Yksityisenä auton myyminen on kyllä yhtä saat....aa.. Paria autoa olen koittanut myydä itse, kun on ollut mieluisampi auto tilalle ja myyjä on luvannut selkeän alennuksen ilman vaihdokkia. Molemmilla kerroilla sama homma, että valmiiksi kohtuullisesta pyynnistä pitäisi laskea tonneja tai vaihtaa päikseen halvempaan. Kerran yksi sinnikäs sankari tuli ilmoittamatta pihaan useampaan kertaan tutkimaan autoa ja olisi halunnut ostaa pelkät vanteet ja renkaat
Nykyään asioin tutun automyyjän kanssa ja vaihdan auton 4-5v välein tuoreempaan, pääsee helpoimmalla.
Minä myin viime lokakuussa 2007 bensa-Toyota Aurikseni (viisiovinen, 1.6 L) alle päivässä. Klo 23 maissa yöllä laitoin ilmoituksen, 10 min sisään tuli ensimmäinen yhteydenotto meilitse. Aamupäivällä sitten löin kaupat lukkoon yhden espoolaisen autokaupan kanssa, joka kuulemma osti sen kaupan omistajan siskolle halvaksi käyttöautoksi.
Mikä tuossa kaupassa kovasti yllätti:
- Autokauppa osti sen minulta näkemättä ja kokeilematta autoa, luottaen minun sanaani missä kunnossa se on.
- He laittoivat rahat samatein tililleni ja noutavat sitten itse myöhemmin kun ehtivät. Kaiketi halusivat varmistaa etten myy välissä jollekin toiselle. (Tosin minä lopulta vein sen heille kun heillä tuntui olevan liian kiire hakea sitä; sinänsä minulla ei tietenkään ollut kiirettä sitä luovuttaa kun rahat jo olivat minulla, mutta päätin sitten vähän avittaa ja ajoin auton heille paikanpäälle.)
Syy miksi myin itse oli että autokauppa, josta olin ostamassa uutta sähköautoa, olisi maksanut siitä vaihdossa vain 1000€. Päätin että yritän myydä itse, ja kannatti koska 2300€ siitä sain heittämällä. Ehkä olisin voinut saada enemmänkin mutta päätin olla enää munimatta kun espookauppa tuntui olevan niin tosissaan sen ostamisen kanssa että maksoi sen heti sokeana.
Autokauppa josta uuden autoni ostin ei meinannut uskoa tarinaani, varsinkaan sitä että toinen autokauppa maksoi auton vaikka ei ollut vielä saanut tai edes nähnyt sitä.
Ehkä meni halvalla, en tiedä. Näin "vastaavanlaisia" myynnissä jollain 4000€ tai ylikin hinnalla, mutta minun autossani rasitteina oli:
- maalipinta oli ruma koska kiiltävä "lakka" oli alkanut hilseillä, eli siinä oli isoja mattapintaisia laikkuja . Minua itseäni ei haitannut kun auto muuten toimi.
- renkaat olivat jo käytännössä sakkorenkaat, eli sekä kesä- että talvirenkaat tarvitsi ostaa samantien.
- tuulilasi oli halki eli vaihtoon meni, ei lasivakuutusta.
- yllämainituista syistä ei ollut vielä katsastettu, ja piti katsastaa n. 2 kk kuluessa.
Oli siinä hyviäkin puolia, olin tehnyt määräaikaishuollot aikanaan monimerkkihuoltamolla, laturi ja akku oli just vaihdettu uuteen jne. Varmasti käy ja kukkuu edelleenkin.
Hinnastahan se kai vaan on kiinni, myy tarpeeksi halvalla.