Auton pesu

Ei aivan kuulu auton pesemiseen, sillä ongelma liittyy auton sisäilmaan. Millä keinoilla saisi tehokkaasti sisäilmasta tunkkaisuuden, "kosteuden hajun" pois? Kyseinen auto ei ole kovinkaan vanha (5v), mutta on ollut autoliikkeen pihalla säilytyksessä useamman kuukauden. Ilmeisesti tämän ajanjakson aikana on sitten tämä tunkkaisuus pesiytynyt, joka tulee autoon sisäilmanpuhaltimesta.

Olen ajatellut vaihtaa auton sisäilmanraitissuodattimen sekä mahdollisesti käyttää ilmastoinnin puhdistusainepanosta (CRC Airco Kleen Ilmastoinnin puhdistusainepanos 100 ml | Motonet Oy)

Onko kokemusta noista puhdistusaineista?
 
Ei aivan kuulu auton pesemiseen, sillä ongelma liittyy auton sisäilmaan. Millä keinoilla saisi tehokkaasti sisäilmasta tunkkaisuuden, "kosteuden hajun" pois? Kyseinen auto ei ole kovinkaan vanha (5v), mutta on ollut autoliikkeen pihalla säilytyksessä useamman kuukauden. Ilmeisesti tämän ajanjakson aikana on sitten tämä tunkkaisuus pesiytynyt, joka tulee autoon sisäilmanpuhaltimesta.

Olen ajatellut vaihtaa auton sisäilmanraitissuodattimen sekä mahdollisesti käyttää ilmastoinnin puhdistusainepanosta (CRC Airco Kleen Ilmastoinnin puhdistusainepanos 100 ml | Motonet Oy)

Onko kokemusta noista puhdistusaineista?
Tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Uskottavampi vaihtoehto on ilmastointikanaviin laitettava vaahto, mikä on toisaalta myös hieman työläämpi vaihtoehto. Kerran olen yhden purkillisen käyttänyt ja ihan suht helppo homma oli. En osaa sanoa miten hyvin tuolla hajut lähtee, kun itse tein tuon "varmuuden vuoksi".
https://motonet.fi/fi/tuote/606135/CRC-Airco-Cleaner-PRO-Ilmastoinnin-puhdistusvaahto
 
Tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Uskottavampi vaihtoehto on ilmastointikanaviin laitettava vaahto, mikä on toisaalta myös hieman työläämpi vaihtoehto. Kerran olen yhden purkillisen käyttänyt ja ihan suht helppo homma oli. En osaa sanoa miten hyvin tuolla hajut lähtee, kun itse tein tuon "varmuuden vuoksi".
https://motonet.fi/fi/tuote/606135/CRC-Airco-Cleaner-PRO-Ilmastoinnin-puhdistusvaahto

Yrittänyt etsiä tietoa, eli voiko noita hyödyntää talvikeleissä? Toki auton ajaisi ensin lämpimäksi, mutta voiko puhdistuksen tehdä muuten pakkaskelissä?
 
Ei aivan kuulu auton pesemiseen, sillä ongelma liittyy auton sisäilmaan. Millä keinoilla saisi tehokkaasti sisäilmasta tunkkaisuuden, "kosteuden hajun" pois? Kyseinen auto ei ole kovinkaan vanha (5v), mutta on ollut autoliikkeen pihalla säilytyksessä useamman kuukauden. Ilmeisesti tämän ajanjakson aikana on sitten tämä tunkkaisuus pesiytynyt, joka tulee autoon sisäilmanpuhaltimesta.

Olen ajatellut vaihtaa auton sisäilmanraitissuodattimen sekä mahdollisesti käyttää ilmastoinnin puhdistusainepanosta (CRC Airco Kleen Ilmastoinnin puhdistusainepanos 100 ml | Motonet Oy)

Onko kokemusta noista puhdistusaineista?
Vaihda raitisilmasuodatin ja vuokraa nettivuokrauksesta otsonaattori jolla päivän otsonoit sitä autoa niin hajut lähtee
 
Yrittänyt etsiä tietoa, eli voiko noita hyödyntää talvikeleissä? Toki auton ajaisi ensin lämpimäksi, mutta voiko puhdistuksen tehdä muuten pakkaskelissä?
En osaa tuohon sanoa, mutta raitisilmasuodattimen vaihtamisesta kannattaa aloittaa. Seuraavaksi sitten käyttää linkkaamasi puhdistusainepullon, jolloin hajujen luulisi olevan tiessään. Kokeileminen ei onneksi paljoa maksa.

Jos näillä ei onnistu, seuraava askel voisi olla tuo kanaviin suihkutettava vaahto.
 
Minä sain tupakanhajun lähes kokonaan pois vaihtamalla raitisilmasuodattimen ja suihkuttamalla ilmastointikanaviin motonetin vaahtoa sekä pesemällä kaikki muovipinnat. Haju ei onneksi ollut kovin voimakas, mutta sen selvästi haistoi ja se tarttui vaatteisiinkin.

Noilla voisi siis olla hyvä lähteä liikkeelle. Voi tietysti olla, että ilmastoinnin höyrystinkennossa on vanhoja lehtiä tms. paskaa, jolloin nuo eivät tehoa.

Olen kuullut ristiriitaista tietoa, että otsonaattorin käyttö saattaisi vaurioittaa sisustan muovipintoja. Pitäneeköhän paikkaansa?
 
Tuolla ei pitäisi mennä metsään kun aine lupailee jopa 2 vuoden kestoa.
Muovipinnoite Gtechniq C4 Permanent Trim Restorer

Kokeillaan tuota seuraavaksi. Sinänsä tarvitsisin siis enemmänkin suojan/vahan kuin restaurointiaineen, mutta lupaili tuokin suojaa UV:tä jne vastaan. Viimeksi vedin Autoglymin Rapid Aqua Waxilla tms. ja se ihme kyllä toimi mustalla karhealla muovilla, mutten oikein usko sen suojatehoon.
 
Minä sain tupakanhajun lähes kokonaan pois vaihtamalla raitisilmasuodattimen ja suihkuttamalla ilmastointikanaviin motonetin vaahtoa sekä pesemällä kaikki muovipinnat. Haju ei onneksi ollut kovin voimakas, mutta sen selvästi haistoi ja se tarttui vaatteisiinkin.

Noilla voisi siis olla hyvä lähteä liikkeelle. Voi tietysti olla, että ilmastoinnin höyrystinkennossa on vanhoja lehtiä tms. paskaa, jolloin nuo eivät tehoa.

Olen kuullut ristiriitaista tietoa, että otsonaattorin käyttö saattaisi vaurioittaa sisustan muovipintoja. Pitäneeköhän paikkaansa?
No itse en ole kyllä kuullut tuollaisesta yhtään mitään ja olen otsonaattoria myös autossa käyttänyt. En voi oikein muuta sanoa, kuin että poistaa kyllä tuollaiset eloperäiset tunkkaiset hajut erittäin tehokkaasti. Ainoa mihin se ei juurikaan tehoa on erilaiset öljyjen hajut jne, eli jos vaikkapa jotain öljyä pääsee auton matolle kaatumaan niin se pitää pestä.
 
Onko kukaan koittanut tuota Fusson Quick detaileria vahauksen jälkeen ? Fussostahan jää sellainen rasvainen kalvo ja tuo ilmeisesti poistaisi sen Quick Detailer Soft 99

Tätä Fusso Soft 99 Whitea olen siis käyttänyt. Muitakin saa toki ehdottaa (moottoripyörään), voi tuon lopun hieroa sitten vaikka autoon jos löytyy joku parempi vaha.
 
Ostin kakkosautoksi vähän yli tonnin ford mondeon. En sitten katsoessa jotenkin(pakkasella ulkona) huomannut hajua. Vasta kun ajoin auton talliin ja se ehti vähän sulaa huomasin, että täähän haisee ummehtuneelle/homeelle. Verhoilut osittain edestä ja takaa irti, olivat märkiä, etenkin pelkääjän puoli, jossa äänenvaimennusmateriaalikin päässyt kastumaan. Tein jotakuinkin täydellisen pesun ja kuivatuksen sisälle, tämän jälkeen tuollainen suihkutettava raikastin pöhisemään ja auto käyntiin. Nyt vielä tilanne ok, mutta jos haju palaa niin otsonointiin menee vielä.
 
Sealantti vai vaha valkoiseen autoon? Hyllyssä on colliniten 915 ja keväällä pitäisi corsa käsitellä. Pysyykö sealantti kauemmin pinnassa kun vaha? Tuo collinite ainakin on tuntunut aika pitkään pysyvän motskareissa ja toisissa autoissa.
 
Riippuu minkälaisesta ulkonäöstä pidät ja millaisilla teillä ajelet.
Yksinkertaistettuna:
Kiiltävä "lasimainen" pinta= sealant
Syvempi "elävämpi" muttei niin kiiltävä pinta=vaha/hybridi kuten tuo 915.

Jos ajelet paljon hiekkateillä niin suosittelen sealantteja koska niillä on taipumusta pysyä puhtaampina pidempään kuin öljyjä sisältävillä vahoilla.
Esim Sonax PNS:llä auto pysyi selkeästi puhtaampana kuin BH Finis-wax omissa testeissäni.
 
Pitääpä tuohon sealanttiin perehtyä tarkemmin, valkoiseen kun ei oikein vahallakaan syvempää pintaa saa.

Mitäs ovien tiivisteisiin hoitoaineeksi kun en silikonia meinannut pistää? Vanhemmissa autoissahan nuo tuppaa talvella jäätymään herkästi, corsasta nyt ei ainakaan tänä talvena ole jäätynyt vaikka on sahannut suoja-pakkanen keliä.
 
keväällä tulis ajankohtaseks moottoritilan pesu....tän videon ainetta ei taida suomesta saada vaikka on merkkiä mitä suomessakin myydään mutta onko jollain muulla merkillä mitään vastaavaa?
ton perusteella toi vaikuttas passelilta vaihtoehdolta kun ei tarvii edes vettä käyttää

 
Maailman huonoin tapa aloittaa vastaus, mutta juuri videonmukaisesta aineesta ei oo itsellä kokemusta. Oman kokemuksen perusteella väittäisin, että mikä tahansa auton yleispuhdistusaine sopii pesuun, pyyhkii ja puhaltaa sitten vaan pois.

Useamman auton moottoritilan olen pessyt vain reilusti vaahdottimella ja painepesurilla. Pesun ajaksi suojaan muovipussilla laturin ja pesun jälkeen auto hetkeksi käyntiin.
 
keväällä tulis ajankohtaseks moottoritilan pesu....tän videon ainetta ei taida suomesta saada vaikka on merkkiä mitä suomessakin myydään mutta onko jollain muulla merkillä mitään vastaavaa?
ton perusteella toi vaikuttas passelilta vaihtoehdolta kun ei tarvii edes vettä käyttää



Jos pölyä niin pelkkä foamlance ja huuhtelu, jos öljypaskaa niin sitten ensin liotin ja perään foamlance ja huuhtelu...
 
Ainakin kaikkien tällä vuosituhannella valmistettujen autojen moottoritilan voi ihan huoletta pestä painepesurilla ilman mitään suojauksia. Painetta ei tietenkään kannata hulluna olla tai jos säätöä ei ole niin sitä etäisyyttä ainakin sen verran että esim. omaan käteen ei satu se suihku.
 
Tuohon on renkaiden puhdistus vaahtoa..

Kokeile vaikka CRC Tire Shine PRO Renkaiden ehostaja

Honkkarissa alessa 4,20€
 
Viimeksi muokattu:
Eilen tuli innostus käydä auto pesemässä pesukadulla ja puhdasta jälkeä tulikin, mutta tänään on auto taas kurassa. Eihän nyt rapakeleillä olekaan paras mahdollinen ajankohta auton pesuun, mutta lähtipähän 3 kk aikana kerääntynyt lika, pöly ja suolapaska. Kuinka usein tekkiläiset pesette autonne talvella? Monestihan suositellaan, että talvella auto pitäs pestä parin viikon välein.
 
Eilen tuli innostus käydä auto pesemässä pesukadulla ja puhdasta jälkeä tulikin, mutta tänään on auto taas kurassa. Eihän nyt rapakeleillä olekaan paras mahdollinen ajankohta auton pesuun, mutta lähtipähän 3 kk aikana kerääntynyt lika, pöly ja suolapaska. Kuinka usein tekkiläiset pesette autonne talvella? Monestihan suositellaan, että talvella auto pitäs pestä parin viikon välein.

Aika laiskasti tulee pestyä käyttistä talvisin. Loppusyksystä perusteellinen pesu ja Collinite 476s pintaan. Jos talven aikana sattuu plussakelejä, niin kerran tai pari vaahdotin+kinnas+kuivaus+Opticoat2.0 -käsittely. Keväällä taas perusteellinen pesu, kevyt myllytys ja Collinitet päälle.

Kesäautoa tulee sit vahailtua vaikka kerran viikossa, mutta se onkin ihan eri juttu :)
 
Eilen tuli innostus käydä auto pesemässä pesukadulla ja puhdasta jälkeä tulikin, mutta tänään on auto taas kurassa. Eihän nyt rapakeleillä olekaan paras mahdollinen ajankohta auton pesuun, mutta lähtipähän 3 kk aikana kerääntynyt lika, pöly ja suolapaska. Kuinka usein tekkiläiset pesette autonne talvella? Monestihan suositellaan, että talvella auto pitäs pestä parin viikon välein.

Kyllähän tuota uutta autoa on tullu hoonattua tosiaan parin-kolmen viikon välein, kelistä riippumatta. Suolat lähinnä pessy pois sen kummemmin puunaamatta.
Edellistä autoa tuli pestyä se pari-kolme kertaa vuodessa.. :D
 
Viikonloppuna oli joutoaikaa ja kelit plussan puolella. Vaahtopesu, pienpoisto, kevyt myllytys ja vahat.
IMG_20190227_152844.jpg
IMG_20190224_191844.jpg
 
Viikko-kolme on tahti vuoden ympäri. Talvella kelit rajoittavat ja kesällä viitseliäisyys.
 
Varmaan lasketaan täällä laiskaksi, keskimäärin varmaan 1,5 kertaa kuussa tulee pestyä. Automaatissa kerran kuussa + jos on syytä (jotain kissanristiäisiä tai kuraantuu niin paljon että alkaa oikeasti haitata. Käsin sitten jos sopiva mahdollisuus sukulaisilla tulee, itsellä kun ei tallia ole.
 
Eilen tuli innostus käydä auto pesemässä pesukadulla ja puhdasta jälkeä tulikin, mutta tänään on auto taas kurassa. Eihän nyt rapakeleillä olekaan paras mahdollinen ajankohta auton pesuun, mutta lähtipähän 3 kk aikana kerääntynyt lika, pöly ja suolapaska. Kuinka usein tekkiläiset pesette autonne talvella? Monestihan suositellaan, että talvella auto pitäs pestä parin viikon välein.

Kelien ja aikataulun salliessa tulee pihassa pestyä. Kylmien kelien aikaan oli parinkin kuukauden tauko ennen kuin pesin pari viikkoa sitten ja tänään otin pikaiset vaahdotin ja painepesuri -setit kun oli irtorapaa taas kertynyt ihan tolkuttomasti. Toivottavasti hetken pysyis nyt kun isommat tiet on jo vähän kuivahtaneet. Huomiselle kyllä lupas pientä räntää niin saattoi olla turhaa työtä, mutta niinhän se aina etelässä talvella...

Kunnolla jos on kylmä niin eihän se auto edes varsinaisesti likaannu, joten en silloin stressais niin paljoa pesuista. Jatkuva 0 +/-5 astetta ja suolaloskapaskaa tiet täynnä on se pahin keli jolloin olis syytä ja tarve pestä useammin.

Kesällä tulee pestyä vähän useammin, ihan vain turhamaisuuttani koska tykkään puhtaasta autosta, suunnilleen viikon tai parin välein ainakin pikapesu vaahdolla ja kerran kuussa ehkä kinnastelu..
 
Innostus talvella pesemiseen riippuu paljon keleistä. Rannikon vaihtelevassa kelissä tuntuu usein aika yhdentekevältä, mutta pitempien ennustettujen pakkasjaksojen aikaan saatan vaivautua.
 
Kunnolla jos on kylmä niin eihän se auto edes varsinaisesti likaannu, joten en silloin stressais niin paljoa pesuista. Jatkuva 0 +/-5 astetta ja suolaloskapaskaa tiet täynnä on se pahin keli jolloin olis syytä ja tarve pestä useammin.
Se klassinen ongelmahan on, että kylmällä ei voi pestä ja lämpimällä ei kannata pestä, eli pitäs bongata aina se sopiva pikkupakkanen tai alkava pakkasjakso. Siis jos ei ole lämmintä tallia tai muuta paikkaa missää saa rauhassa kuivua.
 
Se klassinen ongelmahan on, että kylmällä ei voi pestä ja lämpimällä ei kannata pestä, eli pitäs bongata aina se sopiva pikkupakkanen tai alkava pakkasjakso. Siis jos ei ole lämmintä tallia tai muuta paikkaa missää saa rauhassa kuivua.

Lämmin paikka pesun ajaksi riittää. Kuivaa siellä ulkopuolelta + ovitiivisteet ja pikku ajolenkki sen jälkeen niin ei juurikaan ole ongelmaa jättää autoa kovaankin pakkaseen vaikka ei saisikaan rauhassa lämpimässä kuivua ennen sitä.
 
Suomessa täytyy pestä autoa todella usein, jos sen jostain syystä puhtaana haluaa pitää. Talvi kestää puoli vuotta, lunta, kuraa, hiekkaa. Sitten keväällä muutaman kuukauden siitepöly-, katupölykausi ja kesästä syksyyn sataa melko usein.

Lämpimissä maissa ei tietenkään samanlaista tarvetta ole, kuukausi saattaa mennä helposti auto täysin puhtaana.
 
Lämmin paikka pesun ajaksi riittää. Kuivaa siellä ulkopuolelta + ovitiivisteet ja pikku ajolenkki sen jälkeen niin ei juurikaan ole ongelmaa jättää autoa kovaankin pakkaseen vaikka ei saisikaan rauhassa lämpimässä kuivua ennen sitä.
Tiivisteet olekaan suurin ongelma (lisäsuunia toki sekin) mutta esim. lukkojen kanssa voi olla ongelmia, ainakin itsellä ollut parissakin eri autossa.
 
Moro, onko kukaan vaihtanut Kärcher k4 premium tai vastaavaan pesuriin pehmeämpää letkua?
Tuo kärcherin oma letku on suhteellisen kankeaa materiaalia ja jatkuvasti kierteellä. Jokainenhan tietää että jos vedät letkun suoraksi, kävelet pesurille pistooli kädessä, niin se letku menee kierteelle, vaikka et olisi kääntänyt pistoolia yhtään.

Letkukelallinen malli, pistooli on mallia pikaliitin.

IMG_20190309_075157__01.jpg
 
Nilfiskin 140.2 pcar-extraan joo. Mee sen vanhan letkus kaa johonki letkuja valmistavaan kauppaan tyyliin hydrauliikka-alan kauppa, Etra tms. Tai sit kysyt Kärcheriltä, mikä teräspunosletku sopisi sinun pesuriisi ja ostat sen, tietty vähintään 12-metrisenä (mieluiten 14) jotta sillä auton pesussa tekee yhtään mitään.
 
Joo, 9m letku on aika hiton lyhyt. Tarttis olla tosiaan pitempi. Satutko muistamaan missä hinnoissa oli tuo sinun letku?
 
Nilfiskin 140.2 pcar-extraan joo. Mee sen vanhan letkus kaa johonki letkuja valmistavaan kauppaan tyyliin hydrauliikka-alan kauppa, Etra tms. Tai sit kysyt Kärcheriltä, mikä teräspunosletku sopisi sinun pesuriisi ja ostat sen, tietty vähintään 12-metrisenä (mieluiten 14) jotta sillä auton pesussa tekee yhtään mitään.

Letku mukaan ja hytikkaliikkeeseen tms. niin tekevät uuden.

1/4" 1sn letku (kestää 225bar) 10m pituisena maksaa meillä noin 60€, 15m siis noin 90€ ja alle 15m en ottais auton pesuun.
 
Ostin paljon hehkutusta saanutta P&S Beadmaker qdta Voi olla, ettei siitä ole näillä keleleillä juuri iloa, kun auto pysyy puhtaana tallista ulos ajon ajan. Ehkäpä laitan keväämmällä perusteellisen pesun ja sealantin vaihdon yhteydessä.
 
Mitä olen Fussosta lukenut, niin sillä on vissiin taipumusta kerätä kuraa/pölyä. Quick detailerilla voit kuulemma parantaa pintaa. Mulla on myös purkki kaapissa, mutta odotan parempia kelejä. .
 
Keskustelua sivulta pesuharjalla sipaisten, kyllä Tesla Model 3 on herkkä kapine:

model-3-manual.jpg
 
Nojaa. Harjapesuhan vaurioittaa auton maalipintaa aina. Toki käsinpesukin niin tekee, mutta huomattavasti vähemmän.

Tuollahan ne pesee kätensä siitä, ettei asiakas tule rutisemaan pesunaarmuista kun on käyttänyt autoaan harjapesussa.
 
Mikä parasta, käyttäjän oppaassa ei kyseisessä kohdassa puhuta maalipinnan takuusta vaan kokonaisuudesta. Auto ohjeistetaan pesemään käsivälineillä. Harjapesurissa käyttö saattaa katkaista auton takuun, jos se aiheuttaa vaurioita esim. sähköjärjestelmille. :D
 
Varnaan miljoon akertaa kysytty, mutta vahaturvalliseen esipesuun bilt hamber auto-foam lancen läpi, onko muita ehdokkaita joita ei välttämättä netistä tarviis tilailla? Raaempaan esipesuun sitten raakaa pinelineä lancen kautta ja tervaläiskät pois motoxin hiilivetyliukkarilla ja raudanpoistoon troll's breath. Noilla olisi tarkoitus kokeilla valkosta autoa putsailla kunhan tulee +10c kelit että pääsee vahaamaan.

Edittiä: Taitaa olla parempia ja luontoystävällisempiä vaihtoehtoja tohon pien poistoon, Valet pro tar & glue remover ja Nanolex Race Film Remover ainakin framilla pesukinnas.comissa. Jompaa kumpaa voisi ottaa testiin jos tilaa/jostain löytää keskisuomesta kaupsta noita.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom