Auton pesu

Otin GoWashilta yöpesupaketin, kun 2 autoa 35€/kk. Pesutulos on ihan riittävän hyvä, vaikka parempikin voisi olla. Pesin ennen kesäisin kotona itse mutta tuohon hintaan en jaksa edes ajatellakaan enää sitä lotraamista.
 
Keväällä 2019 myllytetty ja vahattu auto, kesällä jaksoin käsin pestä, mutta ainakin 3kk menty kerta viikossa harjakoneen läpi.

Hankala saada aamulla pimeässä hyvää kuvaa mutta hyvin se puhdas konepelti vielä helmeilee

5jfXPK6l.jpg
Helmeileehän se konepesun lopussa heitetty "huuhteluvaha" aina hetken aikaa ;)
Kovavahasta ei noilla konepesumäärillä ole kyllä enää mitään jäljellä.

On tässä käsin pesussa vielä se taloudellinenkin puoli. Helposti konepesuihin menee 500-1000 e vuodessa. Itse pesijällä pesuaineisiin ja kamoihin muutamia kymppejä.
Ihan kiva oli taas eilen huhkia auto puhtaaksi kun oli n. 1000km maakuntareissun jäljiltä aika uskomattomassa kunnossa.
 
Harkinnut jonkun pesupaketin ottamista, käyttäisin lähinnä varmaan yöaikaan ja pelkkä harjaton riittäisi.
 
On tässä käsin pesussa vielä se taloudellinenkin puoli. Helposti konepesuihin menee 500-1000 e vuodessa. Itse pesijällä pesuaineisiin ja kamoihin muutamia kymppejä.
Ihan kiva oli taas eilen huhkia auto puhtaaksi kun oli n. 1000km maakuntareissun jäljiltä aika uskomattomassa kunnossa.

Jos on vähänkään pesukinnasta lukevan hinkkarin vikaa, niin tuo 500-1000 € uppoaa helposti vuodessa erilaisiin aineisiin ja tarvikkeisiin.
Itsellänikin oli edellinen tilaus autonhoitokaupasta jotain 300 € luokkaa, eikä siinä ollut varsinaisesti kuin pelkkiä pesuaineita. :D
 
^Ite noita miehiä :D Jos halvalla haluis selvitä niin liukkarilla/autoshampoolla pesu ja Gyeon Wetcoat päälle parin kk:n välein. Vuosikustannus parikymppiä per auto...
 
Alkusijoituksena meni rahaa kasa kun hommasi aineet, rätit, kintaat ja pesuämpärit mutta eipä tuo sen jälkeen ole ollut kovin tyyristä. Käytössä atm NoxWax hiilivety, BH-Autofoam ja Bathe+. Näillä päässyt jo pitkälle + ovat riittoisia ja kuivauskin nykyään Ryobi RBV3000CSV:llä. Ovien välit pesun jälkeen vielä pyyhkäisen Kentin All Purpose foamilla (samalla pesee ikkunat myös loistavasti).
Saishan tohon edelleen menemään rahaa vaikka kuinka jos haluaisi, mutta alkusijoituksen jälkeen ei ole enää minusta kallista eikä aineitakaan tarvi olla kokoajan tilaamassa lisää. Auto on pinnoitettu niin ei tarvi vahaillakkaan ja helpottaa pesuja huomattavasti.
 
Ehti tulla hämärä, mutta kiiltää kuin se papin kuuluisa hommeli. Halvinta vahashampoota Motonetistä ja vanha pehmoharja letkuun kiinni sekä ankaraa jynssäämistä. Harjakin taitaa olla nykyään enemmän musta kun valkonen, mutta johtunee siitä, että sillä tuli pestyä peltikatto joskus 5 vuotta sitten. Eniwei, nyt sopii taas tulla räntää ja kuraa ja paskaa niskaan.

pesu.jpg
 
Vanha kunnon ns. dudekulma. Paskakin pinta näyttää hyvältä kun kuvakulma on oikea. ;):D
 
Muutaman minuutin? Pesukadulta pääsee alle 5min pois, käsinpesu on kuivauksineen on helposti lähemmäs tunnin operaatio jos aikoo naarmuja vältellä ja laskee mukaan myös kamppeiden esille ja pois ottamisen huuhteluineen.

Vai mitä meinaat käsinpesulla?

Miltäs toi auton pinta muuten näyttää suorassa auringonpaisteessa? Saahan 500 tkm ajetusta taksimersustakin vahalla ja dudekulmalla tollaisen kuvan.
Ihan hyvältä tuo vielä omaan silmään näyttää, mutta eihän tuo nyt vielä 500tkm ajettu taksimersu olekaan. Ihan normi käyttöauto kyseessä, joten sen mukaan eletään ja mennään. Jokunen pieni naapurin lasten (!) aiheuttama klommo ja naarmu kuuluu asiaan. :itku:

Ja ihan kirjaimellisesti en tuota muutamaa minuuttia tarkoittanut. Normaaliin kevytkäsipesuun ei silti tule käytettyä yli (tai edes) puolta tuntia (pari ämpäriä hiekkasihteineen, letku ja kinnastus). Pihassa yleensä pesen (menee tänäkin vuonna vielä tammikuussakin kevyesti ulkopesu). Aina ei tule kuivattua autoa, jos säätiedotus lupaa seuraaville päiville sadetta. Jokusen kerran on tullut käytyä Konalan Autopesucentterissä automaattipesussa, kun sääolosuhteet ei pesua muuten ole sallineet.
 
Viimeksi muokattu:
Vanha kunnon ns. dudekulma. Paskakin pinta näyttää hyvältä kun kuvakulma on oikea. ;):D

Kuinka hyvän pinnan oletat olevan 15v autossa jolla on ajettu 230 tkm? :lol: Pointti oli siis lähinnä piruilla näille "säämiskähemmoille" jotka puunailee autojaan ettei vaan tule mitään pyörteitä pintaan.:rolleyes:

edit: Kuva olis siis tosta toimiston ovelta, en tiedä kuinka edustavia kuvia tosta saa jos ottais ihan asiakseen sen räpsimisen? Luulisin ettei kovinkaan, kovaa ajoa lähinnä harrastettua ja vähemmän sitä meikkaamista.
 
^ Riippuu miten pidetty, joskus nähnyt ihan hyviäkin yksilöitä. Mutta pointti oli selvä kuvassa alunperinkin kun oli oikein harjallakin jynssätty pintaa. :lol:

En tiedä tarvitseeko kenellekään piruilla sinänsä, tapoja on erilaisia. Kunnollinen vaahdottaja (esipesu) ja sen perään liukkaalla shampoolla kinnastelut tuottaa keskimäärin pyörteettömämmän lopputuloksen kun harjapesut ajan saatossa, toisaalta, sen harjapesukamppeen kun myllyttää ennen myyntiä tai muuten vain 3-5 vuoden välein, ihan sen mukaan miltä pinta näyttää (ja miltä sen haluaa näyttävän) -> ollaan taas hyvässä tilanteessa. Hellästi pestyä ei tarvitse välttämättä myllytellä edes sen ihmeemmin.

Itse siis pidän puunaamisesta ja olen sitä joskus tehnyt ihan palkan eteenkin. Aika ja paikka on itsellä esteenä yleensä, että menee laiskimman mukaan -> totaalipesu kaksi kertaa vuoteen, raudan- ja pienpoistot + Bilt Hamberin Cleanser fluidilla pinnasta loputkin paskat ja jäänteet pois. Sitten Fusso pintaan. Jos mahdollisuus itse roiskia vettä, niin välipesuissa Gyeonin WetCoat pintaan tai vastaava. Muuten koitan suosia jotain harjattomia.

Miettinyt jos ottaisi kk-sopparin, kävisi kerran viikkoon harjattomassa, niin ei paska pääse palamaan kiinni. Fusso pohjalla kestää myös ihan vaivatta konepesunkin liukkarit.
 
Itse siis pidän puunaamisesta ja olen sitä joskus tehnyt ihan palkan eteenkin.

Kyllä varmasti jos ois joku ihan kunnon auto eikä kuuden tonnin paska. Näihin ei kannata hirveesti aikaa ja rahaa tuhlata kun on pelkkää käyttöarvoa jäljellä. Joku jalasmökkihuijari tän kuitenkin saa sitten vaihdossa karnaubavahattavaksi.
 
Kyllä varmasti jos ois joku ihan kunnon auto eikä kuuden tonnin paska. Näihin ei kannata hirveesti aikaa ja rahaa tuhlata kun on pelkkää käyttöarvoa jäljellä. Joku jalasmökkihuijari tän kuitenkin saa sitten vaihdossa karnaubavahattavaksi.

15-vuotias Volvo 6 tonnia, olihan tämä joku vitsi mitä en ymmärtänyt? :lol:
 
Mistä kehä III sisäpuolelta saa BH:n autofoam ainetta 5l kannussa? Hinta myös kiinnostaa.

En muista nähneeni BH:ta myynnissä missään kivijalassa enkä tiedä kenellä sitä olisi, mutta laita autonhoitokauppaan tilaus, niin tulee matkahuollolla kamppiin parhaimmillaan samana päivänä.

Näyttäisi olevan Autonhoitokaupassa tarjouksessa 24,90 €.

edit. Hiukan kehä 3:sen ulkopuolella on tällainen kauppa, itselläni ei ole ko. kaupasta kokemuksia, mutta täytyy joku päivä mennä käymään, kun ei ole omalta hallilta pitkä matka.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä kehä III sisäpuolelta saa BH:n autofoam ainetta 5l kannussa? Hinta myös kiinnostaa.

Konalan Fixuksessa on Autoduden osasto, soittamalla selviää onko heillä juuri tuota tuotetta, kuuluu Autoduden valikoimiin niin voi hyvinkin olla.
 
En muista nähneeni BH:ta myynnissä missään kivijalassa enkä tiedä kenellä sitä olisi, mutta laita autonhoitokauppaan tilaus, niin tulee matkahuollolla kamppiin parhaimmillaan samana päivänä.

Näyttäisi olevan Autonhoitokaupassa tarjouksessa 24,90 €.

edit. Hiukan kehä 3:sen ulkopuolella on tällainen kauppa, itselläni ei ole ko. kaupasta kokemuksia, mutta täytyy joku päivä mennä käymään, kun ei ole omalta hallilta pitkä matka.

Tuolta Tuusulasta hain ja samalla mietin, että mikähän liike siellä Vuosaaren kupeessa joskus oli, niin sehän oli tuo Autokylmä. Kiitos!
 
Threadin aihetta sivuavaa, onko kukaan täällä pinnoittanut alumiini vanteita ja tai vieläpä kiilloitettuja?
Kokemukset kiinnostaa, itsellä tulevat kesä vanteet ovat kunnostuksessa/kiilloituksessa ja pinnoitetta miettinyt niiden suojaksi.
 
Eikös noihin voi ruikkia mitä vaan vahaa/pinnotetta? Itse ruiskin vanteille pullon pohjalle jääneet Korrek Prot.
 
Eikös noihin voi ruikkia mitä vaan vahaa/pinnotetta? Itse ruiskin vanteille pullon pohjalle jääneet Korrek Prot.

Vahaa en vanteille laita, se ei koko kesää riittävää suojaa anna, enkä kiilloitetulle alumiinille mitä vaan muutenkaan ruikkis :)

Korrekin tuotteet ovat melko kuraa hintaisekseen.

Tuossa pinnoite vanteille: Gyeon Q2 Rim, 30 ml - Autonhoitokauppa

Juu tuotakin harkinnut, pinnoitteeksi vain lyhyt kesto, onko kokemuksia käytöstä?
 
Threadin aihetta sivuavaa, onko kukaan täällä pinnoittanut alumiini vanteita ja tai vieläpä kiilloitettuja?
Kokemukset kiinnostaa, itsellä tulevat kesä vanteet ovat kunnostuksessa/kiilloituksessa ja pinnoitetta miettinyt niiden suojaksi.

Autoglym wheel protectoria suihkutin talvivanteisiin. Ei mitään järisyttävää vaikutusta mutta kyllä ne ehkä vähän helpommin puhdistuu.
 
Viime autopesusta vierähti vähän liikaa aikaa. Nyt kun käytin pikapesussa kyljet jäi koko matkalta likaiseksi.
Kokeilin tuossa pestä autoshampoolla (hankala kun tallissa ei ole hanaa eikä kaivoa), likaa lähti mutta harmaa kerros jäi.
Sormella varovasti hangatessa jostakin kohtaa harmaa kerros lähti, jostakin ei. Vähän epäselväksi jäi onko se kaikki likaa vai maali hankautunut.

Millähän kannattaisi yrittää sen puhdistusta?
 
Tee-se-itse -halliin aika missä on painepesuria tarjolla. Kunnon liuotinaineet pintaan, hetken vaikutus ja huuhtelu. Huolellinen kinnaspesu + mahdollinen toisto. Pesujen jälkeen joku hyvä vaha/sealant pintaan. Sitten vain säännöllistä harjatonta pesua viikottain pahimpien aikojen ohi.

Tuo suolapaska mitä survotaan ihan surutta tiestöön, aiheuttaa tuommoista superkalvoa joka ei välttämättä aina lähde heti pesussa. Kannattaa pyrkiä pesussa huuhtelemaan pyöräkotelot hyvin ja parhaan mukaan alustaakin.
 
vapaapäivä ja kävi aika pitkäksi :D

Eipä kauaa huvittanut kun ysin maissa oli jo +33° astetta lämmintä

IMG_20200129_111628.jpg
 
Myllytteletkö Thaimaassa? Olen joskus vahannut auton siellä ja en enää ikinä. :vihellys::rofl: Maksan mielelläni jollekin joka vetää pesun jälkeen vahat pintaan vaikka olisi miten helposti lähtevä. On jokseenkin lämpöstä puuhaa vaikka parkkihallissa tekisi.
 
Australiassa,vähäsen väärä aika vuodesta moista yrittää kun ilmankosteuskin on helvetin korkea aamusta että ei kovin suurta aluetta voi kerralla tehdä.
Tossa ei tosiaan olisi mitään järkeä maksaa ketään moista hommaa tekemään kun ottaa huomioon auton arvon.

Eiköhän sitä taas viikonloppuna teipata pieni alue uudestaan ja jatkan tota hommaa :D


Tuli tilattua Gyeon kiilotusaine paketti tänään, kaksi eri leikkaavaa kiillotusainetta ja yksi viimeistelykiillotuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Tee-se-itse -halliin aika missä on painepesuria tarjolla. Kunnon liuotinaineet pintaan, hetken vaikutus ja huuhtelu. Huolellinen kinnaspesu + mahdollinen toisto. Pesujen jälkeen joku hyvä vaha/sealant pintaan. Sitten vain säännöllistä harjatonta pesua viikottain pahimpien aikojen ohi.

Tuo suolapaska mitä survotaan ihan surutta tiestöön, aiheuttaa tuommoista superkalvoa joka ei välttämättä aina lähde heti pesussa. Kannattaa pyrkiä pesussa huuhtelemaan pyöräkotelot hyvin ja parhaan mukaan alustaakin.
Tuli sitten käytettyä autofixaamon vahapesussa. 31€ ei ollut paha hinta kun ajatteli niiden mömmöjen ja TI-paikan hintaa plus vaivannäköä. Kyllähän sieltä metallinkiilto paljastui.:tup:
 
Kiitokset keskusteluun osallistuneille! Tosi paljon hyviä vinkkejä täällä. Itse tuossa urakoin useamman auton pihalta vahoihin - kun kerran etelässä tämä keli on enemmän plussalla kuin pakkasella.

Fusso Soft99 kannattaa mielestäni laittaa kahteen kertaan pintaan, oikein ohuelti. Tulee hyvä pinta eikä jää paikkoja välistä, toisin kuin kertaan levittämällä. Itselleni ainakin oli haastava nähdä mihin kaikkialle vahaa oli levinnyt vaikka kohtuu hyvin valaistussa lämpimässä tallissa levittelin vahat pintaan.

Jätän tahallaan kinnastelematta auton tässä kuukauden tai hieman pidempään. Vain saippuavaahto+painepesu hoidolla saa olla. Vaikuttaa siltä, että kylkiin jää suolakakki kerros, mutta näyttäisi siltä että lähtee helposti pois. Aika näyttää onko tämä havainto oikea tai väärä. Suolakalvon ikävä puoli on siinä, että se ei näytä enää lainkaan hydrofobiselta. Tosin suolan alta paljastuessaan pinta on yhä hyvin vettä hylkivä.
 
Suolakalvo ei pelkällä vaahdolla ja vedellä oikein tuppaa mihinkään lähtemään. Aiemmassa harmaassa autossa tuolla ei hirveästi ollut väliäkään. Kinnastelujenkin jälkeen auto näytti puhtaalta. Nykyisessä valkoisessa autossa tuon huomaa selkeästi. Foami, huuhtelu, kinnastelu ja huuhtelu niin kyljet on edelleen hirveän näköiset. Eli tuon jälkeen vielä liukkarit sumutinpullolla pintaan, antaa vaikuttaa 5-10min ja uusi kinnastelu niin alkaa suolat ja piet irtoamaan. Näin on joutunut käytännössä kahden viikon välein tänä talvena menemään kun kelit on tällaiset. Toki kilometrejä tulee päivässä motarilla 120km, joten rankat on olosuhteetkin tuon suhteen. Pari kertaa olen myös vetänyt fk1000p nyt talven aikanakin uudestaan pintaan kun tuo liukkaripesu nekin tehokkaasti kuluttaa. Onneksi on lattiakaivollinen lämmin talli jossa touhuta.
 
Kun kelit ovat nyt plussalla muutaman päivän ja pihasta lumet sulaneet, niin käytin tilaisuutta hyväkseni ja pesin auton. Helmapeltejä joutui kyllä vähän aikaa hinkkaamaan pienpoistoaineen kanssa, että sain irtoamaan kaiken sen lian, joka ei ollut viimeksi autopesulassa lähtenyt.

Sormet siinä vähän paleltuivat, mutta kyllä kannatti. :)
 
Nyt on lika tiukassa.

Tehty ao. pesut:
Autofoam vaahdottimella
Painepesu
Sienipesu 2 x Korrek liuotinpesulla
Painepesu
Ovet ja helmat sienellä/raa’alla Korrekilla
Painepesu
Polaric Noxwax ja hankaus sienellä
testattu vielä Autoglym Intensive Tar Remover pieneen kohtaan. Tällä hieman tuo lika irtoaa.

Lisäyksenä vielä, että sienellä tuli kyllä aika hyvinkin hinkattua, mutta ei vaikutusta.

Kaikenlaista siis tuli koitettua, mutta kuvan mukainen likakalvo ei vaan irtoa.
Kynnellä raaputtamalla lähtee irti, mutta ei näytä pesulla lähtevän. Minulla loppuu aineet ja keinot tämän suolapaskan? kanssa.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Autona BMW F34, jos sillä nyt on mitään merkitystä. Edellisessä autossa ei viime talvena ja sitä aiemmin ollut tällaista ongelmaa suolan tms. kanssa. Aina lähti puhtaaksi.096F87E0-D366-4C12-81CB-DD133111AC3D.jpeg
 
Siis pesitkö sillä korrekin liuotinpesuvaha pesuaineella vai millä?
Hiilivetyliuotinpesua peliin, niin eiköhän ala lähtemään.
 
Tuo Polaric Noxwax on hiilivety liukkari, kokeille sitä laittaa kunnolla ja antaa vaikuttaa hetken.
Motonetin moottorin pesuaine on aika vastaavaa.
 
Siis pesitkö sillä korrekin liuotinpesuvaha pesuaineella vai millä?
Hiilivetyliuotinpesua peliin, niin eiköhän ala lähtemään.

Toi Nox-wax on hiilivetyliukkaria. Sillä ei ollut vaikutusta. Sienellä vielä tehostin sitä muutaman minsan vaikutusajan jälkeen.
 
Niinkin hyvä keli oli tänään, eilisen myrskyn jälkeen, että sai työauton vahattua ulkona.
Harvemmin tähän vuodenaikaan onnistuisi. Tosin ei siellä nytkään ollut kuin +4.
IMG_20200223_133032.jpgIMG_20200223_133049.jpg

Virta ei enää riittänyt vanteisiin tai puskureihin/listoihin.
 
Aihetta liipaten. En jaksa ruveta itse hinkkaamaan autoa mutta mitkä ovat pääkaupunkiseudun parhaat kone/käsipesumestat kohtuuhintaan? Autopesucenter vaikuttaa ainakin perus nestettä paremmalta eikä ole sen kalliimpikaan. Muita?
Viikin Prisman parkkihallissa on käsinpesu, taisi olla 22-25e ja sisäpuhdistuksella 65e. Vahausta ja alustanpesua yms. suoritetaan myös. Suosittelen!
 
Aihetta liipaten. En jaksa ruveta itse hinkkaamaan autoa mutta mitkä ovat pääkaupunkiseudun parhaat kone/käsipesumestat kohtuuhintaan? Autopesucenter vaikuttaa ainakin perus nestettä paremmalta eikä ole sen kalliimpikaan. Muita?

Konepesu ehdottomasti sellainen missä auto liikkuu, tulee paljon puhtaampaa jälkeä.
 
Viikin Prismassa parkkihallissa on käsinpesu, muistaakseni 22-25e. Pesu täydellä sisäpuhdistuksella 65e. Tehdään myös vahaukset alustapesut yms. Uudenmaan autopesu p.040 755 8517. Mielestäni hyvä paikka, olen käyttänyt tuota joku 7 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäyksenä vielä, että sienellä tuli kyllä aika hyvinkin hinkattua, mutta ei vaikutusta.

Kaikenlaista siis tuli koitettua, mutta kuvan mukainen likakalvo ei vaan irtoa.
Kynnellä raaputtamalla lähtee irti, mutta ei näytä pesulla lähtevän. Minulla loppuu aineet ja keinot tämän suolapaskan? kanssa.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
On sillä se vaikutus että naarmuja syntyy kun hierot sitä suolaa lakkapintaa vasten. Kannattaa heittää sienet roskiin ja ottaa mikrokuitukintaat käyttöön, joita sitten pesee joka pesun jälkeen kuudessakympissä vaimon pesukoneessa.

Suolaan tehoaa hiilivetyliuotin jos pesupaikalla on öljynerotuskaivo, muussa tapauksessa bioliuotin.
 
Konepesu ehdottomasti sellainen missä auto liikkuu, tulee paljon puhtaampaa jälkeä.

Mihin tämä väite perustuu? Käynyt ns. pesukadulla pari kertaa ja ei tuo puhdistuminen ole sen enempää tae lopputuloksesta kuin paikoillaan olevassakaan.
 
Mihin tämä väite perustuu? Käynyt ns. pesukadulla pari kertaa ja ei tuo puhdistuminen ole sen enempää tae lopputuloksesta kuin paikoillaan olevassakaan.

No ainakin noissa autopesucenterin pesukadulla tulee paljon puhtaampaa kuin normi abc tms hallissa.

Varsinki vanteet ja helmat tulee puhtaaksi kerrasta, toki vaikuttaa siihen laitteetkin...
 
Pitäisi ostaa uusi pesukinnas, ostaakko nyt mikrokuitunen vai jatkaako lampaanvillaisella?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom