Auton tuonti EU:n ulkopuolelta (Japani, USA yms.)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sellu
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tosiaan tehtyä se tili viime viikolla tonne JPClle ja tänään Lasantha laittelikin jo sähköpostia että millaista autoa laitetaan kiikarin. Pitää perehtyä ja ottaa tosiaan toi wise myös käyttöön.
 
Lasantha se taitaa hoitaa koko eurooppaa/pohjois-eurooppaa JPC puolelta. Taisin eilen nähdä Tiko:n 350Z:n kun hain omat autot satamasta.


PXL_20250805_084023344.MP.jpg
Joo toihan se meikäläisen peli oli. Itse olin Joe (Joseph) nimisen kaverin kanssa tekemisissä ja homma rullasi erittäin hyvin.
 
Oman auton laivaus Japanista on siinä tilassa että ennusteen mukaan auto olisi Turussa marras-joulukuun vaihteessa. Heinäkuun alussa auton lopulta huusin, joten kesäautot kannattaa tosiaan hankkkia ajoissa. Auto ei talviajoon ole tulossa enkä talvirenkaita ole missään nimessä hankkimassa. Onko antaa vinkkejä yrityiksistä joka hoitaisi auton fiksusti pk-seudulle Turusta jos ja kun talvi kuitenkin taas yllättää? Onko laivayhtiöllä/satamalla automaattisesti joku huolintayhtiö jonka kautta tuota kannattaa alkaa hoitaa?
 
mulla hoiti silloin Victor Ek oy auton huolintahommat, niin auton rahti hanko-jämsä makso vuonna 2021 hurjat 152€.
 
Takuulla hyvin hyvin marginaali asia. Mutta soittelin tänään Lexukselle koskien mitä polttoainetta LS600hL:n 5.0L V8:ssa voi käyttää. Virallinen Lexuksen kanta oli että 95 on riittävä. Oli varsin vaikea löytää netistä tietoa kun kaikki premium/non premium 95/98 kommentit heittelivät ties mitä. Aka tuossa koneessa, japanin premium on 95/vastaava.
 
Meillä oli perheen käyttökottero päivityksen tarpeessa, ja pitkän ähkäilyn ja paikallisvaihtoehtojen tutkimisen jälkeen päädyttiin lopulta huutamaan reilu 10v vanha 100k ajettu Honda Freed IMA-hybridi aurinkomaan huutokaupasta, joka ainakin saatavilla olevien alustakuvien perusteella näyttäisi olevan käytännössä ruosteeton yksilö. Nähtäväksi jää onko mahdollisesti muunlaisia ylläreitä, mutta ainakin noiden IMA-systeemien kanssa venkslauksesta on ihan hyvin DIY-tietoa netissä, niin uskalsi lähteä kokeilemaan siitä huolimatta että normibensis ehkä olisi ollut se pomminvarmempi nakki.

Nyt pitäisi sitten vain odotella sitä himpun laivausvuoroa.... Vähän epälen että menee ensi vuoden puolelle, mikä tekee omatoimisesta noudosta sitten astetta hankalampaa kun kesänakit alla :/

Olisi sinänsä ollut ihan kiva koeajaa kottero ensin, mutta kattelin verottajan tilastoista että mallia tuotu oliko kokonaiset 3 kpl maahan viimeisen 10v aikana, niin suht slimmit mahikset että olisi ollut paikallista tarjontaa :D. Ja joka tapauksessa Honda Jazz on meille tuttu kuukuupööpötin, ja tää Freedi tavallaan tuon Isoveli, niin en usko että tässä kauhean vikatikkiin voi menna.


Prosessin suhteen olen yhden auton aiemmin tuonnut JPC traden kautta - se meni varsin hyvin, mitä nyt kuljetus venähti pari kuukautta avioidusta koska elettiin juuri koronamylleryksen alkua.

Tällä kertaa päädyin kuitenkin kokeilemaan reddit-kommentien säestämänä sellaista agentuuria kuin getcars.jp, osin myös siksi että käsittelymaksu oli parikymmentä jenitonttua JPC:tä alempi(se, plus mun vanha JPC tunnari oli jostain syystä "arkistolukossa" eivätkä sitä voinneet avata, sitä, eikä samalla meilillä myöskääm voi rekata uudestaan vaikka systeemi vaihtunut tässä välissä, niin eikä kiinnostanut alkaa säätämään).

Getcarsin sivut aika sekavat ja niiden ajan tasalla pitäminen infosisällön osalta ei selkeästi ole prioriteetti, mutta sähköpostitse saa infoa ja itse huutokauppaosio (jahka sinne löytää) ihan OK. Pulju ottaa "at discretion" vastaan maksuja myös bitcoinissa ja itse maksoin kokeilusta panttisumman tuolla. Tuolta osin olisi prosessissa parantamisen varaa, koska kuittaus onnistuneesta siirrosta kesti luvattoman pitkään (yli viikko), ja mitään infoa ei tullut tuossa välissä sen jälkeen kun laitoin transaktion tiedot menemään eteenpäin puljulle - ainoastaan maksutavoista jutellessa mainittiin epämääräisesti että "kryptokuittaukset kestää keskimmäärin pidemmin kuin tilinsiirrot".

Muuten aspa kyllä ollut rivakka, ja vastannut pääsääntöisesti vuorokaudessa sähköpostitse tiedusteluihin, käännöspyyntöihin, etc. Eli toistaiseksi varovainen "maybe" tällekin puljulle jos jotakuta muutakin kiinostaa kokeilla vaihtoehtoa JPC:lle, mutta ei nuolaista vielä lopullisesti ennen kuin laivalogistiikka taputeltu loppuun ja tämäkin pööpötin oikeasti matkalla Suomeen....
 
Viimeksi muokattu:
Takuulla hyvin hyvin marginaali asia. Mutta soittelin tänään Lexukselle koskien mitä polttoainetta LS600hL:n 5.0L V8:ssa voi käyttää. Virallinen Lexuksen kanta oli että 95 on riittävä. Oli varsin vaikea löytää netistä tietoa kun kaikki premium/non premium 95/98 kommentit heittelivät ties mitä. Aka tuossa koneessa, japanin premium on 95/vastaava.
Eikö näillä nyt jenkeissä ajeta paljon vähäoktaanisemmallakin bensalla...? Onko siellä sitten eri softa koneessa?
 
Ei varsinaisesti. Meidän ysiviitonen on niiden peruslaatua lähellä, tapa ilmoittaa oktaanit vaan eroaa mantereilla.
 
Eikö näillä nyt jenkeissä ajeta paljon vähäoktaanisemmallakin bensalla...? Onko siellä sitten eri softa koneessa?
En rehellisesti tiedä tarkemmin. Sen tiedän että joskus eri mantereet/maat=eri lukemat mittarilla vaikka olisivat samaa tavaraa. Hakutulokset antoivat miljoona eri variaatiota onko 95 japanin "premium" kelpoista, vai onko sitä tätä tai tuota. Eipähän tarvitse miettiä mitä tunkee tankkiin. Todnäk jatkossakin 98:a, mutta hyvä tietää että 95 ei aiheuta ongelmaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 788
Viestejä
4 922 426
Jäsenet
79 250
Uusin jäsen
JakeLaine94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom