• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Auton pesu

Mikä 20l+ astioissa saatava pesuaine olisi käyttökelpoista?
Näillä "vaatimuksilla" vaikka tämä => KORREK PRO TFC™ Reload Shampoo - Korrek
Korrek asentamoilta saapi. En kyllä tiedä onko kuinka isoja päniköitä sitten, mutta voisi kuvitella että ihan reilun kokosia on?

Tuskin aiheellista vaaleassa maalissa. Kuten hopeassa.
Niin no.

Tuossa aika hyvä video, niin varmasti kaikki ymmärtävät miksi savestuksen jälkeen myllytetään.
 
Viimeksi muokattu:
Näillä "vaatimuksilla" vaikka tämä => KORREK PRO TFC™ Reload Shampoo - Korrek
Korrek asentamoilta saapi. En kyllä tiedä onko kuinka isoja päniköitä sitten, mutta voisi kuvitella että ihan reilun kokosia on?


Niin no.

Tuossa aika hyvä video, niin varmasti kaikki ymmärtävät miksi savestuksen jälkeen myllytetään.

Ainetta kuluu reilusti, joten tuo 20l on minimi. Kunhan lika lähtisi ilman sientä on ok.
 
Ainetta kuluu reilusti, joten tuo 20l on minimi. Kunhan lika lähtisi ilman sientä on ok.
Niin eli haluat jotain vaahdotettavaa ns. esipesuainetta?

Liuotinpesuaine KC Total Snow Foam
Esipesuaine KC Control Snow Foam

No nämä nyt tuli ekana mieleen 25L pakkauskoossa.
Toinen on vahaystävällinen ja toinen ei ole.

Motox Tehopesu 5 l | Motonet Oy
Pienemmässä koossa toki reilusti halvemmalla sitten motonetistä.

Tuossa 20l koossa lähtisin itse suoraan kysymään joltakin autopesufirmalta, kun harvemmin kuluttajille on noin isoja kanistereita tarjolla.
Esim. BH AF olisi kanssa hyvä vahaystävällinen esipesuaine, mutta saa vain 5l kanistereissa. Ehkä joltakin sisä käyttävältä autonpesu firmalta saa isommassa koossa..?

KORREK PRO CERAMIC TFC TAREX - Korrek
Tarex on kanssa hyvää kamaa ja näyttäisi saavan 25L koossa. Ei hirveen vahaystävällistä kamaa. Korrek asentamoilta saa tätäkin.
 
Savestus aiheuttaa lakka/maalipintaan pientä naarmua, jolloin myllytys on tarpeen. Jos tehdään pelkkä savestus, on lopputulos mielestäni huonompi kuin alottaessa.

Et vaan osaa savestaa tai käytät paskoja tuotteita tai jotain leikkaavaa / liian kovaa clayta tai ihan liian nuukasti savee (älä vetele rautapartikkeleilla yms. naarmuja, kääntele sitä puhtaaksi koko ajan vetojen välissä ja aloitus tietty katolta, konepellistä jne ja helmat vasta vikana... ja ennen savestusta liukkaripesu+raudanpoisto). Keskikovaa claytahan voi käyttää naarmunpoistoonkin esim. joku yksittäinen skraidu lakkapinnassa, vaikka risun tai lapsen kurahanskanojauksen tekemä. Pieniä ovikolhujälkiäkin saa tasoiteltua.

Itse myllytellyt/savestellut/käsitellyt/pelastanut lukuisia autoja 10 vuoden ajan. Myllytys tehdään sit kun tarvii ja jos minä sen teen, niin ei sitä seuraavaan 5 vuoteen tarvi myllyttää vaikka (minä) savestelis pari kertaa vuodessa, JOS esipesee bh autofoam, sit grit guardit tai tuplaämpäritekniikka kunnon puhtaalla lampaan hanurilla + liukas pesuaine, eikä hinkkaa jollain katuharjalla lumia pois vaan käytetään aitoo villisianharjaksesta tehtyä lumiharjaa eikä silläkään paineta pohjaan asti. Sit tietty linnunpaskat yms. qd:lla veks.

Noh, kyllä mun käyttöauto toki nyt 2 v. iässä kiiltää enemmän kuin ykskään uutena liikkeestä tuleva BMW, eikä ole pesunaarmuja tai mitään naarmuja. Toki kuten kaikki muutkin uudet autot, niin omankin sai korjata heti kun ajoin uutena liikkeestä himaan, vaikka kielsin pesemästä eikä ollu koneessa käynytkään mutta Autokeskus oli sen Autodentillä käyttäny uuden auton "fixissä" (a-pilarin naarmut oli peitetty jollain maskilla, kestihän se jopa muutaman sekunnin myllyttää ne ite kun ekan liukkaripesun jälkeen paljastuivat... Sit oli roiskittu silikonia renkaisiin niin paljo, että lokaritkin oli ihan silikonissa, useemman kerran vaati liuotinta, että lähti veks.). Jos siis tarkkoja ollaan ja ollaanhan me, ketkä detailingista tykätään henkeen ja vereen.

Unohtakaa se Pro TFC, kesto 2 kk max käyttöpelissä ja antautuu jo yhdestä liukkaripesusta jos ei ilmankin. Laittakaa käyttöpeleihinne BH Finis wax jos vahan haluutte (paljo halvempaakin). Kestää sen about 9 kk hyvänä ja senki jälkeen saa vetää pahimmillaan 5x liukkaripesu, jotta saapi poijjes. Paras vaha kestoltaan, mitä vastaan tullut ikinä. Amatööteille ei pinnoitteita suositellakaan, koska poishan sitä ei saa kuin hiomalla ja kyllä nekin kuluu ja kärsii pinnalla...
 
Viimeksi muokattu:
Joo, jos oikeasti tarvii ihan määrissä sitä kamaa niin kannattaa kysellä jostain käsinpesua harrastavista firmoista että mitä ne ostaa... Tosin en ihan usko että kauhean nopeasti löytyy esim. vahaturvallista kamaa, mutta kumminkin.

Ilman sientä noilla lähtee melkeen kaikki paska, mutta jos ei ole kunnon vahapintaa niin 1-2kk ajelun ja pesettämisen jälkeen alkaa kyllä kertyä se ns. traffic film -moskakerros auton pintaan. Sitä ei toki välttis huomaa kauempaa mutta läheltä sen näkee kuitenkin. Siihen ei oikeen auta enää sitten muu kun mekaaninen puhdistus.
50-100l pitäisi saada valmista litkua helposti tehtyä.
 
Omien kokemuksien mukaan on, yhden valkoisen auton savestanu ja myllyttäny.
Mulla riittänyt ihan prewax cleaner koneella ajettuna saven jälkeen. Ei ole tarvinnut varsinaista myllyttämistä niinkuin minä sen ymmärrän. Autona musta e61 bmw.
 
...

Unohtakaa se Pro TFC, kesto 2 kk max käyttöpelissä ja antautuu jo yhdestä liukkaripesusta jos ei ilmankin. Laittakaa käyttöpeleihinne BH Finis wax jos vahan haluutte (paljo halvempaakin). Kestää sen about 9 kk hyvänä ja senki jälkeen saa vetää pahimmillaan 5x liukkaripesu, jotta saapi poijjes. Paras vaha kestoltaan, mitä vastaan tullut ikinä. Amatööteille ei pinnoitteita suositellakaan, koska poishan sitä ei saa kuin hiomalla ja kyllä nekin kuluu ja kärsii pinnalla...

Meneekö tuo BH Finis wax kuinka kivuttomasti käsipelein avensis/mondeo jne kokoisiin peleihin? Vuosia sitten tuli kokeiltua kovavahaa käsin levitettynä ja sitä oli vaikea saada levittymään pienellä määrällä.

Pitää katsoa sitä savetusta, pesujen jälkeen miltä pinta tuntuu. Harvemmin tehnyt, nykyiselle autolle ei vielä kertaakaan.
 
Mulla riittänyt ihan prewax cleaner koneella ajettuna saven jälkeen. Ei ole tarvinnut varsinaista myllyttämistä niinkuin minä sen ymmärrän. Autona musta e61 bmw.

Voisin melkein lyödä vetoa että tässä prewax cleanerissa on peittäviä ainesosia jotka peittää pienet naarmut. Kukin tyylillään.
 
Voisin melkein lyödä vetoa että tässä prewax cleanerissa on peittäviä ainesosia jotka peittää pienet naarmut. Kukin tyylillään.
Kyllä näin, Cleanser-Polish | Car Polish designed to clean and protect your vehicles paintwork - Bilt Hamber.
Tämä tosiaan rittää mulle vallan mainiosti, tuohon finish wax päälle. Savestusta en tosin ole harrastanut enää aikoihin. Kerran claysta jäi pientä jälkeä mutta lähti tuolla veke. Eikä ole tullut esiin vaikka liukkarilla pessyt vahat pois.
Nykyään siis laiskuuttani menen tuolla cleanser polish+finish wax, tietty pien- ja raudanpoisto+liukkaripesut ennen uutta vahausta.
 
Kyllä näin, Cleanser-Polish | Car Polish designed to clean and protect your vehicles paintwork - Bilt Hamber.
Tämä tosiaan rittää mulle vallan mainiosti, tuohon finish wax päälle. Savestusta en tosin ole harrastanut enää aikoihin. Kerran claysta jäi pientä jälkeä mutta lähti tuolla veke. Eikä ole tullut esiin vaikka liukkarilla pessyt vahat pois.
Nykyään siis laiskuuttani menen tuolla cleanser polish+finish wax, tietty pien- ja raudanpoisto+liukkaripesut ennen uutta vahausta.

Toi on kyl niin helppo kombo. Ennen tota viel tosiaan liuotinpesu Motox tai BH Surfex HD, raudanpoisto BH Korrosol ja putsaus vaiks BH Cleanser fluid. Ei tarvis edes savestella ja tolla kaavalla kesto mitä parhain.
 
Et siis suosittele uuteen autoon esim. tätä > Brilliant Plus+ - Stop Rust Oy, Helsinki

En tod. Kyllähän noihin moni sortuu. Kalliita ja ihan sama kun ite ostat esim. Nanolex si3d mutta säästät 400€ ja saat oikeesti hyvän pinnoitteen.

Tuulilasin pinnoituskäsittelytestissä (Brilliant oli mukana myös mutta vanhempi mömmö) Autoglymin punanen eli SRP pesi kaikki pinnoitteet niin kestossa kuin kiillossa, hintakin oli alle 20€. Kaikki pinnoitteet oli antautuneet 20 harjapesun testissä, AG SRP kiilto oli jopa parempi kuin heti vahauksesta tulleena mitattuna.

Työkaveri otti tuon Finikorin Toyotaansa uutena, maksoi joku 600€. Kiilto ei mikään kummallinen ja ei varmasti kestä vuosia hyvänä kun mun silmään ei ollu edes uutena hyvä saatika suolapaskojen jälkeen. Holoa ja sateenkaarta auringossa näki tummansinisellä aikas hyvin... En antais omaani pistää vaikka mulle annettais 300€, että ottaisin.
 
Meneekö tuo BH Finis wax kuinka kivuttomasti käsipelein avensis/mondeo jne kokoisiin peleihin? Vuosia sitten tuli kokeiltua kovavahaa käsin levitettynä ja sitä oli vaikea saada levittymään pienellä määrällä.

Pitää katsoa sitä savetusta, pesujen jälkeen miltä pinta tuntuu. Harvemmin tehnyt, nykyiselle autolle ei vielä kertaakaan.

Joskus mäkin kokeilin 15 vuotta sitten Simonizin keltaista ja totesin ettei oo miun juttu. Toi Finis Wax ei sinällään oo mikään kovavaha vaan hybridivaha. Helppo se on pistää kuhan et auringonpaisteessa tai annostele liikaa. Varjossa tai tallissa voi vetaista koko auton kerralla ennen pyyhintää. Sen minipurkin pitäis riittää yhdelle autolle piiiiitkäksi aikaa ja sitä annostellaam hyvin vähän, siten että juuri valoa vasten erotat mistä oot vetässy. Jos kulutat kerralla puol purkkia niin kusessa oot sen pois hinkkaamisessa.

Collin 476s on kyl helpompi, kiilto yhtä hyvä mut kesto ei ihan sama luokkaa. Tosta esim. tarjouksessa Autovaha Collinite 476s eiköhän riitä vuosikaudet...

Jos savestus ei hotsita niin kyllähän vaikka Auto Glymin Intensive Tar Remover (=tärpätti) ajaa asiansa pien yms. poistossa ja saa silläkin sileet kyljet jos ei niin nöpönuukaa ole. Pikimömmöissä vaan yleensä rautahiukkasia / kiveä seassa, niin niillä niitä naarmuja pyyhitään. Sen takia se kunnollinen liuotinpesu ekaks on aika hyvä.
 
Toi on kyl niin helppo kombo. Ennen tota viel tosiaan liuotinpesu Motox tai BH Surfex HD, raudanpoisto BH Korrosol ja putsaus vaiks BH Cleanser fluid. Ei tarvis edes savestella ja tolla kaavalla kesto mitä parhain.
Juuri näin.:smoke: Ja hyvä tulee jos ei OIKEASTI tarvii myllyttää.
 
Asiaa tuossa jo sivuttiinkin, mutta mitä toimenpiteita raati noin yleisesti suosittelee uuden (siis tehdasuuden) auton suojaamiseksi, vai onko tarvetta millekään erityiselle.

Sekä siis ulkopinnoille, että sisustalle ja kangaspenkeille. Kannattaako nuo kyllästää jollain heti uutena, vai käsitelläänkö jo tehtaalla riittävästi?

Ja puhutaan järkevänhintaisista ratkaisuista normi käyttöautolle, missään näyttelykunnossa ei ole tarkoituskaan pitää vaan lähinnä helpottaa ylläpitoa siistinä jatkossa.
 
Se riippuu niin paljon kuinka paljon olet valmis autoon satsaamaan ja kuinka hyvin pidät sitä, missä peset jne...
Kestopinnoitetta itse suosittelisin tai sitten vaan kunnon kestovahaus muutamaan kertaan vuodessa.
 
Walla ihan samaa ku vanhallekin autolle. Jos ei oo niin tarkkaa niin ei hio/kiillota. Mut ainaskin liuotinpesu-raudanpoisto-liuotinpesu/ITR-pesu-cleanser fluid-vaha/pinnoite tms. Uusista tuppaa sitä rautaa lähtemään pirusti, liekö jotenkin laivamatkalla/satamissa pöllyttyvät.
 
Mites tuo penkkipuoli, jotain hyvää kyllästettä suositella? Lähinnä noihin tuppaa farkuista väriä siirtymään.
 
Onhan niitä tekstiilipinnoitteita vaikka ja mitä. Chemical Guys Fabric Guard (luokkaa 20 €/pullo joka riittää vuosiksi) ainaski helppo ku mikä. Gyeon, Gtechnic, Nanolex yms. aikas vastaavia. Chemical Guyssin Inner Clean on sisustan quick detaileri, ihan loistava tuote, samoin kuin Sprayable Leather.

Pese farkkus niin monta kertaa ettei värit lähe. Värjäsin kerran Mersun harmaat tuuletetut nahat sinisiksi uusilla farkuilla. Oli muuten putsaamista.
 
Onhan niitä tekstiilipinnoitteita vaikka ja mitä. Chemical Guys Fabric Guard (luokkaa 20 €/pullo joka riittää vuosiksi) ainaski helppo ku mikä. Gyeon, Gtechnic, Nanolex yms. aikas vastaavia. Chemical Guyssin Inner Clean on sisustan quick detaileri, ihan loistava tuote, samoin kuin Sprayable Leather.

Nämä valmistajan ilmoittamat kestot ei kyllä päde niillä istuimilla missä jatkuvasti istutaan ja noustaan pois ja taas takas. Aineiden kulutuskin vaihtelee suuresti esim Gyeonin (kallis) aineen ohjeissa on että ainetta menee 80ml neliölle. Käytännössä siis yli puoli pulloa kerrallaan.
 
Nämä valmistajan ilmoittamat kestot ei kyllä päde niillä istuimilla missä jatkuvasti istutaan ja noustaan pois ja taas takas. Aineiden kulutuskin vaihtelee suuresti esim Gyeonin (kallis) aineen ohjeissa on että ainetta menee 80ml neliölle. Käytännössä siis yli puoli pulloa kerrallaan.

Tokkiinsa riippuu paljon kuinka painava ruho, mitkä vaatteet ja millanen tekstiiliverhoilu on. Mut esim. meidän divaanisohvassa pysyi hyvänä about 5 vuotta ja sit rupes lasten töhryt tarttumaan ja piti pestä koko sohva sen jälkeen. Vedin siihen koko 16,90€ sumupullon uutena, että onko se sit paha. Joka päivä siinä kuitenki istuttu/pompittu/leikitty yms. ja lapset on pieninä pissannu ja puklannu tai muuten sotkenu. Eikä tommonen Askon parin tonnin sohvan kangaslaatu oo verrattavissa johonki kunnon auton kangasverhoiluun mitenkään.

Kyl noi autoissa aika pitkään vaan kestää, mutta toki aina parempi mitä useemmin jaksaa / persus kestää uusia. Vuoden menee helposti niin sit voi vaikka sisustan kevätputsissa ruikkia täydennykset kuluvimpiin paikkoihin.
 
Collin 476s on kyl helpompi, kiilto yhtä hyvä mut kesto ei ihan sama luokkaa. Tosta esim. tarjouksessa Autovaha Collinite 476s eiköhän riitä vuosikaudet...
Täytyy jossain vaiheessa tuota kokeilla. Tällä hetkellä ollut muutaman vuoden käytössä: Xtreme BrilliantWax 1 Hybrid NPT :: Xtreme-sarja :: Tuotteet - SONAX
Vaihdoin siiheen aikoinaan Korrekin uuden auton vahasta, kun kypsyin siitä muoviosiin jääviin valkoisiin jälkiin (tuo Collinite 476s ei näköjään käy muovi/ maalaamattomiin osiin).

Sulla oli tuolla aiemmin hyviä pro-vinkkejä. :tup:

Luin tuossa vasta tänä keväänä noista samoista asioista Moottori-lehden artikkeleista: lentoruoste-, pien poistoaineista, kahden ämpärin taktiikasta, pesukintaan hyödyistä ja autoshappoista. Jotka nyt olen hankkinut. Sitä ennen käytössä oli vain vaahdotus, painepesuhuuhtelu, Korrekin autopesu ja ennen vahausta liuotinpesu (kyllä jotkut totesivat kahden uutena hankitun ja pidempään olleen auton näyttävän uusilta vielä 8- vuotiaina).

Noita lentoruosteenpoisto- ja pienpoistoaineita en varsinaisesti ollut kaivannut kuin aluvanteisiin varsinkin niiden sisäpuoliseen pesuun ja vahaukseen, kun eivät ole noilla keinoin puhdistuneet. Tosin erään auton kylkiin ja taakse jäi todella helposti tuota lentoruostetta (josta siis kuulin vasta tuosta artikkelista).

Muille amatööripesijöille hyviä pesuvinkkejä:

Vanteiden pesu ennen tai jälkeen säilönnän
Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä
Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä

Pikimömmöissä vaan yleensä rautahiukkasia / kiveä seassa, niin niillä niitä naarmuja pyyhitään. Sen takia se kunnollinen liuotinpesu ekaks on aika hyvä.
Hankin tuota tuolla mainittua Nanolex race film removeria, joka ei ole varsinainen pienpoistoaine, se ei käsittäkseni sisällä mekaanisia partikkeleita.

Lainaus tuolta linkistä (tuosta sinäkin varoittelit):
"Myös puhdistussavella (engl. clay) saa poistettua pien pinnasta. Kannattaa kuitenkin suosia kemiallista puhdistuskeinoa, tässä tapauksessa pienpoistoainetta, mekaanisen puhdistamisen sijaan. Kemiallinen puhdistaminen minimoi naarmuuntumisriskin ja sitä myöden syntyvän mikronaarmun määrän".

"Nanolex Race Film Remover on mielenkiintoinen tuote pienpoistoon. Se ei ole varsinainen pienpoistoaine, mutta tehoaa siihenkin. Kyseessä on tehokas orgaanisen lian puhdistusaine, jota ei tarvitse huuhdella käytön jälkeen. Siten se soveltuu käytettäväksi esimerkiksi autotallissa ja vaikkapa klassikkoautoille, joiden tiivisteitä ei haluta rasittaa painepesurilla".
 
Finis waxi käy sitten kumiin ja muoviinkin, eikä se nyt mitenkään hankala ole sekään. Ihan vähän hankalampi vaan ja ei tietty missään pihalla paisteessa vedellä.
 
Jos oikeasti helposti työstettävä ja useamman kuukauden kestävä pinnoite on hakusessa niin menzernan power lock on todella hyvä tuote.
Voi vetää melko kuumaankin pintaan ongelmitta ja kuivuttuaan se on ehkä helpoin pinnoite/vaha "poistaa" pinnoilta, ei jätä valkoista paskaakaan niin kuin perinteiset vahat.

Tuon löydettyäni on jääneet melkein kaikki muut vahat ja pinnoitteet hyllyyn pölyttymään, suosittelen kokeilemaan :tup:
 
^Toi ei ole mikään oikea pinnoite tai sinne päinkään vaan synteettinen polymeerisealantti. Ei ole pelkoa, että kestäisi kovin pitkään niin ei tarvi juuri "poistaakaan" kun kohta ei oo mitä poistaa :) Lisää voi lukea Menzerna Power Lock - Sivu 4 - WWW.PESUKINNAS.COM jos ei mua usko. Paljon parempiakin sealantteja on. Koklaapa vaikka Zaino Z-CS clear seal.
 
^Toi ei ole mikään oikea pinnoite tai sinne päinkään vaan synteettinen polymeerisealantti. Ei ole pelkoa, että kestäisi kovin pitkään niin ei tarvi juuri "poistaakaan" kun kohta ei oo mitä poistaa :) Lisää voi lukea Menzerna Power Lock - Sivu 4 - WWW.PESUKINNAS.COM jos ei mua usko. Paljon parempiakin sealantteja on. Koklaapa vaikka Zaino Z-CS clear seal.

Omien kokemuksien mukaan tuo kestää sen 3-4kk, en mistään vuoden kestosta maininnutkaan :confused:
Sairaan helppo työstää, tulee hyvä kiilto, meikkaa pieniä virheitä suht hyvin piiloon ym. On vielä halpaa ja riittoisaakin, mitä muuta siltä tuotteelta voi oikein vaatia?

Jos vaikka parin kuukauden välein jaksaa ylläpitopesujen lisäksi pestä oikeasti kunnolla auton niin samalla nakkaa tuota niskaan ja pysyy kokoajan oikein hyvä kiilto pinnassa.
 
Muutaman kerran olen tuon TFC:n laittanut. Ei se sen pidempään kestä kuin kunnon vahakaan, mutta älyttömän paljon helpompi ja nopeampi tehdä.
 
Riittääkö tuo pullo kuinka moneen henkilöauton pikavahaukseen?

Itsellä riitti kahteen kun kokeilin tuotetta. Mutta en kyllä suosittele kuin laiskoille vahaajille, kesto ei lähelläkään kovien vahojen luokkaa. Kesällä Korrek kesti noin 4 viikkoa.. Pesukertoja about 12.
 
Helppo käyttää, kesto riippuu paljon olosuhteista ja millä ylläpitopesee. Suht kallista ja alan verkkokaupoista saisi samanlaista halvemmalla, jos jaksaa alkaa tilailemaan. Ostin tuota itse vahingossa 3 pulloa, kun meni putelit sekaisin viimeistelyaineen kanssa ja ihan mielikseen tuota levittää. Käsittelyn jälkeen kiiltää kivasti, eikä vesi käsitellyllä pinnalla viihdy. Pullosta riittää pariin kolmeen autoon riippuen siitä miten tarkkaan jaksaa levittää.

Tl dr; helppo käyttää, ihan hyvä, hieman hintava riittoisuuteen nähden.
 
Normi tallaajalla kestäis siis 12 viikkoa ;)

Mä laitoin "jonkun kovavahan" toukokuussa ja reilun 40 konepesun jälkeen edelleen varsin jees. En tiiä mitä mömmöä käyttivät...

Tuo on jo kova saavutus vahalta. Nanolex Si3D on muistaakseni "mitotettu" kestämään n.150 pesua. Tosin ei ole määritelty onko kesäpesuista vai talvipesuista kyse. Litkuillahan on meinaan eroa vuoden aikojen mukaan.
 

Tuli tuota viime viikolla testattua.. helppo, jonkun verran kiiltoakin mutta tämähän on pinnoite eli kerros ei todellakaan peitä juuri mitään eli parhaimmillaan hyvään maalipintaan. Veden hylkivyys ok mutta ei vedä vertoja omille vanhoille suosikeille. Kestosta ei hajua vielä. Tähänhän on se viimeistely aine mutta en raaskinut moista ostaa..

Aiemmin käyttänyt Turtlen ICE "nestevahaa" ja Armor All Shieldiä joiden vedenhylkimis ja kesto varsin mukava.
 
Tervehdys! Olen amatööri enkä ole aiemmin vahannut autoa :( Kuinka puhdas auton pitäisi olla ennen vahausta? Meikäläinen kun ei kotipihassa voi pestä autoa. Haittaako mahdollinen kotimatkalla auton pintaan tuleva pöly vai täytyykö auto käydä läpi vaikka kostealla liinalla ennen vahausta?
Meikäläisellä auton värinä sininen, joten siihen käynee hyvin tuo Fusso Coat black ennemmin kuin White?e
 
Riippuen pinnasta, niin savettaisin ennen vahaa. Mahdollisesti jopa myllyttäisin.

Mutta erittäin puhdas pitää olla, jos joku pienikin roska, kovapöly tms pinnalla on, niin se jättää heti naarmun kun vahan levityssienellä siihen osut.
 
Tervehdys! Olen amatööri enkä ole aiemmin vahannut autoa :( Kuinka puhdas auton pitäisi olla ennen vahausta? Meikäläinen kun ei kotipihassa voi pestä autoa. Haittaako mahdollinen kotimatkalla auton pintaan tuleva pöly vai täytyykö auto käydä läpi vaikka kostealla liinalla ennen vahausta?
Mikä estää vahaamasta siinä pesupaikalla / pesupaikan parkkiksella?
Riippuen pinnasta, niin savettaisin ennen vahaa. Mahdollisesti jopa myllyttäisin.
Yleinen sääntö taitaa kuitenkin olla, että savestusta ei kannata tehdä jos ei meinaa myllyttää. Savestus aiheuttaa aina mikronaarmuja.
 
Tervehdys! Olen amatööri enkä ole aiemmin vahannut autoa :( Kuinka puhdas auton pitäisi olla ennen vahausta? Meikäläinen kun ei kotipihassa voi pestä autoa. Haittaako mahdollinen kotimatkalla auton pintaan tuleva pöly vai täytyykö auto käydä läpi vaikka kostealla liinalla ennen vahausta?

Kyllä sen puhdas pitää olla, kuten Shikanjyo mainitsi, niin pienikin irtoroska pinnalla aiheuttaa vahatessa heti naarmun. Mahdollisimman pienellä siirtymällä homma tulisi, eli mielellään vaha pintaan vaikka heti pesupaikan parkkiksella. Jos ei mitenkään onnistu, niin kuivattele auto kunnolla pesun jälkeen ja aja kotiin hyvin rauhallisesti. Perillä pyyhi pöly pois kuivalla mikrokuituliinalla, jos pintaan on tarttunut likaa, pyyhi se pois kostealla mikrokuituliinalla.

Riippuen pinnasta, niin savettaisin ennen vahaa. Mahdollisesti jopa myllyttäisin.
Mutta erittäin puhdas pitää olla, jos joku pienikin roska, kovapöly tms pinnalla on, niin se jättää heti naarmun kun vahan levityssienellä siihen osut.

Itse en lähtisi savestamaan ellei tarkoitus ole myllyttää samalla Zighin mainitsemasta syystä. Tuo nyt on muutenkin vähän sellainen harrastajien juttu, pertti perusjätkä saattaa pitää auton kymmenen vuotta savestamatta sitä kertaakaan ja olla ihan tyytyväinen maalipintaan. Ennemmin tekisin pien- ja raudanpoiston kuin savestaisin jos pitäisi alkaa valikoimaan, tai siis oikeastaan teinkin omalle autolle...

**
Spoilerissa Königille vinkiksi oma keväinen pesusapluunani
Itse puunasin auton puhtaaksi saakka kesälomalla seuraavalla sapluunalla
- Esipesuaine (Bilt Hamber Autofoam) vaahdottimella pintaan, muutama minuutti odottelua ja painepesurilla irtoroska pois
- Liuotinpesuaine pintaan, muutama minuutti odottelua ja vahat veks +lisää roskaa pois painepesurilla
- Kinnastelupesu autoshampoolla <--- Nämä voi korvata kinnastelemalla liuottimella, mutta mulla oli liuotin suihkepullossa niin tein näin
- Raudanpoisto ValetPRO Dragons Breathin kanssa
- Pienpoisto ValetPRO Citrus Tar Removerilla
- Pikapesu vaahdottimella ja painepesurilla jotta saa jämät em. kemikaaleista veks
- Kuivaus ja vaha pintaan, kiillotus liinalla

Syksyllä varmaan vedän saman setin, mutta kiillotan vahan sitten koneella niin saa paremman pinnan

Kannattaa tuo Autoduden opas ulkopintojen pesusta katsoa, siellä on ihan hyvin käyty työvaiheet läpi.
 
Totta kyllä tuo. Itse aina auton hankinnan jälkeen savestanut ja myllyttänyt.

Jokatapauksessa nuo kannattaa opetella tekemään, tai teettää. On sen verran karseita maalipintoja tuolla parkkiksilla, pari vuotta vanhoissakin autoissa jopa.
Ensin ostetaan 60k€ BMW "kaikilla" varusteilla ja sitten pilataan maalipinta käytännössä heti.
 
Jes kiitos paljon @Zigh ja @kjns . Tosiaan käyn pesemässä autoa Prisman parkkihallin "Car wash" käsinpesussa. En tosiaan tuota ollut ajatellut, että sielläkin vahaisi. Se voisi tosiaan hyvin onnistuakin, kävisi vaikka heti aamusta kun aukeaa kun vähän autoja liikkeellä. Silloin tuskin parkkihallissakaan on niin paljoa "likaa" ilmassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom