Auton pesu

Hauska muuten toi Corollan muotoilu ku ulkosaumat jatkuu sisälle, mitähän on liikkunu päässä muotoiluja suunnitellessa, ku on pitäny tommosia saumoja laittaa jatkumaan sisälläkin väkisin :D

1748581008233.png
Voi olla myös ihan sen takia että koelauta irtoaa kahdessa osassa, tuotahan ei näe kuin ulkoa päin.
 
Löytyykö suosituksia, millä aineella poistaa männyn pihkaa pesujen yhteydessä auton katolta ja ikkunoilta?
 
No joo, kyllähän se Bilt-Hamber Touchless hoiti homman ihan hienosti, ensimmäistä kertaa näin kun oli likaa valunut jopa vaahdon mukana ja likaa ei edes ollut paljoa, 2/8 suhteella litran MTX:n vaahdottimeen jonka ostin myös ja sekin toimi ihan jees.
Olisi riittänyt pelkkä vaahtohuuhtelu mutta kinnastelin nyt sitten kun pari edellistä kertaa oli vaan huuhdeltu.
Käytän Gyeonin wetcoattia niin vähän helpottaa ylläpitopesu ja antaa riittävän kiillon meikäläiselle 👍
 
Löytyykö suosituksia, millä aineella poistaa männyn pihkaa pesujen yhteydessä auton katolta ja ikkunoilta?
Esim. pinelinellä (mäntysuopa pohjainen) pitäisi lähteä. Tai jos on ennestään jotain pien/liiman poistoainetta niin niillä voi koittaa.
 
Esim. pinelinellä (mäntysuopa pohjainen) pitäisi lähteä. Tai jos on ennestään jotain pien/liiman poistoainetta niin niillä voi koittaa.

Kiitos vinkistä, oliko kyseessä ihan tämä "perus" pineline tehopesu (pesuainetiiviste), vai jokin tietty tuote, kun tuotesarja näyttää olevan laaja. Hyönteisirrotteessa oli ainoana maininta tuotekuvauksessa mahlan/pihkan poistosta, mutta onko se kuitenkin samaa tavaraa vain valmiiksi laimennettuna suihkupulloon?
 
Kiitos vinkistä, oliko kyseessä ihan tämä "perus" pineline tehopesu (pesuainetiiviste), vai jokin tietty tuote, kun tuotesarja näyttää olevan laaja. Hyönteisirrotteessa oli ainoana maininta tuotekuvauksessa mahlan/pihkan poistosta, mutta onko se kuitenkin samaa tavaraa vain valmiiksi laimennettuna suihkupulloon?
Juu sitä perus tehopesua meinasin. En tiedä noista muista tuotteista, mutta toki voi lähteä paremminkin tuolla hyönteisaineella jos se erikseen siellä mainitaan.
 
No joo, kyllähän se Bilt-Hamber Touchless hoiti homman ihan hienosti, ensimmäistä kertaa näin kun oli likaa valunut jopa vaahdon mukana ja likaa ei edes ollut paljoa, 2/8 suhteella litran MTX:n vaahdottimeen jonka ostin myös ja sekin toimi ihan jees.
Olisi riittänyt pelkkä vaahtohuuhtelu mutta kinnastelin nyt sitten kun pari edellistä kertaa oli vaan huuhdeltu.
Käytän Gyeonin wetcoattia niin vähän helpottaa ylläpitopesu ja antaa riittävän kiillon meikäläiselle 👍
BH:lla liat pois, kunnon kesäsateen jälkeen ja oli ihan likaa kyljissä harmaana.

IMG_5704.jpeg
 
Tämä seuraava ei ole millään tavalla ajankohtainen, mutta kysytään nyt silti :P
Eli, miten olette tehneet auton talvisuojauksen? Mitä ainaita, kokemuksia yms. Eli, pinnoite, joka kestäisi talven yli ja joka olisi mahdollista laittaa kotikonstein. Tähän asti en ole tehnyt kuin kunnon pesun ja normi vahauksen. Mutta vahauksen teho alkaa kyllä laskemaan melko nopeasti, kun ajaa suolasohjossa...
 
Jotain erilaisia wetcoat ruiskutteluita pitkin vuotta, ei sen kummempaa. Ei se talvella nättinä pysy kuitenkaan jos ei pesutiloja ole käytössä. Säännöllinen talvipesu estää raudan ja muun skeidan pinttymisen toki, helpottaa kevään ekaa isompaa pesua sitten.

Eniten iloa pinnoitteista mielestäni on silloin kun tulee myös pestyä autoa, kun se pinnoite nimenomaan helpottaa pesua ja kuivausta. Jos ei pese usein, niin mitäpä sitä pinnoittelemaankaan.
 
No jep. Nyt sitten tiilikaton pinnoitetta sumuna auton pinnalla.
Onko suosituksia Tampereella olevista fiksauspaikoista myllytystä varten.

20250613_172000.jpg
 
Asiaa liipaten, tein joskus veskiremppaa ja ajattelin et maalaillaanpa siniset ja punaset pexien suojaputket spraylla valkosiks joutessaan (autotallista menee asuintilojen puolelle vessan nurkkaan ja en viittiny teknisistä syistä laittaa hanakulmia vaan suoraan pexien päihin sulut ja haaroitukset ku minivessan koko on 78 x 116 cm). Maalailin niitä sivupihalla tyynellä kelillä, mutta ilmeisesti ilmankosteus oli niin kova ja hitaan tuulen suunta sopiva niin nehän leijaili viiveellä etupihalle just mun uuden BMW:n ja rouvan 2-vuotiaan Nissanin päälle. Siinä vaihees ku huomasin et voi prkl autot aivan karheet (valkonen maali, valkoiset autot niin kesti pari tuntia) niin oli jo myöhäistä - aurinko oli ne pisarat kuivattanut.

Ainoastaan tyyliin takalasit ja takapäät oli pystypinnoiltaan ilman sprayta ja muuten aivan hirveet, onneks bemarissa oli kaikki listat mustaa pianolakkaa jne. Jestas et oli hommaa myllytellä kaikki listat, ikkunat/lasit/lakkapinnat, että sai jokaikisen valkoisen pilkun ja tuntuvan atomin pois ja pinnan sileeksi. Bemarin jälkeen totesin et Nissanista (Note silloin) en jaksa kyl konepeltiä mikä oli ihan ku hitto vierestä spraylla vedetty. Se sit jäi karheeks ikiajoiks. Hyvin pysyy valkonen kiiltävä Mastoni kyllä. Jos ois ollu fiksu, niin olis aloittanu vesihionnalla tms... Ei nois mitkään hardit vaahtomuovilaikat ja erittäin leikkaavat aineet tehny kovin äkkii mitään, sai hieroo pari päivää ja kolmantena alko ketuttaa ja toinen jäi kesken :D

@kaba Pistä vakuutukseen jos mahdollista ja vie johonki hyvään automaalaamoon. Vaikee kuvitella, että tumma väri + toi mönjä niin ei ois palanu jo lakkaan täydellisesti.
 
Kysyin tarviiko auto siirtää katoksen alta pois. Ei kuulemma tarvinnu..
Tuuli pyöritti tuota sumua sitten katon harjalta puuskien mukana.
Sitä löytyy sitten laseista, puskureista, valoista myös...
 
Totta. Mutta en siihen ryhdy itse.
Joku pinnoitus siihen täytyy kuitenkin laittaa päälle.
Siinä on kuitenkin koko auton duuni mukaan lukien lasit peilit yms.
Aika työ putsaa n. 100k pisaraa ympäri auton.
 
Laiskana miehenä käytin kuukausi sitten autoni ensimmäistä kertaa elämässäni pinnoituksessa (halvalla kun sain kaverin kautta). Pari päivää oli auto pajalla ja pinnoite oli Stardust PCS 5, perus pesu ja myllytys ja itse pinnoite ja kyllä voi valkoinen auto kiiltää.

Kuvassa pari viikkoa parkkipaikalla seisseenä vesisateen jälkeen ja pinta on kuin juuri pesty.

1000016728.jpg


Kerran on pesty harjattomassa koneessa hiekkatien kurat pois, mutta muuten ollut kuukauden ilman mitään pesua.

No todellinen haaste tulee noista ötököistä, noinkohan lähtee ilman hinkkaamista irti?

1000016785.jpg

 
@masaf2 Näyttää kynnellä lähtevän joten ei kovin pahoin tarttunut.
Ensi viikolla Hatanpäälle arvioitavaksi.
Kannattaa silti kattoo, et mitä jälkee jää pintaan sen helpon lähtemisen jälkeen eli tyyliin linnunpaska mustan auton katolle -> annat olla siinä pari päivää -> lähteehän se pesemällä pois mut lakkaan syöpynyt jälki kun kattoo kunnon valossa ja tarkasti.
 
Työkaverilla tuli aikoinaan laivan pohjamaalit auton päälle vierailessa töiden puolesta telakalla. Sai ohjeet parkkeerata siihen sijaintiin, joten hieman oli näreissään palatessaan autolle.

Useamman päivän oli pilkkujen peitossa, mutta lähti samalla tavalla kynnellä kevyesti hinkkaamalla. Muistaakseni muoviosissa oli jotakin hyvin kevyttä patinaa valoa vasten katsoen, joten kiinnittäisin muovilistoihin erityisesti huomiota.

Kaikille opetuksena, että aina sumuttaessa aineet voi levitä hyvinkin laajalle alueelle.
 
Laiskana miehenä käytin kuukausi sitten autoni ensimmäistä kertaa elämässäni pinnoituksessa (halvalla kun sain kaverin kautta). Pari päivää oli auto pajalla ja pinnoite oli Stardust PCS 5, perus pesu ja myllytys ja itse pinnoite ja kyllä voi valkoinen auto kiiltää.

Kuvassa pari viikkoa parkkipaikalla seisseenä vesisateen jälkeen ja pinta on kuin juuri pesty.

1000016728.jpg


Kerran on pesty harjattomassa koneessa hiekkatien kurat pois, mutta muuten ollut kuukauden ilman mitään pesua.

No todellinen haaste tulee noista ötököistä, noinkohan lähtee ilman hinkkaamista irti?

1000016785.jpg

Jostain jostain luin, että itikkalasol tai vastaavalla kastelee rätin jonka jättää päälle vaikuttamaan. Jos oikein tiukassa olisi.
 
Hyvin toimii myös märkä talouspaperi/mikrokuituliina vaikuttamaan muutamaksi minuutiksi hyttysten päälle. Sen jälkeen lähtee painepesurilla ilman ongelmia vähän pidempäänkin marinoituneet ötökät. Tullut joskus tehtyä ensimmäinen kierros em. tavalla ja sitten BH vaahdotus + normaali pesurutiini.
 
Okei nyt on pitkä ketju! Haluaisiko joku antaa aloittelijalle lyhyen suosittelun aineista perus puhdistukseen ja vahaukseen? Kyseessä 4v vanha tummanharmaa metalliväri jota ei lie juuri vahailtu ennen.

Olin itse ajatellut Korrek Pro TFC Ceramic Wax kun se ainakin ohjevideolla vaikutti kätevältä levittää märälle pinnalle eikä tarvitse varoa muoviosien kanssa?
 
Viimeksi muokattu:
Okei nyt on pitkä ketju! Haluaisiko joku antaa aloittelijalle lyhyen suosittelun aineista perus puhdistukseen ja vahaukseen? Kyseessä 4v vanha tummanharmaa metalliväri jota ei lie juuri vahailtu ennen.

Olin itse ajatellut Korrek Pro TFC Ceramic Wax kun se ainakin ohjevideolla vaikutti kätevältä levittää märälle pinnalle eikä tarvitse varoa muoviosien kanssa?

Jos vaahdotin käytössä, niin ensin vaahdot pintaan - huuhtelu - pien ja raudanpoisto - huuhtelut - kunnon liuotin/tehopesuaine - huuhtelu - lopuksi kinastelu pesuaineella ja huuhtelu perään. Vanhaksi suosittelen ihan kuivalle pinnalle levitettävän aineen. Korrekilla voi jälkeenpäin ylläpitää halutessaan.
 
Jos vaahdotin käytössä, niin ensin vaahdot pintaan - huuhtelu - pien ja raudanpoisto - huuhtelut - kunnon liuotin/tehopesuaine - huuhtelu - lopuksi kinastelu pesuaineella ja huuhtelu perään. Vanhaksi suosittelen ihan kuivalle pinnalle levitettävän aineen. Korrekilla voi jälkeenpäin ylläpitää halutessaan.
Kyse on tämmöisestä KORREK Pro TFC™ Ceramic Wax - Korrek ei mistään ruiskutettavasta aineesta.
 
Miksi siltikään pistää tota, kun Collinite ja BH on keksitty?
Nää on itselle kaikki uusia joten vaikea sanoa nolla kokemuksella, sen takia täällä kyselinkin suosituksia. Tuo Korrek kiinnosti sen takia kun menee tekemään kaverin talliin ja ei tarvitsisi stressata auton kuivumista liikaa. Aiemmasta elämästä ainakin muistaa kun vahauksessa jostain listan alta ilmestyvät vesipisarat aina pilasi koko vahauksen ja ajattelin jos tällä pääsee helpommalla.
 
Nää on itselle kaikki uusia joten vaikea sanoa nolla kokemuksella, sen takia täällä kyselinkin suosituksia. Tuo Korrek kiinnosti sen takia kun menee tekemään kaverin talliin ja ei tarvitsisi stressata auton kuivumista liikaa. Aiemmasta elämästä ainakin muistaa kun vahauksessa jostain listan alta ilmestyvät vesipisarat aina pilasi koko vahauksen ja ajattelin jos tällä pääsee helpommalla.
Collinite 476s:llä ei voi ainakaan mennä pieleen. Ihan ykköstavaraa IMO
 
Collinite 476s:llä ei voi ainakaan mennä pieleen. Ihan ykköstavaraa IMO
^Jep, oikein loistava tuote ja pirun helppo laittaa + purkki riittää loppuiäksi, eikä haittaa vaikka sutis ikkunoihin/listoihin/umpioihin/kaikkeen tai alkais vaikka satamaan vettä levityksen jälkeen tms. ja silti helppo pyyhkiä pois... Bilt-Hamber Finis-Waxilla on sitten paaaljon parempi kemiallinen kestävyys liuottimia vastaan, mutta on kyllä paljon veemäisempi ja työläämpi laittaa. BH Double-Speed Wax on about Colliniten veroinen laitettavuudeltaan, loistava tuote sekin. BH Auto-balm sitten hyvä vanhemmille autoille, kun sisältää korroosiosuoja-aineita ts. estää yllättävän hyvin vaikka ihan käsittelemätöntä rautaa ruostumasta. Jos pitää marketista löytyä, niin välttävä tuote on Soft 99 Fusso coat. Ihan pitkäkestoinen + loistava kiilto, mutta tuppaa imemään kaikki paskat itteensä.

Ja tosiaan, ittelläkin autossa Gyeon Syncro Evo -pinnoite (Kestopinnoite Gyeon Q² Syncro EVO), ennen laittoa 10 h pohjatöitä (pesut ja 3-step) ja oikeesti oon kyllä kallistumassa siihen tosi asiaan, että BH Finis-Wax on kaikista kaikkein parhain suojakokonaisuus (Microfine tai Cleanser-Polish alle). Rouvan autossa sitä tai Double-Speediä tullut pideltyä 2021-> ja joka kesä uusi laitto vaan ja samaten pidin omassa F-W:tä 2016->jotain kun ei vaan parempaa löytynyt. Helpommalla selviää vahojen kans, ku paljon ajavana pinnoitteet menee tukkoon suolapaskasta, kurapaskasta, siitepölypaskasta, pölystä tms. ja niitä saa olla tarkkasilmänä pesemässä vähintään yhtä usein ku vahattua autoa. Mutta testaan nyt, kauanko Syncro EVO kestää omassa.
 
Viimeksi muokattu:
^Jep, oikein loistava tuote ja pirun helppo laittaa + purkki riittää loppuiäksi, eikä haittaa vaikka sutis ikkunoihin/listoihin/umpioihin/kaikkeen tai alkais vaikka satamaan vettä levityksen jälkeen tms. ja silti helppo pyyhkiä pois... Bilt-Hamber Finis-Waxilla on sitten paaaljon parempi kemiallinen kestävyys liuottimia vastaan, mutta on kyllä paljon veemäisempi ja työläämpi laittaa. BH Double-Speed Wax on about Colliniten veroinen laitettavuudeltaan, loistava tuote sekin. BH Auto-balm sitten hyvä vanhemmille autoille, kun sisältää korroosiosuoja-aineita ts. estää yllättävän hyvin vaikka ihan käsittelemätöntä rautaa ruostumasta. Jos pitää marketista löytyä, niin välttävä tuote on Soft 99 Fusso coat. Ihan pitkäkestoinen + loistava kiilto, mutta tuppaa imemään kaikki paskat itteensä.

Ja tosiaan, ittelläkin autossa Gyeon Syncro Evo -pinnoite (Kestopinnoite Gyeon Q² Syncro EVO), ennen laittoa 10 h pohjatöitä (pesut ja 3-step) ja oikeesti oon kyllä kallistumassa siihen tosi asiaan, että BH Finis-Wax on kaikista kaikkein parhain suojakokonaisuus (Microfine tai Cleanser-Polish alle). Rouvan autossa sitä tai Double-Speediä tullut pideltyä 2021-> ja joka kesä uusi laitto vaan ja samaten pidin omassa F-W:tä 2016->jotain kun ei vaan parempaa löytynyt. Helpommalla selviää vahojen kans, ku paljon ajavana pinnoitteet menee tukkoon suolapaskasta, kurapaskasta, siitepölypaskasta, pölystä tms. ja niitä saa olla tarkkasilmänä pesemässä vähintään yhtä usein ku vahattua autoa. Mutta testaan nyt, kauanko Syncro EVO kestää omassa.

Nää on vähän mistä tykkää. Itelle nyt ei ole niin justiinsa mitä mikronaarmua ja muuta pinnassa on, joten pinnoite tai quick coat riittää oikeen hienosti kun pääasia on että auton pesu ja kuivaus on helpompaa. Sitten taas jos haluaa että pinta myös näyttäisi hyvältä (=naarmuttomalta) niin ei millään pinnoitteilla tee yhtään mitään kun samat naarmut ne kerää kuin lakkapintakin. Eli vahaushommiksi menee.

Tuli tuossa itse asiassa just kokeiltua tuo 476s ja kyllähän siitä tuli heti kertaluokkaa hienompi pinta, kun mustassa autossa näkyy naarmut jo yhdestä aivastuksesta.

Noi quick coatit myös tuntuu katoavan aika pian kyljistä, ei se oikein mitenkään tukkoon voi mennä kun millään se ei enää siitä elvy. Veikkaan että vesipaskasumu sitä kuluttaa kun kilsoja kertyy aika paljon. Kuivausta helpottamaan ne oikeastaan tulee ruikittua.

Edellisessä autossa oli joku oikea pinnoite, oisko ollut IGL Kenzo tms, niin se ei kyllä antautunut millään vaan lähti aina suolat liuottimella laakista ja heti hylki vettä kuin uusi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 041
Viestejä
4 817 401
Jäsenet
78 011
Uusin jäsen
Ville-k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom