Auton pesu

Aika pehmoisia nykymaalit on. Taitaa se pinnoite mennyt että myllytys? Joku varmempi osanee sanoa kun itsekin huomannut samaa. Kiinnostaisi myös tietää mitä tehdä vai antaa olla vaan.

Käytin ammattilaisella ja en kielimuurin takia jaksanut yrittää kysellä tarkemmin, mutta nopea pikkuhomma ilmeisesti oli ja kiillotuksesta puhui. Ei ole jälkeäkään laikuista.
 
Käytin ammattilaisella ja en kielimuurin takia jaksanut yrittää kysellä tarkemmin, mutta nopea pikkuhomma ilmeisesti oli ja kiillotuksesta puhui. Ei ole jälkeäkään laikuista.
Joo näin se varmaan olikin. Harvemmin se syvemmälle menee.
 
Pakko kehua auto glymin interior shampoota. Valkoisesta kangasverhoilusta läks pyyhkäsemällä renkaista irronnut musta kumi.

Sitten seuraava ongelma, millä poistaa tuulilasin pinnasta pinttynyt "vesipisaroiden kuvio". Auto glymin fast glazelle vaan nauraa. Pari vuotta vanha lasi joten ei kovin pitkään pinttynyt vielä ole. :/
 
Onkohan sulla siinä lasissa jotain tuulilasin pinnoitetta jos semmonen kuvio pinttynyt lasiin. Ensin kokeilisin IPA Cleaner (isopropanoli puhdistusaineella) ja sitten sillä samalla lasinpinnoitemönjällä jos semmosta on käytetty.

Eikai puhtaaseen lasiin sinällään "pinty" mitään tai pinttyy mutta kyllä se poiskin lähtee.
 
Onkohan sulla siinä lasissa jotain tuulilasin pinnoitetta jos semmonen kuvio pinttynyt lasiin. Ensin kokeilisin IPA Cleaner (isopropanoli puhdistusaineella) ja sitten sillä samalla lasinpinnoitemönjällä jos semmosta on käytetty.

Eikai puhtaaseen lasiin sinällään "pinty" mitään tai pinttyy mutta kyllä se poiskin lähtee.

Veikkaan että tässä on erilaisten "lasinpesuaineiden" pintoja pinttynyt.
Samaan tyyliin kuin tässä videolla:


Tuossa ottaa hiomatahnalla irti, mutta eikö lähde millään sopivalla puhdistusaineella? Testaan ipaa kohta niin kerron sitten. :E

E: ei tiedä ipasta mitään. Brakleenillä vois vielä sipasta ja jos sillä ei lähe niin sitten lienee hiontatahnalla otettava.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että tässä on erilaisten "lasinpesuaineiden" pintoja pinttynyt.
Samaan tyyliin kuin tässä videolla:


Tuossa ottaa hiomatahnalla irti, mutta eikö lähde millään sopivalla puhdistusaineella? Testaan ipaa kohta niin kerron sitten. :E

E: ei tiedä ipasta mitään. Brakleenillä vois vielä sipasta ja jos sillä ei lähe niin sitten lienee hiontatahnalla otettava.

Tuommoista löytyy myös Ikkunakiilloke (Car Glass Polish)
 
Eikai puhtaaseen lasiin sinällään "pinty" mitään tai pinttyy mutta kyllä se poiskin lähtee.
kalkkia kai periaatteessa vois saada jäämään lasinkin pintaan jos vesi pääsee kuivumaan paikalleen. Siitä tulee kyllä pirun sitkeesti irrotettavia jälkiä (suihkuseinää etikalla putsanneena =)
 
Sitten seuraava ongelma, millä poistaa tuulilasin pinnasta pinttynyt "vesipisaroiden kuvio". Auto glymin fast glazelle vaan nauraa. Pari vuotta vanha lasi joten ei kovin pitkään pinttynyt vielä ole. :/
tuolla pitäisi lähteä ? itse käytän tätä pesujen jälkeen ettei kalkkijäämiä jää vahingossa lasiin kuivumaan :)

vaatii toki myös hyvän lasiliinan kaveriksi....
 
Sitten seuraava ongelma, millä poistaa tuulilasin pinnasta pinttynyt "vesipisaroiden kuvio". Auto glymin fast glazelle vaan nauraa. Pari vuotta vanha lasi joten ei kovin pitkään pinttynyt vielä ole. :/
Voi koittaa myös taikasieni + domestos (tai vastaava) vahva seos tai raakana. Jossei rupea lähtemään niin leikkaava kiillitusaine varmaan ainoa vaihtoehto. Pitäisi onnistua myös käsin jos ei konetta ole.
 
Hommasin autodudelta pesuvehkeet (kevätpaketti) ja eka käsinpesu vuosiin. Harjoittelin vanhalla harrasteautolla. Aika tehokas paketissa ollut esipesuaine (King jotain), olisi melkein riittänyt pesuun. Car5 neutral shampoo ei kyllä paljon vaahdottunut ämpärissä, voi olla että laitoin liikaa tai liian vähän, hurjat sekoitussuhteet oli.

Kinnasneitsyys (no pun intended) meni myös, aikaisemmin olen pessyt vaan harjalla. Kokeilin kahden ämpärin taktiikkaa mutta jossain vaiheessa taisi mennä ämpärit sekaisin.

Fusso Coat vahakin tuli tuossa mukana pitää vielä kokeilla laittaa se. Tai sitten laitan vanhaa Turtle Wax Hybrid Sealantia joka on ainakin helppo laittaa.
 
Voi koittaa myös taikasieni + domestos (tai vastaava) vahva seos tai raakana. Jossei rupea lähtemään niin leikkaava kiillitusaine varmaan ainoa vaihtoehto. Pitäisi onnistua myös käsin jos ei konetta ole.

Taikasieni on muuten hyvä idea, testaan sitä seuraavaksi. Kiitos.

Mitäs perus motonet/biltema liuotinta suosittelisitte keraamisen pinnoitteen "avaamiseen"?
 
Mitäs perus motonet/biltema liuotinta suosittelisitte keraamisen pinnoitteen "avaamiseen"?
jos se keraaminen pinnoite on ihan sellainen pysyvä malli kuten nanolex/gyeon infinitet tms niin avaamiseen riittää mikä tahansa kaikkein järein pesuaine mitä vaan löydät kaupasta :D periaatteessa voisi jopa pestä bensalla ellei bensan hinta olisi niin korkea :D
itse olen käyttänyt puuilosta saatavaa solmaster as40stä joka kyllä irroittaa mitä vaan paitsi talvella tiesuolaa :D (sitä ei ole toistaiseksi irroittanut vielä yksikään kokeilemani aine)
vanteisiin ja pikitahroihin taas rustan brickporttia ! tosi hyvää ja halpaa !
 
Taikasieni on muuten hyvä idea, testaan sitä seuraavaksi. Kiitos.

Mitäs perus motonet/biltema liuotinta suosittelisitte keraamisen pinnoitteen "avaamiseen"?

Rustasta halvalla Prickborttia ja Puuilosta Würthin Tehopesu HD / Solmaster AS40 / Pineline Tehopesu
Näillä lähtee rasvat ja piet pinnasta, tosin samalla lähtee kaikki muukin keraamista pinnoitetta kevyempi kama. :rofl2:

Noilla olen itse pessyt autoja, kun tarkoituksena on ollut vahata tai myllyttää ja pinnoittaa auto kunnon pesujen jälkeen.

Työkaveri pesee Stardustilla pinnoitettua valkoista GTE Passattia talvisin samoilla kamoilla ( koska auto on hänellä kotona lämpimässä hallissa ja kaikki lika "palaa" kiinni ) ja eipä tuo pinnoite ole vajaan kahden vuoden aikana mennyt oikein miksikään.
 
autodudelta 5litran pytty 31,25e eli 6,25e litra eli hieman kalliimpi kuin kärkkäisen tarjous. harmillisesti postikulut nostavat litrahintaa korkealle jos tilaa vain pesuainetta jommastakummasta postimyyntinä

Tämä on myös ihan näppärä etenkin jos isomman auton omistaa Washmaster teleskooppi pesukinnas mikrokuitua | Karkkainen.com verkkokauppa
tämä on loistava tuote tai vastaava biltemasta abaut samaan hintaan ja vastaavia on puuilossa tms..
helpottaa pesua ihan normaalinkin henkilöauton kanssa kun saa katon varmasti hinkattua ja säästää selkää kun hinkkaa ovien alaosia tms sellaisia kohtia joissa pitää kyyristellä.
(ps mutta jos tuossa teleskoopissa on vesiliitäntä niin sillä ei tee mitään... vie vain pesuaineen mennessään ja pesuvarresta tulee hankalan painava ja muutenkin huono kun letku on persiissä :D )
 
autodudelta 5litran pytty 31,25e eli 6,25e litra eli hieman kalliimpi kuin kärkkäisen tarjous. harmillisesti postikulut nostavat litrahintaa korkealle jos tilaa vain pesuainetta jommastakummasta postimyyntinä


tämä on loistava tuote tai vastaava biltemasta abaut samaan hintaan ja vastaavia on puuilossa tms..
helpottaa pesua ihan normaalinkin henkilöauton kanssa kun saa katon varmasti hinkattua ja säästää selkää kun hinkkaa ovien alaosia tms sellaisia kohtia joissa pitää kyyristellä.
(ps mutta jos tuossa teleskoopissa on vesiliitäntä niin sillä ei tee mitään... vie vain pesuaineen mennessään ja pesuvarresta tulee hankalan painava ja muutenkin huono kun letku on persiissä :D )
Koodilla VALA ilmaiset postit yli 50€ tilauksiin kärkkäisellä
 
Vahan tarkoitus on tasoittaa maalipintaa jolloin vettä ja sen myötä likaa valuu enemmän pois ja tarttuu maalipintaan vähemmän, ja valo siroutuu vähemmän heijastuessaan pinnasta, jolloin pinta peilaa ja kiiltää.

Huuhteluvaha toimii muutamasta päivästä (kurakelit) muutamaan viikkoon (kesäkelit), mutta automaattipesu joko naarmuttaa (harjallinen) tai ei puhdista (harjaton) joka haittaa näitä vahan tavoitteita enemmän kuin huuhteluvaha edesauttaa.
Siirretäämpä tänne. Eli aiemmin olen itse käsipesuna pessyt ja vahannut oman autoni porukoiden kesäpaikalla.

Tämä on toiminut koska olen käynyt tuolla kesäpaikalla riittävän usein, vähintään kerran kuussa. Talvella auto on toki saattanut olla neljäkin kuukautta pesemättä, mikä on ehkä vähän hasardia.

Nyt kuitenkin on sellainen elämänmuutos tapahtunut että koska en käy tuolla kesäpaikalla enää niin usein ja saattaa tulla tarve pestä auto muulloinkin, olisi kiva joku muukin vaihtoehto.

Kävin vasta ensimmäistä kertaa eläissäni autopesulassa, ja sehän oli aivan mahtavaa. Mielestäni tulos oli parempi kuin pelkällä vedellä itse pestessä, ja miten nopeasti ja helposti!:interested:

Jäljelle jäi vielä vahaus, mitä mietin että onko se pakkopulla vielä tehtävä jossain. Mut sit huomasin tuon huuhteluvahan.

Niin kysymys onkin että jos alkaisi pesettämään autoaan pesulassa usein, esim tyyliin kerran viikossa kun on noita kuukausisopimuksia, niin voisiko lopettaa käsivahauksen kokonaan?

Omat autoni on uusia halpoja kauppakasseja, ei mitään 20 vuotiaita klassikkomersuja. Autoilla ei ole tarkoitus ajaa kuin ehkä 5 vuotta jonka jälkeen uudempi alle.

Näillä spekseillä uskaltaisiko tehdä niin että luopuu käsipesuista ja vahauksista kokonaan?
 
ideaali tapauksessa toki tuohan olisi loistavaa.
käytännössä pikapesuloihin ei voi luottaa että putsaavat autoa 100% puhtaaksi (kyllä tietenkin hiekka yms poistuu mutta tiesuola yms voi jäädä kiinni pahastikkin) jolloin käytännössä vahaa levitetään vaan aina puolipuhtaan auton päälle jolloin se kyllä "näyttää" puhtaalle mutta ei oikeasti ole sitä :)

ei ole olemassa edes oikotietä onneen.
itselläni on jo toinen auto jossa on teetätetty kunnollinen keraaminen pinnoite heti 10km ajettuna jolla siis välttää gagan yms tarttumisen mutta siltikin ei se poista sitä ongelmaa että tiesuola ja moni muukin asia tarttuu kovapinnoitettuunkin pintaan ja se vain on joskus ihan pakko hinkata käsin veke jotta se olisi edes sinneppäin puhdasta :) (se etu pinnoitteessa on ettei se gaga yms tartu niin piukkaan kuin jos autossa ei olisi pinnoitetta)

mutta olen omistanut aiemmin myöskin halpoja autoja joita en juuri pessyt kuin kerran pari vuodessa ja silloinkin kävin autopesulassa... tavallaan se on helppoa sekin että antaa vaan auton olla ja huuhtelee joskus jos huuhtelee mutta tokihan keraamisella pinnoitteella pääsee jo aika lähelle samaa helppoutta (tai miksei vastaavilla pikavahoillakin)

itse tekisin valinnan siitä että kannattaako autoa pestä niin usein tms niin ihan sen perusteella että onko auto kenties ostettu käytettynä ja jos on niin onko jo ajettu esim yli sata tonnia tai on yli 7 vuotias tms ? sillä jos pintojen pohjat on jo pilattu näiden alkuvuosien aikana sadoilla kerroilla autopesulassa käynnillä tms niin ei se sitä pintaa paranna jos yhtäkkiä sitten siitä rupeaakin pitämään huolta kuin kukkaa kämmenellä :D
 
Näillä spekseillä uskaltaisiko tehdä niin että luopuu käsipesuista ja vahauksista kokonaan?
Juurikin näin. Noilla spekseillä en käyttäisi tippaakaan aikaa tai vaivaa käsin pesemiseen tai vahaamiseen, vaan ajaisin pesukoneen läpi kuukausisopimuksella maalipinnan haalistumisen jäädessä seuraavien käyttäjien vaivaksi.
 
Tiedoksi tännekkin,
Nummelan ti-pesulasta on viime yönä varastettu 3kpl uusia Kränzle Hd 10/122 pesureita.
 
Onko tuohon Nilfiskin 140-6 taisi olla malli niin olemassa mitään adapteria kahvaan, että se johto pääsisi vapaasti ’pyörimään’ siinä? Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.. Koko ajan on puneella se letku ja muutenkin tuo 6m paineletku on aivan liian lyhyt auton pesemiseen. Pitää monta kertaa puolelta toiselle konetta raahata. Eipä se osto vaiheessa käynyt edes mielessäkään että pituus ei riitä..:rolleyes:
 
Onko tuohon Nilfiskin 140-6 taisi olla malli niin olemassa mitään adapteria kahvaan, että se johto pääsisi vapaasti ’pyörimään’ siinä? Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.. Koko ajan on puneella se letku ja muutenkin tuo 6m paineletku on aivan liian lyhyt auton pesemiseen. Pitää monta kertaa puolelta toiselle konetta raahata. Eipä se osto vaiheessa käynyt edes mielessäkään että pituus ei riitä..:rolleyes:
Painepesuri Nilfisk Core 140-6, Power Control PCA, 140bar, 474l/h, itseimevä, terassipesurilla, kapea pesuharjalla tämäkö? Tuossa lukee, että siinä olisi jo pyörivä liitin kahvan ja letkun liitoksessa.
 
Tuopa hyvinni. Aijaa no katohan perkule! Sykkyrälle se on siitä huolimattai.:rofl:
On olemassa tämmöisiä
US $2.84 26% Off | 1*M22 14mm Thread Pressure Washer Swivel Joint Kink Free Connector Hose Fitting Water Gun Hydraulic Couplers Garden Tool
mitä laitetaan kahvan ja letkun väliin, mutta mahtaakohan saada suoraan nilfiskiin sopivina vai vaatiiko adaptereita väliin. Laitoin tuommoisen kränzleen ja vaikka siinä alunperin olikin muka pyörivä liitin niin tuolla se parani huomattavasti ja letku suoristuu itsestään kävellessä.
 
Onko tuohon Nilfiskin 140-6 taisi olla malli niin olemassa mitään adapteria kahvaan, että se johto pääsisi vapaasti ’pyörimään’ siinä? Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.. Koko ajan on puneella se letku ja muutenkin tuo 6m paineletku on aivan liian lyhyt auton pesemiseen. Pitää monta kertaa puolelta toiselle konetta raahata. Eipä se osto vaiheessa käynyt edes mielessäkään että pituus ei riitä..:rolleyes:
Hanki siihen letkulle jatko niin jo alkaa pituus riittää.
Superflexinä onkin jatko sitte kalliimpi, yli satasen.

Kunnollisen pituisia letkuja ei meinaa olla kuin kalliissa pesureissa, max 8 - 9 m alkaa olla se mitä nykyisin on vakiona kuluttajamalleissa.
 
käsittääkseni noissa pitää olla sillai tarkkana että jotkut adapterit antavat pyöriä vaikka paineenalaisena ja toiset taas pyörivät vasta kun painetta ei ole... eli kaikki "sykkyrän esto adapterit" eivät välttämättä toimi kuten haluttu :D
 
Hanki siihen letkulle jatko niin jo alkaa pituus riittää.
Superflexinä onkin jatko sitte kalliimpi, yli satasen.

Kunnollisen pituisia letkuja ei meinaa olla kuin kalliissa pesureissa, max 8 - 9 m alkaa olla se mitä nykyisin on vakiona kuluttajamalleissa.

Eikö tuo ole vähän hölmö jos se ei kelaudu sinne pesurin sisään vaan pitää aina erikseen irroittaa ja laittaa rullalle?
 
Kuinka monta kertaa auton voi myllyttää? Jossain tuli vastaan vielä tietoa, että Volkkareissa olisi tavallista kovempi maalipinta, josta on vaikeampi saada naarmuja pois, mutta kestää enemmän myllytystä. Ruostumista ei kyllä selvästikään estä ja parin ruostepaikan korjaus on edessä.

Lisäksi oma myllytyslaikka on joku ihan halpa epäkesko, jossa ei meinaa riittää teho. Auton oston jälkeen myllytin naarmuja piiloon ja jokin aika sitten ajattelin myllyttää uudet naarmut pois. Vaikka koko päivän piti olla poutaa, niin jossain vaiheessa sadekuurot alkoivat kiusaamaan ja työ meni vähän hätäilyksi. Edes pyörrejäljet pesusta eivät oikein himmentyneet, vaikka laikkaan kyllä tarttui hieman auton väriä. Linnunpaskan pyyhkimisestä aiheutuneita naarmuja yritin lisäksi yksi päivä kiillotella leikkaavalla aineella ja oranssilla laikalla ja oikein mitään ei meinannut tapahtua.

Vähän oli puhetta kolmen hengen porukalla ostaa joku kalliimpi (200€) epäkesko, jolla varmaan tekisikin jo jotain. Pääsisi naarmuista kerralla eroon.

EDIT: Oma kone näyttää hyvin pitkälle tuolta. Tuo kirjaimellisesti hyytyy, jos yhtään enempää painaa maalipintaa kohti. Pitäisikö tuolla ylipäätään saada syvempiä naarmuja pois, vai onko katseltava parempaa laitetta? Googlella löysin infoa, että olisi Das-6 V2 vain eri väreillä, eli ei mikään täysi romu.

Mag-Pro Power Tools epäkeskokiillotuskone 650W | Motonet Oy
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka monta kertaa auton voi myllyttää? Jossain tuli vastaan vielä tietoa, että Volkkareissa olisi tavallista kovempi maalipinta, josta on vaikeampi saada naarmuja pois, mutta kestää enemmän myllytystä. Ruostumista ei kyllä selvästikään estä.

Lisäksi oma myllytyslaikka on joku ihan halpa epäkesko, jossa ei meinaa riittää teho. Auton oston jälkeen myllytin naarmuja piiloon ja jokin aika sitten ajattelin myllyttää uudet naarmut pois. Vaikka koko päivän piti olla poutaa, niin jossain vaiheessa sadekuurot alkoivat kiusaamaan ja työ meni vähän hätäilyksi. Edes pyörrejäljet pesusta eivät oikein himmentyneet, vaikka laikkaan kyllä tarttui auton väriä. Linnunpaskan pyyhkimisestä aiheutuneita naarmuja yritin lisäksi yksi päivä kiillotella leikkaavalla aineella ja oranssilla laikalla ja oikein mitään ei meinannut tapahtua.

Vähän oli puhetta kolmen hengen porukalla ostaa joku kalliimpi (200€) epäkesko, jolla varmaan tekisikin jo jotain. Pääsisi naarmuista kerralla eroon.

EDIT: Oma kone näyttää hyvin pitkälle tuolta. Tuo kirjaimellisesti hyytyy, jos yhtään enempää painaa maalipintaa kohti. Pitäisikö tuolla ylipäätään saada syvempiä naarmuja pois, vai onko katseltava parempaa laitetta?
Mag-Pro Power Tools epäkeskokiillotuskone 650W | Motonet Oy
mää en tierä myllytyksest mittään mut valistunut omatietoni on että auton eliniän aikana max 3 kertaa olisi mahdollista myllyttää silleen todella kunnolla.
maalipinnan paksuutta mitataan mikrometreissä niin ei siinä paljoa pelivaraa ole "hioa veke/myllytellä".

sitten tullaan siihen että eri aikakauden autot ovat tietty erilaisia sillä ennenvanhnaan oli autot maalattu vielä käsin jossain maalauslinjastolla ja maaleina oli kovemmat myrkyt kun taas vuastuhannen vaihteen jälkeen ollaan siirrytty ropotteihin jotka vetelee just niin vähän maalia et pohjamaali ei näy ja maalitkin on jotain vegaanista vesiväriä tms :D
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka monta kertaa auton voi myllyttää? Jossain tuli vastaan vielä tietoa, että Volkkareissa olisi tavallista kovempi maalipinta, josta on vaikeampi saada naarmuja pois, mutta kestää enemmän myllytystä. Ruostumista ei kyllä selvästikään estä ja parin ruostepaikan korjaus on edessä.
Aika monta kertaa. Tyypillinen lakan paksuus on jotain vähintään 30 micronia (0,03 mm), voi olla tuplastikin, ja asiallisesti myllyttäen siitä lähtee muutama microni, ehkä 3 ehkä 6.

Kaikista syvimpien naarmujen jahtaaminen ei kuitenkaan ehkä kannata, jos sellaisten vaikutus auton kokonaislookkiin kaupan pihassa on olemattoman pieni, mutta syvyys vaikka puolet lakkapinnasta.
 
Kuinka monta kertaa auton voi myllyttää? Jossain tuli vastaan vielä tietoa, että Volkkareissa olisi tavallista kovempi maalipinta, josta on vaikeampi saada naarmuja pois, mutta kestää enemmän myllytystä. Ruostumista ei kyllä selvästikään estä ja parin ruostepaikan korjaus on edessä.

Lisäksi oma myllytyslaikka on joku ihan halpa epäkesko, jossa ei meinaa riittää teho. Auton oston jälkeen myllytin naarmuja piiloon ja jokin aika sitten ajattelin myllyttää uudet naarmut pois. Vaikka koko päivän piti olla poutaa, niin jossain vaiheessa sadekuurot alkoivat kiusaamaan ja työ meni vähän hätäilyksi. Edes pyörrejäljet pesusta eivät oikein himmentyneet, vaikka laikkaan kyllä tarttui hieman auton väriä. Linnunpaskan pyyhkimisestä aiheutuneita naarmuja yritin lisäksi yksi päivä kiillotella leikkaavalla aineella ja oranssilla laikalla ja oikein mitään ei meinannut tapahtua.

Vähän oli puhetta kolmen hengen porukalla ostaa joku kalliimpi (200€) epäkesko, jolla varmaan tekisikin jo jotain. Pääsisi naarmuista kerralla eroon.

EDIT: Oma kone näyttää hyvin pitkälle tuolta. Tuo kirjaimellisesti hyytyy, jos yhtään enempää painaa maalipintaa kohti. Pitäisikö tuolla ylipäätään saada syvempiä naarmuja pois, vai onko katseltava parempaa laitetta? Googlella löysin infoa, että olisi Das-6 V2 vain eri väreillä, eli ei mikään täysi romu.

Mag-Pro Power Tools epäkeskokiillotuskone 650W | Motonet Oy

Riippuu autosta ja siitä miten sitä myllyttää, kunnon tunnin turkkilaisen lampaanperselaikka myllytyksen ja syvien naarmujen jahtaamisen jälkeen pinta voi olla jo kerrasta puhki tai sitten jos ottaa järjellä sameutta aiheuttavat pesunaarmut ja loiventaa syvimmät kuopat, niin saman voi toistaa useita kertoja.

Kannattaa kokeilla muutamien eri leikkaavuuksilla olevien laikkojen ja tahnojen komboja, niin löytää joka maalipinnalle ja halutulle lopputulokselle toimivan ratkaisun.
Sekin pitää muistaa, että kone tekee työn, sitä ei paineta pintaa vasten vaan ohjaillaan vain kevyesti haluttuun suuntaan.

Jos ostatte porukalla koneen, niin ostakaa kerralla kunnollinen, eli Rupesin Bigfoot LHR15 mk 3:nen, niin ei heti ala harmittamaan huono kone.
Itse tein omalla Rupesillani juuri 6 metrisen jenkkiveneeni kylkien ja kannen kiillotuksen, eikä hankinta harmittanut yhtään, sain ACS:ästä tuon deluxe kitin messuhintaan 499 €.

Aikoinaan kiillotin vuosia veneitä ja autoja tuon Bilteman koneen alkeellisemmalla versiolla, kun en paremmasta tiennyt, mutta nyt en kyllä vaihtaisi Rupesia mihinkään.
 
Bilteman epäkeskokone on harrastajalle ihan ok. Epäkeskolla kun ei niin helpolla saa hologrammia, eikä pintaa puhki. Epäkeskinen kiillotuskone PO 125A

Lainat ja aineet sitten esim autodudelta, saa jotain settejä missä eri aineita ja laikkoja. Riippuu niin autosta mitä aineita/laikkoja tarvii. Itse ainakin aina parilla eri laikalla+ aineella vetänyt.

Laikkojen ja aineiden leikkaavuudessa on suuria eroja ja riippuu maalipinnan kovuudesta. Ei oikein voi kuin kokeilla.

Muutama auto tullut vedettyä ns. Naarmuttomaksi. Mustat helpoimpia, kun holot ja naarmut näkyy.

Hyvä välillä pyyhkiä ipalla puhtaaksi ja katsoa auringossa miltä näyttää, niin tietää miten jatkaa.

Joku 300tkm ajettu musta Volvo vei itseltä yhden viikon kaikki illat ja yhden vIikonlopun, että sai oikeasti hyvän. Eli ipalla pyyhittynä ei näkynyt auringonpaisteessa holoja eikä naarmuja.

Tuo toki tuli vedettyä ensin rotaryllä ja karvalaikalla,kun oli niin kulunut, sitten rotaryllä ja kevyemmällä laikalla+tahnalla, sitten epäkeskolla+ parilla eri laikalla+tahnalla... ... ...

Sitten vaan vaha/pinnoite päälle.
 
Taidan ostaa vielä jotain kunnon 1-step kiillotusainetta ja uuden laikan, kun vanhat alkaa olla jo riekaleina. Sillä sitten oikein huolella ja rauhassa koko auto läpi. Tällä kertaa varmistan myös, ettei taivaalla ole yhtään pilvenhattaraakaan. Viimeisimmästä myllytyksestä ei lähtenyt edes himmeät pyörrejäljet, niin tuskin maalipintakaan paljon kului. Lisäksi auringonpaisteessa tarkastelin syvien naarmujen ympäristöä, joita olen myllyttänyt leikkaavalla leikalla enemmän. Mitään eroa ei ole maalipinnassa muuhun autoon. Voi olla myös, että väite saksalaisten autojen maalipinnan/lakan kovuudesta pitää oman auton kohdalla paikkansa. Ja oma tekniikka voi olla huono myös.

Sitten kesän ajaksi voisi laittaa vaikka Sonaxin Xtreme vahaa, jossa on täyteaine mukana. Saa naarmut vähän vielä paremmin piiloon. Syksyllä taas tavallista Sonaxin hybridivahaa, joka kestää omien kokemuksien hyvin erinomaisesti talven yli. Ja pimeässä kurakeleillä naarmut ei myöskään näy.

Mutta mites tuon Mag-Pro epäkeskon kierrosnopeus myllytykseen? Alue on 2000-6500RPM ja myllytykseen usein suositellaan paljon pienempiä kierroksia. 2000RPM nopeudella tuo hyytyy välittömästi, vaikka ei edes juurikaan paina. Melkein hyytymiseen tuntuu riittävän, että ison laikan kanssa tuon laskee auton katolle oman painon varaan. Kovemmilla nopeuksilla jaksaa sitten jo paremmin.
 
Eikö tuo ole vähän hölmö jos se ei kelaudu sinne pesurin sisään vaan pitää aina erikseen irroittaa ja laittaa rullalle?
Periaatteessa joo, mutta jatkon virittely paikoilleen ja pois on helppo homma. Mielummin se kuin että siirtelee pesuria jatkuvasti. Itse operoin 10 m vakioletkulle lisänä 12 m jatkon kanssa eikä ole alkanut risoa jatkon kanssa säätäminen vielä.

Joihinkin pesureihin voi vaihtaa pitemmän vakioletku mutta Nilfisk Coresta en tiedä onnistuuko.
 
Tuon malliset koneet jättäisin kauppaan, ammatti koneet on toki ihan eri pelejä, mutta tätä on halvoista kehuttu clas ohlsson ihan ok epäkeskoksi tuohon hintaan.
Toi Bilteman kone on yllättävän hyvä. En itse omista, mutta kaverin Biltemaa kokeilin, reilu 200€ laatu koneeseen en muuta eroa löytänyt, kuin sen että tärisee käsille enemmän. Epäkesko on reipas, ja ihan hyvän tuntuinen käteen.
 
Kuinka monta kertaa auton voi myllyttää? Jossain tuli vastaan vielä tietoa, että Volkkareissa olisi tavallista kovempi maalipinta, josta on vaikeampi saada naarmuja pois, mutta kestää enemmän myllytystä. Ruostumista ei kyllä selvästikään estä ja parin ruostepaikan korjaus on edessä.

Lisäksi oma myllytyslaikka on joku ihan halpa epäkesko, jossa ei meinaa riittää teho. Auton oston jälkeen myllytin naarmuja piiloon ja jokin aika sitten ajattelin myllyttää uudet naarmut pois. Vaikka koko päivän piti olla poutaa, niin jossain vaiheessa sadekuurot alkoivat kiusaamaan ja työ meni vähän hätäilyksi. Edes pyörrejäljet pesusta eivät oikein himmentyneet, vaikka laikkaan kyllä tarttui hieman auton väriä. Linnunpaskan pyyhkimisestä aiheutuneita naarmuja yritin lisäksi yksi päivä kiillotella leikkaavalla aineella ja oranssilla laikalla ja oikein mitään ei meinannut tapahtua.

Vähän oli puhetta kolmen hengen porukalla ostaa joku kalliimpi (200€) epäkesko, jolla varmaan tekisikin jo jotain. Pääsisi naarmuista kerralla eroon.

EDIT: Oma kone näyttää hyvin pitkälle tuolta. Tuo kirjaimellisesti hyytyy, jos yhtään enempää painaa maalipintaa kohti. Pitäisikö tuolla ylipäätään saada syvempiä naarmuja pois, vai onko katseltava parempaa laitetta? Googlella löysin infoa, että olisi Das-6 V2 vain eri väreillä, eli ei mikään täysi romu.

Mag-Pro Power Tools epäkeskokiillotuskone 650W | Motonet Oy

Niin itse alkuperäiseen kysymykseen, autoa voi myllyttää niin kauan kun on lakkapintaa jäljellä, mutta useaan kertaan, mittarilla näkee paljonko lakkapintaa on.
Monissa Saksalaisissa autoissa on kova lakka tai kovempi lakka, riippuen valmistajasta voi olla lakan kovuus värikoodin perässä.
Näissä vaatii tehokkaan rotary koneen että pääsee naarmuista eroon. Tehoton epäkesko ei riitä, tehokas epäkesko on jo parempi.
 
Mikäköhän meni viimeksi pieleen, kun autoa myllytin ja laikkoja meni useampi rikki. Voisko olla liikaa ainetta esimerkiksi? 2500rpm oli maksimikierrokset ja kahden eri valmistajan laikkoja oli käytössä. Aina repesi kesken käytön siten, että tarrapinta irtosi laikasta.
 
Käytin autoa pesukadulla autopesussa ja ainakin kuskinpuoleinen rengas kulkee sellaisessa urassa, jota pitkin kulkevat rullat siirtävät autoa pesun aikana eteenpäin. Omassa autossa on alla helmikuussa maalatut vanteet, joissa kumeina 265/30R21. Pesun alussa erit. tuntui, että renkaan kohdalta kuului sellaista hankaavaa narinaa. Pesun jälkeen kävin katsomassa ja ainakin kolmessa vanteessa oli jälkiä. Pesupojan kanssa kirjattiin rekkulilappu ja IFiltä tuli päätös, joka ei yllättänyt yhtään. Onko muilla kokemuksia autopesujen aiheuttamista vaurioista ja niiden korvaamisista/korvaamattomuuksista?

Kuvissa vähän heikosti näkyvät jäljet, mutta ovat tuossa ihan ulkokehällä, yhdessä vanteessa puolan yli menevä poikittainen jälki.

Vanteet tosiaan saatu helmikuussa vasta maalattuina auton mukana niin, että olivat kuin uudet eikä yhtään käytön jälkeä ollut. Itse olen pelkästään ajanut enkä satavarmasti ole noita muualla naarmuttanut. Pesujen jälkeen aina kierrellyt autoa uusien jälkien perässä - vanha tapa.

15070648.t.jpg
1657172832913.gif


15070649.t.jpg
1657172832959.gif


15070650.t.jpg
1657172833006.gif


15070651.t.jpg
1657172833050.gif


15070652.t.jpg
1657172833095.gif


Vakuutuksenottaja Osuuskauppa Arina
Vahinkoa kärsinyt X
Vakuutus X
Rekisterinumero X
Asiakkaan viite Asiakkaan viite X

KORVAUSPÄÄTÖS

Olemme käsitelleet vahingon, jossa on kysymys ajoneuvolle X aiheutuneesta vahingosta. Vahinko on käsitelty vastuuvakuutuksen perusteella.

Vahinkoa ei korvata vastuuvakuutuksesta, koska vakuutuksenottaja ei ole voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvelvollinen vahingosta.

Tapahtumatiedot

Asiakas on käynyt autopesussa X.7.2022 ABC X:ssä. Pesun jälkeen asiakas on huomannut auton kuljettajan puoleisessa vanteessa ja apukuljettajan takarenkaassa naarmuja.

Päätös ja perustelut

Vakuutusehtojen mukaan vakuutuksesta korvataan vahinko, josta vakuutettu on voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvastuussa. Vahingonkorvauslain ja yleisten vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden mukaan korvausvastuun syntyminen edellyttää pääsääntöisesti vahingon aiheuttajan tahallisuutta tai tuottamusta. Tuottamuksella tarkoitetaan moitittavaa menettelyä eli virhettä, huolimattomuutta tai laiminlyöntiä.

Kuluttajansuojalain mukaan tilaajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii palveluksessa olevan virheen vuoksi. Palveluksessa on virhe, jos palvelus ei sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun, tai jos palvelusta ei ole suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Vastuusta vapautuakseen palvelun tarjoajan on osoitettava toimintansa moitteettomuus.

Korvauspäätös

Selvitysten mukaan autopesulaite on ollut ehjä ja kunnossa. Kyseinen pesutapahtuma on tietojen mukaan edennyt normaalisti. Autopesulaitetta huolletaan ja tarkistetaan säännöllisesti ja asianmukaisesti. Muita vastaavia vahinkoja ei ole tapahtunut, eikä pehmoharjapesu vaurioita autoa. Tässä tapauksessa automaattipesulaitteistossa ei havaittu vikaa tai häiriötä, eikä vaurioitten ole osoitettu aiheutuneen autopesussa. Auton vanteessa ja renkaassa todetut naarmut eivät ole syy-yhteydessä autopesuun, sillä naarmut eivät ole luonteeltaan sellaisia, että pesulaite olisi ne voinut aiheuttaa.

Tässä tapauksessa voidaan yhtiöllemme toimitettujen asiakirjojen mukaan pitää selvitettynä, että palvelu on vastannut sovittua ja että se on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti, joten vakuutuksenottajalle ei ole syntynyt voimassa olevaan oikeuteen perustuvaa korvausvelvollisuutta vahingosta.

Vakuutusyhtiön korvausvelvollisuus (maksuvelvollisuus) ei ole vakuutuksenottajan korvausvelvollisuutta laajempi, joten vahinkoa ei voida korvata vastuuvakuutuksen perusteella.

Vakuutusehdot ja lainsäädäntö

5 Vakuutusturva
5.1 Mitä toiminnanvastuu korvaa
Vakuutus korvaa vakuutuskirjassa mainitussa toiminnassa toiselle aiheutuneen henkilö- ja esinevahingon, joka todetaan vakuutuksen voimassaoloaikana vakuutuksen voimassaoloalueella ja josta vakuutuksenottaja on voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvastuussa.

Kuluttajansuojalaki (38/1978)

8 luku 12 §
Yleinen virhesäännös
Palveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.

Palvelus on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti sekä ottaen huomioon tilaajan edut. Palveluksen tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen palveluksen yhteydessä aihetta olettaa. Palveluksen tulee myös vastata laissa, asetuksessa tai viranomaisen päätöksessä asetettuja vaatimuksia.

Jos toimeksisaajan on hankittava palveluksen suorittamisessa tarvittavaa materiaalia eikä toisin ole sovittu, materiaalin tulee olla kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan tavanomaisen hyvää laatua.

Jos palvelus poikkeaa siitä, mitä 1–3 momentissa säädetään, siinä on virhe. Todistustaakka siitä, että palvelus on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti, on toimeksisaajalla.

8 luku 20 §
Vahingonkorvaus

Tilaajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii palveluksessa olevan virheen vuoksi. Korvausvelvollisuus käsittää virheestä tilaajalle aiheutuneen henkilö- ja esinevahingon sikäli kuin 21 §:stä ei johdu muuta. Edellä 10 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitetun välillisen vahingon toimeksisaaja on kuitenkin velvollinen korvaamaan vain, jos virhe tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan.

Samanlainen oikeus korvaukseen kuin tilaajalla on hänen perheenjäsenellään, joka kärsii virheen vuoksi vahinkoa.

Kaikissa vahinkoa koskevissa yhteydenotoissa pyydämme viittaamaan vahinkonumeroomme X.

Voit olla meihin yhteydessä sähköpostitse vastuuvahingot@if.fi tai puhelimitse 010 515 8151.

Ystävällisin terveisin

IF VAKUUTUS
Yrityskorvauspalvelu

X

Käsittelemme asiakkaidemme henkilötietoja noudattaen kulloinkin voimassa olevaa vakuutus- ja tietosuojalainsäädäntöä. Lisätietoa henkilötietojen käsittelystä löytyy osoitteesta: Henkilötietojen käsittely | If


MUUTOKSENHAKUOHJE

Lisäselvitys

Jos olet tyytymätön saamaasi korvauspäätökseen, ota ensin yhteys vakuutusyhtiön korvauspäätöksen tehneeseen henkilöön.

If Asiakasvaltuutettu

Jos tämän jälkeen olet edelleen tyytymätön päätökseen, voit yhden (1) vuoden kuluessa päätöksen vastaanottamisesta kääntyä If Asiakasvaltuutetun puoleen. Voit ottaa yhteyttä Ifin internet-sivuilla olevalla yhteydenottolomakkeella (www.if.fi, muutoksenhaku ja valitukset), sähköpostitse osoitteella asiakasvaltuutettu@if.fi tai kirjeitse osoitteella If Asiakasvaltuutettu, PL 2018, 20025 IF.

Asiakasvaltuutettu ei käsittele sellaisia tapauksia, jotka ovat tai ovat aikaisemmin olleet jonkin toisen muutoksenhakuelimen käsittelyssä.

Neuvoja ja selvitysapua

Ellei asiasi meillä Ifissä selviä, voit ottaa yhteyden Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan www.fine.fi, joka antaa maksuttomia neuvoja ja ohjeita korvauksista sekä vakuutussopimusten ja ehtojen soveltamisesta.

Muutoksenhaku vakuutusyhtiön päätökseen

Vakuutuksenottaja, vakuutettu ja vahingonkärsinyt voivat hakea muutosta vakuutusyhtiön ratkaisuun Vakuutuslautakunnalta (www.fine.fi, Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki), kuluttajariitalautakunnalta (www.kuluttajariita.fi, PL 306, 00531 Helsinki) tai yleiseltä tuomioistuimelta.

Vakuutusyhtiön ratkaisuun on haettava muutosta kolmen (3) vuoden kuluessa siitä, kun sait kirjallisen tiedon yhtiömme päätöksestä ja mainitusta kolmen vuoden määräajasta.

Kanne tuomioistuimessa voidaan panna vireille vakuutusyhtiön kotipaikan, Suomessa olevan asianosaisen kotipaikan taikka Helsingin, Länsi-Uudenmaan tai Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa, ellei oikeuspaikkaa koskevista normeista muuta johdu.

Lautakuntien lausunnot ovat suosituksia, eivätkä sido asianosaisia.

Vahingonkärsinyt voi myös nostaa korvauskanteen vakuutuksenottajaa tai vakuutettua vastaan. Kanne nostetaan riita-asioissa säädetyssä järjestyksessä
 
Ainahan päätöksestä saa valittaa, joten kannattaa kokeilla. Jos kuskinpuoli kulkee urassa ja siellä on naarmuja, niin tekisin siltä osin tarkennuksen hakemukseen.

Mutta miten selität toisella puolella olevat naarmut, jos vanne ei osu mihinkään eikä mikään koneen osa osu vanteisiin auton oikealla puolella?
 
Ainahan päätöksestä saa valittaa, joten kannattaa kokeilla. Jos kuskinpuoli kulkee urassa ja siellä on naarmuja, niin tekisin siltä osin tarkennuksen hakemukseen.

Mutta miten selität toisella puolella olevat naarmut, jos vanne ei osu mihinkään eikä mikään koneen osa osu vanteisiin auton oikealla puolella?
Se ura missä rengas kulkee niin ei siinä mikään vanteeseen koske siinä kulkiessa vaan renkaan kumipinta ainoastaan ottaa kosketusta. Pesukoneessa taitaa olla jonkinlaiset harjat mitkä pesun yhteydessä putsaavat vanteet erikseen.
 
Nämä on hankalia ja ikäviä tapauksia, joista harvemmin kuluttaja saa mitään korvausta, vaikea todistaa että juuri tuosta pesulasta on naarmut tulleet.
Noissa automaattipesuloissa saa helposti naarmua harjaksista tai jostain muusta kuten nyt yllä epäilys, totesin pari kolme vuotta sitten että paras pestä auto vaan itse niin tulos on se mitä itse tekee :)
 
Se ura missä rengas kulkee niin ei siinä mikään vanteeseen koske siinä kulkiessa vaan renkaan kumipinta ainoastaan ottaa kosketusta. Pesukoneessa taitaa olla jonkinlaiset harjat mitkä pesun yhteydessä putsaavat vanteet erikseen.
samaa mieltä.. itselläni on 225-45-r18 gummit ja ei mullakaan ole koskaan missään pesukadussa ottaneet vanteet kiinni siihen kuljettimen reunoihin tms
tässä ei nyt kysyjä tietenkään kerro kumin koosta että jos hänen vanteilla onkin joku 225-15 tms koko :D

kuvien perusteella ei ainakaan ole se kyseessä että olisi jokin "venykumitapaus" eli normikumit vedetty väkisin ylileveälle vanteelle.. silloin ehkä ? olisi mahdollisuus saada vanne siihen kuljettimeen ? (yhdistettynä super matalaan profiiliin ? )
 
Mikäköhän meni viimeksi pieleen, kun autoa myllytin ja laikkoja meni useampi rikki. Voisko olla liikaa ainetta esimerkiksi? 2500rpm oli maksimikierrokset ja kahden eri valmistajan laikkoja oli käytössä. Aina repesi kesken käytön siten, että tarrapinta irtosi laikasta.
Liika kuumuus on yksi mahdollinen. Kannattaa seurata paneelin lämpöä esim kädellä, ettei kuumu liiaksi. Aina ne lämpenee, mutta pitäisi pystyä koskemaan kuitenkin. Puhdistatko laikkaa ajojen välissä? Huomasin sillä olevan merkittävä vaikutus laikkojen kestoon sekä tehoon, kun eivät mene "tukkoon". Jokaisen/joka toisen ajon jälkeen olen näyttänyt vähän laikkaharjaa.

Useampi laikka myös tuntuu säästävän niitä. Esim yksi kylki yhdellä laikalla, puskuri/konepelti seuraavalla jne.

Konetta on myös tärkeää pitää suorassa, niin että se pääsee pyörimään kunnolla
 
samaa mieltä.. itselläni on 225-45-r18 gummit ja ei mullakaan ole koskaan missään pesukadussa ottaneet vanteet kiinni siihen kuljettimen reunoihin tms
tässä ei nyt kysyjä tietenkään kerro kumin koosta että jos hänen vanteilla onkin joku 225-15 tms koko :D

kuvien perusteella ei ainakaan ole se kyseessä että olisi jokin "venykumitapaus" eli normikumit vedetty väkisin ylileveälle vanteelle.. silloin ehkä ? olisi mahdollisuus saada vanne siihen kuljettimeen ? (yhdistettynä super matalaan profiiliin ? )

Olihan siellä mainittu --> 265/30R21. Ja ei se rengas alusta asti kulkenut hihnan mukana. Rutinaa/narinaa kuului ja ainakin yksi rulla meni renkaan alta, niin että keula nousi ylös ja laski alas.
 
Pesin auton tänään ihan perinteisellä vesi + autoshampoo yhdistelmällä, ja havaitsin että konepellissä olleet kolme linnunpaskaa eivät lähteneetkään pesun jälkeen. Paskat itsessään toki lähti, mutta mustassa maalipinnassa näkyy hyvin tuollaiset "kiinnipalaneet" haaleat läiskät, niiden ääriviivat.

Autossa 7kk vanha keraaminen pinnoite, muttei näemmä paljoa auttanut. Mikä neuvoksi kotikonstein, ilman että vie myllytytettäväksi koko vekottimen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom