Auton pesu

Alueella on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista. Henkilökohtaiset loukkaukset ja hyökkäykset toista keskustelijaa kohtaan ovat ankarasti kielletty
Ei ole vielä unia vienyt... Raskas kalusto ja työkoneet laskee senverran reilusti kaikkea paskaa pitkin teitä. Joku henkilöauton pesu on aika pientä siihen nähden.

Joo eikä mitään kannata tehdä ympäristön eteen kun Kiina kuitenkin saastuttaa eniten! Ei millään pahalla mutta oletko kenties persu? :)
 
Pohdin tässä, että jos omalla pihalla(asfalti tai hiekka alusta) pesee autoaan liukkareilla jatkuvasti niin miten se vaikuttaa ja näkyy maan pinnalta katsottuna? Uskaltaako omenapuiden hedelmää syödä enää? Kasvaako nurmi?
 
Tekisi mieli käydä kokeilemassa itsepalveluna tehtyä autopesua ekaa kertaa elämässä. Mikä olisi pk-seudulla paras paikka, jos haluaisi kaikki pelit ja vehkeet talon puolesta, riittävästi tilaa ja rennon ympäristön, jossa saa rauhassa opetella?
 
Mä olen vaan mennyt Kannelmäen Nesteelle. Maksaa kyllä enemmän kuin harjaapesu jos pesee liuottaa kuivaa vahaa kiillottaa vahaa ja kiillotttaa. Eikä löydy kuin normi carlaket ja Korrekit hyllystä. Mutta puhdasta on niilläkin tullut.
 
Kärsiikö näiden keraamisten pinnoitteiden (kestot ”vuosia”) vetää vahaa normaalisti päälle?
 
Voit siihen vahaa laittaa mutta en käsitä miksi niin tekisit. Harvoin vahan pinta on parempi kuin kunnon keraamisella, ja vaha ei todennäköisesti tartu kovin hyvin keraamiseen pinnoitteeseen niin seuraavalla pesulla se vahapinta on todennäköisesti hävinnyt
 
Autostadiumille jo kerkesinkin kirjoittaa, eli saas nähdä millaista jälkeä tulee offerillalta ostettu pesupaketilla. Täytyy ottaa kuvia ennen ja jälkeen
 
Vahaamalla saat vahan ominaisuudet, ennemmin buustaat sitä keraamista pinnoitetta jollain wetcoatilla tms SI02 litkulla :)
Jos vielä vähän helpommalla haluaa päästä, niin pesee bathe+:lla. Ainakin itsellä tuo pesuaine on toiminut hyvin. Ei ole juurikaan enää tullut mitään erillistä wetcoattia tms. käytettyä.
 
Jos vielä vähän helpommalla haluaa päästä, niin pesee bathe+:lla. Ainakin itsellä tuo pesuaine on toiminut hyvin. Ei ole juurikaan enää tullut mitään erillistä wetcoattia tms. käytettyä.

Bathe+ toimii hyvin myös, mutta ei sillä kannata aina pestä. Wetcoatit hyviä heittää kylkeen vaikka jossain ylläpitopesussa ja eritoten jos pinnoite ei hylji vettä kovin hyvin enään :)
 
Mä oon tykästynyt tohon GoWashiin. Autoa tulee tuolla mallilla pestyä kerran viikkoon ja hinta on siihen nähden todella huokea. Itselläni on Exculsive-paketti ja jälkikin on ollut ihan hyvää. Pääsääntöisesti käyn harjallisessa, mutta tässä kevään aikana kun lika on ollu suurimmalta osin siitepölyä, niin harjattomallakin on toisinaan pärjäillyt. Halpaa ja helppoa.
 
Mä oon tykästynyt tohon GoWashiin. Autoa tulee tuolla mallilla pestyä kerran viikkoon ja hinta on siihen nähden todella huokea. Itselläni on Exculsive-paketti ja jälkikin on ollut ihan hyvää. Pääsääntöisesti käyn harjallisessa, mutta tässä kevään aikana kun lika on ollu suurimmalta osin siitepölyä, niin harjattomallakin on toisinaan pärjäillyt. Halpaa ja helppoa.
Mulla on tuo Basic GoWashissa ja pakko myöntä että jälki on todella ala-arvoista.
No, ikkunat puhdistuu jollain tapaa ja hinta on halpa.
 
Jos vielä vähän helpommalla haluaa päästä, niin pesee bathe+:lla. Ainakin itsellä tuo pesuaine on toiminut hyvin. Ei ole juurikaan enää tullut mitään erillistä wetcoattia tms. käytettyä.

Laiskoille aika hyvä on pestä eka kylmärasvanpoisto/liukkari/jne ja sit Bathe+ ja perään Wetcoat :) Ja siitä vaan sit Bathe+ aina ja Wetcoat 3 kk välein.
 
Onko kellään kokemusta tästä, ainakin on halpa? Mutta onko helppo laittaa ja pysyykö hyvin?

 
Onko kellään kokemusta tästä, ainakin on halpa? Mutta onko helppo laittaa ja pysyykö hyvin?

Tuossa on joku testi
 
@belmont automallikohtaisia eroja löytyy pesuissa. K hatch Astrassa ainakin jää luukulasin ja lipan väliin aina raita.
 
Suositelkaa pari-kolmea pinnoittavaa shampoota. Saa olla ihan ärjyäkin eli ei tarvii olla mikään vahaystävällinen. Onko korrekin reload ok?
 
Millaista myllytystahnaa ne siellä pesuloissa käyttävät? Auto siis pestiin ja (pika)kiilloteltiin ja nyt 3vkoa pesusta kävin konepesulla niin pinta edelleen todella hyvän näköistä. Vaikeeta uskoa, että yhdellä kiillotuskieroksella saisivat 7v vanhat pesunaarmut pois. Oliko se sitten jotain naarmuja peittäävä tahnaa?
Lisäys: tosiaan siellä pesulassa oli pitkä riviä kaikennäköistä 10l kokoisia kanistereita ja pulloja kyrillisillä kirjaimilla. Varmaankin pesulan pitäjän kotimaasta tilattuja.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi tehdä auton kylkiin raudanpoisto. Mietityttää ne aineet. Pitääkö mennä jonnekin pesuhalliin etteivä päädy luontoon vai voiko pestä omassa pihassa?

Helpointa olisi tietysi viedä auto johonkin käsinpesuun, mutta mistä sen tietää, tekevätkö raudanpoistoa? Jonnekin se on joka tapauksessa vietävä vahattavaksi kun en viitsi itse tehdä.
 
Pitäisi tehdä auton kylkiin raudanpoisto. Mietityttää ne aineet. Pitääkö mennä jonnekin pesuhalliin etteivä päädy luontoon vai voiko pestä omassa pihassa?

Helpointa olisi tietysi viedä auto johonkin käsinpesuun, mutta mistä sen tietää, tekevätkö raudanpoistoa? Jonnekin se on joka tapauksessa vietävä vahattavaksi kun en viitsi itse tehdä.
Kyllähän se helpointa on viedä käsipesulaan. Jos kerran vuoteen käytät ja otat kovavahan pintaan niin ei se ilmaista ole mutta tulee laatujälkeä. Ja kyllä, raudanpoisto kuuluu yleensä siihen perus pesuun ennen vahausta. Kysymällä firmalta olet viisaampi :)
 
Konepesuloista aina suosinut pk-seudulla autopesucenter.fi ja niin se vain toimii 100% vieläkin, keula täynnä ötökän raatoa ja pesun jälkeen, ei mitään missään!

1000005208.jpg


Alussa kun levittävät esipesuaineen niin ottivat erikseen keulan ja peilit eri aineella että varmasti lähtee ötökän raadot pois!
 
Pitäisi tehdä auton kylkiin raudanpoisto. Mietityttää ne aineet. Pitääkö mennä jonnekin pesuhalliin etteivä päädy luontoon vai voiko pestä omassa pihassa?

Helpointa olisi tietysi viedä auto johonkin käsinpesuun, mutta mistä sen tietää, tekevätkö raudanpoistoa? Jonnekin se on joka tapauksessa vietävä vahattavaksi kun en viitsi itse tehdä.

Anna firman tehdä koko homma niin pysyy "laadun tarkkailu" yksissä käsissä. Missä päin vaikutat?
 
Anna firman tehdä koko homma niin pysyy "laadun tarkkailu" yksissä käsissä. Missä päin vaikutat?
Joo näin ajattelin tehdä. Kysyinkin jo läheisestä pesulasta raudanpoistoa ja tekevät aina jos ottaa vahauksen. Pitänee ottaa pesu + kovavahaus niin ei tarvitse olla heti uudestaan viemässä vahaukseen. Ihanan kallista, mutta jos ei jaksa itse vaivautua niin sitten on maksettava. Valkoisessa autossa näyttää pahalle ruosteen väriset pilkut. Missään muussa autossa en ole koskaan niitä huomannut. Tuo on ensimmäinen valkoinen.
 
Valkoisessa autossa näyttää pahalle ruosteen väriset pilkut. Missään muussa autossa en ole koskaan niitä huomannut. Tuo on ensimmäinen valkoinen.

Itse huomannut saman mutta yhdessä valkoisessa autossani ei niitä ollut koskaan. Onkohan sitten (valkoisissa) maaleissakin jotain eroja joka vaikuttaa tuohon. Nykyinen valkoinen Outlander on kyllä oikea lentoruoste magneetti..
 
Joo näin ajattelin tehdä. Kysyinkin jo läheisestä pesulasta raudanpoistoa ja tekevät aina jos ottaa vahauksen. Pitänee ottaa pesu + kovavahaus niin ei tarvitse olla heti uudestaan viemässä vahaukseen. Ihanan kallista, mutta jos ei jaksa itse vaivautua niin sitten on maksettava. Valkoisessa autossa näyttää pahalle ruosteen väriset pilkut. Missään muussa autossa en ole koskaan niitä huomannut. Tuo on ensimmäinen valkoinen.

Valkoisessa näkyy kaikki, varsinkin jos se maalipinta on oikeasti puhdas ja kiillotettu hyvin, eikä auringon ja naarmujen haalistama ja kellastama...
 
Tuli pestyä Kia lämpimien kelien kunniaksi ekaa kertaa oikein kunnolla. Aiemmin vedellyt vain vaahtopesulla tai vaahtopesu + kinnastelu.

Esipesu KORREK Pro High Foam Shampoo, Foam Shampoo. Todella huono ja nopeasti hajoava vaahto, mutta tuli silti puhdasta. Tuote oli pettymys, aiemmat vaahdot pysyvät usemman minuutin. Laimentamattomana laitoin vaahdottimeen.

Hyönteisten poisto Tokmanni autoplus hyönteisirrottajalla, aine toimi mielestäni hyvin hyvin useamman viikon vanhoihin hyönteisiin, joitaKorrek ei poistanut.

Kinnastelu vanhalla Biltema autoshampoolla

Raudanpoisto ValetPro Drankons Breath -aineella, 500 ml pullo kului kerralla kun käsittelin kahdesti - kolmaskin käsittely olisi ollut varmaan tarpeen, mutta aine loppui

Pienpoisto ja vanhan vahan poisto Turle Wax liuotinpesulla. Hyvin lähti piki, ensin suihkutin auton ympäri, sitten pyyhin ja suihkuttelin uudelleen ne paikat joihin vielä jotain jäi

Vahaus autoglym Extra Gloss Protectionilla, koska tätä nyt oli vielä nurkiussa. Tähän olisi voinut käyttää Super resin polish esikäsittelynä, mutta aine joko loppu tai hukassa, niin menin pelkästään tällä vahalla.

Painepesu ja kuivaus oli joka välissä. Toivottavasti vaha kestää. Olen tyytyväinen. Koko homma otti odotteluineen 5,5 tuntia.

Todella positiivinen yllätys oli se, että talvella harjapesussa syntyneet naarmut konepellissä ja ovissa olivat nähtävästi vain ja ainoastaan vahassa, koska en nähnyt niitä enää liuotinpesun jäölkeen. Uskomatonta, voiko olla totta? Naarmut näkyivät auringossa 10 metrin päähän ja ne kyllä ärsyttivät, koska aiheutin ne itse harjapesulla. Nyt niitä ei enää näy, mutta täytyypä tiirailla huomenna vielä uudestaan auringossa.

IMG_20230613_201323.jpg

IMG_20230613_231845.jpg


ovessa oleva tahra on hyönteinen, ne rakastaa valkoista maalipintaa, varsinkin puhdasta ;)
 
Tuli pestyä Kia lämpimien kelien kunniaksi ekaa kertaa oikein kunnolla. Aiemmin vedellyt vain vaahtopesulla tai vaahtopesu + kinnastelu.

Esipesu KORREK Pro High Foam Shampoo, Foam Shampoo. Todella huono ja nopeasti hajoava vaahto, mutta tuli silti puhdasta. Tuote oli pettymys, aiemmat vaahdot pysyvät usemman minuutin. Laimentamattomana laitoin vaahdottimeen.

Hyönteisten poisto Tokmanni autoplus hyönteisirrottajalla, aine toimi mielestäni hyvin hyvin useamman viikon vanhoihin hyönteisiin, joitaKorrek ei poistanut.

Kinnastelu vanhalla Biltema autoshampoolla

Raudanpoisto ValetPro Drankons Breath -aineella, 500 ml pullo kului kerralla kun käsittelin kahdesti - kolmaskin käsittely olisi ollut varmaan tarpeen, mutta aine loppui

Pienpoisto ja vanhan vahan poisto Turle Wax liuotinpesulla. Hyvin lähti piki, ensin suihkutin auton ympäri, sitten pyyhin ja suihkuttelin uudelleen ne paikat joihin vielä jotain jäi

Vahaus autoglym Extra Gloss Protectionilla, koska tätä nyt oli vielä nurkiussa. Tähän olisi voinut käyttää Super resin polish esikäsittelynä, mutta aine joko loppu tai hukassa, niin menin pelkästään tällä vahalla.

Painepesu ja kuivaus oli joka välissä. Toivottavasti vaha kestää. Olen tyytyväinen. Koko homma otti odotteluineen 5,5 tuntia.

Todella positiivinen yllätys oli se, että talvella harjapesussa syntyneet naarmut konepellissä ja ovissa olivat nähtävästi vain ja ainoastaan vahassa, koska en nähnyt niitä enää liuotinpesun jäölkeen. Uskomatonta, voiko olla totta? Naarmut näkyivät auringossa 10 metrin päähän ja ne kyllä ärsyttivät, koska aiheutin ne itse harjapesulla. Nyt niitä ei enää näy, mutta täytyypä tiirailla huomenna vielä uudestaan auringossa.

IMG_20230613_201323.jpg

IMG_20230613_231845.jpg


ovessa oleva tahra on hyönteinen, ne rakastaa valkoista maalipintaa, varsinkin puhdasta ;)
Valkoisessa huomaa hyvin tuon sävyeron oikeasti puhtaan ja likaisen pinnan välillä...
 
ovessa oleva tahra on hyönteinen, ne rakastaa valkoista maalipintaa, varsinkin puhdasta ;)
Tämä tuli itselleni yllärinä kun keväällä hankin ensimmäisen valkoisen auton. Aina halunnut valkoisen ja nyt kun ostin uuden niin sai oikeasti valita värin niin otin sitten valkoisen, mutta en tiennyt että kaikenmaailman kärpäset ym. itikat tykkäävät valkoisesta pinnasta niin paljon. Vai näkyykö ne sitten vaan siinä paremmin?
 
Tämä tuli itselleni yllärinä kun keväällä hankin ensimmäisen valkoisen auton. Aina halunnut valkoisen ja nyt kun ostin uuden niin sai oikeasti valita värin niin otin sitten valkoisen, mutta en tiennyt että kaikenmaailman kärpäset ym. itikat tykkäävät valkoisesta pinnasta niin paljon. Vai näkyykö ne sitten vaan siinä paremmin?

Omien havaintojeni mukaan ne tykkää vaan puhtaasta kiiltävästä pinnasta.
 
Onko näissä keraamisissa käsittelyissä paljon eroa "pesutuloksen" suhteen? Lähinnä arvon, että laittaako uuteen autoon vai ei. Ja jos laittaa niin mikä. Ainoa motivaattori pitää auto helpommin mattapintaisena puhtaana.

Vaihtoehtoja:
KORREK Pro Ceramic TFC Cure
Finikor Brilliant Plus+
Nano Ceramic Protect Hard 9H

Hinnan puolesta autoliikkeen tarjous (alimmainen) taitaa viedä voiton, mutta ihan neverhöörd minulle. Korrekissa on joku kesätarjous.
 
Mitä hyviä vanteiden pesuaineita olette käyttäneet? Onko jotain shampoon tapaista joka irroittasi myös rautaa? En etsi siis pelkkää raudanpoisto ainetta.
 
Onko näissä keraamisissa käsittelyissä paljon eroa "pesutuloksen" suhteen? Lähinnä arvon, että laittaako uuteen autoon vai ei. Ja jos laittaa niin mikä. Ainoa motivaattori pitää auto helpommin mattapintaisena puhtaana.

Vaihtoehtoja:
KORREK Pro Ceramic TFC Cure
Finikor Brilliant Plus+
Nano Ceramic Protect Hard 9H

Hinnan puolesta autoliikkeen tarjous (alimmainen) taitaa viedä voiton, mutta ihan neverhöörd minulle. Korrekissa on joku kesätarjous.

Noissa lähinnä erot tulee siitä mitä autolle tehdään ennen pinnoitteen laittoa.
Autoliike halvimpana tuskin edes myllyttää pintaa, joka vaikuttaa pinnoitteen kestävyyteen suoraan.
 
Noissa lähinnä erot tulee siitä mitä autolle tehdään ennen pinnoitteen laittoa.
Autoliike halvimpana tuskin edes myllyttää pintaa, joka vaikuttaa pinnoitteen kestävyyteen suoraan.
Eipä voi mattapintaa myllyttää.

Tästä johtuen suojaus kyllä järkevää. Kannattaa kysellä onko tehnyt matta pintaa ennen. Se huokonen pinta voi olla vähän kinkkisempi saada vimosen päälle hyväksi että tulee kaikkialle tasanen pinta eikä mihinkään jää ylimääräistä.
 
Mikäs suojaa autoa parhaiten naarmuilta ? Vaha vai keraaminen vai onko tuotteissa isoja erojs
Keraaminen auttaa vähän mutta kyllä sekin naarmuuntuu lumiharjasta ja pesuista. Joillain vahoilla taas peittää jo syntyneitä naarmuja jos ei välitä myllyttää pintoja siistiksi. Huonon pinnan päälle ei kuitenkaan kannata keraamista laittaa.
 
Eipä voi mattapintaa myllyttää.

Tästä johtuen suojaus kyllä järkevää. Kannattaa kysellä onko tehnyt matta pintaa ennen. Se huokonen pinta voi olla vähän kinkkisempi saada vimosen päälle hyväksi että tulee kaikkialle tasanen pinta eikä mihinkään jää ylimääräistä.

Oho, enpä huomannut matta pintaa..
No sitten ei joo voi myllyttää, mutta pitää olla tarkkana pinnan kanssa kun ei anna anteeks yhtään.
Kysyisin sieltä Korrek puljusta, niillä luulis olevan kokemusta mattapinnoista..

Mikäs suojaa autoa parhaiten naarmuilta ? Vaha vai keraaminen vai onko tuotteissa isoja erojs
Keraaminen auttaa vähän mutta kyllä sekin naarmuuntuu lumiharjasta ja pesuista. Joillain vahoilla taas peittää jo syntyneitä naarmuja jos ei välitä myllyttää pintoja siistiksi. Huonon pinnan päälle ei kuitenkaan kannata keraamista laittaa.

Keraaminen suojaa parhaiten, naarmuuntuu sekin kyllä mutta siitä voi isompia naarmuja korjata kuumailmapuhaltimella.
Peittävät vahat peittää sen mitä vaha kestää, ei voi pestä kovin tujuilla liukkareilla, keraaminen kestää kaikki pesuaineet ja oikein hoidettuna useamman vuoden hyvänä pintana.
 
Oho, enpä huomannut matta pintaa..
No sitten ei joo voi myllyttää, mutta pitää olla tarkkana pinnan kanssa kun ei anna anteeks yhtään.
Kysyisin sieltä Korrek puljusta, niillä luulis olevan kokemusta mattapinnoista..
Jotenkin Korrek myös itselle tuntuisi turvalliselta. Hinnassa ei ole sellaista eroa että olisi pakko ottaa autoliikkeestä. Uusi auto kun on kyseessä, niin autoliike pystyisi tekemään ennen luovutusta ja olisivat enemmän kusessa, jos menevät mokaamaan. Toisaalta ei tiedä yhtään minkölainen kesähessu siellä on tekemässä. Toki Korrekillakin varmaan on parempia ja huonompia tekijöitä…
 
Millähän kannattaisi lähteä kokeilemaan naarmujen poistoa tuulilasista? Uskaltaako perus maalipinnan kiilloitukseen tarkoitettua epäkeskoa koittaa, vai suoraan ihan lasille tarkoitettua tahnaa ja laikkaa? Molemmat pyyhkijät (nyt uudet sulat) ovat jättäneet koko matkan pituisen hennon naarmun lasiin. Ei tunnu kynnellä ja näkyy vain valoa vasten.
 
Onko suositella laitetta vahauksiin/myllytyksiin? Sen verran googlailin, että noita on rotary, epäkesko ja "dual action". Epäkeskoja on kahta mallia: vapaasti pyöriviä ja pakotettuja.

Ajattelin tuollaisen DA-vehkeen hankkia. Onko suosituksia? Makitan akkuja löytyy ennestään, niin mietin Makita DPO600:sta, jonka saa n. 300 eurolla. Onko tuosta kokemusta/ominaisuuksiin kommentteja?

Clasulla on Cocraft HPV 720, joka ei ainakaan hinnalla ole pilattu. Onkohan tämä nyt epäkesko?

Pesukinnas.comin jotain ketjua lueskelin ja siellä suositeltiin DAS-6 Prota. Löysin yhden suomalaisen verkkokaupan, josta tuota saisi, mutta sekin ilmeisesti vanha malli, koska googlesta löytyy myös DAS-6 Pro Plus v2. Tämä suomalaisella sivulla oleva laite on sivuston mukaan epäkesko, kun taas uutta mallia myydään dual action -vehkeenä. Suurin osa ulkomailla myytävissä näyttää olevan briteissä.


Clasun-vehkeessä ja DAS-6:ssa pyörintäkehä/värähtelyliikkeen halkaisija on 15mm, kun Makitassa se on (vain) 5,5mm. Clasun-vehkeeseen menee 125mm laikat, kun DAS-6:een menevät sekä 125- että 150-milliset. Makitaan taas menee 150-milliset.
 
Itsellä Shine Mate EX610-5/15, ihan käypä peli harrastelijan satunnaiskäyttöön. Varmaan sama laite löytyy monella eri nimellä. Jos joka toinen vuosi myllyttää niin ei kannata laittaa liikaa rahaa kiinni, jälki ei sen paremmaksi muutu.

Jos tekee enemmän myllytyksiä niin kannattaa katsoa mitä ammattilaiset käyttää, niissä varmaan käyttömukavuus on parempi jolla on pidemmän päälle enemmän merkitystä. Uudehkon maalipinnan myllyttää hyvässä ajassa ihan vapaasti pyörivälläkin, joten laitetyypillä ei suurta merkitystä siinä. Taas jos ammatikseen tekee, niin rotary olisi parempi kun on kokemusta ja täytyy käyttää aika tehokkaasti.
 
Autofinesse lavish suoja-aine testissä, eli pesun jälkeen vaahdottimella pintaan ja painepesurilla huuhtelu perään ja auto ”vahattu”. Toimii yllättävän hyvin, täysin vahaamaton auto näyttää kk käytön jälkeen vahatulta, katupöly ja pikkulika irtoaa pelkässä huuhtelussa pois. Testasin myös vahatulle autolle ja siinä aine ei tehnyt mitään, huuhtoutui käytännössä kokonaan pois. Washcoattia testasin aikoinaan kun sitä ilmaiseksi joskus sain mutta siinä jäi läiskiä jossa pinnoitetta ei ollut lainkaan, siinä mielessä tämä vaahdottimella laitettava aine on parempi. Jään seuraamaan montako kk lavish pelleissä pysyy..
 
Onko suositella laitetta vahauksiin/myllytyksiin? Sen verran googlailin, että noita on rotary, epäkesko ja "dual action". Epäkeskoja on kahta mallia: vapaasti pyöriviä ja pakotettuja.

Ajattelin tuollaisen DA-vehkeen hankkia. Onko suosituksia? Makitan akkuja löytyy ennestään, niin mietin Makita DPO600:sta, jonka saa n. 300 eurolla. Onko tuosta kokemusta/ominaisuuksiin kommentteja?

Clasulla on Cocraft HPV 720, joka ei ainakaan hinnalla ole pilattu. Onkohan tämä nyt epäkesko?

Pesukinnas.comin jotain ketjua lueskelin ja siellä suositeltiin DAS-6 Prota. Löysin yhden suomalaisen verkkokaupan, josta tuota saisi, mutta sekin ilmeisesti vanha malli, koska googlesta löytyy myös DAS-6 Pro Plus v2. Tämä suomalaisella sivulla oleva laite on sivuston mukaan epäkesko, kun taas uutta mallia myydään dual action -vehkeenä. Suurin osa ulkomailla myytävissä näyttää olevan briteissä.


Clasun-vehkeessä ja DAS-6:ssa pyörintäkehä/värähtelyliikkeen halkaisija on 15mm, kun Makitassa se on (vain) 5,5mm. Clasun-vehkeeseen menee 125mm laikat, kun DAS-6:een menevät sekä 125- että 150-milliset. Makitaan taas menee 150-milliset.

Itsellä Shine Mate EX610-5/15, ihan käypä peli harrastelijan satunnaiskäyttöön. Varmaan sama laite löytyy monella eri nimellä. Jos joka toinen vuosi myllyttää niin ei kannata laittaa liikaa rahaa kiinni, jälki ei sen paremmaksi muutu.

Jos tekee enemmän myllytyksiä niin kannattaa katsoa mitä ammattilaiset käyttää, niissä varmaan käyttömukavuus on parempi jolla on pidemmän päälle enemmän merkitystä. Uudehkon maalipinnan myllyttää hyvässä ajassa ihan vapaasti pyörivälläkin, joten laitetyypillä ei suurta merkitystä siinä. Taas jos ammatikseen tekee, niin rotary olisi parempi kun on kokemusta ja täytyy käyttää aika tehokkaasti.

Tilasin Autodudelta Tokya OP5 Gen2 BASIC -setin hintaan 249,90 €. Pelkkä kone olisi ollut 199 €.

Itse koneessa on tehoa 750W, muut speksit alla. Makitan akkukoneen hylkäsin, koska siinä tuo pyörintäkehän halkaisija oli vain 5,5 mm. Makitassa olisi kyllä ollut pakotettu epäkesko, mitä Tokyasta ei löydy. Makitan puolesta olisi puhunut myös se, että sitä olisi voinut käyttää muissakin hiontahommissa. Tokyan 7-metrisellä virtajohdolla luulisi kuitenkin pärjäävän kohtuudella, vaikkakin johdottomuus olisi ollut plussaa. Muita akkuvehkeitä ei sitten viitsi edes katsella, koska olisi taas uudenlaiset akut ja Makitan akkuja olisi ollut reilusti ennestään.
  • Käyttötarkoitus: Maalipinnan koneellinen kiilotus
  • Epäkeskoliikkeen koko: 15 mm
  • Vapaa epäkesko
  • Virtajohdon pituus: 7 m
  • Teho: 750W
  • Kierrosnopeus: 2000 - 5000 opm
  • Tallan maksimikoko: 150 mm
  • Äänitaso: 79 dB (A), K = 1dB (A)
  • Tärinätaso: 3.8 m/s², K = 0.3 m/s²
  • Paino: 2.7 kg
 
Tilasin Autodudelta Tokya OP5 Gen2 BASIC -setin hintaan 249,90 €. Pelkkä kone olisi ollut 199 €.

Itse koneessa on tehoa 750W, muut speksit alla. Makitan akkukoneen hylkäsin, koska siinä tuo pyörintäkehän halkaisija oli vain 5,5 mm. Makitassa olisi kyllä ollut pakotettu epäkesko, mitä Tokyasta ei löydy. Makitan puolesta olisi puhunut myös se, että sitä olisi voinut käyttää muissakin hiontahommissa. Tokyan 7-metrisellä virtajohdolla luulisi kuitenkin pärjäävän kohtuudella, vaikkakin johdottomuus olisi ollut plussaa. Muita akkuvehkeitä ei sitten viitsi edes katsella, koska olisi taas uudenlaiset akut ja Makitan akkuja olisi ollut reilusti ennestään.
  • Käyttötarkoitus: Maalipinnan koneellinen kiilotus
  • Epäkeskoliikkeen koko: 15 mm
  • Vapaa epäkesko
  • Virtajohdon pituus: 7 m
  • Teho: 750W
  • Kierrosnopeus: 2000 - 5000 opm
  • Tallan maksimikoko: 150 mm
  • Äänitaso: 79 dB (A), K = 1dB (A)
  • Tärinätaso: 3.8 m/s², K = 0.3 m/s²
  • Paino: 2.7 kg

Lähtee Tokya aikanaan palautukseen. Bilteman unohdin katsoa ja siellä 900W epäkesko 150mm laikalla 89,90 €. Epäkeskoliike lisäksi 21mm (vs. muiden "parempien" epäkeskojen yleinen 15mm).

Bongasin itse asiassa Autoduden mainoksen kommenttikentästä. :) Joku kyseli, että oliko mainosvehkeessä pakotettu epäkesko ja toinen vastasi tyyliin "Biltema". Eli en tiedä, löytyisikö tästä vehkeestä jopa sekin, mutta tuohon hintaan kyllä helppo valinta. Speksi löytyy alta.

....ja tässä, kun kokemuksia Biltema-vehkeistä katselin, niin löytyi vielä Motonetistä Mag-Pro, joista halvempi 650W 59,90 € ja arvokkaampi 1000W 129,00 € sekä vielä näemmä siitä välistä 950W 99,00 €. Kaikissa Mag-Proissa on mainittu "vakionopeus säädettävissä". Tarkoittaakohan tämä, että ne ovat pakotettuja epäkeskoja?

Motonetin-vehkeissä speksejä mainittu heikonlaisesti (esim. johdon pituus, tärinä, ääni jne.). Biltemalainen ainakin tärisee aika paljon enemmän kuin Autoduden Tokya (8,33 m/s² vs. 3,8 m/s²) ja on äänekkäämpi (87 dB (A) vs. 79 dB (A)). Toki Biltemalaisessa (tehokkaammassa vehkeessä on 950 W, kun taas Tokyassa 750 W.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom