Käytin autoa pesukadulla autopesussa ja ainakin kuskinpuoleinen rengas kulkee sellaisessa urassa, jota pitkin kulkevat rullat siirtävät autoa pesun aikana eteenpäin. Omassa autossa on alla helmikuussa maalatut vanteet, joissa kumeina 265/30R21. Pesun alussa erit. tuntui, että renkaan kohdalta kuului sellaista hankaavaa narinaa. Pesun jälkeen kävin katsomassa ja ainakin kolmessa vanteessa oli jälkiä. Pesupojan kanssa kirjattiin rekkulilappu ja IFiltä tuli päätös, joka ei yllättänyt yhtään. Onko muilla kokemuksia autopesujen aiheuttamista vaurioista ja niiden korvaamisista/korvaamattomuuksista?
Kuvissa vähän heikosti näkyvät jäljet, mutta ovat tuossa ihan ulkokehällä, yhdessä vanteessa puolan yli menevä poikittainen jälki.
Vanteet tosiaan saatu helmikuussa vasta maalattuina auton mukana niin, että olivat kuin uudet eikä yhtään käytön jälkeä ollut. Itse olen pelkästään ajanut enkä satavarmasti ole noita muualla naarmuttanut. Pesujen jälkeen aina kierrellyt autoa uusien jälkien perässä - vanha tapa.
Vakuutuksenottaja Osuuskauppa Arina
Vahinkoa kärsinyt X
Vakuutus X
Rekisterinumero X
Asiakkaan viite Asiakkaan viite X
KORVAUSPÄÄTÖS
Olemme käsitelleet vahingon, jossa on kysymys ajoneuvolle X aiheutuneesta vahingosta. Vahinko on käsitelty vastuuvakuutuksen perusteella.
Vahinkoa ei korvata vastuuvakuutuksesta, koska vakuutuksenottaja ei ole voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvelvollinen vahingosta.
Tapahtumatiedot
Asiakas on käynyt autopesussa X.7.2022 ABC X:ssä. Pesun jälkeen asiakas on huomannut auton kuljettajan puoleisessa vanteessa ja apukuljettajan takarenkaassa naarmuja.
Päätös ja perustelut
Vakuutusehtojen mukaan vakuutuksesta korvataan vahinko, josta vakuutettu on voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvastuussa. Vahingonkorvauslain ja yleisten vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden mukaan korvausvastuun syntyminen edellyttää pääsääntöisesti vahingon aiheuttajan tahallisuutta tai tuottamusta. Tuottamuksella tarkoitetaan moitittavaa menettelyä eli virhettä, huolimattomuutta tai laiminlyöntiä.
Kuluttajansuojalain mukaan tilaajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii palveluksessa olevan virheen vuoksi. Palveluksessa on virhe, jos palvelus ei sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun, tai jos palvelusta ei ole suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Vastuusta vapautuakseen palvelun tarjoajan on osoitettava toimintansa moitteettomuus.
Korvauspäätös
Selvitysten mukaan autopesulaite on ollut ehjä ja kunnossa. Kyseinen pesutapahtuma on tietojen mukaan edennyt normaalisti. Autopesulaitetta huolletaan ja tarkistetaan säännöllisesti ja asianmukaisesti. Muita vastaavia vahinkoja ei ole tapahtunut, eikä pehmoharjapesu vaurioita autoa. Tässä tapauksessa automaattipesulaitteistossa ei havaittu vikaa tai häiriötä, eikä vaurioitten ole osoitettu aiheutuneen autopesussa. Auton vanteessa ja renkaassa todetut naarmut eivät ole syy-yhteydessä autopesuun, sillä naarmut eivät ole luonteeltaan sellaisia, että pesulaite olisi ne voinut aiheuttaa.
Tässä tapauksessa voidaan yhtiöllemme toimitettujen asiakirjojen mukaan pitää selvitettynä, että palvelu on vastannut sovittua ja että se on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti, joten vakuutuksenottajalle ei ole syntynyt voimassa olevaan oikeuteen perustuvaa korvausvelvollisuutta vahingosta.
Vakuutusyhtiön korvausvelvollisuus (maksuvelvollisuus) ei ole vakuutuksenottajan korvausvelvollisuutta laajempi, joten vahinkoa ei voida korvata vastuuvakuutuksen perusteella.
Vakuutusehdot ja lainsäädäntö
5 Vakuutusturva
5.1 Mitä toiminnanvastuu korvaa
Vakuutus korvaa vakuutuskirjassa mainitussa toiminnassa toiselle aiheutuneen henkilö- ja esinevahingon, joka todetaan vakuutuksen voimassaoloaikana vakuutuksen voimassaoloalueella ja josta vakuutuksenottaja on voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvastuussa.
Kuluttajansuojalaki (38/1978)
8 luku 12 §
Yleinen virhesäännös
Palveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.
Palvelus on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti sekä ottaen huomioon tilaajan edut. Palveluksen tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen palveluksen yhteydessä aihetta olettaa. Palveluksen tulee myös vastata laissa, asetuksessa tai viranomaisen päätöksessä asetettuja vaatimuksia.
Jos toimeksisaajan on hankittava palveluksen suorittamisessa tarvittavaa materiaalia eikä toisin ole sovittu, materiaalin tulee olla kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan tavanomaisen hyvää laatua.
Jos palvelus poikkeaa siitä, mitä 1–3 momentissa säädetään, siinä on virhe. Todistustaakka siitä, että palvelus on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti, on toimeksisaajalla.
8 luku 20 §
Vahingonkorvaus
Tilaajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii palveluksessa olevan virheen vuoksi. Korvausvelvollisuus käsittää virheestä tilaajalle aiheutuneen henkilö- ja esinevahingon sikäli kuin 21 §:stä ei johdu muuta. Edellä 10 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitetun välillisen vahingon toimeksisaaja on kuitenkin velvollinen korvaamaan vain, jos virhe tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan.
Samanlainen oikeus korvaukseen kuin tilaajalla on hänen perheenjäsenellään, joka kärsii virheen vuoksi vahinkoa.
Kaikissa vahinkoa koskevissa yhteydenotoissa pyydämme viittaamaan vahinkonumeroomme X.
Voit olla meihin yhteydessä sähköpostitse
vastuuvahingot@if.fi tai puhelimitse 010 515 8151.
Ystävällisin terveisin
IF VAKUUTUS
Yrityskorvauspalvelu
X
Käsittelemme asiakkaidemme henkilötietoja noudattaen kulloinkin voimassa olevaa vakuutus- ja tietosuojalainsäädäntöä. Lisätietoa henkilötietojen käsittelystä löytyy osoitteesta:
Henkilötietojen käsittely | If
MUUTOKSENHAKUOHJE
Lisäselvitys
Jos olet tyytymätön saamaasi korvauspäätökseen, ota ensin yhteys vakuutusyhtiön korvauspäätöksen tehneeseen henkilöön.
If Asiakasvaltuutettu
Jos tämän jälkeen olet edelleen tyytymätön päätökseen, voit yhden (1) vuoden kuluessa päätöksen vastaanottamisesta kääntyä If Asiakasvaltuutetun puoleen. Voit ottaa yhteyttä Ifin internet-sivuilla olevalla yhteydenottolomakkeella (
www.if.fi, muutoksenhaku ja valitukset), sähköpostitse osoitteella
asiakasvaltuutettu@if.fi tai kirjeitse osoitteella If Asiakasvaltuutettu, PL 2018, 20025 IF.
Asiakasvaltuutettu ei käsittele sellaisia tapauksia, jotka ovat tai ovat aikaisemmin olleet jonkin toisen muutoksenhakuelimen käsittelyssä.
Neuvoja ja selvitysapua
Ellei asiasi meillä Ifissä selviä, voit ottaa yhteyden Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan
www.fine.fi, joka antaa maksuttomia neuvoja ja ohjeita korvauksista sekä vakuutussopimusten ja ehtojen soveltamisesta.
Muutoksenhaku vakuutusyhtiön päätökseen
Vakuutuksenottaja, vakuutettu ja vahingonkärsinyt voivat hakea muutosta vakuutusyhtiön ratkaisuun Vakuutuslautakunnalta (
www.fine.fi, Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki), kuluttajariitalautakunnalta (
www.kuluttajariita.fi, PL 306, 00531 Helsinki) tai yleiseltä tuomioistuimelta.
Vakuutusyhtiön ratkaisuun on haettava muutosta kolmen (3) vuoden kuluessa siitä, kun sait kirjallisen tiedon yhtiömme päätöksestä ja mainitusta kolmen vuoden määräajasta.
Kanne tuomioistuimessa voidaan panna vireille vakuutusyhtiön kotipaikan, Suomessa olevan asianosaisen kotipaikan taikka Helsingin, Länsi-Uudenmaan tai Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa, ellei oikeuspaikkaa koskevista normeista muuta johdu.
Lautakuntien lausunnot ovat suosituksia, eivätkä sido asianosaisia.
Vahingonkärsinyt voi myös nostaa korvauskanteen vakuutuksenottajaa tai vakuutettua vastaan. Kanne nostetaan riita-asioissa säädetyssä järjestyksessä