Auton pesu

Pesurista tulee tarpeeksi painetta niin voihan siinä sihdissä siellä suuttimessa olla joku vika, ota kuva vaahdosta ja lähetä dudelle niin saat varmaan vinkkejä?
Eli tuollakin pesuaineella pitäisi saada sellaista "senttien paksuista" vaahtoa? Käytätkö sitä samalla tavalla eli pesuaine raakana säiliöön?
 
Eli tuollakin pesuaineella pitäisi saada sellaista "senttien paksuista" vaahtoa? Käytätkö sitä samalla tavalla eli pesuaine raakana säiliöön?
Joo raakana, mutta ei mun tarvitse sitä säätöä täysille laittaa niin vaahto on paksua. Pyöritätkö varmasti oikeaan suuntaan säätöä?
 
Joo raakana, mutta ei mun tarvitse sitä säätöä täysille laittaa niin vaahto on paksua. Pyöritätkö varmasti oikeaan suuntaan säätöä?
Emt. Oikealle pyöritin äärilaitaan, miinusmerkin suuntaan. No täytyy vielä testailla seuraavan kerran kun pesee.
 
Tyhmä kysymys, mutta voinko käyttää toiseen autoon samoja laikkoja, joilla myllytin vanhan auton viime keväänä? Laikat luonnollisesti pesty käytön jälkeen.

Nykyinen auto ei ole pahemmin nähnyt harjapesua, niin maalipinta ihan kohtuullisessa kunnossa. Muutama ikävä naarmu löytyy kuitenkin ja olisi tarkoituksena ensin leikkaavalla aineella myllyttää ne piiloon ja muuten koko auto hienommalla tahnalla läpi.
 
Emt. Oikealle pyöritin äärilaitaan, miinusmerkin suuntaan. No täytyy vielä testailla seuraavan kerran kun pesee.

Oikealle eli ylhäältä päin katsottuna kellon suuntaan? Tarvikekeskuksen bulkkilance toimii ainakin noin päin, eli kun kiertää säätönupin kiinni niin menee seos paksuimmalleen.
 
Eli tuollakin pesuaineella pitäisi saada sellaista "senttien paksuista" vaahtoa? Käytätkö sitä samalla tavalla eli pesuaine raakana säiliöön?
Itse vetänyt tasan samoilla kamoilla, ja saa pintaan semmoista puuroa, joka on niin paksua, että hyvä kuin valuu, ainakin 3cm kerroksen pystypinnoille.
En muista kumpaan suuntaan säätyi, kun on tullut ihan testaamalla haettua sopiva seos.
 
Tyhmä kysymys, mutta voinko käyttää toiseen autoon samoja laikkoja, joilla myllytin vanhan auton viime keväänä? Laikat luonnollisesti pesty käytön jälkeen.

Nykyinen auto ei ole pahemmin nähnyt harjapesua, niin maalipinta ihan kohtuullisessa kunnossa. Muutama ikävä naarmu löytyy kuitenkin ja olisi tarkoituksena ensin leikkaavalla aineella myllyttää ne piiloon ja muuten koko auto hienommalla tahnalla läpi.

Kyllä niitä voi käyttää vaikka kuinka moneen autoon/veneeseen/moottoripyörään tahansa, kunhan ovat puhtaita.
Itse heitän laikat pois siinä vaiheessa, kun niiden reunat alkavat hajoamaan.
 
Onkos kellä tätä dr dirt G1 vaahdotinta käytössä auton pesussa? Foam Lance KC Dr Dirt G1 Pesuainevaahdotin + Adapteri
Hommasin tuollaisen, mutta olen hieman pettynyt tulokseen, en saa sellaista paksua tarttuvaa vaahtoa aikaiseksi. Laitoin esipesuainetta raakana tuohon ja käänsin sen säätöruuvin "-" asentoon, joka ymmärtääkseni tarkoittaa vahvinta seosta, mutta silti vaahto on vähän ohuenlaista. Saakohan tästä millään semmoista tosi paksua vaahtoa ulos?
Tuntuu ettei tämä nyt loppujenlopuksi paljoa parempi ole kuin se halpa kärcherin oma vaahdotin.

Minulla on epäilys, että tuossa vaahdottimessa pesuainemäärän säätö toimii, kuten sen normaali ihminen kuvittelee toimivan, eli säädintä " + " suuntaan kääntämällä pesuaineen määrä lisääntyy ja nyt olet pessyt auton minimi määrällä ainetta.

Noissa halpakauppojen kympin vaahdottimissahan tuo säätö on toimii juuri päinvastoin, eli " - " suuntaan kääntämällä pesuaineen määrä lisääntyy.
Minä olen saanut lähes joka kerta tuollaisella kympin vaahdottimella ja lähes kaikilla pesuaineilla aikaiseksi paksun vaahdon.

Olen kokeillut vaahdottaa kaikenlaisia pesuaineita mm. Bilt Hamberin Surfex HD:tä, Würthin tehopesua, Pinelineä, Taxicleaneria yms. ja kaikki ovat onnistuneet vähintään kohtalaisesti kaikilla kolmella pesurilla ( Kärcher K5 / Annovi Reverberi AR-630 / Kränzle Quadro 1200 ), joita olen pesuhommissa käyttänyt, eli ainakaan pesurista vaahdottimen toiminta ei ole kiinni.
 
Ei se vaahto saa olla liian paksua, vaan pitää valua just sopivan hitaasti. Esimerkkinä Motox Vaahtopesu josta saa ihan pirun paksua vaahtoa, mutta mitäänhän se ei putsaa, ihan sama ku ilman pesuainetta pesis. Sit taas vaikka BH Auto foam voi vetää laihatkin lirut ilman juuri mitään vaahtoilua ja paskat lähtee.
 
Joo, ei vaahtohötön määrä ole mikään absoluuttinen puhdistuksen tae, mutta sopivan paksuisella vaahdolla pesuaine pysyy pinnalla riittävän pitkään ja ehtii vaikuttamaan.
Mutta ei vaahdottaminen muuta huonoa pesuainetta hyväksi, mutta parantaa kyllä hyvän pesuaineen toimintaa.
 
En ole koskaan sellasta savea uskaltanu koittaa siinä pelossa, että naarmutan koko pinnan. Voisin kyl koittaa jos ei muut aineet ja myrkyt auta.

Jokin aika sitten käsittelin savella 200tkm ajetun mustan auton. Paremmalta se näytti savestuksen jälkeen kuin ennen. Kun siis puhutaan käyttöautosta jota on käytetty pikapesussa, harjattu lumiharjalla yms. Tietysti siinä naarmuja näkee sopivassa valossa kun tarkkaan katsoo, mutta ei se myllyttäminen mielestäni pakollista ole jos ei mitään näyttelyautoa ole tarkoitus tehdä.
 
Savestaminen ei aiheuta maalipintaan kohtuuttomia vaurioita, kunhan huolehtii siitä että, savestusta edeltävät pesut on hoidettu huolella ja pinta on oikeasti puhdas kaikesta irto moskasta ennen kuin alkaa liuttelemaan savea pinnassa.
Lisäksi liukkaria on parempi käyttää liikaa kuin liian vähän ja savea kannattaa pyöritellä ja vaihtaa mielummin liian usein kuin harvoin.

Tosin turha sitä myllyttämistä on pelätä, helppoa ( joskin välillä työlästä ja pitkäveteistä ) hommaa jos ei näyttelykiiltoa hae, eikä lähde hävittämään kaikkia syvimpiä naarmuja.
Kevyesti leikkaavalla laikalla ja hienolla tahnalla saa pikku naarmut ja sellaisen pesu "harson" kohtuu helposti pois pinnasta, eikä vaurioitakaan saa kovin helposti aikaiseksi, kun huolehtii perusasioista.
 
Onkos nuo motonetin epäkeskomyllyttimet mistään kotoisin?
MTX Automotive Dual Action epäkesko kiillotuskone | Motonet Oy Tuo on kai DAS-6 pro mutta eri värisenä, mites noi halvemmat epäkeskot?
Perus das6 versiota näyttää saavan biltema versiona 49e.
Käyttöä tuskin tulee autoa paria useampaa vuodessa joten paljoa rahaa en pistä. Vanhastaan on pari laikkaa, lake countryn oranssi light cut ja valkoinen polishing pad. Aineena Scholl concepts S17+ Jonkun uuden kuitenkin ajattelin hankkia, oisko joku medium laikka jolla saisi pesunaarmut pois ilman hirveitä hologrammeja?
 
Tässä parempi Shine Mate ERO600 kiillotuspaketti S - Autonhoitokauppa halvemmalla hyvän aineen kera (laikasta en mee sanoon mitään). Toi on tasapainoinen ja hiljainen suht tärinätön masiina ihan pro-käyttöönkin vaikka... huomattavasti hintaluokkaansa parempi plus kunnon sivukahvalla ja mukana tulee vastapainot eri talloille. Voi käyttää 3" tallaakin sillä 4-5" vastapainolla. Paras vapaa epäkesko alle 400€ hintaluokkaan koska on oikeesti niin käteensopiva.

Varsinki alottelijalle se lienee mukava ettei tipu paikat hampaista ja kolhi ovenkahvoja tms. laikan/tallan sivulla kun kone on vakaa ja tasapainossa. Janne varmaan neuvoo tohon hyvät tallat ja laikat messiin mielellään niin ei voi mennä pieleen.
 
Shinematea en ole varsinaisesti käyttänyt, mutta kääntyisin kyllä siihen tuon mätänetin motoxin sijaan.

Jos oikein halvalla haluaa päästä, niin kyllä Bilteman 50 € koneellakin pärjää satunnaisissa kiillotteluissa yllättävän hyvin, mutta sitten kun siitä siirtyy parempaan koneeseen, niin huomaa miten koneen ergonomia ja tasapaino paranevat.
 
Itse vetänyt tasan samoilla kamoilla, ja saa pintaan semmoista puuroa, joka on niin paksua, että hyvä kuin valuu, ainakin 3cm kerroksen pystypinnoille.
En muista kumpaan suuntaan säätyi, kun on tullut ihan testaamalla haettua sopiva seos.

Kiitos vastauksista. Aika moni kertoi saavansa paksut vaahdot aikaiseksi tuolla vaahdottimella, joten epäilen laihan vaahdon syyn olevan tuossa Kärcher K3 painepesurissa. Lueskelin vähän aiheesta ja ilmeisesti vaahdosta saa sitä parempaa, mitä enemmän painepesurista tulee vettä. Ja tuo K3 on aika heikko pesuri. Voisin pyytää paremman pesurin omistavaa kaveria testaamaan vielä ettei itse vaahdottimessa ole vikaa. Ja joo, eihän siitä "partavaahtoa" oikeasti tarvitse tehdä, mutta tuo nykyisellään valuu vähän turhan nopeasti pois pinnalta.
 
Onkos nuo motonetin epäkeskomyllyttimet mistään kotoisin?
MTX Automotive Dual Action epäkesko kiillotuskone | Motonet Oy Tuo on kai DAS-6 pro mutta eri värisenä, mites noi halvemmat epäkeskot?
Perus das6 versiota näyttää saavan biltema versiona 49e.
Käyttöä tuskin tulee autoa paria useampaa vuodessa joten paljoa rahaa en pistä. Vanhastaan on pari laikkaa, lake countryn oranssi light cut ja valkoinen polishing pad. Aineena Scholl concepts S17+ Jonkun uuden kuitenkin ajattelin hankkia, oisko joku medium laikka jolla saisi pesunaarmut pois ilman hirveitä hologrammeja?
itse molemmilla tehnyt, ja varmaan tuon bilteman ostaisin, jos nyt tarvitsisi valita. tärisee kyllä käsille enemmän ja muutenkin jotenkin epäergonomisempi, mutta on kyllä tosi halpa.

Mutta tuo masan linkkaama shinemate voisi olla paras kone hintaansa nähden.
 
Solmaster AS40 osoittautui loistavaksi esipesuaineeksi. Laimennettunakin vei lähes kaiken lian mennessään.
 
Viimeksi muokattu:
itse molemmilla tehnyt, ja varmaan tuon bilteman ostaisin, jos nyt tarvitsisi valita. tärisee kyllä käsille enemmän ja muutenkin jotenkin epäergonomisempi, mutta on kyllä tosi halpa.

Mutta tuo masan linkkaama shinemate voisi olla paras kone hintaansa nähden.

Onhan nää makuasioita toki, mutta on vaan tasapainoltaan paras vapaa epäkesko, mitä tullut vastaan ja samalla tosi kevyt ja tehokas. Rundit riittää salettiin kaikille alottelijoille leikkaaviinkin hommiin eli loistava yleismasiinakin ja riittää ns. ainoaksi koneeksikin. Veikkaan, että monella tulee pupu pöksyyn kun heittää täysille ton :D Sithän tossa pehmostartti, niin ei lennä mömmöt laikasta seinille...

Jos huonoa hakee niin kierteen kummallinen koko ja johdon jäykkyys ja lyhyys 5 m (pidempi toki ku Mätänetin koneessa).
 
Onhan nää makuasioita toki, mutta on vaan tasapainoltaan paras vapaa epäkesko, mitä tullut vastaan ja samalla tosi kevyt ja tehokas. Rundit riittää salettiin kaikille alottelijoille leikkaaviinkin hommiin eli loistava yleismasiinakin ja riittää ns. ainoaksi koneeksikin. Veikkaan, että monella tulee pupu pöksyyn kun heittää täysille ton :D Sithän tossa pehmostartti, niin ei lennä mömmöt laikasta seinille...

Jos huonoa hakee niin kierteen kummallinen koko ja johdon jäykkyys ja lyhyys 5 m (pidempi toki ku Mätänetin koneessa).
Joo, itse vertasin tota motonettiläistä ja biltemaa. Shinematea en ole kokeillut, mutta uskon kyllä, että on paras noista kolmesta.
 
Pitkä ketju ja paljon hyvää keskustelua. En kuitenkaan jaksa lukea kaikkia, joten josko saisi vinkkiä minkälaiset pesu/vahausvehkeet kannattaisi hankkia? Painepesuri löytyy, Pineline -tehopesua törppö. Loput pitäisi hankkia uutta, pesuharjasta lähtien.
 
Vaahdotin, mikrokuitu pesukinnas, mikrokuituliinoja, pari ämpäriä joista väh. toinen hiekan erottimella, vanneharja ja kuivauspyyhkeitä tai riittävän tehokas lehtipuhallin. Käytettävät aineet on sitten täysin mieltymyskysymyksiä mutta perus settiin kuuluu imo liuoitin, esipesuaine ja shampoo (Hiilivety- tai bioliukkari, BH autofoam ja Qyeon Bathe+ - nuo vaikka esimerkkinä). Nämä nyt nopeasti tuli mieleen, korjatkoon tai lisätköön muut sitten :)
 
Pitkä ketju ja paljon hyvää keskustelua. En kuitenkaan jaksa lukea kaikkia, joten josko saisi vinkkiä minkälaiset pesu/vahausvehkeet kannattaisi hankkia? Painepesuri löytyy, Pineline -tehopesua törppö. Loput pitäisi hankkia uutta, pesuharjasta lähtien.

Pesukinnas ehdottomasti huomattavasti harjaa ja sientä armollisempi pinnoille, mikokuituinen tai ns nuudelimalli alkuun sopiva. Pineline taitaa vahat syödä tehokkaasti joten normaalit esipesut esimerkiksi Bilt Hamber Auto Foam, pesuaineeksi esimerkiksi Gyeon Bathe, kuivaaminen tähän tarkotetulla pyyhkeellä ei lastalla tai säämiskällä. Autonhoitokaupan sivuilta kannattaa lukea heidän ohjeiden kautta.


E: @Hiivatti ehtikin näköjään ensin
 
kerrotaampa sitten tännekkin vähän tarinaa jos se ny jotain auttaisisi :D
tarinan alku lähtee siitä että helmikuussa 2020 tuli ajankohta jolloin sai uuden auton alle. tätä olin jo pohtinut pitkään että mitä uuden auton kanssa tekisi jotta maalipinta olisi hyvässä kunnossa vielä parinkin vuoden kuluttua tms.
mietin ja pohdin ensin koko auton yliteippaamista (hinta noin tonnin) mutta lukiessani nettiä ja kommentteja niin useimmat suosittelivat silti vain sitä että pinnoittaisi auton keraamisella pinnoitteella tms.

pinnoitteitakin on erilaisia joten sitten piti etsiä googlen yms avulla tietoa siitä mikä sopisi parhaiten ja mitä eroja niissä on. no kuitenkaan aikaa ei ollut paljon sillä halusin auton viedä mahdollisimman tuoreena käsiteltäväksi ennenkuin helmikuinen suolakakka jämähtää kiinni uuden auton maalipintaan kiinni.
system x oli ollut yksi vaihtoehto mutta kalliimpi täydellisenä käsittelynä (noin 700e) mutta google kommentteja lukemalla en huomannut eroa nanolexin vastaavaan suojaan joka oli hieman halvempi (nanolex si3d hd noin 500e)
molemmille luvataan noin kolmen vuoden suoja.
no sitten lyhykäisyydessään kävin laitattamassa aidossa suomalaisessa liikkeessä
nanolexit pintaan sekä ajovaloille että myös lasipinnoille sekä sisälle myös penkeille ja muille pinnoille (kustannus oli kaikkinensa kuitenkin sitten halpa vaikka mukana oli penkit yms lasipinnatkin : 600e).

kokemuksia tälläisistä keraamisista pinnoitteista minulla ei ole. eikä oikeastaan oikeen mistään koska ainuttakaan autoa ennen tätä en ole vahannut tms, vain käyttänyt niitä kuten autoa käytetään eli ajamiseen :D (kaikki aikaisemmat autot ovat olleet käytettyjä kun olen ne hommannut ja oma kokemattomuuteni autoiluun on sitten näkynyt siinä että pelkkä abc:n autopesu plus vaha on yleensä riittänyt)

sitten päästään varsinaiseen asiaan.
kuukausi meni ja auto rupesi näyttämään jo aika kakalle.. ensin aattelin että höh.. tähänkö nämä rahat nyt menivät että eikö se pinnoite nyt pidäkkään pintaa puhtaana niin että auto olisi pakasta vedetyn näköinen ilman hoitoa aina :D

no kerrostalo asujana minulla ei ole paikkaa päästä pesemään autoa millään tavalla ja mietinkin jo että menenkö sitten taas autopesuun tms mutta pinnoitteen tekijä varoitti että koska kyseessä on keraaminen pinnoite niin mitä tahansa pesua/aineita voi käyttää mutta vahaa tms ei saa olla sillä se vain sitten jää keraamisen pinnoitteen päälle ja pilaa sen.
kaikissa abc:n pesukaduissa ja vastaavissa laitoksissa näytti olevan aina peruspesun jälkeen joku "vahan kaltainen" loppukiiltoa hoitava aine mukana joten en mennyt niihin.

sitten onneksi sain idean että työpaikallani olikin syrjässä eräs yksi paikka jossa on vesipiste jota voisi kenties hyödyntää !

siitä se varustelu kierre sitten alkoi :D
koska siis ko paikassa on kyllä vettä mutta ei painepesuria tms niin ostin ensin kärkkäiseltä perus vesijohtoon liitettävän "snow lancen"
tuo osoittautui todella päteväksi. rakenne on paksua messinkiä sisältä, pesuaineen määrälle löytyy säätö ja tuosta saa pistooli osan erikseen irti joten myös huuhtelu on helppo tehdä samalla kahvalla ! huonona puolena se että pesuainetta kuluu reilusti miniasennossakin. noin 600ml per autopesu ja vaahto jää mielestäni ainakin vähän liian vetiseksi ?
pesuaineeksi valikoitui heti joka paikassa kehuttu bilt hamber auto foam.
harmillisesti turusta tai helsingistä tätä ei löydy yhdestäkään kivijalkaliikkeestä suoraan vaikka liike olisikin autoduden jälleenmyyjä tms joten tilasin sen kärkkäiseltä sitten postitse.

tämän avulla sainkin pestyä auton pahimmasta moskasta veke. sitten paria pesua myöhemmin rupesin huomaamaan että jotakin tavaraa jää silti kiinni oviin.. åerkle !!!
sitten piti siirtyä kovempiin aineesiin ja kokeeksi ostin puuilosta solmaster as40 tehopesu ainetta.
noniin.. taas vaikutti tulevan puhdasta jälkeä mutta kunhan auto kuivui niin harmaa pinta jäi silti oviin.
sormella vetämällä ko pinnalla pinnan sai kuitenkin puhtaaksi ja google taas avusti ja kertoi että kyseessä on niinsanottu "traffic film" joka vaatisi järeämpää käsittelyä tms :D
en kuitenkaan halunnut nyt monia sivuja autonhoidosta lukeneena koskea auton pintoihin millään tavalla vaan ajattelin että koska liuotin pesut olivat sallittuja keraamisella pinnoitteellakin niin siirrytään vaan kovimpiin aineisiin :D

sitten taas metsästämään bilt hamber surfex hd:tä
jota taaskaan ei saanut mistään turun taikka helsingin kivijalkaliikkestä (soitin kaikki paikat läpitte ja osassa jopa myös kävin) äorkele !!! on se kumma ettei autodude saa/halua myydä näihin paikkoihin kunnon pesuaineita ?? (liki jokapaikassa kuulin että autodude itse ei halua näihin liikkeisiin ko bilthambereita myydä ??? käsittämätöntä!)
no postimyynti taas pelasti ja tälläkertaa tilasin autodudelta (oululainen liike muuten) surfexia. jännä kyllä huomatakseni vain sen että jokin liike turussa sen pakkasi ja postitti turusta turun osoitteeseeni ??? mitä kettua ! ja yhdessäkään turussa olevassa liikkeessä ei sitä ollut ? :D no tuote saapui nopeasti ja eikun testiin.
taas kerran lupaavaa vaahtoa tuli ja maa oli ruskeana kaikesta moskasta mikä autosta irtosi... mutta ei.. parin tunnin kuivumisen jälkeen edelleen traffic film kiusaa!

no sitten varustelukierre jatkuikin siihen pisteeseen että näin ohittamattoman tarjouksen painepesurista (nilfisk 135.1-8)
mikä olisi taas lukuisi autopesu artikkeleita lueskeltuani juuri ja juuri ilmeisesti pätevä autopesuun (tarpeeksi paljon vedenvirtaamaa sekä myös painetta)
sitten piti hommata painepesurille sopivaa adapteria että saa lancen kiinni.
ai mutta nythän minulla sitten ei ollutkaan lancea kun vain vesijohtoverkko käyttöön joten sitten motonettiin ja mtx:n lance sieltä koriin.
samalla luin taas pesuohjeita ja selvisi että traffic fimin poistoon voi olla että ainoa keino on kinnastaa se joten ei muutakuin uudestaan kauppaan ja puuilosta tarttui mukavasti kungs nuudeli kinnasta yms mukaan.

nyt ollaan tässä päivässä (7.4.2020) ja odottelen edelleen postipatea tuomaan sen painepesurin jotta selviäisi ainakin itselleni että irtoaako traffic film pelkällä painepesurilla vai vaatiiko vielä tämän jälkeen kinnastuksen ?

kinnastusta varten puuilosta tarttui mukaani vielä meguiar's nxt carwash autoshamppoo
jotta bilthambereita ei sitten itse pesuun kuluisi niin paljoa. meguin hyvänä puolena on se että se on todella riittoisaa (4 korkillista 4 litraan vettä).

keraamisen pinnoitteen etu näkyy nyt ainakin siinä että autoon riittää aina pelkkä esipesu/pesu. ei tarvitse murehtia pesunjälkeen uudelleen vahaamisesta tms.

jälki edit. pro-kleeniltä löytyy erikseen traffic film remover ainetta... tätä olisikin mielenkiintoista päästä testaamaan myöskin...
jälki edit2 . tilattu testiin alla olevat aineet vielä...

tämä tarttui vain silmään että voisi olla hyvä. ei kokemuksia pro-kleen tuotteista aiemmin.
vanhakunnon pineline. tällä on tullut jotain pestyä aikaisemmin ajalta ennenkuin foam lance oli keksitty :D
tätä woimapesua on kehuttu että olisi vahvinta mitä myydään.. poistaa kuulemma varmuudella vahatkin pinnalta yhdellä pesukerralla !

aiheesta lisää kunhan tavaraa saapuu ja pääsee kokeilemaan :)

jatko 9.2.2020
ei auttanut mikään noista uusistakaan pesuaineista traffic filmin poistoon. ei edes painepesurilla. toki se pitää todeta että se on voinut myös aika piukassakin olla jo kun muutaman viikon/kuukauden siinä ollut. vasta kinnastamalla nuudeli mikrokuidulla niin lähti veke.
nyt on auto taas kuin pakasta vedetty mutta pitihän sitä autoa nyt sitten huolella halia kintaalla ympäriinsä! :D
 
Viimeksi muokattu:
En osaa tällä foorum softalla etsiä ketjusta joten toivottavasti ei ihan äskettäin ole kysytty. Millähän tuon nahkaratin voisi puhdistaa/suojata? Ratti ei ole siis mitenkään rikki eikä kaipaa värjäävää korjaussarjaa tms. Löydän vaan noita värjäyksiä ja yleisiä nahkan käsittelyyn tarkoitettuja tuotteita, mutta esim. jossain liinoissa joita motonetissä oli maininta ettei sovi esim. ratille koska voi tehdä pinnasta liukkaan.

Ratti alkaa siis pikkuhiljaa vähän kiiltää ja sitä kiiltoa haluisin pois tuhoamatta rattia. Kyseessä siis 5v ja 77tkm ajettu auto.
 
En osaa tällä foorum softalla etsiä ketjusta joten toivottavasti ei ihan äskettäin ole kysytty. Millähän tuon nahkaratin voisi puhdistaa/suojata? Ratti ei ole siis mitenkään rikki eikä kaipaa värjäävää korjaussarjaa tms. Löydän vaan noita värjäyksiä ja yleisiä nahkan käsittelyyn tarkoitettuja tuotteita, mutta esim. jossain liinoissa joita motonetissä oli maininta ettei sovi esim. ratille koska voi tehdä pinnasta liukkaan.

Ratti alkaa siis pikkuhiljaa vähän kiiltää ja sitä kiiltoa haluisin pois tuhoamatta rattia. Kyseessä siis 5v ja 77tkm ajettu auto.
Nahkarattia ja penkkejä olen pessyt kissa saippualla (Le chat saippua, saa vaikka tokmanni, Kärkkäinen tms) jonka jälkeen olen laittanut autoglym leather balmia. Jää mattapintaiseksi nahka.
 
Viimeksi muokattu:
Onko toi autoglymin punainen ns.peittävä vaha? Suositelkaa muita(kin) peittäviä vahoja, ja sen päälle varsinainen vaha. Tarkoitus siis pistää isäukon avensis myyntiin. Maalipinta hyvässä kunnossa mutta iän tai oikeastaan konepesun tuottama pyörteet ja hiusnaarmut pitäis saada piiloon ja pinta kiiltäväksi.
 
Onko toi autoglymin punainen ns.peittävä vaha? Suositelkaa muita(kin) peittäviä vahoja, ja sen päälle varsinainen vaha. Tarkoitus siis pistää isäukon avensis myyntiin. Maalipinta hyvässä kunnossa mutta iän tai oikeastaan konepesun tuottama pyörteet ja hiusnaarmut pitäis saada piiloon ja pinta kiiltäväksi.
Myllytä se auto siinä oikea ratkaisu ongelmaan.
 
Mikä ois hyvä pesuaine ennen vahausta suoritettavaan pesuun? Noissa perus autoshampoissa taitaa olla jo itsessään jotain vahaa mukana, niin ei liene paras vaihtoehto?
 
Onko toi autoglymin punainen ns.peittävä vaha? Suositelkaa muita(kin) peittäviä vahoja, ja sen päälle varsinainen vaha. Tarkoitus siis pistää isäukon avensis myyntiin. Maalipinta hyvässä kunnossa mutta iän tai oikeastaan konepesun tuottama pyörteet ja hiusnaarmut pitäis saada piiloon ja pinta kiiltäväksi.

Erittäin fillaavia ovat Bilt Hamber Micro-fine tai Bilt Hamber Cleanser-polish. Ehkä pikaisin oikotie väliaikaiseen onneen. Pysyvät kyllä hyvän putsin päälle tehtynä hyvin luokkaa pari-kolme kk mutta päälle vielä Finis-wax niin pysyy naarmut ja pyörteet piilossa jopa 9 kk.
 
Jos ei haluu tärpättien kans lotraa niin Surfex Hd tai Solmaster AS 40 on ihmis- ja luontoystävällisempää (moninkertaiseen hintaan toki).
 
Hiilivetypohjainen liuotinpesuaine esim Polaric Polaric liuotinpesu 1L nox-wax vie mennessään vanhat vahat ja siinä on pienpoisto ja raudanpoisto samassa litkussa
Kiitos vinkistä, tuo täytyy ottaa testiin! Tyytyväisenä olen pari vuotta käytellyt Polaricin diesel-jäänestoa (Polaric Go) >99% IPAna. Mitään takeitahan ei ole että se sellaista on tai sellaisena pysyy, mutta toistaiseksi tuntuisi toimivan. Kyseessähän on suomalainen perheyhtiö. Motonetistä joutuu ostamaan liian usein muutenkin.
 
Jos ei haluu tärpättien kans lotraa niin Surfex Hd tai Solmaster AS 40 on ihmis- ja luontoystävällisempää (moninkertaiseen hintaan toki).
jeps.. polaricin pesuaineessa ei lue miten ainetta käytetään mutta oletan että samaan tapaan kuin muutkin eli painepesun yhteydessä pesuaineen ja veden seos ? (väärin.. ainetta ei lantrata vedellä vaan ruiskitaan suoraan pinnoille sellaisenaan.)
polaricin hinta 5l törpölle olisi noin 13,45e

motoxin pesuaineessakaan ei lue pesuohjeita mutta oletan että tässäkin se perus käyttö veden kanssa ?
motoxin hinta myös varsin edullinen 5L /14,95

itse ehkä käyttäisisin wurthin woimapesua joka olisi myöskin vielä halvempi
5litraa / 12,45e

myös hyvä pesuaine on solmasterin as 40
mutta hinta pomppaa melkoisesti 5litraa 26,90e

vanhakunnon pineline
5litran hintaan laskettuna 21.125e

villikortti sekaan.. ei kokemuksia että onko minkäänkään arvoinen... mutta "halpa" ainakin
5litran hintaan laskettuna 19,98e

yllä olevat olivat siis kaikki noudettavissa suoraan liikkeistä kun bilt hambereissa taas se huono että joutunee tilamaan postitse ?
bilt hamber surfex hd 5litraa 32,95

tai autofoam 5 litraa 24,90e
 
Viimeksi muokattu:
Mikä nyt on tehokkain pesuaine foam lanceen, jos hiilivetyliukkaria ei pysty siinä käyttään?
 
Mikä nyt on tehokkain pesuaine foam lanceen, jos hiilivetyliukkaria ei pysty siinä käyttään?
Tossa yläpuolella niitä on esimerkiksi mainittu pinkeliviican postauksessa. Jokaisella on oma mielipide aineiden tehokkuudesta ja itse käytän normaalisti King Carthurin foamia Esipesuaine KC Control Snow Foam hiilivedyn jälkeen ja kesäisin pelkkää KC foamia.
Toki oman auton pinnassa on Stardust PCS5 pinnoitus niin ei tartte varoa et hiilivetyliukkarit veis vahan tai pinnoituksen.
 
jeps.. polaricin pesuaineessa ei lue miten ainetta käytetään mutta oletan että samaan tapaan kuin muutkin eli painepesun yhteydessä pesuaineen ja veden seos ? (väärin.. ainetta ei lantrata vedellä vaan ruiskitaan suoraan pinnoille sellaisenaan.)
polaricin hinta 5l törpölle olisi noin 13,45e

motoxin pesuaineessakaan ei lue pesuohjeita mutta oletan että tässäkin se perus käyttö veden kanssa ?
motoxin hinta myös varsin edullinen 5L /14,95

itse ehkä käyttäisisin wurthin woimapesua joka olisi myöskin vielä halvempi
5litraa / 12,45e

myös hyvä pesuaine on solmasterin as 40
mutta hinta pomppaa melkoisesti 5litraa 26,90e

vanhakunnon pineline
5litran hintaan laskettuna 21.125e

villikortti sekaan.. ei kokemuksia että onko minkäänkään arvoinen... mutta "halpa" ainakin
5litran hintaan laskettuna 19,98e

yllä olevat olivat siis kaikki noudettavissa suoraan liikkeistä kun bilt hambereissa taas se huono että joutunee tilamaan postitse ?
bilt hamber surfex hd 5litraa 32,95

tai autofoam 5 litraa 24,90e

Bilt hambereita saa kärkkäiseltä jos on paikkakunnalla semmonen.


Löytyy myös korrosol raudanpoistoa ja auto-foamia.
 
Bilt hambereita saa kärkkäiseltä jos on paikkakunnalla semmonen.


Löytyy myös korrosol raudanpoistoa ja auto-foamia.
jep. kärkkäiset sijaitsevat Ii;ssä , Oulussa , Ylivieskassa , jyväskylässä ja lahdessa
 
Noilla hiilivetyliukkareilla ei sitte saa pestä pihamaalla. Jos ei ole viemäröityä pesupaikkaa, niin käyttäkää bioliukkareita.
 
Noilla hiilivetyliukkareilla ei sitte saa pestä pihamaalla. Jos ei ole viemäröityä pesupaikkaa, niin käyttäkää bioliukkareita.

Näinhän tuo ohjeessa lukee. Onko joku testannut kasvaako pihalla nurmikko sen jälkeen jos menee takapihalla pesemään? :rolleyes: Itse en tietenkään tekisi niin, mutta JOS...
Ja itseasiassa kun ruvetaan oikein kunnolla pilkkua viilaamaan niin autoa ei saa pestä jatkuvasti pihamaalla millään muillakaan pesuaineilla. Vain "satunnainen" pesu on sallittu. Jatkuvaa pesua varten pitäisi löytyä hiekan ja öljynerotuskaivot pihalta.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako muovisen etupuskurin kiveniskemiä yrittää myllyttää piiloon? Paljon tuommoisia pieniä jälkiä, joita ei meinaa muuten saada piiloon.

Parin viikon sisällä olisi tarkoitus myllyttää koko auto. Maalipinta on kohtuullisen hyvässä kunnossa, eli harjapesussa ei ole hirveästi käyty, mutta joitakin naarmuja kertynyt muutamaan paikkaan kilometrien myötä. Suunnittelinkin, että vedän ensin isommat naarmut oranssilla laikalla ja leikkaavalla Farecla G3 tahnalla ja muuten koko auton läpi sinisellä laikalla ja Flexipadin hienommalla tahnalla ja lopuksi Collinite pintaan. Kiillotuskoneena joku Motonetista hankittu epäkesko. Tuskin noilla toimenpiteillä kovin pahasti voi mennä pieleen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom