Auton pesu

Monilla ihmisillä tuo auton pesemeinen on tarkkaa puuhaa ja hyvä ollakkin niin, että pysyy maalipinta hyvänä.

Mutta kun se maalipinta on ehkä 50% siitä kaikesta. Kuinkakohan moni puhdistaa kotelot, varsinkin jos ne on suojattu muoviosilla. Tämä vaatii usein irroittamisen ja se irroittaminen täytyy tehdä joka vuosi. Sinne pääsee aina mutaa ja hiekkaa riippuen siitä rakenteesta.

Auton maalipinnan hinkkaamisesta ei juuri ole iloa, jos helmat mätänee silmissä.

IMG-20190518-222112.jpg


Ne jotka kokivat kolauksen, niin ei muuta kuin irroittamaan. Samalla sitten tarkastamaan astetta syvemmältä.

Tuo määrä hiekkaa on kertynyt alle vuoden aikana :btooth:
 
Monilla ihmisillä tuo auton pesemeinen on tarkkaa puuhaa ja hyvä ollakkin niin, että pysyy maalipinta hyvänä.

Mutta kun se maalipinta on ehkä 50% siitä kaikesta. Kuinkakohan moni puhdistaa kotelot, varsinkin jos ne on suojattu muoviosilla. Tämä vaatii usein irroittamisen ja se irroittaminen täytyy tehdä joka vuosi. Sinne pääsee aina mutaa ja hiekkaa riippuen siitä rakenteesta.

Auton maalipinnan hinkkaamisesta ei juuri ole iloa, jos helmat mätänee silmissä.

IMG-20190518-222112.jpg


Ne jotka kokivat kolauksen, niin ei muuta kuin irroittamaan. Samalla sitten tarkastamaan astetta syvemmältä.

Tuo määrä hiekkaa on kertynyt alle vuoden aikana :btooth:
Itse olen aina inhonnut ovissa olevia (muovi-)listoja juurikin tuon takia. Niistä ei ole kuin haittaa ja vahatessakin niihin tahtoo aina jäädä vahajäämiä (pöly kertyy sinne ja ensimmäisen pesun jälkeen valkoset "viivat" loistaa olemassaolollaan). Onneksi nykyautoissa niitä on vähemmän kuin vielä vuosituhannen alun aikaisissa. :)
 
Itse olen aina inhonnut ovissa olevia (muovi-)listoja juurikin tuon takia. Niistä ei ole kuin haittaa ja vahatessakin niihin tahtoo aina jäädä vahajäämiä (pöly kertyy sinne ja ensimmäisen pesun jälkeen valkoset "viivat" loistaa olemassaolollaan). Onneksi nykyautoissa niitä on vähemmän kuin vielä vuosituhannen alun aikaisissa. :)

Ei ovissa olevat vaan helmassa olevat. Tosin jooh ovissakin olevat on täyttä kuraa.
 
Tuohon on helppo ratkaisu ei osta autoa jossa on noin typeriä ratkaisuja käytetty.En ole itse yhtään tuollaista ostanut enkä tule ostamaan.
 
Tuohon on helppo ratkaisu ei osta autoa jossa on noin typeriä ratkaisuja käytetty.En ole itse yhtään tuollaista ostanut enkä tule ostamaan.

Se on hyvä se, mutta siitä huolimatta ne kotelot on tarkistettava aika ajoin. Uusissa autoissa kaikissa on aivan aivopierumainen ratkaisu melun vähentämiseen etu pyöräkoteloissa. Sinne kertyy niin paljon hiekkaa, että kun ne suojat/muovit sun muut paskat ottaa pois niin sieltä paljastuu 4kg hiekkaa. Nekin olisi purettava aika ajoin. Niitä paskoja ei pesemällä sieltä saa pois, ellei irroita niitä kotelomuoveja.

Ja ratkaisuna muoviset suojahelmat ovat oikeastaan melko hyviä, jos vaan tietää, että ne pitää putsata.


Monissa nykyautoissa ei kunnollisia kuraläppiä ja kivirapa paiskautuu suoraan helmaan kuluttaen maalin ja sinkin pois ja siitä alkaa ruostuminen. Saa olla maalamassa ja paikkaamassa jatkuvasti. Nyt tuollaisessa muovisessa ratkaisussa se muovi ottaa ne iskut vastaan ja se pelti siellä yllä ei kärsi vahinkoa.
Tai sitten toinen vaihtoehto on hommata oikeasti kunnon kuraläpät vehkeeseen.


Pisti vaan silmän, kun täällä on ketjussa paljon hifistelyä vahoista ja raudanpoistosta aina kahden ämpärin tekniikkaan, mutta juurikaan ei puhetta ole niiden kriittisten paikkojen putsauksesta.

Jos menen autokaupoille niin en niinkään välitä, jos auto kiiltää päältä vaan otan selvään missä kunnossa se alusta on. Se määrittelee tulevaisuuden ajomäärän ja ajan.

Moni kakku päältä kaunis.
 
Viimeksi muokattu:
tRm0DaF.jpg


Vageissa paha ongelma on edessä sisälokareiden ja roiskeläppien taakse pääsevä kura, hiekka ja vesi. Omassa 2010 Octaviassa tuskin koskaan tyhjennetty ja keväällä kesärenkaita vaihtaessa tuli tuollaista mutaa oikein kunnolla alas.

Tuo kun muhii rauhassa kosteana, niin ruoste tykkää ja usein tilanteen huomaa vasta, kun ruoste on levinnyt näkyville helmoihin saakka. Omassa ei onneksi ollut vielä yhtään ruostetta. Huuhtelin paskat pois ja kotelosuojaa tilalle ja parin vuoden välein varmaan hyvä tyhjennellä.
 
tRm0DaF.jpg


Vageissa paha ongelma on edessä sisälokareiden ja roiskeläppien taakse pääsevä kura, hiekka ja vesi. Omassa 2010 Octaviassa tuskin koskaan tyhjennetty ja keväällä kesärenkaita vaihtaessa tuli tuollaista mutaa oikein kunnolla alas.

Tuo kun muhii rauhassa kosteana, niin ruoste tykkää ja usein tilanteen huomaa vasta, kun ruoste on levinnyt näkyville helmoihin saakka. Omassa ei onneksi ollut vielä yhtään ruostetta. Huuhtelin paskat pois ja kotelosuojaa tilalle ja parin vuoden välein varmaan hyvä tyhjennellä.

Tässä hyvä esimerkki juurikin siitä, mitä tarkoitin. Nuokin voisi lähtökohtaisesti suunnitella nin, ettei tuone kuraa kulkeutuisi?

Toinen paha paikka on kaarien yläosat...
 
Onko kukaan täällä koittanut Fusson Extreme Gloss Waxiä? Ajattelin, että jos ensi viikonloppuna "kesävahaisi" auton tuollaisella (talveksi sitten taas Soft99:llä). Eroaako tuo kiillon osalta kuinka paljon perus-Fusso Soft99:stä?
 
Täällä ei kai ollut erillistä autovideothreadia, joten laitetaan tänne. Itse ainakin tykkään katsella autonpesuvideoita, varsinkin nyt kun ei ole kunnollista pesumahdollisuutta omalle autolle. Pulju nimeltä Chicago Auto Pros on laittanut YouTubeen ihan hyviä videoita, mm. tässä 993 Turbon siistiminen näyttelykuntoon, ei mikään informaatiopläjäys mutta rentouttavaa katsella (20 min):


Voin kuvitella kuinka tekkiläiset puunaa Audejaan ja Volvojaan vastaavalla tarkkuudella kerran kuussa. :D
 
Pisti vaan silmän, kun täällä on ketjussa paljon hifistelyä vahoista ja raudanpoistosta aina kahden ämpärin tekniikkaan, mutta juurikaan ei puhetta ole niiden kriittisten paikkojen putsauksesta.

Jos menen autokaupoille niin en niinkään välitä, jos auto kiiltää päältä vaan otan selvään missä kunnossa se alusta on. Se määrittelee tulevaisuuden ajomäärän ja ajan.

Moni kakku päältä kaunis.
jep, komppaan tätä. No mutta voihan tuota auton hieromista harrastuksenakin pitää :) Itseäni henkkohtaisesti ei ainakaan kiinnosta laisinkaan hinkata tuntikausia autoa puhtaaksi tyyliin kerran viikossa. Normipesu pahimmat paskat pois riittää mulle, kerran vuoteen vahailu (jos jaksaa). Autoliikkeet ainakaan ei hevon persettä perusta siitä kuinka hellävaraisesti ja millä angorakanin pillikarvoilla olet sitä maalipintaasi silitellyt jos vaihdossa tarjoat. Listoista katsovat hyvityshinnan ja riippuen mihin on vaihtamassa niin voi yrittää kinuta parempaa välirahaa (näin se vaan menee), monetkaan ei käy nykyään edes katsomassa että minkälaista pommia siihen ollaan ehdottelemassa väliin.
Tieten jos aikoo sitä kallista peltilehmäänsä maailman tappiin katsella/pitää niin vois parempaa huolta pitää mutta itse ainakin max 3 vuoden välein pistän vanhan kiertoon ja katselen tuoreemman tilalle (sen mahd vähillä ajoilla olevan 2-3 vuotta käytetyn josta suurin osuus uuden hinnasta karissut)
 
jep, komppaan tätä. No mutta voihan tuota auton hieromista harrastuksenakin pitää :) Itseäni henkkohtaisesti ei ainakaan kiinnosta laisinkaan hinkata tuntikausia autoa puhtaaksi tyyliin kerran viikossa. Normipesu pahimmat paskat pois riittää mulle, kerran vuoteen vahailu (jos jaksaa). Autoliikkeet ainakaan ei hevon persettä perusta siitä kuinka hellävaraisesti ja millä angorakanin pillikarvoilla olet sitä maalipintaasi silitellyt jos vaihdossa tarjoat. Listoista katsovat hyvityshinnan ja riippuen mihin on vaihtamassa niin voi yrittää kinuta parempaa välirahaa (näin se vaan menee), monetkaan ei käy nykyään edes katsomassa että minkälaista pommia siihen ollaan ehdottelemassa väliin.
Tieten jos aikoo sitä kallista peltilehmäänsä maailman tappiin katsella/pitää niin vois parempaa huolta pitää mutta itse ainakin max 3 vuoden välein pistän vanhan kiertoon ja katselen tuoreemman tilalle (sen mahd vähillä ajoilla olevan 2-3 vuotta käytetyn josta suurin osuus uuden hinnasta karissut)
Eli ei häiritse itseäni käyttää harjapesuissa talvisaikaan joka täällä olevien hifistelijöiden mielestä on hirveyksien kauhistus ja auto on pilalla ja valmis paalattavaksi :)
 
Useamman kerran tuli tuota SELFIXiä käytettyä ja oli ihan mainio palvelu lähellä työpaikkaa.
Viikko sitten tiistaina varasin töihin lähtiessä ajan ja hallin ovelle saavuttuani varauksen sai kyllä aktivoitua. Mutta sitten ei mitään enää tapahtunutkaan. Eli ei ovi auennut yms.
Veloittivat kyllä innoissaan sen vajaa 9€, eivätkä enää vastaa sähköpostiin lähettämääni reklamaatioon asiasta.

Ei iso raha. Mutta vituttaa ihan periaatteesta oikein kunnolla!

ps. Autoglymin Polar Seal vaikuttaa oikein mainiolta tuoteelta.
 
Itse oon käynyt Linnainmaan Prisman parkkihallissa

Sehän on ihan perkeleen kallis? 32e/1h. :dead:
Kaukanahan tuo ei olis, alle kilometrin päässä mutta onhan tuo nyt ihan sikahintanen..
Vertailun vuoksi, Selfixissä on maksanu tunti vesineen päivineen apout 17-18e.
 
Sehän on ihan perkeleen kallis? 32e/1h. :dead:
Kaukanahan tuo ei olis, alle kilometrin päässä mutta onhan tuo nyt ihan sikahintanen..
Vertailun vuoksi, Selfixissä on maksanu tunti vesineen päivineen apout 17-18e.

Köyhälle on kaikki kallista :D
 
En kehdannut soittaa kuudelta aamulla, joten laitoin sähköpostia.
Luulisi asiakaspalvelun sähköpostin kuuluvan osoitteisiin, mistä olettaisi saavan vastauksen.

Luulis kyllä joo. Kannattaa soitella jos eivät vastaa säpoon, kyllähän sieltä ny rahat pitää saada pois oli miten pienestä summasta kyse tahansa. :bored:
 
Itse oon käynyt Linnainmaan Prisman parkkihallissa
Kalevan ja Lielahden Prismoissa on tämä s-ryhmän oma itsepalvelupesupaikka, jossa ei saa käyttää omia välineitä, mutta saa paineella shampoota ja vettä. Eli autoa ei saa ihan puhtaaksi, mutta saa pidettyä pidempään puhtaampana varsinaisten pesujen välissä 2-3 euron kertasuihkuttelulla.

Linnainmaan Prisman itsepalvelupesula taas näyttäisi olevan tällaisen carwash.fi firman, joka näyttää tarjoavan kaikennäköisiä auton pesu- ja puhdistuspalveluja, eikä nettisivuiltaan löydy tarkempaa tietoa kyseisestä pisteestä tai itsepalvelusta. Saako siellä siis käyttää omia välineitään, ja mihin hintaan? Helpostihan tuo soittamalla selviäisi, mutta kysytään täällä jos jotain muutakin auttaisi.
 
itsellä ois hyvät tallitilat tampereella, mitä porukka maksais jos vähän kävisivät autoja pesemässä ;)
 
Painepesuri Clen G145 Plus

Itse kävin tän hakemassa viikko sitten entisen pienen Boschin tilalle ja lyhyen testaamisen perusteella on kyllä varsin soiva peli auton pesuun ja omakotitalon perustarpeisiin. 12m kunnon letku on kyllä aivan toista luokkaan kun nää perus kovamuoviset letkut.
Tuo on käytännössä koko ajan myynnissä tuohon 299e hintaan. Jossain taisi olla 289e. Eli ei mikään erikoinen tarjous. Mutta kone on kyllä varsin pätevä tuohon hintaan. Löytyy itseltäkin.
 
Hah. Mahtaako olla tuo syynä, että Talliosake on poistanut kaikki tunti/päivävuokrattavat tilat sivuiltaan.
 

Harmi sinänsä. Palvelu oli hyvä ja samanlaiselle tosiaankin olisi tilausta. Toivottavasti löytyy uusia tiloja ja/tai uusi yrittäjä.
Hinnoittelu oli mielestäni kohtuullinen.
Tosin tilan kuormituksen tasaisuuden parantamiseksi kannattaisi vielä miettiä parannuksia. Eli muuttuisiko hinnoittelu vahvemmin myös sään/vuodenajan mukaan.
Sekä ehkä jotain muutakin tilaan soveltuvaa palvelua. Esimerkiksi kotimattojen pesumahdollisuus yms. Ei sen tilan tarvitse olla vain autoille pyhitetty.
 
Noita hallejahan on ainakin Treen seudulle noussu kun sieniä sateella vähän joka nurkalle ja arvaan että ne rakennetaan niin halvalla kuin mahdollista joten ei siellä varmasti ole juurikaan mitään kosteuseristeitäkään hallien väliseinissä.
 
Noita hallejahan on ainakin Treen seudulle noussu kun sieniä sateella vähän joka nurkalle ja arvaan että ne rakennetaan niin halvalla kuin mahdollista joten ei siellä varmasti ole juurikaan mitään kosteuseristeitäkään hallien väliseinissä.

Tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Esim. tässä Talliosakkeen kohteessa mainitaan, että vesitiivis:

Myydään – Hervannan Talliosake

Kun taas heidän etusivullaan sanotaan, että roisketiivis:

Talliosake autotallina

Riippunee siis kohteestakin.
 
Eikai tuollaisia osakkeita edes ole alunperinkään tarkoitettu tuollaiseen toimintaan ja rakenne sen mukainen. Satunnaiset pesut menee kyllä, mutta se että paikka on jatkuvassa pesukäytössä ja paikat kokoajan märkänä niin ihmekkös tuo, että murheita tulee. Aktiiviseen pesukäyttöön vaaditaan ihan omanlaiset tilat, eikä siihen kelpaa mikä tahansa keskiverto halli.
 
Kalevan ja Lielahden Prismoissa on tämä s-ryhmän oma itsepalvelupesupaikka, jossa ei saa käyttää omia välineitä, mutta saa paineella shampoota ja vettä. Eli autoa ei saa ihan puhtaaksi, mutta saa pidettyä pidempään puhtaampana varsinaisten pesujen välissä 2-3 euron kertasuihkuttelulla.

Linnainmaan Prisman itsepalvelupesula taas näyttäisi olevan tällaisen carwash.fi firman, joka näyttää tarjoavan kaikennäköisiä auton pesu- ja puhdistuspalveluja, eikä nettisivuiltaan löydy tarkempaa tietoa kyseisestä pisteestä tai itsepalvelusta. Saako siellä siis käyttää omia välineitään, ja mihin hintaan? Helpostihan tuo soittamalla selviäisi, mutta kysytään täällä jos jotain muutakin auttaisi.
Tuskinpa siitä kukaan valittaa jos on oma vaahdotinpullo ja kintaat mukana kunhan menee vaan hiljaisempaan aikaan, käytän ite vastaavia paikkoja kun auton pesu on pihassa kielletty. Niitä pesupaikkojen harjoja en suosittele käyttämään koska niitä ei ole pesty ikinä ja porukka hinkkaa niillä myös vanteita.
 
Eikai tuollaisia osakkeita edes ole alunperinkään tarkoitettu tuollaiseen toimintaan ja rakenne sen mukainen. Satunnaiset pesut menee kyllä, mutta se että paikka on jatkuvassa pesukäytössä ja paikat kokoajan märkänä niin ihmekkös tuo, että murheita tulee. Aktiiviseen pesukäyttöön vaaditaan ihan omanlaiset tilat, eikä siihen kelpaa mikä tahansa keskiverto halli.

Useampikin itseään autopesulaksi mainostava yritys toimii (tai ainakin on toiminut) erinäisissä "Talliosakkeissa". Kaippa näidenkin hallien varusteluissa on eroja.

Itse meinasin muutama talvi sitten viedä autoni pesuun halpaan Talliosake -pesulaan. Jätin keikan väliin, kun eivät voineet pestä autoa kokonaan, koska ei ollut oikeanlaista viemäröintiä tms. :).
 
Viimeksi muokattu:
Verkkiksessä nyt tekstiilipesuri halvennuksessa, arvostelut tuntuvat heittelevän ihan paska - hintaisekseen mahtava akselilla. Itse pistin tilaukseen sillä on maksanut itsensä tarjoushintaisena lähes yhden "oikean" pesulan penkkien pesun hinnalla.

Ströme T203 -tekstiilipesuri 89,90 €
 
Verkkiksessä nyt tekstiilipesuri halvennuksessa, arvostelut tuntuvat heittelevän ihan paska - hintaisekseen mahtava akselilla. Itse pistin tilaukseen sillä on maksanut itsensä tarjoushintaisena lähes yhden "oikean" pesulan penkkien pesun hinnalla.

Ströme T203 -tekstiilipesuri 89,90 €
Puutteineen toimivaksi todettu. Auton penkkien pesuun pari kertaa vuodessa ihan passeli, kun oppii laitteen niksit. Paria sohvaa tehdessä tuotteen laatu sitten tulee helpommin esiin ja homma kysyy vähän kärsivällisyyttä.
 
Onkos kukaan auton laseja hionut jollain hiomatahnalla tai vastaavalla? Huomasin autonpesun yhteydessä, että takalasissa melko paljon pieniä naarmuja. Meneekö käsipelillä vai tarvitseeko konetta ja mitä aineita?
 
Onkos kukaan auton laseja hionut jollain hiomatahnalla tai vastaavalla? Huomasin autonpesun yhteydessä, että takalasissa melko paljon pieniä naarmuja. Meneekö käsipelillä vai tarvitseeko konetta ja mitä aineita?

Koitettu on epäkeskokoneella. Ostin siis lasinhiontaan tarkoitetut välineet, mutta ei saa lasia kyllä hiottua käytännössä ollenkaan. Lasi on niin kovaa ettei hionta oikein onnistu.
 
Zaino Z-PC:llä + ison pirusti kiertävän rotary laikkakoneen kans yhden tuulilasin hioin (epäkeskolla varmaan vie kauemmin) . Sitä ennen kunnon savestus. Kunnolla vaan vettä sekaan niin leikkaa. Hyvä tuli. (Liian) Pehmeitä noi nykyiset tuulilasit ainaki on (tulee ainaki BMW:ssä jälkiä joka hiekanjyvästä, vaikken edes juuri aja autolla... Myllytetty lasi oli E-Mersussa).
 
Tuli vaihdettua autoa, ennen oli helmiäismusta ja nyt valkoinen. Mitä vahaa tuohon suosittelisitte?
Kaikki hyllystä löytyvät vahat on tarkoitettu mustalle autolle (poislukien hd wax, joka oli päässyt kovettumaan).
 
Tuli vaihdettua autoa, ennen oli helmiäismusta ja nyt valkoinen. Mitä vahaa tuohon suosittelisitte?
Kaikki hyllystä löytyvät vahat on tarkoitettu mustalle autolle (poislukien hd wax, joka oli päässyt kovettumaan).

No ihan mikä tahansa vaha, jota ei ole tarkoitettu pelkästään tummille pinnoille.

Perusvahoista autoglymit ja siihen glossi päälle - jo suhteuttaa hinnassa niin sitten laitat fusso soft whitea.
 
Fussoa, muuta ei edes kannata.

Onko täällä palstamaiset pesseet konehuonetta? 2014 mondeo löytyy ja tekisi mieli pestä, mitenköhän herkkiä nykyajan koneet on, uskaltaako painepesurilla pienen matkan päästä ruiskia jos akun ja laturin peittää?
 
Fussoa, muuta ei edes kannata.

Onko täällä palstamaiset pesseet konehuonetta? 2014 mondeo löytyy ja tekisi mieli pestä, mitenköhän herkkiä nykyajan koneet on, uskaltaako painepesurilla pienen matkan päästä ruiskia jos akun ja laturin peittää?

Itse ainakin olen pessyt useasta autosta, ei mitään ongelmia. Ei nyt ehkä kannata kovin läheltä kriittisimpiä paikkoja, mutta hyvin mielestäni voi kun käyttää hieman järkeä. Vaahdotinta olen käyttänyt pesuaineen levittämiseen, saa hyvin vaikutuksen likaisille osille.
 
Yhden kerran tuli pestyä, kone oli käynnissä koko ajan ja ei tullut mitään ongelmia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom