Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Viimeinen täysi tankkaus Lexus CT:llä takana. Auto itse ilmoitti 5,0 l/100 km, mittarilta laskettuna 5,35 l/100 km. Saapa nähdä kuluttaako tuore RAV4 käytännössä juurikaan enempää. 140000 tuli mittariin vähän ennen kotiin saapumista, myös pitkän ajan kulutuslukema näyttää 5,0.
Hyundai Ioniq plugari, tankki 43 l + 8,9 kWh ajoakku. Noilla kokonaisrange 1100 km.Huyndai i20 1.0 turbolla nyt keväällä menee 620-650km kaupunkiajossa ennen tankkausta. 40 litran tankki. Voi olla, että kesälämmöllä venyttää vielä hitusen enemmän.
Hyundai Ioniq plugari, tankki 43 l + 8,9 kWh ajoakku. Noilla kokonaisrange 1100 km.
Eikös noissa uusissa ole 50 litranen? Ja ekassa kopassa on 45 l?Huyndai i20 1.0 turbolla nyt keväällä menee 620-650km kaupunkiajossa ennen tankkausta. 40 litran tankki. Voi olla, että kesälämmöllä venyttää vielä hitusen enemmän.
Nollanelonen, ykköskuutonen Ford Polttopiste, ajettu 230k. Kulutus pyörii 7,7 litrassa satasella, teki, mitä teki. Toista kymmentä vuotta sitten meni helposti vielä maanteillä satasen matkanopeudesta huolimatta helposti noin 5,8 litran tuntumaan satasella. Ihmettelen, mikä piru tuolla etupäässä jumii? Nimittän veikkaan 99,9 prossan varmuudella suurentuneen kulutuksen johtuvat jäykistä etupyöristä, hyvä, että käsin jaksaa ylösnostettuna pyöräyttää VS ehkä 2009 vuonna jäi pyörimään vapaasti useita kierroksia käsin pyöräytyksen jälkeen. Jarrut ei laahaa, vieläpä kunnostelin no tossa joku vuosi sitten, ja joka vuosi sen jälkeen jarru-kytkinnesteiden vaihto. Eivät laahaa edelleenkään, joten jumituksen täytyy tulla joko pyörännavasta, vetoakseleista tai pahimman mukaan vaihteistossa. Mikähän siellä vaihteistossa voisi jumittaa? Entä vetoakseli, jotkut sanovat, että vetoakselit ikääntyessään muuttuvat paremminkin liukkaammiksi. Entäpä pyörännapa, pyöränlaakeri?
Varsinaisia oireita eipä taida antaa. Liikenneympyrästä motarille jos reippaammin kiihdyttää, niin nypyttää kyllä. Taitaa olla sittenkin jokin oire. ???
Lexus LS kulutus maantiellä 8,5 litraa 90/110 todellista mittarissa, kaupungissa reilu 11 litraa. Hämmästyttävän pieni kulutus räväkälle 2,5 tonnin malmikasalle. Tässä on 80 litran tankki joten viisarista katsottuna kulutus näyttää kohtuulliselta, mutta bensapumpulla yllättää
Vetoakseli tai pyöränlaakeri.
Kyllähän pyöränlaakerin pitäisi selvästi oirehtia, jos kovasti jumittaa?
Nissan Maxima 3.0 automaatti 2004, ajettu ~294tkm. Kulutus ajotietokoneen mukaan viimeisen n. 3,5 tuhannen kilometrin matkalla 8,9 litraa sataselle. Keskinopeus 71kmh, eli pääasiassa maantiellä menty.
Nissan Almera N15 Bensa, 2kk:n keskikulutus 6,5L/100km.
Melko kohtuullista vanhalta autolta.
Nissan Almera N15 Bensa, 2kk:n keskikulutus 6,5L/100km.
Melko kohtuullista vanhalta autolta.
1.6l koneella?
Aika "korkealta" vaikuttaa, kun itsellä vei keskimäärin Nissan Primera p10 2.0l koneella matka-ajossa sitä 6.3-6.5l/100km.
Kun kuitenkin Primera on kokoluokkaa isompi kuin Almera. Saattaa vaikuttaa myös vaihteiston välitykset
Eikös noissa uusissa ole 50 litranen? Ja ekassa kopassa on 45 l?
Edit. Ja jottei ihan ohi menisi, niin oma -11 vuoden 1.4 koneella kulkeva on vienyt 6,5 l/100 km vajaan kolmen vuoden ja 40k kilometrin myötä. Pienemmälläkin menis, jos malttais.
Edit2. Jonkin verran lukemaan vaikuttaa myös viturallaan ollut takajarrusatula, joka tykkäs aiheuttaa pientä laahausta. Satula tais mennä, kun käsijarrukengästä oli irronnut pinta, joka löysi itsensä johonkin rakoseen junnaamaan ja pääsi hieman lämmittämään paikkoja.
Peugeot 1007 1.4 bensa...keskikulutus nyt 1500km ajolla josta puolet on ollu maantieajoa 7.0/100km vaikka oma ajotyyli on rauhallinen ja yleensä ajan moottoritielläkin alinopeutta pikkusen.
Eikö nuo jotkut täällä ole saaneet max. 1-2 desin heittoja mitattuna vs. ajotietokone?Täytyy ilmeisesti itekkin rukata ajotietokonetta ja pa-lukemaa alaspäin, niin pääsee vertailemaan huuhaa-kulutuksia muiden kanssa. Suurinta osaa ei edes kiinnosta, mitä auto vie oikeesti vaan tuijotetaan tuota ajotietokoneen lukemaa kuin jotain raamattua. Voi olla, että pitää paikkansa, mutta pahimmillaan heittoa on reilu litra todelliseen.
Pistäkää esim. 10 tankkausta keskinopeuksineen vaikka paperille, spritmonitoriin tai jonnekin muualle ja kommentoikaa sitten. Ei noilla huuhaa-lukemimlla kukaan mitään tee.
Eikö nuo jotkut täällä ole saaneet max. 1-2 desin heittoja mitattuna vs. ajotietokone?
On saattanut saada, en tiedä, tuon 2desiä heittää nykyisellään omakin ja en jaksa enää hieroa lähemmäksi. Mutta joka tapauksessa useampi tankkaus pohjalle, niin häviää tankkausheitot yms. naksuttelut tilastoista.
Pari viestiä aiemmin on hyvä esimerkki toi 1007 pösö, toinen lukema on todellinen, toivottavasti on ensimmäinenkin, tosin vasta 1500km otanta(2-tankkausta?). Kahdella tankkauksella et kyllä näe millään, että mitä heittää autoatk ja mihin suuntaan.
Vielä kun spritmonitoriin tulis keskinopeusnäyttö vertailuarvoksi kulutuksiin, niin voisi sanoa, että riittävän lähellä täydellistä softaa pa-kulutuksiin.
Vähän vaikea näitä eri ohjelmia itsekkin muistaa, eikä nyt niin edes kiinnosta. Viimeeksi kävin tankilla puolitoista kuukautta sitten ja vielä 1/4 jäljellä
Spritmonitorissa Peugeot 1007 -mallien yleinen keskikulutus on 8,35 per satku, joten kevyellä pääset
Mulla kulutusmittarin lukema 6.2l/100km ja 805km hidasta maantieajoa lähes kokonaan ja pieni osa kaupunkiajoa. Keskinopeus 57km/h. Auto Citroen C4, 1.6 bensa. 2004, 294tkm. Aikaisempi kulutusmittarin kulutus oli 6.8l/100km (9999km).Peugeot 1007 1.4 bensa...keskikulutus nyt 1500km ajolla josta puolet on ollu maantieajoa 7.0/100km vaikka oma ajotyyli on rauhallinen ja yleensä ajan moottoritielläkin alinopeutta pikkusen.
Mutta tosiaan Citroeninkin kulutus on tuota huuhaata. En tiedä paljonko heittää oikeaan kulutukseen. Tulee niin vähän ajettua, että mittaaminenkin on ainakin hidasta.Täytyy ilmeisesti itekkin rukata ajotietokonetta ja pa-lukemaa alaspäin, niin pääsee vertailemaan huuhaa-kulutuksia muiden kanssa. Suurinta osaa ei edes kiinnosta, mitä auto vie oikeesti vaan tuijotetaan tuota ajotietokoneen lukemaa kuin jotain raamattua. Voi olla, että pitää paikkansa, mutta pahimmillaan heittoa on reilu litra todelliseen.
Pistäkää esim. 10 tankkausta keskinopeuksineen vaikka paperille, spritmonitoriin tai jonnekin muualle ja kommentoikaa sitten. Ei noilla huuhaa-lukemimlla kukaan mitään tee.
Ioniq Hybridissä syttyi polttoainevalo 907 kilometrin kohdalla huoltoaseman pihassa ja tankkiin meni 39 litraa menovettä 4,32l/100km nyt kesärenkailla. Noissa pitäisi olla 45 kilometrin tankki eli vielä 5 litran reservi, jolla pääsisi 100 kilometriä lisää.
Keskiarvo nyt kaikista ajoista kitkoilla 4,65 l/100km, eli kesää kohti laskussa jos ei 120 km/h teitä pääse ajamaan.