• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 14:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Auton tuonti EU:n ulkopuolelta (Japani, USA yms.)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sellu
  • Aloitettu Aloitettu
@slassi mikä sai tuomaan nimenomaan Celsiorin? Eikös noita ole Euroopassa ihan suhteellisen hyvin tarjolla ihan Euroversionakin?
Kävin paikallista tarjontaakin läpi, mutta nuo suurin osa +300k ajettuja ja ympärivuotisessa käytössä. Nyt sai samaan hintaan vähän ajetun ja ruosteettoman.
korvaat vaan sen kokonaan uudella silmämunalla, sovitat pulteilla tms kiinni vanhaan runkoon niin kääntyy kuin ennenkin valot ratin mukana
Aloittelin nyt purkamaan toista umpiota jos saisi vakiokaluilla ja pienillä muutoksilla toimimaan. Jos ei onnistu niin tämä voisi olla hyvä ratkaisu.👍
 
Onko kellään kokemusta projektorivalon muutoksesta ja mitä katsastusmies hyväksyy?

Tulipahan uitettua itsellekin kesäharraste. Elikkäs autoksi valikoitui UCF30 Celsior vuosimallia 2004, tänään tallilla ihmetellyt valoja: kuvio heittää keskeltä hieman ylös, eli vastaantulijan silmään. Riittääkö että projektorin sisällä olevan varjostimen korvaan toisin päin olevalla? Lisäharmia saattaa aiheuttaa kun projektoreissa on moottorit mitkä kääntää valoa ratin mukana 😄
Riittää että varjostimen korvaa. Jengijän on tehnyt noita ties millä tempuilla esim leikkaamalla limutölkistä tms peltilätkän, joka liimataan siihen normi varjostimeen epoksilla ja siitä normivarjostimesta hiotaan se oikean puolen peittävä "lippa" alas ja peitetään peltilätkällä se vasemman puolen heitto ja sillä kääntyy kuvio näppärästi.
 
Aloittelin nyt purkamaan toista umpiota jos saisi vakiokaluilla ja pienillä muutoksilla toimimaan. Jos ei onnistu niin tämä voisi olla hyvä ratkaisu.👍

Mielellään kuunnellaan päivityksiä miten projekti etenee, jos saisi vähän vinkkejä napattua.
Omassa saman vuosimallin laitteessa tuli äsken katsastuksessa korjauskehotus samasta aiheesta. Sen verran vakion näköiset valot että siinä varmaan aikanaan vaihdettu silmämunat, mutta oli vähän liian alhaalla ja sumeat katsastajan mielestä, vaikka läpi mennyt kolmesti aiemmin.
 
Mielellään kuunnellaan päivityksiä miten projekti etenee, jos saisi vähän vinkkejä napattua.
Omassa saman vuosimallin laitteessa tuli äsken katsastuksessa korjauskehotus samasta aiheesta. Sen verran vakion näköiset valot että siinä varmaan aikanaan vaihdettu silmämunat, mutta oli vähän liian alhaalla ja sumeat katsastajan mielestä, vaikka läpi mennyt kolmesti aiemmin.
Kannattaa varmaan viedä vaan toiselle konttorille ja antaa asian olla. Joissain vanhoissa japsituonneissa noi ajovalot on muutenkin niin paskoja ettei niillä usein itse tee mitään ja ainoa käyttökelpoinen pimeällä on pitkät valot.
 
Mites se menee noissa huutokaupoissa, esim. JPCTraden puolella, onko niissä hintavarausta? Eli jos auton lähtöhinnaksi on määritetty 50,000 jeniä ja esimerkin mukaisesti tarjoan siitä 60,000 jeniä, eikä muita tarjouksia tule niin onko myyjällä oikeus hylätä tarjous ja perua? Miten lähelle kokemuksienne mukaan huutohinnat ovat asettuneet Avg. Pricen tuntumaan? Ja mistä muuten tuolta SBTJapanin sivulta löytää huutokauppasivun? Auction service- välilehden kautta ei ainakaan edennyt minnekkään.
 
Monesti huutokauppaan ei pääse ellei ole pyytänyt kontaktia aktivoimaan sitä eli tämä voi olla SBT syy miksi et huutokauppaa nää, saat eri linkin/tunnukset huutokauppaan kun olet maksanut depositin jne. Itselle ei ainakaan koskaan ole käynyt niin että autoa ei olisi saanut eli kannattaa agentin kanssa keskustella mikä on järkevä tarjouksen taso.
 
Mielellään kuunnellaan päivityksiä miten projekti etenee, jos saisi vähän vinkkejä napattua.
Omassa saman vuosimallin laitteessa tuli äsken katsastuksessa korjauskehotus samasta aiheesta. Sen verran vakion näköiset valot että siinä varmaan aikanaan vaihdettu silmämunat, mutta oli vähän liian alhaalla ja sumeat katsastajan mielestä, vaikka läpi mennyt kolmesti aiemmin.
Tullut sairasteltua niin projekti vähän venynyt. Viikonloppuna tarkoitus saada keula läjään ja viikolla leimalle.

Kuvissa oma ratkaisu. Celsiorin varjostin tehty jostain alumiiniseoksesta. Täytin matalan puolen Belzonalla/kemiallisella metallilla ja hioin dremelillä korkean puolen matalaksi, eli tein vain peilikuvat. Fikkarilla umpion läpi näyttämällä vaikuttaa toimivan

IMG20241020174011~2.jpg


IMG20241016164105~2.jpg
 
Mielellään kuunnellaan päivityksiä miten projekti etenee, jos saisi vähän vinkkejä napattua.
Omassa saman vuosimallin laitteessa tuli äsken katsastuksessa korjauskehotus samasta aiheesta. Sen verran vakion näköiset valot että siinä varmaan aikanaan vaihdettu silmämunat, mutta oli vähän liian alhaalla ja sumeat katsastajan mielestä, vaikka läpi mennyt kolmesti aiemmin.
Vastataan vielä uudestaan nyt kun leimalla käyty. Valoista ei tullut sanomista, kävin vielä edellisenä iltana kaverin korjaamolla säätämässä korkeudet kohdilleen.

Umpiot oli tullessa melko sameat joten samalla rempalla hioin ja lakkasin linssit.

Kilvet jäi toistaiseksi saamatta kun yksi iskari vuotaa ja lähin varaosa jenkkilässä. Eurooppaan nämä tulleet aina ilma-alustalla niin ei paikallisista hyllyistä löydy. Suunnitelmissa vaihtaa keväällä alle alustasarja ja isompaan vannetta niin leimataan silloin. Vanteeksi tulossa 20" wald duchatelet 2.

IMG20241014104504~2.jpg
 
Jep, velipojan jenkkituonti gsr :)

Itse tuontiprosessista voisin kertoa että idea koko hommaan lähti tämän ketjun innoittamana, välittäjänä JPC trade. Homma sujui aikalailla samaan tyyliin kuin ddali aikaisemmin ketjussa kertoi.

Ainoa ongelma oli että laivoista ei meinannut löytyä tilaa näille yksityisten autoille. Auto ostettu huhtikuussa ja saapui Turun satamaan syyskuun lopussa, eli 5kk odoteltiin :)
 
Tyhmä(?) kysymys ketjuun. Jos tuo Japanista jonkun automallin jota ei myydä euroopassa (tyyliin joku kei-auto), tuleeko sen rekisteröinnistä suomen kilpiin ongelma?
 
Ei tule, vain valomuutos on pakollinen katsastukseen.

Miten tuo valomuutos tehdään käytännössä meikäläisten puoleiselle liikenteelle?

Olen haaveillut jotain japanilaista kei-autoa, ja mitään kokemusta kalliimman tavaran tuomisesta euroopan ulkopuolelta. Mitähän noihin tulee autovero alvin ja tullimaksun lisäksi?
 
Miten tuo valomuutos tehdään käytännössä meikäläisten puoleiselle liikenteelle?

Olen haaveillut jotain japanilaista kei-autoa, ja mitään kokemusta kalliimman tavaran tuomisesta euroopan ulkopuolelta. Mitähän noihin tulee autovero alvin ja tullimaksun lisäksi?
Valomuutos riippuu aika lailla auton umpioiden tyypistä, osassa xenonumpioita esim. on sisäänrakennettuna vipu mikä tasaa valokuvion, vanhempiin autoihin joutuu sitten tekemään ihan mekaanisia muutoksia eli esim. laittamaan ekstra "varjostimen" blokkaamaan valoa tai sitten käsittääkseni myös koko projektorin vaihtaminen on joissain tilanteissa vaihtoehto.

Omasta kei-Suzukistani (Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)) jouduin maksamaan mielestäni vähän suolaiset 500€ veroa, mutta nämä riippuu tosi paljon automallista ja vuosimallista yms.
 
Onko kukaan käyttänyt IBC Auto -palvelua ostaakseen auton Japanista? Muutama jdm vehje ollut ennen mutta tällä kertaa ajattelin kytätä ja ostaa itse huutokaupasta, kyseiseen palveluun löytyy tunnukset. Onko suositella jotain muuta hyväksi ja helpoksi todettua?
 
Ensimmäinen auto voitettu huutokaupasta JPC:n apua käyttäen. Pyytävät EORI-numeroa ennen lähetystä, oletteko käyttäneet huolintafirman EORI-numeroa vai miten homma toimii?
 
Ensimmäinen auto voitettu huutokaupasta JPC:n apua käyttäen. Pyytävät EORI-numeroa ennen lähetystä, oletteko käyttäneet huolintafirman EORI-numeroa vai miten homma toimii?
Itsellä viime vuonna onnistui ilman EORI-numeroa. Pitkään väänsivät että pitää jostain löytyä ja yksityishenkilöille näitä ei tietääkseni myönnetä. Tullista olivat myös sitä mieltä että ei tarvitse olla. Onnistui loppujen lopuksi ilman.
 
Itsellä viime vuonna onnistui ilman EORI-numeroa. Pitkään väänsivät että pitää jostain löytyä ja yksityishenkilöille näitä ei tietääkseni myönnetä. Tullista olivat myös sitä mieltä että ei tarvitse olla. Onnistui loppujen lopuksi ilman.
Kiitos, tullin kanta ja tämä kertomus vakuutti JPC:n agentin 🙏

Minkäs auton ostit? Itsellä suunnitelmissa huutaa lähipäivinä Nissan Gloria.
Nissan 350Z lähti harrasteautoksi.
 
Valomuutos riippuu aika lailla auton umpioiden tyypistä, osassa xenonumpioita esim. on sisäänrakennettuna vipu mikä tasaa valokuvion, vanhempiin autoihin joutuu sitten tekemään ihan mekaanisia muutoksia eli esim. laittamaan ekstra "varjostimen" blokkaamaan valoa tai sitten käsittääkseni myös koko projektorin vaihtaminen on joissain tilanteissa vaihtoehto.

Omasta kei-Suzukistani (Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)) jouduin maksamaan mielestäni vähän suolaiset 500€ veroa, mutta nämä riippuu tosi paljon automallista ja vuosimallista yms.
Osaavalle konttorille riittää nykylain mukaiset vaatimukset eli se että valokuvio on suora. Ei tarvitse olla meidän puolen liikenteelle, mutta ei toki saa olla nousevaa kuviota vastaantulijan puolellakaan. Suora riittää. Projektoreissa tämä on yleensä toteutettu peltilätkällä/varjostimella jossa on nousu vasemmalla puolella. Sen yleensä pystyy viilaamaan suoraksi vaikka polttimon reiästä irroittamatta edes koko umpiota. Reflektoriumpioissa polttimo menee sellaisen kuvun/varjostimen sisään niin siinä riittää kun tekee siihen lisäosan joka blokkaa valon niiltä osilta umpion heijasteissa jotka tekevät sen nousun valokuvioon.

Nythän tämä on helppoa, aiemmin tässä oli vähän enemmän tekemistä :D

Japanista tuodessa mitään erityisiä vaatimuksenmukaisuus papereita yms ei tarvita jos auto on "suurina sarjoina" valmistettu. Olen tosin törmännyt siihenkin että konttori vaatinut todistusta siitä, että auto on suurina sarjoina valmistettu. Siinä vaiheessa kannattaa vaihtaa konttoria.
 
Täällähän on mielenkiintoista keskustelua niin piti ihan tili tehdä. Kokemuksia JDM autoista löytyy itseltä jo mutta nyt olisi suunnitelmissa tuoda itse seuraava käyttis suoraan japanista huutamalla. JPCtrade ilmeisen luotettava sivu ainakin keskustelun mukaan mutta vielä olisi pari asiaa mielenpäällä:
Ilmeisesti se huuto hoidetaan jonkun agentin kautta?
Jos meikäläisen huuto menee läpi niin sen jälkeen saan ilmeisesti autosta lisää kuvia mutta onko siinä vaiheessa vielä oikeutta peruuttaa kauppaa?
Kuinka lähelle nuo huutokauppojen average pricet osuu jos kyseessä on aivan normaali perus siisti yksilö?
 
Kyllä. Huutaminen tapahtuu agentin kautta. Voit itse määrittää maksimin mitä huudetaan. Välillä päätyy siihen että siitä neuvotellaan.

Kuvia saat lisää jos voitat huutokaupan. Käsittääkseni et voi peruuttaa voittohuutoa, koska oletettavasti olet tutustunut ennen huutoa datasheettiin joka autosta on saatavilla ja olet nähnyt kuvat.

Huutokauppa on osittain tuuripeliä. Välillä saat aarteita halvalla mutta ne on todella harvassa.
 
JPCTradea on moni käyttänyt, mutta keskusteltuani heidän agentin kanssaan kävi ilmi, että rahtikulut ovat monta sataa euroa kalliimmat kuin tokyocarz.com:lla. BMW foorumilla, joku kertoi ostaneensa auton onnistuneesti tokyocarzin kautta. Onko täällä kenelläkään kokemuksia?

Kannattaako noita one price/fixed price stock autoja ostaa, joita myös huutokauppa-agenttien sivuilla tarjotaan vai aina vaan huutamalla?
 
Kyllä. Huutaminen tapahtuu agentin kautta. Voit itse määrittää maksimin mitä huudetaan. Välillä päätyy siihen että siitä neuvotellaan.

Kuvia saat lisää jos voitat huutokaupan. Käsittääkseni et voi peruuttaa voittohuutoa, koska oletettavasti olet tutustunut ennen huutoa datasheettiin joka autosta on saatavilla ja olet nähnyt kuvat.

Huutokauppa on osittain tuuripeliä. Välillä saat aarteita halvalla mutta ne on todella harvassa.
Muutaman auton olen itse ostanut suoraan huutokaupoista, mutta niistä on jo muutama vuosi aikaa. Silloin tein niin että pyysin käännöksiä englanniksi kiinnostavien yksilöiden datasheeteistä ja tein tarjouksia sen pohjalta. 9v sitten ostin ekan autoni sieltä ja on edelleen meillä käyttöautona, ollut todella hyvä ostos.
 
Perhana kun sitå haluais vakkarin seuraavaan käyttikseen mutta noista datasheeteistä ei oikein irtoa tietoa onko sitä siinä vai ei. Itseä kiinnostaviin autoihin sitä on ilmeisesti lisävarusteena saanut kun osassa stock price autoissa se on.

Tokyocarz tullut itselläkin vastaan mutta en löytäny siitäkään oikeen kokemuksia, ainakaan suomalaisia🤔 tuolla jpc:llä vissiin voi oston jälkeen ilmoittaa että mihin satamaan auton haluaa, kun se ei anna suomea valita valikosta
 
Perhana kun sitå haluais vakkarin seuraavaan käyttikseen mutta noista datasheeteistä ei oikein irtoa tietoa onko sitä siinä vai ei. Itseä kiinnostaviin autoihin sitä on ilmeisesti lisävarusteena saanut kun osassa stock price autoissa se on.

Tokyocarz tullut itselläkin vastaan mutta en löytäny siitäkään oikeen kokemuksia, ainakaan suomalaisia🤔 tuolla jpc:llä vissiin voi oston jälkeen ilmoittaa että mihin satamaan auton haluaa, kun se ei anna suomea valita valikosta
En tiedä mitä autoa olet etsimässä mutta esim toyotiin sen saa helposti jälkikäteenkin jos on sähköinen kaasuläppä. Monessa mallissa on ratin sisällä johdotukset vakkarin viikselle valmiina ja pelkkä viiksen osto vaikka ebaysta riittää. Toki ota tämä suolan kanssa, ei välttämättä päde kaikkiin 100%. Kuvistahan voi myös yrittää katsoa että onko esim se viiksi jo paikoillaan tai miten se vakkarin hallinta kyseisessä autossa onkaan toteutettu.
 
En tiedä mitä autoa olet etsimässä mutta esim toyotiin sen saa helposti jälkikäteenkin jos on sähköinen kaasuläppä. Monessa mallissa on ratin sisällä johdotukset vakkarin viikselle valmiina ja pelkkä viiksen osto vaikka ebaysta riittää. Toki ota tämä suolan kanssa, ei välttämättä päde kaikkiin 100%. Kuvistahan voi myös yrittää katsoa että onko esim se viiksi jo paikoillaan tai miten se vakkarin hallinta kyseisessä autossa onkaan toteutettu.
Kiitos vinkistä! Toyotalta 2010+ mark X ollut mietinnässä ja pitääpä perehtyä saisko niihin fiksusti retrofitattua tuolla viiksellä sen vakkarin. Nissanilta skyline sarjaa myös harkinnut mutta siinä mahtaa joutaa jo vaihtaan koko ratin. Ellei saa niitä "nappipalasia" irti ratista erikseen
 
Kiitos vinkistä! Toyotalta 2010+ mark X ollut mietinnässä ja pitääpä perehtyä saisko niihin fiksusti retrofitattua tuolla viiksellä sen vakkarin. Nissanilta skyline sarjaa myös harkinnut mutta siinä mahtaa joutaa jo vaihtaan koko ratin. Ellei saa niitä "nappipalasia" irti ratista erikseen
Väittäisin että tuommoseen 2010-2016 mark x:ään onnistuu helposti. Kuvien perusteella näyttää viiksellä olevan tuossakin mallissa. Nissanissa voi tosiaan olla eri tavalla se toteutus niin en osaa siihen sanoa sen enempää.
 
Väittäisin että tuommoseen 2010-2016 mark x:ään onnistuu helposti. Kuvien perusteella näyttää viiksellä olevan tuossakin mallissa. Nissanissa voi tosiaan olla eri tavalla se toteutus niin en osaa siihen sanoa sen enempää.
Joo itse kanssa hoksannut että on siinä mahdollisuus vakkarille tuolla ihan perinteisellä toyotan viiksellä. Näihin varmaan passais jostakin britti mallistakin viiksi? Ei oikeen japanilaiset tykkää huutokaupassa ottaa kuvia sisältä niin mahdoton tietää etukäteen onko viikseä😅 Ostaispa joku tuon nykysen auton pois niin pääsis huutelemaan :)
 
Joo itse kanssa hoksannut että on siinä mahdollisuus vakkarille tuolla ihan perinteisellä toyotan viiksellä. Näihin varmaan passais jostakin britti mallistakin viiksi? Ei oikeen japanilaiset tykkää huutokaupassa ottaa kuvia sisältä niin mahdoton tietää etukäteen onko viikseä😅 Ostaispa joku tuon nykysen auton pois niin pääsis huutelemaan :)
Kyllä käy viiksi vaikka briteistä. Senhän voi vielä tarkistaa osanumerolla jos haluaa. Se sama viiksi on yllättävän monessa toyotan mallissa monella mantereella käytössä. Pistä vaikka yv:tä jos haluat tästä jauhaa enemmänkin niin ei tartte tästä ketjusta tehdä toyota ketjua :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 046
Viestejä
4 697 174
Jäsenet
76 852
Uusin jäsen
Laripes

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom