Auton pesu

Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 217
auton pesuun etäisesti liittyen. mikähän voisi olla sellainen hyvä akkuimuri penkkien ja sisustan imurointiin?
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Jos ei mitään muita ehdotuksia tule niin itselläni käytössä milkkarin 18v imuri jolla saa reissussa lattiamatot puhtaaksi yms. Kotona tulee imuroitua sitten kärcherillä auto normaalisti.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 608
Kyllä Sampan Jet 70 Pet imee ihan kivasti myös mutta varsarin käsiosa autossa aika hankala kojelaudan ym. kolojen suhteen. Pikaputsit hoituu hyvin. Mut isommat imuroinnit pertsalla eli pölynimurilla.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
980
Akkukäyttöistä imuria autokäyttöön olen myös pohtinut, niin ei tarvitsisi isoa painavaa johtoimuria rahdata aina ulos. Niin, toki oikea verkkoliitäntäinen imuri +1000W teholla on yliveto, mutta miten näiden akkukäyttöisten laitteiden tehot riittää satunnaiseen putsailuun? Jokin 12V sytkäriliitäntäinen imuri on lelu, mutta kyllä isohkosta litiumakusta saa virtaa ulos ja joidenkin mallien esitteissä luvataan aika hyvät alipane millibaarit ja virtaus litraa per minuutti, vai ovatko nämä vain mainosmiesten keksimiä lukemia, miten nämä vertautuu "oikeaan" imuriin käytössä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Samaa tullut mietittyä, että joku akkukäyttöinen imuri olisi kätevä Vähän hankala kantaa oikeaa imuria ulos ja sitten vedellä sen johtoa jne. Niin olisi paljon helpompi joku akkukäyttöinen ja tulisi ehkä useammin autoa imuroitua.
 
Liittynyt
05.02.2018
Viestejä
222
Onko noissa vahaa sisältävää autoshampoissa oikeasti toimivaa vahaa? Turtle wax shampoota ostin, ja tarkoitus vloppuna käydä pesee auto. On vahattu kauttaltaan, joten saas nähdä onko hyvä shampoo ylläpitopesuksi
 
Liittynyt
28.02.2020
Viestejä
260

Lakeside

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
140
auton pesuun etäisesti liittyen. mikähän voisi olla sellainen hyvä akkuimuri penkkien ja sisustan imurointiin?
Minulla on autoimurina Boschin akkuimuri Bosch UniversalVac.
Samaa akkumallia käyttäviä laitteita löytyy useita (pari poraa, matalapainepesuri, varsi-imuri), joten akkuja myös useampi. Eihän tuo autoimuri mikään tehopakkaus ole, mutta säännöllisesti sitä kun käyttää aina välillä auton pesun yhteydessä (1-2 krt / viikko), niin eipä imuroitavaakaan ehdi kertyä. Nyt näyttää muuten olevan Boschilla kamppis, josta saa rekisteröimällä akun kaupanpälle.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
442
Onko noissa vahaa sisältävää autoshampoissa oikeasti toimivaa vahaa? Turtle wax shampoota ostin, ja tarkoitus vloppuna käydä pesee auto. On vahattu kauttaltaan, joten saas nähdä onko hyvä shampoo ylläpitopesuksi
Mulla ollut käytössä Meguiarsin Wash And Wax. On todella riittoisa, liukas ja hyvin vaahtoava pesuaine. Saa myös mm. Puuilosta ja Prismastakin taitaa nykyään saada ostettua, ei välttämättä tarvitse tilata netistä. Jos haluaa vielä parempaa niin Meguiarsin Gold Class Car Wash. Molemmissa myös ihan hyvä tuoksu, jos sille nyt voi mitään painoarvoa antaa.

Suosittelen kokeilemaan mitä tahansa "parempaa" pesuainetta, sen jälkeen Turlen pesuainetta et jääne enää kaipaamaan.

Vahaa sisältävien pesuaineiden lisäksi on nykyään sitten myös SiO2 pinnoitetta sisältäviä pesuaineita, jotka jättää kevyen pinnoitekalvon maalipinnalle. Esim. Gyeon Bathe+.

Kyllä nuo hieman auttavat vahapinnan ylläpidossa. Itse olen lisäksi käyttänyt ajoittain Spray&Rinse tyyppistä pinnoitetta (Gyeon Q2M Wet Coat) joka sumutetaan pesun jälkeen pintaan ja huuhdellaan painepesurilla. Jättää ihan uskomattoman hydrofobisuuden pintaan.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 441
Mulla ollut käytössä Meguiarsin Wash And Wax. On todella riittoisa, liukas ja hyvin vaahtoava pesuaine. Saa myös mm. Puuilosta ja Prismastakin taitaa nykyään saada ostettua, ei välttämättä tarvitse tilata netistä. Jos haluaa vielä parempaa niin Meguiarsin Gold Class Car Wash. Molemmissa myös ihan hyvä tuoksu, jos sille nyt voi mitään painoarvoa antaa.

Suosittelen kokeilemaan mitä tahansa "parempaa" pesuainetta, sen jälkeen Turlen pesuainetta et jääne enää kaipaamaan.

Vahaa sisältävien pesuaineiden lisäksi on nykyään sitten myös SiO2 pinnoitetta sisältäviä pesuaineita, jotka jättää kevyen pinnoitekalvon maalipinnalle. Esim. Gyeon Bathe+.

Kyllä nuo hieman auttavat vahapinnan ylläpidossa. Itse olen lisäksi käyttänyt ajoittain Spray&Rinse tyyppistä pinnoitetta (Gyeon Q2M Wet Coat) joka sumutetaan pesun jälkeen pintaan ja huuhdellaan painepesurilla. Jättää ihan uskomattoman hydrofobisuuden pintaan.
Meguiars on parempaa kuin Turtle? Autonhoitokauppa ei alennu myymään kumpaakaan.:)
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Eihän se nyt mitään tarkoita, että autonhoitokauppa ei niitä myy. Eihän siellä ole edes Qyeonia, jolla on kuitenkin mielestäni yksi markkinoiden parhaista shampoista (Bathe+), QD (WetCoat) ja tekevät myös loistavia pinnoitteita. Toki autonhoitokaupalla oli merkin edustus, mutta taitaa liittyä tohon pinkkiin liikkeeseen, että heillä ei sitä enää ole, ehkä, en tiedä :hmm:
Megulla on ihan hyviä tuotteita, kuten myös vaikka Korrekilla :lol:(Polymatrix) ja heidän pinnoite on erittäin hyvä, sitä ei tosin myydä Motonetissä, eikä muuallakaan (Cure).
Yritän nyt vain sanoa, että vaikka tuotteet on siirtyneet markettien valikoimiin, niin siellä on edelleen ihan hyvääkin kamaa seassa, tuotteita joilla pystyy helposti korvaamaan jonkun puutuvan minkä on unohtanut tilata Autonhoitokaupasta, Esim. Puuilosta Solmaster AS40 korvaa hyvin Bilt Hamber Surfex-HD:n, jos pitää kivijalasta saada heti ja Laitila on kaukana.
Toki Laitilasta tulee nopeeta ne tilaukset :love:
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
442
Meguiars on parempaa kuin Turtle? Autonhoitokauppa ei alennu myymään kumpaakaan.:)
On mainitsemani Meguiarsit varmasti parempia, omiin kokemuksiin perustuen. Ja riittoisampiakin. Toki myös varmasti on Meguiarsia parempiakin, esim. juuri Autonhoitokaupan valikoimassa. Toki omista Turtlen käyttöajoista on jo jokunen vuosi aikaa, liekkö parantuneet. Turtlen vahoista jäänyt mieleen se, että pölisivät ihan järkyttävästi kiillottaessa, verrokkina Meguiarsin Gold Class nestemäinen vaha joka ei pölise juurikaan.

Tarvis itsekin ylläpitopesuaineisiin taas perehtyä, kunhan saan nykyisen Bathe+ ja Meguiarsin joskus kulutettua loppuun (jos löytyisi jotain vielä parempaa)
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
829
Ainakin pesuaineiden riittoisuudessa paljon eroja.
Dodo Juice born to be mild vieläkin riittää..
Turtlen QD tuotteista kyllä ihan hyviä kokemuksia jos kuivausapuna haluaa käyttää.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 349
Kyllä on aika ajanut ohi Turtlesta ja AutoGlymistä. Olivat aikoinaan hyviä kun ei muita ollut kaupassa saatavilla, mutta nyt on monella merkillä parempaa tavaraa samalla hinnalla.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Kyllä on aika ajanut ohi Turtlesta ja AutoGlymistä. Olivat aikoinaan hyviä kun ei muita ollut kaupassa saatavilla, mutta nyt on monella merkillä parempaa tavaraa samalla hinnalla.
Keskimäärin joo, mutta Turtlenkin tuotteet kehittyvät ja näin huoltoasemien tee-se-itse-pisteissä autoni pesevälle, josta on lähdettävä pesun jälkeen ulos luonnon ja tien armoille, Turtlen sealantti (hybrid graphene flex wax) pinnoitteen tavoin asennettuna toimii ja kestää ainakin mulla koko talven kun en joka päivä ajele, kestää liuotinpesua, ja voi buustata wet coattina huuhtelussa. On korvannut mulla Fusson. Saa ehdottaa parempaa tuotetta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Keskimäärin joo, mutta Turtlenkin tuotteet kehittyvät ja näin huoltoasemien tee-se-itse-pisteissä autoni pesevälle, josta on lähdettävä pesun jälkeen ulos luonnon ja tien armoille, Turtlen sealantti (hybrid graphene flex wax) pinnoitteen tavoin asennettuna toimii ja kestää ainakin mulla koko talven kun en joka päivä ajele, kestää liuotinpesua, ja voi buustata wet coattina huuhtelussa. On korvannut mulla Fusson. Saa ehdottaa parempaa tuotetta.
Ei ole tullut testailtua enää pitkään aikaan mitään uusia sealantteja tai vahoja. Omassa aina joku pinnoite, nyt pohjalla Nanolexin Si3D BC ja pinnalla Si3D HD.
Muijan autoon ajattelin laittaa Glymin HD waxin tai fk1000p, Gyeonin Q2 waxia mietein, mutta se olisi pitänyt tilata pinkistä kaupasta niin jäi tilaamatta. Ehkä tilaan nyt sitten kuitenkin tämän ihan mielenkiinnosta, jos olet ollut tyytyväinen tohon Turtleenkin. Eihän näitä purkkeja voi koskaan olla liikaa, eihän? Sanoo mies, jolla on yli toistakymmentä avaamatonta vahaa hyllyllä :lol:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
738
Ei ole tullut testailtua enää pitkään aikaan mitään uusia sealantteja tai vahoja. Omassa aina joku pinnoite, nyt pohjalla Nanolexin Si3D BC ja pinnalla Si3D HD.
Muijan autoon ajattelin laittaa Glymin HD waxin tai fk1000p, Gyeonin Q2 waxia mietein, mutta se olisi pitänyt tilata pinkistä kaupasta niin jäi tilaamatta. Ehkä tilaan nyt sitten kuitenkin tämän ihan mielenkiinnosta, jos olet ollut tyytyväinen tohon Turtleenkin. Eihän näitä purkkeja voi koskaan olla liikaa, eihän? Sanoo mies, jolla on yli toistakymmentä avaamatonta vahaa hyllyllä :lol:
Onko pinkissä siis jotain vikaa josta en ole tietoinen? En ole vuosiin tilannut mitään, kun viimeksi tuli tilattua riittävästi, mutta ennen olen tilannut vaihdellen sekä Autonhoitokaupalta että Dudelta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Ei siinä mitään vikaa ole, laaja valikoima ja hyvin tuotteita saatavilla. Mutta onko kukaan ostanut normaaliin hintaan tuolta mitään? Alea alen perään... Qyeonia on tullut tuolta itse viimeksi tilattuu, mutta itse en vain tykkää tuollaisesta markkinoinnista missä omia tuotteita tyrkytetään noin kovasti.
Isommat satsit tuli ennen tilattua briteistä cleanyourcar.co.uk ja slimsdetailing.co.uk, mutta nyt noiden käyttäminen yllättäen jäänyt ja loput tilattiin sitten Laitilasta. Pesukinnas.com aikaan :love:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kyllä on aika ajanut ohi Turtlesta ja AutoGlymistä. Olivat aikoinaan hyviä kun ei muita ollut kaupassa saatavilla, mutta nyt on monella merkillä parempaa tavaraa samalla hinnalla.
Helppoudessa ehkä joo, mutta vedä AG punainen + kulta niin kiiltää kyllä yhtä hyvin kuin muillakin ja kestää paremmin kuin nämä suihkutettavat vahat, mutta aikaa menee paljon ja vaatii sen koneen...
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
829
Mä vedän aina noi pohjustusaineet koneella. Omassa tapauksessa bh cleanser polish.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 608
Samalla vaivalla suunnilleen kiillottaa ja laittaa pinnoitteen?
No ei todellakaan. Cleanser Polishilla tai Microfinellä saa hiusnaarmut piiloon/pois superhelposti ja samalla sairaan helppo pohja BH Finis Waxille tai Double Speed Waxille. Noita tekee joku 7 autoo samassa ajassa ku yhen onestepin + pinnoitteen. Ja jälki on sama jos lähtötilanteena uudehko auto. Ei toki kestä ku 6-9-12 kk.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Osaako joku sanoa mitä käytännössä liuotinpesuaine aiheuttaa pihakäytössä ympäristölle ?
Riippuu varmaan aineista, mutta eipä nämä nykyajan aineet silti satunnaiskäytössä mitään tee...
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 416
No ei todellakaan. Cleanser Polishilla tai Microfinellä saa hiusnaarmut piiloon/pois superhelposti ja samalla sairaan helppo pohja BH Finis Waxille tai Double Speed Waxille. Noita tekee joku 7 autoo samassa ajassa ku yhen onestepin + pinnoitteen. Ja jälki on sama jos lähtötilanteena uudehko auto. Ei toki kestä ku 6-9-12 kk.
Näinköhän, nopealla koneella vetäistynä musta auto täynnä kevyitä ajojälkiä?
Vahat kyl helppoja laittaa, mut ei kestä mitään vahvempia liukkareita tai muutakaan kulutusta.
Ei se jälki ole sama jos ei kauaa kestä ja toisekseen jotkin pinnoitteet lisää kiiltoa..

Kyl nää oikomiset on oikomisia, näyttää ihan kivalta mut kestää mitä kestää, kukin taplaa tavallaan :D
 
Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
85
Ei tapa edes rikkaruohoja. Vuosia pessyt autoa talon päädyssä liuottimella, eikä tuo kohta eroa muusta pihasta mitenkään.
No ei oo sulla ollut sit hääviä liuotinpesuainetta, ei varmaan kummosempaa kuin perusshampoo...
Hiilivetypohjasta liuotinpesuainetta se olla pitää :D
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
No ei oo sulla ollut sit hääviä liuotinpesuainetta, ei varmaan kummosempaa kuin perusshampoo...
Hiilivetypohjasta liuotinpesuainetta se olla pitää :D
Saattaa tuo hyvinkin olla jotain vegaanisertifioitua hylkeidenystäväshampoota. Ilmeisesti siis riittävän kovat pesuaineet tuhoaa kasveja tms?
 
Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
85
Saattaa tuo hyvinkin olla jotain vegaanisertifioitua hylkeidenystäväshampoota. Ilmeisesti siis riittävän kovat pesuaineet tuhoaa kasveja tms?
Juu sinne biohajoaviin niitä yritetään ja on yritetty ohjata jo vuosia joten kai se hiilivetypohjanen on jonkinsorti ympäristöuhka
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 296
Myrkyllistä vesieliöille niissä liukkareissa lukee, tiedä sitten. Ongelma ei ole pelkästään pesuaineessa vaan kaikessa mitä siitä autosta irtoaa pesussa, jarrupölystä lähtien.

Ei montaa sataa maksa öljynerotus systeemi kaivoon.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 608
Näinköhän, nopealla koneella vetäistynä musta auto täynnä kevyitä ajojälkiä?
Vahat kyl helppoja laittaa, mut ei kestä mitään vahvempia liukkareita tai muutakaan kulutusta.
Ei se jälki ole sama jos ei kauaa kestä ja toisekseen jotkin pinnoitteet lisää kiiltoa..

Kyl nää oikomiset on oikomisia, näyttää ihan kivalta mut kestää mitä kestää, kukin taplaa tavallaan :D
Mustat/superpehmeet/huonot ym. tietty oma lukunsa. No itte kun omilla mun ja vaimon autoilla ajellaan landella vaan 10-15 tkm/vuosi ja handwash only niin esim. BH Finis wax menee helposti sen 12 kk (kun laitettu puhdistetulle ja pohjustetulle pinnalle). Ihan hyvin kestää bioliukkareitakin. Ja saa hiilivedyilläkin läträtä hieman, että saa pois jos haluu pois. Hyvissä hybridivahoissa yllättävän hyvä liuotinkestävyys. Mekaanisesti ei tietty pärjää pinnoitteille tai paljon ajavilla motarin suolapaskassa...

Moni 1 miehen detailerifirma kenen kanssa jubaillut, on oikeesti vahojen kannalla salaa mut laittavat asiakkaille pinnoitteita koska ne on in ja saa paremman katteen + asiakkaan about ikuisesti naimisiin.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Niin kai niitä hiilivetyliukkareita voi käyttää normaalisti mutta pohjavesialueella en ehkä käyttäisi. Mutta tosiaan kyllä ne bioliuottimetkin tänä päivänä hyviä vaihtoehtoja on.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
829
Suosittelen. Anna vaikuttaa kuivalla pinnalla.
Onko osa noista muovipaneeleilla?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ennen tätä käsitelty raudan poistolla eikä noista kohdista lähtenyt itkemään.

E: Tarkennetaan siis kevyt raudanpoistoaineen suihkutus pohjalla. Voisihan sitä kokeilla täsmä puhdistaa noita raudanpoistolla.
Tosiaan kuivalle pinnalle raudanpoisto ja antaa olla mahdollisimman pitkään (niin ettei kuivu tai pala auringossa) sitten lisää ainetta ja itse olen surutta rapsutellut kynnellä tms (ei metalilla) jos ei muuten irtoa. Toki "naarmuja" tulee ja vaatii nopeammin myllytystä, mutta eipä jää lentoruoste enää kiinni.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 608
Maalipinnassa jonkun verran tollaisia oransseja/rusehtavia täpliä mitäköhän tavaraa on ja millä saisi lähtemään. Auto glymin ITR ei purrut vaikka piet vierestä lähti.
BH elikkäs Bilt Hamber Korrosol parasta lentoruosteeseen. Saman asian ajaa myös BH Auto Wheel, se enempi geelimäistä ja ei valu niin paljo. Pesee nuo AG:t ym. 6-0.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
Myrkyllistä vesieliöille niissä liukkareissa lukee, tiedä sitten. Ongelma ei ole pelkästään pesuaineessa vaan kaikessa mitä siitä autosta irtoaa pesussa, jarrupölystä lähtien.

Ei montaa sataa maksa öljynerotus systeemi kaivoon.
Mistä nuo on sitten tulleet, jos ei maasta? Kuusta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Mistä nuo on sitten tulleet, jos ei maasta? Kuusta?
Ei varmaan kerta haittaa, mutta jos pesee auton samassa kohdassa 100 kertaa niin kertymä siihen kohtaan on aika iso? Tietysti ihan jo vesisade irroittaa autosta vaikka mitä ja suurin osa tuosta mikä irtoaa on joka tapauksessa tullut tiestä tms. Mutta ehkä juuri tuo samaan paikkaan kertyminen on pitkällä aikavälillä huono asia?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
Ei varmaan kerta haittaa, mutta jos pesee auton samassa kohdassa 100 kertaa niin kertymä siihen kohtaan on aika iso? Tietysti ihan jo vesisade irroittaa autosta vaikka mitä ja suurin osa tuosta mikä irtoaa on joka tapauksessa tullut tiestä tms. Mutta ehkä juuri tuo samaan paikkaan kertyminen on pitkällä aikavälillä huono asia?
Ei ole vielä unia vienyt... Raskas kalusto ja työkoneet laskee senverran reilusti kaikkea paskaa pitkin teitä. Joku henkilöauton pesu on aika pientä siihen nähden.

Ja ei ne siihen maahan samaan kohtaan jää, pikkuhiljaa siirtyvät eteenpäin...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
738
Mistä nuo on sitten tulleet, jos ei maasta? Kuusta?
Ei niin mitään käryä kuinka myrkyllisiä luonnolle pesuaineet, tai autosta lähtevä kuona todella on, mutta perusteluna tuo ontuu melko pahasti. Muun muassa arseeni tulee maasta ja esiintyy luonnossa, harva sitä pihalleen vapaaehtoisesti levittäisi siitä huolimatta.

Itse yritän kyllä suosia biohajoavia tuotteita, käsittääkseni valtaosa tänä päivänä myydyistä pesuaineista niitä onkin, mutta on sitä tainnut jonkun verran vaarallisia aineita lipsahtaa joukkoon. En pode huonoa omatuntoa sen johdosta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
Ei niin mitään käryä kuinka myrkyllisiä luonnolle pesuaineet, tai autosta lähtevä kuona todella on, mutta perusteluna tuo ontuu melko pahasti. Muun muassa arseeni tulee maasta ja esiintyy luonnossa, harva sitä pihalleen vapaaehtoisesti levittäisi siitä huolimatta.

Itse yritän kyllä suosia biohajoavia tuotteita, käsittääkseni valtaosa tänä päivänä myydyistä pesuaineista niitä onkin, mutta on sitä tainnut jonkun verran vaarallisia aineita lipsahtaa joukkoon. En pode huonoa omatuntoa sen johdosta.
Joskus oli ihan yleinen tapa vaihtaa öljytkin niin, että tehtiin kuoppa maahan ja roppu irti. Niitä vesiä me Nyt juodaan. Silti on oletettu elinikä pidentynyt...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
738
Joskus oli ihan yleinen tapa vaihtaa öljytkin niin, että tehtiin kuoppa maahan ja roppu irti. Niitä vesiä me Nyt juodaan. Silti on oletettu elinikä pidentynyt...
No sittenhän sinä varmaan vedät aina lasillisen mustaa kultaa aamupuuron kanssa? Et kai nyt oikeasti yritä väittää että käytetyn öljyn valuttamisella maahan oli positiivinen vaikutus ihmisten elinikään, tai positiivista vaikutusta mihinkään muuhun kuin öljynvaihdon vaivaan?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
No sittenhän sinä varmaan vedät aina lasillisen mustaa kultaa aamupuuron kanssa? Et kai nyt oikeasti yritä väittää että käytetyn öljyn valuttamisella maahan oli positiivinen vaikutus ihmisten elinikään, tai positiivista vaikutusta mihinkään muuhun kuin öljynvaihdon vaivaan?
En minä sitä väitä, mutta onko sinulla esittää jotain faktaa, että niiden maahan laskemisesta olisi tullut jotain haittaakaan?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 298
Viestejä
4 193 555
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom