• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Auton pesu

Jes kiitos paljon @Zigh ja @kjns . Tosiaan käyn pesemässä autoa Prisman parkkihallin "Car wash" käsinpesussa. En tosiaan tuota ollut ajatellut, että sielläkin vahaisi. Se voisi tosiaan hyvin onnistuakin, kävisi vaikka heti aamusta kun aukeaa kun vähän autoja liikkeellä. Silloin tuskin parkkihallissakaan on niin paljoa "likaa" ilmassa.

Jos tollasessa paikassa käy pesemässä, niin joku nopea ratkaisu on varmaan kohdallaan. Saako noissa edes käyttää omia aineita? Enivei, joku wetcoat tai miksei toi Korrek Prokin on siinä mielessä kiva, että sen voi levittää märkään pintaan, levittämisessä ei mene montaa minuuttia ja pinta viimeistellään vesipesulla.


Pesin viikonloppuna auton ja levittelin Korrek Pron ja viimeistelyaineen pintaan. En tiedä onko vika pohjatyössä, mutta tuosta kiillosta puuttuu ikään kuin syvyys. Nyt pesin vain liuotin + shampoo yhdistelmällä, mutta ei se sen parempi ollut liuotin, raudan ja pienpoisto + shamppoo kombolla. Se muistuttaa lasipintaa metallin päällä. Kun panin uuden auton pintaan AutoGlymin Ultra Deep Shineä, niin siinä oli miellyttävämpi syvempi kiilto.

Vielä jäi Korrekkia muutamaa käsittelyä varten ja reload-pullossakin tavaraa riittää, joten mennään vielä hetki näillä. Sitten olisi hyllyssä Sonax Xtreme Cleaner + Wax 3, Sonax Xtreme BrilliantWax 1 Hybrid NPT ja SONAX Brilliant Shine Detailer-kombo jonka ostin aikanaan Mätänetin tarjouksesta. Tuskin noitakaan saa vuodessa käytettyä. Kovasti tekisi mieli kokeilla uusia aineita, mutta onneksi ei ole säiltystilaa yhtään enempää. :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Jos tollasessa paikassa käy pesemässä, niin joku nopea ratkaisu on varmaan kohdallaan. Saako noissa edes käyttää omia aineita? Enivei, joku wetcoat tai miksei toi Korrek Prokin on siinä mielessä kiva, että sen voi levittää märkään pintaan, levittämisessä ei mene montaa minuuttia ja pinta viimeistellään vesipesulla.
Oletettavasti tuo on jokin käsinpesu eikä itsepalvelupesula.

Tervehdys! Olen amatööri enkä ole aiemmin vahannut autoa :( Kuinka puhdas auton pitäisi olla ennen vahausta? Meikäläinen kun ei kotipihassa voi pestä autoa. Haittaako mahdollinen kotimatkalla auton pintaan tuleva pöly vai täytyykö auto käydä läpi vaikka kostealla liinalla ennen vahausta?
Meikäläisellä auton värinä sininen, joten siihen käynee hyvin tuo Fusso Coat black ennemmin kuin White?e
Riippuu sinisestä. Tummansiniseen toki Fusso black, vaaleansiniseen white voisi olla parempi.

Sinänsähän noilla ei ole muuta eroa kuin, että tummille tarkoitettu "syventää" väriä ja vaaleille tarkoitettu luo pintaan enemmän lasimaisen efektin. Itsellä on kokemusta vain tummille tarkoitetusta fussosta.
 
J.... Enivei, joku wetcoat tai miksei toi Korrek Prokin on siinä mielessä kiva, että sen voi levittää märkään pintaan, levittämisessä ei mene montaa minuuttia ja pinta viimeistellään vesipesulla.

Joo en ole ainakaan nähnyt mainintaa, etteikö omia aineita saisi käyttää. En ollutkaan noita tuotteita ajatellut, mutta niiden helppous herätti ison kiinnostuksen. Osaatko suoraan sanoa noista kahdesta, kumpi olisi parempi? Korrek lupaa noin 6kk kestoa (suositus tehdä 2 kertaa vuodessa) ja vastaavasta Wetcoat vain 3kk (12 viikkoa). Tämän perusteella tuo Korrek voisi olla Parempi?
 
Joo en ole ainakaan nähnyt mainintaa, etteikö omia aineita saisi käyttää. En ollutkaan noita tuotteita ajatellut, mutta niiden helppous herätti ison kiinnostuksen. Osaatko suoraan sanoa noista kahdesta, kumpi olisi parempi? Korrek lupaa noin 6kk kestoa (suositus tehdä 2 kertaa vuodessa) ja vastaavasta Wetcoat vain 3kk (12 viikkoa). Tämän perusteella tuo Korrek voisi olla Parempi?

En ole käyttänyt kuin Korrekia, mutta lukemani perusteella se on reilusti kestävämpi. Detailinworldin palstalla Gyeon wetcoatin kestoksi mainittiin jopa niin vähän kuin 3 viikkoa. Toi Gyeon on tosin vielä helpompi levittää kuin Korrek Pro. Se suihkitaan pintaan pesun jälkeen ja huudellaan. Ei tarvitse levittää sienellä toisin kuin Korrek Prota.

Korrekilla on myös Reload shampoo, joka uusii tuota pintaa kun sillä pesee auton. Kestohan riippuu todella paljon siitä miten ylläpitopeset/jätät pesemättä. Hiilivetyliuotin kuluttaa todella tehokkaasti käsiteltyä pintaa, kun taas joku bioliuotin on hieman hellävaraisempi. Parasta olisi kai pitää pinta puhtaana pesemällä tarvittaessa miedolla pesuaineella. Sen vielä toistan, että jos et ole tyytyväinen auton maalipintaan hyvän pesun jälkeen, niin Korrek Pro ei siihen auta. Jos ei myllyttämään jaksa alkaa, niin joku hiova vaha esim. Sonax Xtreme Cleaner + Wax3 on parempi.
 
En ole käyttänyt kuin Korrekia, mutta lukemani perusteella se on reilusti kestävämpi. Detailinworldin palstalla Gyeon wetcoatin kestoksi mainittiin jopa niin vähän kuin 3 viikkoa. Toi Gyeon on tosin vielä helpompi levittää kuin Korrek Pro. Se suihkitaan pintaan pesun jälkeen ja huudellaan. Ei tarvitse levittää sienellä toisin kuin Korrek Prota.

Korrekilla on myös Reload shampoo, joka uusii tuota pintaa kun sillä pesee auton. Kestohan riippuu todella paljon siitä miten ylläpitopeset/jätät pesemättä. Hiilivetyliuotin kuluttaa todella tehokkaasti käsiteltyä pintaa, kun taas joku bioliuotin on hieman hellävaraisempi. Parasta olisi kai pitää pinta puhtaana pesemällä tarvittaessa miedolla pesuaineella. Sen vielä toistan, että jos et ole tyytyväinen auton maalipintaan hyvän pesun jälkeen, niin Korrek Pro ei siihen auta. Jos ei myllyttämään jaksa alkaa, niin joku hiova vaha esim. Sonax Xtreme Cleaner + Wax3 on parempi.

Jes kiitos paljon, taidan ottaa tuon Korrekin testiin ihan vain sen takia, koska on kuitenkin suht helppo levittää. Autohan on siis käytännössä uusi, muutaman kk vanha. Mielessä on käynyt esimerkiksi tuo "Ceramic Pro" käsittely, mutta en vain halua maksaa useita satoja :D
 
Korrek pro..pari viikkoa levityksestä ja huuhtelin auton painepesurilla (shampoota ilman vahaa kevyesti päälle) ja eihän tuo kevyt rapaharso kyljistä lähtenyt kunnolla :( aiemmin käytetyllä Ice waxilla sama onnistu hyvin 3x peräkkäin.. plääh.
 
Edelleen täytyy suositella Bilt Hamber-Fusso-yhdistelmää...vesi juoksee vielä 5 viikkoa vahauksesta kuin vastavahatusta autosta. Ja sitten kun tuntuu siltä, että tarttis varmaan tehdä jotain, niin pyyhkäisee pintaan vähän Fusson coat speediä ja taas mennään. Em. yhdistelmä ei maksa satoja euroja, riittää pitkään ja kestää pidempään. Marketti-Korrekit on nykyään saaneet jäädä hyllyyn pölyttymään "valaistumisen" jälkeen. :)
 
5 viikkoa nyt kestää suurin osa vahoista. 5 kuukauden jälkeen alkaisin vasta itse katselemaan noiden kanssa
 
5 viikkoa nyt kestää suurin osa vahoista. 5 kuukauden jälkeen alkaisin vasta itse katselemaan noiden kanssa
Vastasin lähinnä edelliseen viestiin, jossa Korrek ei kestänyt edes kahta viikkoa. Fusso kestää hyvin (>6kk). Tietysti riippuu siitäkin, miten auton pesee. Paremmin tuo ainakin on kestänyt kuin Collinitet (476s ja 915). Jos menee hiekkaharjalliseen automaattiliuotinpesuun, sama mitä siihen pintaan vetää.
 
Fusso kyllä voi kestää muutaman liuotinpesunkin jos pohjat on hyvin tehty.
 
Jooh, tosiaan lueskelin nyt enempi vielä netin syövereistä ja eihän tuo Korrek taidakkaan olla niin kestävä kuin lupaavat. No perhana, kai se täytyy laittaa Fusso tilaukseen ja lähteä porukoilla käymään ja vahata siellä, kun saa samalla pestyä autonkin :D
 
Se on selvä, että Fusso, Collinite ja muutkin laatuvahat hakkaavat noi wetcoatit kestävyydessä ja hinnassa miten vaan. Wetcoattien hyöty on levityksen helppoudessa. Niitä on kiva käyttää jos on kiire tai huono paikka pestä autoa. Ruiskaset pintaan ja saat kuukauden+- suojan. Jos tekee pidemmän kaavan mukaan, niin voi suosiolla laittaa kestävämmän lsp:n.

Tekisi mieli tuota Fussoa kokeilla itsekin, mutta järki sanoo että käytä vanhat pois ensin. :bored:
 
Se on selvä, että Fusso, Collinite ja muutkin laatuvahat hakkaavat noi wetcoatit kestävyydessä ja hinnassa miten vaan. Wetcoattien hyöty on levityksen helppoudessa. Niitä on kiva käyttää jos on kiire tai huono paikka pestä autoa. Ruiskaset pintaan ja saat kuukauden+- suojan. Jos tekee pidemmän kaavan mukaan, niin voi suosiolla laittaa kestävämmän lsp:n.

Tekisi mieli tuota Fussoa kokeilla itsekin, mutta järki sanoo että käytä vanhat pois ensin. :bored:

Fusso muuten ihan hyvää tavaraa mutta melkoinen paskaimuri tuppaa olemaan.. Esim jos vertaa Colliniten vahoihin. Talveksi en itse ainakaan enää koskaan fussoa laita auton pintaan..
 
Tuli nyt vahattua joka tapauksessa tuolla Fussolla ja ensivaikutelma on ainakin pirun hyvä. Kiiltää ja pinta on niin pirun liukas, saas vaan nähä hinkkasinko konepeltiä liikaa, vai onko se edes mahdollista? :D Tuntui että ei olisi niin liukas kuin muut pinnat. Noh, aika näyttää kuinka tuo toimii.

Miten muuten olette puhdistaneet nuo vahanlevitys sienet/kamppeet? Fairyllä liottamalla vai miten paras? Kiillotusliinan lienee pystyy pesemään ihan pesukoneessa ilman liotusta.
 
^kissasaippualla lähtee parhaiten vahaustyynyt ja kiillotuslaikat yms. Hierot suoraan saippuakimpaleeseen ja sit vähän vaahdottelee niin vahat yms. gone. Toimii myös parhaiten aidon lampaanhanurin pesuun.
 
Tuli nyt vahattua joka tapauksessa tuolla Fussolla ja ensivaikutelma on ainakin pirun hyvä. Kiiltää ja pinta on niin pirun liukas, saas vaan nähä hinkkasinko konepeltiä liikaa, vai onko se edes mahdollista? :D Tuntui että ei olisi niin liukas kuin muut pinnat. Noh, aika näyttää kuinka tuo toimii.

Miten muuten olette puhdistaneet nuo vahanlevitys sienet/kamppeet? Fairyllä liottamalla vai miten paras? Kiillotusliinan lienee pystyy pesemään ihan pesukoneessa ilman liotusta.
Pesukoneeseen ja lämpöä 40/60c.
Kauniimpi puoliso kiittää pesun jälkeen kun kone tuoksahtaa vahoilta. :vihellys:
 
Tuli nyt vahattua joka tapauksessa tuolla Fussolla ja ensivaikutelma on ainakin pirun hyvä. Kiiltää ja pinta on niin pirun liukas, saas vaan nähä hinkkasinko konepeltiä liikaa, vai onko se edes mahdollista? :D Tuntui että ei olisi niin liukas kuin muut pinnat. Noh, aika näyttää kuinka tuo toimii.

Miten muuten olette puhdistaneet nuo vahanlevitys sienet/kamppeet? Fairyllä liottamalla vai miten paras? Kiillotusliinan lienee pystyy pesemään ihan pesukoneessa ilman liotusta.

Minkälainen Fusso oli levittää/kiillottaa? Vissiin laitettava pienelle alueelle kerrallaan, jotta ei jumahda kiinni?

Fairyllä/mitä sattunut olemaan käsillä. Joskus pesukoneessa.
 
Minkälainen Fusso oli levittää/kiillottaa? Vissiin laitettava pienelle alueelle kerrallaan, jotta ei jumahda kiinni?

Fairyllä/mitä sattunut olemaan käsillä. Joskus pesukoneessa.
Aika helppo ja nopea. Itse olen kyllä surutta vetänyt puoli autoa kerrallaan ja aina on melko vähällä työllä kiillottunut. Tuota ei kannata mitään paksua kerrosta levittää, vaan vähempi parempi. Jotkut on valitelleet, että pintaan on jäänyt "rasvaisia" jälkiä vahauksen jälkeen, mutta detailerilla tai parilla pesukerralla nekin lähtee, jos sellaisia jää. Itseäni ei ole liiemmin häirinnyt. Näillä viileillä ja kosteilla keleillä tuota kiinni jumahtamisen vaaraa ei taida olla sitäkään vähää.
 
Jees taidan koittaa tuolla Fairyll eka.

Minkälainen Fusso oli levittää/kiillottaa? Vissiin laitettava pienelle alueelle kerrallaan, jotta ei jumahda kiinni?

Fairyllä/mitä sattunut olemaan käsillä. Joskus pesukoneessa.

Todella helppo, noin 10 minuuttia annoin kuivua ennen kiillottamista kun täällä oli pilvinen sää ja +20C. 5 osassa tein auton, pelasin varman päälle enkä uskaltanut tehdä liikaa kerralla :D Kiillottelin tuolla "King Carthur Red Ruby" liinalla, eikä jäänyt mitään rasvaisuutta tai hologrammeja tms.
 
Lauantaina tuli tiskattua auto oikeen kunnolla vanteita myöden.
Siinä samalla kokeilin myös miltä Soft99 Fusso(Ensimmäinen kokeilu) vaikuttaa Fabian maalipinnalla.
Aika hyvä kiilto tuli mutta häviää työstettävyydessä Colliniten 476s:lle. Hieman työläämpi ja kiillottaminen vie enemmän aikaa.

Laitoin myös kokeiluksi tuulilasiin Gtechniqin pinnoitteen. Aiemmin käyttänyt Turtle Waxin Clear vue(ent. 5 sateesta) pinnoitetta.

Kuvista voi kurkata lopputulosta.

IMG_20180908_172323_275.jpgIMG_20180908_172323_281.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vetäsin eilen itsepalvelupesulassa auton shampoolla ja painepesurilla, tarkoituksena ottaa pahimmat pois ennen tarkempaa pesua. Pohjalla siis 20.8. laitettu Korrek Pro ja viimeistelyaine. Tulihan tuosta puhtaampi, mutta en oikein pysty sanomaan onko tuosta Korrekista mitään jäljellä ja kuinka paljon helpotti pesemistä. Tekisi vaihtaa talveksi kestävämpään aineeseen, mutta hitto kun tota reloadia on jäljellä vielä kymmeneen pesuun. No, ehkä sen saa tuhlattua jos pesis autoa vähän useammin syksyllä. Tai voisi tietysti kokeilla, jos se sopii vaikka Fusso Coatin ylläpitopesuun?

Talveksi vaihtoehtoina on ensisijaisesti Fusso tai Collinite 476s. Joku kestopinnoitekin (esim. Nanolex Si3D) voisi kiinnostaa, mutta sellaisen levittäminen ja poistaminen vähän epäilyttää.
 
Vetäsin eilen itsepalvelupesulassa auton shampoolla ja painepesurilla, tarkoituksena ottaa pahimmat pois ennen tarkempaa pesua. Pohjalla siis 20.8. laitettu Korrek Pro ja viimeistelyaine. Tulihan tuosta puhtaampi, mutta en oikein pysty sanomaan onko tuosta Korrekista mitään jäljellä ja kuinka paljon helpotti pesemistä. Tekisi vaihtaa talveksi kestävämpään aineeseen, mutta hitto kun tota reloadia on jäljellä vielä kymmeneen pesuun. No, ehkä sen saa tuhlattua jos pesis autoa vähän useammin syksyllä. Tai voisi tietysti kokeilla, jos se sopii vaikka Fusso Coatin ylläpitopesuun?

Talveksi vaihtoehtoina on ensisijaisesti Fusso tai Collinite 476s. Joku kestopinnoitekin (esim. Nanolex Si3D) voisi kiinnostaa, mutta sellaisen levittäminen ja poistaminen vähän epäilyttää.

Me laitettiin vaimon kanssa viime syksynä Colliniten 476s talveksi ja se todella kesti hienosti talven suolat. Oli helppo pestä suolat pois. Keväällä raudanpoisto jne syväpuhdistus. Collinitet pintaan taas. Ei ole kyllä itsellä pettänyt luottamusta joten suosittelen ainakin talveksi laittamaan. :tup:
Nyt ensimmäisen kokeilun tein Fussolla ja taitaa käydä niin että syksy-talvivahana menee Collinite ja keväällä Fussoa pintaan.
 
Fusso toimii kyllä kesävahana colliniteä paremmin, jotenkin tuntuu, että pysyy pinnassa paremmin, eli ihan hyvä kombo omistaa fusso ja collinite ja vetää talveksi sitten colliniteä.
 
Jos olisi valmistusvika niin onhan ne vanhempiakin lakka/maalivikoja korjanneet.
Ikävä kyllä, nyt kun katsoin lampun kanssa tarkemmin, niin kuoriutuneessa pinnassa on vitulliset myllytyksen jäljet ja näyttää siltä, että pikamyllytetty lakatkin irti... Milläköhän helvetin tahnalla ja laikalla edes saa noin pahaa tuhoa aikaiseksi. Varmaan jollain porakoneen hiomalaikalla.
Entinen omistaja tuskin huvikseen myllytellyt eli eiköhän tuo ole autoliikkeen pieleen menneitä pikameikkauksia.
Nissanin vastaantulo siis kokonaan pois suljettu.

Historiasta ei muuta tietoa kuin, että yhdellä omistajalla ollut.
Olikohan muka jollain vanhalla papalla ollut, mutta ainahan nuo ovat mummolla tallissa olleita vain pyhänä ajettuja vehkeitä. Tosin ei tuolla kovin ahkerasti ole ainakaan ajettu. 34 tkm taisi olla tarkka lukema.
Vuosimalli 2013.

Itselleni vastaten. Homma muuttui mielestäni erikoiseksi.

Kyse siis tuommoisesta täysin läpinäkyvästä "kalvosta", minkä raja tuntui selvästi kynnellä tökkiessä. Hieman pehmeän oloista tosin.
Tämä kalvo puuttui takakulmasta kattoon asti ja siinä oli ihan selvä reuna.
Paksuus viittasi irronneeseen lakkaan, mutta myyjäliikkeen virallinen selitys kuului näin: "Taitaa olla pikitahra. Yritä poistaa bensalla."
Olen elänyt siinä uskossa, että pikitahrat ovat pieniä mustia viiruja/täpliä ja katsoin tuota kymmenen sentin päästä otsalampun valossa ja semmoisia ei näkynyt.
Jos kyse on siitä mustasta paskasta, niin en ole myöskään ikinä nähnyt edes yhden kämmenen kokoista tahraa ja tuossa alue oli paljon suurempi sekä muuallakaan ei mustia täpliä havaittavissa määrin ollut.

Kaikista erikoisinta oli se, että bensalla pyyhkiminen näytti auttavan ja omistajakin osti pikitahrateorian, koska bensa toimi ja oli joskus ajellut tuorreella asfaltilla.
Tänään vilkaisin nopeasti ilman lamppua sitä monen kämmenen kokoista aluetta, josta tämä näkymätön pikitahra oli poistettu ja ei siinä enää mitään härskiä rajaa näkynyt.
Myllytys/pyörrejäljet todennäköisesti jäljellä, jos eivät olleet jossain kovavahassa, mutta ne nyt ei käyttiksessä haittaa mitään.

Sen verran alkoi kiinnostamaan tuo oletettavasti/kynnen perusteella muuta maalipintaa syvemmälle painunut valtavan kokoinen läntti läpinäkyvää pikeä, että pitää tiirailla tuo lampulla uudestaan.

Itse en keksi muuta selitystä kuin joku helvetin paksu bensaan liukeneva kalvo, minkä reunat tasoittuivat bensalla, mutta ei kai semmoista kalvoa ole olemassakaan.
Luulenpa myös, että myyjä ja ostaja katselivat aivan eri kohtaa, mutta enpä ole mikään pikitahrojen ekspertti, joten sovitaan, että se oli valtava pikitahra.

Lopputuloksesta tuli sentään äkkiä vilkaistuna siedettävä, mutta alkoi hieman arveluttamaan oma mielenterveys, koska selitys kuulostaa täysin käsittämättömältä verratessa sitä havaintoihini.
Pitää kysäistä seuraavan kerran lääkäriltä, että orientoidunko paikkaan ja aikaan.
 
Tuotahan käyttään perusteellisen pesun viimeisteluun ennen vahaamista. Lienee vähän ipaa parempaa, mutta tiiä sitten kuinka paljon on hyötyä? Riippuu varmaan muista pesuvaiheista ja auton kunnosta.
 
Tuotahan käyttään perusteellisen pesun viimeisteluun ennen vahaamista. Lienee vähän ipaa parempaa, mutta tiiä sitten kuinka paljon on hyötyä? Riippuu varmaan muista pesuvaiheista ja auton kunnosta.
Kyse juurikin vahaamisen valmistelusta. Esipesu -> shampoopesu -> liuotinpesu ->? (BH Cleanser-fluid) Ja kunto uuden/ lähes uuden veroinen.
 
Erittäin hyvä panel wipe tyyppinen tuote. Yks pullo riittää n.10 autoon. Hinnakas tosin joten itse siirtynyt muihin aineisiin. Jos kesto on päällimmäisenä mielessä niin varmasti auttaa siihen.
 
Pesukinnas-foorumilla jonkin sortin konsensus ja autonhoitokaupan ohjeissa järjestys on seuraava: Liukkari(bio, hiilivety jos ei lähde biolla) raudanpoisto, pienpoisto, shampoopesu ja viimeistely (ipa/cleanser fluid/vastaava). En ole mikään pro, mutta toi viimeinen osa jää minulta tekemättä. En oikein koe vaivan arvoiseksi, kun pintaa on ensin pesty useaan otteeseen eri aineilla.
 
Vedestä jää helposti jotain pintaan kun ei sitä kaikkea kumminkaan saa aina kuivattua. Siksi ehkä tota viimeistä pyyhintää suosittelisin itse.
 
En ole mikään pro, mutta toi viimeinen osa jää minulta tekemättä. En oikein koe vaivan arvoiseksi, kun pintaa on ensin pesty useaan otteeseen eri aineilla.
En ole itsekään sitä vielä käyttänyt, mutta pitää varmaankin kokeilla sitten kun kokeilen myös Finis-waxia.
Vedestä jää helposti jotain pintaan kun ei sitä kaikkea kumminkaan saa aina kuivattua. Siksi ehkä tota viimeistä pyyhintää suosittelisin itse.
Omassa pesuvedessä on paljon kalkkia ja siitä jää aina pintaan niitä pieniä läikkiä, mitkä näkyy vahankin läpi (en pese koskaan suorassa auringon paisteessa tai kuumaa peltiä).

Osaatteko sanoa tehoaako tuo BH Cleanser fluid noihin kalkki jäämiin?
 
En ole itsekään sitä vielä käyttänyt, mutta pitää varmaankin kokeilla sitten kun kokeilen myös Finis-waxia.
Omassa pesuvedessä on paljon kalkkia ja siitä jää aina pintaan niitä pieniä läikkiä, mitkä näkyy vahankin läpi (en pese koskaan suorassa auringon paisteessa tai kuumaa peltiä).

Osaatteko sanoa tehoaako tuo BH Cleanser fluid noihin kalkki jäämiin?

Kyl tepsii, mutta tuota ei jokaisen pesun yhteydessä voi käyttää kun tahtoo ne vahatkin viedä. Pelkkiin kalkkitahroihin peruspesun yhteydessä joku quick detailer on näppärä kalkkijälkien poistoon.
 
Kellään vinkkejä seuraavaan ongelmaan: muksu pulautti joskus talvella oksupoksut turvaistuimeen ja sen toki siivottiin samointein. No nyt kun otti penkin autosta pois oli näköjään oksua valunut myös turvaistuimen ohi takapenkille.

Haju ei paljastanut, koska kyseessä oli mehua eikä makkaraperunaa. Nyt on vain mustassa takapenkissä 10 x 10 cm 'valumajäljet', jotka eivät ainakaan painehuuhtelulaitteella lähteneet (pesuaineena Kärcherin RM 760).

Ideoita mitä vielä voisi koittaa?
 
Ideoita mitä vielä voisi koittaa?

Onks sulla höyrypesuria käytettävissä? Sellaisella vois kokeilla jos on, mutta vanha ja jumittunut tahra on kyllä paha poistettava. Tekstiilipesuaine joksikin aikaa vaikuttamana siihen pintaan vois auttaa, sitten kunnon hinkkaus mikrokuituliinalla, höyryä pesurista, uusi hinkkaus, höyryä, toistoa muutama kerta ja katsoo mikä tuli. Itse sain tuolla tekniikalla sohvalle jääneen ja siihen pari viikkoa mädäntyneen banaanin jäljestä pahimmat pois.

Tietty monilla detailing-firmoilla on kunnon vehkeet ja myrkyt penkkien pesuun, eikä homma varmaan maksa ihan mahdottomia joten jos ei kotikonsteilla lähde niin kannattaa kysellä noista firmoista.
 
Mitä suosittelette ValetPro Purple Passionin päälle talveksi?

Pohjustusaine ValetPRO Purple Passion, 500 ml

Vedin auton pintaan tuota ja hyvin hävisivät pienet naarmut näkyvistä. Päälle laitoin ihan tavallista mustalle autolle tarkoitettua Turtle Wax -vahaa. Nyt pesin ekaa kertaa auton käsittelyn jälkeen ihan Korrekin autoshampoolla ja naarmut tulivat näkyviin ja lisäksi vaha tuntui lähteneen, kun vesi ei enää valunut helmeillen pois.

Pesuvälineenä oli tämmöinen:
Simoniz chenillepesusieni | Motonet Oy

Muistaakseni paketissa luki jotain älyvaahdosta. Ettei vain tuossa ollut jotain liotinainetta valmiina. Tuon ei ilmeisesti pitäisi naarmuttaa autoa yhtä paljon kuin pesuharja?
 
Anna pohjustusaineen asettua 30-60min ja sit vaha päälle.
Bilt Hamber Finis-wax, 50 ml - Autonhoitokauppa tai
Bilt Hamber Double Speed-wax, 250 ml - Autonhoitokauppa on ainakin kestäviä. Finis-wax hieman helpompi levittää kuin DSW
Autodudesta kyselinkin ja suosittelivatkin hybridivahaa tuon pohjustusaineen päälle. Nykyinen vaha on Turtle Wax Magic Color Enhancer, joka ei näköjään pitänyt pohjustusainetta kuin ensimmäiseen pesuun saakka. Edelleen tosin epäilen vähän, että tuolla uudella pesusienellä olisi osallisuutta aineen ja vahan häviämiseen. Oli vähän semmoinen Mitä helvettiä -fiilis, kun naarmut alkoivat näkymään ja vesi jäi läntteinä maalipintaan helmeilyn sijaan.

Tekeekö halvoilla hybridivahoilla mitään vai otanko suosiolla kalliimpia, kuten linkeissäsi oli?
Sonax Xtreme BrilliantWax 1 Hybrid NPT 250 ml | Motonet Oy

Kestopinnoitetta mietin myös. Korrekin mukaan vahaa voi laittaa tuon alle, jos hakee maksimaalista kiiltoa, eli Purple Passion -> Turtlen värivaha ja lopuksi tuo kestopinnoite.
Korrek PRO TFC Kestopinnoite 350 ml | Motonet Oy

Hyvää jälkeähän tuo Purple Passion ja Turtle Wax saivat aikaan, mutta kun eivät kestä:

M1zfAdf.jpg
 
Jos haluat Sonaxin aineilla tehdä, niin laita ensin Xtreme Cleaner + Wax 3 ja sen jälkeen Xtreme Brilliant Wax 1. Tuossa kolmosessa on hiovia ainesosia, jolloin et tarvitse tuota pohjustetta. Tai jos haluat käyttää olemassa olevaa pohjustetta, niin sitä alle ja Brilliant Waxia päälle. Ylläpitopesuihin quick detaileriksi ja pintaa ylläpitämään Sonax Brilliant Shine Detailer.

Kait nuo ihan hyviä on, kun alan foorumeilla ei lytätä heti kättelyssä. :lol:

Muoks: jos noita kalliimpia harkitset, niin edellä mainituilla BH vahoilla, Collinite 476s ja Fusso Coatilla et voi mennä vikaan.

Tuosta kestävyydestä vielä. Mitä huonompaan pintaan laittaa, niin sitä vähemmän aikaa kestää. Noi pohjusteet voivat myös huonolla tuurilla heikentää vahan/sealantin kestoa. Jos se irtoaa pinnasta, niin vaha lähtee samalla. Pari viestiä sitten mainitsemani pesuoperaatio on syytä tehdä aina ennen vahausta/suoja-aineen levittämistä.
 
Viimeksi muokattu:
BH Cleanser polish sitten piilottaa naarmut todella loistavasti, mutta sitä voi ihan yhtä hyvin käyttää vaikka mediumi vaahtomuovilaikan kanssa hapettumien poistoon (esim. linnunpaska palanut tumman maalipinnan päällä olevaan lakkaan tai vastaava). Silti hyvä vetää Cleanser fluid ennen sitä. Ja sitten Finis wax pintaan niin pysyy ku tauti (mulla riittää kun vahaa autot vuoden välein, pesut BH Autofoam ja koka kolmas pesu lisäksi kinnastellen, ja välillä Auto-QD pintaan...).
 
Kuinka riittoisaa toi finis-wax on? Olin tilaamassa autonhoitokaupasta Autofoamia ja Collintea, mutta noi BH hybridivahat kiinnostaisi myös kovasti.
 
Kuinka riittoisaa toi finis-wax on? Olin tilaamassa autonhoitokaupasta Autofoamia ja Collintea, mutta noi BH hybridivahat kiinnostaisi myös kovasti.
Erittäin. Ensimmäinen 250ml purkkini kesti 6 vuotta ja tässä ajassa tuli vahattua oma auto vähintään 12 kertaa, minkä lisäksi muita autoja useita kertoja. Kestää siis joku 15-20 vahauskertaa omalla käyttömäärälläni, eli vahauskerran hinta on muutaman euron.
 
Kuinka riittoisaa toi finis-wax on? Olin tilaamassa autonhoitokaupasta Autofoamia ja Collintea, mutta noi BH hybridivahat kiinnostaisi myös kovasti.

Itse saan 50 ml purkista tehtyä 10-12 keskikokoista autoa joten 250ml pitäis tehdä sellainen 40-50 autoo
 
Itse saan 50 ml purkista tehtyä 10-12 keskikokoista autoa joten 250ml pitäis tehdä sellainen 40-50 autoo

Vaikka kahteen kertaan vetäis jokaiseen ja sisäpuolelta kynnykset, karmit jne. niin 50ml riittää kevyesti tohon automäärään. Sit jos vetää pohjalle Microfine tai Cleanser Polish niin tuplamäärään...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom