• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Auton pesu

Ostin arctic auton foam lancen ja mietin nyt miten tuon saa "suoraan" suhteessa pistoolikahvaan? Pesurina lidlin johon käy lavorin adapteri. Kun ton välikappaleen ja adapterin kiristää kiinni lanceen niin tuo pullo jää noin 30 astetta eri kulmaan kun pistoolikahva. Onko tota edes tarkoitus saada samaan kulmaan?

Pinelineäkään ei näköjään enää saa, pitääköhän siirtyä solmasterin as40 tai motoxin tehopesuun...
 
Viimeksi muokattu:
kunhan ei osta Kärcheriä tai muovipumpulla varustettua pesuria, vaan sellaisen vähän ammattimaisemman laitteen, johon saa vaihdettua letkut + kahvan, niin pitäisi pärjätä.

En tiedä mikä on nykyinen tilanne, mutta kaveri joka oli taannoin Kärcherin maahantuojalla töissä kertoi että noissa kuluttajamalleissa on alumiinipumput (jotka ei kestä pitkään kovaa käyttöä), ja ammattimalleissa messinkiä. Hirmusti ei kai ollut edes hintaeroa, toki normi marketit ei myy kuin sitä kuluttajaversiota.
 
En tiedä mikä on nykyinen tilanne, mutta kaveri joka oli taannoin Kärcherin maahantuojalla töissä kertoi että noissa kuluttajamalleissa on alumiinipumput (jotka ei kestä pitkään kovaa käyttöä), ja ammattimalleissa messinkiä. Hirmusti ei kai ollut edes hintaeroa, toki normi marketit ei myy kuin sitä kuluttajaversiota.

K7 sarjan kuluttajapesureissa ollut ainakin aiemmin messinkipumput. Niihin saakin työntää 60C vettä sisään, toisinkuin alumiini- ja muovipumppu malleissa.
 
Ostin arctic auton foam lancen ja mietin nyt miten tuon saa "suoraan" suhteessa pistoolikahvaan? Pesurina lidlin johon käy lavorin adapteri. Kun ton välikappaleen ja adapterin kiristää kiinni lanceen niin tuo pullo jää noin 30 astetta eri kulmaan kun pistoolikahva. Onko tota edes tarkoitus saada samaan kulmaan?
Eipä sillä väliä missä asennossa se on. Jos ei saa säädettyä siitä Parkisidesta kulmaa, anna olla.


Pinelineäkään ei näköjään enää saa, pitääköhän siirtyä solmasterin as40 tai motoxin tehopesuun...
Ylläpitovaahdotteluun Bilt Hamber Auto-foam
 
Eipä sillä väliä missä asennossa se on. Jos ei saa säädettyä siitä Parkisidesta kulmaa, anna olla.



Ylläpitovaahdotteluun Bilt Hamber Auto-foam

Toi pitääkin tsekata, kiitoksia vinkistä. Tehokkaammat sitten vahanpoistoon ja muun lian irroitukseen, varmaan tehoaa veneeseenkin tuo pineline.
 
Osaako joku suositella hinta-/laatusuhteeltaan hyvää paikkaa pk-seudulla, jossa voisi käydä myllytyttämässä auton? Mitä nuo mahtaa yleensä kustantaa? Yhdestä paikkaa kysyin ja tarjous oli 600e, mutta ihan 600 euron edestä nuo auringossa näkyvät "hiertymät" ei häiritse.
 
Hyvä myllytys maksaa ja tuo 600€ on ihan järkevä tarjous. Halvalla saa sitten luultavasti vähän sinnepäin tehdyn myllytyksen, ellei sitten löydä jotain tuttua tekemään.
 
Hyvä myllytys maksaa ja tuo 600€ on ihan järkevä tarjous. Halvalla saa sitten luultavasti vähän sinnepäin tehdyn myllytyksen, ellei sitten löydä jotain tuttua tekemään.
Katselin, että Tuusulan höyrypesupalvelu-nimisestä paikasta saisi Offerin kautta myllytyksen 85 eurolla. Pakko olla hyvä. :D Noh, pitänee tyytyä perinteiseen itse tehtyyn vahaukseen. Bilt Hamberia ja Fussoa pintaan ja hyvä tulee. En käyttöesineen kiillotukseen 600 euroa laita, vaikka voittaisin lotossa. :D
 
Hyvältä tekijältä se on tosiaan 500 eurosta ylöspäin, auton kunnosta riippuen.

Kevät on loistavaa aikaa katsella näitä 85 euron myllytyksiä liikenteessä, usein ne näyttää suunnilleen tältä auringossa:

mclaren+650s+scottsdale+scratched+detail+holograms
 
Hyvältä tekijältä se on tosiaan 500 eurosta ylöspäin, auton kunnosta riippuen.

Kevät on loistavaa aikaa katsella näitä 85 euron myllytyksiä liikenteessä, usein ne näyttää suunnilleen tältä auringossa:

mclaren+650s+scottsdale+scratched+detail+holograms
On se sitten sen verran kallis laji, että pitää tyytyä samaan kuin aiemminkin = olutta ja omat kädet..Vähän kuin poikamiehen koti-ilta. :)
 
Itse jos alkaa myllyttelemään pääsee kyllä halvemmalla, mutta vaatii kyllä työtunteja ihan kiitettävästi. Itse olen muutaman auton myllyttänyt eikä se mitään rakettitiedettä ole. Vaatii tosin tallin ja alkuinvestoinnin laitteisiin.
 
Itse jos alkaa myllyttelemään pääsee kyllä halvemmalla, mutta vaatii kyllä työtunteja ihan kiitettävästi. Itse olen muutaman auton myllyttänyt eikä se mitään rakettitiedettä ole. Vaatii tosin tallin ja alkuinvestoinnin laitteisiin.
Katselin kyllä jossain välissä Autodudelta noita myllytyssettejä, joita saa alta 300 euron, mutta kun omasta takaa ei löydy pölytöntä tallia (tai tallia ylipäätään), niin se jäi ideatasolle. Ja onhan tuokin jo vähän hintavaa, kun kyseessä on käyttö- eikä harrasteauto. Täytyy katsoa asiaa parin vuoden päästä uudestaan, jos pyörteitä on häiritsevissä määrin ja samaa autoa meinaa vielä pitää.
 
Juu, kyllä nuo halvat myllytykset kannattaa jättää väliin. Saattaa näyttää ihan hyvältä ennen kuin pesee ekan kerran meikit pois. Sitten paljastuu karu totuus, rajut hologrammit, jotka näyttää paljon pahemmalta kuin se vähäinen pesunaarmu pinnassa. Monesti noissa on vielä vedetty kulmista maalit puhki.

Itsellä meni isän auton pesussa(vain ulkopinnat)+ myllytyksessä yhteensä 14tuntia pelkkää työtä.
En pidä noita 5-600€ hintoja todellakaan kalliina, silloin kun huolella tehdään.
 
Eipä se halvempi myllytys huono ole jos väri on helppo. Ei vaadi niin paljon ja tarkkaa työtä, niin hintakin on silloin ihan eri kun jos lähdetään jotain metallimustaa myllyttämään.

Niin, ei, jos on yhtään osaava tekijä.
Karvalaikka, kunnolla leikkaava tahna, ja reilusti meikkaava vaha kun kuuluu noiden halpiksien yleiseen valikoimaan. Silloin jälki on juuri aiemmin kuvaamaani.

Samanlaisia kiillotuksia on tullut nähtyä liikaa. Myös autoliikkeiden fiksareiden tekeminä, esim.maalipinta oven reunasta pellille 100tkm ajetusta volvosta, jossa pirun kova maali. Liikkeenä toyotan merkkiliike. Kiillottajana ilmeisesti juuri tämmöinen edullinen ja hyvä.

Noi on todellakin selllaisia, että vtuttaa. Parempaan tulokseen pääsisi pelkästään kunnon pesulla, ja jollain reilusti maskaavalla vahalla. Toki tuokin parin pesun jälkeen häviää, mutta tulos on taas alkuperäinen, ei huonompi.

Noiden karvalaikkafiksarien jälkiä on välillä joutunut korjailemaan, ikävä kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeat firmat pesee auton joka myllytyskierroksen välissä, jotta näkee oikeasti mikä on tilanne ja jatkaa sitten kierroksia niin kauan hienommaksi kun on tarpeen.
 
Pointti nyt olikin se että kyllä halvalla saa hyvää jos väri on helppo. Eli kun viet sille "vitun kalliille" myllyttäjälle jonkun perusvalkoisen skodan niin saat halvalla hyvän. Vaikeamman värin kanssa tuskin selviät halvalla vaikka hyvän saisitkin.
Ei kai se naarmujen poisto sen helpompaa ole oli väri mikä vaan. toki kovuus ym vaikuttaa. Mutta jos hyvää=naarmutonta tehdään, niin ainakin itselle on helpoin ollut joku musta tai muu tumma väri.
Ei tarvii niitä virheitä etsiä lamppujen kanssa joka kulmasta kyttäämällä, kuten esim jossain valkoisessa/harmaassa, josta ne on pirun paha löytää.
 
q3d3j.jpg

Anopin Clio pesty uudelleen karvakäsien "käsinpesun" jälkeen.

Siinä oli kyllä 60-vuotiasta mummoa vedätetty oikein kunnolla. Piti olla sisäpesu, imurointi ja mattojen pesut. Mitään ei näistä oltu tehty kunnolla.
 
Kinnastus Korrekin pesuaineella, alle Bilt&Hamber (Auto balm) ja päälle Fussoa (Soft99 coat black). Ei tässä mitään myllytyksiä tarvittu. Välttää omalle silmälle. :D

sellaasta.png
sellaasta2.png
 
Viimeksi muokattu:
Pihkaa tippuu auton päälle joka päivä nyt kesällä. Kaveri suositteli tärpätillä liottamista ja pitäisi lähteä.
Onko muita kikkoja mitä kokeilla? Alle vuoden vanha auto eikä kiinnostaisi pilata maalipintaa heti väärillä aineilla.
Ei ole lähtenyt edes tehopesussa autopesulassa.
Toimisikohan tämä? Pienpoistoaine Auto Finesse Oblitarate Tar Remover, 500 ml

Tosin tuostakin sanotaan:

Pienpoistoaine voi vaurioittaa arkoja pintoja, kuten heikkoja maali-/lakkapintoja. Suorita aina tahratesti huomaamattomalla alueella ennen aineen laajempaa levittämistä.
 
Pihkaa tippuu auton päälle joka päivä nyt kesällä. Kaveri suositteli tärpätillä liottamista ja pitäisi lähteä.
Onko muita kikkoja mitä kokeilla? Alle vuoden vanha auto eikä kiinnostaisi pilata maalipintaa heti väärillä aineilla.
Ei ole lähtenyt edes tehopesussa autopesulassa.

Ihan esipesuaine saattaa liottaa tarpeeksi pitkällä vaikutusajalla. Yhden pihkatahran konepellistä putsannut vain Bilt Hamber autofoamia vaahdottimesta pari kertaa kierros siihen päälle ja lämmintä vettä. Liuotin varmasti tehokkaampi.

Mutta pienpoistoaine tehoaa helposti.
 
Ei ole noi pienpoistoaineet ikinä itselläni mitään ongelmaa lakkapinnan kanssa tuottanut. Enemmän saa varmaa vauriota aikaiseksi jos alkaa jollain kovasti mekaanisesti irrottamaan.
 
Miten ja millä pesette autonne kerrostalon parkkiruudussa? Onko kenelläkään kokemuksia vedettömissä pesuaineista ja mistä niitä saisi?
 
Miten ja millä pesette autonne kerrostalon parkkiruudussa? Onko kenelläkään kokemuksia vedettömissä pesuaineista ja mistä niitä saisi?

Toimivat hyvin jos on pesutavat kunnossa. En ole kyllä kokeillut täysin vedettömiä mutta huuhteluvapaita kyllä. ONR omassa aktiivisessa käytössä. Kysy autonhoitokaupasta lisää.
 
Koch Chemie FSE ilmeisesti quick detailer/kalkinpoisto-ominaisuudella.
 
Onko vinkata jotain superkestävää vahaa? Tuttavalla hetki sitten kovavahattu auto mistä menee pari osaa vaihtoon niin ei viittis välttämättä maksaa helppojen osien vahailusta.
Parhaiten itsellä on kestänyt tämä: Autovaha Soft99 Fusso Coat Black, 200 g

Collinitet (476s & 915) ovat olleet kanssa ihan hyviä, mutta kestoltaan tuo Fusso on parasta ja helppo & riittoisa.
 
Bilt Hamberin Finis wax on kestävyyden kunkku. Saa vetää tiukemmallakin liuottimella useemman kerran raakana, että antautuu.
 
Oma pesusetti on nykyään seuraavanlainen:

Peruspesu: Cing carthur control snow foam ja päälle tarvittaessa kinnastelu autoshampoolla. Juuri koskan ei tarvitse edes kinnastella, koska pohjalla on fusson kovavaha -> ötökät jne lähtee kaikki kätevästi.

Kerta vuoteen pesu: Vaahdotus, huolellinen kinnastelu, kovavahaus.
 
Mitäs mieltä olette, kesäloman kunniaksi olisi ideana savettaa jne puunata auto sekä pikavahata se mitä tallista löytyykään (todnäk turtlewaxia). Mutta meinasin kokeilla myös esim korrekin pinnoitetta, onko siitä hyötyä (vahan päälle) tai vastaavia parempiakin?

Auto kuitenkin näkee elämää suht paljonkin 40-50tkm/v ja ennen vain vahannut 3x/v että pinta pysynyt kohtuullisena.
 
Mitäs mieltä olette, kesäloman kunniaksi olisi ideana savettaa jne puunata auto sekä pikavahata se mitä tallista löytyykään (todnäk turtlewaxia). Mutta meinasin kokeilla myös esim korrekin pinnoitetta, onko siitä hyötyä (vahan päälle) tai vastaavia parempiakin?

Auto kuitenkin näkee elämää suht paljonkin 40-50tkm/v ja ennen vain vahannut 3x/v että pinta pysynyt kohtuullisena.

Yleisesti sanottunahan pinnoitteesta on hyötyä, mutta eikös se kuitenkin laiteta ennen vahaa puhtaalle maalipinnalle?
Pinnoitteet on yleensä pidempi ikäisiä kuin pelkkä vaha, joten voit mahdollisesti säästää vähän työkerroista käyttämällä pinnoitetta.
 
Vahaa on turha laittaa pinnoitteen päälle kun ei pysy ja toisinpäin. Käytä yhtä tuotetta kerrallaan.
 
Yleisesti sanottunahan pinnoitteesta on hyötyä, mutta eikös se kuitenkin laiteta ennen vahaa puhtaalle maalipinnalle?
Pinnoitteet on yleensä pidempi ikäisiä kuin pelkkä vaha, joten voit mahdollisesti säästää vähän työkerroista käyttämällä pinnoitetta.
@Jo-hani taitaa nyt puhua korrekin kuluttajatuotteesta, joka ei ole mikään oikea kestopinnoite. Kestopinnoite Korrek PRO TFC, 350 ml

Ihan OK pikavaha, mutta kyllähän tuo tavallaan aika tyyristä on ja vaatii kyllä sen viimeistelyaineen, että saa kiiltoa.
Itse en savettaisi autoa, ellei myllyllä käy läpi samalla.

Korrekin polymatrixia laittaisin itse, jos helpolla pitää päästä. Sitä saa korrek asentamoista omaan pulloon tyyliin 30e/litra jos yhtään muistan oiekin.
 
@Jo-hani taitaa nyt puhua korrekin kuluttajatuotteesta, joka ei ole mikään oikea kestopinnoite. Kestopinnoite Korrek PRO TFC, 350 ml

Ihan OK pikavaha, mutta kyllähän tuo tavallaan aika tyyristä on ja vaatii kyllä sen viimeistelyaineen, että saa kiiltoa.
Itse en savettaisi autoa, ellei myllyllä käy läpi samalla.

Korrekin polymatrixia laittaisin itse, jos helpolla pitää päästä. Sitä saa korrek asentamoista omaan pulloon tyyliin 30e/litra jos yhtään muistan oiekin.

Juu tuosta kuluttajatuotteesta juuri mietiskelin. Itsellä ollut aina tapana pestä liuottimilla vanhat vahat pois ennen uuden laittoa. Savetus ja raudanpoisto kylkiin tälläkertaa jääneiden pien jne takia, kyl se niitä irrottaa vielä liuotuspesujen jälkeen. Keväällä jäi auton puunaus työkiireiden takia. Pitää kyllä tuota kuluttajatuotetta joskus kokeilla, josko siitä saisi paremman keston talveksi kuin perusvahoilla.
 
Kampele puhuu kyllä asiaa, autoa ei kannata savestaa jos sitä ei myllytä. Pikitahrat saa poistettua pienpoistoaineellakin. Nämä halvat "pinnoitteet" voidaan oikeastaan lukea vahojen piiriin, kesto ei ole oikean pinnoitteen luokkaa.
 
Keväällä jäi auton puunaus työkiireiden takia. Pitää kyllä tuota kuluttajatuotetta joskus kokeilla, josko siitä saisi paremman keston talveksi kuin perusvahoilla.
No ei toivoakaan, ellei joka kerta sitten viimeistelyainetta suihkuttele.
 
Savestus aiheuttaa lakka/maalipintaan pientä naarmua, jolloin myllytys on tarpeen. Jos tehdään pelkkä savestus, on lopputulos mielestäni huonompi kuin alottaessa.

Tuskin aiheellista vaaleassa maalissa. Kuten hopeassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom