Auton myymisen vaikeus - keskustelua auton myymisestä

Primera P12 1,8 viosta päätellen?

Tajusin just että kaikki mitä oon ite myynny (ja niitä on paljon) niin kertaakaan ei ole vähemmistön edustajat soittaneet tai mitään kertaakaan. Vaikka on ollut hyviä, huonoja, kalliita ja halpoja, niin jotenkin välttynyt noilta. Toisin kun kun ammatikseen myynyt, niin aika nopsaan kypsyin siihen ja ajoin romut piiloon ja soitin tutuille jobbareille että tulkee hakemaan hittoon ja vähän äkkiä.

Kyllä vaan, P12 Primera 1.8:lla. Tulipahan sekin koettua.

Minäkin olen myynyt useita omia autoja (lähinnä tonnin pommeja), hinnoittelu/tuote on ollut sellainen, että auto on lähtenyt ensimmäiseksi paikanpäälle kerkeävän matkaan. Tällä kertaa se ei mennyt vanhan kaavan mukaan.

Onneksi ajoon jäi -97 Starlet, teknisiä automurheita ei tarvine hetkeen miettiä. Kop kop.
 
Tämäkin surunäytelmä saatu päätökseensä. Vaikein autonmyyntini ikinä, seitsemäs "ostaja" lopulta haki muutamalla sadalla. Viestejä sekä puheluita tuli yötä myöten, arvaatte varmaan minkä väen edustajilta. Olisi pitänyt satasella myydä sekä tietenkin ajaa 100km vastaan.

Autosta kerkesi tosin airbagin sekä moottorin vikavalo syttymään, nelospytty lähti pois pelistä, eikä ollut kipinä/bensapuolella vika, todennäköisesti venttiili palanut tai sitten väljä paska. Öljyäkin vei törkeästi.

Uudella omistajalla (näkökään jobbari) myynnissä vajaalla tonnilla, mutta minun huomaamiani ja mainitsemiani vikoja ei tietenkään ole myynti-ilmoituksessa mainittu, nelospytyn käymättömyyskin on "karkeaa tyhjäkäyntiä". Ei ole minun murheeni enää.

Miksi edes aloit myymään tollasella hinnalla noin surkeassa kunnossa olevaa autoa. Tuohan nyt on itsestäänselvää, ettei tosta saa muutamaa satasta enempää - ellei kusetuksen puolelle ole valmis menemään.
P12 Primeroiden hinnat muutenkin niin pohjalukemissa vaikka olisivat iskussa, kun ei niitä kukaan vähänkään autoista ymmärtävä halua.

Joskus tuntuu, että meininki on kuin Korsumäen Autossa konsanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi edes aloit myymään tollasella hinnalla noin surkeassa kunnossa olevaa autoa. Tuohan nyt on itsestäänselvää, ettei tosta saa muutamaa satasta enempää - ellei kusetuksen puolelle ole valmis menemään.
P12 Primeroiden hinnat muutenkin niin pohjalukemissa vaikka olisivat iskussa, kun ei niitä kukaan vähänkään autoista ymmärtävä halua.

Joskus tuntuu, että meininki on kuin Korsumäen Autossa konsanaan.

Autossa ei ollut öljynkulutuksen lisäksi kummempia ominaisuuksia myyntiä aloitettaessa, mutta tämän jälkeen niitä alkoi ilmenemään. Öljynkulutus olisi kuitenkin mennyt vaggilaisissa tehtaan arvoihin. Kun viat ilmenivät, oli pyynti halvempi kuin käymättömissä vastaavissa - tästä huolimatta hinta tuntui ylitsepääsemättömän suurelta.

Olitko yksi sadan euron tarjoajista vai mikä hiertää?
 
Autossa ei ollut öljynkulutuksen lisäksi kummempia ominaisuuksia myyntiä aloitettaessa, mutta tämän jälkeen niitä alkoi ilmenemään. Öljynkulutus olisi kuitenkin mennyt vaggilaisissa tehtaan arvoihin. Kun viat ilmenivät, oli pyynti halvempi kuin käymättömissä vastaavissa - tästä huolimatta hinta tuntui ylitsepääsemättömän suurelta.

Olitko yksi sadan euron tarjoajista vai mikä hiertää?
Pahoitteluni jos vaikutin siltä, että jokin hiertää.

Ihmettelin vain tätä päivittelyä auton myymisen vaikeudesta, kun tossa ei olisi mitään vaikeaa oikeasti. Tottakai sitä yrittää saada parhaan mahdollisen hinnan omastaan pois tietty. Hinnasta se on kiinni ja moni ei vaan halua uskoa, ettei sen oman koslan arvo ole juurikaan romuhintaa kummempi. Ja joo, toi meni osittain ohitse että missä vaiheessa noi lisäongelmat esiinty sitten. Osa tarjoajista on aina niitä, jotka yrittää saada helppoa jobbausta aikaan (manitsemasi ihmisryhmä). Halvan auton myyminen vaan on sitä, mitä itse kuvailit. Se ei tule muuttumaan.

"Öljyä vei törkeästi" - kommentin perusteella otaksuin luonnollisesti, että moottori on aivan päreinä, kun tarkempaa kulutuksen määrää ei ollut tarjolla.

Hyvä, että muutaman satasen edes saa irti- kaikki on kotiinpäin. Ärsyttää tosiaan näissä jobbaajissa toi epärehellisyys. Annoin vaihdossa oman mitsuni, josta täytys kaasuläppäkotelo vaihtaa (kaasuläppä kulunut reunalta -> aiehuttaa ohivuotoa ja laukaisee valon, joka kertoo ,että tyhjäkäynnin säätömoottori ei toimi). Se meni myyntiin niin tekstissä luki, että korjaantuu tyhjäkäyntimoottorin vaihdolla. No ei korjaannu ja kirjoitin vielä sen paperille mukaan ja se kirjattiin kauppakirjaan ylös. Ei hemmetti.

En tiedä, mitä teen omalle vanhalle koslalle. 2005vm Accord ja kaksi vuotta jos tuolla vielä ajas niin kilsoja olis sit noin 400tkm. Laittaako edes myyntiin ollenkaan vaan ajaa paaliin suoraan. Jos tuollaista alan myymään niin sen tosiaan tietää, mitä edessä on.
 
Laita 1500 - 1900€ Nettiautoon myyntiin, huokaise syvään ja varaudu ketjussakin mainittuihin lieveilmiöihin niin kyllä sen joku vie pois.

Kiitos tuosta hinta-arviosta jota ehdotit. Laitoin tuon Toriin nettiauton sijaan ja päästiin hyvin lähelle tuota sun arviota kauppahinnassa. Ensimmäinen joka vaivautui paikalle, osti auton. Eilen illalla toriin, muutama tunti sitten kaupat tehty. Ja melkoinen märä kyselyjä. Tarjoukset alkaen 200 euroa ja siitä ylöspäin. Ei sentään naapurin mummoja tarjottu vaihdossa.

Eli ei ollutkaan auton myyminen niin vaikeaa tällä kertaa.
 
Kiitos tuosta hinta-arviosta jota ehdotit. Laitoin tuon Toriin nettiauton sijaan ja päästiin hyvin lähelle tuota sun arviota kauppahinnassa. Ensimmäinen joka vaivautui paikalle, osti auton. Eilen illalla toriin, muutama tunti sitten kaupat tehty. Ja melkoinen märä kyselyjä. Tarjoukset alkaen 200 euroa ja siitä ylöspäin. Ei sentään naapurin mummoja tarjottu vaihdossa.

Eli ei ollutkaan auton myyminen niin vaikeaa tällä kertaa.
Tori on siitä hyvä, että numeroa ei tarvitse laittaa. Ehkä siis helpompaa seuloa ne 100€ ostajat oikeista ostajista?

Mulla parhaat torissa, että voin kyllä hakea ilmaiseksi, eli täysin rahatonkin on löytynyt :)
 
Edellämainitun nissan primeran
Kaupathan ovat menneet hyvin kun noiden vikojen kanssa on saanut muutaman satasen.

Näitä autoja on vaan niin paljon koko ajan myynnissä ja jatkuvasti tulee lisää, että vain parhaimmat ja halvimmat menee kaupaksi. Tolkuton ylitarjonta. Ostajan markkinat.
 
En tiedä kehtaako tänne edes postata, mutta kaikkien "isot dieselit ovat hirveen vaikeita myydä" -pelotteluiden jälkeen oma 2006 mallin A6 quattro 3 litran säästömoottorilla, karvan alle 260tkm mittarissa, meni 2 viikossa kaupaksi.

Toki tätä varmasti auttoi se että siinä oli heittämällä vähiten (todellisia) kilometrejä kun vertasi muihin (todellisia koska olin toinen omistaja ja suomiauto täydellä huoltokirjalla, ym.), tehty juuri isot kuluvien osien korjaukset etupäähän, katsastettu viikko sitten, huollettu pari viikkoa sitten, jne.

Muutama viesti, puolen tusinaa soittoa ja kaksi koeajajaa joista jälkimmäinen osti auton pyynnillä.

Nettovoittoa siitä ettei antanut autoa liikkeelle vaihdossa >30teur autoon vaan tinki suorassa kaupassa - noin 3500 euroa. :kippis:

Eli tällä(kin) kertaa oli se vaikein osuus ne lukutaidottomat vaihtoa tarjoavat; kerroin selvästi että korkeintaan tonnin auto likalle ajoharjoitteluun / ekaksi autoksi kelpaa, mutta silti tarjottiin GTi Golfia, '99 vuoden Primeraa jossa melkein 3 tonnin hintalappu (WTF??), ym. Yksi järkevä pizzakuski-Yariskin olisi ollut juuri tonnin hintaluokassa tarjolla, sentään.
 
Kerrotaan tässä ketjussa omien autojen myyntikokemuksista.

Olen vaihtamassa kevällä ID.3:n Volvo EX30:een ja sen pohjalta tehnyt vähän alkuselvittelyä. Liikkeiden vaihtohyvitykset on ihan surkeita, joten vaihtoehdoksi jäänee auton myynti itse. Tähän on onneksi nykyään aika monta kanavaa.

Suoraan jollekin liikkeelle myyminen - tarjoukset yleensä jopa huonompia kuin vaihdossa annettaessa.
Autovex ja Baana, joista itsellä on vain huonoja kokemuksia surkeiden tarjousten muodossa. Onko kukaan saanut sieltä viime kuukausina enää kohtuullisikaan tarjouksia?
Itse Nettiautoon ilmoittaminen, mutta se taitaa karkottaa ison osan ostajista, koska yksityiseltä ei kovin mielellään taideta autoa ostaa.
Entäs Autolle.comin Auto Rahaksi -palvelu tai Vaihtoautomaan Myyntili, onko näistä ihmisillä kokemuksia?
Facebookin eri myyntiryhmät? Jäikö joku mainitsematta?
 
Ainakin sen huomannut että Autovexin osalta sähköautot siellä ei kerää kiinnostusta ja tarjoukset jää alhaisiksi. Vähän samaa ongelmaa on jos suoraan liikkeelle yrittää myydä (ei vaihdossa).

Kyllä sen parhaan hinnan varmaan saa laittamalla vaan suoraan Nettiautoon myyntiin tai jos sattuu hyvä tuuri käymään niin jossain FB:n kyseisen auton myyntipalstalla/ryhmässä.
 
Kyllähän sille yleensä syynsä on jos liikkeiden hyvitys on surkea. Jos ko. automallille olisi imua ja niitä olisi hankala saada, olisi ostohinnatkin korkeammat.
 
Sen tiedån että esim kaverille on soitellut useampi liike, yrittäen ostaa kaverin diesel Fiestan. En odottanut moista. Oletus että dieseleitä ei enää haluta ja sai kuulema varsin hyviä tarjouksia, ihan vain ostotarjouksina, ei vaihdokkeina.
 
Vuosi sitten myytiin 6 kk vanha bensa automaatti 208 Autovexin kautta. Nettiauton halvin (autoliike) vastaava oli 21,5 k€. Autovexistä saatiin noin 500 tarjousta ~20 liikkeeltä. Paras tarjous oli 19 k€. Laitoin sitten 24 h ajaksi Nettiautoon 20 k€ pyynnillä. 4-5 liikettä soitti tunnin sisään ilmoituksen jättämisestä, yksi (Rinta-Jouppi) kolmeenkin kertaan. 18,4 k€ oli paras Nettiauton kautta tullut tarjous.

Hyväksyttiin tuo 19 k€, Kamuxille meni. Laittoivat myyntiin 21,8 k€ pyynnillä.
Omasta mielestä Autovex pelasi hyvin. Suoraan yksityiselle myymällä olisi varmaan sen 1 k€ enemmän saanut, mutta oli helppo ja nopea prosessi. Oletan että toimii sitä paremmin mitä uudempi ja yleisempi auto on.
 
Kyselin Ioniq 5:een tarjousta Sakalta ja Kamuxilta sivujen kautta. Kamuxilta soitti ja sanottiin suoraan heillä olevan sähköautojen ostokielto viimevuotisten Teslatappioiden vuoksi. Sakalta kuittasivat vain sähköpostitse etteivät ole kiinnostuneita ostamaan autoa.

Muista liikkeistä suoraan kysymällä sai kyllä jonkinlaista tarjousta, millä luultavasti myynkin uuden auton edestä pois. Autovexistä sai tasan 0 tarjousta.
 
Vuosi sitten myytiin 6 kk vanha bensa automaatti 208 Autovexin kautta. Nettiauton halvin (autoliike) vastaava oli 21,5 k€. Autovexistä saatiin noin 500 tarjousta ~20 liikkeeltä. Paras tarjous oli 19 k€. Laitoin sitten 24 h ajaksi Nettiautoon 20 k€ pyynnillä. 4-5 liikettä soitti tunnin sisään ilmoituksen jättämisestä, yksi (Rinta-Jouppi) kolmeenkin kertaan. 18,4 k€ oli paras Nettiauton kautta tullut tarjous.

Hyväksyttiin tuo 19 k€, Kamuxille meni. Laittoivat myyntiin 21,8 k€ pyynnillä.
Omasta mielestä Autovex pelasi hyvin. Suoraan yksityiselle myymällä olisi varmaan sen 1 k€ enemmän saanut, mutta oli helppo ja nopea prosessi. Oletan että toimii sitä paremmin mitä uudempi ja yleisempi auto on.
Vuosi sitten oli vielä "hyvä" tilanne myynnin osalta kun vertaa tähän päivään vaikka keväällä polttisten myyntihinnat lähti laskuun. Sähköautoista saa nykyään todella alhaisia tarjouksia somea seuranneena, jos ylipäätänsä tarjotaan niin todellakin 5-8ke markkinahinnan alle. Polttisten myyntikin sakkaa ja niidenkin arvo on tippunut, ja kun rahoitustarjoukset on siellä 5-9% välillä. Välitysmyynti saattaa olla paras vaihtoehto jos ei halua itse myydä.
 
Jeps siltä vähän vaikutti et ei ihan otollisin hetki ole auton myynnille nyt. Autovex/baanaa kokeilin reilu pari vuotta vanhan bensapirssin kanssa niin ei tullut kauppoja sitä kautta. Soitin lähimmät liikkeet läpi niin ihan hyvin nousi tarjoukset. Toki tuossa tuli se ilmiö vastaan, et ne liikkeet jotka oli tarjonnut autovexin kautta eivät lähtenyt korottamaan "tarjouksiaan". Parhaimmat tarjoukset sai näistä isoimmista puljuista.
 
Itellä ihan ok kokemus äskettäin Autovexistä jonka kautta myin Octavia RS:n. Kyselin vaihtotarjouksia Tesloihin niin korvaukset oli 20-20.5k ja sitten Autovexistä sain lopulta 20.8k. Käytettyjen Teslojen hinnathan ovat edelleenkin hyvin korkeita joten oli helppoa sitten tilata täysin uusi auto jossa täysi takuu, koukku, uudet renkaat ja muutenkin piereskelemätön. Väliraha käytännössä sama kun vuoden vanhaan ja 10k ajettuun..
 
Kaveri möi vähän aikaa sitten dieselinsä Autovexin kautta ja sai siitä kyllä hyvän hinnan. Itse yritin kaupata lataushybridiäni pari vuotta sitten, ja tarjoukset olivat heikkoja. Sama tilanne sähkiksen kohdalla vuosi sitten, ja viimeksi kun kokeilin, niin tuli vain yksi vitsillä heitetty tarjous, joka oli suuruudeltaan noin viidesosa vastaavien pyyntihinnasta.
 
Helppoa se on näköjään. Bongasin halvan dsl patongin, ilmoituksessa ei ollut oikeastaan yhtään mitään, ei edes kilsoja, renkaita tai mitään. Trafista katoin että onhan sillä ajettu kuuhun asti muttei sentään takaisin. Katsastus kunnossa, ei vikoja viime leimalla, ei verovelkoja perässä tai mitään hälytysmerkkejä noilta osin.
Ajattelin etten enää lauantaina kehtaa soittaa myöhään. Seuraavaksi huomasin että olikin jo myyty... huomenna olisin voinut käydä hakemassa jos edes kahdet renkaat, eikä sekään niin tarkkaa. Sikäli ettei mitään muuta olisi löytynyt.

Hinta oli 750 mista pudotettu 500 €uroon.

Tietenkin juuri näin tapahtuu kun tulee se hetki että tarvii jonkun halvan räpyskän missä leimaa mielellään vähän enemmän jäljellä. Loput nettiauton tarjonnosta olikin sitten kallista tai ei kiinnostavaa.
 
Yllättävän kivuttomasti sain myytyä vaihdelaatikko viallisen avensiksen tänään. Eilen laitoin nettiautoon ilmoituksen, pari vaihtoehdotusta viestitse, yksi hupipuhelu ja nettiautossa viestitellyt isäntä kävi tänään trailerilla hakemassa. Pyynti 700€ ja lopullinen kauppahinta 500€.
 
407 coupe pösö 3 litrasena automaattina, pitkään tota sai myydäkin kun kesäkuun alusta oli myynnissä ja lokakuun alusta sen sain lähtemään pihasta, vähänkään jos on käyttöautoa erikoisempi niin hankala on myydä, ei tainnu 5kk aikana ollu kun 2-3 kyselijää...
Samalla summalla möin kun ostinkin mutta investoin katsastukseen, vanteisiin ja muuhun pikku juttuihin niin periaatteessa tulimuutama satku tappiota
 
Autoni ilmastointi on päästänyt kylmäaineet karkuun talven aikana, käytin tänään merkkiliikkeessä diagnosoitavana, höyrystimen kenno pitää vaihtaa. Seuraava huoltoaika vasta kuukauden päästä.

Onko teillä kokemuksia kannattaako tällaista pikkuviallista autoa tarjota liikkeille myyntiin, suunnitelmana kun oli joka tapauksessa laittaa auto kesän aikana myyntiin? Vai odotanko kiltisti kuukauden jolloin auto on taas täydessä iskussa.

Tarkennuksena että toki korjauksen hinnan ottaisin huomioon mahdollisessa pyyntihinnassa.
 
Autoni ilmastointi on päästänyt kylmäaineet karkuun talven aikana, käytin tänään merkkiliikkeessä diagnosoitavana, höyrystimen kenno pitää vaihtaa. Seuraava huoltoaika vasta kuukauden päästä.

Onko teillä kokemuksia kannattaako tällaista pikkuviallista autoa tarjota liikkeille myyntiin, suunnitelmana kun oli joka tapauksessa laittaa auto kesän aikana myyntiin? Vai odotanko kiltisti kuukauden jolloin auto on taas täydessä iskussa.

Tarkennuksena että toki korjauksen hinnan ottaisin huomioon mahdollisessa pyyntihinnassa.

Ainakin oman kokemuksen mukaan se on ihan sama mitä ilmoituksessa ja puhelimessa kertoo tai miten vika näkyy hinnassa. Paikalle kun tullaan ihmetellään ja päivitellään sitä ilmoituksessa kerrottua asiaa ja sen perusteella pitäisi saada hintaa alaspäin.
 
Autoni ilmastointi on päästänyt kylmäaineet karkuun talven aikana, käytin tänään merkkiliikkeessä diagnosoitavana, höyrystimen kenno pitää vaihtaa. Seuraava huoltoaika vasta kuukauden päästä.

Onko teillä kokemuksia kannattaako tällaista pikkuviallista autoa tarjota liikkeille myyntiin, suunnitelmana kun oli joka tapauksessa laittaa auto kesän aikana myyntiin? Vai odotanko kiltisti kuukauden jolloin auto on taas täydessä iskussa.

Tarkennuksena että toki korjauksen hinnan ottaisin huomioon mahdollisessa pyyntihinnassa.
Sama kai se on myydä liikkeeseen, liike vähentää korjauskulut hinnasta.

Itse kun vaihdoin autoa ja olin jo vanhalle autolle huollon tilannut, niin liike mihin myin sanoi että hoidetaan kaupat nyt ja he hoitavat auton huoltoon sovittuna ajankohtana ja hyvityksestä vähennettiin se 300€ mikä huollon arviohinta oli.
 
Joskus se voi olla hyvä myyntistrategia jättää joku helposti korjattava vika autoon ja hieman laskea hintaa. Ostaja kokee että saa auton edullisesti kun itse pistää sen kuntoon. Ja jotkut nimenomaan metsästävät tuollaisia.
 
Tässä tosiaan tarkoitus myydä auto liikkeeseen kokonaan pois, en siis ole ostamassa uutta.
 
Ei se liike lähde sitä korjaamaan. Vasta sitten kun on auton joku ostanut, liike ei tietenkään mainitse tollasesta ongelmasta, se uusi omistaja valittaa viasta ja sopivat että se korjataan puoliksi.
Liike säästää siinäkin kohdassa.

Eli aivan turha edes mennä kovin mainostamaan että siinä on sellainen ja sellainen vika, on kuitenkin niin vähäpätöinen, vrt. johonkin öljynkulutus ongelmiin.

E: Ja edelleenkin, se on liike. Ei toinen yksityinen, sille toki kertoisi tuollaisen vian heti.
 
Aivan, tuo on kyllä sellainen vika jonka huomaa heti koeajossa kun auto on kuin sauna kun ei nyt kylmene, joten kyllä se ilmi tulisi siinä muutenkin vaikka ei manitsisi. Muutenkin olen valmis toimimaan rehellisesti. Lähinnä sitä arvoin että ottavatko tällaisia ehdotuksia edes vastaan vai onko järkevämpää korjata tuo ensin itse omaan piikkiin (ja odottaa se kuukausi kunnes vasta saa huollon tehtyä) vai pääsisikö siitä eroon heti. No, ehkä se kysymällä selviää. :)
 
Ei se liike lähde sitä korjaamaan. Vasta sitten kun on auton joku ostanut, liike ei tietenkään mainitse tollasesta ongelmasta, se uusi omistaja valittaa viasta ja sopivat että se korjataan puoliksi.
Liike säästää siinäkin kohdassa.

Eli aivan turha edes mennä kovin mainostamaan että siinä on sellainen ja sellainen vika, on kuitenkin niin vähäpätöinen, vrt. johonkin öljynkulutus ongelmiin.

E: Ja edelleenkin, se on liike. Ei toinen yksityinen, sille toki kertoisi tuollaisen vian heti.
No joo joku pikkujobbari voi noin toimia. mutta kyllä nuo useammat isommat ainakin tuollaisen kun ilmastointi korjaa omaan piikkiin jos asiakas sen huomaa ettei se toimi. Siis kait jotkut voi myös yrittää jättää kertomattakin, mutta eikai kukaan osta autoa jossa ilmastointi rikki ja suostuu maksamaan juuri ostamastaan auton korjauksesta jotain. Jos siis ei ostaessa ole sovittu valmiiksi jotain hinta-alennusta. Itsekin tuossa viimevuonna ostin auton jossa oli pari vikaa jotka huomasin koeajolla niin laitettiin niiden korjaus kauppakirjaan ja kiltisti maksoivat vaikka se toinen vika aiheutti sitten loppuen lopuksi yli 2000€ laskun kyseiselle autoliikkeelle ja puhutaan kuitenkin noin 8000€ autosta. ja toinen vika sitten taas maksoi yli 600€. Eli kannattaa vaatia ne vian korjaukset kauppakirjaan ettei ainakaan niin helposti pysty venkoilemaan.

Edit

Aivan, tuo on kyllä sellainen vika jonka huomaa heti koeajossa kun auto on kuin sauna kun ei nyt kylmene, joten kyllä se ilmi tulisi siinä muutenkin vaikka ei manitsisi. Muutenkin olen valmis toimimaan rehellisesti. Lähinnä sitä arvoin että ottavatko tällaisia ehdotuksia edes vastaan vai onko järkevämpää korjata tuo ensin itse omaan piikkiin (ja odottaa se kuukausi kunnes vasta saa huollon tehtyä) vai pääsisikö siitä eroon heti. No, ehkä se kysymällä selviää. :)

Juu kysymällä tuo selvinnee. Riippuu ihan myös auton arvosta ja korjauksen hinnasta. Ja tietysti liikkeestä joka sen ostaa, kun voi olla että jos niillä on omaa korjaustoimintaa niin saavat tehtyä itse korjauksenkin. Epäilen että paremman hinnan saat ilman korjausta kun kerran on mustaa valkoisena mikä siinä on vikana.
 
Itse kun kävin koejamasssa nykyistä autoani(käytettynä liikkeestä), niin koeajolla (perjantaina) huomasin, että autosta kuuluu joku ylimääräinen ääni.

Sanoin myyjälle, että muuten auto vaikuttaa kivalta, mutta joku ylimääräinen ääni siinä on ja se pitää ensin saada kuntoon. Ensin myyjä ei meinannut uskoa että autossa on jotain vikaa, mutta sitten mentiin yhdessä ajamaan ja myyjäkin kuuli äänen ja arveli laakeriviaksi.

Sanoi että laittavat viikonlopun aikana kuntoon, tehdäänkö kuitenkin jo kaupat että haen sitten auton kun on kunnossa.

Vastasin, että laittakaa kuntoon ja pistäkää viestiä kun on kunnossa, tulen sitten uudelle koeajolle.

Viesti taisi tulla maanantaina iltapäivästä että laakeri vaihdettu, tiistai-aamulla kävin koeajamassa, ääni oli poissa, ja ostin auton.

Vähän tässä kuviossa mietityttää, että kun pystyivät noin nopeasti korjaamaan, että oliko se vika kuitenkin tiedossa ja myyjä valehteli kun esitti yllättynyttä kun kerroin tuosta ylimääräisestä äänestä.
 
Itse kun kävin koejamasssa nykyistä autoani(käytettynä liikkeestä), niin koeajolla (perjantaina) huomasin, että autosta kuuluu joku ylimääräinen ääni.

Sanoin myyjälle, että muuten auto vaikuttaa kivalta, mutta joku ylimääräinen ääni siinä on ja se pitää ensin saada kuntoon. Ensin myyjä ei meinannut uskoa että autossa on jotain vikaa, mutta sitten mentiin yhdessä ajamaan ja myyjäkin kuuli äänen ja arveli laakeriviaksi.

Sanoi että laittavat viikonlopun aikana kuntoon, tehdäänkö kuitenkin jo kaupat että haen sitten auton kun on kunnossa.

Vastasin, että laittakaa kuntoon ja pistäkää viestiä kun on kunnossa, tulen sitten uudelle koeajolle.

Viesti taisi tulla maanantaina iltapäivästä että laakeri vaihdettu, tiistai-aamulla kävin koeajamassa, ääni oli poissa, ja ostin auton.

Vähän tässä kuviossa mietityttää, että kun pystyivät noin nopeasti korjaamaan, että oliko se vika kuitenkin tiedossa ja myyjä valehteli kun esitti yllättynyttä kun kerroin tuosta ylimääräisestä äänestä.

Toki mahdollista että oli tiedossa, ja luotettiin siihen että auton ostaa tietämätön joka laittaa vaan musaa kovemmalle.

Myös autosta riippuen, laakerin vaihto on ihan 30minuutista ylöspäin ajallisesti, ja lähivaraosaliikkeessä/toimittajalla mahdollisesti hyllytavarana.
 
Vähän tässä kuviossa mietityttää, että kun pystyivät noin nopeasti korjaamaan, että oliko se vika kuitenkin tiedossa ja myyjä valehteli kun esitti yllättynyttä kun kerroin tuosta ylimääräisestä äänestä.

Jotkut myyjät ovat hyviä näyttelemään yllättynyttä. Eivät toki voi sanoa että tiedetään mutta kokeiltiin huomataanko se. Oliko K-Auto?

Brutaliy honest myyjä ei varmaan tuottaisi liikkeelle tarpeeksi. Suomessa on kyllä hyvä kuluttajansuoja kun ostaa käytetyn auton liikkeestä, välillä jopa kohtuuton liikkeen kannalta IMHO.
 
Säästäähän se myyjäliike siinä omaa aikaa jos saa viallisen auton myytyä eteenpäin, ja ostaja korjauttaa sen myyjäliikkeen piikkiin.

Näin kävi itsellä, ja korjaus vaatikin pari reissua korjaamolle. Autoliike tottakai hoiti kaikki korjauskulut, mutta itselle jäi se vaiva aina kiikuttaa auto huoltoon.

Mutta itse otsikon aiheeseen, onpa ollut haastavaa saada enempi ajettua dieseliä nyt kaupaksi. Tämä olisi juuri yllä mainitussa kaupassa mennyt myös vaihdossa, mutta jäi syistä x, y ja z itselle ja nyt tuntuu ettei tuosta pääse eroon järkihinnalla. Parhaat tarjoukset mitä nyt saanut, on ollut n. 500€ alle sen mitä liike olisi hyvittänyt, hieman harmittaa näin jälkikäteen mutta minkäs teet.
 
Vähän tässä kuviossa mietityttää, että kun pystyivät noin nopeasti korjaamaan, että oliko se vika kuitenkin tiedossa ja myyjä valehteli kun esitti yllättynyttä kun kerroin tuosta ylimääräisestä äänestä.

Oma kokemus liikkeeseen käytettyä vaihtoautoa tarjotessa on, että myyjä katsoo kilometrit, renkaat ja maalipinnan kunnon, koeajaa ehkä korttelin ympäri pienellä vauhdilla ja se on siinä. Kerran on tainnut joku myyjä kysyä, että onko tiedossa olevia vikoja, yleensä eivät kysy mitään.

Olen arvellut tämän johtuvan siitä, että eivät edes halua tietää autossa olevia vikoja, jotka eivät ole päällepäin tai sillä 5 minuutin koeajolla ilmiselviä. Myyjän ei sitten tarvitse valehdella ostajaehdokkaille, vaan voivat sanoa ihan rehellisesti, että "mitään vikoja ei ole tiedossa". Ei ole, kun ei ole haluttu edes etsiä. Samoin jos kaupan jälkeen ilmenee jotain, ei myyjän tarvitse näytellä yllättynyttä.

Toki tuossa on varmaan ajankäytön optimointikin kyseessä, ammattilainen tietää automallien tyyppiviat ja osaa nopeasti katsoa tärkeimmät paikat.

Muoks: typot pois
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaahan käytettyjä autoja tai muitakin vekottimia myyneet, oletteko koskaan saaneet kauppoja aikaan sellaisen ostajaehdokkaan kanssa, joka heti alkuun kyselee ns. tiukkaa hintaa?

Omien kokemusten perusteella ajoneuvot ovat poikkeuksetta lähteneet muiden kuin tiukka hinta -tyyppien matkaan, ihan riippumatta siitä mitä niille vastaa. En siksi oikein nykyään jaksaisi vastata näille mitään. Mielenkiintoista olisi kuulla, onko joku tällainen kyselijä ylipäätään joskus ostanut jotain.
 
Kertokaahan käytettyjä autoja tai muitakin vekottimia myyneet, oletteko koskaan saaneet kauppoja aikaan sellaisen ostajaehdokkaan kanssa, joka heti alkuun kyselee ns. tiukkaa hintaa?

Omien kokemusten perusteella ajoneuvot ovat poikkeuksetta lähteneet muiden kuin tiukka hinta -tyyppien matkaan, ihan riippumatta siitä mitä niille vastaa. En siksi oikein nykyään jaksaisi vastata näille mitään. Mielenkiintoista olisi kuulla, onko joku tällainen kyselijä ylipäätään joskus ostanut jotain.

Yeap, sanon vaan että tulee paikalle katsomaan ja ihmetellään sitten. Omat hinnat on aina kuitenkin sellaisia että tinkivaraa on jätetty ainakin vähän. Chattailuun en rupea.
 
Kertokaahan käytettyjä autoja tai muitakin vekottimia myyneet, oletteko koskaan saaneet kauppoja aikaan sellaisen ostajaehdokkaan kanssa, joka heti alkuun kyselee ns. tiukkaa hintaa?

Omien kokemusten perusteella ajoneuvot ovat poikkeuksetta lähteneet muiden kuin tiukka hinta -tyyppien matkaan, ihan riippumatta siitä mitä niille vastaa. En siksi oikein nykyään jaksaisi vastata näille mitään. Mielenkiintoista olisi kuulla, onko joku tällainen kyselijä ylipäätään joskus ostanut jotain.
Hinnasta voi varmaan neuvotella etukäteen, jos auto on esim. toisella puolella Suomea, mutta käytettyä autoa ostavaa luulisi kiinnostavan ensisijaisesti muut asiat kuin tiukka hinta. Tai jos hinnan pitää olla tiukka, niin ostaja voi sen summan mainita. Eli väitän että kunhan kyselevät ja haaveilevat, mutteivat osta ;)
 
Kertokaahan käytettyjä autoja tai muitakin vekottimia myyneet, oletteko koskaan saaneet kauppoja aikaan sellaisen ostajaehdokkaan kanssa, joka heti alkuun kyselee ns. tiukkaa hintaa?

Omien kokemusten perusteella ajoneuvot ovat poikkeuksetta lähteneet muiden kuin tiukka hinta -tyyppien matkaan, ihan riippumatta siitä mitä niille vastaa. En siksi oikein nykyään jaksaisi vastata näille mitään. Mielenkiintoista olisi kuulla, onko joku tällainen kyselijä ylipäätään joskus ostanut jotain.
Kerran se auto meni hänelle, kun totesin et 500e pyydetystä niin lähtee. No sen verran olinkin ajatellut tinkivaraa olevan alkujaan. 1500e oli siis loppusumma sille +340tkm ajetulle 1.6 primeralle
 
Hinnasta voi varmaan neuvotella etukäteen, jos auto on esim. toisella puolella Suomea, mutta käytettyä autoa ostavaa luulisi kiinnostavan ensisijaisesti muut asiat kuin tiukka hinta. Tai jos hinnan pitää olla tiukka, niin ostaja voi sen summan mainita. Eli väitän että kunhan kyselevät ja haaveilevat, mutteivat osta ;)

Näin itsekin asian näen, jos on ostamassa tosissaan jotain ajopeliä, niin ensin käydään läpi että kohde muuten on kuosissa, ja hinta neuvotellaan viimeisenä. Toki siis hinta on tärkeä, mutta yleensä tosiostajalla on joku budjetti, ja reilusti liian kalliit rajataan heti ulos eikä lähdetä edes kyselemään niistä.

Lisäksi omat kokemukset on, että puhelimessa tai viestillä tiukkaa hintaa kysyvät haluavat kuitenkin tingata lisää viimeistään paikan päällä. Eli ensin halutaan, että myyjä tinkii hintaa itse "tiukaksi", ja sitten lähdetään vääntämään lisää.
 
Itse yleensä tarjoan jonkun summan heti kättelyssä näkemättä autoo olettaen että se on ilmoituksen mukainen eikä ole piileviä juttuja....paikanpäällä usein kaukanakin olen yleensä maksanu sovitun hinnan paitsi yhden kerran tingin vielä satasen pois kun olikin jotain mistä en tienny entuudestaan.
Myyjänä taas ollaan sovittu jo hinta puhelimessa tai viestein eli ostaja tietää etukäteen millä auto lähtee pihasta, joskus olen 50-100 parista autosta vielä pudottanu että ostajalle jää parempi mieli jos on tullu kaukaa.

Kerran kun möin avoautoa niin ostaja tuli 400km päästä vaasasta tai jostain ja hinta oltiin sovittu etukäteen ja viat oli tiedossa...yritti tinkiä useemman satasen mutta en antanu pätkääkään periks kun muutenkin vaikutti vähän vittumaiselta tyypiltä....no auto jäi pihaan ja siitä parin päivän päästä tuli haukkumaviestejä kännykkään ym, tuli jo myyntitilanteessa semmonen fiilis että ongelmia varmaan on tiedossa jälkeenpäin niin melkein olisin halunnu olla myymättä tolle niin se toive toteutu sitten....samanen auto sit meni myöhemmin romanitaustaselle miehelle joka tinkas 50e pois eikä mitään kuulunu perästä.
 
Ostaja tuli >200km päästä ja oli varannut käteistä mukaan. Lopuksi sitten halusi tinkiä satasen. Satasen!
Sanoin että seuraava ostaja on jo jonossa mutta se vaiva että aloitan puheet uudestaan ja lähdetään vähän ajelemaan yms yms niin annan sen satasen alennusta.
Olisi varmaan maksanut pyynin mutta mitä väliä...
 
Kantsiiko laittaa auto Autovexiin heinäkuussa? Olisikohan parempi veto odottaa elokuun puolelle kun autoliikkeiden väki alkaa palailemaan lomilta töihin? :hmm:
 
Kantsiiko laittaa auto Autovexiin heinäkuussa? Olisikohan parempi veto odottaa elokuun puolelle kun autoliikkeiden väki alkaa palailemaan lomilta töihin? :hmm:
Itse laitoin viikko sitten ja yksi tarjous, tiedä sitten oliko vain tylsä vehje vai oliko porukka lomilla.
Eihän sen laittaminen maksa mitään ja pakko ei ole myydä.
 
Kävi klassiset ja volvo V60 D5 automaatti -11 imasi apulaitehihnan jakopäänhihnan väliin. Itsellä ei rahaa, paikkaa, aikaa laittaa ja korjaamolla 1000€ että aukasevat ja kattovat. Jos menee pelkästään kannella 3000€ jos vaihto moottori 7000€ on arviot.

Joskus tuotu Saksasta joten lähes kaikilla herkuilla mitä vuosimalliin sai kattoluukusta lähtien, eikä ole edes ruosteinen.

Automaattilaatikko on toiminut hyvin ja siihenkin vaihdatin öljyt heti ostettuani.
Olen ylihuoltanut ja hihnatkaan ei olleet kuin 4v vanhat. (Ei kuulemma mene takuuseen volvon liikkeen mielestä)
Neljän vuoden omistus aikana laitettu uutta osaa mm. tuulilasi, etu ja takapään iskarit jousineen vast ikään.
Ilmastoinnin kompura, laturi.

Tiedän kyllä ettei osien summaa saa.

Rekisterinumero XNJ-429

Mitä tuollaiselle hinnaksi?
 
Kävi klassiset ja volvo V60 D5 automaatti -11 imasi apulaitehihnan jakopäänhihnan väliin. Itsellä ei rahaa, paikkaa, aikaa laittaa ja korjaamolla 1000€ että aukasevat ja kattovat. Jos menee pelkästään kannella 3000€ jos vaihto moottori 7000€ on arviot.

Joskus tuotu Saksasta joten lähes kaikilla herkuilla mitä vuosimalliin sai kattoluukusta lähtien, eikä ole edes ruosteinen.

Automaattilaatikko on toiminut hyvin ja siihenkin vaihdatin öljyt heti ostettuani.
Olen ylihuoltanut ja hihnatkaan ei olleet kuin 4v vanhat. (Ei kuulemma mene takuuseen volvon liikkeen mielestä)
Neljän vuoden omistus aikana laitettu uutta osaa mm. tuulilasi, etu ja takapään iskarit jousineen vast ikään.
Ilmastoinnin kompura, laturi.

Tiedän kyllä ettei osien summaa saa.

Rekisterinumero XNJ-429

Mitä tuollaiselle hinnaksi?

Kerro nyt vielä, että mitä sillä on ajettu, niin ehkä joku osaa sanoa jotain. Aika oleellinen tieto kuitenkin.
 
Neljän vuoden omistus aikana laitettu uutta osaa mm. tuulilasi, etu ja takapään iskarit jousineen vast ikään.
Ilmastoinnin kompura, laturi.

Kun diesel, niin olettavasti autolla on myös ajettu. Siihen nähden 4v aikana aika vähän vaihdettua osaa.
 
No jos nyt ajattelee että tuosta voi yksityishenkilönä saada ehkä sen 7-8 tonnia ehjänä, ja todennäköisesti ongelma on helpoin korjata suoraan vaihtomoottorilla (tai ainakin ostajan on siihen varauduttava), yli 3 tonnia tuskin on realismia tuossa kunnossa, oli miten varusteltu tahansa. Joku jobbari etsii tuohon moottorin ja vaihtaa sen moottorin sitten kolmella tonnilla ja käärii muutaman tonnin katetta.

Jos ei ole intoa alkaa viimeisiä euroja metsästämään, tuo saattaisi olla jopa ihan potentiaalinen huutokauppakohde. Halvalla todennäköisesti menee, mutta pääseepähän eroon.
 
Viimeksi muokattu:
Kävi klassiset ja volvo V60 D5 automaatti -11 imasi apulaitehihnan jakopäänhihnan väliin. Itsellä ei rahaa, paikkaa, aikaa laittaa ja korjaamolla 1000€ että aukasevat ja kattovat. Jos menee pelkästään kannella 3000€ jos vaihto moottori 7000€ on arviot.

Joskus tuotu Saksasta joten lähes kaikilla herkuilla mitä vuosimalliin sai kattoluukusta lähtien, eikä ole edes ruosteinen.

Automaattilaatikko on toiminut hyvin ja siihenkin vaihdatin öljyt heti ostettuani.
Olen ylihuoltanut ja hihnatkaan ei olleet kuin 4v vanhat. (Ei kuulemma mene takuuseen volvon liikkeen mielestä)
Neljän vuoden omistus aikana laitettu uutta osaa mm. tuulilasi, etu ja takapään iskarit jousineen vast ikään.
Ilmastoinnin kompura, laturi.

Tiedän kyllä ettei osien summaa saa.

Rekisterinumero XNJ-429

Mitä tuollaiselle hinnaksi?
Itse myin vähän vastaavan Volvo V70 D5, 2500€. Muuten vastaavan, mutta oli ehjä.

Tuossakin oli mennyt joskus apulaitehihna poikki, mutta jakohihna oli täysin sattumalta pysynyt ehjänä.

Olisiko hinta sitten jotain 1200-1300€? Mutta tuo taitaa olla aivan liikaa, jos remppa on vähintään 3000€ tai 7000€. Ja auto kumminkin jo 13 vuotta vanha.

Edit:
Volvo V60 onkin alkaen 5700€. Eli hieman kalliimpi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 982
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom