Autosi polttoaineen kulutus

Juhannusautoilut 2019 RAV4-hybridillä, tankilta laskettuna näytti 5,44 l/ 100 km, auton ilmoittama 5,49 (tosin ei ihan samalta matkalta). Auto raportoi polttoaineenkulutuksen ulospäin millilitran tarkkuudella, niin eiköhän se osaa auton näytöllekin oikean lukeman antaa.

Total distance: 838.778 km, Fuel consumption: 46.08 l, 5.49 l/100 km

Pari pisintä ajoa:
2020-06-18 10:44:21 Rautiolantie, 90840 Oulu -> 2020-06-18 13:17:22 Lapinkävijäntie 3, 96100 Rovaniemi: 198.48 km, 77.83 km/h, 5.15 l/100 km
2020-06-21 14:53:20 Koskikatu 27a, 96100 Rovaniemi -> 2020-06-21 16:40:40 Kirkonkyläntie 7a, 95110 Ii: 150.776 km, 84.28 km/h, 5.50 l/100 km
 
Tuli käytyä Norjassa reissulla ja mittasin polttoaineenkulutusta. Valitettavasti ei ole koko reissua edestakaisin.
Auto on Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG, yksi matkustaja.
Kilpisjärveltä Norjaan ja takaisin, 695 km, 56 km/h, auton mukaan 4,6 l / 100 km, todellinen 4,71 l / 100 km
Kilpisjärveltä Kittilän kautta Siikalatvalle, 749 km, 82 km/h, auton mukaan 4,4 l / 100 km, todellinen 4,26 l / 100 km (!)
Siikalatvalta Helsinkiin, 541 km, auton mukaan 4,8 l / 100 km, todellinen 4,9 l / 100 km (tässä on moottoritieajoa mukana)

Täytyy kyllä sanoa, että on varsin taloudellinen auto matka-ajossa ilman mitään hybridiominaisuuksia.
 
Tuli käytyä Norjassa reissulla ja mittasin polttoaineenkulutusta. Valitettavasti ei ole koko reissua edestakaisin.
Auto on Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG, yksi matkustaja.
Kilpisjärveltä Norjaan ja takaisin, 695 km, 56 km/h, auton mukaan 4,6 l / 100 km, todellinen 4,71 l / 100 km
Kilpisjärveltä Kittilän kautta Siikalatvalle, 749 km, 82 km/h, auton mukaan 4,4 l / 100 km, todellinen 4,26 l / 100 km (!)
Siikalatvalta Helsinkiin, 541 km, auton mukaan 4,8 l / 100 km, todellinen 4,9 l / 100 km (tässä on moottoritieajoa mukana)

Täytyy kyllä sanoa, että on varsin taloudellinen auto matka-ajossa ilman mitään hybridiominaisuuksia.

Kivikautisella Mk3 1.8 bensa farkkumondeolla 1400km norjan reissu 7,8l/100km.

Neljä aikuista, kontti lattiasta kattoon täynnä tavaraa koska oltiin teltoin majoittuen.
 
Havaitsin saman kun oli vastaava Polo viime syksynä ajossa. Ajoitko ilman vakkaria? @vemkki

Itse huomasin, että kun pyrki pitämään sen moottorin kuorman ja kulutuksen tasaisena eli tarvittaessa jousti hetkellisesti motarinopeudessa, niin sillä sai tippumaan motarikulutuksenkin merkittävästi.

Eli tässä kuorman tasausta hoiti täysin kuljettaja, kun hybridissä se sähköinen voimalinja tuo siihen kuskin käyttöön vielä yhden ulottuvuuden lisää. Täyssähköajo silloin kun moottorin kuorma alhainen esim. kaupunkinopeudessa tai pitemmässä alamäessä.

...

Itselläni on parin kuukauden kokemus Polo 1.0 tsi dsg:stä ja hämmästyin myös kuinka vähällä se meni ajettaessa pinta-kaasulla. Kaikkien tankkauksien keskikulutus 4500km matkalta 5,4 l/100km. Myös taajamassa pääsi pienellä, koska tuo dsg vaihtoi hitaissa vedätyksissä nopeasti suuremmalle.

Verrattuna kokemuksiini fordin ja psa:n litraisista bensaturboista mielestäni vw noissa jonkinverran edellä.

Esim. Helsinki - Kotka välin kulutuksen sai laskemaan 5.6 -> 4.5 kun laittoi vaihteiston pakotuksella suurimmalle vaihteelle (kaasuvaste herkistyi auto moodiin verrattuna) ja hetkellistä kulutusta pyrki pitämään tasaisena ja pääsääntöisesti 3-4.5 litraa sadalla. Alamäkiin maks 120 ja ylämäissä nopeus laski pahimmillaan 100 tietämille. Matka-aika tuossa kasvoi 1h 34 -> 1h 48 min. Vähäisellä liikenteellä noin oli itseasiassa aika mukava ajaa, nopeammat meni ylämäissä ohi, rekoista ja 100 kmh tasaisesti ajavistä mentiin itse ohi alamäissä.
 
Viimeksi muokattu:
Passat farmari 1.6 tdi - 12 kulutus on vaihdellut 4,9 ja 7,0 l/100km välillä viimeisen 5 vuoden aikana. Paras kulutus ja keskinopeus on ollut 5.1@93kmh Lapista tullessa auto täynnä ja ilman suksiboksia. Kulutuksissa on mukana webaston kulutus.
 
Melko janoinen.. :hmm:
Melko paha. Tietysti jonkinlaista kuskiprofiilia voisi tehdä "tehokkaasta"(~100 hevosvoiman) pikkupikkuautosta, mutta tuollainen miniatyyripaku ei ole mikään normaali hb-pikkuauto. En oikein saa kiinni siitä, mikä on kohderyhmä. Ehkä sama kuin Applen tuotteilla?
 
Havaitsin saman kun oli vastaava Polo viime syksynä ajossa. Ajoitko ilman vakkaria? @vemkki

Itse huomasin, että kun pyrki pitämään sen moottorin kuorman ja kulutuksen tasaisena eli tarvittaessa jousti hetkellisesti motarinopeudessa, niin sillä sai tippumaan motarikulutuksenkin merkittävästi.

Eli tässä kuorman tasausta hoiti täysin kuljettaja, kun hybridissä se sähköinen voimalinja tuo siihen kuskin käyttöön vielä yhden ulottuvuuden lisää. Täyssähköajo silloin kun moottorin kuorma alhainen esim. kaupunkinopeudessa tai pitemmässä alamäessä.
Käytän mukautuvaa vakionopeudensäädintä aina kun se on mahdollista. Sellainen tuli kyllä huomattua, että kulutuksen pienentämisen kannalta ihan ykköskikka on ajaa rekan perässä. Vaikuttaisi kulutus tippuvan ainakin litralla satasella kun ajaa rekan imussa. Toki edellyttää sitä, että tiellä on nopeusrajoitus korkeintaan 80 km/h ja ei ole niin mäkinen reitti, että rekka olisi hidasteena.
 
125 kuutioinen mikroauto vie arviolta 20l/100km. Ei ole tarkkaa matkaa tai kulutusta niin voi heittää litratolkulla.
 
-87 Volvo 740 2,0 kaasarikoneella ja automaattilaatikolla kävi kans viime kesänä Norjassa. Ei ihan uus, yli 350tkm rullattu. Neljä aikuista, tavaraa enemmän kun mahtuu ja 80-luvun kulmikas suksiboxi. Keskikulutus koko reissulla noin kymppi, joitakin pätkiä pääsi jopa ysin nurkille. Se oli vissiin kohtuullisen ehjä.
 
Omalla vm. 2000 Volvo V70 T5 automaatilla toteutunut keskikulutus näyttäisi olevan 9,22 l/100 km. Tämä sekalaisessa ajossa. Maantiellä menee 8 pintaan ja kaupungissa varmasti aika paljon enemmän. Ajotietokone näyttää noin 3 dl enemmän kuin mitä oikeasti kuluu.

Ihan ok, kun tässä pitäisi olla suunnilleen 300 heppaa ja melkoinen tankki kuitenkin kyseessä. Kilsojakin on takana jo 450 000. :smile:
Tämä on kyllä todella pieni kulutus kyseiselle autolle oman kokemuksen mukaan. Itse en päässyt alle kympin muutakuin puhtaassa matka-ajossa. Normaalista taajama/kaupunkiajossa kulutus jotain 12-13 l/100km. Ja ajotietokone näytti muistaakseni aina puolisenlitraa todellista vähemmän!
 
Tämä on kyllä todella pieni kulutus kyseiselle autolle oman kokemuksen mukaan. Itse en päässyt alle kympin muutakuin puhtaassa matka-ajossa. Normaalista taajama/kaupunkiajossa kulutus jotain 12-13 l/100km. Ja ajotietokone näytti muistaakseni aina puolisenlitraa todellista vähemmän!

Hmm, mielenkiintoista. Ehkä tässä on sitten se BSR:n uudelleenohjelmointi kuten perimätieto kertoi, ja sen myötä noussut vääntö laskisi kulutusta.
 
Hmm, mielenkiintoista. Ehkä tässä on sitten se BSR:n uudelleenohjelmointi kuten perimätieto kertoi, ja sen myötä noussut vääntö laskisi kulutusta.
Varmaan näin on.. Ihme juttu, että ei ole tehtaalta lähtenyt vähemmän kuluttavana ja tehokkaampana..
 
4v telakoinnin jälkeen bmw e30m3 9.6L näyttää ajotietokone. Sekalaista ajoa.
 
BMW 530e xDrive toinen tankkaus luovutuksen jälkeen eli siis ensimmäinen varsinainen tankkausväli 3579 km ja 39,4 litraa eli 1.1l/100km.

Oliko niin, että bemarin hybrideissä ei ole diesel-pataa tarjolla ollenkaan? Mitä tuolla käytännössä pääsee sähköllä?
 
Ei ole dieselpannulla näitä plug-in malleja. Rauhallisella ajolla 80kmh alueella tai sen alle pääsee kesäkeleillä 50km aika vaivattomasti eikä tarvi tinkiä ilmastoinnista tms. Oikein pihistelemällä veikkaisin että voi hyvinkin päästä n. 60km. Tämä siis ns. matka-ajoa tai taajamaa täällä böndellä. Talvikokemuksia ei juurikaan ole kertynyt täällä etelässä, auto ollut ajossa maaliskuun alkupuolelta. Lämmitys toki vie reilusti sähköä ja näkyy rangessa kuten kaikissa plugareissa ja sähköautoissa.
 
Ei ole dieselpannulla näitä plug-in malleja. Rauhallisella ajolla 80kmh alueella tai sen alle pääsee kesäkeleillä 50km aika vaivattomasti eikä tarvi tinkiä ilmastoinnista tms. Oikein pihistelemällä veikkaisin että voi hyvinkin päästä n. 60km. Tämä siis ns. matka-ajoa tai taajamaa täällä böndellä. Talvikokemuksia ei juurikaan ole kertynyt täällä etelässä, auto ollut ajossa maaliskuun alkupuolelta. Lämmitys toki vie reilusti sähköä ja näkyy rangessa kuten kaikissa plugareissa ja sähköautoissa.

Joo näin muistelinkin dieselin puutetta, jos ja kun tulee pitempää ajoa, niin viskaa infoa bensan kulutuksesta ja mielellään ilman mitään sähkökompensaatiota.
 
E36 318is junnubemarilla kulutus pk-seudun työmatka-ajossa tasaisesti matalaa 7L/100km.
Juhannuksen tienoilla tosin tuli vähän sahailtua ees-taas, kavereita kyydissä ja milloin kiire sinne ja milloin tänne, kulutus 7,37L/100km.
 
Juhannusautoilut 2019 RAV4-hybridillä, tankilta laskettuna näytti 5,44 l/ 100 km, auton ilmoittama 5,49 (tosin ei ihan samalta matkalta). Auto raportoi polttoaineenkulutuksen ulospäin millilitran tarkkuudella, niin eiköhän se osaa auton näytöllekin oikean lukeman antaa.

Total distance: 838.778 km, Fuel consumption: 46.08 l, 5.49 l/100 km

Pari pisintä ajoa:
2020-06-18 10:44:21 Rautiolantie, 90840 Oulu -> 2020-06-18 13:17:22 Lapinkävijäntie 3, 96100 Rovaniemi: 198.48 km, 77.83 km/h, 5.15 l/100 km
2020-06-21 14:53:20 Koskikatu 27a, 96100 Rovaniemi -> 2020-06-21 16:40:40 Kirkonkyläntie 7a, 95110 Ii: 150.776 km, 84.28 km/h, 5.50 l/100 km

2019 RAV4 Hybrid AWD-i näyttänyt 5,8 l/100 km nyt kahdelta edelliseltä tankilliselta, eli luvattuun menee seka-ajossa näin kesäkeleillä.
 
Mielenkiintoista miten keli vaikuttaa kulutukseen, mitattu helmikuu - kesäkuu ja joka kuukausi samanlaisella ajolla edellistä pienempi kulutus.
Samat renkaatkin on, luovuttivat vaan nastansa toukokuun alussa.

- Helmikuu 7,32
- Maaliskuu 6,69
- Huhtikuu 6,30
- Toukokuu 6,07
- Kesäkuu 5,64

Nissan Almera N15
 
Tuli ajettua tossa matkaa Honda Civic 1.8 Sedan -08, n.1200km, perhe kyydissä ja auto täynnä tavaraa.
Bensaa meni noin 5.5l/100km(5.1l/100km näytti ajotietokone), 80/100km/h rajotus koko matkalla.
 
Volvo V60 D6 -14 ollut nyt ajossa viime vuoden toukokuusta lähtien ja keskikulutus tässä n. 37000km aikana on ollut tankkauksista laskettuna 3,26 l/100 km. Sähkönkulutusta en ole erikseen seurannut, mutta aika ahkerastihan tuota tulee latailtua. Suurin osa kilometreistä tulee päivittäisestä työmatkasta (yht. 100km, 25% maantie, 75% motari), josta sähköllä pääsee molemmissa päissä lataamalla keliolosuhteista riippuen n. 60-70km. Pidemmät reissut ajellaan sitten pääosin dieselillä, joskin kyllähän tuo hybriditekniikka silloinkin kulutusta leikkaa jonkin verran.
 
Skoda Citigo 1.0 manuaali 75hp -20, ensimmäiset 2000 km = 4.65 l/100km / 6.20€/100km. (Spritmonitor) Vähällä menee ja ihan hauska, 'vähemmän vakava' peli ajella.. Parhaillaan päässyt kauppa-/huvilenkillä alle neljän litran keskikulutukseen. (3.8-3.9 l/100km)
 
Tuli ajettua tossa matkaa Honda Civic 1.8 Sedan -08, n.1200km, perhe kyydissä ja auto täynnä tavaraa.
Bensaa meni noin 5.5l/100km(5.1l/100km näytti ajotietokone), 80/100km/h rajotus koko matkalla.
Tuo on aika kova lukema Civicille. Itselläni oli ihan samanlainen kippo, ja noin 6,5 litraan satasella meni vastaava matka-ajo kun oli auto täynnä.
 
Tuo on aika kova lukema Civicille. Itselläni oli ihan samanlainen kippo, ja noin 6,5 litraan satasella meni vastaava matka-ajo kun oli auto täynnä.
Vakkari(ilmastointi puolet matkasta) päällä kokomatkan joten ei sen kummempaa säästelyäkäään... omallaki kulutus nousee heti jos aletaa olee moottoritie nopeuksissa, työmatka ajossa se on pyöriny siinä 6.5l(ajotietokoneen ilmottama), 60km/pv, 45km motaria reilu 120km/h ja 15km 50-60km/h.
(pyöränkulmat kunnossa, just tulpat,suodattimet ja öljyt vaihettuna, uudet renkaat tälle kesälle.. 142tkm mittarissa nyt)
 
Viimeksi muokattu:
Volvo V60 D6 -14 ollut nyt ajossa viime vuoden toukokuusta lähtien ja keskikulutus tässä n. 37000km aikana on ollut tankkauksista laskettuna 3,26 l/100 km. Sähkönkulutusta en ole erikseen seurannut, mutta aika ahkerastihan tuota tulee latailtua. Suurin osa kilometreistä tulee päivittäisestä työmatkasta (yht. 100km, 25% maantie, 75% motari), josta sähköllä pääsee molemmissa päissä lataamalla keliolosuhteista riippuen n. 60-70km. Pidemmät reissut ajellaan sitten pääosin dieselillä, joskin kyllähän tuo hybriditekniikka silloinkin kulutusta leikkaa jonkin verran.

Itselläkin käynyt hybridit mielessä, mutta omat ajot on juuri noita pitkät siivut dieselillä, että ei ainakaan ladattavista ole oikein hyötyä(maks. 15% ajoista sähköllä), toki ne marginaaliajot pääsisin helposti sähköllä. Nykyinen kulkine vie keskimäärin sen ~7.2l/100km tankkauksista, niin varsinaisesti ei ladattavasta hybridistä kannata ekstraa maksaa, mutta jos sopiva sattuu kohdalle, niin ei se pois suljettua ole. Raakasti ottaen ja hieman pyöristetysti sulla ajot 50% sähköllä, joten 6.5l/100km, mikä on ihan linjassa vastaavan dieselin kanssa.
 
Ioniq hybridillä tuli ajettua 695 kilometrin pätkä nyt kesäkeleillä ja tankilta laskettu kulutus 3,76 l/100km. Tankkasin samalla pumpulla ja yhdellä lisäpuristuksella molemmilla kerroilla. Autossa pelkkä kuljettaja, imastointi pääasiassa driver only toiminnolla 21-22 C ja takakontissa 50 kilon edestä romua, mm. kahvakuulat. Alla muutaman tuhat ajetut Continental EcoContact 6 205/55 R16 91V renkaat ja kylmänä painetta 2,5 bar. Vanteet on kyllä Huyndain alkuperäiset, mutta ei sellaiset aero pölykapseliviritykset.

Oli tuossa jo vähän yrittämistä eli satasen alueella osan matkasta joustavasti vähän vähemmän ilman, että haittasin muuta vähäistä liikennettä. Pääsääntöisesti kuitenkin rajoitus + 7 limitterillä. Alle 5 autoa meni noiden vajaan 300 kilometrin maantiepätkien aikana yhteensä ohitse ja niillä kerralla kun ei heti ohituspaikkaa heti näkynyt nostin nopeuden suurimpaan sallittuun.

Avain pieneen kulutukseen on tällä autolla kaksi palkkia energiamittarissa. Polttomoottori päällä lataa akkuun ylimääräisen energian pitäen moottorin parhaalla hyötysuhteella 2-3 palkilla ja sähkömoodiin siirtyessä kaksi palkkia riittää pitämään auton sähkömoodissa alle 100 nopeuksissa yhtäjaksoisesti akun alakolmanneksen rajalle asti. Yli satastakin sähkölläkin pääsee, mutta siellä kahden palkin sääntö ei enää päde ja täytyy olla vähän varovaisempi kaasun kanssa. Vakkari sitten saattaa mennä välillä sähköllä kolmellakin palkilla, mutta harvoin kuski siihen jostain syystä itse pääsee. Mäkisestä maastosta on hybridille apua, sillä ylämäet nostavat luontaisesti polttomoottorin kuormapistettä ja alamäissä päästään sähköllä.

1595076760590.png

Hyvin lähelle meni ajotietokoneen mittaukset lähelle todellista, kun ottaa huomioon vielä yhden desimaalin tarkkuuden.

1595075386070.png


Ja lisätään nyt vielä lopuksi, että jatkossa käytän myös sporttimoodia sopivan mutkapätkän matkalle osuessa. Ei tämä niin vakavaa etteikö se 0.5-1 l enemmän satasella saisi kuluttaa. Ja motarilla saa myös ajaa suurinta sallittua.

Ioniq Hybridissä syttyi polttoainevalo 907 kilometrin kohdalla huoltoaseman pihassa ja tankkiin meni 39 litraa menovettä 4,32l/100km nyt kesärenkailla. Noissa pitäisi olla 45 kilometrin tankki eli vielä 5 litran reservi, jolla pääsisi 100 kilometriä lisää.

Keskiarvo nyt kaikista ajoista kitkoilla 4,65 l/100km, eli kesää kohti laskussa jos ei 120 km/h teitä pääse ajamaan.


Tyttöystävä ajoi sitten ensimmäisellä tankillisellaan pohjat. 942 km; 4,18 l/100km. Tämä siis max 100 km/h maantiepainotteista ajoa.
 
Kesälomareissu pääkaupunkiseudulta Itä-Suomeen. 6,5l/100km näyttää ajotietokone joka valehtelee 0,1 - 0,2 alakanttiin. 1287km ja keskariksi sattumalta tasan 80km/h.

Alla bemarin -14 316iA farkku eli F31 lastutettuna ~205hv. Kaksi henkeä ja paljon rojua kyydissä. Rajoitetuilla teillä vakkarissa +9km/h ja muilla +15-20km/h ja jatkuvaa ohittelua tietenkin.

Ihan ok kulutus. Eihän se mikään ecoihme ja ohitteluhan sitä kulutusta nostaa älyttömästi. Normaalissa 2-5km pätkäajossa kehä 1 varrella meneekin sitten melkein 8l/100km. Plugari olisi omiin ajoihin oikea valinta, mutta säästö polttoaineessa ei oikein vielä motivoi vaihtamaan autoa. Kiinnostavat mallit ovat vielä niin kalliita.
 
2019 Rio 1.2 mopo. Spritmonitor kertoo, että kulutus on ollut 6,17 litraa satasella. Ajomäärä logissa yli 14 000 km. Maantiepainotteista ajoa, jonkin verran moottoritieajoa ja hyvin vähän liikennevaloissa seisomista, ahtaissa kaupunkiympäristöissä nykimistä ja muuta hidastelua.

Kylmäkäynnistyksiä tulee jonkin verran, koska autolla ajetaan jokseenkin päivittäin. Ajoprofiili on siis sellainen, että ehkä puolet kylmistä lähdöistä on pyrähdyksiä, toinen puoli 20-50 tai harvoin satoja kilometrejä. Autossa ei ole minkäänlaista moottorin esilämmitystä ja sitä säilytetään lähes yksinomaan ulkona tai lämmittämättömässä tilassa.

Suurinta ja pienintä kulutusta per tankkaus ei Spritmonitorin laskelmasta oikein saa esiin, koska ensinnäkin tankki on 45 litraa ja täyttöaste tuntuu vaihtelevan. Toiseksi hyvin pienistä tankkauksista tulee kuvaajaan piikkejä ylös ja alas - tykkään pitää tankin yli puolessa kun ajo on vähäistä ja esimerkiksi globaalin kriisin aiheuttamissa poikkeusoloissa tuli tankattua jopa puuttuvat 5 litraa varakanistereita täyttäessä. Kuitenkin 4,4 litraa muutaman kymmenen kilometrin matkalla kuuttakymppiä hyviä pieniä maaseudun asfalttiteitä ja yli 7 litraa kovassa ajossa kymmenien kilometrien matkalla on ajotietokoneella arvottu. Lähellä vaatimatonta huippunopeutta olen ajanut vain hetken kerrallaan ja yhteensä muutamia kilometrejä, joten sitä ei oikein pääse mittaamaan. Joka tapauksessa 84 hevosvoiman koneella ei aivan valtavasti saisi ainetta öisellä autobahnillakaan poltettua, ja 45 litran tankilla pääsisi kohtuullisen kauas.

Hitaista ajoista arvioidun perusteella kulutus laskisi toteutuneesta keskiarvosta noin litralla, jos tykkäisi viettää aikaa autossa ja olla tien tukkona. Moottoritieajon matkakulutus vastannee keskiarvoa, maantienopeuksien 80/100 km/h ensimmäiseen painottuen matkakulutus esimerkiksi 5,2 litraa parin sadan kilometrin reissulta ajotietokoneen perusteella. Tätä hitaammin pintakaasulla pienempiä teitä hyvissä olosuhteissa reilu 4 litraa. Kylmäkäynnistykset ja rässiminen pilaavat yhtälön nopeasti. Ajotietokone tuntuu vastaavan Spritmonitorin näkemystä usein desilitran tarkkuudella ja toisinaan heittävän jopa 4 dl, minkä laittaisin enimmäkseen tankin täyttöasteen vaihtelun piikkiin.
 
Yllättävän paljon tuo vie, jos ajo on maantiepainotteista.
Juu, moneen tehokkaampaan ja isompaan koneeseen verrattuna kyllä, noin lukuina. Ilmeistä lienee, että tehokkaampi ahdettu 1.0 kuluttaisi vähemmän kaikissa normaaleissa skenaarioissa. Luultavasti myös tämä sama kone 7-vaihteisella robotilla olisi marginaalisesti taloudellisempi.

Kaasujalka on ollut melko raskas. Lisäksi kulutus vaikuttaisi laskeneen alkuajoista. Tarkkailen tilannetta ja raportoin myöhemmin lisää. Suurin osa otoksesta on esimerkiksi ajettu ennen ensimmäistä huoltoa, jos nyt "sisäänajolle" eli käytännössä legendan mukaiselle erilaiselle ensitäyttö-öljylle voi laskea mitään painokerrointa.

Saatan myös olla melko hiilijalanjälkinen moukka joutokäyntiaikojen kanssa. Autoa on tullut itsesulateltua kylmiltään tyhjäkäynnillä ennen lähtöä muutamaankin kertaan. Tässä tulee peliin se muuttuja, että 1.2-litraisen koneen kanssa ei ole saatavilla huurteenpoistoilman sähkölämmityselementtejä. Siinä pikkuturbossa tuo varuste on vakiona.

Tällä hetkellä on taulussa kulutuslukema 5,5 noin 300 kilometrin matkalta. Polttoaineena on ollut pääasiassa E10, ja polttoainelaatujen kulutuseron varsinainen vertailu on vasta ajatuksen asteella. Vaikka moni tälle varmasti naureskelee, niin moottorin käytöksessä ja vedossa on kyllä huomattavissa selkeä ero polttoainelaaduilla. Ja ei, en kuvittele sitä. En ole amatööri.

Koppimopo(ilman modernista näkökulmasta taloudellista etenkin ahdettua konetta) on tietysti aina koppimopo, vaikka Rio onkin enemmän maantieautoksi soveltuva kuin vaikka Picanton kokoinen ja muotoinen. Ei se polttoainetaloudellisesti oikein tykkää siitä, että joku possu ajaa aina pientä ylinopeutta.

Edit: Sitä maantiepainotteisuutta on toki vaikea selittää ilman erityistä reittianalyysia, mutta lisätietona keskinopeus on 51 km/h koko moottorin käyntiajalta, koska "trip b" -toimintoa ei ole nollattu. Saattaa siis poiketa paljon alaspäin jonkun muun käsityksestä maantie- tai työmatka-ajosta. Reiteilläni on yleensä myös hitaita, mäkisiä, mutkaisia, liukkaita ja auraamattomiakin osuuksia siinä missä joku muu saattaa kurvata omasta liittymästä pikitielle ja toisesta liittymästä firman parkkipaikalle.
 
Viimeksi muokattu:
Toyota Camry 2.5 Hybrid 2019
Oon ajanut 28tkm vuoden aikana. Kulutus kokoajalle 5.92l/100km. Pienin kulutus tankillisella 5.15l/100km.
Ei mielestäni kovin huono suoritus melko isolta sedanilta ja 222hp:lta. On ollut myös pienempiä hybridejä ja kyllähän Prius vei helposti litran vähemmän mut myös tehokin noin 100hp vähemmän.

Mikään taloudellinen kuski en ole ja töihin kun menen aamu viideltä niin vauhtia riittää. 100 alueella ei voi ajaa alle 120 tai muut autoilijat menee vasemmalta ja oikealta ohi.
 
Toyota Camry 2.5 Hybrid 2019
Oon ajanut 28tkm vuoden aikana. Kulutus kokoajalle 5.92l/100km. Pienin kulutus tankillisella 5.15l/100km.
Ei mielestäni kovin huono suoritus melko isolta sedanilta ja 222hp:lta.

Sama moottori (+takasähkömoottori, joten 222 vanhanmaailman yksikköä vs Camryn 218) Rav4:ssa on antanut luvut 24 tkm, 6,4 l/100 km, 2,8 tkm menty polttomoottori pysähdyksissä.
 
Joo näin muistelinkin dieselin puutetta, jos ja kun tulee pitempää ajoa, niin viskaa infoa bensan kulutuksesta ja mielellään ilman mitään sähkökompensaatiota.
Hiljattain tuli ajettua pidempääkin matkaa ja laskeskelin kulutukseksi karkeasti 7 l/100km kun "siivotaan" sähkömetrit pois. Tuo siis yhdeltä 450km päivämatkalta 94km/h keskinopeudella, ei moottoritieajoa, vain kuljettaja ja perus viikonloppureissun tavarat kyydissä.

Sähköajo huomioiden tuntuu keskipitkälläkin matkalla kulutus pyörivän siinä 5 litran pintaan auton mukaan (tankkauksista laskettuna 0.1-0.2 tarkkuus) nopeuksista riippuen.
 
2019 Rio 1.2 mopo. Spritmonitor kertoo, että kulutus on ollut 6,17 litraa satasella. Ajomäärä logissa yli 14 000 km. Maantiepainotteista ajoa, jonkin verran moottoritieajoa ja hyvin vähän liikennevaloissa seisomista, ahtaissa kaupunkiympäristöissä nykimistä ja muuta hidastelua.

Kylmäkäynnistyksiä tulee jonkin verran, koska autolla ajetaan jokseenkin päivittäin. Ajoprofiili on siis sellainen, että ehkä puolet kylmistä lähdöistä on pyrähdyksiä, toinen puoli 20-50 tai harvoin satoja kilometrejä. Autossa ei ole minkäänlaista moottorin esilämmitystä ja sitä säilytetään lähes yksinomaan ulkona tai lämmittämättömässä tilassa.

Suurinta ja pienintä kulutusta per tankkaus ei Spritmonitorin laskelmasta oikein saa esiin, koska ensinnäkin tankki on 45 litraa ja täyttöaste tuntuu vaihtelevan. Toiseksi hyvin pienistä tankkauksista tulee kuvaajaan piikkejä ylös ja alas - tykkään pitää tankin yli puolessa kun ajo on vähäistä ja esimerkiksi globaalin kriisin aiheuttamissa poikkeusoloissa tuli tankattua jopa puuttuvat 5 litraa varakanistereita täyttäessä. Kuitenkin 4,4 litraa muutaman kymmenen kilometrin matkalla kuuttakymppiä hyviä pieniä maaseudun asfalttiteitä ja yli 7 litraa kovassa ajossa kymmenien kilometrien matkalla on ajotietokoneella arvottu. Lähellä vaatimatonta huippunopeutta olen ajanut vain hetken kerrallaan ja yhteensä muutamia kilometrejä, joten sitä ei oikein pääse mittaamaan. Joka tapauksessa 84 hevosvoiman koneella ei aivan valtavasti saisi ainetta öisellä autobahnillakaan poltettua, ja 45 litran tankilla pääsisi kohtuullisen kauas.

Hitaista ajoista arvioidun perusteella kulutus laskisi toteutuneesta keskiarvosta noin litralla, jos tykkäisi viettää aikaa autossa ja olla tien tukkona. Moottoritieajon matkakulutus vastannee keskiarvoa, maantienopeuksien 80/100 km/h ensimmäiseen painottuen matkakulutus esimerkiksi 5,2 litraa parin sadan kilometrin reissulta ajotietokoneen perusteella. Tätä hitaammin pintakaasulla pienempiä teitä hyvissä olosuhteissa reilu 4 litraa. Kylmäkäynnistykset ja rässiminen pilaavat yhtälön nopeasti. Ajotietokone tuntuu vastaavan Spritmonitorin näkemystä usein desilitran tarkkuudella ja toisinaan heittävän jopa 4 dl, minkä laittaisin enimmäkseen tankin täyttöasteen vaihtelun piikkiin.

Joo nuo vastaa aikalailla sitä mitä on luvattu, mutta moottorin tarkemmista tiedoista näkee, että se jerkku puuttuu - mikä nostaa kulutusta raakasti.
Vitosella 80km/h niin kierrokset 2700rpm noin. Vääntö tolla kohtaa on 110nm ja teho n. 40hv.
 
Kyllä tuokin auto yhdestä lisävaihteesta hyötyisi kulutuksen kannalta. Ei sitä 40 heppaakaan tasaisella 80 vauhdissa etenemiseen tarvita, pienemmillä kierroksilla saisi kuormaa lähemmäs optimia.

Pienellä koneella kun ne kaikki 80hp otetaan kiihdytyksissä käyttöön seosta rikastetaan, ajoitusta muutetaan ja bensaa palaa. Sama se on toki kiihdytettäessä 1.0t:llä, mutta niissä päästään aika hyvään hyötysuhteeseen tasaisessa ajossa. Erityisesti olen positiivisesti yllättyny VW:n litraisista.

Käsittääkseni tuo Kian 1.2 on aika vanhan konstruktion kierrätystä, kun 2010 malleja joskus katsoin ja tarjolla oli 1.2 5sp ja 1.4 6sp. 1.4 mallin Rioa kävin jopa koeajamassa ja se tuntui ikäisekseen ihan perusvarmalta peliltä.
 
Viimeksi muokattu:
Kesälomareissu pääkaupunkiseudulta Itä-Suomeen. 6,5l/100km näyttää ajotietokone joka valehtelee 0,1 - 0,2 alakanttiin. 1287km ja keskariksi sattumalta tasan 80km/h.

Alla bemarin -14 316iA farkku eli F31 lastutettuna ~205hv. Kaksi henkeä ja paljon rojua kyydissä. Rajoitetuilla teillä vakkarissa +9km/h ja muilla +15-20km/h ja jatkuvaa ohittelua tietenkin.
Missä päin Suomessa on rajoittamattomia teitä?
 
Kyllä tuokin auto yhdestä lisävaihteesta hyötyisi kulutuksen kannalta. Ei sitä 40 heppaakaan tasaisella 80 vauhdissa etenemiseen tarvita, pienemmillä kierroksilla saisi kuormaa lähemmäs optimia.
Joo, ja suorituskyvyn ja ajamisen ilon kannalta. Käsivaihteisto on oikein hyvän tuntuinen, mutta vaihteet ovat auttamatta liian kaukana toisistaan kun moottorin teho korkeinta käyntinopeusaluetta lukuun ottamatta on marginaalinen.

Muissa moottorivaihtoehdoissa onkin vakiona 6-vaihteinen manuaali, jota ei 1.2-litraiseen lainkaan saa. Käsittääkseni tämä vain markkinointisyistä ja teknisesti sopisi.
 
Audi Q7 3.0TDI 200kw 2016 ollut huhtikuun alusta, ensimmäisen 5tkm kulutus 8.2l/100km, keskinopeus 45km/h. Pienin pidemmän matkan kulutus Riika - Tallinna 6.3l ka. 77km/h, 4hlö + matkatavarat + Ainazista eteenpäin vielä n.300kg ylimääräistä kontissa :)

Ajotietokone näyttää 0.1l tarkkuudella oikein, myös mittarivirhe nolla
 
Hiljattain tuli ajettua pidempääkin matkaa ja laskeskelin kulutukseksi karkeasti 7 l/100km kun "siivotaan" sähkömetrit pois. Tuo siis yhdeltä 450km päivämatkalta 94km/h keskinopeudella, ei moottoritieajoa, vain kuljettaja ja perus viikonloppureissun tavarat kyydissä.

Sähköajo huomioiden tuntuu keskipitkälläkin matkalla kulutus pyörivän siinä 5 litran pintaan auton mukaan (tankkauksista laskettuna 0.1-0.2 tarkkuus) nopeuksista riippuen.

Kiitos.
 
Käsittääkseni tuo Kian 1.2 on aika vanhan konstruktion kierrätystä, kun 2010 malleja joskus katsoin ja tarjolla oli 1.2 5sp ja 1.4 6sp. 1.4 mallin Rioa kävin jopa koeajamassa ja se tuntui ikäisekseen ihan perusvarmalta peliltä.
Ei varsinaisesti. Tuon sarjan nelisylinteriset moottorit tulivat käyttöön 2008 ja edustavat hyvin modernia materiaali- ja rakennetekniikkaa. Kolmisylinteriset vähän myöhemmin. Tämä ei toki enää juuri liity aiheeseen, paitsi sikäli että automallin mopo perusmoottori ei ole mitään edeltävää edeltävän sukupolven reliikkiä kuten ennen oli tavallista. Vanhanaikaista on se peruskonsepti vapaasti hengittävästä Otto-moottorista.

Paremmin aiheeseen liittyen koko ajohistorian otokseni saattaa olla liian pessimistinen vrt. vähän käytettyjen autojen suuren ajomäärän laskelmiin. Lasken uuden kulutuskeskiarvon uudemmalla otoksella, kun ensimmäisen huollon jälkeen on ajettu vaikkapa syksymmällä 5000 kilometriä ja sen verrannoksi kevättalvesta saman pituisen otoksen kylmemmän sään ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan huomannut kulutuksessa eroa eri bensa-asemien bensa tarjonnan välillä? Itellä vasta eka tankillinen menossa uudella autolla. Testissä Shellin V-Power. 1.0TSI kone.
 
Onko kukaan huomannut kulutuksessa eroa eri bensa-asemien bensa tarjonnan välillä? Itellä vasta eka tankillinen menossa uudella autolla. Testissä Shellin V-Power. 1.0TSI kone.
Kulutusero on varma sopivasti kuormitetulla hienosti säätyvällä modernilla turbokoneella. Se onkin eri juttu, riittääkö kompensoimaan hintaeroa.

Vertailututkimus kuluttajana on hyvin vaikeaa ajon vaihtelevuuden, mittavirheiden ja ympäristötekijöiden lisäksi sen takia, että polttoaineen koostumuksesta on vain hatara lupaus. Ei niinkään se oktaaniluku joka voi sekin olla luvattua parempi, mutta etenkin etanolikomponentti ja energiasisältö. E10-polttoaine ei välttämättä sisällä läheskään 10 prosenttia etanolia, enkä ihmettelisi jos jollain kertaa vihreistä letkuista tulisi käytännössä samaa tavaraa.
 
Tekniikan maailmahan tuosta teki testin vuosia sitten. Ero oli muistaakseni HYVIN pieni, ja sekin näkyi kunnolla vasta tietyillä moottorityypeillä. Eikä säästö riitä korvaamaan hintaeroa suoraan laskettuna.
 
Vähän offtopic, mutta litraisella vakio TSI koneella tankkaisin kyllä halvinta 95E10 mitä löytyy.
 
Jo aiemminkin mainittu 530e xDrive viime tankkaus laskettu 4.54 l/100km, auton mukaan 4.5 l.

Yhteensä 881km jossa mukana mm. reilu 600 km reipasta matka-ajoa 3 henkeä kyydissä. Sähköajon osuus yhteensä 261 km ja jos se lasketaan pois saadaan polttomoottoriajon kulutukseksi 6.45 l/100km. Pienellä menee 2 tonnia painava nelivetoinen malmikasa...

Koko tankillisen keskinopeus ~78 km/h eli ihan reipasta etenemistä.
 
Kolme viimeisintä autoa ollut Opel Astra 1.8, Kia Ceed 1.6 ja Kia Ceed 1.0, tosin viimeksi mainitusta ei huoltokirjasta kuutiolukemia löydy mutta epäilen että 3-sylinterinen litranen. Astra kulutti näistä kokonaisuutena vähiten. Pienin Kia kyllä kuluttaa joskus 3+ l/100 km mutta motarilla kuitenkin enemmän kuin Opel.
 
Kesän reissulta tankkauksesta laskettu:
Volvo V50 1.6D 2010
4.22L/100km
70% satasen tietä, ehkä 10% 120km/h ja loput 80km/h tai taajama.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 312
Viestejä
4 509 025
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom