Auton pesu

En käyttäisi kromisiin vanteisiin missään nimessä karhunkieltä. Mutta nämä perusvanteet oli ihan omiaan tuohon.
IMG_20190403_203153.jpg

En siltikään käyttäisi maalatulle tai lakatulle pinnalle. Kemikaalit ja pehmeä harja tai mikrokuituliina on vaan paremmat vaihtoehdot pidemmän päälle.
 
En siltikään käyttäisi maalatulle tai lakatulle pinnalle. Kemikaalit ja pehmeä harja tai mikrokuituliina on vaan paremmat vaihtoehdot pidemmän päälle.

No kuten sanottua, käytin sitä sisäpuolen putsaamiseen. Etupuoli meni ihan kintaalla ja shampoolla :tup:
 
Mulla on kyllä kauden lopuksi vanteet puhdistuneet aina ihan normaaalisti liuottimella ja raudanpoistolla. Pienpoistolla ne viimeiset mustat pisteet mitä jäljelle jää. Ei mitään tarvetta hinkata millään sen enempää. Lopuksi tietysti kinnaspuhdistus läpikotaisin, mutta puhdas pinta se noiden aineiden ja paineveden jälkeen on.

Näin vaikka puoli vuotta alla, kesä tai talvi. Etupuolet puhdistuu auton pesun yhteydessä.
 
En tiedä mitä edellinen omistaja näille vanteille oli tehnyt tai jättänyt tekemättä, mutta oli kuin pikisammiossa uitettu. Mustat yltäpäältä.

Ja jos nuo vanteet tuosta pesusta nyt hajoaa ja tielle leviää, niin mitä sitten. Ostetaan uudet tilalle :cool:
 
^no sitten. Ei siinä sen kummempaa kuin joko paljon aineita tai vähemmän aineita ja enemmän hikeä.
 
Jokuhan oli pessyt auton taikasienellä, oli auringonvalossa aikamoinen näky. Myllytyksellä kuntoon, mutta ei ihan joka vuosi voi myllyttääkään, loppuu pian maali/lakka. Sen takia kemikaalit ja pehmeät työstövälineet on parempia. Siis jos auton pintojen kunto kiinnostaa, eihän se kaikkia kiinnosta kun auto on vain auto. Ei aina jaksa itsekään. Nimimerkillä auto koko talven pesemättä. Mutta hyvä pinta sieltä vielä kuoriutui, ei naarmuja ei mitään ihmeellistä. Viikottaisella tai muutaman viikon välisillä konepesuilla olisi huonommassa kunnossa.
 
Taikasieni on hiova, joskin kevyesti mutta kuitenkin. En veisi lähellekään autoa.
 
Auton maalipinnalle en veisi mitään taikasientä tai karhunkieltä.

Vanteet saa sellaista kivimyllyä tuolla arkisessa ajossa, että ei niitä nyt tarvitse pitää kuin herran kukkarossa. Pesuaineilla ja myrkyillä enimmät. Pinttyneille paskoille sitten hinkkaamista.

Kun tässä saisi vain ajalliseksi laittaa tuota fussoa autoonkin. Meinaa kelit olla hieman kylmät vielä.

Siinä putsaamisessa onkin sitten rumba, kun pitää tehdä hyvät pohjat.

BH autofoami
Raudanpoisto
Pienpoisto
Liukkaripesu
(Ehkä savestus)
Kuivaus
Fusso

Pitäis paikkamaalata puskurista kiveniskeymät kyllä vielä. Ja sitten perhana löysin pari pientä kiveniskeymää takaoven alanurkasta, joissa oli pintaruostetta ja maali kuprulla. Kokoluokaltaan ehkä palttiarallaa alle cm.. Tuumailen vain jotta laitanko siihen jotain ruostekäsittelyä ja paikkamaalia pintaan vai annanko olla ja viedä maalarille koko ovi sitten kun näyttää liika pahalta.
 
^ylläolevaan laittaisin itse raa'an liuottimen heti ekaksi autofoamin sijasta. Heitä siihen päälle hetken jälkeen foami, niin saat pidemmän vaikutusajan. Sen jälkeen pienpoisto voi olla tarpeeton rasti.
 
Onko suositella laiskalle vahaajalle ja laiskalle pesijälle vahaa?

Jos ei tarkempi hifistely kiinnosta, niin mielestäni Korrek Pro kestopinnoite on ihan hyvä. Todella paljon helpompi laittaa kuin perinteinen vaha, ja lopputulos kuitenkin ihan kohtuullinen.
 
Mikä olisi hyvä halpispainepesuri satunnaiseen auton pesuun? Lidlin pesuri lakkasi tuottamasta painetta 3v käytön jälkeen, vielä syksyllä toimi ihan ok. Talven säilytetty kuten aiemminkin kylmässä varastossa tyhjennettynä vedestä. Vaahdotinlaitekin löytyy jos se nyt asettaa jotain erityisvaatimuksia.
 

Mullakin oli ennen joku halpis painepesuri ja joo, kyllähän se auton pesu onnistuu. Mutta tuli hankittua muutama vuosi sitten tälläinen:

Kärcher K5 FC PREMIUM PLUS FLEX Painepesuri | Motonet Oy

... niin tajuaa millainen on vähän parempi painepesuri. Vaahdotinkin toimii paremmin ja varsinkin pehmeä pitkä letku on jotain aivan mahtavaa verrattuna selaiseen 5m paskaan käppyrään. Onhan hintakin tosin sen mukainen.
 
Harjapesu on kiiltävän maalipinnan surma.
Onkos tähän vakavasti ottaen mitään hyviä tapoja (pl. käsinpesu) varutua. Auttaako esim. tuollainen nanopinnoite pohjalla kuinka paljon mahdollista automaattipesun naarmutusta vastaan, kun pesurissa tulee enimmäseen pesetettyä ja harjattomilla ei vaan lika lähde, enkä nyt tiedä onko sekään kokonaisuutena autolle parempi että sitä ei pese. (Noita @Pepo :n mainitsema tornadosetti tuli ostettua molemmilla autoille).

Tuo Korrekin nanopinnoite + viimeistelyaine tulee vedettyä 2-4 kertaa vuodessa sen mukaan kun on joku sopiva pesupaikka käytettävissä. Muuten sitten tarpeen ja säiden mukaan varmaan keskimäärin 2 viikon välein harjapesu.
 
Mullakin oli ennen joku halpis painepesuri ja joo, kyllähän se auton pesu onnistuu. Mutta tuli hankittua muutama vuosi sitten tälläinen:

Kärcher K5 FC PREMIUM PLUS FLEX Painepesuri | Motonet Oy

... niin tajuaa millainen on vähän parempi painepesuri. Vaahdotinkin toimii paremmin ja varsinkin pehmeä pitkä letku on jotain aivan mahtavaa verrattuna selaiseen 5m paskaan käppyrään. Onhan hintakin tosin sen mukainen.

Mulla on 2013 ostettu k5 premium, on ollut hyvä kaikki nämä vuodet. Miinuksena kärcherin paska jäykkä letku!
 
en tiedä sopiiko tämä tänne, mutta en parempaakaan keskustelua löytänyt.
Olisin mahdollisesti kiinnostunut yrittämään jonkunlaista pesupalvelua/kevytyritystä omakotitaloalueella, johon muutettiin äskettäin. Ajatuksena olisi pestä asiakkaiden omalla pihalla, raahaan vain vermeet sinne. Muutama asia mietityttää.
Omalla pihallahan saa pestä satunnaisesti, pystyykö tätä sääntöä kiertämään pesemällä asiakkaiden pihoilla?
Kannattaako? Paljonko itse olisit valmis maksamaan siitä, että joku tulee sinun pihallesi pesemään autosi, voit luottaa että aineet ja työvälineet ovat laadukkat, voit vaikuttaa haluamaasi pesun laajuuteen, suoja-aineisiin jne. Aikaa pesuun menee itsellä yleensä +-45min.
 
Onkos tähän vakavasti ottaen mitään hyviä tapoja (pl. käsinpesu) varutua.

Ei nuo nykyiset pehmoharjat mitään ihan mahdottomia maalipinnalle ole, vaikkakaan toki ”naarmuttamatonta” pesua ei oikein muulla suoriteta kuin pehmeällä kintaalla, ja jos ei se nappaa niin pitää valita sitten vähiten huono vaihtoehto. Kunnon vaha- tai nanopinnoite suojaa auton maali- ja lakkakerrosta naarmuuntimiselta, joten se kannattaa pitää kunnossa jos konepesussa käyttää.

Pienet pölykerrokset ja kevyet kurat lähtee harjattomallakin pesulla, mutta mikään varsinainen lika ei. Vaahtopesu foam lancella ti-hallissa on toki myös tähän vaihtoehto. Automaatti ei muutenkaan meinaa yltää hankaliin koloihin ja pokkauksiin kunnolla, joten kannattaa käsinkin yrittää välillä pestä ja tuuppia sitten sitä vahaa pintaan samalla.
 
Onkos tähän vakavasti ottaen mitään hyviä tapoja (pl. käsinpesu) varutua. Auttaako esim. tuollainen nanopinnoite pohjalla kuinka paljon mahdollista automaattipesun naarmutusta vastaan, kun pesurissa tulee enimmäseen pesetettyä ja harjattomilla ei vaan lika lähde, enkä nyt tiedä onko sekään kokonaisuutena autolle parempi että sitä ei pese.
Mulla on tämä sama pohdinta ollut ajankohtainen, kun tuhosin yhden talven aikana ensimmäisen myllytykseni (kevyt yhden laikan ja litkun vetäisy) tulokset. Uudistalon parkkihalli täynnä rakennus- ja katupölyä, joten koko talven ajan auto nautti ihanan tasaisesta hiekkakerroksesta jo vuorokauden säilytyksen jälkeen, viikosta puhumattakaan. Aika paljon tuli ajeltua ensin Prisman tee-se-itse-pesupisteeseen shampoo+painepesuri -esipesulle ja siitä sitten harjapesuriin hiomaan loput hiekanjyvät pintaan. Lämpötilojen salliessa vielä siitä parkkihalliin ja joku paska litkuvaha päälle.
 
Ootteko teettänyt uutta letkua hydrauliikkaliikkeissä? Jotkuthan tuota tekee, onkohan sitten arviota paljonko toi tulis maksamaan? 10m letkun teettäisi tohon lidlin halpikseen ja siirtää se sitten uuteen kun tuo pesuri leviää.
 
Ootteko teettänyt uutta letkua hydrauliikkaliikkeissä? Jotkuthan tuota tekee, onkohan sitten arviota paljonko toi tulis maksamaan? 10m letkun teettäisi tohon lidlin halpikseen ja siirtää se sitten uuteen kun tuo pesuri leviää.

40-100€. Mutta teetä mielellään joku 14-15m niin ylettyy auton ympäri paremmin.
 
Minä kysyin lakeuden hydrosta, niin pehmeä 10-12m letku on siinä 70-80€ luokkaa. Pitää ottaa vanha letku mukaan, koska samoja liittimiä ei saa vissiin tarvikkeina. Pitää prässätä edellisestä letkusta uuteen.
 
Millä myrkyllä + keinolla sait pinttyneen lian pois vanteista? Mulla on samanlaiset Fordin vanteet ja just tonne välikköihin jääpi kurat pinttymään.
Tiskiharja on hyvä kapistus vanteiden pesemiseen, mutta eilen kun pesin auton niin vanteisiin oli päässyt lika niin hyvin asettumaan ettei niitä voi kyllä puhtaiksi sanoa vaikkakin enimmät skeidat lähti pois.


Tuossa perusliuottimella ja painepesurilla pesty vanne:

alu1.jpg

Ja tuossa Autoglymin vannepesulla ja sienellä ja bideeletkulla vettä:
alu2.jpg

Eli oikeat aineet oikeaan paikkaan, lähti hyvin kevyellä sienen käytöllä.
Täytyy koittaa kuumailmapuhallinta näyttää noille vanhojen painojen tarroille. On nimittäin tosi sitkeästi kiinni.
 
Tuossa perusliuottimella ja painepesurilla pesty vanne:

alu1.jpg

Ja tuossa Autoglymin vannepesulla ja sienellä ja bideeletkulla vettä:
alu2.jpg

Eli oikeat aineet oikeaan paikkaan, lähti hyvin kevyellä sienen käytöllä.
Täytyy koittaa kuumailmapuhallinta näyttää noille vanhojen painojen tarroille. On nimittäin tosi sitkeästi kiinni.

Tommosella pitäs lähtee vanteista vanhat tarrat näpsäkästi: Tarranpoistolaikka Toffeelaikka 88x15mm | Motonet Oy Kulkee myös teipinpoistolaikka nimellähttps://www.motonet.fi/fi/tuote/781729/Tarranpoistolaikka-Toffeelaikka-88x15mm
 
Millä myrkyllä + keinolla sait pinttyneen lian pois vanteista? Mulla on samanlaiset Fordin vanteet ja just tonne
välikköihin jääpi kurat pinttymään.
Tiskiharja on hyvä kapistus vanteiden pesemiseen, mutta eilen kun pesin auton niin vanteisiin oli päässyt lika niin hyvin asettumaan ettei niitä voi kyllä puhtaiksi
sanoa vaikkakin enimmät skeidat lähti pois.

Mineraalitärpätillä (+Fairy) on lähtenyt aika hyvin. Ja bräkecleanerilla loput...
 
Koitanpa ensin korjata Lidlin pesurin ja jo ei vikaa löydy toi Clen vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kiitokset vinkeistä tähän saakka, lisääkin saa toki antaa. :tup:
 
Punaiselle (ei metalliväri) naarmuiselle pinnalle paras vaha? Ei ole haalistunut, mutta pieniä naarmuja, kiveniskemiä ja pari lakkavauriotakin löytyy. Samalla pitäisi myös varmaankin saada jotain ainetta noille muovilistoille, että saisi edelliset vahanjämät pois niistä ja kunnolla mustaksi.
 
Eikö se punakulta ole se paras vaha punaiselle.?

Vanha vahanjämä lähtee liukkarilla ja jos muoviosat on mustia, niin kokeile kuumailmapuhaltimella ehostaa.
 
Riippuu miten usein vahailee. Tuo BH Autobalm on hyvä mutta ei kestä niin kauan kuin esim BH Cleanser Polish+Double Speed wax kombo
 
Riippuu miten usein vahailee. Tuo BH Autobalm on hyvä mutta ei kestä niin kauan kuin esim BH Cleanser Polish+Double Speed wax kombo
No mä mietin, että joku BHn tähän sopiva tuote unohtui. Toi cp taitaa myös fillata jonkun verran? Balmin päällekin voisi vetää double speedin tai finis vaxin parantamaan kestoa.
 
Onko raudanpoistoaine hyvä suihkia märkään maalipintaan vai tehoaisko paremmin kuivaan pintaan?
 
Punaiselle (ei metalliväri) naarmuiselle pinnalle paras vaha? Ei ole haalistunut, mutta pieniä naarmuja, kiveniskemiä ja pari lakkavauriotakin löytyy. Samalla pitäisi myös varmaankin saada jotain ainetta noille muovilistoille, että saisi edelliset vahanjämät pois niistä ja kunnolla mustaksi.

Collinite 476s sopii hyvin myös punaiseen väriin. Toki jos haluat tehdä viimeisen päälle ni "hoitokerros" Autoglymin punaisella(Super Resin Polish) ja sitten Collinitella viimeistely.
Vanhempien Tiguaniin tein näin kun siinä oli melko naarmuuntunut maalipinta.
 
Onko raudanpoistoaine hyvä suihkia märkään maalipintaan vai tehoaisko paremmin kuivaan pintaan?

Riippuu ja roikkuu. Parempi teho kuivassa pinnassa, mutta sitten toisaalta täytyy vahtia ettei aine kuivu pinnalle ja se autokin täytyy kuivata eka. Itse siis aina vedän kosteaan pintaan, sumuttaa sitten vaikka kahdesti, jos mieli tekee.
 
No mä mietin, että joku BHn tähän sopiva tuote unohtui. Toi cp taitaa myös fillata jonkun verran? Balmin päällekin voisi vetää double speedin tai finis vaxin parantamaan kestoa.

Tuon Autobalmin päällä ei asetu kovinkaan hyvin joten kesto kärsii selkeästi. Cleanser Polish peittää kohtuu hyvin ja ei vähennä LSP kestoa dramaattisesti.
 
Mullakin oli ennen joku halpis painepesuri ja joo, kyllähän se auton pesu onnistuu. Mutta tuli hankittua muutama vuosi sitten tälläinen:

Kärcher K5 FC PREMIUM PLUS FLEX Painepesuri | Motonet Oy

... niin tajuaa millainen on vähän parempi painepesuri. Vaahdotinkin toimii paremmin ja varsinkin pehmeä pitkä letku on jotain aivan mahtavaa verrattuna selaiseen 5m paskaan käppyrään. Onhan hintakin tosin sen mukainen.

8m ei ole pitkä letku, sillä ei kierra autoa ympäri. Itselle minimi on 15m, mielummin 20m.

Kaikki pesurit missä tälläinen kiiltävä muoviletku, unohtakaa, kunnon kuminen letku niin yleensä se pesurikin on laadukkaampi.

Sanotaan karkeesti +400€ niin rupeaa saamaan sellaisen mikä kestää sen 10-20v

9577556049950.jpg
 
Mikäs liuotinpesuaine olis perushyvää painepesurikäyttöön vaahdottimella? Pitäs lähteä TI-halliin pesemään itse mutta ei hajuakaan mikä on painepesurin ja vaahdottimen kanssa hyvää?
Sekoitussuhteet lukee varmaan pullon kyljessä? Autossa on kuukauden vanha keraaminen pinnoite joten mitään vahvaa litkua ei tartte, kunhan tuo pintalian sais irti painepesurilla, pelkkä vesi tuskin riittää..
 
Mikäs liuotinpesuaine olis perushyvää painepesurikäyttöön vaahdottimella? Pitäs lähteä TI-halliin pesemään itse mutta ei hajuakaan mikä on painepesurin ja vaahdottimen kanssa hyvää?
Sekoitussuhteet lukee varmaan pullon kyljessä? Autossa on kuukauden vanha keraaminen pinnoite joten mitään vahvaa litkua ei tartte, kunhan tuo pintalian sais irti painepesurilla, pelkkä vesi tuskin riittää..

Bilt Hamber Surfex-HD, 1 l - Autonhoitokauppa
Disclaimerilla, että tarpeeksi vahvana voi viedä pinnoitetta mukanaan.
 
BH Surfex HD toimii hyvin painepesurin kanssa vaahdotettuna, mutta ihmeitä ei kannata toivoa. Auton pintaan päätyvä seos jää niin laimeaksi, että talvipesussa (suolan, bitumin .. yms kanssa) teho ei välttämättä riitä.

Esim juuri tällä viikolla kokeilin omaan autoon laittaa suoraan Surfex HD maksimivahvuisena vaahdottimen läpi. Painepesurin jälkeen totesin, että helmat vaativat yhä kovempaa käsittelyä. Jatkoin sumuttamalla laimentamatonta Korrek Tarexia märkään pintaan ja seuraavan painepesun jälkeen pinta olikin sitten puhdas. Ihan samalla tavalla olen todennut että myöskään Tarex ei toimi vaahdottimen läpi.

Talvella suosittelen käyttämään Surfex HD:tä sopivaksi laimennettuna pumppuvaahdottimesta.
 
Viimeksi muokattu:
8m ei ole pitkä letku, sillä ei kierra autoa ympäri. Itselle minimi on 15m, mielummin 20m.

Kaikki pesurit missä tälläinen kiiltävä muoviletku, unohtakaa, kunnon kuminen letku niin yleensä se pesurikin on laadukkaampi.

Sanotaan karkeesti +400€ niin rupeaa saamaan sellaisen mikä kestää sen 10-20v

9577556049950.jpg
Pitääkö se auto hirttää sillä pesurin letkulla? 10m letku riittää hyvin 4aks kuorma-auton pesemiseen, niin miksei riittäisi 8 metrinen "pikkuautoon"?
Pesuri asemoituna auton keulaan tai perään, niin auton pituus plus 1-2metriä riittää letkun pituudeksi?
 
Kyllä pitkä letku on parempi, kuin tiukka ja vajaa.

Se 12m on oikeasti mielekkäämpää. Varsinkin jos on kuumapesuri, kuten itselläni tällä hetkellä. Ei roisku koneeseen vesi ja pysyy kuivana. Lisäksi, ei tarvitse siirrellä pesuria. 9m letku mun kärkkerissä ja kuumapesurissa tais olla 12m. Mieluiten siis se 15m pituudeksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom