Auton ostamisen vaikeus

Osa tästä paljon ajettujen ja vanhempien autojen "huolettomuudesta" tulee varmasti siitä että semmoiselle kärrylle antaa vähän enemmän erilaisia kolinoita, pärinöitä ja muita pikkujuttuja anteeksi eikä niistä jaksa stressaantua.

Tämä. Itse olen allerginen kaiken maailman kolinoille ja narinoille autoissa ja jotain S-mersuja ja Lexuksia lukuunottamatta tuntuu kaikki päästelevän jotain "ylimääräisiä" ääniä kun 100tkm tulee täyteen. Monet jo aiemminkin.

K: Mitä yhteistä on vaimoilla ja bemareilla?
V: Molemmat narisee aina jostain.
 
No, tilannekatsaus?:)

Klo 16:00 on luovutus :) Myyjä soitteli ja yritti siirtää tunnilla eteenpäin omien kiireidensä takia ja sanoin, että ei onnistu (siksi, että itellä on menoa klo 18:00). Auton luovuttaa siis eri myyjä kuin joka sen myi. Mulle yksi lysti loppupelissä.
 
Klo 16:00 on luovutus :) Myyjä soitteli ja yritti siirtää tunnilla eteenpäin omien kiireidensä takia ja sanoin, että ei onnistu (siksi, että itellä on menoa klo 18:00). Auton luovuttaa siis eri myyjä kuin joka sen myi. Mulle yksi lysti loppupelissä.

No sehän meni maaliin lopulta, vaikka uhkakuvia välillä heitinkin;):)
 
Mä ajoin mondeon 190tkm -->300tkm ja kallein remppa oli kytkin+vauhtipyörä. Muuten meni pikku kulutus osaa, mutta esim. jouset+iskarit+pakoputki ei tarvinnut koskea. Koiranluut, jarrut, alatukivarret ja vetarit, muutama alipaineletku, tulpat, öljyt+suodatin. Oli aika pirun halpa auto loppujen lopuksi, toki rupesi näkemään että ikää on ja seuraavaksi olisi sitten saannut koko alustan uusia, pakoputken, kone kulutti öljyä ja helmat olisi pitänyt maalaa kun maali ei pysynyt enää sinkin päällä. Ruostetta tuossa ei ollut missään niin oli helppo myydä pois juuri katsastettuna pitkällä leimalla.
Joo eipä paljon mitään.
 
Nyt on pirssi haettu ja kaikki oli niinkuin pitikin, mitä nyt kangasmatot tulevat perästäpäin. Kuvaa/kuvia Omat Autot ketjuun tässä kun ehdin räpsimään :)
 
Itsellä on nyt reilu 20 tkm takana uudella autolla ja koskaan ei ole ollut näin ongelmatonta menoa. Aiemmin on ollut 4 autoa jotka on hankittu 150, 160, 230 ja 270 tkm ajettuina ja kaikkia sai jatkuvasti olla remppaamassa enemmän tai vähemmän. Tuo 160 tkm ajettu S60 oli pieni poikkeus, mutta se johtui siitä
että vaihdoin heti oston jälkeen alustan osia reilulla kädellä ettei tarvitse hetkeen murehtia. Ei sekään halpaa siis ollut.

Osa tästä paljon ajettujen ja vanhempien autojen "huolettomuudesta" tulee varmasti siitä että semmoiselle kärrylle antaa vähän enemmän erilaisia kolinoita, pärinöitä ja muita pikkujuttuja anteeksi eikä niistä jaksa stressaantua.

Ei se uusikaan auto aina ole huoleton.

Kaveri osti vajaa vuosi sitten pakasta vedetyn Hyundai Tucsonin 1.7 CRDi:llä ja manuaalilaatikolla.
Reilu kuukausi sitten 23 tkm ajon jälkeen kytkin / kaksoismassavauhtipyörä rupesi pitämään samanlaisia värinöitä kuin kaverin entinen i40 samalla koneella, joskin i40:sellä oli ajettu jo 168 tkm kun värinät alkoivat.

Hyundain hieno 5 vuoden takuu ei koskenutkaan kytkintä / voimansiirtoa, vaan takuu niiden osalta on 1 vuosi tai 20 tkm.
Kaveri oli onneksi muistanut valittaa määräaikaishuollon yhteydessä kytkimen hieman nihkeästä toiminnasta, jolloin mittarissa oli 19 tkm, joten aivan älytöntä tappelua ei joutunut pitämään, jotta sai kytkimen / vauhtipyörän vaihdatettua takuun piikkiin, vaikka tiettyä nihkeyttä takuukorjauksen suhteen olikin ilmassa.

Yksi työkaveri taas käytti aikoinaan uutta Volvo XC60:stään vajaat kymmenen kertaa Biliassa, kun sisustan muovit pitivät kummaa kitinää, jota ei tuon hintaluokan autossa kuulu esiintyä.

Ja yksi harrastuskaveri joutui käyttämään 5 tkm ajetun Opel Corsansa molempien takajarrusatuloiden vaihdossa, kun joku mystinen vika hätäjarrutehostimessa / abs-purkissa löi takasatulat täysin lukkoon eräs kaunis talvipäivä.

Eihän näistä mainitsemistani vioista yhdestäkään aiheutunut omistajalle ylimääräisiä kustannuksia, mutta on siinä aina oma vaivansa varata huoltoaikoja, täyttää huollossa takuukaavakkeita ja viedä sekä hakea autoa huollosta.

Mutta onhan se uusi ja iskemätön auto ehkä kaikkein huolettomin ratkaisu ainakin tekniikan puolesta.
Itseäni uudessa autossa "kuumottaa" ensimmäinen kiveniskemä, parkkipaikkakolhu yms. neitseelliseen maalipintaan.
Kun taas vaikkapa tuossa omassa työmaa Hiacessa ei paljon tiiliskiveä pienemmät päin lentävät esineet tai pikku kolhut paljoa enää haittaa.
 
Sähkösäätöisiä penkkejä esim. ei tunnu B-segmentin autoihin saavan edes lisämaksusta. Monesti ei myöskään nahkaverhoilua. Poppikoneet ovat myös yleensä luokkaa perus ja parhaassa varustetasossa tulee ylimääräiset diskantit hyvällä säkällä.

C-segmentissä tilanne on jo huomattavasti parempi, etenkin eurooppalaisilla merkeillä.
Halpa-autoista tottakai tollaset puuttuvat koska niitä ei olisi taloudellisesti järkevää tarjota.
 
Ei se uusikaan auto aina ole huoleton.

Kaveri osti vajaa vuosi sitten pakasta vedetyn Hyundai Tucsonin 1.7 CRDi:llä ja manuaalilaatikolla.
Reilu kuukausi sitten 23 tkm ajon jälkeen kytkin / kaksoismassavauhtipyörä rupesi pitämään samanlaisia värinöitä kuin kaverin entinen i40 samalla koneella, joskin i40:sellä oli ajettu jo 168 tkm kun värinät alkoivat.

Hyundain hieno 5 vuoden takuu ei koskenutkaan kytkintä / voimansiirtoa, vaan takuu niiden osalta on 1 vuosi tai 20 tkm.
Kaveri oli onneksi muistanut valittaa määräaikaishuollon yhteydessä kytkimen hieman nihkeästä toiminnasta, jolloin mittarissa oli 19 tkm, joten aivan älytöntä tappelua ei joutunut pitämään, jotta sai kytkimen / vauhtipyörän vaihdatettua takuun piikkiin, vaikka tiettyä nihkeyttä takuukorjauksen suhteen olikin ilmassa.

Yksi työkaveri taas käytti aikoinaan uutta Volvo XC60:stään vajaat kymmenen kertaa Biliassa, kun sisustan muovit pitivät kummaa kitinää, jota ei tuon hintaluokan autossa kuulu esiintyä.

Ja yksi harrastuskaveri joutui käyttämään 5 tkm ajetun Opel Corsansa molempien takajarrusatuloiden vaihdossa, kun joku mystinen vika hätäjarrutehostimessa / abs-purkissa löi takasatulat täysin lukkoon eräs kaunis talvipäivä.

Eihän näistä mainitsemistani vioista yhdestäkään aiheutunut omistajalle ylimääräisiä kustannuksia, mutta on siinä aina oma vaivansa varata huoltoaikoja, täyttää huollossa takuukaavakkeita ja viedä sekä hakea autoa huollosta.

Mutta onhan se uusi ja iskemätön auto ehkä kaikkein huolettomin ratkaisu ainakin tekniikan puolesta.
Itseäni uudessa autossa "kuumottaa" ensimmäinen kiveniskemä, parkkipaikkakolhu yms. neitseelliseen maalipintaan.
Kun taas vaikkapa tuossa omassa työmaa Hiacessa ei paljon tiiliskiveä pienemmät päin lentävät esineet tai pikku kolhut paljoa enää haittaa.


Näin se on että kaikissa autoissa on vikoja. Mutta Hyundai on halpamerkki joten siinä nyt on odotettavissa yllättäviä ongelmia. Uudet autot ilmeisesti kestävät mitoitetun käyttöikänsä paremmin kuin aiemmin. Huoltovälit jne pidentyneet paljon.
 
Näinhän se on. Muut kuin premiumit tehdään sarjatyönä tietyillä varustetasoilla, jolloin "ökyimmät" varusteet kannattaa jättää pois.
Toki noin. Ja sit ihan koska kulut kasvavat optioiden lisääntyessä ja asiakkaita olisi vähän. Kyllä noita kippojakin nykyään aika hyvin pääsee customoimaan mutta luxus-varusteita on turha tarjota budjettiautoihin.
 
Ihan kuluttajasuojalaki tohon pätee
Niin. EU-tasolla määrätään 2v ja kansalliset lait voi määrätä enemmän. Suomessa mennään tuolla kahdella vuodella.

Hyundain takuuehdot löytyy internetistä eikä siellä ole tuollaista pykälää, että voimansiirrolla olisi vain 1v/20tkm takuu eli täyttä bullshittiä jauhaa.
 
Niin. EU-tasolla määrätään 2v ja kansalliset lait voi määrätä enemmän. Suomessa mennään tuolla kahdella vuodella.

Hyundain takuuehdot löytyy internetistä eikä siellä ole tuollaista pykälää, että voimansiirrolla olisi vain 1v/20tkm takuu eli täyttä bullshittiä jauhaa.
No itseasiassa Suomessa ei ole mitään kiveen hakattuja aikarajoja tähän asiaan. Jopa käytettyä, mutta uudehkoa, autoa ostaessasi sun pitää voida luottaa että auto on sellainen kuin voisi olettaa. 1-vuotiaan, tai edes 2-vuotiaan, auton voimansiirto ei saa hajota jos siitä ei ole erikseen kerrottu ja olet maksanut "täyden" hinnan. Tai jos autolla ei ole ajettu 300tkm.

Yrityksen virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa, vaan yrityksen vastuuaika määrittyy auton tai rikkoutuneen yksittäisen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Yrityksen virhevastuu ei siis pääty takuuajan umpeutumisen jälkeen.

PS. Tässä muuten hyvä syy olla ostamatta autoa ikinä yksityiseltä henkilöltä. Kauppalaki on lepsumpi näissä asioissa.
 
Jahas, ylihuomenna katsomaan 5500€ maksavaa laitosta. Italialainen tietty. Kilometrejä jo reilu 140tkm, mut löytyy kaikki mitä kakkosautolle tarvitaan eli automaatti-ilmastointi, sadetunnistin, lasikatto, kattoluukku, peruutustutka ym. turhaa.
 
Jahas, ylihuomenna katsomaan 5500€ maksavaa laitosta. Italialainen tietty. Kilometrejä jo reilu 140tkm, mut löytyy kaikki mitä kakkosautolle tarvitaan eli automaatti-ilmastointi, sadetunnistin, lasikatto, kattoluukku, peruutustutka ym. turhaa.
Entä sähköpenkki ja automaattisesti himmenevä taustapeili?
 
Entä sähköpenkki ja automaattisesti himmenevä taustapeili?

Peili himmenee jooh, mutta sähköpenkkejä ei ole. Vedin kompromissin siihen, et joko kakkosautona on vehje joka maksaa 15000€ tai sitten sen on tuo 5500€ ja loput 9500€ menee kodin audiovisuaalisen ilmeen päivittämiseen.
 
Peili himmenee jooh, mutta sähköpenkkejä ei ole. Vedin kompromissin siihen, et joko kakkosautona on vehje joka maksaa 15000€ tai sitten sen on tuo 5500€ ja loput 9500€ menee kodin audiovisuaalisen ilmeen päivittämiseen.
Mulle aivan tuntematon ajattelutapa tuo mutta jokainen tavallaan :tup:
 
Kai siinä vakkari on myös, itse en ainakaan pärjäisi ilman ko. varustetta. Se ja ilmastointi on mulle ne oleelliset varusteet.
 
Kaveri osti vajaa vuosi sitten pakasta vedetyn Hyundai Tucsonin 1.7 CRDi:llä ja manuaalilaatikolla.
Reilu kuukausi sitten 23 tkm ajon jälkeen kytkin / kaksoismassavauhtipyörä rupesi pitämään samanlaisia värinöitä kuin kaverin entinen i40 samalla koneella, joskin i40:sellä oli ajettu jo 168 tkm kun värinät alkoivat.

Hyundain hieno 5 vuoden takuu ei koskenutkaan kytkintä / voimansiirtoa, vaan takuu niiden osalta on 1 vuosi tai 20 tkm.
Kaveri oli onneksi muistanut valittaa määräaikaishuollon yhteydessä kytkimen hieman nihkeästä toiminnasta, jolloin mittarissa oli 19 tkm, joten aivan älytöntä tappelua ei joutunut pitämään, jotta sai kytkimen / vauhtipyörän vaihdatettua takuun piikkiin, vaikka tiettyä nihkeyttä takuukorjauksen suhteen olikin ilmassa.

Ei muuten pidä paikkaansa tuo takuujuttu. Takuu on se 5 vuotta pl. kuluvat osat, kuten muissakin. Yleensä vika löytyy ratin ja penkin välistä jos kytkin menee. Sitten jos se kytkin on paskottu vaikka kesämökkiä hinaamalla, niin sitähän ei mikään takuu korvaa, millään merkillä.
Normaalikäytössä kestää +200tkm.

Kysyin korjaamolta missä noita takuuasioita käsitellään mm. yllämainitun merkin osalta.:kahvi:
 
Ei muuten pidä paikkaansa tuo takuujuttu. Takuu on se 5 vuotta pl. kuluvat osat, kuten muissakin. Yleensä vika löytyy ratin ja penkin välistä jos kytkin menee. Sitten jos se kytkin on paskottu vaikka kesämökkiä hinaamalla, niin sitähän ei mikään takuu korvaa, millään merkillä.
Normaalikäytössä kestää +200tkm.

Kysyin korjaamolta missä noita takuuasioita käsitellään mm. yllämainitun merkin osalta.:kahvi:

Tuon 1 vuosi tai 20 tkm oli saanut kaveri vastaukseksi kytkimen takuusta, kun oli sitä kysynyt Keskusautohallin jälkimarkkinointipäälliköltä.
Myös joillekkin muille osakokonaisuuksille ( mm. jarrut ) oli määritelty takuuajaksi tuo 1 vuosi / 20 tkm.

Ilmeisesti Hyundai / KIA takuussa termi "kuluvat osat" on laajempi käsite, kuin normaalisti ymmärretään. o_O

Epäilen että tuossa Hyundain 1.7 CRDi:n kytkin / kaksoismassavauhtipyörä paketissa on joku suunnitteluvirhe, kun ei tuo kaverin auto ole ainoa 1.7 CRDi, johon on vaihdettu uusi kytkin / vauhtipyörä paketti takuuaikana.
Sen tiedän että kaveri osaa ajaa eikä luistattele kytkintä turhia, eikä käytä ns. ykkösautoaan vetohommissa.
 
Tuon 1 vuosi tai 20 tkm oli saanut kaveri vastaukseksi kytkimen takuusta, kun oli sitä kysynyt Keskusautohallin jälkimarkkinointipäälliköltä.
Myös joillekkin muille osakokonaisuuksille ( mm. jarrut ) oli määritelty takuuajaksi tuo 1 vuosi / 20 tkm.

Ilmeisesti Hyundai / KIA takuussa termi "kuluvat osat" on laajempi käsite, kuin normaalisti ymmärretään. o_O

Epäilen että tuossa Hyundain 1.7 CRDi:n kytkin / kaksoismassavauhtipyörä paketissa on joku suunnitteluvirhe, kun ei tuo kaverin auto ole ainoa 1.7 CRDi, johon on vaihdettu uusi kytkin / vauhtipyörä paketti takuuaikana.
Sen tiedän että kaveri osaa ajaa eikä luistattele kytkintä turhia, eikä käytä ns. ykkösautoaan vetohommissa.

Piti ihan vilkaista takuuehdot:

https://www.hyundai.fi/wp-content/uploads/2015/04/Takuuehdot.pdf

Mitään vuosi/20tkm rajoituksia ei näkynyt. Lueteltuna normaali kulutusosat jotka eivät kuulu takuun piiriin, polttimot, renkaat, ja mitä siellä nyt oli... no jarruosat, palat, levyt tietty.

Kyllä joku huoltopäällikkö on nyt keksinyt omiaan. Maahantuojan tietäen siellä on kyllä kaikki mahdollista... Muutenhan homma menee niin että auto merkkihuoltoon ja sieltä huolto sitten maahantuojan ohjeiden mukaan tekee sen mikä vastaa maahantuojan/valmistajan linjaa.

Sitten taas ne salaiset kansiot, jos on tiedossa että jotain on suunniteltu, tehty väärin - niin huollolla on ne tiedotta omassa tallessa, ja ongelmat korjataan normaali huoltojen yhteydessä, siitä pahemmin mainitsematta. Jos jotain isompaa, niin silloin tulee korjauskutsu. Jälleen, kuten kaikilla muillakin, esim isohko airbag kutsu mikä koski ties mitä kaikkia merkkejä ja VAG:n dieselien optimointi, mikä vaikuttaa jo katsastukseenkin.

Joten summasummarum, ihmettelen mitä pajunköyttä kaverille on yritetty syöttää noista oudoista takuu asioista.

Bassadone: Dacia, Hyundai, Isuzu, Lotus, Renault, Suzuki, SsangYong <--- Hyundai ja muut.

Hyundai taas omistaa Kian, maahantuoja on eri, joten valmistajan puolesta olettaisin että takuuehdotkin on samat. Vaikka Kialla pidempi takuu, mutta kilometrirajoitus, ja Kian takuuehtoihin en nyt perehtynyt.
 
Lähipiiristä löytyy auto, joka tuli 180 000 ajettuna ja nyt kilometrejä on 300 000.
Uutta osaa on tänä aikana tullut laturi, ilmastoinnin kompura ja jarrulevyt eteen.
 
Piti ihan vilkaista takuuehdot:

https://www.hyundai.fi/wp-content/uploads/2015/04/Takuuehdot.pdf

Mitään vuosi/20tkm rajoituksia ei näkynyt. Lueteltuna normaali kulutusosat jotka eivät kuulu takuun piiriin, polttimot, renkaat, ja mitä siellä nyt oli... no jarruosat, palat, levyt tietty.

Kyllä joku huoltopäällikkö on nyt keksinyt omiaan. Maahantuojan tietäen siellä on kyllä kaikki mahdollista... Muutenhan homma menee niin että auto merkkihuoltoon ja sieltä huolto sitten maahantuojan ohjeiden mukaan tekee sen mikä vastaa maahantuojan/valmistajan linjaa.

Sitten taas ne salaiset kansiot, jos on tiedossa että jotain on suunniteltu, tehty väärin - niin huollolla on ne tiedotta omassa tallessa, ja ongelmat korjataan normaali huoltojen yhteydessä, siitä pahemmin mainitsematta. Jos jotain isompaa, niin silloin tulee korjauskutsu. Jälleen, kuten kaikilla muillakin, esim isohko airbag kutsu mikä koski ties mitä kaikkia merkkejä ja VAG:n dieselien optimointi, mikä vaikuttaa jo katsastukseenkin.

Joten summasummarum, ihmettelen mitä pajunköyttä kaverille on yritetty syöttää noista oudoista takuu asioista.

Bassadone: Dacia, Hyundai, Isuzu, Lotus, Renault, Suzuki, SsangYong <--- Hyundai ja muut.

Hyundai taas omistaa Kian, maahantuoja on eri, joten valmistajan puolesta olettaisin että takuuehdotkin on samat. Vaikka Kialla pidempi takuu, mutta kilometrirajoitus, ja Kian takuuehtoihin en nyt perehtynyt.

Juttelin aiheesta kaverin kanssa ja ilmeisesti tuo 1 vuosi / 20 tkm on maahantuojan / tehtaan ohjeaika, jonka jälkeen ns. kuluvien osien hajoamisen voidaan katsoa johtuvan käyttäjästä, eikä mahdollisesta asennus-, valmistus- tai materiaalivirheestä osassa.

Ymmärrettävästi tästä ei huudella kauheasti julkisesti, vaan hoidetaan asiat tapauskohtaisesti tehtaan takuuorganisaation kanssa.
 
Korealaisten takuuta ei saa epäillä eikä haukkua. Autot on rakennettu niin kestäviksi, että takuu ei voi olla myyntikikka. Takuu muodostaa myös ison osan auton myyntiarvosta.
 
Itse tosiaan ostaa päräytin justiin Kian 7 vuoden takuulla. Heti selvisi, että esim. navigointi- ja äänentoistolaitteilla on takuu vain 3 vuotta.

Aikeissa olisi 5 vuotta pitää ja n. 60tkm tullee mittariin. Katsotaan mitä siitä sinä aikana hajoaa ja korvaako takuu :)

EDIT: Enkä epäile hetkeäkään, etteivät yrittäisi jostain vähänkään rajatapauksen tuntuisiltakin venkoilla irti. Onneksi on tullut perehdyttyä kuluttajansuojaan molemmilta puolilta ja painittua autokauppojen kanssa ennenkin.
 
Korealaisten takuuta ei saa epäillä eikä haukkua. Autot on rakennettu niin kestäviksi, että takuu ei voi olla myyntikikka. Takuu muodostaa myös ison osan auton myyntiarvosta.
Näinhän se aina on.

Sakemannit myy varusteilla, hiljaisuudella ja suorituskyvyllä. Japanilaiset kestävyydellä ja korealaiset takuulla. Jenkit ei myy - uutena, siis. :D
 
Juttelin aiheesta kaverin kanssa ja ilmeisesti tuo 1 vuosi / 20 tkm on maahantuojan / tehtaan ohjeaika, jonka jälkeen ns. kuluvien osien hajoamisen voidaan katsoa johtuvan käyttäjästä, eikä mahdollisesta asennus-, valmistus- tai materiaalivirheestä osassa.

Ymmärrettävästi tästä ei huudella kauheasti julkisesti, vaan hoidetaan asiat tapauskohtaisesti tehtaan takuuorganisaation kanssa.

Juu siis ohjeaika/suositus, ei varsinainen takuuseen kuuluva juttu. No tosiasiahan on että I40 malleissa ainakin on noita ongelmia ollut, Tucsonia ei ole tullut vastaan. Jos niissä on samat kamat pellin alla, niin silloinhan ne voi porsia. Kun taas I30:ssa noita ongelmia ei ole ollut.

Enkä siis ole töissä korjaamolla, enkä asu - välillä käyn kaveria morjestamassa, niin näitä juttuja kuulee. Ja eilen kysyin tosiaan ihan mielenkiinnosta. Takuu on, mutta jos maahantuoja päättelee etänä että se on käytöstä johtuvaa, niin sitten mene takuuseen. Sitten tietty goodwill... Mutta kuten sanoitkin, eipä noista paljoa huudella:)
 
Eihän näistä mainitsemistani vioista yhdestäkään aiheutunut omistajalle ylimääräisiä kustannuksia, mutta on siinä aina oma vaivansa varata huoltoaikoja, täyttää huollossa takuukaavakkeita ja viedä sekä hakea autoa huollosta.
Mitä? :confused:
Paska puhetta. Auton takuu tulee olla 2v jo EU-sääntöjen mukaan.
Tästä olisi kiva nähdä mustaa valkoisella. Koskaan kuullutkaan moisesta...
 
Mitä? :confused:

Tästä olisi kiva nähdä mustaa valkoisella. Koskaan kuullutkaan moisesta...
Pikaisella googlauksella löytyi tällainen, koskien auton ostoa toisesta maasta - mutta omassa maassa on vähintää samanlainen suoja.

Usein kysyttyä - Auton osto ja leasingvuokraus - Sinun Eurooppasi

Uudelle ajoneuvolle annetaan vähintään kahden vuoden nk. laillinen takuu, kun ostat sen liikkeestä. Käytetyn ajoneuvon takuuaika voi olla tätä lyhyempikin, mutta sen on kuitenkin oltava vähintään vuoden pituinen. Takuu kattaa valmistusviat, joista myyjä on vastuussa.

Tuotteelle saatetaan lisäksi antaa myös nk. kaupallinen takuu. Tämä takuu voi antaa lisäsuojaa, mutta se ei korvaa tai lyhennä kahden vuoden vähimmäistakuuta, johon sinulla on aina uuden auton kohdalla oikeus EU:n sääntöjen mukaisesti.

Useat firmat "unohtavat" tuon "laillisen takuun" ja puhuvat vain tuosta omasta takuustaan...
 
Ainakin ulkomailla tuntuu olevan toi 1V/20tkm aika yleisesti mitä noista on ihmiset valittaneet. Olisko tullu meille sitten viiveellä nämä uudet ohjeistukset?

Hyundai Warranty | Streetsville Hyundai

http://www.hyundai.co.za/docs/28176/Hyundai_Warranty_Letter.pdf

Ainakin jenkit on valittaneet ettei se heidän 7V takuu oikeasti kata mitään mikä sinä aikana voi hajota.
Heitäppä ihan villi arvaus onko Euroopassa säädökset samanlaiset kuin jenkeissä sen suhteen millainen takuu myyjän pitää antaa tuotteelleen.


Tuotetakuu

EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) siltä varalta, että tuote on virheellinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu. Joidenkin EU-maiden kansallisessa lainsäädännössä voidaan edellyttää pidempiä takuuaikoja.

Tämä koskee yhtälailla myös autoja.
 
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...-on-laatukuningas/qeuE7vSc?ref=iltalehti:4e92

J.D. Power: Tämä automerkki on laatukuningas
Auto

2017065197671.jpg

Kia oli amerikkalaisen laatuselvityksen ykkönen jo toisen kerran. Kuvassa Kia Stinger.
Japanilaismerkit sijoittuivat nyt totuttua huonommin laatuselvityksessä.


Kia nappasi ykköspaikan markkinatutkimusyhtiö J.D. Powerin Yhdysvalloissa tekemässä laatuselvityksessä. Korealaismerkki päihitti jo toisen kerran saksalaiset ja japanilaiset kilpailijansa.

Kialla ongelmia oli 72 kappaletta sataa autoa kohti.

"Tämä on epäilemättä parasta laatua, mitä maailmassa on koskaan nähty", hehkutti J.D. Powerin autopuolen johtaja Dave Sargent selvityksen tuloksia julkaisutilaisuudessa Detroitissa.

"Autoteollisuus tekee todellakin kovasti töitä parantaakseen ajoneuvojen laatua."

Kakkoseksi nousi Hyundain Genesis-merkki pudottaen Porschen kakkostilalta kolmanneksi.

Amerikkalaismerkit sijoittuivat nyt hyvin, kun taas Toyota sijoittui nyt vain keskinkertaisesti. Japanilaisista parhaiten sijoittui Nissan.

Tietoviihdejärjestelmät aiheuttavat nykyautoissa eniten harmia.

Selvitys perustuu 80 000 autoilijan vastauksiin, jotka ovat käyttäneet vuosimallin 2017 autoaan kolmen kuukauden ajan.

J.D. Powerin laatuselvitys




Merkki Ongelmia sataa autoa kohti

1. Kia 72

2. Genesis 77

3. Porsche 78

4. Ford 86

5. Ram 86

6. BMW 88

7. Chevrolet 88

8. Hyundai 88

9. Lincoln 92

10. Nissan 93

11. Volkswagen 93

12. Mini 94

13. Buick 95

14. Toyota 95

Keskiarvo 97

15. Lexus 98

16. GMC 99

17. Chrysler 102

18. Mercedes-Benz 102

19. Acura 103

20. Cadillac 105

21. Honda 105

22. Dodge 106

23. Infiniti 107

24. Jeep 107

25. Subaru 113

26. Audi 115

27. Mazda 125

28. Land Rover 131

29. Mitsubishi 131

30. Volvo 134

31. Jaguar 148

32. Fiat 163
---------------------------

USA on USA jne., mutta kai tuostakin tutkimuksesta jotakin voi oppia...?
 
Kyselyyn olisi voinut liittää myös tiedustelun peniksen koosta. Eli kyselytutkimukset ovat mielestäni vähän niin ja näin...
 
No ei tää ensimmäisen uuden auton ostaminen ihan niin helppoa ollutkaan mitä kuvittelin.

Katselin alunperin Aurikseen 1.2T konetta automaatilla ja koukku tottakai autoon. Sen vetomassa on jarruttomalla kärryllä 450kg ja jarrullisella muistaakseni 1200kg. Päädyttiinkin koeajon jälkeen hybridiin ja tottakai ruksittiin siihenkin se koukku. Nyt sitten katselin uudestaan speksejä ja hybridillä vetomassa on vain 345kg. Mihin moinen perustuu? Hybridin jäähdytysratkaisuihin? Eipä tullut mieleenkään, etteikö hybridillä olisi voinut suunnilleen samoja massoja vetää.

Kuomukärryä ei siis risuja kummemmalla kuormalla paljon vedetä, joten sama jättää 800 euron koukku ottamatta kun pyörätkin menee katolla... Eli ei muutakun taas mailia liikkeeseen.
 
On kyllä helkkarin vaikeaa tämä auton valkkaaminen. Nykyisellään -01 C-mersu dieselillä ja automaattilla. Työmatkaa tulee ~120km/pvä joten "pieni" kulutus on yksi kriteeri. Olen nyt mielessäni ja koeajamassa käynyt jonkin verran erilaisia autoja. Haluaisin hieman sporttisempaa vehjettä mutta sellainen ei pidemmän päälle tuohon työmatkaan oikeen sovellu (olin jo Type R:ää ostamassa :D). Saa sitten harrasteauto tulla erikseen. Varmatoimista käyttöautoa haetaan.

Koeajoin -07 ja -09 vuotisia Avensiksia, mitkä olivat aikamoisia pettymyksiä ajettavuudeltaan. Aikaisempi korimalli tuntui jopa vaaralliselta, toisaalta siinä autossa saattoi olla muutakin vikaa kun klonksui sieltä ja täältä. Uudempi ajettavuudeltaan luokkaa "ok" eli voisi ajella mutta ei kauheasti kiinnostanut. Näiden jälkeen ajoin w204 C-mersua vuodelta -09 ja se olikin oikein miellyttävä kokemus. Sellainen ikiliikkuja 200cdi koneella onkin listan kärkipäässä. Miinusta meselle tulee monikäyttöisyyden puolesta, mistä sainkin idean katsastaa maasturit ja katumaasturit.

Harrastan metsästystä (~10 metsäviikonloppua tulee vuoteen+satunnaiset käynnit) ja vaeltamista/ulkona liikkumista. En mitenkään fanaattisesti mutta tulee kyllä aika usein käytyä "huonommilla" teillä. Tällaiseen käyttöön maasturi olisi hyvä valinta mutta tuo 120km/pvä työajot eivät välttämättä olisi niin kovin edullisia (nykymaasturit taitaa aika miellyttäviä olla myös isommilla teillä) kun keskikulutus on aika lähellä kymppiä/100km. Hyvänä kompromissinä olenkin nyt kiinnostuneena selannut katumaasturien tarjontaa. Itse nelivedolle ei välttämättä isoa tarvetta mutta kyllähän se hieman avaisi uusia mahdollisuuksia metsätien reunaan parkkeeraamisessa. Eli tuollainen "neliveto" kuin nuo kitumaasturit on niin sopisi vallan mainiosti.

Tällä hetkellä listan kärjessä 2007-2009 Hondan CR-V mikä lukemani perusteella vaikuttaa aika varmatoimiselta autolta. Tämä tuolla 2,2 tdci koneella ja manuaalilootalla (ei saa automaattia tähän malliin). Kävin jo tuollaista dieseliä ajamassa ja olin positiivisesti yllättynyt kuinka leppoisasti tuollainen kulki. Sai sen liikkumaankin liikenteen mukana kun vähän poljinta antoi. Ainoana miinuksena nousi tuo rengasmelu, mitä vastaan voisi kyllä takapaksiin ainakin asentaa äänieristysmattoa. Tuollaisen kun käyttäisi vielä ohjelmoitavana niin varmasti meno maistuisi isollakin tiellä. Koeajolenkillä kulutuskin pyöri tuossa 5-7 litran välillä mikä on samaa luokkaan kuin nykyisellä mersseedeksellä.

Sellainen vuodatus tässä. Epäselvää on mutta menkööt näin jussina. Mikäli löytyy muita vaihtoehtoja niin olen pelkkänä korvana (tai varmaan silmänä kun foorumista kyse, ehehh...)

Edit. budjetti siinä 15k korvilla

(Toyota Rav4 pudotettu listalta D4D koneiden kansivikojen takia)
 
No ei tää ensimmäisen uuden auton ostaminen ihan niin helppoa ollutkaan mitä kuvittelin.

Katselin alunperin Aurikseen 1.2T konetta automaatilla ja koukku tottakai autoon. Sen vetomassa on jarruttomalla kärryllä 450kg ja jarrullisella muistaakseni 1200kg. Päädyttiinkin koeajon jälkeen hybridiin ja tottakai ruksittiin siihenkin se koukku. Nyt sitten katselin uudestaan speksejä ja hybridillä vetomassa on vain 345kg. Mihin moinen perustuu? Hybridin jäähdytysratkaisuihin? Eipä tullut mieleenkään, etteikö hybridillä olisi voinut suunnilleen samoja massoja vetää.

Kuomukärryä ei siis risuja kummemmalla kuormalla paljon vedetä, joten sama jättää 800 euron koukku ottamatta kun pyörätkin menee katolla... Eli ei muutakun taas mailia liikkeeseen.
Eikös noissa hybrideissä pakki ole yleensä pelkällä sähköllä? Sen takia ei saa vetää tuon isompaa kärryä.
 
Stop press... Stop press... Uutta tietoa...

Tampereen yliopiston gradussa on tutkittu auton arvon alenemista, ja saatu seuraavanlaista _uutta_ tietoa auton hinnanalenemisesta. Auton hinta nimittäin alentuu nopeiten kilometrien mukana ... uutena. Hinnanlasku taas lähes pysähtyy ... tosi paljon ajetuissa. Yli 400000 km ajettujen hinta ei enää juuri laske vaikka kilometrejä kertyykin lisää.

"Uusi auto on huono sijoitus" – HS: Nyt se on todistettu tieteellisesti – näillä ajokilometreillä arvon aleneminen lähes pysähtyy
Matikainen osoitti tilastotieteen tutkielmassaan, että auton arvo alenee keskimäärin eniten auton ollessa lähes uusi.
Auton ensimmäiset kilometrit koituvat siis autoilun kustannuksia laskettaessa kalleimmiksi, jos kilometrin hintaa mitataan auton arvon aleneman mukaan.
– Kilometrit vievät auton jälleenmyyntihinnasta pois vähiten silloin, kun autolla on ajettu jo satoja tuhansia kilometrejä, Matikainen kirjoittaa pro gradu -tutkielmansa tiivistelmässä.
– Jos ei hirveästi nauti uuden auton viehätyksestä tai saa suurta nautintoa siitä, että vaihtaa autoa parin vuoden välein, taloudellisesti järkevämpää on tämän tutkielman perusteella ajaa auto mahdollisimman loppuun, Matikainen sanoo HS:lle.
Huh. Kylläpä on hyvä, että tämäkin on nyt tutkittu. Pitäisiköhän Tampereen yliopiston rahoitusta lisätä, jotta saataisiin lisääkin autoilijoita hyödyttävää akateemista tutkimusta? Tässäpä muutamia ehdotuksia seuraaviksi gradun aiheiksi:
Marxismi ja yksityisautoilu (tästä voisi saada väitöskirjankin)
Yksityisautoilu taantumuksellisuuden indikaationa edistyvässä yhteiskunnassa
Yksityisautoilun tietoaineistot taantumuksellisuuden suppressiossa


 
Stop press... Stop press... Uutta tietoa...

Tampereen yliopiston gradussa on tutkittu auton arvon alenemista, ja saatu seuraavanlaista _uutta_ tietoa auton hinnanalenemisesta. Auton hinta nimittäin alentuu nopeiten kilometrien mukana ... uutena. Hinnanlasku taas lähes pysähtyy ... tosi paljon ajetuissa. Yli 400000 km ajettujen hinta ei enää juuri laske vaikka kilometrejä kertyykin lisää.

"Uusi auto on huono sijoitus" – HS: Nyt se on todistettu tieteellisesti – näillä ajokilometreillä arvon aleneminen lähes pysähtyy
Matikainen osoitti tilastotieteen tutkielmassaan, että auton arvo alenee keskimäärin eniten auton ollessa lähes uusi.
Auton ensimmäiset kilometrit koituvat siis autoilun kustannuksia laskettaessa kalleimmiksi, jos kilometrin hintaa mitataan auton arvon aleneman mukaan.
– Kilometrit vievät auton jälleenmyyntihinnasta pois vähiten silloin, kun autolla on ajettu jo satoja tuhansia kilometrejä, Matikainen kirjoittaa pro gradu -tutkielmansa tiivistelmässä.
– Jos ei hirveästi nauti uuden auton viehätyksestä tai saa suurta nautintoa siitä, että vaihtaa autoa parin vuoden välein, taloudellisesti järkevämpää on tämän tutkielman perusteella ajaa auto mahdollisimman loppuun, Matikainen sanoo HS:lle.



Kevyttä oikomista kun ajatellaan että taloudellista järkevyyttä mitattaessa auton arvonalennus on ainoa asia joka kannattaa ottaa huomioon... :D Muitakin kuluja autoilussa saattaa olla, eivätkä kaikki kulut ole samankokoisia tai pienempiä 400000 km ajetussa autossa kuin uudessa.
 
Niin, no miksi ei sitten olisi pitänyt tutkia? Jos asiasta ei ole vielä samansisältöistä tutkimusta/gradua tehty niin hyvä vaan että nyt on.

Hiukan aina huvittaa nämä iltapaskahesareiden perusteella tutkimuksia lyttäävät. Ihankuin sinne klikkiuutiseen olisi muka valittu ne tärkeimmät asiat tutkimuksesta.

No mikä on mielestäsi ko. tutkimuksen parasta antia, jos lehtijutut eivät kertoneet oleellista?

Gradun pitäisi olla kaikkineen noin puolen vuoden täysipäiväinen työ, esim. n. 3 kk varsinaista tutkimista, pari kk raportointia ja vielä 1 kk iterointia. Aika kevyeltä vaikuttaa, jos johonkin Autotalli.com:n aineistoon on sijoitettu tilastollinen malli ja tehty gradu siltä pohjalta. Toisaalta ei gradussa tarvitsekaan tuottaa uutta tieteellistä tietoa vaan lähinnä osoittaa, että osaa soveltaa opiskeltuja työvälineitä käytännössä.

Kevyttä oikomista kun ajatellaan että taloudellista järkevyyttä mitattaessa auton arvonalennus on ainoa asia joka kannattaa ottaa huomioon... :D Muitakin kuluja autoilussa saattaa olla, eivätkä kaikki kulut ole samankokoisia tai pienempiä 400000 km ajetussa autossa kuin uudessa.
Jep, toki ylläpitokulut mainitaan mutta niitä ei sen kummemmin huomioida tutkimuksessa. Oikeastaan tuo on hyvä esimerkki siitä, miten gradu ei todellakaan ole välttämättä mikään objektiivinen totuus jostain asiakokonaisuudesta.
 
täytelaku sanoi:
(Toyota Rav4 pudotettu listalta D4D koneiden kansivikojen takia)

Eikös ne D4D kansiviat koske sitä 2.2 litrasta, ei niinkään 2.0:aa? Ainaki tässä ymmärryksessä olen ollu. En japsifani ole, mutta työkaverilla on RAV4 eikä tuosta nyt pahaa sanottavaa ole muutako meluisuus (ja mopo ja syömäri tuo on, mutta se ei lie ykkösprioriteetti tuommosta ostavalle). Toki tuo on aika vanha mistä itellä kokemusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 718
Viestejä
4 496 641
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom