Johan nyt tuli romaani vastaukseksi loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisesta asiasta
Teoriassa, ja silloin ne ei enää ole kiinteitä kuluja. Tosin ei ne silti ole kilometrien mukaan muuttuvia. Jos teen viikonloppureissun Lappiin yht. 2500km, niin vakuutus ja verot on kärrystä ja vakuutuspaketista riippuen tuolle ajalle muutamista euroista reiluun kymppiin.
Viikon reissullakaan ollaan muutamassa kympissä, ei todellakaan missään satasissa varsinkin kun huomioidaan, että seisontaan laittaminenkin maksaa.
Teetkö yhden vai useamman reissu kuukaudessa? Onhan se joo jos teet reissun per kuukausi, niin voi laskea että jos jätän tekemättä niin pistän auton seisontaan ja säästän. Tuo taitaa kuitenkin olla aika harvinainen case.
Säästät rahaa joka kerta, kun seisonta-ajan vero- ja vakuutussäästö on suurempi kuin seisonnan kustannus (5€) ja muiden liikuntamuotojen kustannukset seisonnan ajalta. Toki lyhyttä käyttöaikaa harkitessa kannattaa muistaa, että pienin lähetettävä verolappu on kympin.
Todennäköisesti teen vuodessa kesätyökauden ulkopuolella pari-kolme reissua, joita en mitenkään
pystyisi hoitamaan julkisilla. Voisin täten ilman suurempia ongelmia seisottaa autoa pitkälti yli puolet vuodesta, mikäli olisin valmis tinkimään mukavuudestani.
Tuo on vähän sama asia kuin vaikkapa Netflix. Jos katsot Netflixistä 3 leffaa kuussa (etkä muuta), ja maksat kuukausimaksua 8,99€, niin voit toki laskea, että maksoit n. 2,993€ per leffa ja matikka menee ihan oikein. Voit toki käyttää tuota myös tietoa arvioidessasi, että kanattaako tilaus ja päättää luopua siitä kokonaan.
Mutta jos lasket lauantai iltana tilauksen ollessa päällä, että hei tämän leffanhan saa vuokrata Elisa Viihteehtä 2,90€, teenpäs niin että vuokraan tämän sieltä ja säästän vähän, niin väärin menee kuten varmaan ymmärrät. Eli yksittäistapauksessa merkitsevä on muuttuva kustannus 0€/leffa.
Ihan samalla tavalla se menee sitä bussilippua ostettaessa.
Ei siinä ole mitään epäselvää, että
auton omistavalle ja sitä jatkuvasti rekisterissä pitävälle henkilölle se bussimatka on kalliimpi, koska hän valmiiksi maksaa myös auton käyttömahdollisuudesta mansikoita. Typeräähän se on maksaa kahdesta palvelusta.
Kokonaiskustannuksissa matka on kuitenkin halvempi sille julkisilla liikkujalle. Se, että yrität vähätellä autoilun todellisia kustannuksia selittämällä siitä, kuinka reissuihin pitäisi laskea vain muuttuvat kustannukset, ei muuta tätä faktaa mihinkään.
On se siltä osin, että miten asiaa haluaa kuvata. Mutta se on totta, että se ei ole sopimusasia, että kiinteät kulut eivät aiheudu ajettujen kilometrien seurauksena. Jokatapauksessa se lompakosta lähteävä summa riippuu niistä muuttuvista kuluista kun puhutaan yksittäisen reissun kuluista. Siitä se termi muuttuva tuleekin.
Niin seuraavana vuonna. Eli voit käyttää niitä vuoden keskikustannuksia arviodessasi luovutko koko autosta, mutta yksittäisessä reissussa laskelma ei pidä paikkaansa, ihan kuten yllä Netflix tapauksessa.
Edelleen: En ole missään kohtaa väittänyt, että
maksaessasi auton jatkuvasta käyttömahdollisuudesta julkisilla liikkuminen olisi halvempaa. Tästä huolimatta julkisilla liikkuminen kokonaisuudessaan on merkittävästi halvempaa. En ymmärrä, miksi haluat väkisin maksaa sen auton kustannukset, vaikka kulkisit julkisilla
.
Lompakosta lähtevä summa riippuu ajetuista kilometreistä ja siitä, kuinka pitkältä ajalta olet halukas maksamaan auton käyttömahdollisuudesta. Kumpikin näistä on sataprosenttisesti autoon liittyvä kustannus ja muuksi tämä ei "sopimalla" tai "asian kuvauksella" muutu vaikka kuinka venkoilisit.
Jos tämän yksittäisen reissun vuoksi kokonaisajomääräsi ei muutu merkittävästi, tällöin kilometrikustannuksella voi mainiosti arvioida sen matkan kustannuksia. Netflix-esimekkisi on huono vertauskuva ajamisen kustannuksista, sillä keskimääräinen suomalainen ei aja vain kolmea kilometriä kuussa ja autossa muuttuvat kustannukset ovat merkittäviä. Olettaen, että kilometrejä tulee ~tasaisesti vuoden mittaan, kokonaiskustannuksella pystyy arvioimaan esim. kuukausitasolla milloin auto kannattaa jättää seisontaan ja kulkea julkisilla, mikäli haluaa todellakin venyttää penniä.
a) Tässähän on nimenomaan sama ongelma kuin keskikustannuksissa. Auton kulut eivät muutu (käytännössä) matkustajamäärän mukana eikä penkkien määrän mukana, joten vaikka matikka menisi ihan oikein, niin siitä kustannus per matkustaja tai penkki laskelmasta ei voi laskea kustannuksia jos mikään muuttuu. Tietysti jos lasken kulut per autossa ollut ja seuraavalla reissulla mukana on yhtä monta, niin tulos säilyy samana. Aivan kuten se keskihintalaskelma säilyy samana jos ja vain jos kilsat ei juurikaan muutu. Aivan kuten pysähtynyt kello on kaksi kertaa päivässä oikeassa.
b) Kiinteät kuluvat ovat jo pois lompakostani, muuttuvat ovat vain jos ajan pohditun matkan. Erotus näiden kahden välillä on muuttuvat kustannukset.
Vastaavasti voit laskea myös autoilun vuosikulut per kengännumerosi, ja saatu tulos kuvaa kyllä ihan oikein autoilukustannuksiasi suhteessa jalkasi kokoon. Ja jos kulut ja kengännumero pysyvät suurinpiirtein samana, niin tulos on myös todennäköisesti about sama ensi vuonna. Mutta jälleen jos ajattelet, että säästät ostamalla pienemmät kengät homma ei enää toimikkaan, kun se kengännumero ei aiheuta niitä kustannuksia. Ihan sama homma kun lasket km määrään mukaan kiinteiden kulujen osuutta reissukustannuksiin.
Niin siis voit tulla keulimaan, että kaikki vastaavanlaisen pösön vastaavanlaisella kulurakenteella omistavien kannattaa ajella mieluummin kuin mennä julkisilla.
Mietis nyt hetki, muuttaako keulimisesi järkevyyttä yhtään se käytätkö keskikuluja vai muuttuvia? "Miksi kaikki ei hommaa autoa, kun kahden kilometrin matka bussilla maksaa 3€, ja autolla vaan 1,20€". Ymmärrät varmaan että tässäkin ongelmana nimenomaan se, että se keskikulu ei ole mikään todellinen kulu, vaan oikeasti auton hommaaminen maksaa tyyliin 3000€ + 0,20€ km, ja tämän vuoksi jos se hommattaisiin yhtä 2km matkaa varten maksaisi reissu 3000,20€.
Jatkuvastihan tässä €/km-arvioinnissa on mainittu, että absoluuttiseen vertailuun tarvitaan suurin piirtein vastaava ajomäärä. Ne kiinteät lähtevät lompakostasi tasan sen auton vuoksi, eli et voi sivuuttaa niitä vain olankohautuksella ja sillä, että "lähtevät kuitenkin tililtä, mitä väliä". Jännästi siltä julkisilla kulkijalta ei kuitenkaan lähde niitä auton kiinteitä tililtä "joka tapauksessa"
Tehdäänpä esimerkkilaskelma ajomäärän muutoksen vaikutuksesta kustannuksiin ja -arvioihin: Oletetaan, että muuttuvat kustannukset ovat 20 snt/km ja kiinteät kaksi tonnia vuodessa. Tällöin keskimääräisellä ~18 tkm/a ajomäärällä kilometrin todellinen hinta on 31,1 snt/km.
Mikäli ajomäärä vähenee vaikkapa kymmenyksellä, km-hinta seuraavalle vuodelle onkin 32,3 snt/km. Jos esimerkkimme henkilö laskee kuluvan vuoden yksittäiselle autoreissulle kustannuksia
a) edellisen vuoden (
niin virheellisillä!!!) km-kustannuksilla, hän tekee alle 4% aliarvion
b) pelkästään muuttuvilla kustannuksilla, hän tekee lähes 40-prosenttisen aliarvioinnin.
Vaikka ajomäärä vähenisi kolmanneksella (uusi ajomäärä 12000 km ja vastaava kustannus 36,7 snt/km), edellisen vuoden tietojen perusteella laskeminen aiheuttaa n. 15% virheen ja pelkkien muuttuvien kustannusten avulla laskeminen 46% virheen.
Kuten tästä nähdään, kokonaiskustannuksen avulla matkan kustannusten laskeminen tuottaa edes etäisesti samansuuruisella ajomäärällä (+/- kolmannes) järkevän suuruusluokan kustannusarvioita. Kannattaa myös huomata, että tuohon vaihteluväliin keskimääräisen ajomäärän ympärille uppoaa n. 70% Suomen autokannasta.
Pelkillä muuttuvilla kustannuksilla kulujen laskeminen taas menee rehellisesti ihan päin persettä jo identtisellä ajomäärällä, puhumattakaan sen muutoksista.
Ps. Jos se auto oikeasti hommattaisiin vain sitä 2 km matkaa varten, se myös myytäisiin välittömästi sen jälkeen pois ja todellinen kilometrikustannus voisi olla jopa valtavasti negatiivinen, riippuen kuinka hyvät kaupat auton kanssa tekisi.
Kyllä, nimenomaan.
Juu, ja on minusta vähän hassua jatella, että Lapinreissu maksaa 2000€, mutta nyt kun päätänkin odottamatta tehdä toisen, niin se reissu maksaakin vähemmän ja lisäksi saan rahaa takaisin siitä ensimmäisestä.
Eiköhän ne reissut maksa kuitenkin jokainen about saman verran (muuttuvat kustannukset), ja jo tehdyistä ei rahoja takaisin saa.
Hetkinen, eihän
sinua veroteta omistamisesta ollenkaan, koska sinulle "auto on suurimman osan ajasta mukava turhake, jota haluan pitää ja sillä ajaminen maksaa sitten z€/km."
Totta kai ne menevät vuoden jokaiselta päivältä, kun itse haluan pitää auton joka päivä käytettävissä. Ei siinä mielestäni ole mitään ihmeellistä?
Joo niinhän se toimii, että kesken laskentajakson voit lähteä kikkailemaan kustannuksilla. Samalla tavalla voisi näsäviisastella, että jos maksan tänään ajoneuvoveron ja en aja kilometriäkään, niin kilometrikustannus on ääretön
.
Toki ne reissut maksavat about saman verran. Tarkan kustannuksen saat selville jälkikäteen, kun katsot vakioidun ajanjakson aikana tulleet kilometrit ja autoon kuluneen rahasumman. Etukäteen voit tehdä arvion edellisen vastaavan jakson kustannusten perusteella.