Toisaalta, eipä mulla ole ikinä ollut yhtä paljon kuluttavaa autoa kuin tämä 1.0L ecodynamics. Tosin eipä se ihme ole, kun tilataan tuollaisia liian isoihin autoihin. Hyvä auto muuten niin ei siinä mitään ja kilometrejä vuodessa alle 15k niin sinänsä sama onko kulutus litran isompi vai pienempi mutta ihan poskettomia lukemia vie bensaa.
Liittyen nimimerkki
Mongolian Presidentti (upea nimimerkki!) kokemuksiin 1.0T downsizing tuhnupöntöstä:
Syksyllä hankitun, 22 vuotta vanhan teinibenarin (E36 318is) keskikulutus tähän mennessä matala 7L/100km ... 7,3 tai 7,4. Tarkkaa desimaalia en muista kun tankkaus.com -tunnukset on kotona. Toki kulutukseen vaikuttaa se ettei täällä E-Suomessa ole käytännössä ollut talvea laisinkaan, ei ole päässyt leikkimään...
Anyway vertailen kulutusta mielenkiinnosta edelliseen käyttikseen, joka oli 1.4 turbo, juurikin tuollaisella KIA:n moottorin kaltaisella "super eco downsizing multiair"-moottorilla varustettu pikkukoppero, Alfa-Romeo Mito vm.2010. Erot ovat huvittavankin pieniä, varsinkin ottaen huomioon aikoinaan EU:ssa paljon paukutellun "downsizing" -trendin ja sen (varaosiltaan ja tuotanto / suunnittelukustannuksiltaan) saatanan kalliit sekä monimutkaiset tekniset ratkaisut sekä muut elektroniset järjestelmät.
-Autojen omapainot yllättävän likellä toisiaan, muutaman kymmenen kilon erotuksella 1250kg hujakoilla.
-2010 vs 1997.
-1.4L turbo vs 1.8L vapari.
-170hv vs 140hv.
-250nm vs 180nm.
-6-speed vs 5-speed "close ratio" (todella lyhyet välitykset -> moottori huutaa 3500rpm 110km/h vauhdissa ja 130 vauhdissa 4000rpm).
-215-leveät merkkirenkaat vs 215-leveät (edellisen omistajan uudet kiinanpaskat).
Alfan keskikulutus 3v omistajuuden ajalta:
7,39L/100km. Ja bemarilla tähän saakka käytännössä identtinen??
Mainittakoot että ajoprofiili muuttunut hieman. Ennen ajoin ~9km työmatkat hiljaista maaseututietä ruuhka-aikojen ulkopuolella, aikalailla tasaista 50-60km/h ilman risteyksiä tai liikennevaloja. Nykyään työmatka menee julkisilla ja BMW:llä on tullut ajeltua pääosin pidempää matkaa (30-70km) 80/100 -rajoituksen kehä/moottoriteitä. Mutta tässä keississä maantieajon useimmiten tuomaa kulutuksen mataluutta kompensoi BMW:n lyhyet välitykset -> korkeat kierrokset nostavat kulutusta.
Summasummarum, autojen moottoriteknologiassa eroa ~20 vuotta (Bemarin M42/M44 suunniteltu 80-luvulla ja päivitetty 1996, Alfan "downsizing" kone on Fiatin peruja ja esitelty 2009). Lopputuloksena kulutuksessa ei mainittavaa eroa, ilmasto jatkaa ahdistumistaan eikä maailma pelastu muualla kuin autonvalmistajien "virallisissa kulutuslukemissa", hehe gnut