutta se nollaantui joskus puolivälissä. En yhtään tiedä paljonko webasto lisää kulutusta, mutta omasta mielestäni aika reippaan oloinen keskikulutus varsinkin ottaen huomioon seuraavat asiat:

-Oma ajoprofiili on 90% :sti maantietyyppistä (80/100-rajoitukset) työmatkaa Kirkkonummi - Espoo, 51-52km päivässä. Ei liikennevaloissa seisomista, ei lähiöissä ajamista. Kerran viikossa ruokakaupoille ja siinäpä se.

-"Etuveto-neliveto" eli normaalissa ajossa käytännössä pelkkä etupää vetää.
-Tulpat vaihdettu.
-Öljyt ja suodattimet vaihdettu.
-225 -leveät kitkarenkaat, joissa suosituspaineet.
-En juurikaan "revittele", koska tämän arjen suorituskyky on todella mainio ilman ns. kenkimisiäkin.


Vertailun vuoksi yksi edellisistä harrasteautoistani, viritetty Subaru Impreza WRX STI vm.2005 vei sekalaisessa ajossa käytännössä samat, 10,35L/100km @ 75tkm mittainen omistajuuteni. Ja siinä sentään oli mekaaninen AWD-neliveto sekä melkoinen ilmanvastus ja bokserimoottori (jotka eivät ole ikinä olleet mitään pihejä). Lisäksi sen suurin käyttöympäristö oli pk-seudulla pyöriminen. Autojen painotkin ovat käytännössä identtiset, 1450kg plus/miinus parikymmentä kiloa.

Liekkö Diudissa jotain vialla :hmm:
 
Audi TT 1.8T vm.1999

-225hv ja virit päälle = noin 260-270hv.

-Polttoaineenkulutus auton hankinnasta (11.1) -> tähän päivään (22.3) 10,38L/100km. Sisältäen webaston reippaamman puoleisen käytön. Auton oma ajotietokone näyttää 8,8L/100km, mutta se nollaantui joskus puolivälissä. En yhtään tiedä paljonko webasto lisää kulutusta, mutta omasta mielestäni aika reippaan oloinen keskikulutus varsinkin ottaen huomioon seuraavat asiat:

-Oma ajoprofiili on 90% :sti maantietyyppistä (80/100-rajoitukset) työmatkaa Kirkkonummi - Espoo, 51-52km päivässä. Ei liikennevaloissa seisomista, ei lähiöissä ajamista. Kerran viikossa ruokakaupoille ja siinäpä se.

-"Etuveto-neliveto" eli normaalissa ajossa käytännössä pelkkä etupää vetää.
-Tulpat vaihdettu.
-Öljyt ja suodattimet vaihdettu.
-225 -leveät kitkarenkaat, joissa suosituspaineet.
-En juurikaan "revittele", koska tämän arjen suorituskyky on todella mainio ilman ns. kenkimisiäkin.


Vertailun vuoksi yksi edellisistä harrasteautoistani, viritetty Subaru Impreza WRX STI vm.2005 vei sekalaisessa ajossa käytännössä samat, 10,35L/100km @ 75tkm mittainen omistajuuteni. Ja siinä sentään oli mekaaninen AWD-neliveto sekä melkoinen ilmanvastus ja bokserimoottori (jotka eivät ole ikinä olleet mitään pihejä). Lisäksi sen suurin käyttöympäristö oli pk-seudulla pyöriminen. Autojen painotkin ovat käytännössä identtiset, 1450kg plus/miinus parikymmentä kiloa.

Liekkö Diudissa jotain vialla :hmm:

Jarrut kannattaa käydä läpi ja herkistää. Jos yhtään laahaa, niin litran kulutuslisä ei ole tiukassa. Renkaiden suuntaus kunnossa?
 
Jarrut kannattaa käydä läpi ja herkistää. Jos yhtään laahaa, niin litran kulutuslisä ei ole tiukassa. Renkaiden suuntaus kunnossa?

Auto seisoo joskus päiviä eikä jarrut laahaa. Auto rullaa tutuissa Länsiväylän "kotirampeissa" aivan samalla tapaan kuin muutkin autoni. Kuittinivaskan mukaan renkaiden nelipistesuuntaus suoritettu autolle viimeksi 05 / 2020.

Autossa on siis Ruotsalaisen BSR:n koko pakoputkisto (DP:ltä saakka) ja tämän kanssa säädetty "lastu". En kuitenkaan usko, että tuo kombo nostaa kulutusta ~2 litraa verrattuna vakiot (satunnaisotos Spritmonitor.de -kulutusmittaussivuston puolivälistä):

 
Viimeksi muokattu:
En yhtään tiedä paljonko webasto lisää kulutusta
Jos laskee litran tunnille, niin pitäisi piisata ja menee varmaan yläkanttiin. Ja onhan termari oikeasti kunnossa? Lämpömittari on aika irrallaan jäähdytysnesteen lämpötilasta.
 
Jos laskee litran tunnille, niin pitäisi piisata ja menee varmaan yläkanttiin. Ja onhan termari oikeasti kunnossa? Lämpömittari on aika irrallaan jäähdytysnesteen lämpötilasta.

Kyllä tämä ainakin lämpöä työntää kabiiniin ihan normaalisti, myös ne muutamat kerrat kun unohdin esilämmittää webastolla tai kun täällä E-Suomessakin oli -20 C pakkasia ja ajelin 25km moottoritietä kotiin. Sisältä erittäinkin nopeasti lämpenevä vehjes.

Webasto on jokainen arkipäivä yhteensä vajaan tunnin päällä eli 52km edestakaiselle matkalle vajaan litran lisäkulutus. 100km:lle tuolla tavalla tekisi juurikin tuon vajaat 2 litraa, hmm :hmm:
 
Audi TT 1.8T vm.1999

-225hv ja virit päälle = noin 260-270hv.

-Polttoaineenkulutus auton hankinnasta (11.1) -> tähän päivään (22.3) 10,38L/100km. Sisältäen webaston reippaamman puoleisen käytön. Auton oma ajotietokone näyttää 8,8L/100km, mutta se nollaantui joskus puolivälissä. En yhtään tiedä paljonko webasto lisää kulutusta, mutta omasta mielestäni aika reippaan oloinen keskikulutus varsinkin ottaen huomioon seuraavat asiat:

-Oma ajoprofiili on 90% :sti maantietyyppistä (80/100-rajoitukset) työmatkaa Kirkkonummi - Espoo, 51-52km päivässä. Ei liikennevaloissa seisomista, ei lähiöissä ajamista. Kerran viikossa ruokakaupoille ja siinäpä se.

-"Etuveto-neliveto" eli normaalissa ajossa käytännössä pelkkä etupää vetää.
-Tulpat vaihdettu.
-Öljyt ja suodattimet vaihdettu.
-225 -leveät kitkarenkaat, joissa suosituspaineet.
-En juurikaan "revittele", koska tämän arjen suorituskyky on todella mainio ilman ns. kenkimisiäkin.


Vertailun vuoksi yksi edellisistä harrasteautoistani, viritetty Subaru Impreza WRX STI vm.2005 vei sekalaisessa ajossa käytännössä samat, 10,35L/100km @ 75tkm mittainen omistajuuteni. Ja siinä sentään oli mekaaninen AWD-neliveto sekä melkoinen ilmanvastus ja bokserimoottori (jotka eivät ole ikinä olleet mitään pihejä). Lisäksi sen suurin käyttöympäristö oli pk-seudulla pyöriminen. Autojen painotkin ovat käytännössä identtiset, 1450kg plus/miinus parikymmentä kiloa.

Liekkö Diudissa jotain vialla :hmm:

Eihän tuo kulutus nyt niin kova ole kun ainakaan mitä on noita haldexi autoja ollut ennen :hmm: omalla ajolla taisi n.10-12L/100km olla 80% maantietä ja loput nurkka pyöritystä.

Toyota Caldina 2003 talven kulutus 3400km 14.7L/100km :rofl:
Vaimon Seat Mii 3900km 27kwh/100km
 
Minkälainen viriprofiili on, nehän voi myös lisätä kulutusta. Onko tehty Erikoismoottorilla vai missä?

Onkos noissa maf-anturia, lambdaa yms? Missä kunnossa suuttimet ovat? Kaikki anturit ym. vaikuttavat myös kulutukseen. Jos ei ole koskaan vaihdettu niin mulla meni 20v vanhalla maffilla ja lambdoilla litra enemmän kuin niiden vaihdon jälkeen uusiin.
 
Sain juuri tuliterän ford transit connect 1,5tdci 120hv version työkäyttöön ja takakontti suht tyhjä vielä niin kulutus on pysynyt alle 5L/100km
Eli tankillisella pääsee sen n1000km mikä työautossa on hyvä asia.
Varman sit kun saan työhyllyt,työkalut ja 250L litran löpösäiliön sinne niin kulutus nousee jonkin verran mutta pakettiautoksi ihan hyvä suoritus.
Harmi vain että on työkäyttöön turhan pieni mutta kun itse ei saanut päätöstä tehdä ja vielä leasing auto kun siirrytään niihin pikkuhiljaa kokonaan.
 
2008 3.0l d4d maastoauto melkein 2500kg omapainolla ja jatkuvalla nelivedolla sellainen 10-11l/100km tässä pk seudun kehärallissa, kerran viikossa sellainen 120€ tankkiin mun ajolla.
 

Liitteet

  • IMG_20210402_183114~2_copy_1440x1080.jpg
    IMG_20210402_183114~2_copy_1440x1080.jpg
    760,5 KB · Luettu: 104
Ford Mondeo farkku 2019 2.0D(150) A8(mehumaija) vaihtui tänään pois. Alla ehti olla 9kk ja 30tkm, ajotietokoneen tarjoilema kulutus tuolle ajalle oli 5.9l/100km.

Tilalle tuli pakasta vedetty Superb combi 2.0D(150) DSG, luulisi menevän pienemällä tuo Skoda, kun mehumaija ei mikään talousihme ole. Isoja autoja kummatkin ja samaan ajoon.

Ei ole Fuelioon tullut noita merkkailtua, arvailla saanee paljon tuo ajotietokoneen ilmoittama valehtelee.
Ford laski mukaan ajonaikaisen webaston, Skodassa nyt kauko-ohjattava, sen kulutus ei lienee tule tuohon ajotietokoneen ilmoittamaan mukaan.
 
Jatkoa edelliseen, Superb 2021 Combi 2.0D(150) DSG nyt sisäänajettu, suomen päästä päähän (99÷ ACC, AC 22C, Michelin Primacy 4 17").
Kulutus sinänsä ihan kohtuullinen ainakin ajotietokoneen ilmoittamana. Tuleehan noiden kulutusten päälle VAG korjauskulut, niin oikea kulutus aikalailla isompi:)
Screenshot_20210704-161134.jpg
Oulun yllä oli vielä keskinopeus 92kmh ja 4.6l/100km.

Muoks: 5 henkeä ja kontti täys.
 
Viimeksi muokattu:
Käytiin Joensuussa mökillä parin kaverin kanssa. Keskari 75km/h, bensaa meni 2001 Audi S8:lla naurettavan vähän: 10,2L/100.

Käytännössä melkein tehtaan lukemiin, tehdas lupaa maantieajossa 9,7 (kaiketi ilman ilmastointia).

Syynä tähän oli se, että kaveri ajoi rauhallisesti. Mulla on kortti hyllyllä. Aikaisempi kulutusennätys autolla on 11,8L/100 kun kävin yksin Oulussa.
 
A2:lla 5-6 litran välissä. Normaali ajo EI MENE alle 5 litran ikinä. Auto tuo on siinä missä muutkin, ja jos moottoritietä viilettää, niin kulutus on sen mukaista. Samoin sekakulutus on pääosin kaupunkiajosta koostuessaan lähempänä 6 litraa, jotain 5,8-5,9 litraa satasella.

T -.-
 
Saab 9-5 Aero, perusvirit etanolille 285Hv/450Nm.
(R)E85 kulutus 10,5l/100km, taajamahinkkausta reilu 100km/tankillinen, loput 450km maantiellä.
 
MB CLK 3.2l V6+aut kulutti maantiellä 7.6l sadalla, joka on täsmälleen sama lukema mitä tehdas lupaakin. Ja koko kesän kulutus, ennen juhannusta nollattuna on 10.0l, vähän kaikenlaista ajoa, mutta ei juurikaan kaupunkia tai ruuhkaa.
 
En oo tainnu uuden auton kulutusta vielä laitella, uusi siis minulle, mutta vanhempaa sorttia. Kyseessä Citroen C1 vm 2006, ajettu 208tkm, toyotan 1.0L vvt-i koneella. Kulutus on huidellut 4.6 ja 5.1 välillä riippuen ajotyylistä. Pääasiassa kaupunkiajoa, mutta ei juurikaan ruuhka-aikoihin.
 
Ei ole vielä vuosi täynnä RAV4 plugarilla mutta tähän mennessä talviajot mukana on kulutus ihan kohtuullista. (1,8 L + 13,9 kWh)/100 km, eli 4,63 €/100 km yhteensä 22 000 km ajojen jälkeen.
 
Honda accord 2005 2,0 Farmari.

Viikonloppureissu tuli heitettyä juuri sopivasti niin että tankillinen polttoainetta meni. Maantieajoa suurin osa - perillä ollessa hieman nurkka ajoa hiekkateillä yms kaupassakäyntiä. 65 litran tankki ja tankillisella nyt pääsi 770km.

7,15 L /100km oli kulutus tuolla tankillisella. Vielä pihistelyvaraa olisi ollut, koska oli sitä nurkka-ajoa ja muutamia ripeämpiä ohituksia.

Ihan ok mielestäni kun ottaa huomioon, että auton omamassa jo pelkästään vajaa 1600kg + 2kpl 33 kilon koiraa takakontissa + 2 aikuista sekä matkatavarat.

Tämä malli siis kyseessä:

HONDA-Accord-Tourer-3000_13.jpg

HONDA-Accord-Tourer-3000_14.jpg
 
Honda accord 2005 2,0 Farmari.

Viikonloppureissu tuli heitettyä juuri sopivasti niin että tankillinen polttoainetta meni. Maantieajoa suurin osa - perillä ollessa hieman nurkka ajoa hiekkateillä yms kaupassakäyntiä. 65 litran tankki ja tankillisella nyt pääsi 770km.

7,15 L /100km oli kulutus tuolla tankillisella. Vielä pihistelyvaraa olisi ollut, koska oli sitä nurkka-ajoa ja muutamia ripeämpiä ohituksia.

Ihan ok mielestäni kun ottaa huomioon, että auton omamassa jo pelkästään vajaa 1600kg + 2kpl 33 kilon koiraa takakontissa + 2 aikuista sekä matkatavarat.

Tämä malli siis kyseessä:

HONDA-Accord-Tourer-3000_13.jpg

HONDA-Accord-Tourer-3000_14.jpg
Aika linjassaan oman 2012 mallin kanssa:

Gasoline consumption: 6,71 l/100km - Honda, Accord, Sedan 2.0

Graafista näkee hyvin miten n. vuosi sitten vaihtui puhdas maantieajo kaupunkipainotteiseksi. Mutta pelkällä 80-100km/h maantieajolla meni n. 6L/100km.
 
Tykiteltiin juuri VW Golf 2019 2.0 TDI 4Motionilla 3200km Keski-/Etelä-Euroopassa ja löpöä tuntui uppoavan n. 5.5l/100km. Vähän vajaa tonni 130:stä, reilu tonni 120:stä ja kolmisen tuntia alle 50kmh vauhteja ruuhkissa, loput sitten pääosin maantietä 80-90 nopeuksissa.

Oletin ostaessa että nelikko söisi vähän enemmän, mutta mukavahan tuolla on kruisailla kun menee sen tonnin tankillisella.

Edit: aijoo, tankkasin 2.5€:llä pistoolista adbluea tankin täyteen espanjassa. Miten tuota kuluukin noin vähän, kuutisen litraa 9000km ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jatkoa edelliseen, Superb 2021 Combi 2.0D(150) DSG nyt sisäänajettu, suomen päästä päähän (99÷ ACC, AC 22C, Michelin Primacy 4 17").
Kulutus sinänsä ihan kohtuullinen ainakin ajotietokoneen ilmoittamana. Tuleehan noiden kulutusten päälle VAG korjauskulut, niin oikea kulutus aikalailla isompi:)
Ei pitäisi tulla kummoisia korjauskuluja, tuo tekniikkakombinaatio lienee vw-konsernin luotettavinta tekniikkaa (?). Ureajärjestelmässä on tosin joillakin ollut talvella ongelmia.
 
Land Rover Discovery 4, 3 litranen diesel 245hp. Kilsoja tullu 5100 ja keskikulutus 10,89. Kesälomareissulla nätisti ajamalla pääsi jopa alle kympin, nippanappa tosin. Kyläpyörittelyssä 15+ litraa menee helposti. Ei se tuommonen malmikasa (2600+ kg omapaino) vähällä liiku vaikka suht nätisti ajelenki.
 
Land Cruiserin 2,8 L kusikoneella tankkasin 930 km jälkeen ja Rangea oli vielä 80 km jäljellä, eikä valo palanut. Motari ja kaupunkiajoa mukana ja sepelikuorman hain 60 km hinausreissulla reilua 2000 kg lastia, eli 3000 kg. MY dieseliä mahtui tankkiin 75,7 L, joten 8,14 L/100 km. Sepelikuorma riuhtaisi kulutusmittarin 7,2 L lukemasta heti 7,9 L/100 km näyttämään. Eli vain hieman vähemmän näyttää auton mittari, kuin todellinen. 1000 km pääsee yleensä kyllä tankilla. Muistaakseni tankki on 87 L.
edit. Hki-Roi reissut on nyt mennyt 2 reissua 7,4 L/100 km ja 2 kertaa 7,6 L/100 km ja MY diesellä ajeltu pelkästään jo vajaa 110 000 km.
 
Viimeksi muokattu:
2008 3.0l d4d maastoauto melkein 2500kg omapainolla ja jatkuvalla nelivedolla sellainen 10-11l/100km tässä pk seudun kehärallissa, kerran viikossa sellainen 120€ tankkiin mun ajolla.
Täytyy kyllä hieman ihmetellä tuota Land cruiserin kulutusta. Mä tarkistin nyt toisen kerran putkeen mittarilta kulutuksen. Ajelin Hki-TRE- Hki reissun motaria ja hieman paikallista ja perään Hki- Vaalimaa- Lappeenranta 780 km runsaalla motariajolla ja suksiboxi katolla Hki-Lappeenranta. Auto näytti 7,7 L/100 km ja tankkaus 7,9 L/100 km.
Ylivoimaisesti yleisin vika on ollut ittellä juuttuvat jarrut, joista seuraa helposti yli 2 L ylimääräistä kulutusta ja itte huomaan kyllä korjaustarpeet jo ennen kuin 1 L on lisääntynyt. Vika saattaa hävitä välillä, kun palat hioutuu, mutta jatkuu aina reippaan jarrutuksen jälkeen taas. Mulla tuli 150 000 km huollossa ilmi jarrujen kanssa korjaustarve ja vaihdatin eteen molemmat satulat ja kaikki muut uutta. Taakse täyshuolto satuloille ja uutta muuten kaikki. Kyllä rullaa taas hienosti. Kohtuudella on Land cruisereista tullut kokemusta, kun on takana jo yli 1 500 000 km ajeltua. Omalla kohdalla tässä nykyisessä on pienin heitto todelliseen kulutukseen tuo 0,2 L/100 km. V8 mallit oli 0,3 L pielessä ja Hodarit 0,5-07 L. Näin meni viimeksi. Tankkasin sen takia reilusti ennen tarvetta, kun ei seuraava ehkä satu taas MY diesel asemalle, enkä suostu enää muuta dieseliä käyttämään.
 

Liitteet

  • 96C2E9A6-686E-46E1-8F54-95674D6B0EB3.jpeg
    96C2E9A6-686E-46E1-8F54-95674D6B0EB3.jpeg
    242,3 KB · Luettu: 94
  • BA51AA62-59CC-4809-B837-84F70C6D8F4B.jpeg
    BA51AA62-59CC-4809-B837-84F70C6D8F4B.jpeg
    248,3 KB · Luettu: 96
2001 diesel avensis. Onhan nämä vähän vanhoja jo, Mutta kestää kun huollettu hyvin. Maantiellä ehkä joku 4-5l/100 kylillä about 6 riippuen ajotyylistä. Farmari malli, poistin takapenkin (popniitit riittää kiinnitysreikiin ja vyöt saa jättää, helppo muutoskatsastaa takaisin henk.autoksi) ja muutoskatsastin pakettiautoksi. Käyttövoimavero puolittui. nyt perusvero ja käyttövoimavero joku oliko 340e vuosi. ennen yli 700e. Halpaa ajoa ja ei tarvitse kuin liikennevakuutuksen. näitä saa jollain 500-2000e
 
Honda Accord 2.0i -08 bensakoneella. Ollut nyt kuukauden kaksi ja aikalailla tuolla 6-7.l/100 menee. Ajot enimmäkseen kehä3 ja satunnaisesti lahden motarilla kun vanhemmille suuntaa.
 
Täytyy kyllä hieman ihmetellä tuota Land cruiserin kulutusta. Mä tarkistin nyt toisen kerran putkeen mittarilta kulutuksen. Ajelin Hki-TRE- Hki reissun motaria ja hieman paikallista ja perään Hki- Vaalimaa- Lappeenranta 780 km runsaalla motariajolla ja suksiboxi katolla Hki-Lappeenranta. Auto näytti 7,7 L/100 km ja tankkaus 7,9 L/100 km.
Ylivoimaisesti yleisin vika on ollut ittellä juuttuvat jarrut, joista seuraa helposti yli 2 L ylimääräistä kulutusta ja itte huomaan kyllä korjaustarpeet jo ennen kuin 1 L on lisääntynyt. Vika saattaa hävitä välillä, kun palat hioutuu, mutta jatkuu aina reippaan jarrutuksen jälkeen taas. Mulla tuli 150 000 km huollossa ilmi jarrujen kanssa korjaustarve ja vaihdatin eteen molemmat satulat ja kaikki muut uutta. Taakse täyshuolto satuloille ja uutta muuten kaikki. Kyllä rullaa taas hienosti. Kohtuudella on Land cruisereista tullut kokemusta, kun on takana jo yli 1 500 000 km ajeltua. Omalla kohdalla tässä nykyisessä on pienin heitto todelliseen kulutukseen tuo 0,2 L/100 km. V8 mallit oli 0,3 L pielessä ja Hodarit 0,5-07 L. Näin meni viimeksi. Tankkasin sen takia reilusti ennen tarvetta, kun ei seuraava ehkä satu taas MY diesel asemalle, enkä suostu enää muuta dieseliä käyttämään.
Laitetaan tähän jatkoksi, kun perjantaina ajelin RAV4 plugarilla ilman sähkönlatausta saman reissun Hki-Hyvinkää- Lohja-X reitin . RAV kulutti siis 5,2 L/100 km. Ja Land cruiserilla kävin tankkaamassa, jolloin jäi alkumatkasta 60 alue kokonaan pois. Kotimäessä näytti auton kulutukseksi 6,9 L/100 km, mutta harmillisesti just muuttui 7,0 L/100 km. 1,8 L/100 km enemmän, kuin plugari RAV4. Matkaa tuli vain 142 km tuosta 160 km lenkistä, kun tankkaus kesken matkaa. MY dieselin ja 98E hintakin on sama, joten voi vertailla näppärästi. Lapin reissut Land cruiserilla menee kyllä yli 7 L.
 

Liitteet

  • 5FB20998-6A26-4440-93D6-3F000FC252BE.jpeg
    5FB20998-6A26-4440-93D6-3F000FC252BE.jpeg
    293,4 KB · Luettu: 35
  • 958D2019-0936-4F9A-A1E0-5A699864F2CE.jpeg
    958D2019-0936-4F9A-A1E0-5A699864F2CE.jpeg
    234,1 KB · Luettu: 32
Toyota Auris TS (eli farmari) Hybrid, vm 2017, karvalakkimalli. Kevään veti kehä ykköstä edestakas, auton mittari sanoi noin 4.2 l/100km eli todellisuudessa tankatessa laskien noin 4.5. Nyttemmin nopeampien teiden varressa asuessa on päässyt kulutus auton mittarin mukaan tuonne 4.8 paikkeille eli ripiät yli 5l/100km. Toki ajotyyli ei mitenkään erityisen säästäväinen.
 
Renault Captur (1,3 bensaturbo, 155hp/270 Nm, kaksoiskytkinlaatikko) ja sekalaisessa, hivenen maantiepainotteisessa ajossa menee tankkaamalla mitattuna 5,5 litraa satasella.
 
2001 diesel avensis. Onhan nämä vähän vanhoja jo, Mutta kestää kun huollettu hyvin. Maantiellä ehkä joku 4-5l/100 kylillä about 6 riippuen ajotyylistä. Farmari malli, poistin takapenkin (popniitit riittää kiinnitysreikiin ja vyöt saa jättää, helppo muutoskatsastaa takaisin henk.autoksi) ja muutoskatsastin pakettiautoksi. Käyttövoimavero puolittui. nyt perusvero ja käyttövoimavero joku oliko 340e vuosi. ennen yli 700e. Halpaa ajoa ja ei tarvitse kuin liikennevakuutuksen. näitä saa jollain 500-2000e

Ikä rasismi vaikuttaa myös, jos olisi 08 tai uudempi niin olisi varmaan vajaa 300e verot.
 
Padasjoen ABC - Oulu pienempiä teitä pitkin (Humppi, Karstula, Kivijärvi, Sievi, etc) tankkaukselta mitattuna 6,8l/100km. Matalin mitattu kulutus ikinä (normaalisti ~10,8). BMW Z4 35i. Käytännössä linjassa valmistajan ilmoittaman maantiekulutuksen kanssa. Eikä nyt edes vaatinut mitään ekoajofiilistelyä kun pääsi tyhjää tietä rallattelemaan.
 
Cfemma farkulla 1066km samassa paikkaa tankilla. Ajotietokone lupasi 4,3litran kulutusta, mutta tankkauksesta laskettuna 4,7. Keskinopeus n. 80km/h sisältäen kaupunkipyöritystä, pumppaavaa ajoa(tietyömaita jne.) ja matka-ajoa. Normaaliin ajoon poiketen tienpinta uutta/uudehkoa asfalttia ja persdynon pohjalta vaikuttaisi olevan kulutusta pienentävä. Ihan hyvä tulos 1700kg:n painoiselta autolta.
 
C5 HDi163A -14 farkku nyt n. 1½kk ja vajaan 5tkm perusteella vie omassa ajossa n. 5,8l/100km (ajotietokone ja tankkaukset näyttää samaa) keskinopeudella 65km/h, työmatkaa 65km suuntaansa (n.10km@40/60, loput@80/100) maantiet 90/105 vakkarissa. Enempi kaupunki/taajama-ajoa nostaa n. 0,2-0,3l/100km kulutusta. Näppituntumalla menee n. litran vähemmällä kuin aiempi mk4 Mondeo 2.0TDCiA. Omapainoa tällä ranskiksella on n.1850kg joten eihän se pyhällä hengelläkään voi mennä, mutta kyyti on sentäs toistaiseksi ollut mukavaa.
 
Toyota Auris TS (eli farmari) Hybrid, vm 2017, karvalakkimalli. Kevään veti kehä ykköstä edestakas, auton mittari sanoi noin 4.2 l/100km eli todellisuudessa tankatessa laskien noin 4.5. Nyttemmin nopeampien teiden varressa asuessa on päässyt kulutus auton mittarin mukaan tuonne 4.8 paikkeille eli ripiät yli 5l/100km. Toki ajotyyli ei mitenkään erityisen säästäväinen.

Samanlainen auto, mutta Premium, eli rengaskoko isompi. 12kk tankkauksista laskettu kulutus 5,7l. Suhteellisen paljon yli 100km/h ajoa. Kesällä kulutus on aika tasan 5l, pakkasilla menee yli 6l.
 
C5 HDi163A -14 farkku nyt n. 1½kk ja vajaan 5tkm perusteella vie omassa ajossa n. 5,8l/100km (ajotietokone ja tankkaukset näyttää samaa) keskinopeudella 65km/h, työmatkaa 65km suuntaansa (n.10km@40/60, loput@80/100) maantiet 90/105 vakkarissa. Enempi kaupunki/taajama-ajoa nostaa n. 0,2-0,3l/100km kulutusta. Näppituntumalla menee n. litran vähemmällä kuin aiempi mk4 Mondeo 2.0TDCiA. Omapainoa tällä ranskiksella on n.1850kg joten eihän se pyhällä hengelläkään voi mennä, mutta kyyti on sentäs toistaiseksi ollut mukavaa.
Itsellä on nyt reilu 21tkm ajettu ja kulutus pyörinyt 4,7-4,9 ajotietokoneen mukaan(tähän siis 0,3-0,4 litraa lisää on todellinen). Trippi pyörähtää ympäri 10tkm kohdalla ja aina toista trippiä pidän tappiin asti laskemassa.
 
Yritin tässä parilla tankilla kokeilla ajotavan muutosta mutta taitaa olla aika marginaalinen vaikutus. Auto A4 1.9 TDI, manuaali. Ekalla tankilla yritin painaa kaasua aina rauhallisesti mutta kuitenkin normaaliin syvyyteen ja ajaa etenkin moottoritiellä mittarin mukaan rajoitusta, eli jotain 115 km/h. Toisella tankillisella sitten korostetun rivakoita kiihdytyksiä ja motarilla aina kun vapaata niin mittari neulan verran yli 130 km/h eli noin 127 km/h GPS mukaan.

-Ensimmäinen tankillinen oli 1150 km ja 60,95 l. Eli 5,3 l / 100 km

-Toinen 1100 km ja 61,27 l. Eli 5,6 l / 100 km.

Epätieteellinen testi koska kelit oli erit eikä matkakaan tietysti ihan sama. Onkos kukaan nähnyt hyviä testejä jossa vertailtaisiin todellisuudessa erilaisia ajotapoja?
 
Yritin tässä parilla tankilla kokeilla ajotavan muutosta mutta taitaa olla aika marginaalinen vaikutus. Auto A4 1.9 TDI, manuaali. Ekalla tankilla yritin painaa kaasua aina rauhallisesti mutta kuitenkin normaaliin syvyyteen ja ajaa etenkin moottoritiellä mittarin mukaan rajoitusta, eli jotain 115 km/h. Toisella tankillisella sitten korostetun rivakoita kiihdytyksiä ja motarilla aina kun vapaata niin mittari neulan verran yli 130 km/h eli noin 127 km/h GPS mukaan.

-Ensimmäinen tankillinen oli 1150 km ja 60,95 l. Eli 5,3 l / 100 km

-Toinen 1100 km ja 61,27 l. Eli 5,6 l / 100 km.

Epätieteellinen testi koska kelit oli erit eikä matkakaan tietysti ihan sama. Onkos kukaan nähnyt hyviä testejä jossa vertailtaisiin todellisuudessa erilaisia ajotapoja?
Aiemmin, kun ajoin pelkkää maantietä samaa reittiä, huomasi nopeuden vaikutuksen kulutukseen. Kesällä Peugeot 207:n kulutus oli noin 4,5 l/100 km ja talvirajoituksilla pääsi alle 4 litran.
 
Kia Ceed 1.6 bensa, vm. 2011. Maantiekulutus pyörii olosuhteista ja kuomasta riippuen kuuden litran molemmin puolin. Kaupunkipyörittelyssä sitten litran pari enemmän, samoin moottoritiellä.
 
Peugeot 5008 Puretech 1.2 vm. 2018. Keskikulutus 7.4 l / 100km edellisen 12 kk aikana puhelinappilla itse laskien. Matkamittarissa nyt 52 tkm.
 
Peugeot 5008 Puretech 1.2 vm. 2018. Keskikulutus 7.4 l / 100km edellisen 12 kk aikana puhelinappilla itse laskien. Matkamittarissa nyt 52 tkm.

Pienoinen pettymys oli itselle tuo Puretech. Oma 308sw eat6 vei laskelmissa 6.6 l/100km. Ei voi kovin taloudelliseksi koneeksi sanoa kun esim vag tsi:t vie litran kaks vähemmän.
 
Citroen C4, 1.6 VTi 120(hv), vm.2011 bensakone. Kulutus n.6.8l/100km. Tolla lukemalla lähinnä työajot Kerava-Tikkurila ja satunnaiset ajot motarilla maltillisella nopeudella. Muutaman kerran vuodessa ajo Kerava-Turku väliltä, ja lukemat n.6.1l/100km.
 
Skoda Octavia Combi G-Tec 2019

Keskikulutus kesäkelillä n. 4 kg/100 km, talvella puolisen kiloa enemmän. Keskinopeus vajaa 40 km/h.
Mökkimatka (50 km yhteen suuntaan, keskinopeus n. 60 km/h) menee alimmillaan 3 kg/100 km.

Bensaa kuluu talvella webaston käyttöön muutamia litroja kuussa, kesällä ei käytännössä lainkaan.

Halpoja kilsoja kyllä. Harmi, että tankkausasemia on niin harvassa.
 
Ioniq Hybrid motarikulutuksia vakkarilla:

Keskinopeus 126 km/h (vakkari 128 km/h = 123 km/h GPS). 134 kilometrin matkalla 4.9-5 l/100 km Lämpötila tuolloin 25 Celsiusta.

Keskinopeus 105 km/h (99-100 km/h GPS) adaptiivinen vakkari suurimmalla etäisyydellä bussin perässä vähän yli mitä bussin nopeus. 43 kilometrin matkalla 3.5-3.6 l/100km. Loppumatkasta alkoi kelikin vähän kostumaan.

Jos ei ole kiireellä matkassa, niin bussin peesaaminen mielestäni aika mukava tapa matkustaa. Ohittajat harvoin tulee eteen läheltä keulaa viistäen. Hieman kostealla kelillä oli vettä vähemmän ilmassa verrattuna ohituskaistan jonoon. Kunnon sateella varmaan sitten enemmän.

Tuohon päälle ~30 km taajamaa, niin sekakulutus laski 3.4 l/100km puolelle.

Bussin peesaus
20210912_072703.jpg

20210912_065457.jpg

Sekakulutus
20210911_140211.jpg

20210911_140215.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pienellä menee Ioniq motarillakin, mikä on kyllä ilahduttavaa. Onko kellään Ioniq plugaria? Pysyykö siinä akku tyhjänä samoissa lukemissa myös?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 312
Viestejä
4 509 025
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom