Autosi polttoaineen kulutus

Oma xc70 d4 my14 vienyt volvo on callin mukaan 5-3-5.9/100km. Laskettu keskiarvo ollu 6.68/100km kun suhannut itä-suomea pitkin poikin. Sais varmaa vähä pois ku vaihtais crossclimatet pois mutta jahka sit ku pinta niistä loppuu. Rengastuksena 235/55 17.
 
Honda Accord Tourer 2,0 vie matka ajossa sen 7-7,5 L/100km. Sekalaisessa lähemmäs 8 L/100km.
 
V50 T5 automaatti, Torque Pro:n mittailujen perusteella joku softa sisässä. Sekalaisessa ajossa (75% motaria) satasella palaa ~10l.
 
Mondeo Hybrid. Ajotietokoneen mukaan 5,9 l/100 km. Tosi pitkän ajan keskari sekalaisesta ajosta. Kaupunkiajoa ja motaria enimmäkseen.
 
Mb Clk 320 V6 aut avoauto, 84km/h keskinopeus Tampere-Oulu ja kulutus oli 7.7l sadalle ajotietokoneen mukaan. Aika leppoista ajoa oli, mutta muutama ohitus sentään mukana.
 
720km JKL-VSA-HKI BMW F30 vm17 330e:llä. Lähdössä täysi tankki vpoweria ja 100% akun lataus. Kulutus jäi 5,25l/100km. Aluksi ajoin melko maltillisesti, mutta käytännössä motaripätkät meni 125 nopeuksia jne. Ei olisi E90 DA mennyt mitenkään edes dieselillä noin vähällä.
Hauska pointti että tuon tankki on vain 41 litraa. Tuo veto yhdellä tankilla... Latasin sähköä ehkä 15km edestä tauolla.
 
720km JKL-VSA-HKI BMW F30 vm17 330e:llä. Lähdössä täysi tankki vpoweria ja 100% akun lataus. Kulutus jäi 5,25l/100km. Aluksi ajoin melko maltillisesti, mutta käytännössä motaripätkät meni 125 nopeuksia jne. Ei olisi E90 DA mennyt mitenkään edes dieselillä noin vähällä.
Hauska pointti että tuon tankki on vain 41 litraa. Tuo veto yhdellä tankilla... Latasin sähköä ehkä 15km edestä tauolla.
Miten tuosta saa 5,25l/100km jos vedit 720km 41 litran tankilla?
 
Ei mitenkään. Taidan olla vähän väsyksissä tai tuo olut nousi päähän.
Jatketaan matikkaa huomenna tankkauksen jälkeen. 5,7 se olis jos ihan tieteellisesti asiaa lähestyy. Mut kuka sellaista jaksaa?
 
Ensimmäinen täysi tankillinen ajettu. B8 farmari 1.6 TDI manuaalina vei sekaajossa 5.4 l/100km. Auto näytti 4.9 kulutusta. Keskinopeutta en muista tarkalleen, mutta oli noin 60kmh tietämissä.
 
Eihän tossa ole edes moottoritietä matkalla paljon yhtään? Jyväskylä-Vaasa-Helsinki? Kai se nyt 5,7 litralla menee silloin?

Johan mulla menee päivittäisessä 70 % 130 km/h, 30 % 90 km/h (motari/kehä -osuus työmatkasta) oma 2-litrainen V60 diesel 5,8 litralla kun spritmonitorilla mittaan.

Eikö tollanen 3-sarjan pikkudiesel nyt pitäis mennä nelosella alkaviin lukemiin maakuntamatkailussa, tai edes nyt hiukan yli 5.

Mutta on toi alle 6 litraa bensalle hyvä lukema mielestäni silti ja on se kaupunkiajo sähköllä vaan niin rentouttavaa lipumista että ei edes kiinnosta itseäni mitä se kulutus lapinreissulla olisi. :)

Spiritmonitor ainakin kertoo, että tollanen dieselvehe menee helpostikkin 4 alkaviin lukemiin.
 
No niin, tuo 41 litraa siis on tankin koko eikä se tietty ihan tyhjä ollut. Vaikka periaatteessa olisi mahdollista sähköllä rullata tankille.
Eli se tarkka kulutus oli 5,27l/100km. Todella siistiä kun Helsingissä käynyt parissa paikassa ja välillä hotelllin kellarissa auto latauksessa.
 
Auris farkku hybrid lopulliset lukemat: alla ehti olla reilu 3v ja 65986km.
Ajot pk seudun pyöritystä + lomareissuja lappiin.
Tankkauksista lasketuksi kulutukseksi tuolta ajalta lopulta tuli 5,61L/100km.

Tämän vuoden ajojen keskikulutus oli 5,48 L / 19104km. Ajoprofiili muuttui paljon pitempiin pävittäisiin matkoihin pääasiassa kehäteitä ja motaria lahteen ja takaisin pk seudulle useita.
Tuohon tilalle tuli 2020 Mondeo farkku 2.0d A8 ja se on nyt ollut suoraan samassa ajossa ekan tankillisen ja ajotietokone tarjoilee 5,8 L/100km.
 
Viimeksi muokattu:
2003 Honda Accord sedan, 2,4l koneella ja manuaalivaihteistolla, 190tkm mittarissa. Jonkin verran jaksoin kesän aikana ottaa kulutuslukemia ylös:

Helsinki-Oulu-Pyhäjärvi, 775km, 6,9l/100km.
70/30 Kehä III:a ja kaupunkiajoa työmatkoja, 692km, 8,15l/100km.
 
Jaguar Xe 2015 2.0D ennätys 3.4L/100km järvenpää-espoo motaria ja kehä1. Normaalisti kun pitää "sport" tilaa päällä niin lähtee vähän äkäsemmin ja semmosta 4,2-4,5L/100km. Itseasiassa todella pihi ja hyvä auto hintasekseen.
 
Jaguar Xe 2015 2.0D ennätys 3.4L/100km järvenpää-espoo motaria ja kehä1. Normaalisti kun pitää "sport" tilaa päällä niin lähtee vähän äkäsemmin ja semmosta 4,2-4,5L/100km. Itseasiassa todella pihi ja hyvä auto hintasekseen.
Onko tuossa hintaluokassa kulutuksella kovin paljon merkitystä, jos ei aja koko ajan kusematta Lappiin? Toki näkisin ongelmaksi, jos autossa olisi 7 litran veekasilla 14 litran matkakulutus ja 25+ pätkäajossa, mutta kun kuitenkin puhutaan pikkudieselistä eli 5 litrasta alaspäin matka-ajossa. Eiköhän se ole aika sama, meneekö 1, 4 vai 7 litraa.
 
2003 Honda Accord sedan, 2,4l koneella ja manuaalivaihteistolla, 190tkm mittarissa. Jonkin verran jaksoin kesän aikana ottaa kulutuslukemia ylös:

Helsinki-Oulu-Pyhäjärvi, 775km, 6,9l/100km.
70/30 Kehä III:a ja kaupunkiajoa työmatkoja, 692km, 8,15l/100km.

Todella mielenkiintoista. Kait se 2,4 litranen pannu jaksaa paremmin maantiellä kuin tuo oma 2 litranen. Mittasitko tankilta?

En ole vielä päässyt tolla omalla accordilla alle 7 matka-ajossa. Tuo on jo todella todella hyvin sanosin jos 6,9 saa menemään ton koneen matka-ajossa.
 
Juu, tankilta mittasin. Täydellä bensakuormalla lähdin Helsingistä ajelemaan ja paluumatkalla Pyhäjärven Nesteellä meni sitten 53,45l löpöä tankkiin.

Tässä autossa on 6-lovinen manuaali, kai sekin vaikuttaa jos jossain Accordeissa on 5-lovinen.
 
Juu, tankilta mittasin. Täydellä bensakuormalla lähdin Helsingistä ajelemaan ja paluumatkalla Pyhäjärven Nesteellä meni sitten 53,45l löpöä tankkiin.

Tässä autossa on 6-lovinen manuaali, kai sekin vaikuttaa jos jossain Accordeissa on 5-lovinen.
Olen muiltakin kuullut, että 2,4-litrainen Accord menisi hyvin vähällä. Olisiko se sitten yhdistelmä tyypissään taloudellisesta moottorista, riittävän pitkästä isoimmasta vaihteesta ja auton pienestä energiantarpeesta tasaisessa ajossa. Kaikki pelkkää mutua.

Älä ihmeessä laita lämmitysöljyä tankkiin. Tulli raiskaa ja bensakone käykin melko huonosti noin isolla seoksella. :smoke:
 
Itellä oli myös muinoin 2003 Accord 2.4 manuaali ja se menee kyllä yllättävän pienellä aineella. Muistelisin että omalla vaatimattomattomalla 150tkm kokemuksella keskikulutus pyöri siinä 7.5l nurkilla. Ja todella vähän mitään vikoja oli mun omistusaikana 200-350tkm.
 
Seat Toledo 2018 1.0 TSI nyt 1000 km PK-seudulla ajoa 5,6 l / 100 km. 500 km reissu maantiellä 80 -100 km/h nopeuksilla oli 4,5 l / 100 km.
 
Volvo V70 2,4 -07 vakio bensa automaatti työmatkaa morsiolla edestakasin noin 8km plus päälle satunnaiset ajot viikonloppuisin motaria 400km, 8,1/100km. Toisena autona minulla työajossa Volvo S60 2,4 -00 bensaturbo vakio automaatilla, päivittäin n. 50 km josta puolet 40 rajoitusta ja puolet 80 rajoitusta, 8,8/100km.
 
Onko tuossa hintaluokassa kulutuksella kovin paljon merkitystä, jos ei aja koko ajan kusematta Lappiin? Toki näkisin ongelmaksi, jos autossa olisi 7 litran veekasilla 14 litran matkakulutus ja 25+ pätkäajossa, mutta kun kuitenkin puhutaan pikkudieselistä eli 5 litrasta alaspäin matka-ajossa. Eiköhän se ole aika sama, meneekö 1, 4 vai 7 litraa.

Missä hintaluokassa? Parinkymmenen donan autossa? Tottakai kulutuksella on merkitystä, miksi joku haluisi maksaa enemmän matkakuluja kuin on tarpeellista?
 
Missä hintaluokassa? Parinkymmenen donan autossa? Tottakai kulutuksella on merkitystä, miksi joku haluisi maksaa enemmän matkakuluja kuin on tarpeellista?
Riippuu vuotuisesta ajomäärästä. Jollakin 10 000km. ajomäärällä polttoaineen kulutuksella ei ole samaa merkitystä jos ajomäärä onkin vaikkapa 30 000km.
 
Mercedes-Benz E500 2008. Ajotietokoneen mukaan viimeinen 10tkm mennyt 51km/h keskinopeudella ja 10,5l/100km kulutuksella.

Auto painaa n. 1900kg ja moottori on 5,5 litrainen vapaastihengittävä. Polttoaineena aina käytetty 95:sta.

IMG_0579.jpg
 
Onko tuossa hintaluokassa kulutuksella kovin paljon merkitystä, jos ei aja koko ajan kusematta Lappiin? Toki näkisin ongelmaksi, jos autossa olisi 7 litran veekasilla 14 litran matkakulutus ja 25+ pätkäajossa, mutta kun kuitenkin puhutaan pikkudieselistä eli 5 litrasta alaspäin matka-ajossa. Eiköhän se ole aika sama, meneekö 1, 4 vai 7 litraa.
Ei kai tuollainen jaguari juurikaan jotain hieman hienompaa bemaria kalliimpi ole, joten miksipä kulutus ei kiinnostaisi samalla tavalla?

Jos autolla ajetaan 300tkm sen eliniän aikana, niin 1L/100km ero on 3000 litraa litkua, eli helposti yli 4000€. En pitäisi mitättömänä ja merkityksettömänä määränä, vaikkei se toki olekaan kuin pieni osa auton kokonaishinnan ja muiden huoltokulujen lisäksi.
 
Toinen tankillinen ajettu, 740km, 37l eli 5.03l/100km. Toki "ilmaiset" sähköt päälle. Otsikko voisi olla autosi energian kulutus. Bmw330e f30.
 
Missä hintaluokassa? Parinkymmenen donan autossa? Tottakai kulutuksella on merkitystä, miksi joku haluisi maksaa enemmän matkakuluja kuin on tarpeellista?
Ei kai tuollainen jaguari juurikaan jotain hieman hienompaa bemaria kalliimpi ole, joten miksipä kulutus ei kiinnostaisi samalla tavalla?

Jos autolla ajetaan 300tkm sen eliniän aikana, niin 1L/100km ero on 3000 litraa litkua, eli helposti yli 4000€. En pitäisi mitättömänä ja merkityksettömänä määränä, vaikkei se toki olekaan kuin pieni osa auton kokonaishinnan ja muiden huoltokulujen lisäksi.
Hups, luulin jo vastanneeni tähän. En tosiaan edes muistanut moista huonoa känniviestiä kirjoittaneeni. Anteeksi keskustelun hämmentäminen.

En ole eri mieltä. Tietysti polttoaineen kulutuksen osuus kokonaiskustannuksesta vaihtelee merkittävästä vähäiseen, mutta on se aina kiinnostavaa. Jopa silloin kun kuluja todella on arvioitu ja hyväksytään kompromissina korkea kulutus vaikkapa ajomäärän ollessa vähäinen ja auton käyttötarpeen epätavallinen.
 
Mersu GL 420 CDI. Vähän on oman omistuksen alkuajoista kulutus tippunut jostain syystä. Alle 11 l / 100 km nyt omassa motaripainotteisessa seka ajossa. Turku - Helsinki väliä on tullut vähän suhattua ja huomattu että 120 ja 130 mittarinopeuksien välillä on alle 0,5 l / 100 km ero. Noin 9,8 / 10,3. Ennätys on Turku - Hämeenlinna talvirajoituksilla 8,7 l / 100 km.
 
Nyt kun on vähän reilu vuosi/~40tkm rällätty, niin käppyrä näyttää tältä.

Pääsisi helposti enemmän kasilla alkaviin lukemiin mutta näppituntumalta puolet ajasta on kärry perässä, välillä isompi, välillä pienempi. Teinpä tuossa pari tankkausta sitten RVS käsittelyn koneeseen kun litkut oli alkuvuodesta jossain korona-ajan alennuksessa. Katsotaan mihin suuntaan käppyrä lähtee liikkumaan vai liikkuuko mihinkään.

kulutus.jpg
 
Skoda Citigo -16. 4,43-6,54 L/100km, keskiarvo 5,37. Tankilta laskettu, Ajotietokone kertoo kyllä lähes samaa aina. Tässä ei vaan ole pidemmän ajan muistia, n 1tkm jälkeen nollautuu itsellään. Ajettu n. 10tkm vuoden mittaushistorian aikana. Osui leuto talvi kohdalle kun ei lämmitintäkään ollut. Nyt on sekin asennettu tulevaa talvea varten. Vielä kun vaimoa kiinnostaisi taloudellinen ajotapa :D kuitenkin työmatkat ajelee tällä päivittäin.

Maantiellä säästää yli 0,5L sadalla (4,5 --> ~4), kun unohtaa 100kmh ja pitäytyy Max 80kmh nopeuksissa. Isoin vaihde, 5, toimii taajamissa loiviin mäkiin asti 50kmh lähtien :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Alfa Romeo Giulia -17 2.2 Multijet II 4.79 L/100km(876km). Laskettu tankatuista litroista(42L).
Ajo 9.10 - 11.10.2020, Helsinki - Juva - Savonlinna - Enonkoski - random ajelua ympäristössä - Enonkoski - Varkaus - Helsinki
 
Kaasujalka on ollut melko raskas. Lisäksi kulutus vaikuttaisi laskeneen alkuajoista. Tarkkailen tilannetta ja raportoin myöhemmin lisää. Suurin osa otoksesta on esimerkiksi ajettu ennen ensimmäistä huoltoa, jos nyt "sisäänajolle" eli käytännössä legendan mukaiselle erilaiselle ensitäyttö-öljylle voi laskea mitään painokerrointa.
Viimeksi 2019 Rio 1.2 kulutus oli koko ajalta (tällöin mittarissa noin 14 000 km) 6,17 l / 100 km.

Nyt on ensimmäisen huollon jälkeen(vähän yli 12 000 km alkaen) noin 7000 kilometrin otoksella keskiarvo 5,96 l / 100 km.
 
Golf GTI mk 7 menee kaupungissa noin 8 litralla/100km ja maantiellä siellä 6 litran tietämillä.
Sopiva kulutus mun mielestä, viime vuosituhannella kulutus mun autoissa oli 50% enemmän ja tehot noin 20-30% vähemmän. Ekoteko siis. :thumbsup:
 
980km meni 29,2 litralla. 2,96/100 ysikasia.
Käytännössä kokoajan pörrännyt lähialueilla ja lataillut käydessä kaupassa, parturissa, syömässä ja eniten kämpillä. Tankissa oli kolmannes jäljellä. Tehoja 25% enemmän kuin ennen sekä kulutus 25% vähemmän, joten ekoteko.
BMW 330e f30.
 
Toisaalle kun arvoja kaivelin, niin laitetaanpa tännekin. RAV4 PHEV, ajettu 5170 km, bensaa mennyt 2,4 l/100 km, sähköä 24,5 kWh/100 km. Sitä ei saa irti paljonko kummallakin tavalla on kilometrejä kertynyt ja arvot ovat keskenäänkin kummalliset, kun litrat on koko matkalle, mutta sähkönkulutus vain EV-modessa taitetulle matkalle. No, keskimäärinhän se pitää akun latauksen HV-tilassa +-0:ssa...
 
Saab 9-3 SS 2.0t, stage 1 + biopower, 98:lla matka-ajossa n. 6.3l ja sekalaisessa n. 11.5l. Etanolilla en ole mitannut.
 
4763 km matkalla kulutettu 198,3 litraa bensaa. Keskiarvo 4,16 l/100km.
BMW f30 330e.
Sähköä lataan pääasiassa veloituksetta. Olen hankkinut tilin useampaan palveluun ja lataan vaikka maksullisesti jos vain mahdollista. Kuitenkin se on vain roposia kaikesta. Hyvin sopii ajoprofiiliin pienehkö sähkö kantama.

Edit: tankkauksesta mitattu.
 
Viimeksi muokattu:
Citroën Xsara VTS 2.0i vm.2004.

Tähän astisen omistajuuteni eli 2,5kk kulutus 7,33L/100km. Itse laskettuna, ajotietokone näyttää ihan muuta. Tämä kannattaisi aika monen muistaa ja mainita jos ei viitsi tai ehdi laskea oikeita kulutuksia trippimittarista ja tankatuista litroista :tup:

-Ihan kohtuullinen kulutus tuollaiseen vihervassarihallituksen mielestä romuikäiseen "sporttiautoon", jonka moottorin suunnitteluaikana 80/90-lukujen taitteessa ei juuri mietitty jotain ilmastoahdistuksia. Lisäksi moottori on selkeän ylävireinen kierroskone, jota on käytetty vain PSA-konsernin GTI-malleissa. Huipputeho 167hv @ 6500rpm ja huippuvääntö 193Nm @ 5500rpm (!!).

Referenssiksi oma ajoprofiilini on 90%:sti työmatka-ajoa Kirkkonummi - Espoo, 80/100 -nopeusrajoituksilla. Tuohon päälle kaupassakäyntiä sekä kavereiden morjensteluita ym. Auto on kotona ja työpaikalla lämpötolpassa aina, jos lämpötila on alle 5-6 C. Oma ajoprofiili on verraten "epädynaaminen"; Ajan ennakoivasti, käytän moottorijarrua ja ei ole tarvetta olla liikennevaloissa ekana eikä vedättää muiden eteen. Toki samaan aikaan en kuhnuroi ja ajan aina 15-20km/h päälle rajoituksen jos latu on vapaa.
 
Seat Toledo 1.0 tsi 2018. Keskikulutus 5,8. Mittausmatka 4500 km. Ajot 90% Kehä 3:n sisällä.
 
BMW 530e xDrive

Tuli eka vuosi/15tkm täyteen ja keskikulutus 2.5l/100km. Auton lukema mutta muutaman tankkauksen pohjalta auto näyttää ihan tarkkoja lukemia. N. 17km/suunta työmatkat menee täysin sähköllä kovimpia pakkaspäiviä lukuunottamatta. Loput ajot sitten vaihtelevia, mukaan mahtuu myös vähän pidempiä matkoja.
 
Tuohon tilalle tuli 2020 Mondeo farkku 2.0d A8 ja se on nyt ollut suoraan samassa ajossa ekan tankillisen ja ajotietokone tarjoilee 5,8 L/100km.
Mondeo ollut nyt alla aika tasan 20tkm(09/20->), ajotietokoneen lukema 6.0/100km sisältää ahkeran ajonaikaisen webaston, jota auto käyttää automaattisesti.
Ei tuo kovin pieniruokainen diesel ole.
Mielenkiintoinen verrata, kun tuo vaihtuu kesällä 2.0d dsg superbiksi samaan ajoon, että paljonko mehumaijasta vaihto pois tiputtaa kulutusta.
Superb ei välttämättä laske webastoa mukaan kulutukseen ja siinä se on kaukosäätöinen.
 
BMW 330, 2001. Mittaristo näyttää noin 11 litraa 100:lla kaupunki kulutus, tänään ABC:lla 98 litra hinta 1.78 tosin ajoa tulee vähän ja auto toimii niin ei vaihtoa vieläkään tule ajateltua tosissaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 310
Viestejä
4 508 898
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom