Auton pesu

Varnaan miljoon akertaa kysytty, mutta vahaturvalliseen esipesuun bilt hamber auto-foam lancen läpi, onko muita ehdokkaita joita ei välttämättä netistä tarviis tilailla? Raaempaan esipesuun sitten raakaa pinelineä lancen kautta ja tervaläiskät pois motoxin hiilivetyliukkarilla ja raudanpoistoon troll's breath. Noilla olisi tarkoitus kokeilla valkosta autoa putsailla kunhan tulee +10c kelit että pääsee vahaamaan.

Edittiä: Taitaa olla parempia ja luontoystävällisempiä vaihtoehtoja tohon pien poistoon, Valet pro tar & glue remover ja Nanolex Race Film Remover ainakin framilla pesukinnas.comissa. Jompaa kumpaa voisi ottaa testiin jos tilaa/jostain löytää keskisuomesta kaupsta noita.

Tästä esipesuun:
KORREK PRO CERAMIC TFC PP Clean Esipesuaine 5 l | Motonet Oy. Motonetissa on muitakin Korrekin ammattilaissarjan tuotteita mm. pienpoistoon.
 
BH Autofoam parasta, muut ihan kuraa, aina palattu tohon... BH Korrosol myös ihan ylivoimainen raudanpoistoaine.

Nyt on tullu Autoglymiltäkin lancepesuaine, pitäs testaa sekin.
 
Perkele, pitääkö sitä pienempi suutin laittaa tuohon lanceen, kun meinaa mennä vaahdottaessa koko puolen litran säiliö tyhjäksi.

Bilt hamber sen verran tyyristä että kyllä sitä nyt useamman kerrankin mielellään käyttäsi. Nyt näyttää menevän 10 kertaa tuolla 5l pöntöllä. Eihän se nyt ole kuin 3€ kerta, mutta silti.

Keskiviikkona auto menee PDR fiksaukseen ja sitten kunnon pesu, pienpoisto, savestaminen ja fusso pintaan.
 
Ei kannata savestaa, jos et myllytä sen jälkeen. Tulee vaan naarmuja.

Toi puoli litraa kuulostaa aika paljolta. Eikö lancessasi ole mahdollisuutta säätää seosta?
 
On mahdollisuus säätää seosta, mutta tykkään pitää sitä mahdollisimman lähellä maks miinusta. Ehkä inasen auki, about 1/4 kierrosta.

Ai ei kannata savestaa? No perkele, toivotaan että pienpoisto lopussa poistaa epäpuhtaudet.

En siis aio myllyttää, ei riitä taito siihen.

Lancena on MJJC lance
 
Ihan hyvin voi soft-claylla vedellä, jos huolella liukkaria/vettä kun savestelee ja raudanpoistot tehtynä ennen savestusta. BH medium clayllakin oon savestellu ilman mitään naarmuja. Ei parane painaa, antaa saven tehdä työn...
 
Varnaan miljoon akertaa kysytty, mutta vahaturvalliseen esipesuun bilt hamber auto-foam lancen läpi, onko muita ehdokkaita joita ei välttämättä netistä tarviis tilailla? Raaempaan esipesuun sitten raakaa pinelineä lancen kautta ja tervaläiskät pois motoxin hiilivetyliukkarilla ja raudanpoistoon troll's breath. Noilla olisi tarkoitus kokeilla valkosta autoa putsailla kunhan tulee +10c kelit että pääsee vahaamaan.

Edittiä: Taitaa olla parempia ja luontoystävällisempiä vaihtoehtoja tohon pien poistoon, Valet pro tar & glue remover ja Nanolex Race Film Remover ainakin framilla pesukinnas.comissa. Jompaa kumpaa voisi ottaa testiin jos tilaa/jostain löytää keskisuomesta kaupsta noita.

Autodudella on yhteistyökauppoja/jälleenmyyjiä ympäri Suomea, josta noita voisi löytää ilman tilailua.
 
No muutamassa edellisessä autossa olen savea käyttänyt ja en ainakaan muista että olisi naarmuja tullut.

Liukasteena en toki ole kaupan kalliita litkuja käytellyt, vaan olen korrekin pesuainetta lisännyt suihkuputeliin.
 
Savi tekee käytännössä vain tietyssä valossa näkyviä naarmuja, en kyllä silti käyttäisi ilman myllytystä.

Bh auto foam kuuluisi vaahdottaa melko vetisenä, sen ei kuulu olla partavaahtoa. Osa puhdistustehosta perustuu pinnalta pois valuvaan vaahtoon. Kulutus itsellä ollu 3dl luokkaa per auto.
 
Tarkastelen autojani aina tietyssä valossa ts. olen erittäin tarkka ja ekan kerran käytin savea jo yli 10 vuotta sitten. Ei tule missään valossa näkyviä naarmuja jos on kunnon savea ja osaa käyttää. Ja jos nyt joku roska tai rautahiutale luiskahtaa pinnalla niin sen naarmun nyt saa paikallisesti jollain medium tai soft vaahtomuovilaikalla ihan käsipelillä. Toki nyt myllytyksiäkin teen...
 
Millähän myrkyillä olisi parhaat tulokset saatavilla auton sisäfiksiin? Edellinen omistaja on ollut kova tupakkimies ja haju sen mukainen. Lasitkin on sisältä ihan tahmassa :wtf:
 
Oikea vastaus on, että palautat sen auton ja rahat takaisin.

Jos se ei ole mahdollista niin sitten lainaan jostain tekstiilipesuri imurilla ja otsonointilaite. Muuten on ihan yhtä tyhjän kanssa yrittää saada hajua pois.
 
Jos on tarkka nenä niin sen savustetun auton joutuu siivoamaan ihan kattoverhoilusta auton omaan mattoon saakka ja yksi kerta ei silti välttämättä riitä vaikka otsonointi tehtäisiin perään.
Automeikkarina olin joskus jonkun pätkän ja tuli noita tehtyä muutama.

Yhden auton ostin missä haisi ihan kevyesti vaan tupakka ja sen kaikki kangaspinnat jouduin kahteen kertaan pesemään pesurilla ja otsonointi päälle. Itse vielä senkin jälkeen haistoin että autossa oli poltettu. Useamman kuukauden tuulettelin aktiivisesti autoa ja kyllä se siitä sitten lähti riittävästi että ei pistänyt joka kerta autoon istuessa nokkaan.

Pahasti jos on polteltu niin auto vaan vaihtoon ellei ole mikään harvinaisuus.
 
Jos on tarkka nenä niin sen savustetun auton joutuu siivoamaan ihan kattoverhoilusta auton omaan mattoon saakka ja yksi kerta ei silti välttämättä riitä vaikka otsonointi tehtäisiin perään.
Automeikkarina olin joskus jonkun pätkän ja tuli noita tehtyä muutama.

Yhden auton ostin missä haisi ihan kevyesti vaan tupakka ja sen kaikki kangaspinnat jouduin kahteen kertaan pesemään pesurilla ja otsonointi päälle. Itse vielä senkin jälkeen haistoin että autossa oli poltettu. Useamman kuukauden tuulettelin aktiivisesti autoa ja kyllä se siitä sitten lähti riittävästi että ei pistänyt joka kerta autoon istuessa nokkaan.

Pahasti jos on polteltu niin auto vaan vaihtoon ellei ole mikään harvinaisuus.

No siis poltan kyllä itsekin röökiä ettei se käry nyt niin paha mun nenään oo mutta silti tolle pitää jotain tehä. Otsonointiin vien kyllä kunhan nyt saa ensin tuon kunnolla siivottua
 
Millähän myrkyillä olisi parhaat tulokset saatavilla auton sisäfiksiin? Edellinen omistaja on ollut kova tupakkimies ja haju sen mukainen. Lasitkin on sisältä ihan tahmassa :wtf:

Suht vahvaa Fairy-vettä suihkepulloon ja sillä muovipinnat/kovat pinnat läpi. Itse tein tässä tovi sitten erääseen autoon sisäputsin ko. menetelmällä ja siinä autossa oli vedetty röökiä niin paljon sisällä että ikkunat oli aivan keltaiset.
Lasit pesin tällä -> Lasinpesuaine Dodo Juice Clearly Menthol

Itse kun en polta niin ainakin omaan nenään röökin katku hävisi autosta.

Penkit pesin imevällä höyrypesurilla.
Vielä olisi kokolattiamaton pesu edessä tulevana viikonloppuna.
 
Onko suositella laiskalle vahaajalle ja laiskalle pesijälle vahaa? Mieluusti menisin yhdellä purkilla, mutta jos paremman kestävyyden saa talvivahalla ja kesävahalla, niin sitten mennään niillä. Oma auto on metallinhohto musta ja emännän auto punainen metallihohto. Taitaa olla Fordin Tango Red Metallic ja tuo oma on Panther black tjsp.

En oo oikein ikinä jaksanut olla kiinnostunut autojen hinkkaamisesta kun nuo edelliset pirssit on jo valmiiksi ollut niin rumia maalipinnaltaan, ettei niitä oo edes vahoilla pelastettu :D nykyisissä, meille uusissa, on kuitenkin pinnat kunnossa, niin nyt vähän kiinnostaisi myös noista pitää huolta. Eli mitä tilata ja mistä? Myös tarvikkeita saa suositella, ei löydy itseltä kuin jotain perus jumbosieniä.
 
Collinite 476s oma lemppari. On halpaa ja purkki kestää kyllä todella kauan. Kinnas ehkä kannattaisi hankkia, mukavampi pestä. Vahaamisen jälkeen myös vahaturvallinen autoshampoo kannattaa hankkia. Parhaita ostopaikkoja autonhoitokauppa ja autodude.

Edit: Auton perusteellinen pesu - AUTODUDE.FI

Hyvä artikkeli jos haluaa syventyä auton pesemiseen.
 
BH DSW, colly476s, bouncer’s Satsuma rock tai Sonax Polymer Netshield
 
Huhhuh, olihan eilen homma vanteiden kanssa. Sisältä ja ulkoa perusteellinen pesu. Ja olihan tiukassa vanhat painojen liimat! Mutta, pitkä uurastus palkittiin. Vanteet tuli valmiiksi ja Fusso pinnassa pitää vanteet puhtaana pitkään. :cool:
IMG_20190403_203327.jpg
 
Ens kerralla BH Korrosol, niin et tarvi muita aineita paitsi liimojen poistoon Cleanser Fluid. Puolen vuoden välein kun kausivaihtojen yhteydessä pesee sisäkehätkin Korrosolilla niin helpolla pääsee.
 
Mulla on korrekin raudanpoistoainetta. Meni myöskin pienpoistoainetta. Lopuksi sitten hinkkasin muovilastalla ja pienpoistolla nuo liimajäämät. Oli edellisen omistajan jälkeen ihan helvetin törkyset vanteet. Niitä painojen liimajäämiä oli siellä täällä ja niin paksu paska pinnassa.

Nyt onkin sitten helpompaa, kun on kunnon pinnoite suojaamassa. Peruspesu riittää.
 
Vähän kallista toi Cleanser fluid, vaikka onkin ihan törkeän hyvää. Renkaisiin kelpaisi halvempikin aine. Motonetista saa 9 eurolla litran AT-Special Cleaner Rasvan- ja lianpoistajaa tai 50 eurolla 5 litraa Korrekin Tar & Glue-pien ja liimanpoistoainetta, jos sattuu olemaan isommalle määrälle tarvetta.

Tuo special cleaner on oikein toimivaa kamaa, sulaa pikipaskat pois ja ei ole mitenkään kallistakaan :tup:
 
Jotkut sanovat käyttäneensä myös viimeistelypuhdistukseen tuota Special Cleaneria. Tuoteselosteen mukaan se käy puhdistukseen ennen maalausta, joten luulisi sopivan tarkoitukseen eikä jättävän pinnalle mitään jälkeensä.
 
St1:llä (ja Shellillä) tänään 3x Tornado pesu 39.90€. Voimassa 5kk.
Hyvä pesu, jos vaan harjat kunnossa. Tavallisesti maksaa yksi samanverran.
 
"Toimiiko" vahat 10c lämpötilassa vai pitääkö odottaa lämpimämpää? Viikonlopuksi tommosta lupaa niin voisi pestä ja vahailla, varsinkin kun nyt ei lennä ilmassa vielä skeidaa puista ym. BH autofoam saapui ja samalla valet pro citrus tar remover, saapas nähdä miten tuo valet pro puree valkoisen auton pikitäpliin.
 
Toimii. Eilen vahasin Bilt Hamber Hydra Waxilla.

Autonhoitokauppa vastasi seuraavasti muutama vuosi sitten..

Kunhan
ollaan plussan puolella, eikä pintaan tiivisty kosteutta, pärjätään jo
hyvin. Kuivumisaikaa ennen poispyyhintää joudutaan pidentämään, jos on
kovin viileää. Normaalilämmöissä (15 astetta tai yli) riittää noin vartti.
 
Se onki sit eri asia miten puhtaaksi/kuivaksi saa pinnat esivalmisteltua kylmässä ja mitä kylmässä vahaaminen vaikuttaa sitten kestoon jos ei sitoudu kylmään pintaan niin hyvin jos esim. pinnan huokosissa on kuitenki kosteutta. On sitä Jannen kaa todettu, että paras on vahata sisätiloissa, kun ilmankuivaimella vedetty ilmankosteus minimiin esim. 30-40%RH kesällä... Talvella sisällä toki ilmankin voi olla kuivempaa. Nyt on ulkona aika kosteeta, vaikka aurinko paistais.
 
On sitä Jannen kaa todettu, että paras on vahata sisätiloissa, kun ilmankuivaimella vedetty ilmankosteus minimiin esim. 30-40%RH kesällä

Aika isolle osalle auton kotihoitajia tämä on varmaan vain kaukainen unelma :)
 
Olen pessyt auton aina sienellä ja perus bilteman autoshampoolla. Jälki on ollut ihan kelpaavaa. Nyt ensimmäinen valkoinen auto alla ja huomaan että kaikenlaista pikitahraa yms. jää kylkiin. Onko joku hyvä tehokas pesuaine, millä tulee kerralla puhdasta, vai pitääkö noita tahroja sitten erikseen pyyhkiä jollain tehokkaalla liuottimella?
 
Huhhuh, olihan eilen homma vanteiden kanssa. Sisältä ja ulkoa perusteellinen pesu. Ja olihan tiukassa vanhat painojen liimat! Mutta, pitkä uurastus palkittiin. Vanteet tuli valmiiksi ja Fusso pinnassa pitää vanteet puhtaana pitkään. :cool:
IMG_20190403_203327.jpg

Millä myrkyllä + keinolla sait pinttyneen lian pois vanteista? Mulla on samanlaiset Fordin vanteet ja just tonne välikköihin jääpi kurat pinttymään.
Tiskiharja on hyvä kapistus vanteiden pesemiseen, mutta eilen kun pesin auton niin vanteisiin oli päässyt lika niin hyvin asettumaan ettei niitä voi kyllä puhtaiksi sanoa vaikkakin enimmät skeidat lähti pois.
 
Olen pessyt auton aina sienellä ja perus bilteman autoshampoolla. Jälki on ollut ihan kelpaavaa. Nyt ensimmäinen valkoinen auto alla ja huomaan että kaikenlaista pikitahraa yms. jää kylkiin. Onko joku hyvä tehokas pesuaine, millä tulee kerralla puhdasta, vai pitääkö noita tahroja sitten erikseen pyyhkiä jollain tehokkaalla liuottimella?

Ei lähde piki ja rauta tavallisilla aineilla ja liuottimilla, vaan tarvitsee ihan omat aineet.
Vilkaise vaikka tuo autoduden pesuopas läpi, sieltä saat perustiedot millä litkuilla lähtee mikäkin irti: Auton perusteellinen pesu - AUTODUDE.FI
Käyttökokemuksia löytyy kun selailet/haet tämän ketjun aiempia viestejä läpi.
 
En muista tuliko jo aiemminkin mainittua, mutta jos tuli niin kertauksena sitten. Jos joku muukin on kiroillut sellaisen kellertävän kalvon kanssa jota tulee talvella vanteisiin, etenkin tuonne puolien "nurkkiin", niin se lähtee oksaalihapolla. Veneen pohjan pesuun tarkoitettua tavaraa siis, niin pikku pyyhkäisy riittää irrottamaan tuon. Kaikenmaailman hiilivetyliuottimet, raudanpoistot jne on aivan turhia sen poistamiseen.

Runsaalla vedellä huuhtelua sitten heti perään, en mene takuuseen miten tuo vaikuttaa jos sen jättää muhimaan vanteen pintaan. Ja hanskat ja suojalasit vähintään, kirvelee ihan pirusti iholla tuo happo. Mutta kyllä tuli helpolla puhdasta.
 
En muista tuliko jo aiemminkin mainittua, mutta jos tuli niin kertauksena sitten. Jos joku muukin on kiroillut sellaisen kellertävän kalvon kanssa jota tulee talvella vanteisiin, etenkin tuonne puolien "nurkkiin", niin se lähtee oksaalihapolla. Veneen pohjan pesuun tarkoitettua tavaraa siis, niin pikku pyyhkäisy riittää irrottamaan tuon. Kaikenmaailman hiilivetyliuottimet, raudanpoistot jne on aivan turhia sen poistamiseen.

Runsaalla vedellä huuhtelua sitten heti perään, en mene takuuseen miten tuo vaikuttaa jos sen jättää muhimaan vanteen pintaan. Ja hanskat ja suojalasit vähintään, kirvelee ihan pirusti iholla tuo happo. Mutta kyllä tuli helpolla puhdasta.

Fluorivetyhappoa on joissain ammattikäyttöön tarkoitetuissa vannepesuaineissa, melkoista myrkkyä mutta lähtee pahimmatkin kellastumat ja muut paskat vanteista tehokkaasti.

Saattaisi vaikka sitruunahappokin toimia vahvana seoksena ihan hyvin, voisi joskus kokeilla :think:
 
Myös joissain kuluttajille tarkoitetuissa pesuaineissa, esim. Pinelinen vannepesuaineessa on oksaalihappoa.
 
eikös ihan bilteman vannepesuaineessakin ole oksaalihappoa, ainakin joskus muinoin oli siinä suihkepullossa
edit: siinä bilteman premiumissa näyttää oksaalihappoa olevan en tiedä vahvuudesta ... se toinen suihkepullo muuttunut, siinä ei näytä enään olevan. Joskus reilut 10 vuotta sitten veneissä käytettiin sen aikaista bilteman vannepuhdistus-sprayta just sen oksaalihapon takia (olisko ollut vahvakin sekoitus)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä, jos tuota oksaalihappoa jostain vannepesuaineistakin löytyy. Oma kokemus on vaan tästä tavarasta jolla lähtee niin auton vanteet kuin veneen pohjakin puhtaaksi ja happoa on sen verran tukevasti etten kertakokeilun jälkeen tee enää mieli kokeilla ilman kunnollisia suojaimia, sen verran pahasti kirvelee kädessä.
 
Millä myrkyllä + keinolla sait pinttyneen lian pois vanteista? Mulla on samanlaiset Fordin vanteet ja just tonne välikköihin jääpi kurat pinttymään.
Tiskiharja on hyvä kapistus vanteiden pesemiseen, mutta eilen kun pesin auton niin vanteisiin oli päässyt lika niin hyvin asettumaan ettei niitä voi kyllä puhtaiksi sanoa vaikkakin enimmät skeidat lähti pois.

Niinkin eksoottisella kuin karhunkieli oli mun kaveri.
 
Niinkin eksoottisella kuin karhunkieli oli mun kaveri.
Ei kyllä taida monenkaan vanteen lakkapinta kestää tuollaisella hinkaamista.

Itse ostin viime kesänä Motonetistä tällaisen harjan. MTX Automotive Vanneharja hieno | Motonet Oy
Ensimmäiset pari sutaisua ja jo näkyi mikronaarmuja pinnassa. Onneksi huomasin heti niin jäi vauriot vain yhteen pieneen kohtaan. Kävin palauttamassa harjan Motonetiin.
 
Miten saisi ohjaamon mustat muoviosat puhtaaksi ilman silikonia ( kuivunut hiekka ) ?
 
Ei kyllä taida monenkaan vanteen lakkapinta kestää tuollaisella hinkaamista.

Itse ostin viime kesänä Motonetistä tällaisen harjan. MTX Automotive Vanneharja hieno | Motonet Oy
Ensimmäiset pari sutaisua ja jo näkyi mikronaarmuja pinnassa. Onneksi huomasin heti niin jäi vauriot vain yhteen pieneen kohtaan. Kävin palauttamassa harjan Motonetiin.


Kyllä se on hellävarainen, kun shampoota ja erittäin märkää karhunkieltä näyttää muuten puhtaalle vanteelle. Ei mitään rystyset valkoisina- otetta työskentelyyn. Erittäin kevyt ote ja lika poistui omista pinttyneistä vanteista.
Kyllä se vanne saa kovempaa hiekkapuhallusta normaalissa ajossa.

Taikasieni on hyvä etupuolelle, oma tuppasi hajoamaan kun sinne vanteiden väliin meni.
 
Ei kyllä kannata karhunkielellä tai taikasienellä paljon rassailla vaikka kyseessä olisi ruostunut peltivanne. Raudan ja pienpoistoa (vaikka bilteman autokemikaaleista) vaan pitkällä vaikutusajalla eli suihkimalla ajoittain lisää ja sen jälkeen harjalla. Jos ei niillä lähde niin vaikkapa aiemmin mainittua at-special cleaneria. Melkein se jotain näillä irtoavaa likaa on.

Edit: ruostunut peltivanne entraatuu itseasiassa karhunkielellä ja raudanpoistolla, mutta parempiakin keinoja on. Karhunkieli aiheuttaa maali ja lakkapinnalle aivan eri tavalla naarmuja kuin tiellä saatava "hiekkapuhallus".
 
Ei kyllä kannata karhunkielellä tai taikasienellä paljon rassailla vaikka kyseessä olisi ruostunut peltivanne. Raudan ja pienpoistoa (vaikka bilteman autokemikaaleista) vaan pitkällä vaikutusajalla eli suihkimalla ajoittain lisää ja sen jälkeen harjalla. Jos ei niillä lähde niin vaikkapa aiemmin mainittua at-special cleaneria. Melkein se jotain näillä irtoavaa likaa on.

En käyttäisi kromisiin vanteisiin missään nimessä karhunkieltä. Mutta nämä perusvanteet oli ihan omiaan tuohon.
IMG_20190403_203153.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom