Autosi polttoaineen kulutus

Ajotietokoneen mukaan V40 T4 AWD (-17) vei tuossa talven aikana lähes puhtaassa kaupunkiajossa 10,2 l/100km. No se nyt vaihtui mutta uudesta lukemia vaikka 1k:n jälkeen.
 
2007 Toyota Corolla 1.4 D4D. Työmatkaa tulee yleensä ajettua noin 260km/päivä. Suurin osa matkasta on maantietä osa moottoritietä. Talvella kulutus on noin 4.2l/100km ja kesällä noin 4.6l/100km. Nämä keskiarvot olen saanut 35000km ajolla.
 
Viimeinen täysi tankkaus Lexus CT:llä takana. Auto itse ilmoitti 5,0 l/100 km, mittarilta laskettuna 5,35 l/100 km. Saapa nähdä kuluttaako tuore RAV4 käytännössä juurikaan enempää. 140000 tuli mittariin vähän ennen kotiin saapumista, myös pitkän ajan kulutuslukema näyttää 5,0.

No, kuluttaa se RAV4 AWD-i enemmän. 15000 km takana ja kulutuksen keskiarvo näyttää 6,6 l/100 km, mutta siitä toki puuttuu eka lämpimämpi kuukausi, kun jälleenmyyjä ei vaan osannut. Keskinopeus 69 km/h, sähköajon osuus ajasta 21%, matkasta 11%.
 
Chevrolet Suburban 2500 -08 6.0l bensa, maantie 12,7l/100km, peräkärryn kanssa maantiellä tai ilman kärryä kaupungissa 17.6l/100km.
 
Nykyinen B8 A4 quattro s-tronic TFSI 155kW menee näköjään taajama-ajossa 10 nurkille. Maantiellä ~7 per satanen. Ja varmaan kun kaasujalka kevenee muutaman kk:n sisällä, kai noista saa vähän pois vielä, mutta eipä tuota säästöpossuksi ostettukaan.
 
Hyundai Ioniq Plugin, ajolenkki 430 km, kulutus 3,6 l/100 km. Ajoakku täynnä lähtiessä, ei ladattu matkan aikana. Sähkön kulutus samalta matkalta 2,07 kWh/100 km. Ei toki käytä koko 8,9 kWh akun sähköjä loppuun, joten hieman pienempi oikeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Huyndai i20 1.0 turbolla nyt keväällä menee 620-650km kaupunkiajossa ennen tankkausta. 40 litran tankki. Voi olla, että kesälämmöllä venyttää vielä hitusen enemmän.
 
Huyndai i20 1.0 turbolla nyt keväällä menee 620-650km kaupunkiajossa ennen tankkausta. 40 litran tankki. Voi olla, että kesälämmöllä venyttää vielä hitusen enemmän.
Hyundai Ioniq plugari, tankki 43 l + 8,9 kWh ajoakku. Noilla kokonaisrange 1100 km.
 
Hyundai Ioniq plugari, tankki 43 l + 8,9 kWh ajoakku. Noilla kokonaisrange 1100 km.

Ioniq Hybridissä syttyi polttoainevalo 907 kilometrin kohdalla huoltoaseman pihassa ja tankkiin meni 39 litraa menovettä 4,32l/100km nyt kesärenkailla. Noissa pitäisi olla 45 kilometrin tankki eli vielä 5 litran reservi, jolla pääsisi 100 kilometriä lisää.

Keskiarvo nyt kaikista ajoista kitkoilla 4,65 l/100km, eli kesää kohti laskussa jos ei 120 km/h teitä pääse ajamaan.
 
VW Polo GTI vm.2019. 6,7l/100km. Mitattu tankilta. Sekalaista ajoa välillä oikein raskaalla kaasujalalla.
 
2015 passat variant 1.6 TDI:llä.
Järjestään 1200-1300km tankillisella vaihtelevassa maantieajossa.

passat_kulutus.jpg
 
Audi Avant 1.8 TSFI 125kW tomaatti -13. Jyväskylässä 8,5l, matkalla 6,5l, reipas kaasujalka. Ajotietokoneessa 7,3l, suurin osa edellisten omistajien (2) ajamia.
 
Viimeksi muokattu:
Huyndai i20 1.0 turbolla nyt keväällä menee 620-650km kaupunkiajossa ennen tankkausta. 40 litran tankki. Voi olla, että kesälämmöllä venyttää vielä hitusen enemmän.
Eikös noissa uusissa ole 50 litranen? Ja ekassa kopassa on 45 l?

Edit. Ja jottei ihan ohi menisi, niin oma -11 vuoden 1.4 koneella kulkeva on vienyt 6,5 l/100 km vajaan kolmen vuoden ja 40k kilometrin myötä. Pienemmälläkin menis, jos malttais.

Edit2. Jonkin verran lukemaan vaikuttaa myös viturallaan ollut takajarrusatula, joka tykkäs aiheuttaa pientä laahausta. Satula tais mennä, kun käsijarrukengästä oli irronnut pinta, joka löysi itsensä johonkin rakoseen junnaamaan ja pääsi hieman lämmittämään paikkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Nollanelonen, ykköskuutonen Ford Polttopiste, ajettu 230k. Kulutus pyörii 7,7 litrassa satasella, teki, mitä teki. Toista kymmentä vuotta sitten meni helposti vielä maanteillä satasen matkanopeudesta huolimatta helposti noin 5,8 litran tuntumaan satasella. Ihmettelen, mikä piru tuolla etupäässä jumii? Nimittän veikkaan 99,9 prossan varmuudella suurentuneen kulutuksen johtuvat jäykistä etupyöristä, hyvä, että käsin jaksaa ylösnostettuna pyöräyttää VS ehkä 2009 vuonna jäi pyörimään vapaasti useita kierroksia käsin pyöräytyksen jälkeen. Jarrut ei laahaa, vieläpä kunnostelin no tossa joku vuosi sitten, ja joka vuosi sen jälkeen jarru-kytkinnesteiden vaihto. Eivät laahaa edelleenkään, joten jumituksen täytyy tulla joko pyörännavasta, vetoakseleista tai pahimman mukaan vaihteistossa. Mikähän siellä vaihteistossa voisi jumittaa? Entä vetoakseli, jotkut sanovat, että vetoakselit ikääntyessään muuttuvat paremminkin liukkaammiksi. Entäpä pyörännapa, pyöränlaakeri?

Varsinaisia oireita eipä taida antaa. Liikenneympyrästä motarille jos reippaammin kiihdyttää, niin nypyttää kyllä. Taitaa olla sittenkin jokin oire. ???
 
Nollanelonen, ykköskuutonen Ford Polttopiste, ajettu 230k. Kulutus pyörii 7,7 litrassa satasella, teki, mitä teki. Toista kymmentä vuotta sitten meni helposti vielä maanteillä satasen matkanopeudesta huolimatta helposti noin 5,8 litran tuntumaan satasella. Ihmettelen, mikä piru tuolla etupäässä jumii? Nimittän veikkaan 99,9 prossan varmuudella suurentuneen kulutuksen johtuvat jäykistä etupyöristä, hyvä, että käsin jaksaa ylösnostettuna pyöräyttää VS ehkä 2009 vuonna jäi pyörimään vapaasti useita kierroksia käsin pyöräytyksen jälkeen. Jarrut ei laahaa, vieläpä kunnostelin no tossa joku vuosi sitten, ja joka vuosi sen jälkeen jarru-kytkinnesteiden vaihto. Eivät laahaa edelleenkään, joten jumituksen täytyy tulla joko pyörännavasta, vetoakseleista tai pahimman mukaan vaihteistossa. Mikähän siellä vaihteistossa voisi jumittaa? Entä vetoakseli, jotkut sanovat, että vetoakselit ikääntyessään muuttuvat paremminkin liukkaammiksi. Entäpä pyörännapa, pyöränlaakeri?

Varsinaisia oireita eipä taida antaa. Liikenneympyrästä motarille jos reippaammin kiihdyttää, niin nypyttää kyllä. Taitaa olla sittenkin jokin oire. ???

Vetoakseli tai pyöränlaakeri.
 
Lexus LS kulutus maantiellä 8,5 litraa 90/110 todellista mittarissa, kaupungissa reilu 11 litraa. Hämmästyttävän pieni kulutus räväkälle 2,5 tonnin malmikasalle. Tässä on 80 litran tankki joten viisarista katsottuna kulutus näyttää kohtuulliselta, mutta bensapumpulla yllättää :lol:
 
Lexus LS kulutus maantiellä 8,5 litraa 90/110 todellista mittarissa, kaupungissa reilu 11 litraa. Hämmästyttävän pieni kulutus räväkälle 2,5 tonnin malmikasalle. Tässä on 80 litran tankki joten viisarista katsottuna kulutus näyttää kohtuulliselta, mutta bensapumpulla yllättää :lol:

Bensan hinta tästä kun "normalisoituu", niin menee helposti 100€ pumpulla.. :vihellys:
 
Vetoakseli tai pyöränlaakeri.

Kyllähän pyöränlaakerin pitäisi selvästi oirehtia, jos kovasti jumittaa?

Kyllä on mielenkiintoinen vika tämä. Ei tosiaan tavallisesti ajossa huoma yhtään mitään, ainoa on tuo nypytys kiihdyttäessä reippaammin liikenneympyrästä ulos. Ei siis myöskään kuulu mitään poikkeavia ääniä ajossa.

Jumitusta kuitenkin jossain siellä vetolinjassa esiintyy, kulutus noussut siis noin 2 litraa/100 km. :(
 
Vähän kävin harjoittelemassa peruuttamista ravilla, 95% matkasta sähköllä ja
2020-05-30 13:12:53 Xxxxxahontie 12, 93999 Kuusamo -> 2020-05-30 13:16:39 Xxxxxahontie 11, 93999 Kuusamo: 0.09 km, 1.43 km/h, 70.00 l/100 km
 
Nissan Maxima 3.0 automaatti 2004, ajettu ~294tkm. Kulutus ajotietokoneen mukaan viimeisen n. 3,5 tuhannen kilometrin matkalla 8,9 litraa sataselle. Keskinopeus 71kmh, eli pääasiassa maantiellä menty.
 
Nissan Maxima 3.0 automaatti 2004, ajettu ~294tkm. Kulutus ajotietokoneen mukaan viimeisen n. 3,5 tuhannen kilometrin matkalla 8,9 litraa sataselle. Keskinopeus 71kmh, eli pääasiassa maantiellä menty.

Kohtalainen kulutus, kun tuohan on aika ns. "valtamerilaiva".
 
Nissan Almera N15 Bensa, 2kk:n keskikulutus 6,5L/100km.
Melko kohtuullista vanhalta autolta.

1.6l koneella?

Aika "korkealta" vaikuttaa, kun itsellä vei keskimäärin Nissan Primera p10 2.0l koneella matka-ajossa sitä 6.3-6.5l/100km.
Kun kuitenkin Primera on kokoluokkaa isompi kuin Almera. Saattaa vaikuttaa myös vaihteiston välitykset
 
Nissan Almera N15 Bensa, 2kk:n keskikulutus 6,5L/100km.
Melko kohtuullista vanhalta autolta.

1.6l koneella?

Aika "korkealta" vaikuttaa, kun itsellä vei keskimäärin Nissan Primera p10 2.0l koneella matka-ajossa sitä 6.3-6.5l/100km.
Kun kuitenkin Primera on kokoluokkaa isompi kuin Almera. Saattaa vaikuttaa myös vaihteiston välitykset

1.4

Ei se niin korkea ole, kun tuossa on helmi-maaliskuun sekalainen kulutus (kaikki ajo).

Meneehän tuo puhtaassa matka-ajossa alle 6 litran.
 
Taajamavoittoisessa ajossa, aika samantyyppistä kruisailua Tampereella mutta ei ydinkeskustassa, niin Lexus LS kulutti noin 16 litraa sadalle, Pösö 307 cc 11 litraa ja nykyinen MB Clk 3.2 avo 12 litraa sadalle. Maantieajossa pienimmät lukemat ovat olleet Lexus 8l, Pösö 6.2l ja Mese 8l.
 
Eikös noissa uusissa ole 50 litranen? Ja ekassa kopassa on 45 l?

Edit. Ja jottei ihan ohi menisi, niin oma -11 vuoden 1.4 koneella kulkeva on vienyt 6,5 l/100 km vajaan kolmen vuoden ja 40k kilometrin myötä. Pienemmälläkin menis, jos malttais.

Edit2. Jonkin verran lukemaan vaikuttaa myös viturallaan ollut takajarrusatula, joka tykkäs aiheuttaa pientä laahausta. Satula tais mennä, kun käsijarrukengästä oli irronnut pinta, joka löysi itsensä johonkin rakoseen junnaamaan ja pääsi hieman lämmittämään paikkoja.

Naksahtaa aina vajaa 40L kohdalla kun tankki on lähes tyhjä,vai onko siellä vielä 10L vara? :) Toki voisi asian varmistaa.
 
5.6-5.7L näyttää satasen vauhdissa ajotietokone. Kaupunkiajossa nousee yli kuuteen. Auto on 8.4s 0-100 suoriutuva 1900+kg nelivetomöhkäle.
Tankkaa tankin täyteen niin se näyttää 1100-1200 km rangea. Kelpaa!
 
Peugeot 1007 1.4 bensa...keskikulutus nyt 1500km ajolla josta puolet on ollu maantieajoa 7.0/100km vaikka oma ajotyyli on rauhallinen ja yleensä ajan moottoritielläkin alinopeutta pikkusen.
 
Hyundai Ioniq plugari. Edelleen varsin maltilliset kulutukset vaikka mm. ilmastointi täytyy pitää reilulla puhkulla. Nuo hiukan pitemmät reissut on tehty pelkästään lähtiessä ladatulla akulla. Lyhyissäkin ajoissa tahtoo tuo moottori tulla hetkeksi näissä lyhyissä liittymärampeissa mukaan kun kiihdyttelee kunnolla liikenteen sekaan.
 

Liitteet

  • Ioniq.jpg
    Ioniq.jpg
    950,2 KB · Luettu: 51
Täytyy ilmeisesti itekkin rukata ajotietokonetta ja pa-lukemaa alaspäin, niin pääsee vertailemaan huuhaa-kulutuksia muiden kanssa. Suurinta osaa ei edes kiinnosta, mitä auto vie oikeesti vaan tuijotetaan tuota ajotietokoneen lukemaa kuin jotain raamattua. Voi olla, että pitää paikkansa, mutta pahimmillaan heittoa on reilu litra todelliseen.

Pistäkää esim. 10 tankkausta keskinopeuksineen vaikka paperille, spritmonitoriin tai jonnekin muualle ja kommentoikaa sitten. Ei noilla huuhaa-lukemimlla kukaan mitään tee.
 
Täytyy ilmeisesti itekkin rukata ajotietokonetta ja pa-lukemaa alaspäin, niin pääsee vertailemaan huuhaa-kulutuksia muiden kanssa. Suurinta osaa ei edes kiinnosta, mitä auto vie oikeesti vaan tuijotetaan tuota ajotietokoneen lukemaa kuin jotain raamattua. Voi olla, että pitää paikkansa, mutta pahimmillaan heittoa on reilu litra todelliseen.

Pistäkää esim. 10 tankkausta keskinopeuksineen vaikka paperille, spritmonitoriin tai jonnekin muualle ja kommentoikaa sitten. Ei noilla huuhaa-lukemimlla kukaan mitään tee.
Eikö nuo jotkut täällä ole saaneet max. 1-2 desin heittoja mitattuna vs. ajotietokone?
 
Eikö nuo jotkut täällä ole saaneet max. 1-2 desin heittoja mitattuna vs. ajotietokone?

On saattanut saada, en tiedä, tuon 2desiä heittää nykyisellään omakin ja en jaksa enää hieroa lähemmäksi. Mutta joka tapauksessa useampi tankkaus pohjalle, niin häviää tankkausheitot yms. naksuttelut tilastoista.

Pari viestiä aiemmin on hyvä esimerkki toi 1007 pösö, toinen lukema on todellinen, toivottavasti on ensimmäinenkin, tosin vasta 1500km otanta(2-tankkausta?). Kahdella tankkauksella et kyllä näe millään, että mitä heittää autoatk ja mihin suuntaan.

Vielä kun spritmonitoriin tulis keskinopeusnäyttö vertailuarvoksi kulutuksiin, niin voisi sanoa, että riittävän lähellä täydellistä softaa pa-kulutuksiin.
 
On saattanut saada, en tiedä, tuon 2desiä heittää nykyisellään omakin ja en jaksa enää hieroa lähemmäksi. Mutta joka tapauksessa useampi tankkaus pohjalle, niin häviää tankkausheitot yms. naksuttelut tilastoista.

Pari viestiä aiemmin on hyvä esimerkki toi 1007 pösö, toinen lukema on todellinen, toivottavasti on ensimmäinenkin, tosin vasta 1500km otanta(2-tankkausta?). Kahdella tankkauksella et kyllä näe millään, että mitä heittää autoatk ja mihin suuntaan.

Vielä kun spritmonitoriin tulis keskinopeusnäyttö vertailuarvoksi kulutuksiin, niin voisi sanoa, että riittävän lähellä täydellistä softaa pa-kulutuksiin.

Vähän vaikea näitä eri ohjelmia itsekkin muistaa, eikä nyt niin edes kiinnosta. Viimeeksi kävin tankilla puolitoista kuukautta sitten ja vielä 1/4 jäljellä :)
 
Vähän vaikea näitä eri ohjelmia itsekkin muistaa, eikä nyt niin edes kiinnosta. Viimeeksi kävin tankilla puolitoista kuukautta sitten ja vielä 1/4 jäljellä :)

Tuossa on kulutus mihin pitäs kaikkien pyrkiä.

Onhan noita softia aika paljon tarjolla ja aikoinaan valikoitui spritmonitor jostain syystä, syy saattoi olla jopa, että siirtää exceliin ja excelistä ihan kivuttomasti tavaraa. Nyt jos joutuisi softaa vaihtamaan, niin excel-optiot aivan pakollisia, varsinkin jos historiaa(reilu 600 tankkausta) haluaa siirtää/säilyttää.
Kaikille kyllä varmasti softa löytyy jos vaan ylipäätään haluaa kulutuksia ja mahdollisesti myös muitakin kuluja seurata.
 
Omalla vm. 2000 Volvo V70 T5 automaatilla toteutunut keskikulutus näyttäisi olevan 9,22 l/100 km. Tämä sekalaisessa ajossa. Maantiellä menee 8 pintaan ja kaupungissa varmasti aika paljon enemmän. Ajotietokone näyttää noin 3 dl enemmän kuin mitä oikeasti kuluu.

Ihan ok, kun tässä pitäisi olla suunnilleen 300 heppaa ja melkoinen tankki kuitenkin kyseessä. Kilsojakin on takana jo 450 000. :smile:
 
Tankkasin pitkästä aikaa Golfiin etanolia ja tankki täyteen niin sain muutaman viime kuukauden etätyöajalta työmatkattomat lukemat ysiviitoselle. 5.54l sadalla kilometrillä, ajotietokone näytti 5.0l. Etanolinkin kanssa on noin 10% heitto ylöspäin.
1.4l kone, Sportsvan-malli.
 
Peugeot 1007 1.4 bensa...keskikulutus nyt 1500km ajolla josta puolet on ollu maantieajoa 7.0/100km vaikka oma ajotyyli on rauhallinen ja yleensä ajan moottoritielläkin alinopeutta pikkusen.
Mulla kulutusmittarin lukema 6.2l/100km ja 805km hidasta maantieajoa lähes kokonaan ja pieni osa kaupunkiajoa. Keskinopeus 57km/h. Auto Citroen C4, 1.6 bensa. 2004, 294tkm. Aikaisempi kulutusmittarin kulutus oli 6.8l/100km (9999km).

Täytyy ilmeisesti itekkin rukata ajotietokonetta ja pa-lukemaa alaspäin, niin pääsee vertailemaan huuhaa-kulutuksia muiden kanssa. Suurinta osaa ei edes kiinnosta, mitä auto vie oikeesti vaan tuijotetaan tuota ajotietokoneen lukemaa kuin jotain raamattua. Voi olla, että pitää paikkansa, mutta pahimmillaan heittoa on reilu litra todelliseen.

Pistäkää esim. 10 tankkausta keskinopeuksineen vaikka paperille, spritmonitoriin tai jonnekin muualle ja kommentoikaa sitten. Ei noilla huuhaa-lukemimlla kukaan mitään tee.
Mutta tosiaan Citroeninkin kulutus on tuota huuhaata. En tiedä paljonko heittää oikeaan kulutukseen. Tulee niin vähän ajettua, että mittaaminenkin on ainakin hidasta.

Nyt vaihdoin kapeammat 185/65-15 renkaat alle (alunperin Peugeot 306 autosta). Sama jako on myös Xantiassa ja 406:ssa. Kokeilin myös, että millainen on ajaa 3.0 bar rengaspaineilla. Vaihdoin myös tulpat.
 
Nissan Navara Trek-1 2.3L 190hp -18 automaagi diesel. Nätisti kun ajelee mittarissa reilu 80 niin pääsee alta 6l/100km. Motarilla 130 mittarissa hörppää 9-10l/100km ja about saman vie puhtaassa kaupunkipyörityksessä.
 
Peugeot 208 1.2l bensa n. 5.5-6.5l/100km, Jeep cherokee 2.8l diesel n. 10-11l/100km. "Työautoista" Ford transit 2.2l diesel n. 9l/100km ja Sisu Polar 16l 37-49l/100km.
 
Vuokrapösö 2008 1.2t Aisinin 6sp momentinmuuntimella vienyt 9999+ kilometrillä 7.2 l/100km. Nollasin toisen tripin 200 kilometriä sitten ja omassa ajossa mennyt 8.2 l/100km, toki en ole nyt mitenkään yrittänyt ekoilla ja aamuin illoin lyhyttä pätkäajoa.

Tuntuu soppa maistuvan erityisesti alle 50 nopeuksissa, 80 maantietä sitten näytti tasaisella alle 4. Uudet volkkarin bensaturbo DSGllä menee kyllä kokemuksieni mukaan huomattavasti vähemmällä. Hauska yksityiskohta muuten, että Toyota omistaa Aisinista 50%.
 
Oma 308 sw 1.2 6AT vei omassa käytössä 5.5-6.6/100km riippuen maantieajon määrästä. Talvella meni sitte reilu litran enemmän. Ja omaa makuun aisinin perinteiset askin varmempia käyttää kuin dct automaatit.
 
Ioniq Hybridissä syttyi polttoainevalo 907 kilometrin kohdalla huoltoaseman pihassa ja tankkiin meni 39 litraa menovettä 4,32l/100km nyt kesärenkailla. Noissa pitäisi olla 45 kilometrin tankki eli vielä 5 litran reservi, jolla pääsisi 100 kilometriä lisää.

Keskiarvo nyt kaikista ajoista kitkoilla 4,65 l/100km, eli kesää kohti laskussa jos ei 120 km/h teitä pääse ajamaan.

Tyttöystävä ajoi sitten ensimmäisellä tankillisellaan pohjat. 942 km; 4,18 l/100km. Tämä siis max 100 km/h maantiepainotteista ajoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 925
Viestejä
4 482 907
Jäsenet
74 033
Uusin jäsen
AuthenticNaabi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom